Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 190
Offentligt
NOTAT
Baggrund for og resultater af fokusrevisionen
om mentorstøtte
Marts 2019
J.nr. 18/09847
TOK/AFA
RAS/ANT/PAHA
1. Baggrund
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ultimo 2018 gennemført en fo-
kusrevision
1
om mentorstøtte med henblik på at vurdere:
om
kommunerne forvalter mentorstøtteområdet i overensstemmelse med lov-
givningen og de politiske intentioner, herunder
om
kommunerne har etableret administrative procedurer, som understøtter at
kommunen træffer korrekte afgørelser, og
om
kommunerne har tilrettelagt et nødvendigt løbende tilsyn med ordningen,
der er tilstrækkeligt til at imødegå fejladministration og snyd.
Mentorordningens lovgrundlag
Mentorstøtte er i henhold til Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 9 b. et
redskab i beskæftigelsesindsatsen, der kan bevilges til personer med henblik på at
fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, an-
sættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Redskabet er målrettet aktivitetsparate
borgere i kontanthjælpssystemet og borgere i ressourceforløb.
Det er jobcenteret, der vurderer, om der skal ydes mentorstøtte, som bevilges efter
reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Antallet af timer, der kan bevilli-
ges støtte til, afhænger af en individuel vurdering af behov og forudsætninger hos
borgeren. Der findes ingen regler om, hvor mange timers støtte, der kan bevilges.
Ved bevilling af en mentor skal der i henhold til reglerne indgås en skriftlig aftale
mellem personen og jobcenteret. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder med mu-
lighed for forlængelse.
Aftalen skal indeholde oplysninger om:
målet med mentorstøtten
navn og kontaktdata på mentor
de opgaver, som mentor skal bistå med
varigheden af aftalen
timeantallet for mentorstøtten
klagevejledning
Beskæftigelsesministeriet kan efter § 78 i bekendtgørelse nr. 1591 af 17. december 2017
om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden
for Børne- og Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge- og Integrations-
ministeriets og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressortområder (regnskabsbe-
kendtgørelsen) iværksætte særlige årlige fokusrevisioner af sagsområder på ministeriets
områder og fastsætte retningslinjer herfor.
1