Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2027547_0001.png
NOTAT
Baggrund for og resultater af fokusrevisionen
om mentorstøtte
Marts 2019
J.nr. 18/09847
TOK/AFA
RAS/ANT/PAHA
1. Baggrund
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ultimo 2018 gennemført en fo-
kusrevision
1
om mentorstøtte med henblik på at vurdere:
om
kommunerne forvalter mentorstøtteområdet i overensstemmelse med lov-
givningen og de politiske intentioner, herunder
om
kommunerne har etableret administrative procedurer, som understøtter at
kommunen træffer korrekte afgørelser, og
om
kommunerne har tilrettelagt et nødvendigt løbende tilsyn med ordningen,
der er tilstrækkeligt til at imødegå fejladministration og snyd.
Mentorordningens lovgrundlag
Mentorstøtte er i henhold til Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap. 9 b. et
redskab i beskæftigelsesindsatsen, der kan bevilges til personer med henblik på at
fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, an-
sættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Redskabet er målrettet aktivitetsparate
borgere i kontanthjælpssystemet og borgere i ressourceforløb.
Det er jobcenteret, der vurderer, om der skal ydes mentorstøtte, som bevilges efter
reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Antallet af timer, der kan bevilli-
ges støtte til, afhænger af en individuel vurdering af behov og forudsætninger hos
borgeren. Der findes ingen regler om, hvor mange timers støtte, der kan bevilges.
Ved bevilling af en mentor skal der i henhold til reglerne indgås en skriftlig aftale
mellem personen og jobcenteret. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder med mu-
lighed for forlængelse.
Aftalen skal indeholde oplysninger om:
målet med mentorstøtten
navn og kontaktdata på mentor
de opgaver, som mentor skal bistå med
varigheden af aftalen
timeantallet for mentorstøtten
klagevejledning
Beskæftigelsesministeriet kan efter § 78 i bekendtgørelse nr. 1591 af 17. december 2017
om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden
for Børne- og Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Udlændinge- og Integrations-
ministeriets og Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressortområder (regnskabsbe-
kendtgørelsen) iværksætte særlige årlige fokusrevisioner af sagsområder på ministeriets
områder og fastsætte retningslinjer herfor.
1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Vidensbaseret ordning
Viden om mentorordninger er senest afrapporteret samlet i Carsten Koch-udvalgets
rapport fra 2015 (CK2). Udvalget fandt, at der er indikation for en positiv beskæf-
tigelseseffekt for langtidsledige, når mentorstøtte gives i forbindelse med anden
indsats.
Siden CK2 er der fundet yderligere positive resultater i
projekterne ’Virksomheds-
center Generation 2’ og ’Jobfirst’, som begge viser positive effekter af en kombina-
tion af virksomhedsrettet indsats og mentorstøtte (Epinion 2017 og Rambøll 2018).
I Videnspiloten Brobygning til Uddannelse var mentor en central del af forsøgsind-
satsen. De unge i videnspiloten var positive overfor mentorernes evne til at hjælpe
med personlige problemer og langt hovedparten (88 %) af de unge angav, at men-
toren kunne hjælpe med personlige problemer (Metrica og CeFU, 2016).
Alt i alt er der klare indikationer på positive effekter af mentorstøtte.
Mentorordningens betydning i beskæftigelsesindsatsen
Mentor er en central ordning i beskæftigelsesindsatsen. Der er klare indikationer
på, at ordningen har positive effekter i forhold til at hjælpe borgere ind på arbejds-
markedet, jf. viden om ordningen ovenfor. Ordningen anvendes særligt til aktivi-
tetsparate borgere og borgere i ressourceforløb. Det er en gruppe af borgere, der i
særlig grad har brug for støtte til få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Kommunerne har de seneste år anvendt ca. 1 mia. kr. årligt på mentorordningen.
Alt i alt er det således helt centralt, at ordningen administreres korrekt i kommu-
nerne og derfor har STAR har gennemført fokusrevision af mentorstøtte.
2. Formål og metode
Fokusrevisionen er gennemført af de kommunale revisorer på baggrund af et oplæg
og en spørgeramme udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Sigtet med revisionen har været at få belyst:
om
kommunerne forvalter mentorstøtte-området i overensstemmelse med lov-
givningen og de politiske intentioner og har opstillet klare mål for mentorstøtten
for den enkelte borger samt om kommunen følger op på om borgeren faktisk
modtager en personlig støtte, der fremmer formålet med mentorstøtten.
om
kommunerne har etableret nødvendige og tilstrækkelige skriftlige forret-
ningsgange og administrative procedurer, som understøtter at kommunen træf-
fer korrekte afgørelser, og om der ved bevilling og udbetaling af mentorstøtte er
taget skyldige økonomiske hensyn.
om
kommunerne har etableret nødvendige skriftlige forretningsgange for udfø-
relsen af det løbende tilsyn med ordningen for at undgå fejladministration og
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
2027547_0003.png
snyd med ordningen og om der er konstateret tilfælde af fejladministration, util-
sigtet brug og evt. misbrug af mentorstøtteordningen.
Fokusrevisionen er gennemført som en
udvidet forvaltningsrevision,
det vil sige en
kombination af forvaltningsrevision og juridisk kritisk revision.
I
forvaltningsrevisionen
har revisorerne fokuseret på, om kommunerne har ret-
ningslinjer og administrative procedurer, der sikrer at lovgivningen om mentorstøt-
te forvaltes korrekt, så der træffes rigtige afgørelser og om jobcentrene har en hen-
sigtsmæssig ledelse og styring, der fremmer en effektiv forvaltning. Desuden har
revisorerne fokus på, om kommunerne har tilsyns- og kontrolprocedurer, der imø-
degår fejladministration og snyd, og at kommunen har forretningsgange der sikrer,
at der er taget skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen af bevillingerne til men-
torstøtte.
Forvaltningsrevisionen er indenfor en samlet spørgeguide gennemført i samtlige 98
kommuner, hvor kommunernes revisorer har undersøgt om kommunerne har skrift-
lige forretningsgange, administrative procedurer og tilsynsrutiner, der fremmer
formålet med ydelse af mentorstøtte.
I den
juridisk kritiske revision
har revisorerne særligt fokuseret på den lovmæssige
forvaltning og regeloverholdelse med henblik på at kunne afgive anbefalinger, der
kan bidrage til at forebygge regelbrud og øge myndighedernes og borgernes sik-
kerhed for at forvaltningens afgørelser er korrekte.
Som led i den juridisk kritiske revision har revisionerne i 20 udvalgte kommuner
2
nøje gennemgået 20 stikprøvesager i hver kommune
det vil sige i alt 400 sager på
landsplan med det formål at få uddybet, om kommunerne
i praksis
følger de etable-
rede forretningsgange og efterlever reglerne på mentorområdet.
Stikprøveundersøgelsen omfatter sager med mentorstøtte til aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere og personer i
ressourceforløb, der er bevilget og afsluttet i perioden 1. januar 2017 til og med 30.
juni 2018.
3. Revisionens hovedkonklusioner
På baggrund af revisorernes gennemgang af forretningsgange og enkeltsagsgen-
nemgangen er hovedkonklusionerne at:
De fleste kommuner har nedskrevne forretningsgange
som dog varierer i om-
fang og kvalitet, og der er konstateret potentiale for forbedringer.
Næsten alle kommuner har etableret retningslinjer for opfølgning, evaluering og
effektvurdering af mentorstøtte, men sagsgennemgangen i kommunerne viser,
at kommunerne
ikke
systematisk følger de fastlagte forretningsgange.
Der er udvalgt de 4 største kommuner og et repræsentativt udvalg af mindre kommuner.
Kommunerne er: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Fredericia, Frederiksberg, Hillerød, Ka-
lundborg, København, Odense, Randers, Ringkøbing/Skjern, Roskilde, Rudersdal, Rødov-
re, Silkeborg, Sønderborg, Thisted, Vesthimmerland, Aalborg, Århus.
2
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Mange kommuner har ikke administrative procedurer, der sikrer overholdelsen
af de lovfastsatte krav om, at der i sagerne er dokumenteret formål med mentor-
støtte, mentors opgaver og mentors kvalifikationer, og lever derfor ikke op til de
lovfastsatte krav. Derfor må det konstateres, at kommunerne ikke har et til-
strækkeligt beskæftigelsesfagligt fokus på formålet med at yde mentorstøtte
Det utilstrækkelige beskæftigelsesfaglige fokus medfører også, at kommunerne
i ca. en tredjedel af sagerne ikke har fulgt op på om mentorydelsen er leveret, og
om der har været den forudsatte kontakt mellem mentoren og borgeren i de ti-
mer, der ydes mentorstøtte for, hvilket øger risikoen for snyd og fejladministra-
tion.
Sagsgennemgangen i kommunerne viser derfor også, at kommunerne i højere
grad kunne tage skyldige økonomiske hensyn ved at styrke opfølgningen på de
afholdte økonomiske tilskud, kontrollen med den gennemførte mentorbistand og
de opnåede resultater.
I 17 pct. af de undersøgte sager, er udgiften til mentorstøtte ikke registreret i
overensstemmelse med konteringsreglerne. Det er aftalt, at revisorerne vil tage
det op med de relevante kommuner med henblik på stillingtagen til, om sagerne
giver anledning til at disse refusionsindtægter skal berigtiges og betales tilbage.
4. Hovedanbefalinger på baggrund af fokusrevisionen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har på baggrund af fokusrevisionens
resultater udarbejdet en række anbefalinger vedrørende kommunernes administra-
tion, tilsyn og kontrol, faglige fokus, borgernes inddragelse og kontering.
Forretningsgange og administrative procedurer
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange for, hvordan kommunen
påser og følger op på, at der tages skyldige økonomiske hensyn i forvaltningen
af mentorordningen
det vil sige, hvordan kommunen i sin økonomistyring sik-
rer sparsommelighed, produktivitet og effektivitet i udførelsen af opgaverne på
mentorområdet.
Kommunerne bør have nedskrevne retningslinjer for, hvordan de lovpligtige
oplysninger vedr. målet med mentorstøtten, kontaktoplysninger, hvilke opgaver
som mentor skal bistå med, varigheden, timetallet for mentorstøtten og klage-
vejledning, skal fremgå af sagerne. Kommunerne bør i forlængelse heraf sikre,
at sagsbehandler og borger altid gennemgår disse i forbindelse med tilsagn om
mentorstøtte.
Kommunerne bør have nedskrevne retningslinjer for, hvordan kommunen hånd-
terer ændringer undervejs i et mentorforløb, så ændringerne systematisk kan re-
lateres til borgerens ændrede behov for støtte.
Kommunerne bør have nedskrevne retningslinjer for systematisk opfølgning, så
det sikres, at kommunen løbende har overblik over, om den enkelte borger får
den mentorstøtte, borgeren har brug for, herunder når kommunen forlænger et
mentorforløb.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Tilsyn og kontrol
Kommunerne bør have nedskrevne forretningsgange og administrative procedu-
rer for tilsyn og kontrol som fastlægger, hvornår samt hvilke kontroller, der skal
gennemføres som led i tilsynet.
Kommunerne bør have administrative procedurer, der beskriver og fastlægger
hvilke skriftlige krav, der i kontrakten stilles til mentors arbejde. Hvis mentor
ikke lever op til de opstillede krav, bør det have udbudsretlige konsekvenser, el-
ler medføre at der tages skridt til ophør af samarbejde mellem kommune og
mentor.
Kommunerne skal
som fastsat i lovgivningen
sikre, at alle relevante oplys-
ninger om formål, opgaver, navn, kontaktoplysninger, varighed af aftalen, time-
tal og klagevejledning faktisk fremgår af mentorkontrakten/Min Plan, og at det
dokumenteres på sagen, at dette er gennemgået sammen med mentor, sagsbe-
handler og borger.
Kommunerne skal følge op på de igangsatte forløb. F.eks. ved at kommunerne
benytter enten fremmødelister eller anden form for kvittering for mentorleve-
rancen med henblik på at sikre, at borgeren har modtaget den pågældende men-
torstøtte. Det vil blive indskærpet i vejledning, at kommunerne skal følge op på
de indsatser, der sættes i gang for borgeren.
Kommunerne bør sørge for, at der er et øget fokus på, at der ikke forekommer
aftaler om mentorforløbet, som ikke fremgår af Min Plan eller mentorkontrak-
ten, således at der ikke forekommer uigennemskuelige aftaler.
Dokumentation for det faglige fokus og borgerens inddragelse
Konterings- og afregningsudfordringer
Kommunerne bør have fokus på, at der alene afregnes for mentorstøtte, hvor der
har været direkte kontakt mellem mentor og borger, og hvad der er aftalt i men-
torkontrakten.
Kommunerne bør sørge for, at der konteres korrekt. Revisorerne anbefaler der-
for, at Beskæftigelsesministeriet indskærper og tydeliggør, hvordan timeforbru-
get til mentortimer opgøres og afregnes, og hvilke kontroller kommunerne bør
foretage i forbindelse med opgørelse af tilskud til virksomheder m.v.
5