Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 182
Offentligt
Bekendtgørelse om plejefamilier
I medfør af § 66 b, stk. 6, § 66 c, stk. 4, og § 66 d, stk. stk. 2, i lov om social service jf.
lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018, som ændret ved § 1 i lov nr. 1530 af 18. december
2018, fastsættes:
Kapitel 1
Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier
Definition
§ 1.
En almen plejefamilie, forstærket plejefamilie og specialiseret plejefamilie, jf. lov om social
service § 66, stk. 1, nr. 1-3, er en familie, som tager imod børn og unge i familiens eget hjem på
foranledning af en kommune, i forbindelse med aflastning eller anbringelse efter lov om social
service § 52, stk. 3, nr. 5 og 7.
Stk. 2.
Herudover kan almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede
plejefamilier tage imod både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge og andre
medlemmer af familien i døgnophold efter lov om social service § 52, stk. 3, nr. 4.
Godkendelse og grundkursus
§ 2.
Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier skal godkendes
af socialtilsynet. En godkendelse gives på baggrund af en undersøgelse af plejefamiliens samlede
forhold, jf. lov om socialtilsyn § 6, og angiver, hvilke vilkår der gælder for godkendelsen.
Stk. 2. Familien skal være godkendt som plejefamilie, inden den modtager børn eller unge i
døgnpleje eller aflastning, medmindre særlige forhold gør sig gældende, jf. lov om social service §
4, stk. 4.
§ 3.
Det er en forudsætning for godkendelse som almen plejefamilie, forstærket plejefamilie eller
specialiseret plejefamilie, jf. lov om social service § 66, stk. 1, nr. 1-3, at familien gennemfører et
grundkursus i at være plejefamilie i forbindelse med godkendelsen. Kurset omfatter begge
plejeforældre.
Efteruddannelse og supervision
§ 4.
Den kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om anbringelse, er forpligtet til at tilbyde
efteruddannelse, supervision, rådgivning og vejledning i overensstemmelse med plejeopgavens
omfang til almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier, jf. lov om
social service § 66 c, stk. 1. Plejefamilierne er forpligtet til at deltage heri.
Stk. 2.
Efteruddannelsen skal svare til mindst to hele kursusdage årligt. Hvis flere
kommunalbestyrelser træffer afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i den samme almene
plejefamilie, forstærkede plejefamilie eller specialiserede plejefamilie, skal hver
kommunalbestyrelse som minimum sikre kommunalbestyrelsens forholdsmæssige andel af de to
årlige kursusdage.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 182: Udkast til ny bekendtgørelse om plejefamilier samt høringsbrev og høringsliste, fra børne- og socialministeren
§ 5.
Den kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om anbringelse, skal sikre, at specialiserede
plejefamilier modtager yderligere efteruddannelse og supervision, rådgivning og vejledning i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Intensiv støtte i begyndelsen af en anbringelse
§ 6.
Den kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om anbringelse, skal sikre, at almene
plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier modtager intensiv støtte i det
første år af anbringelsen af et barn eller en ung, jf. lov om social service § 66 c, stk. 2.
Plejefamilierne er forpligtet til at modtage den intensive støtte.
Stk. 2.
Den intensive støtte skal som udgangspunkt være påbegyndt inden for anbringelsens
første halve år, medmindre særlige hensyn til barnet eller den unge taler imod. I de tilfælde skal
opstartsforløbet senest være gennemført inden for et år fra anbringelsestidspunktet.
Stk. 3.
Den intensive støtte i starten af anbringelsen skal bygge videre på det obligatoriske
grundkursus, klæde plejefamilien på i forhold til generelle problemstillinger og derudover være
målrettet og familiens konkrete behov i forhold til det plejebarn, der er blevet anbragt i familien.
Stk. 4.
Den intensive støtte skal svare til mindst én ekstra dags efteruddannelse, sådan at
plejefamilien modtager efteruddannelse svarende til mindst tre hele kursusdage årligt i det første år
af anbringelsen af et barn eller en ung, medmindre særlige forhold gør sig gældende. Plejefamilien
skal ligeledes tilbydes og er forpligtet til at modtage supervision, rådgivning og vejledning i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang, jf. § 4, stk. 1
§ 7.
Kommunalbestyrelsen kan til brug for opfyldelse af sin forpligtelse efter § 6 anvende det af
Socialstyrelsen udviklede opstartsforløb eller et andet forløb, der er tilsvarende indholds- og
omfangsmæssigt.
Stk. 2.
Det er en betingelse for at anvende Socialstyrelsens opstartsforløb, at udbyderen forinden
har gennemført et kursus i anvendelsen af det underliggende materiale.
Kapitel 2
Netværksplejefamilier
Definition
§ 8.
En netværksplejefamilie, jf. lov om social service § 66, stk. 1, nr. 4, er en familie, som i kraft af
dens personlige relation til et konkret barn eller en konkret ung tager barnet eller den unge i pleje i
forbindelse med aflastning eller anbringelse efter lov om social service § 52, stk. 3, nr. 5 og 7.
Stk. 2.
Familien skal være konkret godkendt, inden den modtager barnet eller den unge i pleje,
medmindre særlige forhold gør sig gældende, jf. lov om social service § 4, stk. 4.
Godkendelse og grundkursus
§ 9.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret egnede, jf. lov om social service § 66 b,
stk. 1. Godkendelsen af en netværksplejefamilie som konkret egnet skal angive, hvilke vilkår der
gælder for godkendelsen, herunder den personlige relation, der betinger godkendelsen som konkret
egnet.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 182: Udkast til ny bekendtgørelse om plejefamilier samt høringsbrev og høringsliste, fra børne- og socialministeren
§ 10.
Det er en forudsætning for godkendelse som netværksplejefamilie, jf. lov om social service §
66, stk. 1, nr. 4, at familien gennemfører et grundkursus i at være plejefamilie i forbindelse med
godkendelsen.
Stk. 2.
Kurset skal som minimum have en varighed svarende til fire hele kursusdage. Kurset
omfatter begge plejeforældre.
Stk. 3.
Netværksplejefamilier skal kun gennemføre grundkurset i forbindelse med deres første
godkendelse. Ansøger familien om en ny godkendelse efter en periode uden godkendelse, skal
grundkurset ikke gennemføres igen. Dog kan den godkendende myndighed stille krav herom, hvis
særlige forhold gør sig gældende.
Stk. 4. Grundkurset skal være gennemført, inden familien modtager børn eller unge i pleje,
medmindre særlige forhold gør sig gældende. Hvis en familie modtager et barn eller en ung, inden
grundkurset er gennemført, skal grundkurset gennemføres hurtigst muligt herefter.
Stk. 5.
Udgifter til grundkurset for netværksplejefamilien afholdes af den kommunalbestyrelse,
der træffer afgørelse om godkendelse af familien
.
Efteruddannelse, supervision og faglig støtte
§ 11.
Den kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om anbringelse, er forpligtet til at tilbyde
efteruddannelse, supervision, rådgivning og vejledning samt faglig støtte i overensstemmelse med
plejeopgavens omfang til godkendte netværksplejefamilier, jf. lov om social service § 66 c, stk. 1
og § 66 d, stk. 1. Plejefamilierne er forpligtet til at deltage heri.
Stk. 2.
Efteruddannelsen skal svare til mindst to hele kursusdage årligt. Hvis flere
kommunalbestyrelser træffer afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung i den samme
netværksplejefamilie, skal hver kommunalbestyrelse som minimum sikre kommunens
forholdsmæssige andel af de to årlige kursusdage.
Intensiv støtte i begyndelsen af en anbringelse
§ 12.
Den kommunalbestyrelse, der træffer afgørelse om anbringelse, skal sikre, at
netværksplejefamilien modtager intensiv støtte i det første år af anbringelsen af et barn eller en ung,
jf. lov om social service § 66 c, stk. 2. Plejefamilien er forpligtet til at modtage den intensive støtte.
Stk. 2.
Den intensive støtte skal som udgangspunkt være påbegyndt inden for anbringelsens
første halve år, medmindre særlige hensyn til barnet eller den unge taler imod. I de tilfælde skal
opstartsforløbet senest være gennemført inden for et år fra anbringelsestidspunktet.
Stk. 3.
Den intensive støtte i starten af anbringelsen skal bygge videre på det obligatoriske
grundkursus, klæde netværksplejefamilien på i forhold til generelle problemstillinger og derudover
være målrettet og familiens konkrete behov i forhold til det plejebarn, der er blevet anbragt i
familien.
Stk. 4.
Den intensive støtte skal svare til mindst én ekstra dags efteruddannelse, sådan at
netværksplejefamilien modtager efteruddannelse svarende til mindst tre hele kursusdage årligt i det
første år af anbringelsen af et barn eller en ung, medmindre særlige forhold gør sig gældende.
Plejefamilien skal ligeledes tilbydes og er forpligtet til at modtage supervision og faglig støtte i
overensstemmelse med plejeopgavens omfang, jf. § 11, stk. 1.
Tabt arbejdsfortjeneste til netværksplejefamilier
§ 13.
Når netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, jf. lov om
social service § 66 b, stk. 4, sker det som en bruttoydelse, hvoraf der betales A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og ATP-bidrag.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 182: Udkast til ny bekendtgørelse om plejefamilier samt høringsbrev og høringsliste, fra børne- og socialministeren
§ 14.
Til personer godkendt som netværksplejefamilier, der opfylder betingelserne for at få hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, jf. § 66 b, stk. 4, i lov om social service, fastsættes denne på
baggrund af den hidtidige bruttoindtægt. Udgangspunktet for beregningen er:
1) den seneste lønindtægt, som vedkommende har haft inden modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste,
2) den indtægt, som forsørgeren efter sine forhold i øvrigt ville have kunnet opnå, i de tilfælde hvor
vedkommende endnu ikke har opnået tilknytning til arbejdsmarkedet,
3) dokumenteret indtægtstab på baggrund af regnskab m.v. for en selvstændig erhvervsdrivende,
eller
4) et beregnet beløb på grundlag af den pågældendes hidtidige disponible indkomst i de særlige
tilfælde, hvor det ikke er muligt at tilvejebringe et realistisk beregningsgrundlag for en selvstændig
erhvervsdrivende, eller eventuelt udgift til en vikar.
Stk. 2.
Tillæg, som er et integreret led i lønnen, indgår i beregningsgrundlaget, hvis pågældende
normalt modtager tillæggene.
§ 15.
Bidrag til pensionsordning indregnes i hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Bidrag til
pensionsordning beregnes alene for personer godkendt som netværksplejefamilier, der umiddelbart
før overgangen til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste havde en arbejdsgiverfinansieret
pensionsordning. Der kan ikke ydes kompensation for andre ydelser, der kommer til udbetaling i
fremtiden, herunder lønstigninger, heller ikke som følge af skift til andet arbejde.
Stk. 2.
Bidrag til pensionsordning udgør 10 pct. af bruttoydelsen, dog højest et beløb svarende til
det hidtidige arbejdsgiverbidrag.
Stk. 3.
Kommunen indsætter så vidt muligt bidraget til pensionsordning på kontoen i
modtagerens pensionskasse, eller kommunen opretter efter aftale med den pågældende en
pensionsopsparing for den pågældende.
§ 16.
Ved beregning af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal der tages hensyn til de
besparelser, som arbejdsophøret medfører, dog ikke besparelser vedrørende fagforeningskontingent
og bidrag til arbejdsløshedsforsikring.
Stk. 2.
Fradrag sker i den nettoydelse, som fremkommer efter, at der er foretaget beregning af
skat, arbejdsmarkedsbidrag samt ATP-bidrag.
§ 17.
Der kan ikke ske udbetaling af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste under ferie i det
omfang, modtageren samtidig får feriegodtgørelse eller ferietillæg for optjent ferie, og der herved
opstår dobbeltforsørgelse.
Regulering
§ 18.
Bruttoydelsen, jf. § 13, reguleres én gang årligt pr. 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent.
Tillæg til ferieformål
§ 19.
Til personer godkendt som netværksplejefamilier, der modtager hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, beregnes ved årsskiftet et tillæg til ferieformål på 1 pct. af bruttoydelsen i det
forudgående kalenderår. Beløbet udbetales pr. 1. maj.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 182: Udkast til ny bekendtgørelse om plejefamilier samt høringsbrev og høringsliste, fra børne- og socialministeren
§ 20.
Til personer godkendt som netværksplejefamilier, der ophører med at modtage hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, udbetales et tillæg på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det
forudgående kalenderår. Tillæg beregnet efter § 19 indgår ikke i beregningsgrundlaget.
Stk. 2.
Der beregnes endvidere et tillæg på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det kalenderår, hvor
ophøret finder sted. Beløbet udbetales til personen ved ferieårets start.
Afviklingsperiode
§ 21.
Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste udbetales i 3 måneder efter udgangen af den
måned, hvor betingelserne for at modtage hjælpen er bortfaldet.
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, når modtageren har truffet aftale med kommunen om, at
hjælpen ydes i en på forhånd fastsat periode, eller når afviklingsperioden efter modtagerens ønske
fastsættes til en kortere periode.
Stk. 3.
Opnår modtageren i afviklingsperioden en arbejdsindtægt, ophører udbetalingen af hjælp i
det omfang, arbejdsindtægten modsvarer den ydede hjælp.
Det samlede ATP- bidrag
§ 22.
Der indbetales bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension for netværksplejefamilier, der
modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Stk. 2.
Der indbetales det bidrag, der er fastsat efter § 15, stk. 1 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Størrelsen af det ATP-bidrag, der skal betales, afhænger af det antal timer, som den
pågældende person modtager hjælp for i den enkelte udbetalingsperiode.
ATP-medlemmets del af ATP-bidraget
§ 23.
Modtageren af en ydelse som nævnt i § 22 betaler 1/3 af det samlede ATP-bidrag efter § 21.
Stk. 2.
Kommunen tilbageholder ydelsesmodtagerens andel af ATP-bidraget ved udbetaling af
den ydelse, der ligger til grund for beregning af ATP-bidraget.
Kommunernes del af ATP-bidraget
§ 24.
Kommunen betaler 2/3 af det samlede ATP-bidrag efter § 22.
Kommunens indbetaling og indberetning af ATP-bidrag
§ 25.
Det samlede ATP-bidrag opgøres kvartalsvis af kommunen. Kommunen kan vælge at betale
bidraget via eget lønsystem eller et servicebureau. Ved begge betalingsmuligheder skal der enten
anvendes Nets Overførselsservice, Informationsservice eller Letløn. Hvis kommunen ikke betaler
via en af de nævnte muligheder, bliver beløbet opkrævet via Nets Betalingsservice, hvorefter
beløbet opkræves ved automatisk træk, elektronisk indbetalingskort eller fysisk indbetalingskort.
Opkrævningen sendes af Arbejdsmarkedets Tillægspension via Nets.
Stk. 2.
Bidragene efter § 22 forfalder til betaling den 1. maj, 1. august, 1. november og 1. februar.
Kommunen betaler det samlede bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension senest den 7. i
forfaldsmåneden. Indbetalingen skal ske på et særskilt SE-nummer.
Stk. 3.
Hvis kommunen ikke indbetaler bidraget rettidigt, ifalder kommunen ansvar for betaling af
renter for forsinket indbetaling. Renterne opkræves af Arbejdsmarkedets Tillægspension og udgør
1�½ pct. af det samlede bidrag for hver påbegyndt måned regnet fra kvartalets udløb.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 182: Udkast til ny bekendtgørelse om plejefamilier samt høringsbrev og høringsliste, fra børne- og socialministeren
§ 26.
Kommunen indberetter en gang månedligt under det i § 25, stk. 2, nævnte SE-nummer til
Arbejdsmarkedets Tillægspension det samlede ATP-bidrag, der er indbetalt for hver enkelt
ydelsesmodtager. Indberetningen sker til indkomstregisteret efter § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om et
indkomstregister.
Tilbagebetaling af ATP-bidrag
§ 27.
Hvis en ydelsesmodtager skal tilbagebetale en ydelse, der er nævnt i denne bekendtgørelse,
skal indbetalte ATP-bidrag af denne ydelse overføres fra Arbejdsmarkedets Tillægspension til
kommunen.
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 809 af 23. juni 2016 om plejefamilier ophæves.
Børne- og Socialministeriet, den
Mai Mercado
/ Dan Holmgreen