Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2033592_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
12. marts 2019 11:19
Til:
'Mette Holdt-Simonsen' <[email protected]>
Cc:
[email protected];
Pia Kjærsgaard - Folketingets formand <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
SV: Svar på henvendelse af 22. februar 2019 (SM Id nr.: 677614)
Til: Børne- og Socialministeriet,
Att. : Ministeren
Kopi:
Ombudsmanden
Folketingets Børne-, Social og Indenrigsudvalg
Folketingets Ligestillingsudvalg
Folketingets Præsidium
Foreningen Far takker for Ministerens indsats og den modtagne skrivelse.
Det er som vi har oplyst, det bedste ministerielle arbejde vi har set til dato, så der skal bestemt lyde en ros
for de mange gode og fornuftige ting i den nye lovgivning og struktur. Der må og bør ikke herske tvivl om
dette og det er bestemt en ros vi har videregivet til ministeriets medarbejdere ved møder, men når det er
sagt er der et reelt problem i forhold til menneskeret og minister ansvar.
Ministeriets medarbejdere er på flere møder blev gjort klart opmærksom på at bopæl og
samværsbegrebet, som blev indført i 2007 og som i praksis satte den fælles forældremyndighed ud af kraft,
må og skal betragtes som indirekte kønsdiskrimination og som ikke tilladt forvaltning. Det er bestemt
oplevelsen at der er tale om et erkendelsesproblem i ministeriet og/eller manglende klar informering af
politikerne herom. Det er markant at borgere i samme situation ikke er lige for loven, når det handler om
bopæl og samværsbegrebet, som ministeriet bruger for helt almindelige forældre uden domstolsafgørelser.
Det må og kan ikke tillades ministerielt.
Det fremgår af FN børnekonventionen artikel 2, at børn og forældre skal beskyttes mod
forskelsbehandling bl.a. køn og andre former (f.eks. her familieformen)
Det fremgår af den Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8, at alle borgere har ret til
respekt for familielivet
Det fremgår af den Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 14, at alle borgere har ret til
beskyttelse mod forskelsbehandling
Det fremgår af den Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 17, at der ikke må brydes
med konventionen
Det er præciseret af ligestillingslovens bestemmelser
Der henvises til de mange konkrete eksempler vi har givet ministeriet:
https://foreningenfar.dk/ligestillingskatalog-2017
Vi må på det kraftigste anmode Ministeren og Ministeriet om juridisk at afskaffe begrebet bopæl og
samværsforælder, som udgangspunkt i lovgivningen, uden at der er tale om en individuel og konkret
afgørelse ved en dansk domstol. Foruden samtidig at sikre at Familieretshuset og Familiedomstolene kan
træffe afgørelse om delt bopæl, da det kan være bedst for barnets trivsel, dokumenteret af forskningen i
børns sundhed. Ministeriet er fuldt og helt orienteret.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 12/3-19 fra Foreningen Far vedr. børne- og socialministerens svar på Foreningen Fars henvendelse af 22/2-19 om foreskrifter som følge af det nye familieretlige system m.m.
Ministeren og Ministeriet kan ikke henvise til høringssvar og politiske beslutninger på dette område.
Ministeren og Ministeriet må og skal overholde internationale konventioner og foretage korrekt oplysning
af Folketinget.
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far