Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 21
Offentligt
Folketingets Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 Københav n K
Telef on 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5082
Doknr.
622051
Dato
15-10-2018
Orientering til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget om gen-
åbning af tilskudsadministrationssystemet (TAS) i Socialsty-
relsen
Der er stort fokus på Socialstyrelsens håndtering af lukningen af tilskudsadmi-
nistrationssystemet (TAS), som anvendes til udbetaling af tilskudsmidler. Især
har der været fokus på, at udbetalingen af tilskudsmidler er stoppet med øje-
blikkelig virkning, uden at tilskudsmodtagerne er blevet tilstrækkeligt orienteret.
Der arbejdes på en genåbning af systemet hurtigst muligt. Det er dog stadig
uklart, hvornår systemet kan åbnes sikkert. Et eksternt revisionsfirma assisterer
Socialstyrelsen med at sikre, at genåbningen af TAS forløber planmæssigt.
Socialstyrelsen oplyser, at styrelsen har forsøgt at orientere tilskudsmodtagere
primo oktober via tilskudsportalen om, at der var udfordringer med TAS, og at
der derfor vil komme forsinkelser i udbetalingerne. De (relativt få) tilskudsmod-
tagere, der har ringet til tilskudsforvaltningen har desuden fået en mundtlig
forklaring.
Som led i genåbningen af TAS udsender Socialstyrelsen nu et (digitalt) brev til
alle tilskudsmodtagere, som skal have udbetalt midler, hvor de bedes indsende
en ny blanket med oplysninger om det kontonummer, som tilskuddet skal udbe-
tales til. Brevet vedlægges til udvalgets orientering. Der vil først blive udbetalt
tilskud, når Socialstyrelsen har modtaget den udfyldte blanket , og systemet
vurderes sikkert at genåbne.
Derudover har Socialstyrelsen mandag den 15. oktober 2018 lagt følgende
nyhed på deres hjemmeside:
"På grund af sagen om mistank e om underslæb, har Socialstyrelsen måtte
luk k e det tilsk udsadministrative system ned. Vi er k ede af den ulejlighed, det
giver for modtagerne af vores tilsk ud. Styrelsen arbejder i døgndrift sammen
med vores leverandør og ek sterne ek sperter på at k unne åbne systemet (eller
dele heraf), så midlerne k an udbetales og k omme projek ter og udsatte borgere
til gode. I forbindelse med åbningen af det tilsk udsadministrative system er vi
nødt til at bede alle tilsk udsmodtagere om at bek ræfte deres k ontonummer, så
der er fuld sik k erhed for, at udbetalingerne sk er til de rette. Alle tilsk udsmodta-
gere vil derfor få et brev herom. Vi håber, at tilsk udsmodtagere vil hjælpe med
at indsende deres informationer hurtigt, så udbetalingerne k an igangsættes, så
snart vi k an åbne vores system. Alle tilsk udsmodtagere, som har modtaget
1