Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Bilag 3
Koncept til brug ved godkendelse af plejefamilier
Indledning
I det følgende beskrives det godkendelseskoncept, som socialtilsynet, jf. § 5 a i lov om socialtilsyn, skal følge ved
godkendelse af nye plejefamilier, jf. § 5 a i lov om socialtilsyn. Socialtilsynet skal følge konceptet i forbindelse med
godkendelsen af ansøgere som almen plejefamilie, forstærket plejefamilie eller specialiseret plejefamilie, jf. § 66,
stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service.
Konceptet skal sikre, at socialtilsynet foretager en grundig undersøgelse af ansøgerfamilierne, herunder sikrer, at
kvaliteten i ansøgerfamilien afdækkes systematisk og målrettet med afsæt i § 6 i lov om socialtilsyn, og at
godkendelsesprocessen er ensartet på tværs af de fem socialtilsyn.
Vejledning til socialtilsynets brug af godkendelseskonceptet, herunder tilrettelæggelse af grundkurset og
anvendelse af redskaber, bl.a. forslag til interviewguides, fremgår af Socialstyrelsens hjemmeside,
[email protected].
Centrale elementer i godkendelseskonceptet er:
1.
2.
3.
Grundkursus i at være plejefamilie
Besøg i ansøgers hjem, herunder tre redskaber til afdækning af ansøgers kompetencer
Afsluttende samtale med ansøger
De centrale elementer beskrives nærmere i det følgende:
1. Grundkursus i at være plejefamilie
Socialtilsynet skal som led i godkendelsen tilbyde ansøgere et grundkursus i at være plejefamilie, jf. § 5 a, stk. 2 i
lov om socialtilsyn. Formålet med grundkurset er at ruste ansøgerne til opgaven og give socialtilsynet
informationer om plejefamiliernes kompetencer.
Grundkurset skal have et omfang svarende til to gange to grundkursusdage.
De to gange to kursusdage skal afvikles
adskilt, således at ansøgerne har tid og mulighed for at reflektere over
undervisningen og blandt andet inddrage egne børn i, hvad det indebærer at være plejefamilie.
Grundkurset skal som minimum omfatte følgende indhold:
Familiens opgave med at drage omsorg for et plejebarns særlige behov og udvikling.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om, hvad det vil sige at være plejefamilie, hvordan de kan
skabe trygge og stabile rammer samt at forstå, hvilke forandringer et plejebarn vil betyde for
familiestrukturen og familiedynamikken
Børns udvikling og betydningen af omsorgssvigt.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om børns udvikling, betydningen af omsorgssvigt og
udviklingstraumer, betydningen af tilknytning og mentalisering, inddragelse og selvbestemmelse samt
betydningen af skolegang, uddannelse og beskæftigelse
Samarbejde med plejebarnets netværk og andre relationer.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om betydningen af at støtte barnet i at blive en del af
fællesskaber og netværk i dagligdagen samt støtte barnet i kontakten til den biologiske familie og øvrige
sociale relationer
Samarbejde med offentlige myndigheder og fagpersoner.
Formålet er, at ansøgerne får indsigt og viden om de lovgivningsmæssige rammer for plejefamiliens
arbejde, herunder rettigheder og pligter i kontakten og samarbejdet med offentlige myndigheder og
fagpersoner.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
Grundkurset er en integreret del af godkendelsesprocessen, hvilket blandt andet indebærer, at oplysninger om
ansøgers kompetencer fra deltagelse i grundkurset indgår i socialtilsynets samlede vurdering af ansøgers
forudsætninger og forventede evne som plejefamilie. Socialtilsynene indsamler således viden om ansøgerne under
grundkurset, som de inddrager i vurderingen af ansøgerne. Oplysningerne kan blandt andet vedrøre ansøgers
engagement, forståelsen for det underviste, refleksioner på baggrund af undervisningen, adfærd, kommunikation,
kropssprog og sociale kompetencer observeret under gennemførelsen af grundkurset.
2. Besøg i ansøgers hjem
Socialtilsynet skal som led i godkendelsen aflægge minimum to besøg i ansøgers hjem. Det ene besøg skal
aflægges inden påbegyndelse af grundkurset. Det andet besøg skal aflægges efter, at ansøger har gennemført de
første to kursusdage i grundkurset. Formålet med de to besøg i ansøgers hjem er blandt andet at observere
familiens samspil i det hjem, hvor et eventuelt plejebarn skal bo, at afdække ansøgers mentaliseringsressourcer
og at afdække ansøgers egne hjemmeboende børns perspektiver på, hvordan det er at være barn i familien.
I forbindelse med besøgene skal socialtilsynet anvende tre redskaber, som understøtter afdækning og vurdering af
ansøgers forudsætning og forventede evne til at levere den fornødne kvalitet som plejefamilie, jf. § 6 i lov om
socialtilsyn.
Formålet med redskaberne er at sikre, at socialtilsynet foretager en grundig undersøgelse, som er vidensbaseret,
systematisk og ensartet på tværs af de fem socialtilsyn.
2.1 Redskab til afdækning af ansøgers mentaliseringsressourcer
Redskabet til afdækning af plejeforældres mentaliseringressourcer er udviklet til at afdække kommende
plejeforældres ressourcer og sårbarheder til brug for socialtilsynenes godkendelse af plejefamilier. Ved
”mentaliseringsressourcer”
forstås evnen til at have opmærksomhed på indre mentale tilstande hos sig selv og hos
andre, især i forbindelse med forklaring af adfærd.
Redskabet består overordnet af følgende elementer:
Mentaliseringsinterview
: Et semistruktureret interview, som eksplicit fordrer, at ansøger mentaliserer over
følgende relationelle kontekster:
1) Egne tilknytningserfaringer og betydningen af disse for det potentielle plejeforældreskab.
2) Relationen til egne børn eller andre former for omsorgsrelationer, herunder forestillinger om det
potentielle plejeforældreskab.
3) Relationen til en eventuel samlevende partner.
Mentaliseringsanalyse:
I analysen af interviewet identificeres kendetegn for gode versus begrænsede
mentaliseringsressourcer.
Mentaliseringsinterview
Ansøgeren eller ansøgerne interviewes hver især med et mentaliseringsinterview. Interviewet gennemføres
individuelt, uden tilstedeværelse af børn. Hvis der er tale om et par, interviewes ansøgerne hver for sig. Interviewet
optages auditivt på diktafon, så konsulenten efterfølgende kan afdække kendetegn for mentaliseringsressourcer og
sårbarheder i ansøgers refleksioner over de enkelte spørg
smål.
Mentaliseringsanslyse
Der arbejdes risikobaseret med analysen forstået således, at konsulenten indledningsvist lytter til svarene på de
spørgsmål, hvor konsulenten under interviewet vurderede, at der særligt kunne identificeres
mentaliseringsressourcer og -sårbarheder. Hvis konsulenten bliver i tvivl om, hvorvidt ressourcer er til stede i
tilstrækkeligt omfang hos ansøgeren, lyttes hele interviewet igennem. Opgaven er herefter at komme frem til en
samlet vurdering af mentaliseringsressourcer og -sårbarheder afdækket i interviewet. Til dette formål anvendes
tjeklisten til en risikobaseret vurdering af mentaliseringsressourcer og -sårbarheder (nedenfor).
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
2033889_0003.png
Tjekliste til en risikobaseret vurdering af mentaliseringsressourcer
Mentaliseringsressourcer
Ansøgeren sætter ord på
egne og
andres
mentale tilstande?
Ansøgeren er
nysgerrig og
interesseret
i mentale tilstande og
udviser en passende grad af
ydmyghed (ikke skråsikker)
Ansøgeren
forbinder egne og
andres mentale tilstande
med sin
egen eller andres adfærd
(”Ser
bagom”)
Ansøgeren anerkender at man kan
have
forskellige perspektiver
og
forstår at man også i sig selv kan
rumme forskellige, modstridende
følelser og tanker
(ambivalens)
Ansøgeren viser en forståelse af
hvordan andre påvirkes af ens egne
mentale tilstande og omvendt
(smitter hinanden)
Ansøgeren udtrykker en forståelse af et
udviklingsperspektiv;
at ting ændrer
sig over tid og at man kan ændre
forståelse
Konsulenten oplever ansøgeren som
reflekteret og relevant i kontakten, og
ser en
sammenhæng imellem det
der siges og det non-verbale
Nej
Delvist
Ja
Eksempler og begrundelser
Mentaliseringssårbarheder
Ansøgeren taler primært om ydre
forhold og har svært ved at gøre sig
realistiske og nuancerede
refleksioner
om de udfordringer der
kan opstå i plejeforældreskabet
Interviewet bærer præg af
modsigelser,
forvirring og mangel på
sammenhæng
og troværdighed
Ansøgeren taler nedgørende og
fjendtligt,
beskriver
irrationelle
tanker, udtrykker
afmagt
og
hjælpeløshed eller beskriver et
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
2033889_0004.png
symbiotisk
forhold sine børn eller
partner, med manglende afgrænsning
Det er ikke nødvendigvis således, at der skal kunne sættes ”ja” ved alle spørgsmål i tjeklisten, men der skal gerne
være en overvægt af ”ja”/”delvist”, for at der kan skønnes at være tilstrækkeligt med mentaliseringsressourcer
tilstede.
Konklusioner på afdækning af mentaliseringsressourcer
Resultatet af analysen og vurderingen af interviewet indgår i godkendelsesrapporten som en del af socialtilsynets
vurdering af ansøgers kompetencer i forhold til at etablere og fastholde tilknytning til et plejebarn, og drage
omsorg for barnets særlige behov, udvikling og opdragelse.
2.2 Redskab til observation af familiedynamik i ansøgerfamilier
En del af formålet med godkendelsesbesøgene i ansøgerfamiliens hjem er, at tilsynet får viden om dynamikken i
en ansøgerfamilie samt om familiens indbyrdes samspil, relationer, kommunikation og refleksioner over egen
dagligdag.
Når man som tilsynskonsulent skal observere dynamikken i en ansøgerfamilie, er det vigtigt, at man ser, hvordan
familien agerer, når de er sammen om noget. Det kan være i forhold til et måltid, en opvask eller andet. Det sker
imidlertid, at børn og voksne opholder sig i adskilte rum, mens man er på besøg, eller at der er så lidt kontakt
imellem de forskellige familiemedlemmer, at man med fordel kan bede familien indgå i en opgave, som
familiemedlemmerne skal udføre i fællesskab. Det skal være en aktivitet, som giver mening for familien, og som
for eksempel får familien til sammen at reflektere over deres familiedynamik, eller hvordan de som familie vil tage
imod et plejebarn.
Redskabet består overordnet af følgende elementer:
Observation i familien af samspil, relationer, kommunikation og ansøgers refleksioner over egen dagligdag
Observationsskemaer, som evt. blot kan udfyldes med stikord. Herefter kan skemaet bruges som afsæt
for at skrive observationer og vurderinger af det observerede ind i godkendelsesrapporten.
Observationsskemaet (nedenfor) er udviklet som et hjælperedskab til arbejdet med at anvende observation i
vurderingen af familiedynamik i en godkendelseskontekst.
Det er tanken, at man under et besøg i en ansøgerfamilie vil observere flere forskellige ting, og at
tilsynskonsulenten derfor efterfølgende vil kunne udfylde flere observationsskemaer.
Observationsskema
FORHÅNDSVIDEN OG
FORFORSTÅELSER
Hvilken viden har du på forhånd om ansøgerfamilien baseret på
andre datakilder, eksempelvis oplysningsskema fra familien, eller
hvis du har mødt familien i forbindelse med informationsdage,
grundkursus eller lign. Hvordan spiller din forhåndsviden og dine
forforståelser om ansøgerfamilien ind på dine fortolkninger?
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
2033889_0005.png
OBSERVATION
Direkte registreringer af en given situation, så neutralt som muligt.
KONTEKST
Den kontekst, som en given observation optræder i. F.eks. noget
de voksne eller børnene i familien har sagt eller gjort forud for eller
lige efter en observation og som du mener, har betydning for
observationen.
DIN
TILSTEDEVÆRELSES
INDFLYDELSE PÅ
SITUATIONEN
Hvordan har din tilstedeværelse haft indflydelse på den givne
situation?
FORTOLKNINGER
Fortolkning(-erne) af det observerede.
BIDRAG TIL
BEDØMMELSE AF
FAMILIEDYNAMIK
Hvordan bidrager observationen til din samlede bedømmelse af
familiedynamikken?
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
2033889_0006.png
Konklusioner på afdækning af familiedynamik
Resultater af observation af familiedynamik indgår i godkendelsesrapporten, som en del af socialtilsynets
vurdering af, hvorvidt ansøger vurderes at kunne tilbyde et plejebarn trygge og stabile rammer, og hvorvidt
familiedynamikken er hensigtsmæssig i forhold til at give et plejebarn trygge og stabile rammer.
2.3 Redskab til afdækning af hjemmeboende børns perspektiver i ansøgerfamilier
Redskabet består overordnet af et interview med ansøgers børn om temaerne:
1. Hverdagen i familien
2. Relationer til forældre, søskende og øvrig familie
3. Kommunikation i familien
4. Overvejelser ift. at være plejefamilie
I de familier, hvor der er hjemmeboende børn, har redskabet til formål at sætte fokus på ansøgerens børns
perspektiver på, hvordan det er at være barn/ung i netop deres familie. Redskabet skal bidrage til at belyse
ansøgerfamiliers forudsætninger for at understøtte et eventuelt kommende plejebarns trivsel, udvikling og læring,
og skal anvendes af socialtilsynene som led i vurderingen af ansøgerfamiliers egnethed som plejefamilie samt i
vurderingen af familiens forudsætninger og forventede evne til at opfylde kriterierne i kvalitetsmodellen.
Afdækningen sker i form af et interview, som foregår i ansøgers hjem.
Forberedelse af barnet/den unge gennem forældrene
Når tilsynskonsulenten skal tale med ansøgerfamiliers egne børn ved et godkendelsesbesøg, er det vigtigt, at
formålet med samtalen er klart for barnet/den unge. I forbindelse med aftaler om tid og sted for et besøg hos en
ansøgerfamilie, hvor der skal tales med ansøgernes egne børn, anbefales det, at ansøgerne forbereder deres egne
børn på samtalen med tilsynet. Barnet/den unge skal føle sig tryg ved samtalen. Ansøgerne skal fortælle egne
børn/unge, at tilsynet vil tale med dem om, hvordan det er at være barn i deres familie, fordi familien gerne vil
være plejefamilie. Det er vigtigt, at børnene/de unge hører forældrene sige, at der ikke er nogle rigtige eller
forkerte svar.
Når barnet/den unge giver oplysninger, der kan vække bekymring
Hvis barnet/den unge fortæller noget om familien, der sår tvivl om familiens egnethed som plejefamilie, er det
vigtigt at overveje, hvordan tilsynet kan gå videre med denne viden. Hvis familiens ansøgning ikke kan godkendes,
skal begrundelsen for dette præsenteres for ansøgerne på en måde, hvor barnet/den unge ikke kommer i
klemme. Barnet/den unges oplysninger skal behandles varsomt og barnet/den unge skal være forberedt på,
hvordan tilsynet vil forvalte oplysningerne i afslaget til ansøgerne. Et afslag på en ansøgning om godkendelse som
plejefamilie er en helhedsvurdering og må derfor aldrig udelukkende bero på oplysninger fra barnet/den unge.
Selve samtalen med ansøgers hjemmeboende børn
Det er ikke et krav, at samtalen med ansøgernes barn eller børn gennemføres uden forældrenes tilstedeværelse.
Samtalen bør tilrettelægges ud fra tilsynets vurdering af, hvordan der skabes mest tryghed for børnene/de unge.
Der skal tages udgangspunkt i ovenstående interview-temaer, når der tales med ansøgerfamiliers egne børn i
afdækningen af børnene/de unges perspektiver på, hvordan det er at være barn/ung i netop deres familie. Under
samtalen skal der tages hensyn til de deltagende børns alder og modenhed. Tidsperspektivet for samtalen vil
variere i forhold til antallet af deltagere, samt hvor snakkende børnene/de unge er. Udgangspunktet for samtalens
varighed vil dog være omkring en halv time.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Udkast til ny bekendtgørelse om socialtilsyn, fra børne- og socialministeren
Konklusioner på hjemmeboende børns perspektiver i ansøgerfamilien
Resultatet af afdækning af egne børns perspektiver på, hvordan det er at være barn i ansøgerfamilien, indgår i
socialtilsynets vurdering af ansøgers forudsætninger og forventede evne som plejefamilie.
3. Afsluttende samtale med ansøger
Forud for afgørelsen om godkendelse, jf. lov om socialtilsyn § 5, skal socialtilsynet afholde en samtale med
ansøger med henblik på at drøfte socialtilsynets konklusioner på godkendelsesprocessen herunder tilsynets
overvejelser om, hvilken plejefamilietype socialtilsynet vurderer, at ansøgeren kan godkendes til.
I vurderingen skal indgå ansøgernes refleksioner på baggrund af godkendelsesforløbet, herunder vurdering af
egne ressourcer og begrænsninger i forhold til at drage omsorg for et plejebarns udvikling og evt. særlige behov.