Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1952956_0001.png
Metode notat
Den anvendte beregningsmetode i præsentationen af behandling i Dialog
mod Vold som business case
Dialog mod Vold præsenterer hermed beregninger på samfundsøkonomiske besparelser
opdelt på stat, region og kommune, hvis der sættes ind med Dialog mod Volds
psykologbehandling til udøvere af vold i nære relationer og deres familier. I den
udarbejdede power point præsentation præsenteres tre typiske eksempler på familier der
modtager behandling i Dialog mod Vold. De tre eksempler på familier er udarbejdet på
grundlag af viden om vold i nære relationer, Dialog mod Volds egne data, årsstatistik fra
krisecentre samt analyse af krisecenterområdet i Københavns Kommune. Der er tale om
analytisk generaliser bare familier med henholdsvis moderat, middel og høj
samfundsøkonomisk konsekvens af volden.
Beregningsmodellen er udviklet på grundlag af samarbejdsproces med Københavns
kommune; hhv. borgmesterkonsulent Thomas Land Christiansen, Center for politik og
Jacob Trane Ibsen, specialkonsulent, Økonomi og byggeri. De er begge også involveret i
SØM. Vi har endvidere gået beregningerne igennem med Alvaro Arriagada, chef for
Budget og Planlægning i Aarhus kommune.
Københavns kommune validerer beregningsmetoden gennem at sige at det er den bedste
fremgangsmåde til formålet. De vurderer at casene (de tre familier) er analytisk
generaliserbare. Det vil sige at det er tale om familietyper som kommunen møder hyppigt
og som kan repræsentere mere end sig selv. Metodisk vurderer de, at det at arbejde med
analytisk generaliserbare familier er den optimale metode
fremfor fx at arbejde med
gennemsnitsfamilier - når formålet er at skabe indsigt i forholdet mellem
samfundsmæssige udgifter og sociale indsatser. Gennemsnitsfamilier vil være præget for
meget af top og bund. Vi har gennemgået de anvendte satser grundigt med Økonomi og
budget i Københavns kommune ift. om der er trukket på de optimale kilder og om satsen /
udgiften ligger på samme niveau som i Københavns kommune. De verificerer at tallene er
fornuftige, omend Københavns kommune selv har betydelig højere satser fx på
krisecenterophold og anbringelser, altså de tunge udgifter i beregningerne. De finder det
overordnet værdifuldt at denne beregningsmodel - ligesom SØM - kan anvendes af den
konkrete kommune. En kommune vil kunne indtaste sine egne satser fx på anbringelser ind
og dermed kunne beregne egne muligheder for kommunale besparelser. En kommune vil
ligeledes kunne justere i casene, hvis de har en anden familietype de ser hyppigt.
Beregningen er bygget op på en sådan måde, at år 1 har en hændelse, der kunne give
kommunen anledning til at tilbyde familien behandling i Dialog mod Vold. For år 2-4 er
det beregnet, hvad de forventede omkostninger ville være, hvis man iværksatte henholdsvis
ikke iværksatte behandling i Dialog mod Vold. Den mulige besparelse er beregnet som
62% (Dialog mod Volds succesrate) af differencen hvis/hvis ikke behandling sættes ind.
Excel arket indeholder alle beregninger og satser, der ligger til grund for pp-
præsentationen. Word dokumentet indeholder kort narrativ om hver af de tre familier.