Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2027546_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om resultaterne af fokusrevision om mentorstøtte
CVR 10172748
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget og Socialudvalget
Som I ved, har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) gennemført
en fokusrevision om forvaltningen af mentorstøtteordningen for at vurdere kom-
munernes forvaltning af området.
Muligheden for at tildele borgere en mentor er en central ordning i beskæftigelses-
indsatsen. Der er indikationer på, at ordningen har positive effekter i forhold til at
hjælpe borgere ind på arbejdsmarkedet. Ordningen anvendes særligt til aktivitets-
parate borgere og borgere i ressourceforløb. Det er en gruppe af borgere, der i sær-
lig grad har brug for støtte til at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Fokusrevisionen har bl.a. skullet undersøge, om kommunerne har etableret admini-
strative procedurer, som understøtter, at kommunen træffer korrekte afgørelser, og
om kommunen har tilrettelagt et nødvendigt og tilstrækkeligt løbende tilsyn med
ordningen.
Revisionen er nu afsluttet, og resultatet er vedlagt.
Hovedresultaterne af revisionen viser at:
De fleste kommuner har nedskrevne forretningsgange
som dog varierer i om-
fang og kvalitet, og der er konstateret potentiale for forbedringer.
Næsten alle kommuner har etableret retningslinjer for opfølgning, evaluering og
effektvurdering af mentorstøtte, men sagsgennemgangen i kommunerne viser,
at kommunerne
ikke
systematisk følger de fastlagte forretningsgange.
Mange kommuner har ikke administrative procedurer, der sikrer overholdelsen
af de lovfastsatte krav om, at der i sagerne er dokumenteret formål med mentor-
støtte, mentors opgaver og mentors kvalifikationer, og lever derfor ikke op til de
lovfastsatte krav. Derfor må det konstateres, at kommunerne ikke har et til-
strækkeligt beskæftigelsesfagligt fokus på formålet med at yde mentorstøtte
Det utilstrækkelige beskæftigelsesfaglige fokus medfører også, at kommunerne
i ca. en tredjedel af sagerne ikke har fulgt op på om mentorydelsen er leveret, og
om der har været den forudsatte kontakt mellem mentoren og borgeren i de ti-
mer, der ydes mentorstøtte for, hvilket øger risikoen for snyd og fejladministra-
tion.
11. marts 2019
J.nr.
18/09847
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Sagsgennemgangen i kommunerne viser derfor også, at kommunerne i højere
grad kunne tage skyldige økonomiske hensyn ved at styrke opfølgningen på de
afholdte økonomiske tilskud, kontrollen med den gennemførte mentorbistand og
de opnåede resultater.
I 17 pct. af de undersøgte sager, er udgiften til mentorstøtte ikke registreret i
overensstemmelse med konteringsreglerne. Det er aftalt, at revisorerne vil tage
det op med de relevante kommuner med henblik på stillingtagen til, om sagerne
giver anledning til at disse refusionsindtægter skal berigtiges og betales tilbage.
Opfølgning på resultaterne
Det er positivt, at kommunerne generelt har hensigtsmæssige forretningsgange,
men jeg ser med bekymring på, at nogle kommuner ikke har det fornødne faglige
fokus på indhold og resultater i mentorforløbene. Tildelingen af en mentor kan væ-
re afgørende for at udsatte borgere, som har særligt behov for støtte, kommer ind
på arbejdsmarkedet. Derfor har jeg bedt STAR følge op med en række initiativer.
STAR vil således understrege, at kommunerne skal følge op på de igangsatte for-
løb. F.eks. ved at kommunerne benytter enten fremmødelister eller anden form for
kvittering for mentorleverancen med henblik på at sikre, at borgeren har modtaget
den pågældende mentorstøtte. Det vil blive indskærpet i en kommende vejledning,
at kommunerne skal følge op på de indsatser, der sættes i gang for borgeren.
STAR vil sende fokusrevisionens resultater og anbefalinger samt et følgebrev til
samtlige kommuner for at sikre, at kommunerne har fokus på området. STAR vil
derudover, i forbindelse med udmøntningen af LAB, der forenkler reglerne for til-
delingen af mentorstøtte, indskærpe behovet for et fagligt fokus i tildelingen af
mentorstøtte.
I forbindelse med gennemgang af regnskabsåret 2019, dvs. næstkommende regn-
skabsrevision, vil jeg bede de kommunale revisorer påse, at kommunerne har fulgt
op på anbefalingerne på baggrund af fokusrevisionen.
Det er afgørende, at der sker en korrekt kontering i kommunerne, og i forhold til de
registrerede udfordringer med kontering, vil jeg ændre bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats for at sikre, at der sker korrekt statslig refusion til kommu-
nerne. Derudover har jeg bedt revisorerne følge op i de enkelte sager.
Derudover har regeringen med Aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats fjer-
net mentor som ret og pligt-tilbud for aktivitetsparate, og i stedet skal borgere nu
have en mentor, når jobcentret vurderer, at det giver mening. Dertil kommer, at re-
geringen, sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, har fjernet direkte
refusion for mentorordningen for kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælps-
modtagere med Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer. Aftalen medfører, at
kommunerne i højere grad skal medfinansiere brugen af mentor. Samlet er forvent-
ningen, at dette vil lede til en mere hensigtsmæssig brug af mentorordningen.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 190: Orientering om resultaterne af fokusrevision af mentorordningen, fra beskæftigelsesministeren
Jeg vedlægger til jeres orientering afrapporteringen af fokusrevisionen om mentor-
støtte. Hvis I har nogle bemærkninger til fokusrevisionens resultater, vil jeg bede
jer om, at vende retur med bemærkninger senest den 18. marts 2019.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3