Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2018614_0001.png
Februar 2019
Undersøgelse af
kontant tilskud
til ansættelse af
hjælpere og
borgerstyret
personlig assi-
stance
Resumé
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-366-5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 BAGGRUND FOR UNDERSØGELSEN 4
Formålet med undersøgelsen
4
KAPITEL 2 VURDERING AF PERSONKREDSEN 7
Anbefalinger til kommunerne
10
KAPITEL 3 TIDSFASTSÆTTELSE OG UDMÅLING
AF HJÆLPEN
11
Anbefalinger til kommunerne
14
KAPITEL 4 HELHEDSVURDERING
Anbefalinger til kommunerne
15
17
KAPITEL 5 DE FORMELLE
SAGSBEHANDLINGSREGLER
Anbefalinger til kommunerne
18
20
KAPITEL 6 RESULTATER AF
SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN
Sammenfatning
21
21
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0004.png
4
KAPITEL 1
Baggrund for undersøgelsen
Børne- og Socialministeriet har bedt Ankestyrelsen om at gen-
nemføre en praksisundersøgelse af kommunernes anvendelse
af reglerne om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance (BPA).
1
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg bad i september 2017 socialmini-
steren om at tage initiativ til en praksisundersøgelse af de
nævnte bestemmelser. Desuden har Ankestyrelsens Rådgiven-
de Praksisudvalg ønsket, at vi gennemfører en praksisunder-
søgelse på området.
Vores behandling af klagesager om kontant tilskud og
BPA
I 2017 modtog vi 86 klagesager om kontant tilskud efter ser-
vicelovens § 95. Vi stadfæstede 36 afgørelser, hjemviste 36
afgørelser og ændrede eller ophævede 12 afgørelser. Vi afviste
eller henviste to af kommunernes afgørelser
2
.
Samme år modtog vi 185 klagesager om BPA efter servicelo-
vens § 96. Vi stadfæstede 105 afgørelser, hjemviste 53 afgø-
relser og ændrede eller ophævede 14 afgørelser, mens vi afvi-
ste eller henviste 13 afgørelser
3
.
ANKESTATISTIK-
KEN FOR 2017
OM KONTANT
TILSKUD
ANKESTATISTIK-
KEN FOR 2017
OM BPA
FORMÅLET MED UNDERSØGELSEN
SÆRLIG TYPE
HJÆLP
Fælles for både kontant tilskud og BPA er, at bestemmelserne
giver borgere i personkredsen en særlig type hjælp i form af
en kontant ydelse, som skaber mulighed for fleksibilitet og en
helhedsorienteret løsning i forhold til den enkelte borgers be-
hov for hjælp.
Formålet med undersøgelsen er at belyse kommuners praksis
for behandling af sager om kontant tilskud og BPA for at af-
dække, om kommunernes afgørelser er i overensstemmelse
med lovgivningen.
RIGTIGE
AFGØRELSER?
1
Fremadrettet betegner vi borgerstyret personlig assistance som enten ”BPA” eller
”BPA-ordningen” synonymt for servicelovens § 96, stk. 1.
De foreløbige opgørelser for 2018 fordeler sig på følgende måde: Vi modtog 94 kla-
gesager. Heraf stadfæstede vi 51 afgørelser, hjemviste 38 afgørelser og ændrede el-
ler ophævede fem afgørelser. Disse tal er dog ikke validerede og er derfor forbundet
med en vis usikkerhed.
De foreløbige opgørelser for 2018 fordeler sig på følgende måde: Vi modtog 178 kla-
gesager. Heraf stadfæstede vi 125 afgørelser, hjemviste 42 afgørelser og ændrede
eller ophævede 11 afgørelser. Disse tal er dog ikke validerede og er derfor forbundet
med en vis usikkerhed.
2
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0005.png
5
Undersøgelsen har særligt fokus på at afdække personkredsen
og kommunernes grundlag for beregning af timerne i de to
ordninger. Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har
særligt anmodet om, at vi under afdækning af personkreds-
spørgsmålet undersøger kommunernes grundlag for vurdering
af arbejdslederevnen og grundlaget for kommunernes hel-
hedsvurdering af borgerens samlede situation. I forhold til
grundlaget for udmålingen ønsker udvalget, at vi undersøger
kommunernes praksis for udmåling af timer generelt i forbin-
delse med døgndækning og ved opfølgning.
En
praksisundersøgelse
er en undersøgelse af et ud-
valg af kommunale afgørelser inden for et bestemt emne
og lovgrundlag på social-, beskæftigelses- eller det fami-
lieretlige område.
En praksisundersøgelse består af en gennemgang af kon-
krete kommunale afgørelser på et bestemt lovområde.
Det vil sige en juridisk vurdering af et udvalg af sager i
en række kommuner. I gennemgangen af sagen foreta-
ger vi både en formel og en materiel juridisk vurdering.
Der er tale om sager, hvor Ankestyrelsen er klageinstans,
og hvor afgørelserne, som indgår i undersøgelsen, ikke
har været påklaget til Ankestyrelsen.
På baggrund af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse
kortlægger undersøgelsen også:
OPLÆRING
ADMINISTRATI-
ONSBIDRAG
OVERVÅGNING
-
-
Om kommunerne tilbyder oplæring i at være arbejdsle-
der/arbejdsgiver efter § 85 i serviceloven, der omhand-
ler socialpædagogisk støtte, før den frakender støtten,
eller før den giver afslag.
Kommunernes udmåling af administrationsbidrag, her-
under størrelsen og hvorvidt der er sket ændringer i bi-
dragets størrelse inden for de seneste år.
Kommunernes praksis for at dække overvågning, der
ikke kan dækkes efter servicelovens § 95.
-
DE 50 SAGER
FORDELT MELLEM
BEVILLING,
AFSLAG OG
UDMÅLING
Hvilke typer sager har vi gennemgået?
Vi har gennemgået både bevillings- og afslagssager, idet
kommunerne har haft vanskeligt ved at finde afslagssager på
disse områder, der ikke er påklaget til Ankestyrelsen. Det har
været nemmere for kommunerne at finde sager om BPA end at
finde sager om kontant tilskud, der levede op til vores kriteri-
er
4
. Derfor indgår der flere sager om BPA i sagsgennemgangen
4
Af bilag 5 fremgår de specifikke kriterier for sagsindkaldelsen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0006.png
6
end om kontant tilskud. Blandt de 14 sager om kontant tilskud
er tre bevillingssager, to afslagssager og ni sager om udmå-
ling. Blandt de 36 sager om BPA er der ni bevillingssager, otte
afslagssager og 19 sager om udmåling.
Afgrænsning
Formålet med praksisundersøgelsen er at sætte fokus på ud-
fordringer og styrker i udvalgte kommuners sagsbehandling,
som vil være vedkommende og genkendelige for de pågæl-
dende kommuner og andre kommuner, og som de dermed kan
bruge i et læringsøjemed. Tanken er, at kommunale sagsbe-
handlere kan gå ind og få vejledning om netop det spørgsmål,
de arbejder med. Det er ikke muligt ud fra undersøgelsen at
udtale sig om, hvorvidt brugen af bestemmelserne er korrekt i
alle landets kommuner.
LÆRING I
KOMMUNERNE
METODE OG DATAGRUNDLAG
Undersøgelsen er baseret på en kombination af metoder,
som kort bliver præsenteret her. Se bilag 1 for yderligere
information om undersøgelsens metode.
Gennemgang af 50 sager
Undersøgelsen er baseret på en juridisk gennemgang af
50 sager fra 13 kommuner. Sagerne fordeler sig sådan:
14 sager om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
efter servicelovens § 95, stk. 3 og
36 sager om borgerstyret personlig assistance efter
servicelovens § 96, stk. 1.
Spørgeskemaundersøgelse blandt landets kommu-
ner
Undersøgelsen er også baseret på en spørgeskemaunder-
søgelse blandt landets kommuner. 95 kommuner har be-
svaret spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på
97.
Spørgeskemaet handler om kommunernes praksis i for-
hold til oplæring, udmåling af administrationsbidrag samt
dækning af ledsagelse og overvågning, som ikke kan
dækkes efter § 95 i serviceloven. Disse spørgsmål kan vi
ikke finde svar på ved at gennemgå konkrete sager fra
kommunerne.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0007.png
7
KAPITEL 2
Vurdering af personkredsen
Vi har set på, om kommunerne i deres vurdering har under-
søgt alle betingelserne for at få ret til et kontant tilskud til an-
sættelse af hjælpere eller borgerstyret personlig assistance.
5
BETINGELSERNE
SKAL VÆRE OP-
FYLDT FOR, AT
BORGEREN ER
OMFATTET
I 35 SAGER HAR
BORGEREN DEN
ØNSKEDE
FLEKSIBILITET
Forfølger formålet med bestemmelserne
Ved vurderingen af betingelserne for at få hjælp i form af kon-
tant tilskud eller BPA skal alle betingelserne i bestemmelserne
være opfyldte. Det er derfor væsentligt, at kommunen har fo-
kus på formålet med bestemmelserne.
I 35 ud af 50 sager har kommunen haft fokus på borgerens
hjælpebehov, så borgeren får den ønskede fleksibilitet i ord-
ningen. Den mangelfulde hensyntagen til formålet i de reste-
rende 15 sager består typisk i manglende støtte uden for
hjemmet og manglende fleksibilitet i ordningen, så borgeren
ikke kan tilrettelægge hjælpen efter egne behov og ønsker.
I en sag har kommunen alene lagt vægt på økonomiske krite-
rier.
KONTANT
TILSKUD ER EN
LØBENDE YDELSE
Kommunen skal være opmærksom på, at det kontante tilskud
er en løbende ydelse, og at hjælpen ikke må tidsbegrænses, så
den automatisk standses på et bestemt tidspunkt. Kommunen
skal dog løbende foretage opfølgning i sagerne.
Personkredsen
Betingelserne skal være opfyldt for, at borgeren kan være om-
fattet af ordningen. Ud af de fem sager om kontant tilskud, der
omhandler personkredsvurderingen, ville vi have stadfæstet
tre afgørelser og hjemvist to sager. Ud af 17 sager om person-
kredsvurderingen i BPA, drejer ni sager sig om tilkendelse, og
otte sager drejer sig om afslag og ophør. Ud af seks sager om
afslag ville vi have stadfæstet fire sager og hjemvist to sager.
Vi ville have stadfæstet de to sager, hvor kommunen havde
standset BPA-ordningen.
Vi kan på baggrund af sagsgennemgangen ikke vurdere, om
kommunerne foretager en helhedsvurdering af arbejdslederev-
nen. Det skyldes, at der kun er to sager, hvor kommunen har
vurderet arbejdslederevnen i forbindelse med afslag på BPA-
ordningen. I begge sager har borgeren så store kognitive van-
skeligheder, at borgeren ikke kan varetage arbejdslederrollen.
5
Betingelserne for kontant tilskud fremgår af servicelovens § 95, stk. 3, mens betin-
gelserne for borgerstyret personlig assistance fremgår af servicelovens § 96, stk. 1.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0008.png
8
Vi ville derfor stadfæste kommunens afgørelse, hvis sagerne
var påklaget.
MANGLENDE OP-
LYSNINGER OM
SIKRING AF
FLEKSIBILITET
Kommunerne bedst til at sikre fleksibilitet i BPA-sager
I flere sager om kontant tilskud er der ikke oplysninger om,
hvordan kommunen har sikret fleksibilitet i ordningen, så bor-
geren fx kan få egne hjælpere til også at udføre hjælpeopgaver
udenfor hjemmet. Vi kan derfor ikke vurdere, om der er den
fornødne fleksibilitet. Vi bemærker, at der ikke er den samme
mulighed for fleksibilitet i kontant tilskud som i BPA. Det skyl-
des, at kommunen ved vurdering af hjælpen skal tage ud-
gangspunkt i sin kvalitetsstandard for hjælp efter servicelovens
§§ 83 og 84. Modsat BPA er der i en kontant tilskudsordning
ingen anden hjælp end den, der fremgår af servicelovens §§
83 og 84.
I enkelte sager om BPA har kommunerne ikke bevilget hjælpen
på en sådan måde, at der er fleksibilitet i ordningen. Kommu-
nen har blandt andet ikke ydet tilstrækkelig fleksibilitet, så det
er nødvendigt for borgeren jævnligt at søge om ekstra timer.
Helhedsvurdering
Vi har udelukkende kunnet undersøge, om kommunerne inden
for ordningerne har foretaget den fornødne helhedsvurdering
af borgernes samlede behov for hjælp.
I to afslagssager om kontant tilskud og i fire afslagssager om
BPA har det ikke været muligt for os at undersøge, om kom-
munen har foretaget en tilstrækkelig helhedsvurdering.
VI HAR KUN
KUNNET VURDERE
BEHOVET FOR
HJÆLP INDEN
FOR
ORDNINGERNE
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0009.png
9
EKSEMPEL PÅ AT KOMMUNEN HAR TAGET HENSYN
TIL FORMÅLET
Borgeren har diagnosen inkomplet tetraplegi
6
siden en
ulykke midt i 1990’erne og er lam fra brystet og ned.
Borgeren er respirationsbruger. Borgeren har et massivt
og omfattende hjælpebehov. Derudover er der behov for
tilstedeværelse af en hjælper gennem hele døgnet.
Kommunen har derfor vurderet, at borgeren har behov
for udmåling af egentlige timer gennem hele døgnet. Rå-
dighedstimer i visse perioder af døgnet er ikke tilstræk-
keligt til at dække behovet for hjælp. Borgeren kan ikke
benytte nødkald, og kan derfor ikke få den nødvendige
hjælp uden en hjælpers tilstedeværelse.
Ankestyrelsens vurdering
Vi vurderer, at kommunen i eksemplet har redegjort for
borgerens hjælpebehov gennem hele døgnet. Borgeren
har på grund af et massivt og sammensat behov for
hjælp også brug for den fleksibilitet, som ordningen giver
mulighed for ved at kunne udmåle hjælp til overvågning.
Kommunen har konkret vurderet, at borgeren ikke kan
være alene, herunder især fordi borgeren ikke kan an-
vende nødkald. Kommunen udmåler derfor korrekt
egentlige hjælpetimer til at dække det nødvendige hjæl-
pebehov.
Vi ville stadfæste afgørelsen, hvis det var en klagesag.
6
Tetraplegi er en beskadigelse af rygmarven i halsdelen. Det vil sige i stykket fra lige
over øverste nakkehvirvel til lige under 7. nakkehvirvel. En tetraplegiker kan have
lammelser i både krop, ben/fødder og arme/hænder. Hvis skaden er inkomplet, er
rygmarven ikke helt revet over. Det betyder, at kun dele af kroppen under skadesni-
veauet er påvirket af skaden, og at lammelsen ikke er total.
Kilde: Rygmarvsskadede i Danmark.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0010.png
10
ANBEFALINGER TIL KOMMUNERNE
Fælles for begge ordninger
Vær opmærksom på at ordningerne ikke kan tidsbe-
grænses.
Tag hensyn til formålet med ordningerne ved person-
kredsvurderingen.
Kontant tilskud
Fokus på personkredsen
Vær opmærksom på om borgerens samlede behov for
hjælp overstiger 20 timer om ugen – ved også at ind-
drage hjælp under ophold udenfor hjemmet.
Afsæt også tid til aflastnings- og afløsningsopgaver ved
vurdering af borgerens hjælpebehov
BPA
Fokus på personkredsen
Vurdér det individuelle behov for en særlig støtte til
pleje, overvågning eller ledsagelse, så borgeren kan få
den nødvendige fleksibilitet.
Vær opmærksom på at borgeren kun er omfattet af
BPA-ordningen, når hjælpebehovet ikke kan blive dæk-
ket gennem andre bestemmelser i serviceloven.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0011.png
11
KAPITEL 3
Tidsfastsættelse og udmåling
af hjælpen
Disse resultater omhandler om de 38 ud af 50 sager, der kun
vedrører udmåling. Her indgår alene sager om tilkendelse,
hvor der er udmålt hjælp, foretaget øgning og nedsættelse af
hjælp samt fortsat ret til hjælp.
Kommunerne er i sager om BPA bedre til konkret at ud-
måle hjælpen, så borgeren kan få sit behov dækket
Sagsgennemgangen viser, at kommunerne i højere grad fore-
tager en udmåling af hjælpen, som følger regler og vores
praksis i sager om BPA end i sager om kontant tilskud. Det
skyldes, at kommunerne i større omfang inddrager borgerens
egne oplysninger om, hvordan udmålingen af tid vil kunne
dække behovet for hjælp. Grunden til, at det ikke altid gør sig
gældende i sager om kontant tilskud er, at kommunerne læg-
ger vægt på egne kvalitetsstandarder, uden konkret at under-
søge, om de skal fravige disse.
Kommunerne skal også ved udmåling af hjælpen i begge ord-
ninger foretage en konkret vurdering af, om hjælpen kan leve-
res inden for den afsatte tid, der er bevilget.
Øget fokus på at undersøge borgernes samlede hjælpe-
behov og forklare udmålingen af hjælp
Sagsgennemgangen viser, at afgørelsen i otte ud af de 12 til-
kendelsessager med udmåling gennemgået i dette kapitel om
kontant tilskud ikke er i overensstemmelse med regler og vo-
res praksis.
I de sager, hvor afgørelsen ikke er i overensstemmelse med
regler og vores praksis, skyldes det primært, at kommunen ik-
ke har begrundet eller forklaret, hvordan den er kommet frem
til det fastsatte timetal for udførelsen af de enkelte opgaver.
I de sager, hvor afgørelsen er i overensstemmelse med regler
og vores praksis, har kommunen forholdt sig konkret til borge-
rens samlede hjælpebehov. Kommunen har været i dialog med
eller inddraget bemærkninger fra nærtstående om fastsættelse
af tidsforbruget til løsning af de enkelte opgaver.
UDMÅLING
KONTANT
TILSKUD – OTTE
SAGER IKKE I
OVERENS-
STEMMELSE
BPA – TO SAGER
IKKE I OVERENS-
STEMMELSE
Undersøgelsen viser, at afgørelsen i to ud af 27 BPA-sager om
tilkendelse med udmåling ikke er i overensstemmelse med
regler og praksis.
I de sager, hvor afgørelsen ikke er i overensstemmelse med
regler og vores praksis, skyldes det primært, at kommunen ik-
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0012.png
12
ke har redegjort for udmålingen af hjælpen, og at der ikke er
oplysninger herom i sagerne.
I de sager, hvor afgørelsen er i overensstemmelse med regler
og vores praksis, beror det på, at kommunen konkret har vur-
deret borgerens hjælpebehov og ved udmålingen har taget
højde for den nødvendige fleksibilitet i ordningen. Det er typisk
sket gennem inddragelse af borgerens bemærkninger eller i en
dialog med borgeren.
Kun i BPA-sager har kommunerne vurderet behovet for
pulje- og rådighedstimer
Sagsgennemgangen viser, at kommunerne i sager om kontant
tilskud slet ikke har taget stilling til udmåling af timer som pul-
je- eller rådighedstimer.
Kommunerne har udmålt rådighedstimer i hver tredje sag om
BPA, og i over halvdelen af sagerne har kommunerne udmålt
puljetimer. Rådighedstimer er primært blevet udmålt til afhol-
delse af udgifter til anden hjælper under midlertidigt ophold i
udlandet, fx 14 dages ferieophold. Puljetimerne er især blevet
udmålt til afholdelse af personalemøder, MUS og oplæring af
nye ansatte. Vi kan ikke se, hvorfor kommunerne har foretaget
den skelnen mellem pulje- og rådighedstimer.
Kommunerne skal vurdere hjælpernes kvalifikationer
Kommunerne har konkret taget stilling til hjælpernes kvalifika-
tioner i tre sager om kontant tilskud. I fire sager, hvor kom-
munerne ikke har taget stilling til hjælpernes kvalifikationer, er
det typisk fordi, tilskudsmodtageren er den eneste hjælper i
ordningen.
Kommunerne har i lidt over halvdelen af sagerne om BPA i for-
hold til udmåling lagt til grund, at der alene er behov for ufag-
lærte hjælpere til at dække borgerens hjælpebehov. I en del
sager er der ikke oplysninger, som kan understøtte kommu-
nernes vurderinger heraf.
Kommunerne skal forholde sig til de opgaver, som borgeren
har behov for hjælp til og begrunde, om der på dette grundlag
er behov for at ansætte hjælpere med særlige faglige kompe-
tencer.
Omkostninger ved at ansætte hjælpere
Alene i en sag om kontant tilskud har kommunen udmålt til-
skud til direkte og indirekte udgifter forbundet med at ansætte
hjælpere. I hovedparten af de resterende sager er tilskuds-
modtageren den eneste hjælper, og der er derfor ikke udmålt
hjælp til direkte eller indirekte omkostninger forbundet med at
ansætte hjælpere.
KONTANT
TILSKUD
BPA
KONTANT
TILSKUD
BPA
KONTANT
TILSKUD
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0013.png
13
BPA
I 23 BPA-sager har kommunerne udmålt et beløb til at dække
de direkte og indirekte omkostninger forbundet med at ansæt-
te hjælpere. Der er givet forskellige beløb til at dække forskel-
lige udgifter.
Ved gennemgang af disse BPA-sager, er der i størstedelen af
sagerne henvist til et fast beløb uden konkret vurdering af,
hvor mange hjælpere, der er i den enkelte ordning, og om dis-
se har særlige forhold, fx har fået tildelt et værelse hos borge-
ren.
Kommunerne skal ved beregning af tilskud til de omhandlede
udgifter kunne begrunde, at tilskuddet kan dække de nødven-
dige udgifter i ordningerne.
EKSEMPEL PÅ AT UDMÅLINGEN AF HJÆLP OG
TIDSESTIMERINGEN ER SKET I SAMARBEJDE MED
TILSKUDSMODTAGEREN
Borgeren har spasticitet og medfødt skade i hjernen og
epilepsi. Kommunen har lagt vægt på, at borgeren på
grund af følgerne af skade i hjernen ikke kan være ar-
bejdstager, og kommunen har derfor bevilget kontant til-
skud. Udmålingen af sagen er sket i samarbejde med til-
skudsmodtageren, som er enig i kommunens udmåling af
tid til de enkelte opgaver.
Ankestyrelsens vurdering
Kommunen har inddraget både oplysningerne om borge-
rens funktionsnedsættelse, borgerens ansøgning og rele-
vante faglige oplysninger. På dette grundlag er kommu-
nen i samarbejde med tilskudsmodtageren kommet frem
til tidsestimeringen. Når der er enighed mellem borgeren
og kommunen, og borgeren derved får fuldt ud medhold,
er der ikke krav til en begrundelse.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0014.png
14
ANBEFALINGER TIL KOMMUNERNE
Fælles anbefalinger for begge ordninger
Forklar hvordan kommunen er kommet frem til det
fastsatte timetal for udførelsen af opgaverne.
Beskriv hvilke kvalifikationer hjælperne skal have.
Redegør for kriterierne for beregningen af direkte og
indirekte omkostninger forbundet med ansættelse af
hjælpere.
Kontant tilskud
Udmål hjælp til personlige og praktiske opgaver uden-
for hjemmet.
Inddrag anden hjælp ved udmålingen, som bestemmel-
sen ikke dækker.
BPA
Sørg for at borgeren gennem udmålingen får hjælp bå-
de i og udenfor hjemmet.
Sørg for at kommunen også bevilger hjælp til overvåg-
ning og ledsagelse.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0015.png
15
KAPITEL 4
Helhedsvurdering
Efter serviceloven skal kommunernes indsats være sammen-
hængende og koordineret ud fra borgerens perspektiv, og
kommunerne skal gennem en konkret og individuel vurdering
sikre sig, at borgeren får sit samlede hjælpebehov dækket.
Dette kapitel omhandler de 12 sager om kontant tilskud og de
27 BPA-sager, hvor kommunerne har fokus på udmålingen. Vi
har undersøgt kommunernes helhedsvurdering af borgerens
behov i de to ordninger. Vi har fokuseret på, om borgeren får
det nødvendige hjælpebehov dækket gennem den bevilgede
ordning.
Manglende helhedsvurdering inden for ordningen i en
stor andel sager om kontant tilskud
Sammenfattende kan vi konkludere, at kommunerne i sagerne
om BPA er bedre til at foretage en konkret vurdering af borge-
rens samlede behov for hjælp i deres hjælpeordning end i sa-
ger om kontant tilskud.
I hovedparten af sagerne om kontant tilskud har kommunerne
ikke dækket borgerens fulde behov for personlig og praktisk
hjælp. Årsagen er typisk, at kommunerne ikke har fulgt vores
praksis på området. På baggrund af oplysningerne i sagerne
har vi konstateret, at kommunerne også har bevilget borgeren
anden form for hjælp i form af fx handicapbil og kørestol.
Helhedsvurdering i flertallet af sager om BPA
I størstedelen af BPA-sagerne har kommunerne foretaget den
nødvendige helhedsvurdering af borgerens samlede hjælpebe-
hov. Det skyldes, at kommunerne har inddraget borgeren i
sagsbehandlingen og imødekommet borgerens ønske om
hjælp. Derudover har kommunen vejledt borgeren om hjælp
efter anden lovgivning, fx respirationshjælp efter sundhedslov-
givningen. I disse sager har kommunerne også bevilget anden
form for hjælp i form af kørestol, handicapbil, merudgifter mv.
HELHEDSVURDE-
RING BEDST I
BPA-SAGER
KONTANT
TILSKUD
BPA
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0016.png
16
EKSEMPEL HVOR KOMMUNEN FORETAGER EN HEL-
HEDSVURDERING AF BORGERENS SAMLEDE BEHOV
Borgeren har fået afslag på ansøgning om en BPA-
ordning, da kommunen har vurderet, at borgeren kan få
sit samlede hjælpebehov dækket gennem andre be-
stemmelser. Borgeren har en rygmarvsskade og har
smerter og delvis lammelse medfølgende spasticitet i
begge ben. Borgeren har derudover en lidelse, som giver
kløende knopper og smertefulde sår på slimhinderne.
Søvnkvaliteten er påvirket negativt, og borgeren kan ha-
ve vanskeligheder ved at indtage føde og væske på
grund af sår i slimhinderne. Borgeren vil fortsat gerne
klare sin personlige pleje selv. Borgeren har brug for
praktisk bistand. Borgeren har en ordning efter servicelo-
vens § 94. Borgeren har desuden handicapbil, kørestol
og servicehund. Kommunen forholder sig til borgerens
oplysninger om hjælp af dennes børn i hjemmet.
Ankestyrelsens vurdering
Borgeren har behov for primært praktisk hjælp. Borgeren
har gennem bevilling af bl.a. hjælpemidler et forudsige-
ligt og ikke så sammensat behov for hjælp. Dermed vil
behovet ikke kunne dækkes gennem andre bestemmelser
i serviceloven. Der er ikke uenighed om faktum i sagen.
Kommunen har vurderet borgerens behov på baggrund
af beskrivelsen af funktionsnedsættelsen og borgerens
egne oplysninger om hjælpebehovet. Kommunen ser og-
så på, hvordan borgerens børn har hjulpet.
Vi ville stadfæste afgørelsen, hvis sagen var en klagesag.
Kommunen har oplyst, at kommunen gennem bevilling af
praktisk hjælp og hjælp til håndsrækninger vil kunne
mindske børnenes praktiske opgaver i hjemmet som føl-
ge af borgerens funktionsnedsættelse.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0017.png
17
ANBEFALINGER TIL KOMMUNERNE
Undersøg borgerens hjælpebehov i forhold til alle de
muligheder, der eksisterer for at give hjælp efter den
sociale lovgivning.
Inddrag borgeren i forhold til hvilken form for hjælp,
der er brug for.
Vær opmærksom på om der er behov for anden form
for hjælp hos anden myndighed eller efter anden lov-
givning.
Vejled borgeren hvis der er behov for dette i forhold til
anden hjælp fx hjælp efter sundhedslovgivningen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0018.png
18
KAPITEL 5
De formelle sagsbehandlings-
regler
Vi har fokuseret på følgende formelle mangler i sagsbehandlin-
gen:
Mangelfuldt oplysningsgrundlag
Mangelfuld begrundelse for afgørelsen
Mangelfuld partshøring
Mangelfuld konkret og individuel vurdering
SAGER OM BPA ER
BEDST OPLYSTE
SAGER OM
KONTANT
TILSKUD HAR IK-
KE OPLYSNINGER
OM BEHOV FOR
HJÆLP OG TID
FOR OPGAVEN
BPA
Øget fokus på oplysningsgrundlaget
Sagsgennemgangen viser, at en overvejende del af sagerne
om kontant tilskudsordning ikke er tilstrækkeligt oplyste. Det
modsatte gør sig gældende for sager om BPA. På den bag-
grund ville vi derfor i langt højere grad hjemvise sagerne om
kontant tilskud end sager om BPA-ordning, hvis de havde væ-
ret påklaget til Ankestyrelsen.
I hovedparten af sagerne om kontant tilskud, hvor afgørende
oplysninger mangler, er der ingen oplysninger om, hvilke
hjælpebehov borgeren har og reelt hvor lang tid, hver enkelt-
hjælpeopgave tager.
I de få sager om BPA-ordning, hvor der mangler afgørende op-
lysninger, skyldes det primært, at der mangler faglige vurde-
ringer af, hvilke vanskeligheder borgeren har på grund af sin
funktionsnedsættelse og stillingtagen til borgerens hjælpebe-
hov.
Kommunerne inddrager ofte borgerens oplysninger
I 34 af de 50 sager har kommunen inddraget borgerens oplys-
ninger i sagen, mens det i 10 sager ikke er relevant. I fire sa-
ger har kommunerne ikke forholdt sig til borgernes bemærk-
ninger. I to sager ved vi ikke, om kommunerne har forholdt sig
til borgernes oplysninger. Sagsgennemgangen viser, at kom-
munen skal have større fokus på at notere borgerens eventuel-
le oplysninger i sagen. Kommunen skal også i større grad for-
holde sig til borgerens konkrete indsigelser i sagsbehandlin-
gen.
Kommunerne kan begrunde afgørelserne bedre
Sagsgennemgangen viser også, at kommunens sagsbehandling
i 18 ud af 50 sager ikke lever op til de forvaltningsretlige krav
til en begrundelse. Årsagen er, at kommunen hovedsageligt ik-
ke har henvist til de konkrete forhold, der kan forklare, hvor-
dan udmålingen af hjælpen kan kompensere for borgerens be-
hov for hjælp. Når kommunen nedsætter eller standser ord-
BEGGE
ORDNINGER -
BORGERENS
OPLYSNINGER
INDDRAGET I 34
SAGER
KRAV TIL BE-
GRUNDELSE IKKE
OPFYLDT I 18
SAGER
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0019.png
19
ningen, skal den være opmærksom på det skærpede begrun-
delseskrav, der følger af, at borgeren har en forventning om,
at hjælpen vil fortsætte. I de sager, hvor vi har vurderet, at
der ikke foreligger en begrundelsesmangel, skyldes det, at der
ikke er krav til en begrundelse, da borgeren har fået fuldt ud
medhold eller er enig i hjælpebehovets omfang og kommunens
udmåling af hjælp dertil.
Kommunerne kan blive bedre til at vurdere, hvornår
partshøring er relevant
I 12 ud af 50 sager har kommunen foretaget relevant parthø-
ring. I 27 sager har det ikke været relevant at foretage parts-
høring, da der ikke er oplysninger i sagen, som er til ugunst for
borgeren. I størstedelen af de resterende 11 sager, hvor der
burde have fundet partshøring sted, er der ingen oplysninger
om, hvorvidt der er foretaget partshøring, og hvad årsagen til
den manglende partshøring er.
Manglende konkret og individuel vurdering ved udmå-
ling af hjælpen er den hyppigst forekomne mangel
I ni sager om kontant tilskud og fire sager om BPA har kom-
munen ikke foretaget den fornødne konkrete og individuelle
vurdering af borgerens hjælpebehov. I størstedelen af disse
sager har kommunen ikke ved udmålingen af hjælp konkret
forholdt sig til borgerens situation, sådan at borgeren kan se,
at der er givet tilstrækkelig tid til udførelse af de bevilgede
hjælpeopgaver. I flere af sagerne har kommunen forholdt sig
til borgerens oplysninger.
Undersøgelsens resultater om de ovennævnte formelle sags-
behandlingsregler giver anledning til følgende anbefalinger:
I 27 SAGER IKKE
RELEVANT AT
FORETAGE
PARTSHØRING
INDIVIDUEL
VURDERING AF
BEHOVET FOR
HJÆLP I 36
SAGER
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0020.png
20
ANBEFALINGER TIL KOMMUNERNE
Fokus på oplysningsgrundlaget
Indhent de nødvendige oplysninger fx fra observationer
i hjemmet eller fra fagpersoner, der kan understøtte
vurderingen af borgerens behov for hjælp.
Inddrag borgerens oplysninger, når der skal træffes af-
gørelse.
Fokus på begrundelser
Henvis til de konkrete forhold, kommunen lægger vægt
på ved vurderingen.
Fokus på partshøringer
Vær opmærksom på, om det er relevant at partshøre
og indhente oplysninger fra borgeren, når kommunen
er i tvivl, om partshøring er til ugunst for borgeren.
Fokus på at foretage konkret og individuel vurde-
ring
Vær især ved udmåling af hjælpen opmærksom på at
forklare, hvordan den skønsmæssige tidsfastsættelse er
foretaget.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0021.png
21
KAPITEL 6
Resultater af spørgeskema-
undersøgelsen
Vi har gennemført en spørgeskemaundersøgelse sendt til alle
landets kommuner, som belyser kommunernes praksis i for-
hold til følgende tre temaer:
1. Oplæring i at være arbejdsgiver/arbejdsleder før kom-
munen jf. servicelovens § 85 frakender støtten eller før
kommunen giver afslag.
2. Administrationsbidrag, herunder fastsættelse og be-
regning af bidraget.
3. Kommunernes praksis for at dække ledsagelse og
overvågning, der ikke kan dækkes efter § 95.
SAMMENFATNING
SVARPROCENT
PÅ 97
Her følger en kort sammenfatning af hovedresultaterne af
spørgeskemaundersøgelsen, der er besvaret af 95 kommuner.
Det giver en svarprocent på 97.
Godt halvdelen af kommunerne tilbyder oplæring
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at lidt under halvdelen af
kommunerne anvender muligheden for oplæring som arbejds-
leder/arbejdsgiver efter servicelovens § 85 om socialpædago-
gisk støtte i forhold til kontant tilskud, mens det gør sig gæl-
dende for lidt over halvdelen af kommunerne i forhold til BPA-
ordningen.
For begge ordninger gælder, at godt hver fjerde kommune til-
byder oplæring i at være arbejdsleder/arbejdsgiver i forhold til
borgere med fysisk funktionsnedsættelse. Lidt færre kommu-
ner tilbyder oplæring til borgere med psykisk funktionsnedsæt-
telse.
I forhold til kontant tilskud tilbyder knap hver fjerde af kom-
munerne oplæring, når de vurderer, at borgeren ved oplæring
kan være omfattet af hjælpen. Til sammenligning gør det sig i
forhold til BPA-ordningen gældende for godt hver tredje kom-
mune.
Hvad er den hyppigste grund til afslag på oplæring?
Knap hver fjerde kommune giver afslag på oplæring i at være
arbejdsgiver i forhold til kontant tilskud, når arbejdsgiveropga-
ven kan overdrages til nærtstående, foreninger og arbejdsgi-
verfirmaer, når tilskudsmodtageren godt kan være arbejdsle-
der.
HYPPIGST
OPLÆRING TIL
BORGERE I
BPA-ORDNINGEN
OFTEST TILBUD
OM OPLÆRING
TIL BORGERE MED
FYSISK
FUNKTIONSNED-
SÆTTELSE
FLEST KOMMUNER
TILBYDER
OPLÆRING TIL
BORGERE I BPA-
ORDNINGEN
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om kontant tilskud og BPA, fra børne- og socialministeren
2018614_0022.png
22
I forhold til BPA-ordningen giver knap hver tredje kommune
afslag på oplæring, når de vurderer, at borgeren ikke vil kunne
opnå kompetencerne.
Knap halvdelen af kommunerne har faste administrati-
onsbidrag
Knap halvdelen af kommunerne oplyser, at de har et fast ad-
ministrationsbidrag pr. time. Dette spænder mellem tre og 17
kroner i timen. I flertallet af disse kommuner udgør bidraget
typisk fem kroner i timen. Knap en fjerdedel af kommunerne
udmåler administrationsbidraget som en procentdel af udmå-
lingen. For størstedelen af disse kommuner udgør administra-
tionsbidraget mellem fire og fem procent af udmålingen. Lidt
under hver tiende kommune udmåler administrationsbidraget
fra sag til sag. Hver femte kommune udregner administrati-
onsbidraget på andre måder.
Er der sket ændringer i administrationsbidraget?
Vi har spurgt kommunerne, om der er sket ændringer i admi-
nistrationsbidraget inden for de sidste fem år. Dette gør sig
gældende i lidt under halvdelen af kommunerne.
Fire ud af fem kommuner dækker behovet for ledsagelse
efter servicelovens § 97
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at fire ud af fem kommuner
gør brug af servicelovens § 97, når de skal dække behovet for
ledsagelse i sager, hvor der er tildelt hjælp efter servicelovens
§ 95. Lidt over halvdelen af kommunerne dækker også ledsa-
gelse efter servicelovens § 85 i disse sager.
Hver tredje kommune dækker ikke overvågning i sager
om kontant tilskud
Endelig viser spørgeskemaundersøgelsen, at hver tredje kom-
mune ikke dækker behovet for overvågning i sager, hvor der
er tildelt hjælp efter servicelovens § 95. Hver fjerde kommune
dækker behovet for overvågning i § 95-sager ved at optage
borgeren på et botilbud, hvor der eventuelt gives en til en
hjælp i alle døgnets 24 timer. Knap halvdelen af kommunerne
oplyser, at de har en anden praksis for at dække overvågning i
sager om kontant tilskud, der ikke kan blive dækket efter ser-
vicelovens § 95.
ADMINISTRATI-
ONSBIDRAG PR.
TIME
KNAP HALVDELEN
HAR ÆNDRET AD-
MINISTRATONS-
BIDRAGET
HVER TREDJE
DÆKKER IKKE
OVERVÅGNING I
§ 95-SAGER