Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2032452_0001.png
Marts 2019
Den sociale
stofmisbrugs-
behandling
Visitation til og
indhold i behand-
lingen
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.:
978-87-7811-363-4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
Baggrund og formål
Metode og datagrundlag
Undersøgelsens hovedresultater
5
5
5
6
KAPITEL 2 INDIVIDUELT TILRETTELAGT
BEHANDLING
De lovgivningsmæssige rammer for den sociale
stofmisbrugsbehandling
Tre overordnede typer af behandling
Retningslinjer for forløb
Intensitet og varighed i tilbuddene
10
10
12
12
14
KAPITEL 3 HELHEDSORIENTERET
BEHANDLING
Stofmisbrugsbehandling kan ikke stå alene
Behov for en indsats i andre systemer
16
16
19
KAPITEL 4 VISITATION TIL DØGNBEHANDLING22
Kommunernes kriterier for at visitere til
døgnbehandling
22
Kommunernes og behandlingsstedernes perspektiver på
udviklingen i brugen af døgnbehandling
27
KAPITEL 5 BEHANDLINGSTILBUD
Tilbuddet afhænger af målet med behandling
Stofophør eller reduktion
Tilbagefaldsforebyggelse
Stabilisering og skadesreduktion
Øvrige behandlingstilbud
30
30
30
32
32
35
BILAG 1
INDHOLD OG AKTIVITETER
37
37
37
37
38
38
38
Individuelle samtaleforløb
Gruppebehandling
Cafémiljø og andre sociale tilbud
Træning i at få struktur på hverdagen
Psykiater
Koordinering af øvrige indsatser
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0004.png
4
Sundhedsydelser
Undervisning
Tilbud til pårørende
39
39
40
BILAG 2
METODEBILAG
41
41
42
44
44
Udvælgelse af kommuner og behandlingstilbud
Interview med kommuner
Semistrukturerede interview
Analyse og afrapportering
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0005.png
5
KAPITEL 1
Sammenfatning
BAGGRUND OG FORMÅL
Ankestyrelsen har på vegne af Børne- og Socialministeriet un-
dersøgt, hvordan kommunerne arbejder med stofmisbrugsbe-
handling. Fokus er på visitation til social stofmisbrugsbehand-
ling samt indholdet af de behandlingstilbud, som kommunerne
visiterer til.
Baggrunden for undersøgelsen er, at der er et fald i visitatio-
nen til døgnbehandling. En analyse foretaget af KL viser, at
langt de fleste borgere, der bliver tilbudt social stofmisbrugs-
behandling, bliver henvist til ambulant behandling eller dagbe-
handling, og at der i nogle kommuner ikke er klare retningslin-
jer for, hvilke borgere der visiteres til de forskellige behand-
lingstilbud.
Denne undersøgelse har til formål at undersøge:
Kommunernes praksis for visitation til den sociale stofmis-
brugsbehandling med særligt fokus på visitation til døgnbe-
handling
Kommunernes praksis i forhold til tilrettelæggelsen af ind-
holdet i den sociale stofmisbrugsbehandling.
Undersøgelsen skal samtidig se på, hvorvidt der er en klar
sammenhæng og ensartethed i visitationen til stofmisbrugsbe-
handling og det indhold i behandlingen, kommunerne tilbyder
den enkelte borger.
Den gruppe af personer med stofmisbrug, som vi fokuserer på
i undersøgelsen, er personer over 18 år, som har et uautorise-
ret forbrug af rusmidler, der medfører fysiske, psykiske
og/eller sociale problemer for personen. Personer, der udeluk-
kende har et misbrug af alkohol, hører ikke under målgruppen.
METODE OG DATAGRUNDLAG
I boksen nedenfor præsenterer vi kort undersøgelsens data-
grundlag. For yderligere information henviser vi til bilag 2.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0006.png
6
UNDERSØGELSENS DATAGRUNDLAG
Interview med stofmisbrugsbehandlere, ledere, sags-
behandlere og andre relevante fagpersoner i fem kom-
muner:
Holstebro kommune
Københavns Kommune
Norddjurs Kommune
Odense Kommune
Aarhus Kommune
Interview med ledere på de to selvejende døgnbehand-
lingsinstitutioner Kongens Ø og Sct. Ols
Interview med medarbejdere og leder på det kommu-
nale stofbehandlingstilbud KABS, der varetager ambu-
lant behandling og dagbehandling for en lang række af
landets kommuner.
UNDERSØGELSENS HOVEDRESULTATER
Stofmisbrugsbehandlingen tilrettelægges individuelt
Undersøgelsen viser, at kommunernes praksis i forhold til visi-
tation til den sociale stofmisbrugsbehandling baseres på en in-
dividuel vurdering af, hvad den enkelte borger har behov for.
Denne vurdering tager udgangspunkt i den enkelte borgers si-
tuation, ressourcer og ønsker, og planlægges i samarbejde
med den enkelte.
Som følge heraf er der ikke en klar ensartethed i visitationen
til behandling og det faktiske indhold i behandlingen.
Dette er i tråd med lovgivningen på området, der giver kom-
munerne et stort råderum i forhold til organisering af og ind-
hold i behandlingen. Området er reguleret af servicelovens §
101 og § 101a samt i sundhedslovens § 142. Desuden har So-
cialstyrelsen i samarbejde med centrale aktører på området
udarbejdet de nationale retningslinjer for den sociale stofmis-
brugsbehandling med anbefalinger til organisering og gennem-
førelse af den sociale stofmisbrugsbehandling.
Behandlingen består derfor som udgangspunkt ikke af faste
pakker, men sammensættes af elementer, der giver mening i
forhold til den enkelte borgers problematikker og ressourcer.
Elementerne kan fx bestå af individuelle samtaler, gruppebe-
handling og medicinsk behandling. De steder, der benytter sig
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0007.png
7
af standardiserede pakker, er formålet at definere og taksere
intensiteten af behandlingen, når en kommune varetager mis-
brugsbehandlingen for en anden kommunes borgere.
Stofmisbrugsbehandlingen skal være helhedsorienteret
Alle kommuner understreger, at stofmisbrugsbehandling ikke
kan stå alene. Behandlingen skal støttes op med en helheds-
orienteret indsats, der skal tage hånd om eksempelvis borge-
rens bolig, dagligdag og sociale relationer.
Der er en tæt sammenhæng mellem at have et stofmisbrug og
have psykiske og sociale problemer, og derfor er det nødven-
digt at håndtere både stofmisbruget og de øvrige problemer.
Hvis en borger får behandling for stofmisbruget, og der ikke
samtidig tages hånd om eksempelvis borgerens hjemløshed, er
det svært at opnå og fastholde stoffrihed.
Omvendt fortæller flere kommuner og behandlingssteder, at
stoffrihed ikke nødvendigvis er et realistisk mål for alle med
stofmisbrug. For nogle kan stabilisering af misbruget i kombi-
nation med håndtering af boligproblemer og sociale problemer
være det, der skaber livskvalitet og indhold i hverdagen.
Derfor arbejder alle kommuner og behandlingssteder med at
sikre, at der samtidig med igangsættelse af behandling sættes
ind med en helhedsorienteret indsats. Fokus er at sikre borge-
ren indhold i tilværelsen i form af eksempelvis bolig, job eller
uddannelse og sociale relationer.
Behov for tæt samarbejde med psykiatrien
Sammenhængen mellem stofmisbrug og psykiske og sociale
problemer går begge veje. For nogle dækker stofmisbruget
over psykiske vanskeligheder som ADHD, og er i virkeligheden
en slags selvmedicinering fra borgerens side. For andre borge-
re har stofmisbruget medført en række symptomer, der kan
forveksles med eller har udløst en psykose.
Det betyder, at der er behov for et samarbejde mellem stof-
misbrugsbehandlingen, det sociale system og andre systemer
som fx det psykiatriske system. Flere kommuner fortæller dog,
at det er vanskeligt at få en person med misbrug ind i det psy-
kiatriske system, før de er stoffrie, da det er vanskeligt at di-
agnosticere en person med aktivt misbrug. Det er dog også
vanskeligt for kommunerne at behandle misbruget, med min-
dre der samtidig tages hånd om den psykiske sygdom, hvilket
gør denne gruppe vanskelig at håndtere.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0008.png
8
Kriterier for visitation til døgnbehandling
Alle de fem kommuner, vi har interviewet, fortæller, at de kun
visiterer til døgnbehandling i beskedent omfang. Hvis en bor-
ger selv ønsker at komme i døgnbehandling, hjælper de gerne
borgeren med at udarbejde en ansøgning, men visse kriterier
skal være opfyldt, for at ansøgningen munder ud i en bevilling.
Disse kriterier er blandt andet følgende:
Relevante ambulante tilbud skal være afprøvet
Et vigtigt kriterium for at bevilge døgnbehandling er, at alle re-
levante ambulante tilbud i kommunen skal være afprøvet først.
Baggrunden er en vurdering af, at behandlingen er mest effek-
tiv, hvis den sker i borgernes nærmiljø, hvor der samtidig ta-
ges hånd om problemer med eksempelvis bolig, netværk og
beskæftigelse.
Der skal være noget at komme hjem til
Kommunerne peger desuden på, at der skal være noget at
komme hjem til. Det hænger tæt sammen med opfattelsen af,
at behandlingen er mest effektiv, hvis den sker i borgerens
nærmiljø. Der er behov for at håndtere problemer i borgerens
nærmiljø, før stoffrihed er realistisk.
Skal kunne indgå i rammerne for døgnbehandlingen
Når kommunen vurderer en ansøgning om døgnbehandling, er
en del af vurderingen, om borgeren er i stand til at indgå i et
behandlingsforløb på et døgnbehandlingstilbud. Hvis borgeren
er for kaotisk, psykotisk eller er for dårligt fungerende kogni-
tivt, er det ikke muligt at deltage i et døgnbehandlingsforløb.
Samtidig skal borgeren være motiveret for at deltage i be-
handlingen.
Behov for at komme væk
Enkelte kommuner fortæller desuden, at døgnbehandling kan
være en mulighed i tilfælde, hvor borgeren har behov for at
komme væk fra nærmiljøet for at kunne indgå i behandlingen.
Døgnbehandling kan ikke stå alene
Endelig fortæller kommunerne, at det er afgørende for en suc-
cesfyldt behandling, at der har været et forløb før og efter
døgnbehandlingen. Døgnbehandling bliver altså ikke opfattet
som et alternativ til ambulant behandling, men som et potenti-
elt meningsfuldt element i et sammenhængende behandlings-
forløb, hvor det bliver kombineret med ambulant behandling.
Et eksempel på et forløb forud for døgnbehandling kan være,
at borgeren indledende gennemgår et ambulant forløb, som
vedkommende profiterer af, men hvor der, for at kunne lægge
stofferne helt på hylden, er behov for en mere intensiv indsats,
som døgnbehandling er. Der kan også være behov for, at man
inden døgnopholdet får styr på bolig, familie og job, så borge-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0009.png
9
ren ved, at der er ’ro på bagsmækken’ og derved kan koncen-
trere sig om behandlingsforløbet.
Et eksempel på et forløb efter døgnbehandling kan være, at
borgeren overgår til et ambulant forløb med henblik på at fo-
rebygge tilbagefald. Det er dog samtidig helt afgørende, at der
tages hånd om borgerens samlede forhold, så borgerne har
noget at komme hjem til. Det kan være forhold som bolig,
omgangskreds og hvad dagene skal fyldes ud med. Hvis der
ikke er taget hånd om dette, er risikoen for tilbagefald betyde-
lig.
Behandlingstilbud
Som nævnt tilrettelægger de medvirkende kommuner og be-
handlingstilbud stofmisbrugsbehandlingen individuelt på bag-
grund af den enkelte borgers målsætninger, ressourcer og
problemer.
For nogle borgere er målet stofophør, mens det for andre ale-
ne er at reducere stofforbruget. Det kan være, at man i sam-
arbejde med borgeren i første omgang beslutter, at reducering
af misbruget er det realistiske mål, men at borgeren senere
har mod på at arbejde mod stofophør. På den måde er tilrette-
læggelsen af behandlingen en løbende proces.
Samtlige kommuner fortæller, at de ofte tilbyder et tilbage-
faldsforløb efter endt behandling for at forebygge tilbagefald.
Det øger sandsynligheden for, at borgeren kan fastholde stof-
frihed på sigt.
Der er desuden borgere, hvor det eneste realistiske mål er at
stabilisere forbruget og reducere skadesvirkninger ved misbru-
get. Det kan fx ske i form af substitutionsbehandling eller he-
roinklinikker.
Derudover tilbyder kommunerne forskellige andre tilbud af-
hængigt af behov, som en indsats mod dobbeltdiagnoser, fa-
miliebehandling, tidlig og forebyggende indsats og opsøgende
og fremskudt indsats.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0010.png
10
KAPITEL 2
Individuelt tilrettelagt
behandling
Der er store variationer i kommunernes organisering af stof-
misbrugsbehandlingen, ligesom der er stor variation i, hvilket
behandlingsforløb den enkelte borgere tilbydes.
I dette kapitel introduceres de lovgivningsmæssige rammer,
som har betydning for den kommunale organisering og tilrette-
læggelse af behandlingen. I forlængelse af dette vil vi beskri-
ve, hvordan kommuner og behandlingssteder tilrettelægger
den enkelte borgers stofbehandlingsforløb.
DE LOVGIVNINGSMÆSSIGE RAMMER FOR DEN
SOCIALE STOFMISBRUGSBEHANDLING
De store variationer i kommunernes organisering af deres
stofmisbrugsbehandling skal formentlig ses i sammenhæng
med, at lovgivningen på området giver mulighed for at tilrette-
lægge behandlingen meget forskelligt fra kommune til kom-
mune.
Kommunernes arbejde med stofmisbrugsbehandling er dels
reguleret af servicelovens § 101 og § 101a og dels af sund-
hedslovens § 142. I tekstboksene nedenfor beskrives de mest
centrale elementer af disse lovparagraffer.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0011.png
11
§
SERVICELOVENS §§ 101 OG 101A
Servicelovens § 101 slår fast, at kommunerne er forplig-
tede til at tilbyde behandling for stofmisbrug.
Som borger kan man selv vælge, hvor man gerne vil
modtage sin stofmisbrugsbehandling. Hvis man ønsker
det, kan man derfor frit vælge et andet offentligt eller
privat behandlingssted af samme karakter som det, man
er blevet visteret til. Det gælder dog ikke behandling
med lægeordineret heroin. Retten til selv at vælge kan
også begrænses i tilfælde, hvor hensynet til borgeren ta-
ler for det.
Kommunerne har pligt til at igangsætte behandlingstil-
buddet senest 14 dage efter borgerens henvendelse,
medmindre borgeren benytter sig af frit valg.
Kommunerne skal ifølge servicelovens § 101a desuden
tilbyde anonym ambulant behandling til borgere, der ale-
ne har behov for behandling for deres stofmisbrug, og ik-
ke for øvrige sociale problemer. Kommunerne har pligt til
at tilbyde anonym ambulant behandling gennem mini-
mum to forskellige aktører, hvoraf mindst ét af tilbudde-
ne skal ligge uden for kommunen. Den anonyme ambu-
lante behandling skal være af ”kortere
varighed og inde-
holde gruppebehandling og mulighed for en individuel af-
sluttende samtale”
(SEL § 101a).
§
SUNDHEDSLOVENS § 142
Kommunerne skal tilbyde alle borgere, der ønsker at
komme i behandling for deres stofmisbrug, en vederlags-
fri lægelig samtale. De skal tilbyde lægelig behandling til
de borgere med stofmisbrug, som har brug for medicinsk
behandling med afhængighedsskabende lægemidler.
De nationale retningslinjer for stofmisbrugsbehandling
Hertil kommer, at Socialstyrelsen i samarbejde med centrale
aktører på området har udarbejdet de nationale retningslinjer
for den sociale stofmisbrugsbehandling, hvor de kommer med
anbefalinger til, hvordan kommunerne bør organisere og gen-
nemføre den sociale stofmisbrugsbehandling. Anbefalingerne
er en del af udspillet ”Bedre kvalitet i stofmisbrugsindsatsen”,
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0012.png
12
som den daværende regering lancerede i 2012. Retningslinjer-
ne er en systematisk samling af anvisninger, der bygger både
på lovgivning og aktuel bedste viden fra forskning og praksis.
Inden for disse retningslinjer er der et stort råderum for at til-
rettelægge behandlingen forskelligt fra kommune til kommune.
TRE OVERORDNEDE TYPER AF BEHANDLING
Kommunerne opererer overordnet set med tre typer af stof-
misbrugsbehandling: ambulant behandling, dagbehandling og
døgnbehandling.
Ambulant behandling
Størstedelen af den sociale stofmisbrugsbehandling består af
ambulant behandling. Det står dog ikke helt klart, hvornår be-
handling skal betegnes som ambulant behandling, og hvornår
det skal betegnes som dagbehandling. Det daværende Ser-
vicestyrelsen har i 2010 med udgangspunkt i Stofmisbrugsda-
tabasen defineret ambulant behandling som tilbud, der leverer
en ydelse 2-8 gange om måneden.
Dagbehandling
Dagbehandling defineres som tilbud, der leverer en ydelse:
-
-
3-5 gange om ugen i mere end 2 timer eller
2 dage i over 2 timer og 2 dage i under to timer
Servicestyrelsen skriver endvidere, at dagbehandling ofte er
mere gruppebaseret end ambulant behandling.
Blandt de kommuner, som vi har interviewet, er det kun Kø-
benhavns Kommune, der har et eget tilbud, som de kalder
dagbehandling. Det udelukker dog ikke, at de øvrige kommu-
ner kan tilbyde behandling af en intensitet svarende til dagbe-
handling.
Døgnbehandling
En stor del af døgnbehandlingen bliver varetaget af selvejende
døgnbehandlingsinstitutioner. Af de kommuner, som vi har in-
terviewet, er det kun Københavns Kommune, der har egen
døgnbehandling. De øvrige kommuner visiterer udelukkende til
eksterne tilbud, når de visiterer til døgnbehandling.
RETNINGSLINJER FOR FORLØB
I de nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbe-
handling er det beskrevet, at formålet med den sociale stof-
misbrugsbehandling skal tilpasses den enkelte borgers situati-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0013.png
13
on, ressourcer og ønsker, og planlægges i samarbejdet med
den enkelte.
Vores undersøgelse viser, at kommuner og behandlingssteder i
overensstemmelse med de nationale retningslinjer i høj grad
forsøger at tilrettelægge behandlingen ud fra den enkeltes be-
hov og i samarbejde med den enkelte. Det er derfor ikke mu-
ligt at skitsere et typisk behandlingsforløb eller at lave en
sammenstilling mellem forskellige målgrupper og deres be-
handlingsforløb.
På behandlingstilbuddet KABS begrunder en socialrådgiver det
på følgende måde:
”De er så forskellige, det giver ikke nogen mening at sige,
at når man kommer ind ad døren her, så får man den og
den og den slags samtaler, for det er det, der virker. Det er
der jo ikke noget belæg for at sige (…) det er vidt forskel-
ligt, hvad det er, vi arbejder med, fordi det er forskelligt,
hvilken funktion stofferne har for dem” (socialrådgiver,
KABS).
Standardisering
Den individuelle tilrettelæggelse af behandlingen betyder, at
de fleste af de kommuner, vi har interviewet, ikke arbejder
med behandlingspakker eller andre former for standardisering
af ydelserne, når borgeren først er visiteret til behandling. Sel-
ve udredningen og opfølgningen er derimod standardiseret.
De to steder, hvor man arbejder med standardiserede pakker
for behandlingen, har pakkerne til formål at taksere og define-
re intensiteten af indsatsen. Pakkerne kan være særligt rele-
vante i samarbejdet med andre kommuner, når kommunen va-
retager behandlingen for en borger, der kommer fra en anden
kommune, eller når behandlingen foretages af et selvejende
behandlingstilbud. At behandlingen er organiseret i denne type
af pakker kan sikre enighed om, hvilke ydelser betalingskom-
munerne køber, og hvad misbrugscentrene tilbyder.
Der er dog kun tale om et udgangspunkt for ydelsen, som kan
justeres alt efter borgerens behov:
”I forhold til det med pakkeforløb; vi kan også ændre
un-
dervejs i et forløb. Det med, at man siger, ’hvad er dit be-
hov nu’, det er ikke sikkert, at det er det samme om en
måned, der kan vi skrue på det, og det er rigtig rart, at vi
kan møde borgerne der, hvor de er. Vi kan tilrettelægge det
på en måde, så brugeren oplever sig set og hørt, måske for
første gang”
(behandlingskoordinator, KABS).
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0014.png
14
Pakkerne definerer ikke selve indholdet af behandlingen. Ek-
sempelvis kan to borgere indskrevet hos KABS være på sam-
me takst og begge være i dagbehandling, men hvor den ene er
i gruppebehandling hver dag og går til træning og akupunktur,
går den anden måske i gruppebehandling en gang om ugen.
INTENSITET OG VARIGHED I TILBUDDENE
Det er ikke alene indholdet af behandlingen, der varierer efter
borgerens problematikker og behov, det gør intensiteten og
varigheden af behandlingen også. Udgangspunktet er igen en
vurdering af, hvad borgerens behov er.
Ambulant behandling
Nogle borgere modtager kun enkelte samtaler, mens andre
indgår i behandlingsforløb af flere års varighed. I en kommune
får borgeren som udgangspunkt tilbudt 12 samtaler, men altid
med mulighed for forlængelse. Ingen af de kommuner, vi har
interviewet, opererer med en maksimal varighed af et behand-
lingsforløb. Behandlingsforløb kan således forlænges eller af-
kortes efter borgerens behov.
Nogle borgere møder ind til behandlingsaktiviteter dagligt,
mens andre eksempelvis møder ind til samtaler en gang om
ugen, en gang om måneden eller sjældnere. Intensiteten og
aktiviteterne kan på denne måde blive tilpasset borgerens livs-
situation og behov. Der er også mulighed for at skrue op og
ned for intensiteten undervejs i en borgers forløb.
For borgere i heroinbehandling eller substitutionsbehandling er
der større standardisering i forhold til intensitet. Her kan man
være nødt til at møde hver dag eller et vist antal gange om
ugen. Nogle borgere i substitutionsbehandling ønsker ikke be-
handlingssamtaler, men ønsker bare at få udleveret deres me-
dicin. For andre kan der være ønsker om samtaler i perioder,
fortæller en medarbejder fra Aarhus Kommune. Der er også
borgere, der undervejs får et ønske om at arbejde på at blive
stoffri, og derfor får et mere intensivt forløb.
Dagbehandling
I Københavns Kommune, hvor man har dagbehandling, er in-
tensiteten af dagbehandlingen højere end intensiteten af den
ambulante behandling. Her forklarer en leder, at intensiteten
af den ambulante behandling er 1-2 kontakter om ugen, mens
dagbehandling er 3-5 kontakter om ugen. I øjeblikket er det
tre dage af tre timers varighed, men det kunne ifølge lederen
også være flere timer om dagen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0015.png
15
Som allerede nævnt tidligere i kapitlet er der også kommuner,
der tilbyder behandlingsaktiviteter på daglig basis i deres am-
bulante behandling. Vi kan derfor ikke konkludere, at dagbe-
handling nødvendigvis er mere intensivt end ambulant behand-
ling på tværs af de kommuner, vi har interviewet.
Døgnbehandling
På de to døgnbehandlingstilbud, som vi har interviewet, er in-
tensiteten af behandlingen højere end intensiteten af den am-
bulante behandling og dagbehandling, som kommunerne tilby-
der. Her får borgerne daglige behandlingssamtaler, samt en
række andre aktiviteter på baggrund af den enkelte borgers
behov. Disse aktiviteter er nærmere beskrevet i bilag 1.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0016.png
16
KAPITEL 3
Helhedsorienteret behandling
Samtlige kommuner og behandlingssteder, der indgår i under-
søgelsen, fortæller, at det er afgørende, at stofmisbrugsbe-
handling ikke ses isoleret, men som en del af en helhedsorien-
teret indsats. I dette kapitel beskriver vi, hvordan de kommu-
nale og selvejende behandlingstilbud arbejder med en hel-
hedsorienteret stofmisbrugsbehandling, og deres refleksioner
over dette.
STOFMISBRUGSBEHANDLING KAN IKKE STÅ
ALENE
Alle kommuner og behandlingssteder fortæller, at deres stof-
misbrugsbehandling er rettet mod hele borgerens liv. Det er
nemlig ikke nok at behandle stofmisbruget, de bagvedliggende
problemer skal også håndteres:
”Vi samarbejder meget tættere med alle instanser, der er
omkring den unge, både de kommunale, men også frivillige,
fx Headspace. Så vi sætter ind med hele batteriet. Det ved
vi jo, det er det, der giver mening. Hvis den unge kan få en
fod indenfor i IKEA nogle timer om ugen, så er det den vej,
vi
først og fremmest skal gå”
(socialrådgiver, Odense Kom-
mune).
Når kommunerne beskriver, at stofmisbrugsbehandling ikke
kan stå alene, skyldes det, at der ofte er en tæt sammenhæng
mellem det at være have et stofmisbrug og at have andre so-
ciale problemer. Det er ikke nok at behandle misbruget, hvis
der ikke samtidig tages hånd om de andre problemer.
Sammenhængen går begge veje. For nogle er stofmisbruget et
symptom og en måde at dulme eller kamuflere andre proble-
mer på. For andre har misbruget betydet, at de eksempelvis
ikke har råd til at blive boende i deres lejlighed, har mistet de-
res job eller er droppet ud af uddannelse. Stofmisbruget bliver
dermed årsagen til en række sociale problemer.
Stofmisbruget kan dække over andre problemer
Flere kommuner fortæller, at misbruget i nogle tilfælde kan
dække over andre problemer, for eksempel sociale problemer.
Nogle gange kan stofmisbruget være borgerens måde at hånd-
tere eller distancere sig fra sine problemer på. Kommunerne
fortæller om borgere, hvor de har mistanke om, at borgeren
bruger for eksempel hash, for at falde til ro:
”Så tænker vi i hvert fald, at der måske kan være noget
selvmedicinering i det her. Hvor hashen kan skabe noget ro
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0017.png
17
i alle de her tanker, tankemylder og alt hvad der foregår i
hovedet”
(behandler, Norddjurs Kommune).
For borgeren er stoffet dermed mere en måde at håndtere
nogle bagvedliggende problemer, end selve årsagen til pro-
blemerne. Det giver den udfordring, at man ikke kan behandle
stofmisbruget alene, da det blot kan gøre det bagvedliggende
problem mere påtrængende. I første omgang er man nødt til
at adressere de problemer, der ligger bag stofmisbruget, for
ellers bliver borgerens liv blot mere kaotisk:
”Nogle gange giver det mest mening at finde en bolig eller
hjælpe med det, før det overhovedet er relevant at snakke
om hash og andet”
(behandler, Københavns Kommune).
Andre eksempler kan være borgere, der har haft traumatise-
rende oplevelser som overfald eller overgreb. Her kan et stof-
misbrug på samme måde dulme konsekvenserne af oplevel-
sen. Det bliver derfor svært at komme ud af misbruget, hvis
det bagvedliggende problem ikke adresseres, da tankerne fra
de traumatiserende oplevelser på den måde vil blive for domi-
nerende.
Der skal være noget at sætte i stedet for misbruget
Den anden vinkel på koblingen mellem stofmisbrug og sociale
problemer er, at stofmisbruget medfører en række sociale pro-
blemer. Det kan eksempelvis være, at borgeren er blevet
smidt ud af sin bolig, eller kun har kontakt med andre, der har
misbrug.
Det giver det problem, ifølge kommunerne, at når borgeren
bliver stoffri og skal ud og klare sig alene igen, så er det de
samme problemer, borgeren står i. Det kan derfor være svært
at fastholde stoffriheden:
”Hvis du skal bo på gaden, når du er blevet stoffri, det giver
ikke den helt store mening”
(leder, Aarhus Kommune).
Det samme gælder, hvis borgerens liv og omgangskreds er
koncentreret om stofmisbruget. Hvis alle vennerne har et
stofmisbrug, skal borgerne vælge mellem at være stoffri alene
eller at være sammen med andre, der har et stofmisbrug, og
så bliver det for svært at opretholde stoffriheden. En stor del
af misbrugsbehandlingen drejer sig om at give borgeren andre
strategier i de situationer, hvor borgeren tidligere ville have
brugt rusmidler. Her er det afgørende, at der er sat et støtte-
system op, der bakker op om de nye strategier.
Derfor arbejder alle kommuner og behandlingssteder med at
sikre, at de samtidig med at igangsætte og udføre behandling,
også sætter en helhedsorienteret indsats i gang:
”Det ligger i selve behandlingskonceptet, at der også er en
planlægning af, ’hvad er din plan, når du kommer hjem’,
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0018.png
18
’hvordan skal det se ud’. Og så er der risikosituationer, som
man arbejder med, og hvordan de skal håndtere det. Så
selvfølgelig en helt klar plan, ’vil du gå til NA
1
møder eller
AA møder’ og ’hvordan vil dit netværk se ud’, så man har
arbejdet med det. Det er en del af det hele tiden i det tera-
peutiske arbejde, faktisk fra dag et begynder man stille og
roligt at se på det, der skal ske bagefter, og håndtering af
det. Det gør vi også i dagligdagen, når vi er i situationer og
bearbejder måden at håndtere det på”
(leder, Kongens Ø).
Rent praktisk foregår det ved, at behandlerne allerede ved
starten af behandlingen har en samtale med borgeren om,
hvad der skal ske, når behandlingen er slut og borgeren er
stoffri. Igen er der tale om et individuelt fokus, hvor planen af-
hænger af den enkeltes udfordringer, ressourcer og ønsker.
Det er dog helt afgørende at starte snakken med det samme,
så man kan lægge en plan, og borgeren ikke ender med at stå
alene ved endt behandling.
Der er fokus på at sikre borgeren indhold i hverdagen i form af
enten job eller uddannelse. Samtidig er der fokus på, om bor-
geren har brug for en social indsats eksempelvis i form af en
boligsocial indsats, for at kunne fungere i egen bolig:
”Det er vigtigt, at der er lavet ordentlige aftaler med job-
centeret, hvad de skal i gang med, så de får en stabil hver-
dag. Der skal gerne være noget perspektiv i det. For de fle-
ste har drømme om uddannelse eller job, så der skal byg-
ges på det. Men det er ikke noget, vi finder ud af bagefter,
det skal være der den dag, de tager af sted. Ofte er der so-
cialpædagogisk støtte på inden, i forsøget på at skabe en
sammenhængende indsats, som også følger dem undervejs
(§ 85), og efterfølgende for at fastholde både udviklingen
og den forebyggende behandling. Inden de kommer hjem,
er der lavet et skema for, hvilken dag de skal mødes med
deres sagsbehandler, måske henter bostøtten dem endda
og sørger for, at de kommer hjem og godt på plads. Dato-
erne for møde i rusmiddelcenteret og hvor ofte er også alle-
rede fastlagt for at være på forkant”
(leder, Norddjurs
Kommune).
Netop dette fokus på at sikre, at der er noget at sætte i stedet
for misbruget, når behandlingen er slut, er ifølge alle kommu-
ner og behandlingssteder afgørende for, at behandlingen er en
succes.
1
Narcotics Anonymous
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0019.png
19
BEHOV FOR EN INDSATS I ANDRE SYSTEMER
En væsentlig del af udfordringen i stofmisbrugsbehandlingen er
som nævnt, at stofmisbruget kan dække over andre proble-
mer, og at behandlingen derfor ikke kan stå alene. Flere be-
handlingssteder har nævnt eksempler på, at stofmisbruget har
været en
slags ’selvmedicinering’ af psykiske problemer som
ADHD.
”Det er lidt den der hønen eller ægget, for selvfølgelig bliver
de afvist i psykiatrien mange af dem, fordi de har et mis-
brug også. Der vil vi gerne være skarpere på, at det ikke
nødvendigvis er det [misbruget], der er årsagen til, at de
har det svært. Men at de netop er misbrugende, fordi der er
en anden årsag [psykiatrisk lidelse]”
(behandler, Norddjurs
Kommune).
Det betyder, at der er behov for et samarbejde mellem stof-
misbrugsbehandlingen, det sociale system og andre systemer,
som eksempelvis sundhedssystemet:
”Nogle af dem vil rigtig gerne have støtte til psykiatrien,
fordi de er blevet afvist, fordi psykiatrien er belastet. Så de
har fået at vide, måske endda af deres egen læge, at lægen
ikke vil indstille til en udredning. Og hvis de er kommet i
psykiatrien, og de er blevet afvist i en udredning, så er det
en frygtelig situation. Der kan vi så trække på vores psyko-
loger i forhold til at få lavet noget internt, som forhåbentlig
kan skubbe på. Der er også nogen, der efterspørger at
komme af med diagnoser, fordi det i en tid er gået for
stærkt med borderline, ADHD og så videre”
(behandler, Hol-
stebro Kommune).
Udfordringen er at finde ud af, hvad der er det primære pro-
blem, og dermed hvad der skal håndteres først. En kommune
beskriver, at de arbejder med forskellige måder at udrede bor-
geren på, for eksempel i forhold til en eventuel bagvedliggende
psykisk lidelse:
”Det gør vi jo ved at undersøge det nærmere, vi har den her
screener, hvor der er nogle forskellige spørgsmål i, og hvis
de bonner ud på nogle af spørgsmålene, så er det der, vi er
opmærksomme på, at det skal undersøges nærmere. Der er
blandt andet spørgsmålet ’kravlede du på væggene, da du
var lille?’, eller ’blev du beskrevet sådan, da du var lille?’.
Det er noget, de sådan kan forholde sig til, særligt hvis de
er meget ADHD-ramte,
’ja, det var sådan, jeg var’, så kan vi
undersøge det nærmere”
(behandler, Norddjurs Kommune).
Det understreger igen behovet for at se stofmisbrugsbehand-
ling som en del af en samlet helhedsorienteret indsats, hvor
man skal sætte ind på flere parametre for at hjælpe borgeren.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0020.png
20
Indsatserne kan køre parallelt
I samtlige kommuner og på behandlingsstederne understreges
vigtigheden af, at de tilbud, som en helhedsorienteret indsats
består af, i nødvendigt omfang kører sideløbende. Det vil sige,
at borgeren både kan være i behandling for et stofmisbrug og
samtidig modtage en social indsats, eksempelvis i form af bo-
ligsocial støtte. Et andet eksempel er, at man samtidig med en
stofmisbrugsbehandling kan starte på en uddannelse eller
komme i en eller anden form for praktik:
”Nu er der rigtig meget, der kan sættes i gang, selv om
stofmisbruget ikke er holdt op, og selv om det måske aldrig
holder op. Der er kommet en holdning til, at vores målgrup-
pe også kan være med, og det kan jeg virkelig mærke på
nogle af vores borgere, at ’hold da op, der er nogen, der
regner med mig’, det synes jeg er meget, meget positivt, at
i hele kommunen er vi enige om, at faktisk kan vi godt finde
to timer i IKEA til [borgeren], i stedet for at de skal være
stoffri først”
(leder, Odense Kommune).
Dermed er målet, i hvert fald i første omgang, ikke nødvendig-
vis at opnå stoffrihed, men i højere grad at opnå stabilitet og
minimere kaos.
Ved at opnå en højere grad af stabilitet i borgerens liv bliver
det nemmere at motivere borgeren til stoffrihed på sigt, og
samtidig skaber man rammerne for et liv, hvor det ikke er
stofmisbruget, der er i fokus. Det kan være det, der skal til, for
at borgeren selv når til det punkt, hvor det virker realistisk at
blive stoffri.
Flere kommuner og behandlingssteder har dog understreget,
at stoffrihed ikke nødvendigvis skal være målet. Det kan i sig
selv være en succes, at borgeren opnår stabilitet og indhold i
livet, selv om det ikke er muligt at blive stoffri.
”Der er så meget andet, der kan blive godt i livet, selv om
man måske aldrig bliver stoffri, det synes jeg er positivt”
(leder, Odense Kommune).
Et aspekt af behovet for, at flere indsatser kan finde sted sam-
tidig, opstår i forlængelse af krydsfeltet mellem misbrug og
psykisk sygdom. Flere kommuner fortæller, at det er vanske-
ligt at få en borger med misbrug ind i det psykiatriske system,
før de er stoffrie. Kommunerne udtrykker generelt forståelse
for, at det er vanskeligt for psykiatrien at give en diagnose til
en person med misbrug, da misbruget både kan udløse og ka-
muflere en psykisk sygdom.
På trods af denne forståelse giver det dog kommunerne en
række udfordringer, fordi disse borgere er svære at behandle
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0021.png
21
for stofmisbruget uden samtidig at håndtere den bagvedlig-
gende psykiske sygdom:
”Nogle af vores borgere bliver jo aldrig udredt, hvis de skal
være stoffri 6-8 uger. Det er jo selvmedicinering. Om det er
den psykiske diagnose, der kom først, eller om man fik
symptomerne, fordi man har taget centralstimulerende stof-
fer i for mange år, det ved jeg ikke”
(leder, Odense Kom-
mune).
Enkelte kommuner ønsker således muligheden for at køre et
parallelt forløb mellem stofmisbrugsbehandlingen og den psy-
kiatriske udredning, for at sikre, at borgeren får den rigtige
hjælp.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0022.png
22
KAPITEL 4
Visitation til døgnbehandling
Alle kommuner og tilbud, der har deltaget i denne undersøgel-
se, er enige om, at døgnbehandling ikke kan stå alene, men
skal ses som et led i en samlet misbrugsbehandling. I dette
kapitel beskriver vi kommunernes brug af døgnbehandling og
deres kriterier for at visitere til døgnbehandling. Afslutningsvis
vil vi beskrive kommunernes og de selvejende behandlingstil-
buds perspektiver på udviklingen i brug af døgnbehandling.
KOMMUNERNES KRITERIER FOR AT VISITERE
TIL DØGNBEHANDLING
Alle de fem kommuner, vi har interviewet, fortæller, at de kun
visiterer til døgnbehandling i beskedent omfang. Når de bevil-
ger døgnbehandling, er det typisk, fordi borgeren selv har gi-
vet udtryk for et ønske om døgnbehandling. En gennemgående
fortælling er, at sagsbehandleren eller stofmisbrugsbehandle-
ren til enhver tid på loyal vis hjælper borgere, der har et ønske
om at komme i døgnbehandling, med at skrive en ansøgning,
men at visse kriterier skal være opfyldt, for at ansøgningen
munder ud i en bevilling. Disse kriterier bliver beskrevet i det
følgende.
Ambulante tilbud skal være afprøvet først
I alle fem kommuner er det et centralt kriterium for at få be-
vilget døgnbehandling, at man først har forsøgt sig med de re-
levante ambulante behandlingstilbud, der er i kommunen.
Døgnbehandling kommer derfor som hovedregel først på tale,
når de ambulante tilbud ikke har vist sig tilstrækkelige.
I Odense Kommune bliver det af en leder beskrevet på følgen-
de måde:
”Det er et spørgsmål om at kigge sagen igennem. Er der
prøvet de ting, vi tænker, kan gøres i ambulant regi? Har
man fået tilbud om nogle af de ting, man kan gøre i vores
kommune? Det kan for eksempel være bostøtte, det kan
være støttekontaktperson, det kan være boligsocial vice-
vært. Kan man gøre et eller andet for at understøtte de ud-
fordringer, man har, hvordan er samarbejdet med psykiatri-
en, kan man lave en koordineret indsatsplan? Vi gør alt,
hvad vi kan, i vores eget nærmiljø, før vi sender i døgnbe-
handling”
(leder, Odense Kommune).
I Aarhus Kommune uddyber en leder, hvorfor man i kommu-
nen har den tilgang, at de ambulante tilbud først skal være af-
prøvet:
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0023.png
23
”(…) man kan gå ind
og ud af den der ambivalens, man har,
man kan gå ind og ud af stoffrihed, man kan øve sig, man
kan rydde op i sit miljø, mens man er der, man kan bygge
sit liv langsomt op. Så man ikke laver en kunstig boble,
hvor man har det fint indeni, men måske grundlæggende er
usikker på, hvordan skal jeg håndtere det, når jeg kommer
hjem (…) man kan opretholde sit liv. Hvis man går i skole,
så kan man blive ved med det, hvis man har en lejlighed,
kan man beholde den. Alt det gode man har, kan man holde
fast i” (leder,
Aarhus Kommune).
Kriteriet om, at ambulante tilbud skal være afprøvet først, går i
igen i flere kommuners fortællinger. En enkelt kommune for-
tæller desuden, at borgerne også skal kunne profitere af det
ambulante tilbud, da det ellers ikke virker realistisk, at borge-
ren kan profitere af et døgnbehandlingstilbud:
”De får ikke døgnbehandling, fordi de ikke kan profitere af
ambulant behandling. Som en del af det forløb, vi er i gang
med, kan døgnbehandling måske hjælpe os til at komme
hurtigt videre eller understøtte det til at give et flow i det
behandlingsforløb, de er i gang med. Så kan det godt være,
at tre måneders ro omkring borgeren kan give et boost til at
slippe det sidste for at blive stoffri (…) Nogle, der ikke kan
profitere af ambulant tilbud, kan heller ikke profitere af
døgntilbud. Så er de simpelthen ikke klar til at slippe stof-
ferne, så er det alt muligt andet, de er klar til at stoppe,
men fortsætte rusen af stofferne. Så må vi vente, til de er
klar til, at det er stofferne, de også har fokus på”
(leder,
Norddjurs Kommune).
Udtalelsen følges op af en anden leder, der påpeger, at de i
sådanne tilfælde skal arbejde mere med de pågældende bor-
gere i ambulant regi, før det giver mening at sende dem i
døgnbehandling. Døgnbehandling bliver med andre ord ikke
opfattet som et alternativ til ambulant behandling, men som et
supplement.
Samlet set viser interviewene, at døgnbehandling i ingen af de
interviewede kommuner står alene, men anses for et potentielt
meningsfuldt element i et sammenhængende behandlingsfor-
løb, hvor det bliver kombineret med forudgående ambulant
behandling.
Der skal være noget at komme hjem til
Udover enighed om, at ambulante tilbud skal være afprøvet
først, er der blandt de kommunale og selvejende behandlings-
tilbud, som vi har interviewet, også enighed om, at der skal
være et tilbagefaldsforebyggende forløb i kommunen efter
endt døgnophold for, at det overhovedet giver mening at visi-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0024.png
24
tere til døgnbehandling. Et sådant forløb kan bestå af ambu-
lante behandlingsaktiviteter eller egentlig dagbehandling (de
steder, hvor man tilbyder dagbehandling). Det kan også bestå
af øvrige indsatser, som har til formål at skabe de rammer
omkring borgeren, som skal til for at forebygge tilbagefald: bo-
lig, beskæftigelse, håndtering af psykiske problematikker med
videre:
”Nu er det ikke mange, vi sender i døgnbehandling,
men det
er nemt nok at komme væk fra miljøet, sociale problemer,
blive afruset. Men problemerne starter først, når man kom-
mer hjem igen, for der kan stadig være manglende bolig,
job og netværk. Det er der, udfordringerne kommer. Det er
det, man arbejder med i den ambulante behandling: hvor-
dan kan man leve et hverdagsliv uden rusmidlerne. Det er
det, vi ser, i hvert fald for de unge. Det står meget sjældent
alene. Det er få af de unge, der ryger hash dagen lang, som
har et godt liv, gode relationer og uddannelse. Det eksiste-
rer nærmest ikke, så der skal arbejdes med de ting i det
miljø, de er i”
(leder, Københavns Kommune).
En rådgiver i Aarhus Kommune beskriver det på følgende må-
de:
”(…) de skal for eksempel gerne have et sted at bo. Der skal
gerne være sat noget i gang, til når de kommer hjem. Hvad
gør vi, skal de i halvvejshuset
2
, skal de have en behandler
tilbagefaldsforebyggende, skal de gå i NA
3
, eller skal de i
gang med uddannelse eller arbejde. Det der med bare at
sende folk i døgn og så sende dem hjem til det kaos, de
kommer fra… Man vil gerne sørge for, at der er ryddet op i
det inden, for at man kan fastholde dem i stoffrihed, når de
kommer hjem” (rådgiver,
Aarhus Kommune).
Døgnbehandling kan altså bruges som afrusning og stabilise-
ring i et sammenhængende behandlingsforløb i de få tilfælde,
hvor borgere får bevilget døgnbehandling.
Skal have et vist kognitivt og psykisk funktionsniveau
Nogle kommuner peger på, at det kræver et vist kognitivt
funktionsniveau hos borgeren, hvis døgnbehandling skal blive
en succes. Man skal kunne indgå i intensiv terapi og derfor og-
så være reflekterende, man skal kunne indordne sig de givne
regler på døgnbehandlingsstedet og kunne indgå i sociale
sammenhænge:
2
3
En udslusningsbolig, der understøtter stofophøret
Narcotics Anonymous
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0025.png
25
”Hvis man skal have noget ud af døgnbehandling,
skal man
være kognitivt velfungerende. Og det vil sige, at man skal
være i stand til ’at rykke’ i ambulant behandling. Hvis man
skal have en indstilling til døgn, så kører vi oftest en psyko-
log på, for hvis man har en lille mistanke om, at vedkom-
mende ikke er kognitivt velfungerende, så skal det målret-
tes det. Og om vedkommende overhovedet er i stand til at
modtage behandling. Derfor skal man være klar over, hvem
man indstiller, det skal ikke bare være for at komme ud af
byen, for nissen flytter jo med”
(behandler, Holstebro
Kommune).
I Odense Kommune forklarer en behandler det på følgende
måde, da intervieweren spørger, hvem der er den ideelle bor-
ger til et døgnbehandlingsforløb:
”En,
der er forholdsvis kognitivt velfungerende, og som kan
indgå i såvel gruppebehandling som individuelle samtaler,
og hvor der er fuldstændig kontekstafklaret i forhold til,
hvad det betyder at komme i døgn, hvad det betyder at
komme hjem fra døgn, hvad vi arbejder med inden døgn”
(behandler, Odense Kommune).
Derudover peger kommunerne på, at det er nødvendigt, at
borgeren ikke har for store psykiske problemer, hvis vedkom-
mende skal have bevilget døgnbehandling:
”Der kan være den tanke, at borgeren kommer ind og kan
være decideret psykotisk, og vi tænker, at det kan de jo ik-
ke håndtere (på døgnbehandlingsstedet). Der er jo ikke
psykiatri derude, hvad så hvis borgeren oven i købet skulle
blive stoffri, hvad er det så, der dukker op? Det med et krav
om en eller anden udredning, at man er udredt psykiatrisk,
og man har en eller anden form for stabilisering, at døgnin-
stitutionen ikke står med et problem, de ikke kan håndtere”
(leder, Aarhus Kommune).
Brug for at komme væk
I Odense og Københavns kommuner kan det også være et kri-
terium for at få bevilget døgnbehandling, at borgeren har brug
for at komme væk fra det miljø, som personen færdes i, og
som er forbundet med misbruget:
”Så har vi nogle,
der, når de har været i ambulant behand-
ling, siger, at de ikke kan komme af med det sidste, at de
har brug for at komme væk fra miljøet for at komme af med
det. Der prøver vi at finde ud af, om det kan lade sig gøre
ambulant, eller om det faktisk vil være en god idé at kom-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0026.png
26
me af
sted og få det sidste væk”
(leder, Københavns Kom-
mune).
I Aarhus Kommune bliver det beskrevet på den måde, at
døgnbehandling kan være den bedste løsning for borgere, der
har haft en voldsom stofderoute på kort tid med kriminalitet og
trusler i miljøet.
Skal være borgerens egen motivation
Flere kommuner kommer i interviewene ind på, at de af og til
oplever, at borgere kommer og beder om døgnophold, hvor de
har et klart indtryk af, at det ikke er borgerens eget ønske,
men i stedet er et ønske fra en nær pårørende. I sådanne til-
fælde mener interviewpersonerne ikke, at der er grundlag for,
at døgnopholdet bliver en succes:
”Hvis det er andres ønske, mor for eksempel, så tænker jeg
aldrig, at det er godt givet ud”
(leder, Odense Kommune).
I både Aarhus og Odense kommuner bliver det beskrevet, at
der er borgere, der ønsker døgnbehandling, hvor de som pro-
fessionelle har indtryk af, at det ikke bunder i en reel motivati-
on for at blive stoffri, men derimod et ønske om en pause fra
miljøet. Her mener interviewpersonerne ikke, at der er grund-
lag for en succesfuld døgnbehandling:
(…) Så er der også borgere indimellem, som kommer med
et ønske om døgn, hvor det reelt set ikke er fordi, man har
et ønske om at blive stoffri, men at man får et lille frirum el-
ler en lille ferie, eller hvad man skal sige. Altså et andet
sted at komme hen, en anden lokation end lige her, men
hvor motivationen ikke nødvendigvis er til stede”
(sygeple-
jerske, Odense Kommune).
For kaotisk til ambulant behandling
Som det fremgår af de ovenstående afsnit, skal borgerne have
en vis mængde ressourcer og motivation for at få bevilget
døgnbehandling. I Odense Kommune beskriver interviewper-
sonerne også et andet kriterium, som adskiller sig fra de øvri-
ge. Det handler om, at døgnbehandling kan være relevant for
borgere, som er for kaotiske til at få fuldt udbytte af den am-
bulante behandling. Her er tale om borgere, som grundet de
kaotiske forhold har brug for en periode i et miljø præget af
stabilitet og fast struktur:
”Der er også dem, hvor man kan
sige, de vil egentlig gerne,
men de har ikke noget netværk andet end dem, der sidder
nede i fixerummet, eller at familien er væk, den er smuldret
væk. ’Det er rigtig fint, når jeg sidder til de her samtaler,
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0027.png
27
men jeg kan ikke holde fast i det, når jeg går ud herfra. Jeg
vil gerne, men jeg kan ikke, hvad skal jeg lave’. Jeg har for
eksempel haft en, der var stærkt styret af ADHD, og han
formåede simpelthen ikke at have nogen struktur omkring
hverken bolig eller netværk eller noget som helst. Han kun-
ne ikke samle sig om noget, og man kunne heller ikke for-
må at få ham i medicinsk behandling for sin ADHD, for han
var så rodet og kunne ikke overholde noget i forhold til den
medicinske del. Han kom i døgnbehandling, og det var må-
ske også en mulighed for at få ham stabiliseret og få bygget
lidt struktur omkring ham og komme godt i gang”
(leder,
Odense Kommune).
I overensstemmelse med pointen fra Odense Kommune, for-
tæller en behandler fra Københavns Kommune, der arbejder
med stofmisbrugsbehandling for unge til og med 24 år, at han
vil indstille til døgnbehandling, når den unge er for kaotisk til
at indgå i den ambulante behandling:
”Når det er så kaotisk, at den unge kommer meget ujævnt,
og jeg ved, at der er meget misbrug, og jeg vurderer, at der
skal en læge til for at trappe ned. Hvis der er høje daglige
doser af kokain, så kan jeg ikke se, at det bliver rummet
godt i U-turn.
Det er oftest der, hvor det kræver en læge”
(behandler, Københavns Kommune).
Her skal det præciseres, at den pågældende behandler ikke
selv kan visitere til døgnbehandling, men alene beskriver,
hvornår han vil indstille den unge til døgnbehandling.
KOMMUNERNES OG BEHANDLINGSSTEDERNES
PERSPEKTIVER PÅ UDVIKLINGEN I BRUGEN AF
DØGNBEHANDLING
Flere af de medvirkende kommuner fortæller, at de visiterer
færre til døgnophold og i stedet arbejder med borgerne i deres
hjemlige miljø med fokus på netværk, beskæftigelse med vide-
re.
I Københavns Kommune peger en leder på, at det i hvert fald i
denne specifikke kommune skal ses i sammenhæng med frem-
komsten af forskellige sociale indsatser som støttekontaktper-
sonordning, Housing First, ACT med videre, ligesom man i hø-
jere grad visiterer denne borgergruppe til botilbud.
Disse mennesker får dermed en støtteindsats, som ikke er
hæftet direkte op på misbrugsbehandling, men som ifølge den
pågældende leder et langt stykke hen ad vejen er lig den, der
sker i døgnbehandling. Hun uddyber det med, at en stor del af
formålet med døgnbehandling er at komme i trygge rammer,
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0028.png
28
og at indsatserne skal tilpasses borgerens behov og udfordrin-
ger.
Kritisk indstilling til døgnbehandlingstilbuddene
Flere af de kommunale interviewpersoner er kritiske over for
virkningen af døgnbehandling. De mener, at ambulant behand-
ling er det bedste tilbud for langt de fleste borgere. Og i Kø-
benhavns Kommune efterlyser en leder sammenhæng mellem
den faglige tilgang, man anlægger i den kommunale stofmis-
brugsbehandling og i den private/selvejende døgnbehandling.
”Det er ærgerligt, at vi gør tingene så forskelligt og ikke får
lavet de tilbud, der er
brug for”
(leder, Københavns Kom-
mune).
Lederen efterlyser døgnbehandlingssteder, som lægger sig op-
ad kommunens egen tilgang og Socialstyrelsens anbefalinger
til god misbrugsbehandling.
Fra lange til korte ophold
Udover at der bliver visiteret færre til døgnbehandling, er va-
righeden af de døgnbehandlingsforløb, som kommunerne visi-
terer til, også blevet kortere, fortæller interviewpersonerne på
tværs af kommuner og selvejende behandlingstilbud. Inter-
viewene med de fem kommuner og tre behandlingstilbud giver
et billede af, at de fleste bliver visiteret til ophold af tre måne-
ders varighed, evt. med mulighed for forlængelse. Det er en
sjældenhed, at der er borgere, der får visiteret længere ophold
end tre måneder. Der er også borgere, der får visiteret ophold
af en enkelt måneds varighed.
Interviewpersonerne fra både de fem kommuner, KABS og de
to døgnbehandlingstilbud fortæller, at varigheden af døgnbe-
handlingsforløbene tidligere typisk var 6 måneder eller længe-
re. Som en leder fra det selvejende døgnbehandlingstilbud
Kongens Ø fortæller, kan en del af forklaringen ligge i, at
kommunerne i højere grad selv udfører forbehandling og efter-
behandling, og bruger døgnbehandlingen som et element i et
sammenhængende behandlingsforløb, som beskrevet tidligere i
kapitlet.
Flere af repræsentanterne fra behandlingstilbuddene forholder
sig kritisk over for denne udvikling. De begrunder det med, at
det kræver en periode med stoffrihed, før det er muligt for
personen selv at forholde sig til, hvad vedkommende vil med
sit liv, og hvilke mål der skal arbejdes hen imod. I den sam-
menhæng også hvilke øvrige tiltag, der skal gøres i forhold til
bolig, beskæftigelse mv. Bevidstheden om, at man om få må-
neder skal afslutte døgnopholdet, kan i dette perspektiv, gøre
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0029.png
29
det svært for personen at finde den nødvendige ro til at arbej-
de med sig selv.
Er det blevet for svært at få bevilget døgnbehandling?
Der er blandt de personer, som vi har interviewet, forskellige
holdninger til, om der er for få, der får bevilget døgnbehand-
ling. På den ene side står dem, der oplever, at det er blevet for
svært:
”Jeg vil sige, at jeg kan have det lidt svært med, at jeg nog-
le gange får henvendelser fra ungeafdelingen med nogle,
der er så unge og ude i ret kaotisk misbrug, hvor der har
været søgt døgn flere gange, men er blevet givet afslag. Og
de her unge mennesker, de når dertil, hvor de giver op, og
hvor de også når at komme ind i en afhængighed”
(leder,
Odense Kommune).
På den anden side står dem, der finder det mere meningsfuldt
at anvende ressourcerne på ambulant behandling i kommu-
nen:
”Hellere bruge ressourcer på det ambulante og et samlet
tilbud frem for døgnbehandling. Det er dyrt i forhold til, hvor
mange ambulante behandlere, der kan ansættes”
(leder,
Norddjurs Kommune).
I Københavns Kommune opponerer en leder imod selve mod-
stillingen af døgntilbud og ambulante tilbud:
”I stedet for at tale om døgn eller ikke døgn vil jeg gerne ta-
le om formålet med behandlingen. Hvad er det, borgeren
gerne vil forandre, og hvordan kan man bedst skabe den
forandring for borgeren. Der kan døgnbehandling være et
element. Men et element ud af mange, og måske er det det
ikke. Deres [de borgere som skal i misbrugsbehandling]
omfang af psykosociale problemer er mindre, og de har en
højere grad af social integration. Der er flere, der er på ar-
bejdsmarkedet og i uddannelse. Når man tilrettelægger et
behandlingsforløb, skal man se på, om de kan fortsætte de
elementer af stabilitet, som de har. Eksempelvis uddannel-
se, i stedet for at man hiver dem ud og får ødelagt noget af
det, som måske fungerede eller kunne komme til at fungere
godt. Og hermed hjælpe dem ud af stofferne”
(leder, Kø-
benhavns kommune).
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0030.png
30
KAPITEL 5
Behandlingstilbud
Dette kapitel beskriver overordnet, hvilke behandlingstilbud
kommunerne tilbyder borgerne på baggrund af visitationen. De
konkrete behandlingsaktiviteter, som kommuner og behand-
lingstilbud tilbyder, er beskrevet mere detaljeret i bilag 1.
TILBUDDET AFHÆNGER AF MÅLET MED BE-
HANDLING
På baggrund af den udredning og visitation, som kommunerne
har foretaget i det enkelte tilfælde, tilrettelægges et tilbud til
den enkelte borger. Afgørende for tilbuddet er, hvad der umid-
delbart vurderes at være et realistisk mål for behandlingen af
den enkelte borger.
For nogle borgere er målet stofophør, altså helt at afslutte et
stofmisbrug, mens det for andre er at reducere stofmisbruget.
Der er desuden nogle borgere med stofmisbrug, for hvem må-
let med misbrugsbehandlingen alene er at opnå en mere stabil
tilværelse.
Der er forskel på, hvad de enkelte behandlingssteder tilbyder
af indhold i behandlingen, og som nævnt afhænger det meget
af borgerens problemer og behov. Det er derfor ikke muligt at
beskrive udtømmende, hvad et behandlingstilbud indeholder,
men alene at beskrive målet med behandlingen og kommuner-
nes refleksioner i den forbindelse.
STOFOPHØR ELLER REDUKTION
Som udgangspunkt er målet med misbrugsbehandling, at bor-
geren skal stoppe misbruget. Det er dog ikke altid et realistisk
mål, i hvert fald ikke i første omgang. Kommunerne arbejder
derfor løbende med at tilpasse målet og behandlingen efter
borgerens behov og situation.
Stofophør
Alle kommuner og behandlingssteder, som indgår i undersø-
gelsen, tilbyder behandling, der har stofophør som endemål.
Behandling mod stofophør er dog en proces, der i mange til-
fælde er langvarig. En leder fra døgnbehandlingstilbuddet Kon-
gens Ø beskriver formålet med et ophold på dette sted:
”Der er en afgiftningsfase og en primær behandlingsfase af
forskellig varighed og længde. Det er stoffri behandling,
hvor første hovedmål er at få dem ud af medicin, og så bli-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0031.png
31
ver de behandlet, mens de er stoffri, så målet er, at de
kommer clean hjem”
(behandlingsleder, Kongens Ø).
For at kunne deltage i et behandlingsforløb er det nødvendigt
først at opnå en vis stabilitet, fx gennem afgiftning. Hvis bor-
gerens liv og hverdag er for kaotisk, og de derfor ikke kan mø-
de stabilt til medicinsk behandling og samtaler, er det ikke rea-
listisk at arbejde med egentlig behandling for stofophør. Så er
første skridt at sikre en større stabilitet, der måske på sigt kan
føre til egentlig behandling mod stofophør.
Afgiftning har også andre formål. En behandlingsleder fra
døgnbehandlingstilbuddet Sct. Ols påpeger, at afgiftning som
led i behandlingen kan være nødvendigt for at afdække borge-
rens egentlige problematikker:
”Vi oplever mange, som har haft alle mulige former for psy-
kiatriske problemer, hvor når man fjerner stofferne, så for-
svinder de psykiatriske symptomer ret hurtigt. Så har vi
selvfølgelig også nogle, hvor det ikke gør”
(behandlingsle-
der, Sct. Ols).
Fokus i behandlingen vil udover selve stofophøret også være
på, hvordan borgeren bibeholder ophøret, hvilke risici for tilba-
gefald der kan spottes, og hvordan borgeren kan sørge for, at
hverdagen er indholdsrig, fortæller en behandler fra Aarhus
Kommune. Det er også forhold, der kan ændre sig i takt med,
at borgeren bliver afgiftet, hvorfor tilrettelæggelsen af behand-
lingen er en løbende proces.
Stofreduktion
For nogle borgere er det ikke realistisk at opnå stofophør, i
hvert fald ikke i første omgang. Alle de kommunale tilbud, vi
har interviewet, arbejder også med stofreduktion som indsats.
Det kan eksempelvis være relevant for borgere, der har haft et
omfattende misbrug igennem mange år, og som ikke har
egentlig stofophør som deres målsætning:
”Nogle
borgere har et mål om stoffrihed, og dem arbejder vi
målrettet med og tilstræber at få dem visiteret videre til
stofophør. Andre har en erkendelse af, at
’jeg
skal være i
metadonbehandling resten af mit liv og have et godt liv i
det’, og så skal vi så reducere de skader, der kan være i et
sidemisbrug”
(misbrugsbehandler, Odense Kommune).
Reduceringen af misbruget kan i nogle tilfælde være centreret
omkring sidemisbruget, og ikke nødvendigvis det primære
stofmisbrug. På den måde kan stofreduceringen både fungere
som endemål i sig selv, men også som et skridt i en lang pro-
ces, der slutteligt kan ende med stoffrihed for borgeren.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0032.png
32
TILBAGEFALDSFOREBYGGELSE
Når en borger afslutter en behandlingsindsats, tilbydes ved-
kommende oftest en indsats med henblik på at forebygge til-
bagefald. Det kan ske på forskellige måder alt efter, hvor langt
borgeren er i sit forløb, og hvad planerne er efter endt behand-
ling.
Flere kommuner beskriver, at netop beskæftigelse og indhold i
hverdagen er vigtigt, og derfor sætter de ind med handlepla-
ner, strategier og jobkonsulenter i deres tilbagefaldsforebyg-
gelse.
Udover beskæftigelse er der i tilbagefaldsforebyggelsesbe-
handlingen fokus på risikofaktorer for tilbagefald og strategier
for, hvordan borgeren bibeholder et stofophør. En leder fra
døgnbehandlingstilbuddet Sct. Ols beskriver, at det er vigtigt,
at der er nogen, der følger op på borgeren, og at der er tilret-
telagt et behandlingstilbud i kommunen efter døgnopholdet:
”Efterbehandling, efterbehandling, efterbehandling. Det, at
der er en plan, når de udskrives herfra. Lige fra de lander
på Hovedbanegården, så står der i bedste fald en og tager
imod dem. Det, at der er nogle, der følger op med det
samme. At der er en ren lejlighed at komme hjem til. At der
er en førstesamtale hos sagsbehandleren eller dagbehand-
lingen (…) Hvis der ikke er planlagt noget, når de kommer
hjem, hvis der ikke er nogen, der følger op, så kan det hele
være tabt på gulvet i løbet af 10 min”
(Leder, Sct. Ols).
Det er dog ikke alle borgere, der er motiveret for et tilbage-
faldsforløb. En behandler fra Odense Kommune beskriver, at
borgere kan være behandlingstrætte, og nogle har bedre af at
slippe tilknytningen til behandlingsstedet, eksempelvis i tilfæl-
de, hvor de er kommet i arbejde eller uddannelse.
STABILISERING OG SKADESREDUKTION
For nogle borgere er det ikke realistisk at reducere eller ophøre
med stofmisbruget. Her er det alene realistisk at stabilisere
misbruget og skadesvirkninger af misbruget. For andre er sta-
bilisering det første afgørende skridt i forhold til en egentlig
udredning af borgerens problematikker, og dermed nødvendig
for at kunne tilbyde en egentlig behandling rettet mod stofop-
hør.
Alle de kommunale behandlingstilbud, der indgår i vores un-
dersøgelse, arbejder med stabilisering for de borgere, der har
behov for at få stabiliseret deres stofmisbrug og eventuelle
sidemisbrug. En afdelingsleder fra Norddjurs Kommune fortæl-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0033.png
33
ler, at stabilisering af stofmisbrug kan være en betingelse for
at kunne arbejde med borgerens eventuelle øvrige problema-
tikker:
”Vi arbejder ikke nødvendigvis mod stop af misbrug. Det
kan også handle om at stabilisere deres forbrug, så det ikke
accelererer, og holde det på et niveau, mens der bliver ar-
bejdet på resten af det kaos, der kan være i deres liv”
(af-
delingsleder, Norddjurs Kommune).
En borger, hvor behandlingen er rettet mod stabilisering, er of-
te ikke i stand til at møde til aftalte tidspunkter eller deltage
aktivt i behandlingen. Her bruger kommunerne andre måder at
få kontakt med borgerne på og eventuelt prøve at motivere
dem til behandling. Fx har kommunerne samlingspunkter som
eksempelvis caféer eller kontakthuse, hvor borgerne kan
komme og få hjælp:
”Det er et sted, du altid kan komme ind, hvis du har brug
for at blive set og tale med nogen. Vi er altid to dernede og
forsøger at få kontakt og få snakket om, hvad de ønsker af
hjælp (…) Vi har udflugter og forskellige aktiviteter, der gør,
at det giver mening at komme. Og det skal fungere som et
’helle’ i stofmisbrugsmiljøet. Hvis nogen står et sted i deres
liv, hvor de føler sig klar og har et vendepunkt, så er vi der
med det samme”
(medarbejder i Kontakthuset, Aarhus
Kommune).
Et af de tilbud, der gives som led i stabilisering, er ledsagelse.
Det kan fx være ledsagelse til tandlægebesøg eller hospitals-
besøg, hvor det kan være svært for borgeren at tage af sted
på grund af eksempelvis angst eller manglende evne til at få
overblik over ugedage.
Flere kommuner beskriver også, at en stabiliserende indsats
kan være, at borgeren kommer på et forsorgshjem. Her er
formålet ikke stoffrihed, men muligheden for at komme væk
fra nærmiljøet og få en pause. I enkelte kommuner bliver det
anvendt som et alternativ til døgnbehandling, hvis borgeren
ikke opfylder betingelserne for døgnbehandling, men stadig
har brug for et tilbud, hvor der er sundhedspersonale til stede.
Substitutionsbehandling
Samtlige kommunale behandlingstilbud, der indgår i undersø-
gelsen, arbejder med substitutionsbehandling, mens det ikke
er et tilbud, som de to døgnbehandlingstilbud arbejder med.
Et substitutionsbehandlingsforløb begynder i alle kommuner
med en samtale med en læge, da det er nødvendigt for at
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0034.png
34
kunne påbegynde medicinsk behandling. Lægen afdækker
misbruget og sætter en medicinsk behandling i gang.
Der er ikke krav om behandling i form af samtaler i forbindelse
med substitutionsbehandling, men behandlerne beskriver, at
de forsøger at motivere til behandling. En behandlingskoordi-
nator fra KABS beskriver, at substitutionsbehandlingen giver
behandlerne mulighed for at få kontakt med borgerne, da de i
begyndelsen skal komme dagligt.
Efter den første indkøringsperiode forløber substitutionsbe-
handlingen forskelligt fra borger til borger. Der er dog nogle
retningslinjer for udleveringen af substitutionsmedicinen. Be-
handlerne observerer blandt andet, om borgerne er stabile i
afhentningerne.
”Så trækker vi dem ind og ser, om der er noget,
vi skal ha-
ve justeret på: ’Har du en træls periode?
Har du brug for at
komme oftere? Skal du snakke med lægen? Skal du have
noget mere medicin?’ Så det er hele tiden tilpasning efter,
hvad der er behov for”
(Behandler, Holstebro Kommune).
Substitutionsbehandling kan også indeholde andre behand-
lingsaktiviteter såsom samtaleforløb individuelt eller i grupper.
I Københavns Kommune er de i gang med at starte et tilbud
specifikt til unge i substitutionsbehandling. Her handler det om
at afskærme de unge fra det hårde miljø, som de kan møde i
den eksisterende substitutionsbehandling, og give en mere
håndholdt og fremskudt indsats.
Heroinklinik
København, Aarhus og Odense kommuner samt KABS har alle
tilknyttet en heroinklinik. Målgruppen er borgere, der ikke pro-
fiterer af substitutionsbehandling. Formålet med at tilbyde he-
roinbehandling er blandt andet at stabilisere borgerens mis-
brug og reducere de skader, der følger af et misbrug.
En behandlingskoordinator fra KABS beskriver, at de har 40
borgere, og de fleste kommer to gange dagligt alle årets dage.
Formålet med heroinklinikkerne er skadesreduktion og indta-
gelse af heroin under ordnede forhold.
”Det
her er skadesreducerende arbejde, vi forebygger ny
kriminalitet, vi forebygger, at de går ud og laver fejlfix med
beskidte kanyler, fordi de får rent kanylesæt af os. Vi
forhindrer, at kvinder går ud og prostituerer sig for at skaffe
de her 1000 kr. hver dag, fordi de kan få det gratis hos os”
(Behandlingskoordinator, KABS).
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0035.png
35
ØVRIGE BEHANDLINGSTILBUD
Kommunerne tilbyder derudover en række behandlinger, der
er rettet mod særlige målgrupper eller har til formål at sikre
fortsat behandling. Her gennemgås en række af de eksempler
kommunerne har givet på sådanne tilbud.
Dobbeltdiagnoser
Nogle af de borgere, der kommer i misbrugsbehandling har
psykiske problematikker i kombination med deres misbrug. Det
er generelt en af de målgrupper, kommunerne beskriver som
vanskelig at håndtere, da de to problematikker påvirker hinan-
den. Et stofmisbrug kan således både udløse og maskere en
psykisk lidelse.
Et kommunalt behandlingstilbud har fx lavet en speciel indsats
for borgere med dobbeltdiagnoser, hvor der også er fokus på
behandling af den psykiske lidelse. Deres personalesammen-
sætning er derfor tværfaglig for at kunne dække forskellige
behandlingsbehov, herunder medicinsk behandling.
Familiebehandling
Der findes forskellige indsatser, hvor borgerens familie er in-
volveret. Odense Kommunes misbrugscenter har i samarbejde
med familieambulatoriet et forløb for gravide kvinder, der en-
ten aktuelt er i misbrug eller tidligere har haft et misbrug. Her
er der tilknyttet en socialfaglig og en sundhedsfaglig medar-
bejder i et team, som borgeren kan indskrives i.
Derudover beskriver en leder fra Københavns Kommune, at de
har en indsats, der handler om familieorienteret rusmiddelbe-
handling. Det er en koordineret indsats i samarbejde med Bor-
gercenter Børn og Unge, der arbejder med udsatte børn og
unge. I den familieorientrede rusmiddelbehandling handler det
overvejende om barnets perspektiv, frem for borgerens.
Der foregår også familierettede behandlingsaktiviteter på de
enkelte enheder i Københavns Kommune. I form af eksempel-
vis samtaler, hvor børnene deltager, eller tilbud alene for bør-
nene. På de enkelte behandlingsenheder i Københavns Kom-
mune har de endvidere gruppeforløb, hvor fokus er på stof-
misbrugets betydning for familielivet. Her deltager familien ik-
ke, forløbet er alene rettet mod den person, der har et mis-
brug.
Tidlig og forebyggende indsats
I kommunerne er der indsatser, der har til formål at forebygge
stofmisbrug. Disse indsatser er tværfaglige og placeret steder,
hvor kommunen har erfaring med, at miljøet kan være præget
af stoffer. Eksempelvis har de i Norddjurs Kommune undervis-
ning og rådgivning på produktionsskolen. I Holstebro Kommu-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0036.png
36
ne oplever de også, at studievejlederne tager kontakt, hvis de
er bekymret for en ung. Der søger misbrugsbehandlerne at
være fleksible og møder gerne op til en samtale på uddannel-
sesstedet.
Det tidlige og forebyggende arbejde har altså til formål at sæt-
te ind, inden misbrugsproblemerne vokser sig for store. Ind-
satsen er ofte rettet mod unge mennesker, og i Norddjurs
Kommune er der kommet et øget samarbejde mellem mis-
brugskonsulenter og ungekonsulenterne.
”Vi har et ungesyn, der hedder,
at man først og fremmest er
ung, mere end man er misbruger”
(misbrugsbehandler,
Norddjurs Kommune).
Indsatsen handler derfor også om, at have fokus på de unges
nærmiljø og tage udgangspunkt i, at den unge først og frem-
mest er ung.
Opsøgende og fremskudt indsats
Den opsøgende og fremskudte indsats har til formål at være
fleksibel i forhold til behandlingssted. En fremskudt indsats kan
fx være en del af et eksisterende behandlingsforløb for meget
kaotiske borgere, der har brug for en opsøgende indsats for at
kunne indgå i behandlingen. Der kan også være tale om en
opsøgende indsats rettet mod at få motiveret borgere, der ikke
i forvejen er i kontakt med systemet, til at starte i behandling.
Flere kommuner beskriver, at de fremskudte sagsbehandlere
har deres myndighedsfunktion med, og derfor kan visitere
borgere til behandlingstilbud.
Flere behandlingstilbud beskriver, at deres behandling foregår i
borgerens nærmiljø, og ikke nødvendigvis på behandlingstil-
buddet. I KABS kører de ofte ud til de borgere, der skaber en
negativ stemning på tilbuddet, eller som har social angst, og
ikke selv kan tage offentlig transport ind til behandlingstilbud-
det. Behandlerne, der består af en misbrugskonsulent og nogle
gange en psykolog eller psykiater, tager derved ud på borge-
rens hjemmebane, om det er i deres eget hjem, på biblioteket
eller et værested.
Et andet eksempel er to behandlere, en socialfaglig og en
sundhedsfaglig, der tager ud og laver behandling hos borgere,
der er så somatisk syge, at de ikke kan komme ind til behand-
ling. Der er derfor flere forskellige baggrunde for den frem-
skudte indsats, og indsatsen har også forskellige formål knyt-
tet til forskellige problematikker.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0037.png
37
BILAG 1
Indhold og aktiviteter
Det følgende bilag har til formål at beskrive indhold og aktivi-
teter i stofmisbrugsbehandlingen på tværs af kommunale og
selvejende misbrugsbehandlingssteder.
INDIVIDUELLE SAMTALEFORLØB
Borgere i stofmisbrugsbehandling har i alle de kommunale og
selvejende behandlingstilbud, som indgår i undersøgelsen, mu-
lighed for individuelle samtaler. Antallet af samtaler varierer
efter behov. I kommunalt regi er kognitiv adfærdsterapi en
udbredt tilgang til de individuelle samtaler. Fokus er også på
motivation og afdækning af borgerens ressourcer. Borgerens
egne ønsker og behov er i centrum for samtalerne.
GRUPPEBEHANDLING
Gruppebehandling er også udbredt blandt de kommunale og
selvejende behandlingstilbud, der indgår i undersøgelsen. Her
kan deltagerne lære af hinandens historier og blive inspireret
af hinandens måder at mestre og skabe forandring.
Der er forskel på, hvor ofte gruppebehandling foregår. Grup-
pebehandling i forbindelse med ambulant behandling kan hos
KABS for eksempel være et forløb med fremmøde en gang
ugentligt, 12 uger ad gangen med mulighed for at starte forfra
i samme gruppeforløb efterfølgende ved behov.
Et eksempel fra døgnbehandlingstilbuddene er to gange om
dagen i 1-1,5 timer. I disse grupper fremlægger borgerne for-
skellige emner, der handler om deres afhængighed, erkendel-
sesprocesser, selvfortællinger og tidslinjeforløb. På døgnbe-
handlingstilbuddene er der mellem otte og 12 borgere tilknyt-
tet en gruppe.
CAFÉMILJØ OG ANDRE SOCIALE TILBUD
Der er forskellige sociale tilbud tilknyttet stofmisbrugsbehand-
lingen. Det kan være ture i svømmehallen, sportsaktiviteter,
fitness og spil. Disse sociale aktiviteter er ofte knyttet til be-
handlingstilbuddenes cafémiljøer. Cafémiljøerne giver mulig-
hed for at samles og mødes med både behandlere og andre
personer med misbrug i uformelle rammer. Det er som regel
ikke borgernes behandlere, der er tilknyttet caféerne, men so-
cialfaglige medarbejdere, der kan hjælpe med kontakt til læ-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0038.png
38
gen eller en sagsbehandler. Caféerne er nogle gange placeret
på behandlingsstederne. Her kan eksempelvis være markering
af højtider eller temauger, såsom en sundhedsuge, hvor der
kommer fodterapeuter og rygestopkonsulenter og hjælper de
borgere, der er interesserede. Borgerne kan desuden få hjælp
til praktiske gøremål som for eksempel at tilgå deres e-boks.
TRÆNING I AT FÅ STRUKTUR PÅ HVERDAGEN
Behandlingstilbuddene (især døgnbehandlingstilbuddene) be-
skriver, hvordan de arbejder med at støtte borgerne i at tileg-
ne sig daglige vaner og relationer, der understøtter mere selv-
hjulpenhed og struktur i hverdagen. Det kan eksempelvis være
at komme op om morgenen, spise morgenmad, få varieret
kost, rydde op og dyrke motion.
PSYKOLOG
Nogle af de kommunale behandlingstilbud har psykologer til-
knyttet stofmisbrugsbehandlingen med det formål at udrede og
holde samtaler med borgeren om de svære problemer, som
fylder i personens liv. Psykologen kan også indgå som en del af
et tilbagefaldsforebyggelsesforløb i overgangen fra døgnbe-
handling til ambulant behandling. Der kan psykologen hjælpe
borgeren til at arbejde videre med nogle af de værktøjer, bor-
geren har fået fra forløbet. I Norddjurs Kommune, hvor be-
handlergruppen er tværfagligt sammensat, bliver psykologerne
typisk tilknyttet de borgere, som har dobbeltdiagnoser.
PSYKIATER
Nogle af kommunerne har eksterne psykiatere tilknyttet, som
kan udarbejde psykiatriske udredninger og varetage medicinsk
behandling for borgere med psykiatriske problemer.
På behandlingstilbuddet KABS har misbrugsbehandlerne i nogle
tilfælde en psykiater med ude på hos borgere, der modtager
fremskudt behandling i hjemmet eller nærmiljøet.
KOORDINERING AF ØVRIGE INDSATSER
Både hos de kommunale behandlingstilbud, herunder også
KABS, og døgnbehandlingstilbuddene kan borgerne få en sam-
tale med en socialrådgiver eller anden medarbejder, der kan
drøfte øvrige sociale problematikker med borgeren og skabe
kontakt til relevante kommunale afdelinger, hvor der kan være
behov for indsatser. Det kan eksempelvis være i forhold til be-
skæftigelse, bolig eller familieforhold. Nogle gange kan det
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0039.png
39
være en forudsætning for, at borgeren kan koncentrere sig om
behandling af misbruget. Andre gange skal misbruget omvendt
være stabilt, før en behandler eller socialrådgiver kan hjælpe
med de øvrige problematikker.
Behandleren eller socialrådgiveren kan hjælpe borgeren med
støtte, der ikke relaterer sig direkte til misbrugsbehandlingen,
som for eksempel at søge om NemID, hjælp til boligansøgnin-
ger, tandlægebesøg samt koordinering med andre myndighe-
der som jobcenteret eller kommunens afdeling for børn og fa-
milie. Behandleren eller socialrådgiveren kan også hjælpe med
eksempelvis ansøgninger til uddannelse samt retsmøder.
SUNDHEDSYDELSER
I stofmisbrugsbehandlingen er der tilknyttet sundhedspersona-
le i form af eksempelvis læger, sygeplejersker og/eller social-
og sundhedsassistenter. Alle, der modtager substitutionsmedi-
cin, har ret og pligt til en lægesamtale.
Tilstedeværelsen af sundhedspersonalet har dels til formål at
sørge for, at borgeren får den rette dosis medicin i forbindelse
med substitution eller nedtrapning. Der bliver i samarbejde
med lægen lavet en medicinsk nedtrapningsplan, og borgeren
bliver screenet i forhold til, hvilke typer af abstinenser der ty-
pisk kan opstå.
Tilstedeværelsen af sundhedspersonalet har desuden til formål
at varetage helbredsmæssige undersøgelser. Hvis det er rele-
vant, kan nogle borgere få taget blodprøver og EKG. Læger
kan desuden give vaccinationer og følge borgere i deres be-
handling af infektion med eksempelvis HIV eller hepatitis.
Borgerens sundhed er vigtig i behandlingen, og på døgnbe-
handlingstilbuddene fokuserer de eksempelvis også på kost,
søvn samt fysiske aktiviteter.
UNDERVISNING
Stofedukation er et tilbud til personer med stofmisbrug og på-
rørende. Formålet er at øge deres viden om, hvordan forskelli-
ge stoffer påvirker både den person, der har et misbrug, og
familien. Det struktureres flere steder som kurser i grupper.
Deltagerne får eksempelvis viden om afhængighed, hjernen og
hjernens udvikling samt måden, de forskellige stoffer påvirker
hjernen og kan føre til afhængighed. Det kan også være en
mulighed for at skabe kontakt til andre med lignende proble-
mer og udveksle erfaringer. Det kan dog være en udfordring
for de borgere, der har socialangst at komme til disse kurser,
da det ofte foregår i grupper. Der er også særlige tilbud til un-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0040.png
40
ge under 25 år, der blandt andet handler om, hvordan de unge
gerne vil leve i fremtiden, og om til- og fravalg i relation til
stoffernes konsekvenser for deres fremtidige liv.
TILBUD TIL PÅRØRENDE
Når et familiemedlem har et stofmisbrug, kan det påvirke hele
familien, og det kan have betydning for behandlingen, at de
pårørende inddrages. Derfor er der forskellige pårørendetilbud,
der handler om, hvad stofmisbruget har af konsekvenser for
familien. Fokus kan eksempelvis være på kommunikation,
identitet og værdier. Der er både individuelle samtaler og
gruppesamtaler, herunder også gruppesamtaler udelukkende
for pårørende. Der er også anonyme tilbud til pårørende, hvor
eksempelvis forældre kan få rådgivning og værktøjer til, hvor-
dan de kan hjælpe deres barn, uden at barnet nødvendigvis er
indskrevet i et misbrugsforløb. Desuden er der uformelle café-
møder for pårørende, hvor alle kan deltage.
Andre aktiviteter i stofmisbrugsbehandlingen
Kommunerne og behandlingstilbuddene nævner andre aktivite-
ter i stofmisbrugsbehandlingen såsom yoga, mindfullness, fod-
boldhold, anonym rådgivning, jobpraktik, øreakupunktur
(NADA) og førstehjælpskurser.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0041.png
41
BILAG 2
Metodebilag
Undersøgelsen er baseret på kvalitative gruppeinterview med
stofmisbrugsbehandlere, faglige ledere, sagsbehandlere og an-
dre relevante fagpersoner i fem kommuner.
I nogle kommuner har vi foretaget særskilte interview med
myndigheds- og udførerniveauet, mens vi i andre kommuner
har foretaget ét samlet interview med fokus på både visitation
til og indhold af stofmisbrugsbehandlingen. Det skyldes, at der
i nogle kommuner er en organisatorisk adskillelse mellem,
hvem der visiterer, og hvem der behandler, mens der i andre
kommuner er et betydeligt overlap.
De deltagende kommuner er:
Aarhus Kommune
Holstebro Kommune
Københavns Kommune
Norddjurs Kommune
Odense Kommune
Undersøgelsen er desuden baseret på kvalitative gruppeinter-
view med ledere og medarbejdere fra de to selvejende døgn-
behandlingsinstitutioner Kongens Ø og Sct. Ols.
Endelig har vi foretaget interview med medarbejdere og leder
fra det kommunale behandlingstilbud KABS, der tilbyder ambu-
lant behandling og dagbehandling.
I forbindelse med den indledende research har vi foretaget in-
terview med Mads Uffe Pedersen fra Center for Rusmiddel-
forskning ved Aarhus Universitet, socialoverlæge Helle Peter-
sen fra Københavns Kommune og Rafai Atia fra Center for So-
cial og Sundhed i KL. Disse såkaldte ekspertinterview er alene
blevet brugt som baggrundsviden, og vi har derfor ikke citeret
fra dem i rapporten.
Interviewene er alle blevet udført i perioden juni-august 2018.
UDVÆLGELSE AF KOMMUNER OG BEHAND-
LINGSTILBUD
Kommuner
De deltagende kommuner er udvalgt på baggrund af en række
kriterier:
Variation i kommunestørrelse og organisering
Erfaring med målgruppen
Geografisk spredning
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0042.png
42
Egne behandlingstilbud
Udvælgelsen af kommuner har taget udgangspunkt i eksiste-
rende data fra Ankestyrelsens undersøgelse om Stofmisbrugs-
databasen fra 2017, Tilbudsportalen og kommunernes egne
hjemmesider.
Det har været et væsentligt kriterium for udvælgelse at finde
kommuner med så stort et erfaringsgrundlag som muligt. Det-
te har vi tilstræbt ved at udvælge en blanding af store kom-
muner som Københavns Kommune og Aarhus Kommune samt
kommuner, der varetager stofmisbrugsbehandling for andre
kommuner såsom Holstebro, der har samarbejdsaftale med
Lemvig og Struer, og Odense, der varetager behandling for
Kerteminde og Nordfyn.
Et sekundært kriterium for udvælgelse har været geografisk
spredning. Det har således været vigtigt at få kommuner fra
forskellige dele af landet, dog har det ikke været et krav at alle
fem regioner skulle være repræsenteret. Vi har således opnået
en bred repræsentation af kommuner fra Jylland, Fyn og Sjæl-
land.
Øvrige behandlingstilbud
Det kommunale ambulante behandlingstilbud KABS er valgt
fordi de varetager stofmisbrugsbehandlingen for en lang række
kommuner.
I udvælgelsen af private døgnbehandlingstilbud har det også
været afgørende at få adgang til så stort et erfaringsgrundlag
som muligt. Vi har valgt Kongens Ø og Sct. Ols, da de ifølge
rapporten
DanRis 2016
STOF
fra Center for Rusmiddelforsk-
ning ved Aarhus Universitet er klart de største med 125 ind-
skrivninger på Kongens Ø i 2016 og 134 på Sct. Ols samme år.
INTERVIEW MED KOMMUNER
I hver af de deltagende kommuner har vi foretaget gruppein-
terview med personer der har ansvar for at visitere borgere til
stofmisbrugsbehandling samt personer med ansvar for de akti-
viteter, som bliver tilbudt under de forskellige kommunale
stofbehandlingstilbud. Som udgangspunkt er der i hver kom-
mune tale om en eller flere faglige ledere samt sagsbehandlere
og stofmisbrugsbehandlere. I nogle kommuner er det de sam-
me mennesker, som visiterer og behandler, mens der i andre
kommuner er en klar adskillelse. Sammensætningen af delta-
gerne afspejler organiseringen, og er derfor forskellig fra
kommune til kommune. I hvert interview har deltaget 3-6 in-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0043.png
43
terviewpersoner. Vi har i hver kommune tilstræbt at få repræ-
senteret alle de dele af forvaltningen, der visiterer til stofmis-
brugsbehandling for borgere over 18 år, samt alle de kommu-
nale behandlingstilbud, de har i kommunen.
Formålet med interviewene har været at få viden om:
Sammensætning af målgruppen i kommunen
Organisering af området
Retningslinjer og praksis for visitation: hvem bliver visiteret
til hvilke tilbud. Herunder hvornår man i kommunen vælger
at visitere til døgnbehandling.
Hvilke behandlingsaktiviteter de forskellige kommunale stof-
behandlingstilbud tilbyder.
Vi har afholdt interviewene som gruppeinterview, så fagperso-
nerne kunne supplere hinanden i deres beskrivelser af organi-
sering, retningslinjer og konkret praksis. Vi har valgt at have
repræsentation af både ledelse og medarbejdere for at sikre,
at vi ville få afdækket både de overordnede retningslinjer og
den konkrete hverdagspraksis. Som allerede nævnt har der
(afhængigt af organiseringen) i nogle kommuner været tale
om to særskilte interview, hvor det ene havde fokus på visita-
tion og det andet på indhold i behandlingen, mens der i andre
kommuner har været tale om ét samlet interview med fokus
på begge dele.
INTERVIEW MED SELVEJENDE DØGNBEHAND-
LINGSTILBUD
Vi har foretaget et gruppeinterview på hvert af de to selvejen-
de døgnbehandlingstilbud Sct. Ols og Kongens Ø. Deltagerne
har været ledere og medarbejdere med overblik over overord-
nede retningslinjer og indholdet i behandlingen. Deltageran-
tallet har for begge interview været 2.
Formålet med interviewene har været at få viden om, hvilke
forskellige behandlingsaktiviteter de pågældende behandlings-
tilbud tilbyder borgere indskrevet i behandling.
Ligesom med interviewene i kommunerne har vi afholdt inter-
viewene som gruppeinterview, så deltagerne kunne supplere
hinanden i deres beskrivelser af retningslinjer og konkret prak-
sis.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 208: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse om den sociale stofmisbrugsbehandling, fra børne- og socialministeren
2032452_0044.png
44
SEMISTRUKTUREREDE INTERVIEW
Samlet set har vi foretaget 12 interview med kommuner og
behandlingstilbud. Interviewene er gennemført som semistruk-
turerede interview. Vi har taget udgangspunkt i interview-
guides, der indeholder en række temaer og spørgsmål, som
skulle berøres i løbet af interviewet. Samtidig har vi bibeholdt
en åbenhed for, at rækkefølgen kunne ændre sig og andre te-
maer kunne dukke op i løbet af interviewet.
ANALYSE OG AFRAPPORTERING
Vi har optaget interviewene på diktafon, som vi efterfølgende
har transskriberet. Herefter har vi systematisk kodet trans-
skriptionerne, dels ud fra kategorier, som vi havde bestemt på
forhånd, og dels ud fra kategorier, som opstod undervejs i in-
terview- og analysefasen.
På baggrund af dette materiale har vi foretaget en tematisk
analyse. De analytiske pointer har vi løbende dokumenteret
med illustrative, anonymiserede citater fra interviewene. Af
formidlingsmæssige hensyn har citaterne været genstand for
mindre redigering, hvor vi har fjernet fyldord og gentagelser
med stor opmærksomhed på ikke at ændre i betydningen. De
deltagende kommuner og behandlingstilbud har ved efterføl-
gende høring godkendt citater og øvrige dele af rapportens
tekst, som bygger på deres udtalelser.