Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 147
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 114 af 30. august 2018, som ændret ved § 1 i lov nr. 1530 af
18. december 2018, § 13 i lov nr. 1711 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr. 1720 af 27. december, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 159, 1. pkt.,
udgår »og barnet eller den unge«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Klager over afgørelser om børn og unges betaling for døgnophold, som er truffet før lovens
ikrafttræden, kan indbringes for Ankestyrelsen og behandles efter de hidtil gældende regler.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget vedrører reglerne for anbragte børn og unges egenbetaling for døgnophold. Kommunerne kan i
dag opkræve betaling for døgnopholdet for børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet. Betaling kan
kræves fra forældrene samt fra barnet eller den unge, som har indtægter fra arbejde eller formueafkast m.v.
Det sker med henvisning til regler fastsat i en bekendtgørelse med hjemmel i § 159 i lov om social service
(serviceloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018 med senere ændringer.
De nuværende regler indebærer således, at anbragte børn og unge under 18 år, der har indtægter fra
formueafkast eller arbejde, kan afkræves betaling for opholdet, hvis kommunen træffer afgørelse om det. Det
kan bl.a. modvirke deres lyst til at tage et fritidsjob og derigennem på lige fod med andre børn og unge få
styrket personlige kompetencer som selvstændighed og evnen til at ansvar for eget liv.
Med lovforslaget foreslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens § 159 ændres, så børne- og
socialministeren fremover ikke vil kunne fastsætte regler om børn og unge under 18 års egenbetaling for
opholdet ved anbringelse uden for hjemmet.
Ændringen vil indebære, at hjemmelsgrundlaget for de nuværende bekendtgørelsesregler om anbragte børn
og unges egenbetaling falder bort, og at der ikke fremadrettet vil kunne fastsættes administrative regler om
egenbetaling for døgnophold fra anbragte børn og unge under 18 års.
2. Baggrund
Lovforslaget udmønter dele af et
initiativ om ”Ro og stabilitet for udsatte børn og unge”, som indgår i den
politiske aftale
Udmøntning af satspuljen for2019-2022 (Delaftale på børne- og socialområdet)
indgået af
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Af aftalen fremgår det således, at de nuværende regler om anbragte børn og unges egenbetaling skal ændres.
Formålet er, at kommunerne fremover ikke skal kunne opkræve egenbetaling af anbragte børn og unge, der
har en indtægt fra f.eks. fritidsjob eller formueafkast. Ændringen skal ske dels ved at ophæve de nuværende
regler om anbragte børn og unges egenbetaling, der er fastsat i en bekendtgørelse, og dels ved at ophæve
hjemlen i serviceloven til at fastsætte regler herom.
Lovforslaget følger samtidig op på B 138 om forslag til folketingsbeslutning om børn og unge under 18 års
egenbetaling for ophold på anbringelsessteder. Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. april 2018 af Karin
Nødgaard (DF), Karina Adsbøl (DF), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF), Søren Espersen (DF), Carsten Kudsk (DF), Morten Marinus (DF) og Peter Skaarup
(DF). Beslutningsforslaget blev 1. behandlet den 23. maj 2018 og herefter sendt til behandling i Folketingets
Social-, Indenrigs- og Børneudvalg, som afgav beretning den 13. september 2018. Af beretningen fremgår
bl.a. følgende:
”… Udvalget mener, at anbragte børn og unge under 18 år skal have de samme betingelser
og muligheder i
livet som ikkeanbragte unge, når de har et fritidsjob. Udvalget er af den opfattelse, at reglerne om, at
kommuner kan inddrage en del af de indtægter, et anbragt barn eller ungt menneske selv har haft ved et
fritidsjob, bør ændres. Reglerne indebærer, at barnet eller den unge kun har ret til at beholde et beløb, der
vurderes at kunne dække lommepenge og udgifter til beklædning. Når en kommune anvender muligheden for
at inddrage anbragte børns og unges indtægter ved eget arbejde, kan det medføre, at anbragte børn og unge
føler sig ekskluderede og anderledes end andre børn og unge.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Udvalget er af den opfattelse, at anbragte børn og unge på lige fod med ikkeanbragte børn og unge kan have
stor glæde af at have et fritidsjob, og at det er meget givende og lærerigt for den enkelte
og på sigt også for
samfundet. De foreløbige resultater af et forskningsprojekt hos TrygFondens Børneforskningscenter viser
således, at unge med job efter skoletid har mindre fravær i skolen, får bedre karakterer og er sjældnere i
kontakt med politiet (»Unge med fritidsjob klarer sig bedre i skolen«, videnskab.dk, den 3. oktober 2016).
Udvalget finder det urimeligt, at der kan være kommuner, som opkræver mere eller mindre af et anbragt
barns eller ungt menneskes løn, og derfor opfordrer udvalget ministeren til at ændre reglerne, så anbragte
børn og unge ikke længere kan opkræves betaling af indtægter ved eget arbejde...”
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter § 159 i serviceloven kan børne- og socialministeren fastsætte regler om, at forældrene og barnet eller
den unge betaler for et døgnophold, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven. Der kan ikke fastsættes betaling for
et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven, når der er tale om en videreførelse af en anbringelse
efter § 68 a i serviceloven.
Den del af bestemmelsen, som vedrører anbragte børn og unges egenbetaling, ses at være indført i starten af
1960’erne og svarer med enkelte ændringer til bemyndigelsesbestemmelsen
i § 99 i lov nr. 193 af 4. juni
1964 om børne- og ungdomsforsorg (herefter børne- og ungdomsforsorgsloven).
Af bemærkningerne til den daværende børne- og ungdomsforsorgslovs § 99 fremgår, at der kunne blive tale
om at opkræve betaling fra barnet eller den unge selv, når vedkommende har formue af bl.a. renteindtægt
eller indtægt fra almindeligt erhvervsarbejde i eller uden for institutionen, hvor den pågældende er anbragt.
Det fremgår videre af bemærkningerne til bestemmelsen, at det i disse tilfælde måtte anses for at være af stor
pædagogisk betydning, at barnet eller den unge af sin indtægt betaler helt eller delvist for sit ophold.
Bestemmelsen er senere blevet videreført i lov om social bistand og serviceloven med visse sproglige og
redaktionelle ændringer.
Den nuværende bemyndigelsesbestemmelse i servicelovens § 159 er udmøntet i bekendtgørelse nr. 712 af
19. juli 2013 om betaling for ophold i anbringelsessteder for børn og unge under 18 år samt for døgnophold
og udslusningsophold for unge i alderen 18 til og med 22 år (herefter betalingsbekendtgørelsen).
Betalingsbekendtgørelsen omfatter bl.a. regler for forældrenes samt barnets eller den unges egenbetaling for
opholdet ved anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7.
Regler om barnets eller den unges egenbetaling er fastsat i betalingsbekendtgørelsens § 12. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 1, at et barn eller en ung, der har ophold i et anbringelsessted for børn og unge, har pligt
til at bidrage til udgifterne ved opholdet efter kommunens afgørelse.
Har barnet eller den unge under opholdet indtægter ved eget arbejde, kan betaling kun kræves af den
disponible indtægt, hvor denne overstiger det beløb, der normalt ydes som lommepenge og til beklædning til
den pågældende aldersgruppe, jf. betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Har barnet eller den unge under opholdet indtægter i form af afkast af formueværdier eller børnepensioner
m.v., træffer kommunen afgørelse om betaling til hel eller delvis dækning af de faktiske opholdsudgifter for
det offentlige ved opholdet, jf. betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 3. Barnet eller den unge skal dog mindst
have et beløb til rådighed af sine indtægter, der svarer til lommepenge og beklædning, jf.
betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 2 og 3.
Kommunens afgørelse om betaling kan inden 4 uger indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. § 14, stk. 1, i betalingsbekendtgørelsen.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Betalingen inddrives efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter, jf. § 158, stk. 2, i lov om social
service, jf. § 14, stk. 2, i betalingsbekendtgørelsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
3.2. Børne- og Socialministeriets overvejelser
Kommunerne kan i dag opkræve egenbetaling af børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet, og som har
indtægter fra arbejde eller formueafkast m.v. Det er ministeriets vurdering, at dette er uhensigtsmæssigt, da
det bl.a. kan modvirke anbragte børn og unges motivation til at tage et fritidsjob eller erhvervsarbejde og
derigennem få styrket personlige kompetencer som selvstændighed og evnen til at tage ansvar for eget liv.
Det er således ministeriets vurdering, at anbragte børn og unge på lige fod med ikkeanbragte børn og unge
kan have stor glæde af at have et fritidsjob, og at det kan være meget givende og lærerigt for den enkelte og
på sigt også for samfundet, som det fremgår under punkt. 2. Det vurderes umiddelbart at være et yderst
begrænset antal anbragte børn og unge, der har indtægter i form af formueafkast.
Det er samtidig ministeriets vurdering, at kommunernes opkrævning af egenbetaling fra anbragte børn og
unge kan bidrage til, at de pågældende børn og unge, som i forvejen er i en sårbar position, føler sig
ekskluderede og anderledes end deres jævnaldrende.
Børne- og Socialministeriet finder på den baggrund, at der er behov for at sikre, at kommunerne ikke kan
opkræve egenbetaling af anbragte børn og unge, der har indtægt fra arbejde eller formueafkast m.v.
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens § 159 ændres, så børne- og socialministeren
fremover ikke kan fastsætte regler om børn og unge under 18 års egenbetaling for opholdet ved anbringelse
uden for hjemmet.
Forslaget vil indebære, at hjemmelsgrundlaget for betalingsbekendtgørelsens nuværende § 12 ophæves, og
bekendtgørelsen vil således skulle ændres i overensstemmelse hermed. Kommunerne vil herefter ikke kunne
træffe afgørelse om, at børn og unge under 18 år, som er anbragt uden for hjemmet, og som har indtægter
ved eget arbejde eller i form af afkast fra formueværdier eller børnepensioner m.v., skal bidrage til udgifter
til opholdet. Der vil således ikke fremover kunne opkræves egenbetaling af anbragte børn og unge for
døgnophold.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at indebære merudgifter på 0,1 mio. kr. i 2019 og 0,2 mio. kr. fra 2020 og frem for
kommunerne, der fremover ikke vil kunne opkræve egenbetaling af anbragte børn og unge.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget indebærer, at der ikke fremadrettet vil kunne træffes afgørelser om egenbetaling fra anbragte
børn og unge, som kan indbringes for Ankestyrelsen. Afgørelser, der er truffet inden lovens ikrafttræden, kan
dog indbringes for og behandles af Ankestyrelsen efter de hidtil gældende regler, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 2, stk. 2. Ankestyrelsen vurderer, at antallet af klagesager er meget begrænset og
tilnærmelsesvist 0. Forslagets økonomiske konsekvenser for staten vurderes på baggrund heraf at være
under bagatelgrænsen.
Forslaget berører ikke regioner og har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Der vil ikke efter lovens ikrafttræden kunne ske inddrivelse af forfaldne, endnu ikke betalte krav om
egenbetaling fra anbragte børn og unge efter de hidtil gældende regler i betalingsbekendtgørelsens § 14, stk.
2, da disse regler ikke længere vil finde anvendelse for sådanne krav. Der henvises til lovforslagets § 2, stk.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
2015979_0005.png
1. Givet det er muligt at modregne egenbetalingen fra anbragte børn og unge ved at mindske udbetaling til
tøj- og lommepenge fra kommunen vurderes det, at der ikke er opbygget gæld af betydning. Det vurderes på
baggrund heraf, at de økonomiske konsekvenser ved, at der efter lovens ikrafttræden ikke kan ske inddrivelse
af forfaldne endnu ikke betalte krav om egenbetaling fra anbragte børn og unge, er under bagatelgrænsen.
Lovforslaget har ingen væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede konsekvenser for
det offentlige. Lovforslaget medfører en mindre lettelse af kommunernes administrative drift, idet
kommunerne fremover ikke vil kunne træffe afgørelse om anbragte børn og unges egenbetaling og dermed
ikke længere skal foretage sagsbehandling som led heri.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at indebære en mindre reduktion af administrative byrder for borgerne, idet
kommunerne fremover ikke vil kunne opkræve egenbetaling af anbragte børn og unge, der har en indtægt.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. februar 2019 til den 14. marts 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børnesagens Fællesråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Børns
Vilkår, Børnerådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, De Anbragtes Vilkår, Det Centrale Handicapråd,
Det Kriminalpræventive Råd, DUKH, FADD
Foreningen af Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge,
FOA
Fag og Arbejde, Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn Syd), Fabu, FH Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn Hovedstaden), HK/kommunal,
Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Institut for
Menneskerettigheder, KFUM’s Sociale Arbejde, KL, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen BoPaM,
Landsforeningen Børn og Forældre, Landsforeningen af Socialpædagoger, Livsværk, LOS, Plejefamiliernes
Landsforening, Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), Socialpædagogernes Landsforbund,
Socialstyrelsen, TABUKA, Ungdommens Røde Kors, Ungdomskriminalitetsnævnet, Ungdomsringen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
2015979_0006.png
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes at indebære
merudgifter for kommunerne på 0,1
mio. kr. i 2019 og 0,2 mio. kr. fra
2020 og frem.
Forslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles med
de kommunale parter.
Forslagets økonomiske
konsekvenser for staten vurderes at
være under bagatelgrænsen.
Forslaget berører ikke regioner og
har ikke økonomiske konsekvenser
for regionerne.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører en
mindre lettelse af kommunernes
administrative drift, idet
kommunerne fremover ikke vil
kunne træffe afgørelse om
anbragte børn og unges
egenbetaling og dermed ikke
længere skal foretage
sagsbehandling som led heri.
Lovforslaget har ingen væsentlige
omstillingskonsekvenser eller
digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes at
indebære en mindre reduktion
af administrative byrder for
borgerne, idet kommunerne
fremover ikke vil kunne
opkræve egenbetaling af
anbragte børn og unge, der har
en indtægt.
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
[Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering]
/[Går videre end minimumskrav
i EU-regulering] (sæt X)
Ingen
Ja
Ingen
Nej
X
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 159 i serviceloven kan børne- og socialministeren fastsætte regler om, at forældrene og barnet eller
den unge betaler for et døgnophold, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven. Der kan ikke fastsættes betaling for
et døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven, når der er tale om en videreførelse af en anbringelse
efter § 68 a serviceloven.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 159 i serviceloven er udmøntet i betalingsbekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen omfatter bl.a. regler for forældrenes samt barnets eller den unges egenbetaling for opholdet
ved anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7.
Regler om barnets eller den unges egenbetaling er fastsat i betalingsbekendtgørelsens § 12. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 1, at et barn eller en ung, der har ophold i et anbringelsessted for børn og unge, har pligt
til at bidrage til udgifterne ved opholdet efter kommunens afgørelse.
Har barnet eller den unge under opholdet indtægter ved eget arbejde, kan betaling kun kræves af den
disponible indtægt, hvor denne overstiger det beløb, der normalt ydes som lommepenge og til beklædning til
den pågældende aldersgruppe, jf. betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Har barnet eller den unge under opholdet indtægter i form af afkast af formueværdier eller børnepensioner
m.v., træffer kommunen afgørelse om betaling til hel eller delvis dækning af de faktiske opholdsudgifter for
det offentlige ved opholdet, jf. betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 3. Barnet eller den unge skal dog mindst
have et beløb til rådighed af sine indtægter, der svarer til lommepenge og beklædning, jf.
betalingsbekendtgørelsens § 12, stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om betaling kan inden 4 uger indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. § 14, stk. 1, i
betalingsbekendtgørelsen. Betalingen inddrives efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter, jf. § 158,
stk. 2, i lov om social service, jf. § 14, stk. 2, i betalingsbekendtgørelsen.
Det foreslås at ændre bemyndigelses bestemmelsen i servicelovens § 159, 1. pkt., således, at den fremover
ikke længere vil give hjemmel til, at børne- og socialministeren kan fastsætte regler om, at barnet eller den
unge betaler for et døgnophold, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, i lov om social service. Ændringen omfatter ikke
adgangen til at fastsætte regler om forældrenes betaling.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen vil indebære, at hjemmelsgrundlaget for betalingsbekendtgørelsens
nuværende § 12 ophæves. Bekendtgørelsen vil blives ændret i overensstemmelse hermed, så den nuværende
§ 12 ophæves. Kommunerne vil herefter ikke kunne træffe afgørelse om, at børn og unge under 18, som er
anbragt uden for hjemmet, og som har indtægter ved eget arbejde eller i form af afkast fra formueværdier
eller børnepensioner m.v., skal bidrage til udgifter til opholdet. Dette betyder, at anbragte børn og unge ikke
længere kan opkræves betaling for deres ophold.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, jf. pkt. 2 og 3.2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Den foreslåede ordning indebærer, at hjemmelsgrundlaget for den nuværende § 12 i
betalingsbekendtgørelsen vil falde bort fra den 1. juli 2019.
Afgørelser, som er truffet efter betalingsbekendtgørelsens § 12 inden lovens ikrafttræden, vil have virkning
frem til senest tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog nedenfor om klagesager. Der vil ikke efter lovens
ikrafttræden kunne ske inddrivelse af forfaldne, endnu ikke betalte krav om egenbetaling fra anbragte børn
og unge efter de hidtil gældende regler i betalingsbekendtgørelsens § 14, stk. 2, da disse regler ikke længere
vil finde anvendelse for sådanne krav.
Har kommunerne inden lovens ikrafttræden truffet afgørelse om egenbetaling for børn eller unge under 18 år
for en periode, som omfatter tidspunktet efter lovens ikrafttræden, og har kommunerne modtaget hele eller
dele af beløbet, skal der således ske tilbagebetaling af den del af den indkomne betaling, som omfatter tiden
efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 2, at afgørelser om børn og unges betaling for døgnophold, der er truffet før lovens
ikrafttræden, kan indbringes for og behandles af Ankestyrelsen efter de hidtil gældende regler.
Den foreslåede ordning indebærer, at klager over afgørelser, der er truffet inden lovens ikrafttræden, vil
kunne indbringes for og behandles af Ankestyrelsen efter de hidtil gældende regler. Hvis Ankestyrelsen giver
klager medhold, vil der skulle ske tilbagebetaling af den del af betalingen fra barnet eller den unge, som
kommunen uretmæssigt har modtaget. Opretholder Ankestyrelsen kommunens afgørelse, vil barnets eller
den unges betalingsforpligtelse alene gælde betaling for døgnophold i perioden fra tidspunktet for
kommunens afgørelse og til lovens ikrafttræden.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da serviceloven, jf. lovens § 196, ikke gælder for Færøerne
og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte børn og unges egenbetaling), fra børne- og socialministeren
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovgivning
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
114 af 30. august 2018, som ændret ved § 1 i lov nr.
1530 af 18. december 2018, § 13 i lov nr. 1711 af
27. december 2018 og § 1 i lov nr. 1720 af 27.
december, foretages følgende ændring:
§ 159.
Børne- og socialministeren kan fastsætte
regler om, at forældrene og barnet eller den unge
betaler for døgnopholdet, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, i
serviceloven. Der kan ikke fastsættes betaling for et
døgnophold efter § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven,
når der er tale om en videreførelse af en anbringelse
efter § 68 a i serviceloven.
1.
I
§ 159, 1. pkt.,
udgår »og barnet eller den unge«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Klager over afgørelser om børn og unges
betaling for døgnophold, som er truffet før lovens
ikrafttræden, kan indbringes for Ankestyrelsen og
behandles efter de hidtil gældende regler.