Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2015633_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Camilla Leides-
dorff Laudrup
Sagsnr.
2018 - 1778
Doknr.
53768
Dato
11-02-2019
Udkast
Forslag
til
Lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale
og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af
Den Europæiske Union
(Midlertidig videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til
kommunale og regionale valg og til Europa-Parlamentsvalg i Danmark for herboende
statsborgere i Det Forenede Kongerige)
Lovens formål
§ 1.
Formålet med denne lov er midlertidigt at videreføre rettigheder efter EU-
retten for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på tidspunktet for Det Forenede
Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union havde og siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark.
Definitioner
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
”Statsborger i Det Forenede Kongerige”: En statsborger i Det Forenede Konge-
rige, som defineret i den nye erklæring fra regeringen for Det Forenede Kon-
gerige Storbritannien og Nordirland af 31. december 1982 vedrørende defini-
tionen af udtrykket "statsborgere" sammen med erklæring nr. 63, der er knyt-
tet som bilag til slutakten fra den regeringskonference, der vedtog Lissabon-
traktaten.
2)
”Udtrædelsestidspunktet”: Det tidspunkt, hvor Det Forenede Kongerige ud-
træder af Den Europæiske Union.
Lov om kommunale og regionale valg
§ 3.
Lov om kommunale og regionale valg finder anvendelse for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0002.png
haft fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer stilles, som om de fortsat er
statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union.
Europa-Parlamentsvalgloven
§ 4.
Lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet finder anvendelse
for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og
siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer stilles,
som om de fortsat er statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske
Union.
Ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 5.
Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den, jf. dog stk. 2. Ministeren kan herunder fastsætte, at loven skal træde helt eller
delvist i kraft.
Stk. 2.
§ 6 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 6.
I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1426 af 8. december 2017,
som ændret ved § 1 i lov nr. 242 af 24. marts 2018, § 27 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, §
2 i lov nr. 1722 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr. 1739 af 27. december 2018, foreta-
ges følgende ændring:
1.
I
§ 22, stk. 2,
ændres »værgemålslovens § 6« til: »værgemålslovens § 6, stk. 1, 1.
pkt.«.
§ 7.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til
kommunale og regionale valg
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til Eu-
ropa-Parlamentsvalg i Danmark
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Kommunalbestyrelsens berigtigelse af valglisten til og med valgdagen
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0004.png
1. Indledning
Den 29. marts 2017 gav Det Forenede Kongerige meddelelse til Det Europæiske Råd
om dets beslutning om at udtræde af Den Europæiske Union (EU) i medfør af artikel
50 i Traktaten om den Europæiske Union (TEU). Dermed indledtes den toårige frist
for udtrædelsesforhandlingerne mellem Det Forenede Kongerige og EU. Udtrædelsen
sker med virkning fra den 30. marts 2019, medmindre Det Europæiske Råd enstem-
migt efter anmodning fra Det Forenede Kongerige beslutter at forlænge denne frist.
De officielle forhandlinger indledtes i juni 2017. Den 14. november 2018 blev der op-
nået enighed om udtrædelsesaftalen mellem den britiske regering og EU’s stats-
og
regeringschefer. Hvis udtrædelsesaftalen godkendes, træder den i kraft den 30. marts
2019. Udtrædelsesaftalen, der skal sikre en velordnet udtræden, regulerer bl.a.
spørgsmålet om borgernes rettigheder, dvs. rettigheder for statsborgere fra Det For-
enede Kongerige, der har udøvet retten til fri bevægelighed i en anden medlemsstat, og
deres familiemedlemmer samt for unionsborgere (EU-statsborgere), der har udøvet
retten til fri bevægelighed i Det Forenede Kongerige, og deres familiemedlemmer.
Godkendelsen af udtrædelsesaftalen pågår. Det Europæiske Råd indgår udtrædelsesaf-
talen på vegne af EU efter Europa-Parlamentets godkendelse. I Det Forenede Kongeri-
ge skal aftalen godkendes af parlamentet. Den 15. januar 2019 stemte Underhuset i
parlamentet imod aftalen.
Valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg for statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af EU har udø-
vet retten til fri bevægelighed i en anden medlemsstat, samt for EU-statsborgere, der
har udøvet retten til fri bevægelighed i Det Forenede Kongerige, er ikke omfattet af
udtrædelsesaftalen. Tilsvarende er valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg
for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på tidpunktet for Det Forenede Konge-
riges udtræden af EU har udøvet retten til fri bevægelighed i en anden medlemsstat,
ikke omfattet af udtrædelsesaftalen.
Det betyder, at Det Forenede Kongerige, uanset om udtrædelsesaftalen godkendes, fra
og med udtrædelsestidspunktet vil blive betragtet som et tredjeland i forhold til valg-
området. Statsborgere fra Det Forenede Kongerige vil derfor fra og med udtrædelses-
tidspunktet blive betragtet som tredjelandsstatsborgere og vil således ikke længere
være omfattet af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til kommunale
og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark, men af reglerne om tredje-
landsstatsborgere, medmindre andet bestemmes.
Regeringen finder, at herboende statsborgere i Det Forenede Kongerige og deres fami-
liemedlemmer, der på udtrædelsestidspunktet har lovligt ophold i Danmark, som ud-
gangspunkt skal bevare alle deres rettigheder, der følger af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der
skal sikre, at statsborgere i Det Forenede Kongerige og deres familiemedlemmer som
udgangspunkt bevarer de rettigheder, som de har i dag efter EU-retten, såfremt der
ikke indgås en udtrædelsesaftale mellem EU og Det Forenede Kongerige. Ved en over-
gangsordning skal herboende statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på udtrædel-
sestidspunktet har lovligt ophold i Danmark, stilles, som om de fortsat er EU-
statsborgere efter udtrædelsestidspunktet.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0005.png
Formålet med lovforslaget er at videreføre reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg i Danmark,
således at herboende statsborgere i Det Forenede Kongerige i en overgangsperiode
sidestilles med EU-statsborgere.
Den midlertidige ordning sættes i kraft på udtrædelsestidspunktet, uanset om Det
Forenede Kongerige forlader EU med eller uden en udtrædelsesaftale.
Derudover indeholder lovforslaget en redaktionel ændring af lov om valg til Folketin-
get, der vedrører kommunalbestyrelsens berigtigelse af valglisten til og med valgdagen
som følge af ændringer i en persons værgemål med fratagelse af den retlige handleev-
ne. Denne ændring har ikke nogen sammenhæng med lovforslagets øvrige dele om
videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeri-
ges udtræden af EU.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til kommu-
nale og regionale valg
2.1.1 Gældende ret
Reglerne om valgret til kommunale og regionale valg følger af § 1 i lov om kommunale
og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 1030. af 6. juli 2018, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1739 27. december 2018.
Valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet har enhver, der på valgdagen er fyldt
18 år, har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og som herudover enten 1)
har dansk indfødsret, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2) er statsborger i en af de øvrige med-
lemsstater i Den Europæiske Union, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 2, 3) er statsborger i Island
eller Norge, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 3, eller 4) uden afbrydelse har haft fast bopæl i
riget i de sidste 3 år forud for valgdagen, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Desuden har EU-statsborgere, der er fyldt 18 år og registreret i Udenrigsministeriets
protokol (EU-diplomater m.fl.), også valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet,
jf. § 1, stk. 2, i lov om kommunale og regionale valg. Udviste EU-statsborgere har dog
ikke valgret, jf. nærmere lovens § 1, stk. 3, nr. 3 og 4.
Valgbar til kommunalbestyrelsen og regionsrådet er enhver, der har valgret til kom-
munalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet, og som fredagen 46 dage før valgdagen
eller, hvis dette ikke er tilfældet, kl. 12 mandagen 43 dage før valgdagen opfylder valg-
retsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen og betingelsen vedrørende varigheden
af forudgående fast bopæl i riget, jf. § 3 i lov om kommunale og regionale valg. Valg-
barheden kan fortabes på grund af straf, jf. nærmere lovens § 4.
Det er en betingelse for, at en person kan udøve sin valgret til kommunale og regionale
valg, at den pågældende er optaget på valglisten, jf. § 2, stk. 1, i lov om kommunale og
regionale valg. Reglerne om optagelse på valglisten til kommunale og regionale valg
følger af lovens §§ 7-9.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0006.png
Når Det Forenede Kongerige udtræder af Den Europæiske Union (EU), vil statsborge-
re i Det Forenede Kongerige (britiske statsborgere) ikke længere være EU-
statsborgere, men tredjelandsstatsborgere.
De gældende regler i lov om kommunale og regionale valg medfører, at herboende
britiske statsborgere efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU ikke vil kunne
stemme eller stille op til kommunale og regionale valg, medmindre de uden afbrydelse
har haft fast bopæl i Danmark i 3 år forud for valgdagen og dermed opfylder bopæls-
kravet, der gælder for tredjelandsstatsborgere, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 4. Udtræder Det
Forenede Kongerige af EU den 29. marts 2019, vil britiske statsborgere således skulle
have haft fast bopæl i riget uden afbrydelse siden den 16. november 2018 for at have
valgret og valgbarhed ved næste kommunal- og regionalvalg den 16. november 2021.
Britiske statsborgere, der har taget fast bopæl i riget senere end den 16. november
2018, vil derfor ikke have valgret eller valgbarhed til kommunal- og regionalvalget den
16. november 2021. Disse britiske statsborgere vil dog opfylde bopælskravet ved det
efterfølgende kommunal- og regionalvalg i 2025 og vil derfor have valgret og valgbar-
hed til dette og efterfølgende kommunale og regionale valg, forudsat at de øvrige be-
tingelser for valgret og valgbarhed er opfyldt.
Regeringen har i forbindelse med finanslovsaftalen for 2019 aftalt med Dansk Folke-
parti, at bopælskravet for valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg, der
gælder for tredjelandsstatsborgere, hæves fra 3 til 4 år. Ved et bopælskrav på 4 år vil
britiske statsborgere skulle have haft fast bopæl i riget uden afbrydelse siden den 16.
november 2017 for at have valgret og valgbarhed til kommunal- og regionalvalget den
16. november 2021.
Regeringen finder, at herboende britiske statsborgere og deres familiemedlemmer, der
på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af EU har lovligt ophold i Dan-
mark, som udgangspunkt skal bevare alle deres rettigheder, der følger af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der
skal sikre, at disse britiske statsborgere og deres familiemedlemmer som udgangs-
punkt bevarer de rettigheder, som de har i dag efter EU-retten. Ved en overgangsord-
ning skal herboende britiske statsborgere, der på tidspunktet for Det Forenede Konge-
riges udtræden af EU har lovligt ophold i Danmark, stilles, som om de fortsat er EU-
statsborgere efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU.
På den baggrund vurderes det, at reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed
til kommunale og regionale valg i en overgangsperiode bør videreføres for herboende
britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark, således at de ikke skal opfylde bopælskravet på 3 år, der
gælder for tredjelandsstatsborgere.
Der er som anført tale om en midlertidig ordning. Det vurderes imidlertid ikke hen-
sigtsmæssigt at fastsætte en dato for ordningens ophør, da det som følge af den nuvæ-
rende usikre situation ikke er muligt præcist at angive et tidspunkt for, hvornår ord-
ningen vil blive erstattet. Den løsning, der på sigt vil skulle afløse den midlertidige
ordning, vil afhænge af flere faktorer, herunder eventuelle initiativer fra EU og tilgan-
gen i Det Forenede Kongerige. Det findes derfor hensigtsmæssigt at henlægge overve-
jelser herom til efter udtrædelsestidspunktet. Det bemærkes i den forbindelse, at rege-
ringen vil være meget opmærksom på at sikre gensidighed i forhold til de rettigheder,
som danske statsborgere, der er bosat i Det Forenede Kongerige, tildeles på sigt.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0007.png
Den midlertidige overgangsordning om videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres
valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg for statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast
bopæl i Danmark, vil alene have virkning for kommunal- og regionalvalget i 2021, idet
disse personer ved de efterfølgende valg vil opfylde bopælskravet på 3 år, der gælder
for tredjelandsstatsborgere.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i forbindelse med udfærdigelsen af lovforslaget
overvejet proceduren for optagelse på valglisten til kommunal- og regionalvalg af her-
boende britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uaf-
brudt har haft fast bopæl i Danmark, såfremt de skal optages på valglisten efter samme
procedure som EU-statsborgere. Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering,
at optagelse på valglisten til kommunal- og regionalvalg af disse personer vil kunne ske
efter de gældende regler i §§ 7-9 i lov om kommunale og regionale valg, idet det tek-
nisk er muligt at udsøge den omfattede persongruppe i CPR, således at disse personer
kan indgå i det udtræk fra CPR, der danner grundlag for valglisterne. Dette betyder, at
disse personer vil kunne optages automatisk på valglisterne til kommunale og regiona-
le valg, således som det sker i dag.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at herboende britiske statsborgere, der på udtrædelses-
tidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, i alle henseen-
der vil være omfattet af lov om kommunale og regionale valg på samme måde som EU-
statsborgere.
Lovforslaget medfører, at herboende britiske statsborgere, der på udtrædelsestids-
punktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, som udgangspunkt
har valgret til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de er fyldt 18 år og har fast
bopæl i kommunen henholdsvis regionen, jf. § 1, stk. 1, nr. 2, i lov om kommunale og
regionale valg. Lovforslaget medfører endvidere, at herboende britiske statsborgere,
der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Dan-
mark, som udgangspunkt er valgbare til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis
de fredagen 46 dage før valgdagen eller, hvis dette ikke er tilfældet, kl. 12 mandagen 43
dage før valgdagen opfylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen, jf.
lovens § 3.
Øvrige regler i lov om kommunale og regionale valg, der følger af, at en person har
valgret eller valgbarhed til kommunale og regionale valg, vil ligeledes finde anvendelse
for herboende britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da
uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om fortabelse af
valgret for udviste, jf. nærmere lovens § 1, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbar-
hed på grund af straf, jf. nærmere lovens § 4. Det gælder ligeledes reglerne om opta-
gelse på valglisten til kommunal- og regionalvalg i lovens kapitel 2. Reglerne om
stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens kapitel 5 og 6 vil også
gælde for britiske statsborgere, der som følge af lovforslaget får valgret til kommunale
og regionale valg.
Familiemedlemmer til britiske statsborgere vil alene være omfattet af lov om kommu-
nale og regionale valg og dermed have valgret og være valgbare til kommunalbestyrel-
sen og regionsrådet, hvis de selv opfylder betingelserne herfor.
Der henvises til lovforslagets § 3 med tilhørende bemærkninger.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0008.png
2.2. Videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og valgbarhed til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark
2.2.1. Gældende ret
Reglerne om valgret til Europa-Parlamentsvalg følger af § 3 i Europa-
Parlamentsvalgloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 226 af 21. marts 2018, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 1739 27. december 2018.
Valgret til Europa-Parlamentet har enhver, der på valgdagen 1) har valgret til Folke-
tinget, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 1, 2) har dansk indfødsret, har opnået alderen for valg-
ret til Folketinget og har fast bopæl i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske
Union, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 2, 3) er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i
Den Europæiske Union, har opnået alderen for valgret til Folketinget og har fast bopæl
i Danmark eller er registreret i Udenrigsministeriets protokol, jf. lovens § 3, stk. 1, nr.
3, eller 4) uden at være omfattet af nr. 1 har dansk indfødsret, har opnået alderen for
valgret til Folketinget og har fast bopæl i Danmark, jf. lovens § 3, stk. 1, nr. 4. Udviste
EU-statsborgere har dog ikke valgret, jf. nærmere lovens § 3, stk. 3.
Valgbar til Europa-Parlamentet er enhver, der har valgret, og som 4 uger før valgdagen
opfylder valgretsbetingelserne bortset fra aldersbetingelsen, jf. § 6, stk. 1, i Europa-
Parlamentsvalgloven. Valgbarheden kan fortabes på grund af straf, jf. nærmere lovens
§ 6, stk. 2 og 3. Efter de gældende regler har personer, der ikke er statsborgere i en
EU-medlemsstat, ikke valgret og dermed ikke valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i
Danmark.
Det er en betingelse for at kunne udøve sin valgret, at man er optaget på valglisten, jf.
§ 4 i Europa-Parlamentsvalgloven. Reglerne om optagelse på valglisten følger af lovens
§§ 14 og 14 a samt regler udstedt i medfør heraf.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Når Det Forenede Kongerige udtræder af Den Europæiske Union (EU), vil statsborge-
re i Det Forenede Kongerige (britiske statsborgere) ikke længere være EU-
statsborgere, men tredjelandsstatsborgere.
Efter de gældende regler har EU-statsborgere valgret og dermed som udgangspunkt
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, hvis de har opnået alderen for valg-
ret til Folketinget (18 år) og har fast bopæl i Danmark eller er registreret i Udenrigs-
ministeriets protokol. Tredjelandsstatsborgere har derimod ikke valgret og dermed
ikke valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark. Det betyder, at herboende bri-
tiske statsborgere, der tidligere har kunnet stemme eller stille op til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark i kraft af deres unionsborgerskab, ikke længere har disse
rettigheder efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU.
Regeringen finder, at herboende britiske statsborgere og deres familiemedlemmer, der
på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union har
lovligt ophold i Danmark, som udgangspunkt skal bevare alle deres rettigheder, der
følger af EU-retten.
Regeringen har besluttet, at der skal fastsættes en midlertidig overgangsordning, der
skal sikre, at disse britiske statsborgere og deres familiemedlemmer som udgangs-
punkt bevarer de rettigheder, som de har i dag efter EU-retten. Ved en overgangsord-
ning skal herboende britiske statsborgere, der på tidspunktet for Det Forenede Konge-
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0009.png
riges udtræden af Den Europæiske Union har lovligt ophold i Danmark, stilles, som
om de fortsat er statsborgere i en medlemsstat i Den Europæiske Union (EU-
statsborgere) efter Det Forenede Kongeriges udtræden Unionen.
Det følger af EU-Domstolens afgørelse af 12. september 2006, sag C-145/04, at det er
et nationalt anliggende for den enkelte medlemsstat at afgrænse kredsen af de perso-
ner, som har valgret og er valgbare ved valg til Europa-Parlamentet, og at EU-retten
ikke er til hinder for, at medlemsstaterne giver bestemte personer, som har en tæt
tilknytning til dem, og som ikke er deres egne statsborgere eller unionsborgere, som
har bopæl på deres område, valgret og valgbarhed.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at der er tale om en helt særlig
situation, når Det Forenede Kongerige udtræder af EU, og at herboende britiske stats-
borgere, der på udtrædelsestidspunktet har fast bopæl i Danmark, har en tæt tilknyt-
ning til Danmark.
På den baggrund vurderes det, at Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
fastsætte midlertidige eller permanente regler, der giver herboende britiske statsbor-
gere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i
Danmark, valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Der er som anført tale om en midlertidig ordning. Det vurderes imidlertid ikke hen-
sigtsmæssigt at fastsætte en dato for ordningens ophør, da det som følge af den nuvæ-
rende usikre situation ikke er muligt præcist at angive et tidspunkt for, hvornår ord-
ningen vil blive erstattet. Den løsning, der på sigt vil skulle afløse den midlertidige
ordning, vil afhænge af flere faktorer, herunder eventuelle initiativer fra EU og tilgan-
gen i Det Forenede Kongerige. Det findes derfor hensigtsmæssigt at henlægge overve-
jelser herom til efter udtrædelsestidspunktet. Det bemærkes i den forbindelse, at rege-
ringen vil være meget opmærksom på at sikre gensidighed i forhold til de rettigheder,
som danske statsborgere, der er bosat i Det Forenede Kongerige, tildeles på sigt.
Overgangsordningen om videreførelse af reglerne om EU-statsborgeres valgret og
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der
på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark,
vil kunne videreføres som en permanent ordning eller ophæves ved en lovændring.
Regeringen vil ved udmøntningen af bemyndigelsen og inden Europa-
Parlamentsvalget i 2024 tage stilling til, om overgangsordningen skal videreføres som
en permanent ordning eller ophæves, og i så fald iværksætte de fornødne foranstalt-
ninger med inddragelse af Folketinget.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i forbindelse med udfærdigelsen af lovforslaget
overvejet proceduren for optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalg af herbo-
ende britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt
har haft fast bopæl i Danmark, såfremt de skal optages på valglisten efter samme pro-
cedure som EU-statsborgere. Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at
optagelse på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark af disse personer vil
kunne ske efter de gældende regler i §§ 14 og 14 a i Europa-Parlamentsvalgloven. Det
er således teknisk muligt at udsøge britiske statsborgere, der skal optages automatisk
på valglisten til Europa-Parlamentsvalg i Danmark, jf. lovens § 14 a, stk. 2, i CPR, såle-
des at disse personer kan indgå i det udtræk fra CPR, der danner grundlag for valgli-
sterne. Tilsvarende vil det være muligt at optage herboende britiske statsborgere, der
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0010.png
ikke automatisk optages, jf. lovens § 14 a, stk. 2, på valglisten efter den gældende an-
søgningsprocedure for EU-statsborgere, jf. lovens § 14 a, stk. 1.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at herboende britiske statsborgere, der på udtrædelses-
tidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, i alle henseen-
der vil være omfattet af Europa-Parlamentsvalgloven på samme måde som EU-
statsborgere.
Lovforslaget medfører, at herboende britiske statsborgere, der på udtrædelsestids-
punktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, har valgret til Eu-
ropa-Parlamentsvalg i Danmark, hvis de har opnået alderen for valgret til Folketinget
(18 år) og har fast bopæl i Danmark, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i Europa-Parlamentsvalgloven.
Lovforslaget medfører endvidere, at britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunk-
tet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, som udgangspunkt er
valgbare til Europa-Parlamentet, jf. § 6, stk. 1, i Europa-Parlamentsvalgloven.
Øvrige regler i Europa-Parlamentsvalgloven, der følger af, at en person har valgret
eller valgbarhed til Europa-Parlamentet, vil ligeledes finde anvendelse for herboende
britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om fortabelse af valgret for udvi-
ste, jf. nærmere lovens § 3, stk. 3, og fortabelse af valgbarhed, jf. nærmere lovens § 6,
stk. 2 og 3. Det gælder ligeledes reglerne om optagelse på valglisten i lovens kapitel 4.
Reglerne om stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens kapitel 7
og 8 vil også gælde for britiske statsborgere, der som følge af lovforslaget får valgret til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Familiemedlemmer til britiske statsborgere vil alene være omfattet af Europa-
Parlamentsvalgloven og dermed have valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentet,
hvis de selv opfylder betingelserne herfor.
Der henvises til lovforslagets § 4 med tilhørende bemærkninger.
2.3. Kommunalbestyrelsens berigtigelse af valglisten til og med valgdagen
2.3.1. Gældende ret
Ifølge grundlovens § 29, stk. 1, 1. pkt., har enhver, som har dansk indfødsret, fast bo-
pæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, valgret til Folketinget,
medmindre vedkommende er umyndiggjort.
Efter værgemålslovens § 6 er der to typer af værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne
fratagelse af den retlige handleevne, der gælder for alle anliggender, jf.
værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., og delvis fratagelse af den retlige handleevne, der
gælder for bestemte aktiver eller anliggender, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt.
I folketingsvalglovens § 1 er det blandt andet fastsat, at personer, der er umyndige,
ikke har valgret til Folketinget. Personer med fuld fratagelse af den retlige handleevne,
jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., anses for umyndige efter grundlovens § 29, stk.
1, jf. værgemålslovens § 6, stk. 2, 1. pkt., og vil dermed ikke have valgret til Folketinget,
hvorimod personer med delvis fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslo-
vens § 6, stk. 1, 2. pkt., anses for myndige, jf. værgemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., og
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0011.png
dermed vil have valgret til Folketinget, såfremt de opfylder de øvrige valgretsbetingel-
ser.
Efter folketingsvalglovens § 3 kan ingen udøve valgret uden at være optaget på valgli-
sten.
Afgørelsen om fuld handleevnefratagelse efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., og
delvis handleevnefratagelse efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., skal registreres i
Det Centrale Personregister (CPR), jf. § 4, stk. 1, i lov om Det Centrale Personregister,
hvorefter enhver med et personnummer tildelt efter § 3, stk. 1, registreres i CPR med
de oplysninger, der er anført i bilag 1 til loven. Efter folketingsvalglovens § 19, stk. 1,
udarbejdes valglisterne på grundlag af oplysningerne i Det Centrale Personregister
(CPR). Oplysninger om værgemål indgår som søgeparameter i forbindelse med det
udtræk, der fra CPR genereres til brug for udarbejdelse af valglister til valg til Folke-
tinget.
Efter folketingsvalglovens § 22, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen til og med valgdagen
berigtige valglisten, hvis kommunen modtager meddelelse om fraflytning til udlandet,
dødsfald, iværksættelse eller ophævelse af værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller erhvervelse, henholdsvis fortabelse, af dansk
indfødsret.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Ved lov nr. 1722 af 27. december 2018 blev værgemålsinstituttet ændret således, at der
pr. 1. januar 2019 er to typer af værgemål med fratagelse af den retlige handleevne
værgemål med fuld fratagelse af den retlige handleevne, der gælder for alle anliggen-
der, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., og værgemål med delvis fratagelse af den
retlige handleevne, der gælder for bestemte aktiver eller anliggender, jf. værgemålslo-
vens § 6, stk. 1, 2. pkt. Efter denne lovændring anses personer med delvis fratagelse af
den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., for myndige, jf. vær-
gemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., og vil dermed have valgret til Folketinget, såfremt de
opfylder de øvrige valgretsbetingelser. Disse personer skal dermed optages på valgli-
sten, jf. folketingsvalglovens § 3 sammenholdt med § 19. Der er derfor behov for i fol-
ketingsvalglovens § 22, stk. 2, at sondre mellem værgemål efter værgemålslovens § 6,
stk. 1, 1. pkt., og værgemål efter værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., således at det ale-
ne er den type værgemål, der har betydning for en persons valgret og dermed for be-
rigtigelse af valglisten, der omtales i bestemmelsen.
I forbindelse med ændringen af værgemålsinstituttet ved lov nr. 1722 af 27. december
2018 blev folketingsvalglovens § 22, stk. 1, om kommunalbestyrelsens berigtigelse af
valglisten til og med valgdagen ved en fejl ikke tilpasset i overensstemmelse hermed.
På den baggrund foreslås det, at folketingsvalglovens § 22, stk. 2, ændres således, at
bestemmelsen henviser til værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i folketingsvalglovens § 22, stk. 2, indsættes en henvisning til vær-
gemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., således at det herefter fremgår, at kommunalbestyrel-
sen til og med valgdagen skal berigtige valglisten, hvis kommunen modtager medde-
lelse om iværksættelse eller ophævelse af værgemål med fratagelse af den retlige hand-
leevne, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0012.png
Der er tale om en ændring af redaktionel karakter vedrørende kommunalbestyrelsens
berigtigelse af valglisten til og med valgdagen i forbindelse med folketingsvalg.
Der henvises til lovforslaget § 6, nr. 1, med tilhørende bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige af betydning.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Med lovforslagets §§ 3 og 4 foreslås det, at lov om kommunale og regionale valg og
Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for statsborgere i Det Forenede Kon-
gerige, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af EU havde og si-
den da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, således at de stilles, som om de fortsat
er EU-statsborgere. Som følge af lovforslaget vil disse britiske statsborgere have valg-
ret og dermed valgbarhed til kommunale og regionale valg og Europa-Parlamentsvalg i
Danmark, såfremt de i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er en konsekvens af, at Det Forenede Kongerige udtræder af Den Euro-
pæiske Union.
Det følger af artikel 3 i direktiv nr. 94/80/EF og artikel 3 i direktiv nr. 93/109/EF, at
enhver person, der er unionsborger, og som uden at være statsborger i bopælslandet i
øvrigt opfylder de betingelser for valgret og valgbarhed, der i henhold til dette lands
lovgivning kræves opfyldt af landets egne statsborgere, har valgret og er valgbar ved
kommunale valg henholdsvis valg til Europa-Parlamentet i bopælslandet. Direktiv nr.
94/80/EF og direktiv nr. 93/109/EF er gennemført i dansk ret ved lov om kommunale
og regionale valg henholdsvis Europa-Parlamentsvalgloven.
Det følger af EU-Domstolens afgørelse af 12. september 2006, sag C-145/04, at det er
et nationalt anliggende for den enkelte medlemsstat at afgrænse kredsen af de perso-
ner, som har valgret og er valgbare ved valg til Europa-Parlamentet, og at EU-retten
ikke er til hinder for, at medlemsstaterne giver bestemte personer, som har en tæt
tilknytning til dem, og som ikke er deres egne statsborgere eller unionsborgere, som
har bopæl på deres område, valgret og valgbarhed.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vurderer, at Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan fastsætte midlertidige eller permanente regler, der giver herboende britiske
statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet har fast bopæl i Danmark, valgret og
valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0013.png
Med lovforslaget foreslås det, at lov om kommunale og regionale valg og Europa-
Parlamentsvalgloven finder anvendelse for britiske statsborgere, der på udtrædelses-
tidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark, således at de
pågældende personer stilles, som om de fortsat er EU-statsborgere (unionsborgere).
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag er sendt i høring den 11. februar 2019 med frist den 25. februar
2019 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Cepos, Cevea, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, Digitalise-
ringsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation (LO), Forhandlingsfællesskabet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskeret-
tigheder, ITU/Demtech, Justitia, KL, Kraka, Københavns Universitet (Institut for
Statskundskab), Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
9.
Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(Hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomi konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonse-
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
(Hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen af betydning
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil medføre, at
statsborgere i Det Forenede
Kongerige, der på udtræ-
delsestidspunktet, havde og
siden da uafbrudt har haft
fast bopæl i Danmark, fort-
sat har valgret og dermed
valgbarhed til kommunale
og regionale valg og Euro-
pa-Parlamentsvalg i Dan-
mark efter reglerne for EU-
statsborgere, såfremt de i
øvrigt opfylder betingelser-
ne herfor.
Ingen
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0014.png
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU
Ingen
Ingen
Lovforslaget vil medføre, at reglerne i artikel 3 i direk-
tiv 94/80/EF og artikel 3 i direktiv 93/109/EF, der er
gennemført i dansk ret ved lov om kommunale og regi-
onale valg henholdsvis Europa-Parlamentsvalgloven,
om herboende EU-statsborgeres valgret og valgbarhed
videreføres for statsborgere i Det Forenede Kongerige,
der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uaf-
brudt har haft fast bopæl i Danmark.
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0015.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
§ 1,
at formålet med denne lov er midler-
tidigt at videreføre rettigheder efter EU-retten for statsborgere i Det Forenede Konge-
rige, der på tidspunktet for Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske
Union havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark.
Formålsbestemmelsen skal anskueliggøre, at der er tale om en lov, der skal sikre, at
rettigheder for statsborgere i Det Forenede Kongerige, der på tidpunktet for Det For-
enede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union havde og siden da uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark, og som dermed berøres heraf, videreføres i en overgangs-
periode.
Der henvises til afsnit 1 i de almindelige bemærkninger om baggrunden for og formålet
med loven.
Til § 2
Det følger af den foreslåede bestemmelse om lovens definitioner i
§ 2, nr. 1,
at der ved
statsborger i Det Forenede Kongerige forstås en statsborger i Det Forenede Kongerige,
som defineret i den nye erklæring fra regeringen for Det Forenede Kongerige Storbri-
tannien og Nordirland af 31. december 1982 vedrørende definitionen af udtrykket
"statsborgere" sammen med erklæring nr. 63, der er knyttet som bilag til slutakten fra
den regeringskonference, der vedtog Lissabontraktaten.
Definitionen sikrer, at kun statsborgere i Det Forenede Kongerige, der frem til udtræ-
delsestidspunktet er EU-statsborgere, bliver omfattet af lovens anvendelsesområde, jf.
lovforslagets § 3 og 4, i overensstemmelse med formålet om videreførelse af gældende
rettigheder.
Det følger af den foreslåede definition i
§ 2, nr. 2,
at der ved udtrædelsestidspunkt skal
forstås den sidste dato for Det Forenede Kongeriges medlemskab af Den Europæiske
Union.
Såfremt Det Forenede Kongerige udtræder af EU den 29. marts 2019, vil den 29. marts
2019 være ”udtrædelsestidspunktet”,
og udtrædelsen vil ske per den 30. marts 2019 kl.
00.00.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har fundet det hensigtsmæssigt at anvende begre-
bet
”udtrædelsestidspunktet” frem
for datoen den 29. marts 2019, som er den dato,
der er aftalt for Det Forenede Kongeriges udtræden af EU. Baggrunden herfor er den
fortsatte usikkerhed, der er om udfaldet af forhandlingerne mellem EU og Det Forene-
de Kongerige. Der består bl.a. en mulighed for, at EU og Det Forenede Kongerige helt
frem til den 29. marts 2019 kan aftale at udskyde udtrædelsestidspunktet.
Til § 3
Det foreslås, at lov om kommunale og regionale valg finder anvendelse for statsborge-
re i Det Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uaf-
brudt har haft fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer stilles, som om de
fortsat er statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union.
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0016.png
For en nærmere definition af
statsborgere i Det Forenede Kongerige
henvises til lov-
forslagets § 2, nr. 1, med tilhørende bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark,
efter de nærmere regler herom i lov om kommunale og regionale valg har valgret og
dermed som udgangspunkt valgbarhed til kommunale og regionale valg efter udtræ-
delsestidspunktet, selv om de ikke opfylder bopælskravet i § 1, stk. 1, nr. 4, i lov om
kommunale og regionale valg.
Det foreslås, at det er en betingelse, at de pågældende britiske statsborgere på
udtræ-
delsestidspunktet
havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark. Udtræ-
delsestidspunktet vil således være skæringstidspunktet for, hvilke personer der er om-
fattet af bestemmelsen. Det vil således alene være britiske statsborgere, der havde fast
bopæl i Danmark på udtrædelsestidspunktet, der er omfattet af bestemmelsen. Briti-
ske statsborgere, der tager ophold i Danmark efter dette tidspunkt, vil derfor ikke være
omfattet af bestemmelsen og vil dermed skulle opfylde bopælskravet i § 1, stk. 1, nr. 4,
i lov om kommunale og regionale valg for at have valgret og dermed valgbarhed til
kommunale og regionale valg.
For en nærmere definition af
udtrædelsestidspunktet
henvises til lovforslagets § 2, nr.
2, med tilhørende bemærkninger.
Hvorvidt en britisk statsborger opfylder kravet om
fast bopæl i Danmark,
som efter
den foreslåede bestemmelse er en betingelse for, at lov om kommunale og regionale
valg finder anvendelse for disse personer, vil bero på, om den pågældende er bopæls-
registreret i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter forslaget skal britiske statsborgere på udtrædelsestidspunktet have og siden da
uafbrudt have haft fast bopæl i Danmark for, at lov om kommunale og regionale valg
finder anvendelse for disse personer, således at de stilles, som om de fortsat er EU-
statsborgere. I denne sammenhæng skal
uafbrudt
forstås således, at den pågældende
siden udtrædelsestidspunktet og til og med valgdagen skal have haft fast bopæl i Dan-
mark. Afgørelsen af, om den pågældende uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark i
perioden, beror på oplysningerne i CPR. Har den pågældende således været bopælsre-
gistreret i CPR i hele perioden, vil betingelsen om uafbrudt fast bopæl i Danmark være
opfyldt. Er den pågældende efter udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst
af Danmark eller med bopæl i Grønland, er betingelsen om uafbrudt fast bopæl ikke
opfyldt. Den pågældende vil derfor skulle opfylde bopælskravet i lovens § 1, stk. 1, nr.
4, for at have valgret og dermed valgbarhed til kommunale og regionale valg.
Er den pågældende efter udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland i en periode og efterfølgende igen bopælsregi-
streret i Danmark, er betingelsen om uafbrudt fast bopæl heller ikke opfyldt. Den på-
gældende vil derfor skulle opfylde bopælskravet i lovens § 1, stk. 1, nr. 4, for at have
valgret og dermed valgbarhed til kommunale og regionale valg.
Øvrige regler i lov om kommunale og regionale valg, der følger af, at en person har
valgret eller valgbarhed til kommunale og regionale valg, vil ligeledes finde anvendelse
for herboende britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da
uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om fortabelse af
valgret for udviste, jf. nærmere lovens § 1, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbar-
hed på grund af straf, jf. nærmere lovens § 4. Det gælder ligeledes reglerne om opta-
gelse på valglisten til kommunal- og regionalvalg i lovens kapitel 2 og reglerne om
stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lovens kapitel 5 og 6.
16
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0017.png
Lov om kommunale og regionale valg indeholder ingen særlige regler om valgret og
valgbarhed til kommunale og regionale valg for familiemedlemmer til EU-statsborgere
eller i øvrigt. Familiemedlemmer til EU-statsborgere skal efter de gældende regler selv
opfylde betingelserne for valgret og dermed valgbarhed til kommunale og regionale
valg i lovens §§ 1 og 3 for at kunne stemme og stille op til valg til kommunalbestyrelsen
og regionsrådet. Med lovforslagets § 3 sker der ingen ændring heraf. Familiemedlem-
mer til britiske statsborgere, der er omfattet af lovforslagets § 3, vil således som hidtil
alene være omfattet af lov om kommunale og regionale valg og dermed have valgret og
være valgbare til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis de selv opfylder betingel-
serne herfor.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at Europa-Parlamentsvalgloven finder anvendelse for statsborgere i Det
Forenede Kongerige, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark, idet de pågældende personer stilles, som om de fortsat er
statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union.
For en nærmere definition af
statsborgere i Det Forenede Kongerige
henvises til lov-
forslagets § 2, nr. 1, med tilhørende bemærkninger.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at herboende britiske statsborgere, der på
udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark,
efter de nærmere regler herom i Europa-Parlamentsvalgloven har valgret og dermed
som udgangspunkt valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Danmark efter udtrædel-
sestidspunktet.
Det foreslås, at det er en betingelse, at de pågældende britiske statsborgere på
udtræ-
delsestidspunktet
havde og siden da uafbrudt har haft fast bopæl i Danmark. Udtræ-
delsestidspunktet vil således være skæringstidspunktet for, hvilke personer der er om-
fattet af bestemmelsen. Det vil således alene være britiske statsborgere, der havde fast
bopæl i Danmark på udtrædelsestidspunktet, der er omfattet af bestemmelsen. Briti-
ske statsborgere, der tager ophold i Danmark efter dette tidspunkt, vil derfor ikke være
omfattet af bestemmelsen og vil dermed ikke have valgret og være valgbare til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark.
For en nærmere definition af
udtrædelsestidspunktet
henvises til lovforslagets § 2, nr.
2, med tilhørende bemærkninger.
Hvorvidt en britisk statsborger opfylder kravet om
fast bopæl i Danmark,
som efter
den foreslåede bestemmelse er en betingelse for, at Europa-Parlamentsvalgloven fin-
der anvendelse for disse personer, vil bero på, om den pågældende er bopælsregistre-
ret i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter forslaget skal britiske statsborgere på udtrædelsestidspunktet have og siden da
uafbrudt have haft fast bopæl i Danmark for, at Europa-Parlamentsvalgloven finder
anvendelse for disse personer. I denne sammenhæng skal
uafbrudt
forstås således, at
den pågældende siden udtrædelsestidspunktet og til og med valgdagen skal have haft
fast bopæl i Danmark. Afgørelsen af, om den pågældende uafbrudt har haft fast bopæl
i Danmark i perioden, beror på oplysningerne i CPR. Har den pågældende således
været bopælsregistreret i CPR i hele perioden, vil betingelsen om uafbrudt fast bopæl i
Danmark være opfyldt. Er den pågældende efter udtrædelsestidspunktet registreret i
CPR som udrejst af Danmark eller med bopæl i Grønland, er betingelsen om uafbrudt
17
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0018.png
fast bopæl ikke opfyldt. Den pågældende vil således ikke have valgret og valgbarhed til
Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Er den pågældende efter udtrædelsestidspunktet registreret i CPR som udrejst af
Danmark eller med bopæl i Grønland i en periode og efterfølgende igen bopælsregi-
streret i Danmark, er betingelsen om uafbrudt fast bopæl heller ikke opfyldt. Den på-
gældende vil derfor ikke have valgret og valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i Dan-
mark.
Øvrige regler i Europa-Parlamentsvalgloven, der følger af, at en person har valgret
eller valgbarhed til Europa-Parlamentet, vil ligeledes finde anvendelse for herboende
britiske statsborgere, der på udtrædelsestidspunktet havde og siden da uafbrudt har
haft fast bopæl i Danmark. Det gælder f.eks. reglerne om fortabelse af valgret for udvi-
ste, jf. nærmere lovens § 3, stk. 3, og reglerne om fortabelse af valgbarhed, jf. nærmere
lovens § 6, stk. 2 og 3. Det gælder ligeledes reglerne om optagelse på valglisten i lovens
kapitel 4. Reglerne om stemmeafgivning på valgdagen og brevstemmeafgivning i lo-
vens kapitel 7 og 8 vil også gælde for britiske statsborgere, der som følge af lovforslaget
får valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark.
Europa-Parlamentsvalgloven indeholder ingen særlige regler om valgret og valgbarhed
til Europa-Parlamentsvalg for familiemedlemmer til EU-statsborgere. Familiemed-
lemmer til EU-statsborgere skal efter de gældende regler selv opfylde betingelserne for
valgret og dermed valgbarhed til Europa-Parlamentsvalg i lovens §§ 3 og 6. Med lov-
forslagets § 4 sker der ingen ændring heraf. Familiemedlemmer til britiske statsborge-
re, der er omfattet af lovforslagets § 4, vil således som hidtil alene være omfattet af
Europa-Parlamentsvalgloven og dermed have valgret og være valgbare til Europa-
Parlamentsvalg i Danmark, hvis de selv opfylder betingelserne herfor.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at økonomi- og indenrigsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttrædelse. Ministeren kan sætte hele eller dele af loven i kraft.
Baggrunden for at bemyndige økonomi- og indenrigsministeren til at sætte loven i
kraft er at sikre, at loven kan sættes i kraft, helt eller delvist, når Det Forenede Konge-
riges udtræden af Den Europæiske Union får retskraft.
Dermed sikres det, at der i videst mulig omfang kan tages hensyn til udviklingen i ud-
trædelsesforhandlingerne, herunder bl.a. den situation, hvor det aftales, at udtrædel-
sestidspunktet udskydes midlertidigt, eller at Det Forenede Kongerige tilbagekalder
meddelelsen til Rådet om at udtræde af EU. Det sikres endvidere, at dele af loven kan
sættes i kraft afhængig af internationale aftaler om valgret og valgbarhed til kommu-
nale og regionale valg eller Europa-Parlamentsvalg. Der vil således kunne opstå en
række situationer, hvor der er behov for at tage bestik af situationen helt op til udtræ-
delsestidspunktet, før hele eller dele af loven sættes i kraft.
Det foreslås med
§ 5, stk. 2,
at lovens § 6 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Den foreslåede bestemmelse sikrer, at ændringen af lov om valg til Folke-
tinget træder i kraft dagen efter kundgørelsen, uanset om resten af loven sættes i kraft.
18
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0019.png
Til § 6
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i folketingsvalglovens § 22, stk. 2, skal kommunalbe-
styrelsen til og med valgdagen berigtige valglisten, hvis kommunen modtager medde-
lelse om fraflytning til udlandet, dødsfald, iværksættelse eller ophævelse af værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller erhvervelse,
henholdsvis fortabelse, af dansk indfødsret.
Den foreslåede ændring i § 22, stk. 2, ændrer henvisningen til værgemålsloven fra § 6
til § 6, stk. 1, 1. pkt. Den foreslåede ændring i § 22, stk. 2, er en konsekvensændring
som følge af lov nr. 1722 af 27. december 2018, der indførte en ny ordning med mulig-
hed for at iværksætte et værgemål med delvis fratagelse af en persons retlige handle-
evne, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 2. pkt. Den nye ordning er et supplement til den
eksisterende ordning, der fortsat består, jf. værgemålslovens § 6, stk. 1, 1. pkt.
Personer, der alene fratages den retlige handleevne delvist, er fortsat myndige, jf. vær-
gemålslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., og vil dermed have valgret til Folketinget. Henvisnin-
gen foreslås dermed ændret i overensstemmelse hermed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse angiver lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
For så vidt angår lovforslagets §§ 1-4 skyldes dette, at disse bestemmelser alene vedrø-
rer statsborgere i Det Forenede Kongerige med bopæl i Danmark, og at der ikke holdes
valg efter lov om kommunale og regionale valg henholdsvis Europa-
Parlamentsvalgloven på Færøerne og i Grønland.
For så vidt angår lovforslagets § 6 skyldes dette, at den foreslåede ændring
uanset at
lov om valg til Folketinget formelt gælder for Færøerne og Grønland
ikke vil finde
anvendelse for Færøerne og Grønland.
19
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 145: Lovforslag om herboende briters valgret og valgbarhed efter Brexit (lovudkast), fra økonomi- og indenrigsministeren
2015633_0020.png
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§6
§ 22. ---
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal endvi-
dere til og med valgdagen berigtige valg-
listen, hvis kommunen modtager medde-
lelse om fraflytning til udlandet, døds-
fald, iværksættelse eller ophævelse af
værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, jf. værgemålslovens § 6, eller
erhvervelse, henholdsvis fortabelse, af
dansk indfødsret.
1.
I
§ 22, stk. 2,
ændres »værgemålslo-
vens § 6« til: »værgemålslovens § 6, stk.
1, 1. pkt.«.
20