Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2027548_0001.png
Fokusrevision om mentorstøtte - konklusio-
ner og anbefalinger
Marts 2019
J.nr. 18/09847
AFA/TOK
PAHA/RAS
Indhold
1. Indledning og baggrunden for revisionen..............................................................3
2. Afrapportering .......................................................................................................4
3. Hovekonklusioner .................................................................................................4
4. Forvaltningsrevision: Kommunernes forretningsgange og tilsynsprocedurer .......5
4.1 Forretningsgange og administrative procedurer ..............................................5
4.2 Procedurer vedrørende tilsyn og kontrol .........................................................7
4.3 Revisionsresultaterne af gennemgangen af kommunernes forretningsgange
og kontrolprocedurer. ............................................................................................8
Spørgsmål 1
Administration af ordningen .....................................................8
Spørgsmål 2
Administration af ordningen/forretningsgangsbeskrivelser ......9
Spørgsmål 3-6
Opfølgning og tilsyn ............................................................11
Spørgsmål 7
Tilbuddet om mentorstøtte ......................................................13
5. Juridisk kritisk revision: Revisorernes sagsgennemgang. ...................................14
5.1 Dokumentation for det faglige fokus i sagerne .............................................14
5.2 Borgerens inddragelse og retssikkerhed ........................................................16
5.3 Konterings- og afregningsudfordringer .........................................................17
5.4 Revisionsresultaterne af den konkrete sagsgennemgang i 20 udvalgte
kommuner............................................................................................................17
Spørgsmål 1
Aftalen om mentorstøtte ..........................................................17
Spørgsmål 2-3
Forlængelse af mentoraftalen ...............................................19
Spørgsmål 4 - Transportgodtgørelse ...............................................................20
Spørgsmål 5
Dokumentation for lønudgifter ................................................20
Spørgsmål 6 - Lønomkostninger .....................................................................21
Spørgsmål 7-9
Tilskud til køb af uddannelse ...............................................21
Spørgsmål 10
Skyldige økonomiske hensyn ................................................22
Spørgsmål 11 - Opfølgning .............................................................................23
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Spørgsmål 12
Statsrefusion af mentorudgifterne .........................................24
Faktaboks: Regelgrundlag for mentorstøtte ............................................................26
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
1. Indledning og baggrunden for revisionen
Denne fokusrevision er gennemført af de kommunale revisorer på baggrund af et
oplæg og en spørgeramme udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring.
Sigtet med revisionen har været at få belyst:
Hvorvidt kommunerne forvalter mentorordningen i overensstemmelse med
lovgivningen og de politiske intentioner. Herunder om kommunerne har opstil-
let klare mål for mentorstøtten for den enkelte borger, samt om kommunen føl-
ger op på, om borgeren faktisk modtager en personlig støtte, der fremmer for-
målet med mentorstøtten.
Hvorvidt kommunerne har etableret nødvendige og tilstrækkelige skriftlige
forretningsgange og administrative procedurer, som understøtter at kommunen
træffer korrekte afgørelser. Herunder om der ved bevilling og udbetaling af
mentorstøtte er taget skyldige økonomiske hensyn (det vil sige vurdering af res-
sourceindsatsen, effektivitet/produktivitet og sparsommelighed).
Hvorvidt kommunerne har etableret nødvendige skriftlige forretningsgange for
udførelsen af det løbende tilsyn med ordningen for at undgå fejladministration
og snyd med ordningen. Herunder om der af kommunerne er konstateret tilfæl-
de af fejladministration, utilsigtet brug og evt. misbrug af mentorstøtteordnin-
gen.
Fokusrevisionen er gennemført som en
udvidet forvaltningsrevision,
det vil sige en
kombination af forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision.
I
forvaltningsrevisionen
har revisorerne fokuseret på, om kommunerne har ret-
ningslinjer og administrative procedurer, der sikrer at lovgivningen om mentorstøt-
te forvaltes korrekt, så der træffes rigtige afgørelser, og om jobcentrene har en hen-
sigtsmæssig ledelse og styring, der fremmer en effektiv forvaltning. Desuden har
revisorerne fokus på, om kommunerne har tilsyns- og kontrolprocedurer, der imø-
degår fejladministration og snyd, og at kommunen har forretningsgange, der sikrer,
at der er taget skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen af bevillingerne til men-
torstøtte.
Forvaltningsrevisionen er indenfor en samlet spørgeguide gennemført i samtlige 98
kommuner, hvor kommunernes revisorer har undersøgt om kommunerne har skrift-
lige forretningsgange, administrative procedurer og tilsynsrutiner, der fremmer
formålet med ydelse af mentorstøtte.
I den
juridisk kritiske revision
har revisorerne særligt fokuseret på den lovmæssige
forvaltning og regeloverholdelse med henblik på at kunne afgive anbefalinger, der
kan bidrage til at forebygge regelbrud, og øge myndighedernes samt borgernes
sikkerhed for at forvaltningens afgørelser er korrekte.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0004.png
Som led i den juridisk kritiske revision har revisionerne i 20 udvalgte kommuner
1
nøje gennemgået 20 stikprøvesager i hver kommune
det vil sige i alt 400 sager på
landsplan. Formålet er at få uddybet, om kommunerne
i praksis
følger de etablere-
de forretningsgange og efterlever reglerne på mentorområdet. Stikprøveundersø-
gelsen omfatter sager med mentorstøtte til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtage-
re, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og personer i ressourceforløb, der
er bevilget og afsluttet i perioden 1. januar 2017 til og med 30. juni 2018.
2. Afrapportering
Revisorerne har afrapporteret resultaterne af den gennemførte fokusrevision i lan-
dets 98 kommuner og den konkrete sagsgennemgang i 20 kommuner. På baggrund
af revisorernes afrapportering af resultaterne af fokusrevisionen har Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering gennemgået og bearbejdet resultaterne, som frem-
går af dette notat.
I det omfang revisorerne har konstateret uhensigtsmæssigheder i forretningsgange,
interne kontroller og tilsynsrutiner, har styrelsen bedt revisorerne om at præsentere
en række anbefalinger og forslag til udvikling af kommunernes administration af
mentorstøtte, som også på landsplan kan styrke og forbedre administrationen af
ordningen i kommunerne under ét. Disse konklusioner og anbefalinger fremgår
ligeledes nedenfor.
Endelig har revisorerne afrapporteret resultaterne af revisionen til kommunerne og,
i fornødent omfang, afgivet anbefalinger og peget på konkrete opfølgningsbehov
herunder også behovet for at berigtigelse af statsrefusionen ved eventuelle fejl og
mangler i de gennemgåede sager.
3. Hovekonklusioner
På baggrund af den gennemførte fokusrevision af mentorordningen er følgende
hovedkonklusioner udledt:
De fleste kommuner har nedskrevne forretningsgange
som dog varierer i om-
fang og kvalitet, og der er konstateret potentiale for forbedringer.
Næsten alle kommuner har etableret retningslinjer for opfølgning, evaluering og
effektvurdering af mentorstøtte, men sagsgennemgangen i kommunerne viser,
at kommunerne
ikke
systematisk følger de fastlagte forretningsgange.
Mange kommuner har ikke administrative procedurer, der sikrer overholdelsen
af de lovfastsatte krav om, at der i sagerne er dokumenteret formål med mentor-
støtte, mentors opgaver og mentors kvalifikationer, og lever derfor ikke op til de
lovfastsatte krav. Derfor må det konstateres, at kommunerne ikke har et til-
strækkeligt beskæftigelsesfagligt fokus på formålet med at yde mentorstøtte
Det utilstrækkelige beskæftigelsesfaglige fokus medfører også, at kommunerne
i ca. en tredjedel af sagerne ikke har fulgt op på om mentorydelsen er leveret og
om der har været den forudsatte kontakt mellem mentoren og borgeren i de ti-
Der er udvalgt de 4 største kommuner og et repræsentativt udvalg af mindre kommuner.
Kommunerne er: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Fredericia, Frederiksberg, Hillerød, Ka-
lundborg, København, Odense, Randers, Ringkøbing/Skjern, Roskilde, Rudersdal, Rødov-
re, Silkeborg, Sønderborg, Thisted, Vesthimmerland, Aalborg, Århus.
1
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
mer, der ydes mentorstøtte for, hvilket øger risikoen for snyd og fejladministra-
tion.
Sagsgennemgangen i kommunerne viser derfor også, at kommunerne i højere
grad kunne tage skyldige økonomiske hensyn ved at styrke opfølgningen på de
afholdte økonomiske tilskud, kontrollen med den gennemførte mentorbistand og
de opnåede resultater.
I 17 pct. af de undersøgte sager, er udgiften til mentorstøtte ikke registreret i
overensstemmelse med konteringsreglerne. Det er aftalt, at revisorerne vil tage
det op med de relevante kommuner med henblik på stillingtagen til, om sagerne
giver anledning til at disse refusionsindtægter skal berigtiges og betales tilbage.
4. Forvaltningsrevision: Kommunernes forretningsgange og til-
synsprocedurer
I denne del af fokusrevisionen har revisorerne fokuseret på, om kommunerne har
forretningsgange og administrative procedurer, der sikrer, at lovgivningen om men-
torstøtte forvaltes korrekt. Desuden har revisorerne fokus på, om kommunerne har
tilsyns- og kontrolprocedurer, der imødegår fejladministration og snyd, og at kom-
munen har forretningsgange der sikrer, at der er taget skyldige økonomiske hensyn
i forvaltningen af bevillingerne til mentorstøtte.
Fokusrevisionen er indenfor en samlet spørgeguide gennemført i samtlige 98
kommuner, hvor kommunernes revisorer har undersøgt om kommunerne har skrift-
lige forretningsgange, administrative procedurer og tilsynsrutiner, der fremmer
formålet med ydelse af mentorstøtte.
I afsnit 4.1 og 4.2 gennemgås Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings sam-
menfatning af revisorernes generelle, overordnede konklusioner. I afsnit 4.3 op-
summeres revisorernes konkrete resultater på baggrund af gennemgangen af
spørgsmål i 98 kommuner.
4.1 Forretningsgange og administrative procedurer
Revisorerne konkluderer, at alle kommuner har skriftlige administrative forret-
ningsgange på mentorområdet, men at disse varierer i omfang, opbygning og kvali-
tet. Næsten alle kommuner har fokus på teknisk-administrative forretningsgange
vedrørende tilsagn om mentorstøtte, korrekt beregning, skyldige økonomiske hen-
syn, udbetaling samt tilsyn og kontrol.
I næsten alle kommuner er der fastsat forretningsgange og administrative procedu-
rer for opfølgning, evaluering og effektvurdering af mentorstøtte.
Revisorerne konkluderer dog også, at kommunerne i deres faktiske forretningsgan-
ge og administrative procedurer har
mindre
fagligt fokus på mentorordningens
indhold og resultater, samt at kommunernes ledelsesmæssige faglige fokus bliver
mindre i takt med, at mentorforløbene skrider frem. Kommunerne har således mere
fokus på at indhente dokumentation for nye tilsagn om mentorstøtte end på opfølg-
ning af igangværende forløb.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Mange kommuner har således ikke administrative procedurer og dokumentation for
kontrol af lovfastsatte krav om f.eks. formålet med mentorstøtten, mentorens opga-
ver, mentorens kontaktoplysninger og håndtering af forlængelser. Derudover har
mange kommuner ikke administrative procedurer og dokumentation for kontrol af
mentors kvalifikationer.
Det gør det vanskeligt for kommunerne at målrette mentorindsatsen, og især bliver
det vanskeligt for kommunerne, at evaluere om mentorindsatsen har haft den tilsig-
tede effekt i forhold til borgerens konkrete situation i forbindelse med et aktivt
tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse.
I de kommuner, der ikke har fastsat forretningsgange og administrative procedurer
for opfølgning, evaluering og effektvurdering, finder revisionerne, at det er vanske-
ligt for kommunerne at evaluere på mentorindsatsen under ét. Dertil kommer, at det
også er svært for kommunen at følge op overfor den konkrete borger, og sikre at
formålet med mentorindsatsen overfor borgeren er opnået.
Godt 10 pct. af kommunerne har ikke forretningsgange for håndtering af ændringer
undervejs i et mentorforløb, hvilket er problematisk, da mentorforløbet skal kunne
tilpasses efter borgerens situation.
Anbefalinger vedr. forretningsgange og administrative procedurer på
mentorområdet.
Revisorerne og styrelsen
anbefaler
følgende i forhold til den generelle gennemgang
af forretningsgange og administrative procedurer i kommunerne:
Alle kommuner bør have
nedskrevne betryggende og hensigtsmæssige
forret-
ningsgange og administrative procedurer for administrationen på mentorområ-
det, for at sikre korrekt sagsbehandling.
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange og administrative proce-
durer for, hvordan kommunen påser og følger op på, at der tages skyldige øko-
nomiske hensyn i forvaltningen af mentorordningen. Det vil sige, hvordan
kommunen i sin økonomistyring sikrer sparsommelighed, produktivitet og ef-
fektivitet i udførelsen af opgaverne på mentorområdet. Forretningsgangsbe-
skrivelserne skal bl.a. bidrage til at sikre, at der foreligger relevant dokumenta-
tion på sagerne, at der løbende foretages en tilstrækkelig opfølgning på, at de
økonomiske ressourcer anvendes hensigtsmæssigt, herunder at der er fastsat en
rimelig timepris i sagerne.
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange og administrative proce-
durer for, hvordan de lovpligtige oplysninger vedr.: målet med mentorstøtten,
kontaktoplysninger, hvilke opgaver som mentor skal bistå med, varigheden,
timetallet for mentorstøtten og klagevejledning, skal fremgå af sagerne. Dette
skal sikre, at dokumentationen for formål med mentorstøtten og mentors kon-
taktoplysninger klart fremgår af sagen. Herudover bør kommunerne sikre, at
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
der er fastsat forretningsgange for, at mentor har de fornødne kvalifikationer,
og hvordan dette efterprøves.
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange og administrative proce-
durer for, hvordan kommunen håndterer ændringer undervejs i et mentorforløb.
Forretningsgangene skal sikre at ændringerne systematisk kan relateres til bor-
gerens ændrede behov for støtte og at det dokumenteres i kommunens sagsbe-
handling.
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange og administrative proce-
durer for systematisk opfølgning, så det sikres, at kommunen løbende har
overblik over om den enkelte borger får den mentorstøtte, der er brug for. For-
retningsgangene bør også gælde, når kommunen forlænger et mentorforløb og
skal beskrive, hvordan kommunen vil inddrage borgeren i opfølgning på time-
tal, og hvilke opgaver mentor skal udføre.
Kommunerne bør have forretningsgange og administrative procedurer, som
sikrer, at følgende altid gennemgås sammen med mentor, sagsbehandler og
borgeren: formålet med mentorstøtte i forhold til borgerens behov, mentors
kontaktoplysninger samt opgaver og timetal i forbindelse med tilsagn om men-
torstøtte. Dette vil reducere mulighederne for fejl og snyd med ordningen.
Kommunerne bør præcisere deres forretningsgange for faglige vurderinger og
faglige begrundelser vedrørende målgruppe, match af mentor og udmåling af
støtte. Præciseringen skal sikre, at den enkelte borgers personlige behov under-
støttes med den rigtige mentorindsats.
4.2 Procedurer vedrørende tilsyn og kontrol
Der er etableret administrative procedurer for tilsyns- og kontrolindsatsen i næsten
alle kommuner og tilsynet gennemføres i overensstemmelse med beskrivelsen.
Revisorerne konkluderer dog samtidig, at tilsynsrutinerne er varierende i de enkelte
kommuner. F.eks. har en del kommuner ikke forretningsgange for håndtering af
henvendelser om misbrug af mentorstøtteordningen, og en femtedel af kommuner-
ne har ikke procedurer for, hvordan uberettiget udbetalt mentorstøtte kan kræves
tilbagebetalt.
Revisorerne konstaterer, at kommunernes forretningsgange ofte mangler en præci-
sering af dokumentationskravene i de tilfælde, hvor mentor både er mentor og
(myndigheds) sagsbehandler, herunder hvornår der er tale om sagsbehandling i
kontaktforløbet, og hvornår der er tale om mentorstøtte.
Revisionen viser, at kommunerne finder fejl som led i tilsyns- og kontrolindsatsen,
idet revisionsresultaterne viser, at 2/3 af kommunerne konstaterer fejl og uregel-
mæssigheder i forbindelse med udførelsen af tilsynet.
Revisorerne har i forbindelse med denne fokusrevision ikke fundet sager om uret-
mæssig tildeling af mentorstøtte.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0008.png
Anbefalinger vedr. tilsyn og kontrol på mentorområdet.
Revisorerne og styrelsen
anbefaler
følgende i forhold til den generelle gennemgang
af forretningsgange og tilsynsprocedurer i kommunerne:
Kommunerne bør have
nedskrevne
forretningsgange og administrative proce-
durer for tilsyn og kontrol, som sikrer, at det er klart beskrevet hvornår og
hvilke kontroller, der skal gennemføres som led i det løbende tilsyn. Forret-
ningsgangene og de administrative kontrolprocedurer skal imødegå og reduce-
re risikoen for fejladministration i forvaltningen og snyd med ordningen.
Kommunerne bør i sine forretningsgange tydeligt beskrive, hvilke krav der
stilles til dokumentation i sagerne, i de tilfælde, hvor mentor er både mentor og
(myndigheds-) sagsbehandler. Derfor anbefaler revisorerne, at kommunerne
bør have klare og præcise forretningsgange for kontering af aktiveringsudgifter
og driftsudgifter, på henholdsvis konto 5 og 6.
Kommunerne bør have administrative procedurer, der beskriver og fastlægger
hvilke skriftlige krav og vilkår der stilles til mentors arbejde. Krav og vilkår
skal fremgå af kontrakten mellem kommunen og mentor. Hvis mentor ikke le-
ver op til de opstillede vilkår og krav, bør der være grundlag for udbudsretlige
konsekvenser eller tages skridt til ophør af samarbejde mellem kommune og
mentor.
4.3 Revisionsresultaterne af gennemgangen af kommunernes
forretningsgange og kontrolprocedurer.
I det følgende opsummeres revisorernes konkrete resultater af fokusrevisionen af
kommunernes forretningsgange og kontrolprocedurer.
Spørgsmålene i denne del af fokusrevisionen er stillet til alle 98 kommuner og
fokuserer på, om kommunerne har tilrettelagt opgaveløsningen på mentorområdet
på baggrund af forretningsgange og administrative procedurer, der sikrer, at der
træffes korrekte afgørelser i forbindelse med behandling af ansøgning om tildeling
af mentorstøtte, udbetaling til mentorstøtte og for opfølgning og tilsyn med, at reg-
lerne for ordningen overholdes.
Spørgsmål 1
Administration af ordningen
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at kommunen har etableret betryg-
gende og hensigtsmæssige forretningsgange for sagsbehandling, udbetaling, regn-
skabsaflæggelse og interne kontroller.
Derfor er det undersøgt, hvorvidt der i kommunen - helt overordnet - er fastsat
skriftlige forretningsgangsbeskrivelser for sagsbehandlingen vedrørende ansøgnin-
ger om mentorstøtte.
1. Har kommunen ud-
Antal kommuner
Pct.
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0009.png
arbejdet skriftlige for-
retningsgangsbeskrivel-
ser for sagsbehandlin-
gen vedrørende ansøg-
ninger om mentorstøt-
te?
Ja
Nej
I alt
96
2
98
98
2
100
Styrelsen
vurderer, at det er tilfredsstillende, at 96 ud af 98 kommuner har skriftlige
forretningsgange for sagsbehandlingen på mentorområdet. Dog er der 2 kommuner,
der fortsat ikke har fastsat skriftlige forretningsgange for forvaltningen af mentor-
området, hvilket ikke er tilfredsstillende.
Spørgsmål 2
Administration af ordningen/forretningsgangsbeskrivelser
Herudover er det undersøgt hvorvidt de
konkrete
indholdsmæssige elementer i
forretningsgangene understøtter lovgivningens krav vedrørende behandlingen af
ansøgningerne, relationen til borgeren, håndtering af ændringsanmodninger og
håndtering af muligt misbrug. Derudover er det undersøgt om kommunerne kon-
trollerer mentors kvalifikationer.
2. Har kommunen skriftlige forret-
ningsgangsbeskrivelser der særligt
sikrer:
2.1: Korrekt behandling af ansøg-
ninger om mentorstøtte i overens-
stemmelse med reglerne?
2.2: Krav til og kontrol af borge-
rens behov ift. en relevant personlig
støtte forud for bevillingen?
2.3: Krav til og kontrol af mento-
rens kvalifikationer i forhold til
opfyldelse af formålet med indsat-
sen forud for udbetaling af mentor-
støtte?
2.4: Et løbende tilsyn og procedu-
rer for opfølgning, som gør det
muligt for jobcenteret at sikre, at
vilkårene for bevillingen og regler-
ne er opfyldt ved udbetaling af
mentorstøtten?
2.5: Håndtering af ændringsan-
modninger undervejs i et mentor-
forløb?
2.6: Håndtering af henvendelser om
Ja
Abs.
95
Pct.
96
Nej
Abs.
3
Pct.
3
92
94
6
6
80
82
18
18
94
96
4
4
87
89
11
11
81
83
17
17
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0010.png
2. Har kommunen skriftlige forret-
ningsgangsbeskrivelser der særligt
sikrer:
muligt misbrug af mentorstøtte-
ordningen?
2.7: At uberettiget modtaget men-
torstøtte kræves tilbagebetalt?
2.8: Er der taget skyldige økonomi-
ske hensyn ved bevilling og udbeta-
ling af mentorstøtte?
Ja
Abs.
Pct.
Nej
Abs.
Pct.
80
93
82
95
18
5
18
5
Det fremgår af undersøgelsen af de konkrete indholdsmæssige elementer i kommu-
nernes skriftlige forretningsgangsbeskrivelser, at næsten alle kommuner har forret-
ningsgangsbeskrivelser og administrative rutiner i tilknytning til behandlingen af
ansøgningerne og hvordan relationen varetages mellem jobcenteret og borgeren.
Langt den overvejende del af kommunerne har også procedurer, der sikrer, at der
tages skyldige økonomiske hensyn (det vil sige vurdering af ressourceindsatsen,
effektivitet/produktivitet og sparsommelighed) ved tilsagn om og udbetaling af
mentorstøtte.
Desuden har kommunerne formelt etableret forretningsgange for det løbende tilsyn
med mentorordningen. Det er efterfølgende undersøgt, om kommunerne følger
disse forretningsgange, og hvad tilsynsindsatsen munder ud i (jf. spm. 3-6, side 10-
12).
Det må imidlertid konstateres, at følgende forhold er utilfredsstillende:
at
op mod 20 pct. af kommunerne ikke har forretningsgange eller beskrivelser
om kontrol af mentorens kvalifikationer. Det gør det vanskeligt for kommuner-
ne at målrette mentorindsatsen, og det gør det vanskeligt for kommunerne at
evaluere, om mentorindsatsen har haft den tilsigtede effekt i forhold til borge-
rens konkrete situation i forbindelse med et aktiveringstilbud, ordinær uddan-
nelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse.
at
godt 10 pct. af kommunerne ikke har forretningsgange for håndtering af æn-
dringsanmodninger undervejs i et mentorforløb (jf. også nedenfor under
spørgsmål 3-6).
at
17 pct. af kommunerne ikke har administrative rutiner til at håndtere henven-
delser om muligt misbrug af mentorstøtteordningerne.
Styrelsen
noterer dog
med tilfredshed, at tilsvarende 83 pct. af kommunerne faktisk har rutiner for
håndtering af misbrugssager.
at
næsten 20 pct. af kommunerne ikke har administrative forretningsgange for
håndtering af hvordan uberettiget udbetalt mentorstøtte kan kræves tilbagebe-
talt.
Styrelsen
vurderer, at disse resultater ikke er tilfredsstillende, idet relativt mange
kommuner ikke har nedskrevne forretningsgange på afgørende forvaltningsområ-
der.
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0011.png
Styrelsen
noterer desuden, at revisorerne understreger, at kommunernes ledelses-
mæssige fokus bliver mindre i takt med, at mentorforløbene skrider frem, således at
kommunerne har mere fokus på at indhente dokumentation for nye bevillinger, end
på evaluering og opfølgning på effekterne af igangværende og gennemførte forløb.
Endelig bemærker
styrelsen,
at 5 kommuner ikke har skriftlige forretningsgange
for, hvordan der tages skyldige økonomiske hensyn ved bevilling og udbetaling af
mentorstøtte
det vil sige ikke har forretningsgange eller rutiner, der sikrer, at
kommunen systematisk kan vurdere ressourceforbruget i forbindelse med mentor-
indsatsen.
Revisorerne har supplerende oplyst, at det er meget forskelligt hvordan kommu-
nerne i praksis sikrer, at der tages skyldige økonomiske hensyn ved beslutning om
at yde mentorstøtte og ved udbetaling af mentorstøtte. Revisorerne rapporterer, at
der tages skyldige økonomiske hensyn på blandt andet følgende måder:
Udbud/prisforhandling på området hvor nogle kommuner gennemfører udbud-
det i et samarbejde med andre kommuner.
Rammeaftaler for mentorstøtte.
Retningslinjer der fastlægger timepris og rammer for en maksimalpris på udgif-
ten til mentor.
Kontroltjek mellem faktisk afholdte timer og planlagte timer i økonomisystemet
(fakturakontrol).
Løbende vurdering af opnåede resultater i forbindelse med valg af leverandør
og mentor.
Ekstern leverandør vælges ud fra hvilken leverandør, der er bedst og billigst.
Spørgsmål 3-6
Opfølgning og tilsyn
Mentorstøtte ydes med henblik på at fremme, at personer kan opnå eller fastholde
aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættel-
se.
For at sikre, at administrationen af mentorstøtte sker i overensstemmelse med in-
tentionerne med ordningen, er det derfor af stor betydning, at kommunen følger op
på, om mentorstøtten bliver udført som aftalt, og om støtten får den tilsigtede effekt
for borgeren.
Derfor har revisorerne undersøgt, i hvilket omfang kommunerne har fastsat forret-
ningsgange og administrative procedurer for opfølgningen og tilsynet med mentor-
støtte, og om disse bliver fulgt.
3. Har kommunen fast-
sat forretningsgange for
opfølgning på mentor-
støtte, evaluering og
effektvurdering m.v.?
Ja
Nej
Antal kommuner
Pct.
91
7
93
7
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0012.png
I alt
4. Har kommunen fast-
sat forretningsgange for
udførelse af tilsyn af
mentorstøtte?
Ja
Nej
I alt
5. Har kommunen ud-
ført tilsynet i overens-
stemmelse med forret-
ningsgangene?
Ja
Nej
I alt
6. Har kommunen kon-
stateret fejl eller ure-
gelmæssigheder ved
tilsynet?
Ja
Nej
I alt
98
Antal kommuner
100
Pct.
93
5
98
Antal kommuner
95
5
100
Pct.
94
4
98
Antal kommuner
96
4
100
Pct.
68
30
98
69
31
100
Styrelsen
vurderer, at det er tilfredsstillende, at:
næsten alle kommuner, svarende til 93 pct., har fastsat forretningsgange for
opfølgning, evaluering og effektvurdering for mentorstøtte.
95 pct. af kommunerne har fastsat forretningsgange for udførelse af tilsyn af
mentorstøtte.
Styrelsen
vurderer dog, at det ikke er tilfredsstillende, at 7 kommuner ikke har fast-
sat forretningsgange for opfølgning, evaluering og effektvurdering og at 5 kommu-
ner ikke har fastsat forretningsgange for udførelse af tilsyn af mentorstøtte, hvilket
i udgangspunktet gør det vanskeligt for kommunerne systematisk at evaluere men-
torforløbene, og følge op på om formålet med mentorindsatsen overfor borgeren er
opnået.
Styrelsen
vurderer, at det er tilfredsstillende at revisorerne har konstateret, at 96
pct. af kommunerne faktisk udfører tilsynet i overensstemmelse med forretnings-
gangene, men på den anden side er der 4 pct. af kommunerne, der har tilsynsregler,
som ikke følges.
Styrelsen
må konstatere, at omkring 2/3 af kommunerne faktisk konstaterer fejl
eller uregelmæssigheder i forbindelse med udførelsen af tilsynet.
Omvendt viser revisionen, at den øvrige 1/3 af kommunerne ikke finder fejl og
uregelmæssigheder. Det er ikke muligt at vurdere, om det skyldes at tilsynet er
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0013.png
utilstrækkeligt, eller at der de facto ikke er fejl og uregelmæssigheder i administra-
tionen.
Styrelsen
vurderer, at det umiddelbart er tilfredsstillende at konstatere, at kommu-
nerne faktisk har en ganske høj ”hit rate” i sin tilsynsvirksomhed og revisorerne
konstaterer også, at langt størstedelen af kommunerne har afrapporteret resultaterne
af tilsynsindsatsen til kommunens ledelse.
Ifølge revisorernes afrapportering har kommunerne generelt gode forretningsgange
og ledelsestilsyn vedrørende mentorområdet. Revisorerne har supplerende oplyst,
at kommunernes organisering af tilsynet varierer meget, men i hovedparten af
kommunerne er der etableret et løbende tilsyn på baggrund af enten stikprøver,
evalueringsskemaer, skabeloner, samtaler/møder eller intern revision.
Endvidere har revisorerne supplerende oplyst, at der er stor variation i, hvor syste-
matisk kommunerne gennemfører tilsynet, som blandt andet gennemføres på føl-
gende måder:
tilsyn med tilsagn om mentorstøtte, herunder kontrol af om der foreligger aftale
om mentorstøtte, at aftalen fremgår af borgers plan, begrundelse for støtten,
mentors kontaktdata, timetal pr. uge, om sagsbehandlingen sker i overensstem-
melse med gældende lovgivning og klagevejledning.
tilsyn med afholdelse af udgifterne til mentor vedrørende udbetaling, kontering
og fakturering,
tilsyn med opfølgningen og målopfyldelse,
tilsyn med, om der er progression i sagerne,
tilsyn i forbindelse med besøg hos mentor, eller
tilsyn med fremmødelister m.v.
Spørgsmål 7
Tilbuddet om mentorstøtte
Mentorstøtte er et redskab, der giver en
individuel
og
personlig
støtte til én person.
Mentorstøtte kan ikke anvendes over for en ubestemt kreds af personer eller en
gruppe af personer. Derfor har revisorerne undersøgt om kommunerne i overens-
stemmelse med reglerne giver tilsagn om mentorstøtte til enkeltborgere.
7. Har kommunen givet
mentorstøtten til en
ubestemt kreds eller en
gruppe af personer?
Ja
Nej
I alt
Antal kommuner
Pct.
5
93
98
5
95
100
Fokusrevisionen viser, at der er 5 kommuner, der har ydet mentorstøtte til en ube-
stemt kreds eller en gruppe af personer.
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen
vurderer, at det ikke er tilfredsstillende, at der er 5 kommuner, der ikke
lever op til gældende regler, idet mentorstøtten ydes for at fremme den enkelte
borgers deltagelse i et aktivt tilbud, uddannelse eller ordinær beskæftigelse.
5. Juridisk kritisk revision: Revisorernes sagsgennemgang.
I det følgende opsummeres revisorernes konkrete resultater af sagsgennemgangen i
20 kommuner. Der er i hver kommune udtaget en stikprøve på 20 sager og reviso-
rernes resultater og konklusioner er dermed baseret på en gennemgang af ca. 400
sager.
Sagsgennemgangen sigter på at belyse hvorvidt de etablerede forretningsgange og
administrative procedurer følges og understøtter, at kommunerne forvalter lovmed-
holdeligt og i overensstemmelse med gældende regler.
I afsnit 5.1
5.3 opsummeres revisorernes generelle, overordnede konklusioner
samt de anbefalinger, som revisorerne og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering har udledt som følge af revisorernes sagsgennemgang. I afsnit 5.4 opsum-
meres revisorernes konkrete resultater på baggrund af sagsgennemgangen i de 20
kommuner.
5.1 Dokumentation for det faglige fokus i sagerne
Revisorerne konkluderer, at der særligt har manglet et fagligt fokus i mentorindsat-
sen. Revisorerne har fundet, at kommunerne generelt har et stort fokus på teknisk-
administrative forretningsgange, dvs. korrekt bevilling og udbetaling. Der er et
mindre fagligt fokus i mentorindsatsen både når mentorforløbene sættes i gang, når
der skal følges op og når forløbene forlænges.
Manglende fagligt fokus når forløbene sættes i gang
Revisorerne finder, at kommunerne i hver femte stikprøvesag mangler at oplyse
borgeren om mentors opgaver og i hver tiende sag om formålet med mentorstøtten.
Når der opstilles mål, er disse typisk meget brede og svære at følge op på.
Hvis der ikke er fastlagt formål og opgaver, er der risiko for, at mentorforløbet
mangler retning og indhold. Samtidig bliver det uklart for borgeren, hvorfor der er
bevilget mentorstøtte, og hvad borgeren har krav på at få hjælp til. Ved manglende
eller upræcise mål afskærer kommunerne sig fra at kunne evaluere og måle på re-
sultatet af en konkret mentorindsats under ét og risikerer at midlerne anvendes
uhensigtsmæssigt og at fastholde en borger i et tilbud, som måske ikke fører frem
til et tilfredsstillende resultat.
I cirka hver tiende stikprøvesag har revisorerne konstateret, at der mangler oplys-
ninger om blandt andet mentors navn og kontaktoplysninger, forløbets varighed og
timetal samt klagevejledning. Uden disse oplysninger er der risiko for, at borgeren
reelt ikke ved, hvem mentor er eller, hvordan man kommer i kontakt med ved-
kommende.
Manglende fagligt fokus på opfølgning vedr. mentorstøtte
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Revisorerne har konkluderet, at kommunerne i en tredjedel af sagerne ikke har
fulgt op på, om formålet med mentorstøtten er opnået.
I en tredjedel af stikprøvesagerne har kommunen desuden ikke sikret sig, at de i
aftalen fastsatte mentorydelser er leveret. I en femtedel af sagerne har kommunen
ikke vished for, at hvis en ansat på en virksomhed udfører mentorfunktionen ikke
også har varetaget sine sædvanlige arbejdsopgaver ved siden af mentoropgaven.
Desuden har borgeren ofte ikke været inddraget i opfølgningen.
Revisorerne konkluderer, at i over en tredjedel af de gennemgåede sager har kom-
munerne ikke fulgt op på, om der er den forudsatte kontakt mellem mentor og bor-
geren i de timer, der ydes mentorstøtte for. Hvis kommunen ikke har sikkerhed for,
at der reelt har været kontakt mellem borger og mentor, risikerer kommunen, at
borgeren ikke får noget ud af forløbet.
Særligt fordi målgruppen for mentorstøtte er udsatte borgere, kan det være proble-
matisk, at der ikke følges systematisk op på, at den aftalte støtte reelt er leveret, og
den manglende inddragelse kan blive en risiko for borgerens retssikkerhed. Samti-
dig kan kommunen ikke tage stilling til, om der er behov for ændring af praksis,
brug af anden mentor eller anden indsats m.v.
Manglende fagligt fokus ved forlængelse af forløbene
Revisorerne har konstateret, at forlængelse ud over de 6 måneder af et mentorfor-
løb har fundet sted i halvdelen af sagerne. I en femtedel af disse forlængelsessager
er der ikke foretaget en vurdering af udbytte i det hidtidige mentorforløb og ikke
fastsat en fornyet vurdering af formålet mv., sådan som reglerne forudsætter.
I hver femte forlængelsessag har revisorerne oplyst, at der mangler dokumentation
for afgørelsen om forlængelse, dvs. mål, mentors navn og kontaktdata, mentors
opgaver, varighed af aftalen, timetal eller klagevejledning.
Anbefalinger vedr. faglig fokus i sagerne
Revisorerne og styrelsen
anbefaler
følgende i forhold til den konkrete gennemgang
af sagerne i de 20 kommuner:
Kommunerne skal
som fastsat i lovgivningen
sikre, at alle relevante oplys-
ninger foreligger fra forløbets start, dvs. formål, opgaver, navn, kontaktoplys-
ninger, varighed af aftalen, timetal og klagevejledning og at disse fremgår af
mentorkontrakten/Min Plan.
Kommunerne bør sikre, at formålet med mentorstøtte, mentors kontaktoplys-
ninger, opgaver og timetal i forbindelse med tilsagn om mentorstøtte altid gen-
nemgås sammen med mentor, sagsbehandler og borger
og at dette dokumen-
teres i sagen.
Kommunerne bør benytte enten fremmødelister eller anden form for kvittering
for mentorleverancen med henblik på at sikre, at borgeren er enig i at have
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
modtaget den visiterede mentorstøtte. Allerede ved etableringen af mentorstøt-
ten skal der således tydeliggøres et krav om tilbagemelding til myndigheds-
sagsbehandler om ændringer i kontakten, og hvilke vilkår der er gældende.
Kommunerne bør fastsætte forretningsgange og administrative procedurer for,
hvordan man sammen med borger systematisk evaluerer og følger op på pro-
gressionen i et mentorforløb i forhold til formålet - særligt i forbindelse med
beslutning om forlængelse af et mentorforløb.
5.2 Borgerens inddragelse og retssikkerhed
Revisorerne konkluderer, at borgeren ofte ikke har været inddraget i opfølgningen.
I flere sager har kommunerne ikke sikret sig, at der har været en direkte kontakt
mellem borgeren og mentoren i de timer, der er betalt mentorstøtte for.
Revisorerne har også konstateret, at mentorens kontaktoplysninger ikke er oplyst i
sagen, og at det formentlig i visse situationer er uklart for borgeren, om man har en
mentor.
Desuden er det i forbindelse med indgåelsen af mentorkontrakten ikke med borge-
ren aftalt, hvilket omfang mentorstøtten har, hvilke forpligtelser, der følger med
støtten, og at borgeren skal have klagevejledning.
Revisorerne har konstateret ”usynlige” aftaler, idet der i nogle sager har
været afta-
ler, som ikke kunne findes i ”Min Plan” eller
i mentorkontrakten, hvilket revisorer-
ne har vurderet som uhensigtsmæssigt og medvirker til uigennemskuelighed i sags-
behandlingen. Desuden kan ”usynlige”
aftaler give anledning til svig.
Anbefalinger vedr. borgerens inddragelse og retssikkerhed vedr. men-
torstøtte
Revisorerne og styrelsen
anbefaler
følgende i forhold til den konkrete gennemgang
af sagerne i de 20 kommuner:
Mentors kontaktoplysninger, opgaver og timetal i forbindelse med tilsagn om
mentorstøtte bør altid gennemgås sammen med borgeren. Der er særligt et for-
bedringspotentiale i forhold til
”ret
og pligt-mentor”, hvor borgeren skal gøres
opmærksom på formål, gensidige fremmødekrav og konsekvenser i forbindelse
med manglende deltagelse.
Kommunerne bør sørge for, at der er et øget fokus på, at der ikke forekommer
aftaler om mentorforløbet, som ikke fremgår af Min Plan eller mentorkontrak-
ten, således at der ikke forekommer uigennemskuelige aftaler.
Kommunerne skal følge op på de igangsatte forløb. F.eks. ved at kommunerne
benytter enten fremmødelister eller anden form for kvittering for mentorleve-
rancen med henblik på at sikre, at borgeren har modtaget den pågældende men-
torstøtte. For eksempel sådan, at der allerede ved etableringen af mentorstøtten
tydeliggøres et krav om tilbagemelding til myndighedssagsbehandler om æn-
16
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
dringer i kontakten og hvilke vilkår der er gældende. Dette vil også reducere
mulighederne for snyd med ordningen. Det vil blive indskærpet i vejledning, at
kommunerne skal følge op på de indsatser, der sættes i gang for borgeren.
5.3 Konterings- og afregningsudfordringer
På baggrund af sagsgennemgangen konkluderer revisorerne, at der ikke er foretaget
korrekt kontering af mentorstøtten som led i hjemtagelse af statsrefusionen.
Desuden er der ikke foretaget korrekt opgørelse af tilskud for faktisk leverede men-
tortimer, hvor der er kontakt mellem mentor og borgeren, men ydet tilskud i for-
hold til antal bevilgede mentortimer.
Desuden konstaterer revisorerne, at der ikke er tilstrækkelig kontrol med, om der i
forbindelse med virksomhedsmentorer kun ydes tilskud til de rene lønudgifter og
ikke også til diverse overheadudgifter og andre overenskomstfastsatte ydelser, og
at der foretages fradrag for sygdom, fravær m.v.
Anbefalinger vedr. konterings- og afregningsudfordringer
Revisorerne og styrelsen
anbefaler
følgende i forhold til den konkrete gennemgang
af sagerne i de 20 kommuner:
Kommunerne bør have fokus på, at der alene afregnes for mentorstøtte, hvor
der har været direkte kontakt mellem mentor og borger, og som afspejler det,
der er aftalt i mentorkontrakten.
Kommunerne bør sørge for, at der konteres korrekt. Revisorerne anbefaler
derfor, at Beskæftigelsesministeriet således bør indskærpe og tydeliggøre,
hvordan timeforbruget til mentortimer opgøres og afregnes, og hvilke kontrol-
ler kommunerne bør foretage i forbindelse med opgørelse af tilskud til virk-
somheder m.v.
5.4 Revisionsresultaterne af den konkrete sagsgennemgang i 20
udvalgte kommuner
I det følgende opsummeres revisorernes konkrete resultater på baggrund af reviso-
rernes stikprøvebaserede gennemgang. I hver af de 20 udvalgte kommuner er der
udtaget 20 stikprøvesager efter revisors skøn. Som led heri er der udtrukket i alt
400 sager til gennemgang. I 10 ud af de 400 sager har der ikke været afholdt udgif-
ter til mentorstøtte, fordi borgeren f.eks. er flyttet fra kommunen, eller sagen fejlag-
tigt har været oprettet med mentorforløb. Revisorerne har efter sorteringen gen-
nemgået 390 sager.
Spørgsmål 1
Aftalen om mentorstøtte
Kommunerne har pligt til at sikre, at sagen er tilstrækkelig oplyst og indeholder
alle
relevante oplysninger i forbindelse med tilsagn om mentorstøtte.
17
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0018.png
I forhold til mentorstøtte indeholder lovgivningen særlige krav om oplysninger
(vedrørende formål, kontaktoplysninger, timetal, aftalevarighed m.v.) der skal fore-
ligge i sagerne og revisorerne har derfor undersøgt om kommunerne i sagsbehand-
lingen har levet op til de stillede krav.
1. Fremgår alle de oplys-
ninger, der fremgår af § 31
c i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats (LAB) (mål,
mentors navn, opgaver,
varighed af aftalen, timetal
og klagevejledning) af bor-
gerens sag:
1.1: Oplysning om mål?
1.2: Oplysning mentors
navn og kontaktdata?
1.3: Oplysning om mentors
opgaver?
1.4: Oplysning om varighed
af aftalen?
1.5: Oplysning om timetal?
1.6: Klagevejledning?
Ja
Abs.
Nej
Abs.
I alt
Abs.
Pct.
Pct.
339
342
317
362
359
357
87
88
81
93
92
92
51
48
73
28
31
33
13
12
19
7
8
8
390
390
390
390
390
390
Resultatet viser ud fra en gennemsnitsbetragtning, at omkring 90 pct. af sagerne
indeholder de oplysninger der kræves efter § 31 b i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats. Dog er der flere sager, hvor der mangler oplysninger om formålet med
mentorstøtten, mentors kontaktoplysninger og opgaver.
Styrelsen
vurderer, at det derfor - særligt ud fra en borgersynsvinkel
ikke er til-
fredsstillende:
at
i over 10 pct. af sagerne foreligger der ikke oplysninger om formålet med
mentorstøtte, og
at
der i over 10 pct. af sagerne heller ikke er oplysninger om mentors navn og
kontaktoplysninger, samt
at
i næsten 20 pct. af sagerne - eller en femtedel - er det ikke beskrevet hvad
mentors opgaver skal være.
Det er
styrelsens
umiddelbare vurdering, at det
ud fra en borgersynsvinkel -
ikke
er tilfredsstillende, hvis borgeren ikke har kendskab til, om man har fået tilsagn om
en mentor og hvem der i givet fald er mentor.
Desuden er det
ikke
tilfredsstillende, at det i op til en femtedel af sagerne ikke
fremgår hvad mentorens opgaver er. Det er heller ikke tilfredsstillende at borgeren
ikke modtager den optimale bistand fra mentoren.
Men det afskærer også kommunen fra at evaluere og følge op på mentorindsatsat-
sen, når der ikke er fastlagt en opgavebeskrivelse for mentoren.
18
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0019.png
Desuden er der en del sager, hvor der ikke er oplysninger om varighed, aftalt time-
tal og klagevejledning. Det er derudover et problem, at disse oplysninger ikke fore-
ligger, når der skal ske opfølgning i sagerne, idet kommunen hermed ikke ved,
hvad der skal følges op på.
Spørgsmål 2-3
Forlængelse af mentoraftalen
Det er muligt at forlænge mentoraftalen ud over 6 måneder. Ved en forlængelse
kræves der en ny mentorkontrakt med de hertil hørende oplysninger, så borgeren er
vidende om, hvad målet med forlængelsen er, samt at der er tilrettelagt en opfølg-
ning med henblik på at vurdere progressionen i den tidligere ydede mentorstøtte.
Derfor har revisorerne undersøgt i hvilket omfang mentoraftalerne forlænges, og
om der i den forbindelse er taget stilling til resultaterne af den hidtidige mentorind-
sats og til formålet med forlængelsen af mentorstøtten.
2: Er der sket forlæn-
gelse af en mentoraftale,
så den varer ud over 6
måneder?
Ja
Nej
I alt
3: Hvis der er svaret ja i
spm. 2, er alle oplysnin-
gerne jf. spm. 1 til ste-
de?
Ja
Nej
I alt
Antal sager
Pct.
189
201
390
Antal sager
49
51
100
Pct.
152
37
189
80
20
100
Det fremgår at halvdelen (49 pct.) af sagerne om mentorstøtte er blevet forlænget
ud over 6 måneder, men at en femtedel (20 pct.) af disse forlængelsessager (37
sager ud af i alt 189 sager) ikke indeholder samtlige oplysninger om mål, mentors
navn og kontaktdata, mentors opgaver, varighed af aftalen, timetal og klagevejled-
ning.
Styrelsen
vurderer, at det ikke er tilfredsstillende, at der i 20 pct. af de forlængede
sager ikke foreligger den nødvendige dokumentation i sagerne jf. bemærkningerne
til spørgsmål 1.
Det er en væsentlig forudsætning ved beslutning om forlængelse af mentorstøtten,
at der tages stilling til de hidtil opnåede resultater og sammen med borgeren tages
stilling til formålet med evt. at videreføre mentorstøtten i yderligere en 6 måneders
periode.
Såfremt indsatsen ikke evalueres,
risikerer kommunen at ”spilde penge” på yderli-
gere, muligvis nytteløs, mentorstøtte ligesom borgeren
risikerer at blive ”parkeret”
uden en relevant aktiv indsats.
19
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0020.png
Spørgsmål 4 - Transportgodtgørelse
Det er ikke muligt at yde befordringsgodtgørelse (LAB §§ 82 og 83) til personer,
der deltager i tilbud om mentorstøtte. Revisorerne har derfor undersøgt, om der er
givet befordringsgodtgørelse i sagerne.
4: Er der bevilget trans-
portgodtgørelse til per-
sonen, der deltager i
mentorstøtte?
Ja
Nej
I alt
Antal sager
Pct.
3
387
390
1
99
100
Undersøgelsen viser, at det kun er i meget få sager, at der er ydet transportgodtgø-
relse.
Styrelsen
vurderer, at det er tilfredsstillende, at kommunerne på dette område ad-
ministrer i overensstemmelse med reglerne på området.
Spørgsmål 5
Dokumentation for lønudgifter
Der kan ydes tilskud til frikøb af medarbejdere på en virksomhed, hvor en borger
f.eks. er i virksomhedspraktik, og hvor en medarbejder varetager mentorfunktionen
i de timer, hvor vedkommende fungerer som mentor. Ifølge
skrivelse 9346 af 24.
maj 2006 om ”Dokumentation i forbindelse med udbetaling af tilskud vedrørende
mentorordningen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats”
skal virksomheden rede-
gøre for, de faktiske timer, der er anvendt til mentorfunktionen og til hvilken time-
løn.
Revisorerne har derfor undersøgt om kommunerne følger op på virksomhedernes
faktiske forbrug af timer med henblik på at kunne foretage en korrekt opgørelse og
afregning af tilskud til frikøb af ansatte medarbejdere, der varetager en mentor-
funktion.
5: Har kommunen sik-
ret sig, at tilskud er an-
vendt korrekt, f.eks. ved
at forlange dokumenta-
tion for lønudgifterne?
Ja
Nej
I alt
Antal sager
Pct.
186
34
220
85
16
100
Resultatet af undersøgelsen viser, at kommunerne i langt de fleste sager har sikret
sig dokumentation for at tilskuddet til frikøb er anvendt korrekt.
Styrelsen
vurderer dog, at det ikke er tilfredsstillende, at der er 16 procent af sager-
ne, hvor kommunen ikke har sikret sig dokumentation for den afholdte lønudgift,
20
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0021.png
idet kommunen ikke kan yde korrekt tilskud til virksomheden uden kendskab til
konkret afholdte timetal/lønudgifter, som er medgået til frikøb af medarbejderen.
Spørgsmål 6 - Lønomkostninger
I forlængelse af spørgsmål 5 har revisorerne undersøgt, om det alene er lønomkost-
ningerne, der er bevilget. Lønomkostningerne er timelønnen inklusiv feriepenge,
pensionsbidrag og andre arbejdsgiverbidrag. Hverken direkte eller indirekte om-
kostninger forbundet med at levere mentorydelsen kan indgå.
6: Har kommunen sik-
ret sig, at det alene er
lønomkostningerne, der
bevilges?
Ja
Nej
I alt
Antal sager
Pct.
179
42
221
81
19
100
Det fremgår, at kommunerne i næsten 20 pct. af sagerne ikke kun har ydet tilskud
til lønomkostningerne, hvilket
styrelsen
vurderer ikke er tilfredsstillende.
Spørgsmål 7-9
Tilskud til køb af uddannelse
Med henblik på at forbedre en medarbejders mulighed for at varetage mentorfunk-
tionen, på en virksomhed, hvor en borger f.eks. er i virksomhedspraktik, kan der
ydes tilskud til køb af uddannelse.
Muligheden gælder for en medarbejder ansat på virksomheder eller på uddannel-
sesinstitutioner, men ikke for eksterne konsulenter, der udfører mentoropgaver for
virksomheder, uddannelsesinstitutioner eller kommuner. Muligheden for at få til-
skud til uddannelse gælder heller ikke for mentorer ansat i kommunen.
Revisorerne har derfor undersøgt, om der er ydet tilskud til køb af uddannelse, og
om kommunen i den forbindelse har sikret sig, at reglerne er overholdt.
7: Er der ydet tilskud til
uddannelse for en men-
tor?
Ja
Nej
I alt
8: Har kommunen da
sikret sig, at der er tale
om en medarbejder
ansat på virksomheden
eller uddannelsesinstitu-
tionen, og ikke en eks-
tern konsulent eller en
ansat i kommunen?
Antal sager
Pct.
1
266
267
Antal sager
0,4
99,6
100
Pct.
21
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0022.png
Ja
Nej
I alt
9: Har kommunen da
sikret sig, at der ikke er
ydet tilskud til betaling
for tabt arbejdsfortjene-
ste som følge af, at med-
arbejderen deltager i
uddannelse?
Ja
Nej
I alt
1
0
1
Antal sager
100
0
100
Pct.
1
0
1
100
0
100
Tilskudsmuligheden til uddannelse anvendes stort set ikke af kommunerne idet kun
1 sag har været omfattet af undersøgelsen, og i denne sag er tilskuddet ydet i over-
ensstemmelse med reglerne.
Spørgsmål 10
Skyldige økonomiske hensyn
Revisorerne har også vurderet om der i sagerne er udvist skyldige økonomiske
hensyn. Det vil sige, om kommunerne udviser sparsommelighed og god effektivitet
og produktivitet i forvaltningen og i øvrigt har en velfungerende økonomistyring.
10: Er der udvist skyl-
dige økonomiske hensyn
ved bevilling og udbeta-
ling af mentorstøtte?
Ja
Nej
I alt
Antal sager
Pct.
232
102
334
70
30
100
Idet der i øvrigt henvises til revisorernes resultater vedrørende gennemgangen af de
generelle forretningsgange og administrative procedurer ovenfor side 8-9 har revi-
sorerne i sagsgennemgangen vedrørende tilsagn om og udbetaling af mentorstøtte
vurderet, at kommunerne i 30 procent af de gennemgåede sager ikke i tilstrækkeligt
omfang udviser skyldige økonomiske hensyn.
Det har revisorerne gjort på baggrund af en vurdering af blandt andet:
om
der er konstateret fejl eller mangler i forbindelse med konterin-
gen/betalingen
om
der foreligger relevant dokumentation vedrørende tilsagn og løbende op-
følgning på forløbet,
om
kommunen har fulgt sine forretningsgange vedrørende bevillingstilsagn og
udbetaling,
om
forretningsgangene vurderes at være betryggende,
22
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0023.png
om
der er foretaget en tilstrækkelig løbende opfølgning med målrettet dokumen-
tation for, at borgeren modtager den bevilgede støtte
om
der er i sagerne er fastsat en rimelig timepris og
om
der er taget stilling til ressourceanvendelsen.
Styrelsen
vurderer,
at det ikke er tilfredsstillende, at revisorerne i 30 procent af
sagerne har fundet belæg for, at der ikke i tilstrækkeligt omfang er udvist skyldige
økonomiske hensyn.
Spørgsmål 11 - Opfølgning
Der skal være direkte kontakt mellem mentor og borgeren, der får mentorstøtte, i
de timer, der ydes støtte til. Revisor har derfor undersøgt hvordan kommunen har
fulgt op i sagerne.
11: Spørgsmål vedrørende
kommunens opfølgning på
tilbuddet om mentorstøtte
11.1: Har kommunen, efter
afsluttet tilbud om mentor-
støtte til personen, fulgt op
på, om målet med mentor-
støtten er opnået?
11.2: Har kommunen fulgt
op på, om personen har
fået de i mentorkontrakten
aftalte ydelser, herunder de
timer, personen skal have
mentorstøtte?
11.3: Har kommunen fulgt
op på, at mentor ikke ud-
førte sine sædvanlige ar-
bejdsopgaver i de timer,
hvor vedkommende skulle
fungere som mentor?
11.4: Har kommunen sikret
sig, at der har været direk-
te kontakt i de timer, der er
ydet støtte til?
Ja
Abs.
254
Nej
Abs.
130
Ialt
Pct.
34
384
Pct.
66
238
61
151
39
389
264
82
59
18
323
244
63
144
37
388
Det fremgår af revisionen, at der i en tredjedel af sagerne ikke er fulgt op på, om
formålet med mentorstøtten er opnået.
Styrelsen
vurderer, at dette ikke er tilfredsstillende, idet kommunen derved ikke får
taget stilling til behov for evt. praksisændringer, brug af anden mentor eller anden
indsats m.v. Hertil kommer også at kommunen afskærer sig fra muligheden for at
evaluere på indsatsen.
Endvidere fremgår det, at:
23
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0024.png
I næsten 30 pct. af sagerne har kommunen ikke sikret sig, at man har fået de i
mentorkontrakten aftalte ydelser,
I næsten 20 pct. af sagerne har kommunerne ikke sikkerhed for, at mentoren i
perioden
ikke
har varetaget sine sædvanlige arbejdsopgaver, og
I over en tredjedel (37 pct.) af sagerne har kommunen ikke sikret sig, at der har
været en direkte kontakt mellem borgeren og mentoren i de timer, der er ydet
mentorstøtte for.
Styrelsen
vurderer, at disse undersøgelsesresultater ikke er tilfredsstillende, idet det
tyder på, at kommunerne ikke har tilstrækkeligt fokus på opfølgningen i sagerne
og, som det fremgår ovenfor, heller ikke i forbindelse med afslutningen og den
endelige vurdering af de opnåede resultater af mentorindsatsen.
Desuden noterer
styrelsen,
at kommunerne ikke lever op til gældende regler om, at
det kun er de
faktiske
timer, der kan medregnes i tilskuddet til mentorstøtte, dvs. de
timer, hvor mentor og borgeren har direkte kontakt.
Når kommunen giver tilbud om mentorstøtte, bør der foretages en opfølgning og
evaluering på, om målet med tilbuddet er blevet opfyldt, således at borgeren får det
udbytte af tilbuddet, som kommunen har estimeret. Desuden afskærer kommunen
sig fra muligheden for at ændre på efterfølgende forløb og lære af indhøstede erfa-
ringer m.v. hvis der ikke foretages afsluttende effektvurdering af indsatsen.
Spørgsmål 12
Statsrefusion af mentorudgifterne
Kommunen skal sikre sig, at vilkårene for bevillingen, og dermed betingelserne for
udbetaling af mentorstøtte, er opfyldt. Al relevant dokumentation skal journalise-
res, og dokumentationen skal være lettilgængelig for revisionen. Eventuel doku-
mentation, som ikke allerede foreligger på sagen, skal kunne indhentes på given
foranledning og forevises for revisor.
Derfor har revisorerne undersøgt om der er fornøden dokumentation på sagerne
vedrørende hjemtagelse af statsrefusionen.
12: Spørgsmål vedrørende
statsrefusion af mentorud-
gifterne (dokumentation og
kontering)
12.1: Indeholder personsa-
gen al relevant dokumenta-
tion eller henvisninger her-
til, jf. Regnskabsbekendt-
gørelsens § 28?
12.2: Er udgifterne til men-
torstøtten registreret i
overensstemmelse med kon-
teringsreglerne og vejled-
ning om kommunernes
dokumentation af driftsud-
Ja
Abs.
Nej
Abs.
I alt
Abs.
Pct.
Pct.
357
92
33
8
390
323
83
67
17
390
24
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0025.png
gifter ved aktivering m.v.?
Revisionen viser, at i 92 procent af sagerne ligger den fornødne dokumentation for
hjemtagelsen af statsrefusionen jf. styrelsens regler på området.
Styrelsen
vurderer, at det er tilfredsstillende, at 92 procent af de undersøgte sager
indeholder al relevant dokumentation for mentorforløbet. På den anden side må det
også konstateres at et stort antal sager
formentlig også på landsplan
ikke
inde-
holder fornøden dokumentation i overensstemmelse med regnskabs- og revisions-
reglerne.
Revisionen viser også, at kommunerne begår mange konteringsfejl i forbindelse
med hjemtagelsen af refusionen.
Styrelsen
finder det derfor ikke tilfredsstillende, at der i 17 pct. af de undersøgte
sager er udgiften til mentorstøtten ikke registreret i overensstemmelse med konte-
ringsreglerne og vejledning om kommunernes dokumentation af driftsudgifter ved
aktivering m.v.
Det vil blive taget op med de relevante kommuner med henblik på stillingtagen til,
om disse refusionsindtægter evt. skal berigtiges og betales tilbage.
25
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027548_0026.png
Faktaboks: Regelgrundlag for mentorstøtte
Mentorstøtte - regelgrundlag
Mentorstøtte er i henhold til Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 9 b. et
redskab i beskæftigelsesindsatsen, der kan bevilges til personer med henblik på
at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse,
ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Redskabet er målrettet aktivitets-
parate kontanthjælpsmodtagere og borgere i ressourceforløb. Med kontant-
hjælpsreformen fra 2014 blev mentor et aktivt tilbud for personer, som ikke
kunne deltage i andre tilbud.
Det er jobcenteret, der vurderer, om der skal ydes mentorstøtte, som bevilges
efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Antallet af timer, der kan
bevilges støtte til, afhænger af en individuel vurdering af behov og forudsæt-
ninger hos borgeren. Der findes ingen regler om, hvor mange timers støtte, der
kan bevilges.
Ved bevilling af en mentor indgås der en skriftlig aftale mellem personen og
jobcenteret. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder med mulighed for forlæn-
gelse.
Aftalen skal indeholde oplysninger om:
målet med mentorstøtten
navn og kontaktdata på mentor
de opgaver, som mentor skal bistå med
varigheden af aftalen
timeantallet for mentorstøtten
klagevejledning
26