Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 140
Offentligt
Disposition af de 4 borgmesteroplæg
1. Konsekvenserne af datafejl vedr. udlændinges uddannelsesniveau
ved Borgmester Mikael Klitgaard, Brønderslev
2. Ulighed i udligningen giver forskelle i kommunalt skatteniveau
ved Borgmester Mogens Gade, Jammerbugt
3.
Nødpuljer, budgetusikkerhed og de gule veste …
ved Borgmester Arne Boelt, Hjørring
4. Skæv udgiftsudvikling til ældre, sundhed og forsørgelse
ved Borgmester Kenneth Muhs, Nyborg
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0002.png
Konsekvenser af datafejl vedr.
udlændinges uddannelsesniveau
Mikael Klitgaard (V), borgmester,
Brønderslev Kommune
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
Manglende registrering af udlændinges
uddannelsesniveau
Manglende registrering af udlændinges uddannelsesniveau har fra 2006
påvirket de to socioøkonomiske udligningskriterier
”25-49
årige ude erhvervsudda else”
”Bør i fa ilier hvor forsørger e har lav udda
else”
Alle udlændinge er blevet kategoriseret med et
uoplyst,
uddannelsesniveau, og er i tilskudsmodellen blevet regnet som
tilskudsberettigede på lige fod med danske borgere
uden
erhvervsuddannelse
En fuldtidsbeskæftiget Ph.d. i biomedicin fra Sverige og en traumatiseret
analfabet fra den 3. verden udløser derfor det samme høje tilskud
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0004.png
Fejlen har flyttet milliarder mellem
regionerne i perioden 2015-2018
Region
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
+ = Gevinst &
÷
= Tab i mio. kr.
2015
245,0
-151,8
-48,2
-11,5
-33,5
2016
351,3
-197,7
-79,5
-24,4
-49,7
2017
668,4
-348,8
-170,6
-45,0
-104,0
2018
795,1
-405,4
-207,1
-43,4
-139,1
Samlet Gevinst
eller Tab
2.060,8
-1.103,7
-505,5
-124,2
-326,3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0005.png
Datafejlens konsekvens alene i 2017-2018
Jammerbugt:
Samlet tab
36,0 mio. kr.
Hjørring:
Samlet tab
47,2 mio. kr.
Brønderslev:
Samlet tab
25,7 mio. kr.
Nyborg:
Samlet tab
39,7 mio. kr.
Gentofte:
Samlet gevinst
342,9 mio. kr.
København:
Samlet gevinst
1.071,4 mio. kr.
Frederiksberg:
Samlet gevinst
217,5 mio. kr.
derfor er det ikke nok med en midlertidig lappeløsning, fejlen skal rettes helt
både fremadrettet og bagudrettet!
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0006.png
Ulighed i udligning og
forskelle i skat/service
Mogens Gade (V), borgmester,
Jammerbugt Kommune
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0007.png
Gennemsnitligt beskatningsgrundlag pr.
indbygger i 2018
Hjørring:
166.603 kr.
Jammerbugt:
166.790 kr.
Brønderslev:
156.675 kr.
Nyborg:
168.258 kr.
Gentofte:
380.755 kr.
København:
192.415 kr.
Landsgennemsnit:
189.659
Frederiksberg:
239.099 kr.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0008.png
Ulighed efter udligning
Hjørring:
+1,0 %
Jammerbugt:
+1,0 %
Brønderslev:
+1,2 %
Afvigelse fra landsgennemsnit
Hvad skulle skatteprocenten
være i de enkelte
kommuner, hvis de efter
udligning, men uden
særpuljer m.v., skulle dække
det af ØIM beregnede
udgiftsniveau?
Nyborg:
+0,9 %
Landsgennemsnit:
24,9 %
Gentofte:
-3,3 %
København:
-0,7 %
Frederiksberg:
-2,0 %
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0009.png
Hvordan er udskrivningsprocenten i 2018?
Jammerbugt:
25,7 %
Hjørring:
25,9 %
Brønderslev:
26,9 %
Nyborg:
26,4 %
Gentofte:
22,8 %
København:
23,8 %
Landsgennemsnit:
24,9 %
Frederiksberg:
22,8 %
Man kan ikke plukke håret af en skaldet, og forskellen på skatteniveauet er blevet for stort.
Kommunerne skal stilles mere lige, og udligningsgraden skal derfor op!
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0010.png
Høj skat men lav service
– og o ve dt…
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0011.png
Unødvendig usikkerhed og
uro i budgetlægningen
Arne Boelt (S), borgmester, Hjørring
Kommune
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0012.png
Usikre tilskud giver unødig uro
Tilskud til styrkelse af kommunernes likviditet
Tilskud til kommuner med vanskelige vilkår
Tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner §16 (skal søges)
Samlet usikkerhed i servicerammen
Skattestigning for
at finanserer tab af tilskud
(ekskl. sanktioner mv.)
pct. point.
1,08%
0,91%
1,05%
0,58%
Kommune
Brønderslev
Hjørring
Jammerbugt
Nyborg
mio. kr.
57,820
91,412
60,484
29,268
pct. af service
rammen
3,52%
3,13%
3,54%
2,03%
Usikre tilskud skaber uro i budgetprocessen. Borgerne er usikre på om deres lokale børnehave, skole
eller plejehjem pludselig kan komme i farezonen. Det underminerer tilliden til det politiske system.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0013.png
Tilbage i
skabet
med dem!
Breaking news:
hvad er på spil?
Salget af gule sikkerhedsveste
stiger eksplosivt i yderområderne
En kompensation for fejlen i datagrundlaget vil på kort sigt medvirke til at skabe ro, således at
Folketinget har tid til at lave en god, grundig og gennemgribende udligningsreform
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0014.png
Skæv udgiftsudvikling til ældre,
sundhed og forsørgelse
Kenneth Muhs (V), borgmester, Nyborg
Kommune
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0015.png
Skæv demografisk udvikling
2007 = indeks 100
2007 = indeks 100
De ressourcestærke unge flytter til byen
og derfor
vokser de store byer.
Ældreandelen er vokset markant i Nyborg og
lignende kommuner.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
2013419_0016.png
Skæv udvikling i udgifter til sundhed, ældre og
forsørgelse
Kommunerne udenfor de store byer har siden 2007 haft markant stigende udgifter til sundhed,
ældre og forsørgelse. Den demografiske udvikling vil uden tvivl øge forskellen yderligere.
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Oplæg fra udvalgets høring om konsekvenserne af fejl i beregningsgrundlaget for den kommunale udligningsordning den 6. februar 2019
Hvad må der gøres?
Konklusionen først:
Skævheden i udligningen har store konsekvenser for kernevelfærden i kommuner med et lavt
indtægtsgrundlag.
Den demografiske udvikling siden 2007 har skævvredet Danmark og undermineret det nuværende
udligningssystem.
Det bliver bare værre og værre, hvis ikke Folketinget gør noget.
Så hvad skal der til?
Der er behov for en grundlæggende udligningsreform, med en højere grad af udligning, så kommunerne
får lige muligheder for at finansiere en nogenlunde ensartet service for deres borgere.
Reformen skal gøre op med de eksisterende lappeløsninger, så kommunerne kan skabe en god og
langsigtet økonomisk planlægning.
Dækning af kommunernes tab ved datafejlen vil kunne give ro omkring budgetlægningen for 2020
mens Folketinget arbejder med udligningsreformen.