Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Bilag 3
Koncept til brug ved godkendelse af plejefamilier
Indledning
I det følgende beskrives det godkendelseskoncept, som socialtilsynet, jf. § 5 a i lov om socialtilsyn, skal følge ved
godkendelse af nye plejefamilier, jf. § 5 a i lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal følge konceptet i forbindelse med
godkendelsen af ansøgere som almen plejefamilie, forstærket plejefamilie eller specialiseret plejefamilie, jf. § 66,
stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
Konceptet skal sikre, at socialtilsynet foretager en grundig undersøgelse af ansøgerfamilierne, herunder sikrer, at
kvaliteten i ansøgerfamilien afdækkes systematisk og målrettet med afsæt i § 6 i lov om socialtilsyn, og at
godkendelsesprocessen er ensartet på tværs af de fem socialtilsyn.
Vejledning til socialtilsynets brug af godkendelseskonceptet, herunder tilrettelæggelse af grundkurset og
anvendelse af redskaber, bl.a. forslag til interviewguides, fremgår af Socialstyrelsens hjemmeside,
Centrale elementer i godkendelseskonceptet er:
1.
2.
3.
Grundkursus i at være plejefamilie
Besøg i ansøgers hjem, herunder tre redskaber til afdækning af ansøgers kompetencer
Afsluttende samtale med ansøger
De centrale elementer beskrives nærmere i det følgende:
1. Grundkursus i at være plejefamilie
Socialtilsynet skal som led i godkendelsen tilbyde ansøgere et grundkursus i at være plejefamilie, jf. § 5 a, stk. 2 i
lov om socialtilsyn. Formålet med grundkurset er at ruste ansøgerne til opgaven og give socialtilsynet
informationer om plejefamiliernes kompetencer.
Grundkurset skal have et omfang svarende til to gange to grundkursusdage.
De to gange to kursusdage skal afvikles
adskilt, således at ansøgerne har tid og mulighed for at reflektere over
undervisningen og blandt andet inddrage egne børn i, hvad det indebærer at være plejefamilie.
Grundkurset skal som minimum omfatte følgende indhold:
Familiens opgave med at drage omsorg for et plejebarns særlige behov og udvikling.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om, hvad det vil sige at være plejefamilie, hvordan de kan
skabe trygge og stabile rammer samt at forstå, hvilke forandringer et plejebarn vil betyde for
familiestrukturen og familiedynamikken
Børns udvikling og betydningen af omsorgssvigt.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om børns udvikling, betydningen af omsorgssvigt og
udviklingstraumer, betydningen af tilknytning og mentalisering, inddragelse og selvbestemmelse samt
betydningen af skolegang, uddannelse og beskæftigelse
Samarbejde med plejebarnets netværk og andre relationer.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om betydningen af at støtte barnet i at blive en del af
fællesskaber og netværk i dagligdagen samt støtte barnet i kontakten til den biologiske familie og øvrige
sociale relationer
Samarbejde med offentlige myndigheder og fagpersoner.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens
arbejde, herunder rettigheder og pligter i kontakten og samarbejdet med offentlige myndigheder og
fagpersoner.