Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1999808_0001.png
Socialt frikort til socialt udsatte
Inspirationskatalog til kommuners implementering af forsøget med socialt frikort
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0002.png
Indhold
03
04
06
08
10
12
14
16
Forord
............................................................................................................
Kort om det sociale frikort
....................................................................
Hvem taler vi om?
.....................................................................................
Visitation til socialt frikort
.....................................................................
Tag fat om brugernes motivation
........................................................
Hvor er der job til brugerne af socialt frikort?
................................
Rammer og forudsætninger for jobbene
.........................................
Få virksomhederne med
.........................................................................
Kolofon:
Kataloget er udarbejdet af videns-, konsulent- og
netværkshuset Cabi for Rådet for Socialt Udsatte
Cabi – bedre arbejde til flere
Åboulevarden 70, 3
8000 Aarhus C
Telefon: 8612 8855
www.cabiweb.dk
Januar 2019
Fotos:
Arkiv
Publikationen kan downloades på cabiweb.dk og
udsatte.dk
2
ISBN: 978-87-93698-03-1
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0003.png
Forord: Socialt udsatte skal med
De næste to år afprøves det sociale frikort som for-
søgsordning. Det betyder, at socialt udsatte – herun-
der hjemløse, mennesker med misbrug og komplekse
sociale problemer – skattefrit kan få lov til at tjene op
til 20.000 kr. om året, uden at det bliver modregnet i
de offentlige ydelser som fx kontanthjælp. Rådet for
Socialt Udsatte vil med dette idékatalog hjælpe det
sociale frikort godt på vej.
Ideen med et socialt frikort er, at socialt udsatte bor-
gere, som er langt fra arbejdsmarkedet, kan få glæ-
den ved at arbejde og tjene egne penge. Trods svære
udfordringer, så har socialt udsatte også ressourcer at
byde på. Nogle har et arbejdsliv bag sig – her findes alt
fra tømrere og kokke til revisorer og IT-folk. Andre har
aldrig rigtig fået en fod indenfor i arbejdsfælleskabet
på grund af svære sociale problemer og et kaotisk liv.
Mange vil, trods de sociale udfordringer, meget gerne
bidrage, hvis den rette mulighed byder sig, og det er
grundidéen med det sociale frikort: At give socialt ud-
satte en ekstra motivation til at udføre en opgave for en
virksomhed og få løn med i hånden.
Landets kommuner spiller en vigtig rolle for, at frikortet
kan blive en succes. Der er brug for lokale oplysnings-
indsatser, så de potentielle brugere af frikortet kender
til muligheden. De skal hjælpes til at se den gode idé i
frikortet, og de skal matches med de rette jobmulighe-
der.
Det er velkendt, at der blandt de potentielle brugere af
frikortet kan herske en vis mistillid til kommunale myn-
digheder. Til gengæld kan personale på fx væresteder
eller gadeplansmedarbejdere være gode alliancepart-
nere for kommunerne, når information om frikortet skal
ud til brugerne.
Samtidig kræver det, at virksomhederne vil være med.
Nogle virksomheder har allerede haft socialt udsatte
til at udføre arbejdsopgaver. Og andre virksomheder
skal hjælpes til at se mulighederne i at få ansat socialt
udsatte.
Målet med kataloget her er at inspirere til, hvordan det
sociale frikort kan komme flest muligt socialt udsatte
til gavn. Cabi har udarbejdet idékataloget for Rådet for
Socialt Udsatte på baggrund af interviews gennemført
i sidste halvår af 2018 med socialt udsatte, kommuner,
sociale tilbud og virksomheder. En følgegruppe bestå-
ende af repræsentanter fra Børne- og Socialministeriet,
Selveje Danmark, LO, Kooperationen, DI, KL, SAND og
Erhvervsstyrelsen har bidraget med værdifulde input
undervejs.
Rådet for Socialt Udsatte håber, at landets kommuner,
frivillige sociale organisationer m.fl. kan se muligheder-
ne i – og vil bakke op om forsøget med – socialt frikort
og sætte gang i den indsats, der skal til for at få socialt
udsatte borgere og virksomheder til at nå hinanden
– til glæde for alle parter. Forhåbentlig kan kataloget
bidrage til det.
Jann Sjursen,
Formand, Rådet for Socialt Udsatte
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0004.png
Kort om det sociale frikort
I 2019 og 2020 kan socialt udsatte gennem en forsøgsordning med socialt frikort tjene op til 20.000 kr. skattefrit
om året uden at blive trukket i deres sociale ydelser. Det er en forudsætning, at jobbet er ordinært og ustøttet.
Målgruppen for socialt frikort er personer med særlige sociale problemer, fx:
- hjemløshed
- misbrug
- psykiske vanskeligheder.
Personer med handicap er som udgangspunkt ikke en del af målgruppen, med mindre de har særlige sociale pro-
blemer.
For at komme i betragtning til socialt frikort er det desuden en forudsætning, at man er langt fra beskæftigelse
og uddannelse. Derudover må man ikke have været under uddannelse eller have haft en arbejdsindkomst på over
10.000 kr. inden for det seneste år.
Kommunerne skal stå for visitationen til socialt frikort, og Socialstyrelsen står for støtte til implementering i kom-
munerne. Der bliver desuden udviklet en særlig IT-løsning, som skal bruges til at administrere socialt frikort.
IT-løsningen
IT-løsningen til socialt frikort kommer til at bestå af en database, som de
nødvendige aktører får adgang til via en app.
• Kommunerne visiterer borgerne til ordningen med socialt frikort.
• Borgerne identificerer sig over for virksomhederne.
• Virksomhederne indberetter borgerens aktivitet.
• Borger og virksomheder kan se det optjente beløb.
• SKAT og andre relevante myndigheder skal kunne lave dataudtræk.
• Betaling til borgerne sker via pengeinstitut, og gerne via virksomhedens
anvendte lønsystem, men kan også ske kontant.
4
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0005.png
Der skal være klare linjer imellem fx 225-timersreglen og brugen af frikortet.
Hvis der er den mindste tvivl, så bruger de ikke frikortet. Og så skal der være
tydelige kriterier for, hvornår man er berettiget.“
Professionel
Ansættelsesforhold
Der skal være tale om ustøttet beskæftigelse i et almindeligt ansættelsesforhold, hvor lønmodtager er omfattet af
arbejdsgiverens arbejdsskadeforsikring.
Aflønningen aftales fra job til job mellem arbejdsgiver og lønmodtager. Potentielle brugere er betænkelige ved, om
de kan leve op til en almindelig timeløn, ligesom de ikke ønsker uenigheder med fagbevægelsen. En mulighed kan
være at aftale honoraraflønning for at løse de enkelte opgaver.
Hvad med 225-timersreglen?
Målgruppen er meget nervøs for, om brug af det sociale frikort får betydning for aktivitetsparate kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, som er fritaget for 225-timersreglen. Nervøsiteten går på, om jobcentret vil ophæve
fritagelsen fra 225-timersreglen, hvis man fx præsterer 100 timers arbejde.
Ifølge lovforslagets bemærkninger vurderes det, at mange i målgruppen har så store skånebehov, at de ikke
kan tilgodeses på det ordinære arbejdsmarked. Men det er jobcentret, der vurderer og træffer afgørelse om
fritagelsen fra kravet om 225 timers ordinær beskæftigelse.
Anbefaling!
• Meld klare og tydelige kriterier ud for, hvad der berettiger til et socialt frikort, og hvilken betydning anvendelsen
af det har, hvis brugeren fx er fritaget fra 225-timersreglen, eller hvis brugeren modtager førtidspension.
Om dette inspirationskatalog
Kataloget er udarbejdet af videns-, konsulent- og netværkshuset Cabi for Rådet
for Socialt Udsatte.
Indholdet bygger på en kvalitativ undersøgelse af, hvad der skal til for, at
socialt udsatte får mulighed for at bruge socialt frikort. (Se også undersøgel-
sesrapporten)
Undersøgelsen bygger bl.a. på desk research samt interviews med 27 poten-
tielle brugere af frikortet, ni virksomheder med og uden erfaringer – samt in-
terviews med medarbejdere fra kommuner, SAND, Kirkens Korshær, Hus Forbi,
væresteder, projekter for hjemløse og gadeplansmedarbejdere.
Anbefalingerne i dette katalog bygger således på erfaringer fra tidligere
indsatser, virksomheder, potentielle brugere af socialt frikort samt de profes-
sionelle, som møder disse mennesker.
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0006.png
Hvem taler vi om?
Her er tre eksempler på mennesker, som kunne være i målgruppen for socialt frikort.
Navn:
Lars
Alder:
49
Bopæl:
Bor alene i lejlighed og har ikke kontakt til
sin familie.
Uddannelse:
Kontorassistent, men har ikke arbejdet
inden for faget i 17 år.
Forsørgelse:
Modtager kontanthjælp.
Social situation:
Lars har været gennem flere
behandlingsforløb for misbrug. Han får metadon
og har et omfattende forbrug af alkohol og hash.
For et par år siden var han indlagt på psykiatrisk
afdeling med angst.
Lars kommer næsten dagligt på et værested med
fællesspisning. Han drømmer om at tjene lidt
ekstra til sig selv og vil gerne have en kæreste og
et hus på landet.
6
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0007.png
Navn:
Ida
Alder:
43
Bopæl:
Hjemløs og har ikke kontakt til sin familie.
Uddannelse:
Ingen uddannelse og har aldrig været på
arbejdsmarkedet.
Forsørgelse:
Modtager kontanthjælp.
Social situation:
Ida har været i metadonbehandling
siden sit 18. år, afbrudt af flere ophold i døgnbehand-
ling mod stofmisbrug, uden at det er lykkedes hende
at blive stoffri.
Hun kommer af og til på et værested for at deltage i
forskellige aktiviteter og for at få noget at spise. Her
har hun også fået lov til at tilmelde sin postadresse,
da hun er aktivt boligsøgende.
Ida drømmer om at få sin egen lejlighed - et sted, hvor
hun kan være sig selv og sove i fred.
Navn:
Steen
Alder:
36
Bopæl:
Bor alene i egen lejlighed og har to døtre
og en mor, som han har sporadisk kontakt til.
Uddannelse:
Ingen uddannelse og har aldrig været
på arbejdsmarkedet.
Forsørgelse:
Modtager kontanthjælp.
Social situation:
Steen har gennem flere år haft
et misbrug af alkohol, og har flere gange været i
behandling uden held.
Hans sundhedstilstand er dårlig, og han har for et
par år siden fået fjernet en lunge på grund af kræft.
Han har ikke kontakt med hospitalet, og har ikke
fulgt genoptræningsforløbet efter kræftbehandlin-
gen.
Steen kommer næsten dagligt på et værested, hvor
han har god kontakt med personalet. Han drømmer
om en bedre tilværelse.
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0008.png
Visitation
til socialt
frikort
Visitationen skal ske, der hvor vi allerede kommer – på værestederne, herberget,
varmestuerne eller hvor det nu er.”
Potentiel bruger
B
rugerne af socialt frikort skal gennem en visitation for at blive godkendt til det, og alene ud-
sigten til at skulle igennem en visitation kan afholde nogle af de socialt udsatte fra at søge
om socialt frikort.
Andre frygter at skulle igennem en langstrakt vurderingsproces. Det er mennesker, der ofte er
meget impulsive, og som hurtigt kan miste interessen igen.
En del har udpræget mistillid til systemet, så det vil være en god ide, hvis det kan lade sig gøre
at blive visiteret andre steder end i jobcentret eller socialforvaltningen. Nogle socialt udsatte
fortæller, at de end ikke vil nærme sig de kommunale kontorer.
Gør det nemt at ansøge
Det optimale er, hvis visitationen kan foregå flere steder. Fx via borgerservice, hos sagsbehandler i
jobcentret og på socialforvaltningen. Og for dem, der ikke vil nærme sig et kommunalt kontor, kan
der måske være tale om, at en fremskudt sagsbehandler møder op på væresteder eller herberger
en gang om ugen og foretager visitationen der.
Kommunerne kan også overveje, om der for dem, som modtager kontanthjælp eller uddannelses-
hjælp, kan forhåndsvisiteres ud fra de oplysninger, der i forvejen findes i sagen. Et gennemgående
ønske er, at visitationen foregår så enkelt som overhovedet muligt. Fx ved at ansøgeren blot
behøver at ringe, sende en mail til eller oplyser sit CPR-nummer til sagsbehandleren. Herefter kan
der visiteres på det, der i forvejen er i ansøgerens sag.
8
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0009.png
Der skal være sikkerhed og tryghed for, at kortet ikke er en måde at franarre dem
pensionen på.“
Professionel
Anbefalinger!
Sørg for at myndighedssagsbehandlere både på socialområdet og beskæftigelsesområdet er orienteret om
regler og rammer.
Klæd medarbejderne, der har den daglige kontakt på, så de ved, hvad det sociale frikort er, og hvordan
deres borgere kan bruge det lokalt. Gadeplansmedarbejdere, værestedmedarbejdere, medarbejdere fra
varmestuer og forsorgshjem etc. er nøglepersoner, hvis det skal lykkes.
Overvej forhåndsvisitering af aktivitetsparate kontant- eller uddannelseshjælpsmodtagere.
Sørg for fleksibilitet i mulighederne for at søge om socialt frikort – fx fysiske blanketter på de steder hvor
borgeren er, som de professionelle omkring dem kan bringe videre til jeres visitationsenhed - eller blot en
opringning eller mail til sagsbehandler.
Visiter på baggrund af det foreliggende i ansøgerens sag.
Der skal være kort behandlingstid i forhold til visitationen, da motivationen hurtigt forsvinder.
Håndholdt visitation
En populær løsning blandt potentielle brugere af socialt frikort
er en blanket, som både medarbejdere på væresteder, gadeplans-
arbejdere, varmestuer og lignende har liggende.
Medarbejderne hjælper ansøgeren med at udfylde blanketten og
får den sendt videre til visitation i kommunen.
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0010.png
Tag fat i
brugerens
motivation
Et job giver identitet. Når du sælger Hus Forbi, så er du ikke bare ingenting. Du er
Hus Forbi’er. Det er identitetsdannende.“
Potentiel bruger
A
t nogen har brug for én. At føle, at man har et sted, hvor man hører til. Det er de to største
motivationsfaktorer for at bruge socialt frikort, hvis man spørger de potentielle brugere af
frikortet. Dernæst kommer selvfølgelig også muligheden for at kunne tjene lidt penge.
Jeg er brugbar – jeg dur til noget!“
Potentiel bruger
En virksomhedsleder, der har erfaring med målgruppen, mener, at det
kan skubbe til motivationen, hvis det kan lade sig gøre at aflønne på
stedet. Det er hans erfaring, at nogle fra målgruppen ofte mangler
penge akut. Derfor kan det motivere dem, hvis de fx kan slå græs eller
tømme skraldespande for en virksomhed og få lønnen udbetalt, så
snart opgaven er udført.
10
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0011.png
Hvis jeg er sulten og så lige kunne arbejde et par timer og så have råd til mad i et
par dage.“
Potentiel bruger
Anbefalinger!
• Sørg for, at aflønning kan ske hurtigt og ubureaukratisk, så man har pengene i hånden med det samme.
• Tilstræb, at de potentielle brugere får et tilhørsforhold til en eller flere virksomheder.
Det motiverer
At få anerkendelse
At høre til et sted
At have en værdi som menneske
At være en del af ”det normale”
At være en del af noget
At være sammen med andre
At der er brug for én
At undgå kriminalitet
At få adgang til ekstra midler.
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0012.png
Hvor er der job
til brugerne af
socialt frikort?
N
ogle vil selv være i stand til at søge jobbene og vedligeholde en kontakt
til arbejdsgiverne, så de kan få flere opgaver.
Andre har brug for, at først og fremmest kommunerne, men også eksempelvis
sociale og frivillige organisationer, hjælper med at bygge broen til de jobs, som
virksomhederne har. Det sker ikke af sig selv.
Det vil sige, at der helt konkret er brug hjælp til at finde og søge jobbene. En
del af de potentielle brugere har aldrig været på arbejdsmarkedet, og ved ikke,
hvordan man søger et job. Nogle har også brug for hjælp, hvis jobbene udeluk-
kende findes på internettet eller via apps. Mange mister af og til deres telefon,
så her er også en praktisk barriere.
Endnu andre skal have hjælp til rent praktisk at komme hen til virksomheden og
i gang. Det kunne fx være med hjælp fra en mentor.
Jobopslag gennem mange kanaler
Her er en række forslag til, hvor jobbene kan slås op, så de er tilgængelige for
brugerne af socialt frikort.
• Ved opslag på væresteder, herberger, varmestuer og andre mødesteder
• Gennem gadeplansmedarbejderne
• Gennem sagsbehandlere i jobcentret og på socialforvaltningen
• Via apps
• Gennem facebookgrupper
• Gennem alternative vikarbureauer
• Gennem et særligt jobnet for småjobs
• En eftermiddag om ugen, hvor en virksomhedskonsulent kommer på være-
stedet med en stak opgaver i lommen.
12
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0013.png
Vi kan jo tage de opgaver, som ikke bliver ordnet i hverdagen, fordi
der ikke er hænder nok. “
Potentiel bruger
Anbefalinger!
• Jobopslagene skal kunne tilgås både fysisk og virtuelt.
• Medarbejdere på fx væresteder og herberger skal inddrages, så de kan
informere om, hvor brugerne af socialt frikort kan finde jobbene.
• Jobopslagene skal være tilgængelige på mange forskellige måder og tilpas-
set det enkelte lokalområde.
Eksempler på portaler med små jobs
Der findes allerede i dag hjemmesider og facebookgrupper, som
formidler småjobs.
https://taskbuddy.dk/#home
https://www.jobbi.dk/
http://minijob.dk/
https://www.facebook.com/groups/1729885777253329/
Når først arbejdsgiveren ved, hvem jeg er, så ringer han jo bare
efter mig, når der er en opgave.“
Potentiel bruger
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0014.png
Rammer og
forudsætninger
for jobbene
J
obtyperne til brugere af socialt frikort er ikke begrænset til bestemte brancher eller fagområ-
der. De potentielle brugere har forskellige kompetencer og vidt forskellige erfaringer.
Til gengæld er der bred enighed om, at jobbene som udgangspunkt bør være sådan, at det ikke er
afgørende, om de bliver løst den ene eller den anden dag. På en god dag kan meget lade sig gøre,
og på en dårlig dag kan meget lidt lade sig gøre.
Den væsentligste forudsætning er, at der er tale om enkle og overskuelige opgaver med fleksible
deadlines. Det er vigtigt, at det er muligt at sige fra på en dårlig dag, men tage fat på en god dag.
Daglejermodellen har virket godt i tidligere projekter for målgruppen, da man selv kan møde op
på mødested og -tidspunkt, når dagsformen tillader det.
Eksempler på job
Her er en række forslag til jobs, som nogle af de potentielle bru-
gere selv forestiller sig, at de kan udføre:
• Læsse en lastbil
• Udføre lettere kontorarbejde – fx makulering
• Udføre havearbejde
• Gøre rent
• Rydde op
• Reparere cykler
• Ordne hegn
• Sætte varer på plads
• Være altmuligmand
• Samle skrald.
14
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0015.png
I min virksomhed kunne jeg godt forestille mig, at vi havde to stillinger à fem timer
om dagen, hvor opgaver kunne varetages af socialt udsatte. Vi kunne sagtens af-
grænse opgaver, som alle kunne udføre, og opgaverne kunne fordeles på fem-seks
borgere med socialt frikort. Men kommunen skal sørge for at få det op at stå.“
Leder af virksomhed, der handler med kontormøbler
Ansættelsen skal ske korrekt
Det er vigtigt, at kommunerne kan vejlede virksomhederne om, hvordan ansættelsen skal ske, når der er tale om
socialt frikort:
Via IT-løsningen kan arbejdsgiveren tjekke, om brugeren er berettiget til socialt frikort, se restbeløbet på
frikortet og indberette løn.
Hvis ansættelsen overstiger otte timer om ugen, skal der laves et ansættelsesbevis.
Uanset om der er ansættelsesbevis eller ej, er medarbejderen omfattet af arbejdsgiverens arbejdsskade-
forsikring.
Anbefaling!
Der skal helst ikke være en for stram deadline på de opgaver, der skal løses.
Gerne enkle og overskuelige opgaver, som kan afsluttes
Gerne diversitet i opgavetyperne
Gå- eller cykelafstand til arbejdsstedet.
Jeg kunne da godt forestille mig på sådan en slags fabrik, at de havde brug for en
mand en time hver eftermiddag til at rydde op på arbejdsstationerne, så de var klar
til næste morgen.“
Potentiel bruger
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0016.png
Vi kunne sagtens hjælpe med at formidle og matche opgaver mellem virksomhed og
den udsatte. Vi kender målgruppen, og vi har et stort netværk af lokale virksomheder.
Men vi skal have ressourcerne til det.“
Leder af socialøkonomisk virksomhed
Få virksom-
hederne med
D
er skal en særlig indsats til fra kommunernes side for at få virksomheder
til at ansætte socialt udsatte. Det er nødvendigt at identificere og opsøge
virksomheder, som har rammer og opgaver, der kan generere job til bru-
gerne af socialt frikort.
Virksomhederne skal derudover have værdisættet og lysten til at samarbejde
med brugerne af socialt frikort. Derfor er det vigtigt, at jobcentrets virksom-
hedskonsulenter kender det sociale frikort og er klædt godt på til at tale med
virksomhederne om det.
Og så er det ikke mindst vigtigt at være kreativ i forhold til nye samarbejdskon-
stellationer med virksomheder og modeller for at organisere formidlingen af
jobbene.
En vigtig opgave bliver også at motivere virksomhederne til at tage imod
brugere af socialt frikort. For at nå ud til virksomhederne er det nødvendigt, at
kommunen bruger de lokale muligheder, der er, fx:
Erhvervsråd
Handelsstandsforeninger
Rotary, Lions og lignende
Brancheforeninger
Businessnetværk.
Virksomhedernes motivation for at være med
Få løst opgaver, som ellers ikke bliver løst
Være med til at løfte sociale problemer i lokalsamfundet
Udvise socialt ansvar
Leve op til værdisættet om at tage et socialt ansvar
Gavne virksomhedens CSR-regnskab
16
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0017.png
Anbefalinger!
• De lokale virksomheder har brug for kommunal støtte til at identificere
og udbyde små jobs, der passer til de rammer og forudsætninger, som de
potentielle brugere kan håndtere.
• Opdyrk nye måder at informere og involvere virksomhederne på.
• Sæt fokus på, hvad virksomhederne får ud af det – fx CSR-regnskabet.
• Hjælp interesserede virksomheder med at identificere egnede opgaver.
• Understøt virksomhedernes muligheder for at netværke og samarbejde om
at skaffe og få løst opgaver.
• Vær opmærksom på særlige lokale ildsjæle og muligheder blandt jeres
virksomheder.
• Sørg for, at virksomhederne kan få hjælp her og nu, hvis der opstår proble-
mer.
Som det sociale frikort er skruet sammen, så henvender det sig
mest til virksomheder med værdibaserede mål og et stort hjerte.
Der vil jo altid være en medarbejder fra virksomheden, der skal
anvise og sætte i gang, og det betyder jo, at den medarbejders ef-
fektivitet falder.“
Virksomhedsrepræsentant
Branding
Socialministeriet har udviklet et mærke til de virksomheder, der
ansætter udsatte med socialt frikort. Mærket kan både bruges
fysisk i virksomheden og på virksomhedens hjemmeside.
Find de små opgaver
Cabi har udviklet et redskab til at identificere småopgaver i virksomheder. Det kan kommunens virksomheds-
konsulenter bruge i samarbejde med virksomhederne. Med redskabet skal der fokuseres på opgaver frem for
traditionelle stillinger, og redskabet kan bruges til at identificere de opgaver, som typisk ikke bliver løst, eller
som tager tid fra kernemedarbejderne.
Ved at rokere rundt på opgaverne kan der frigøres tid til kernemedarbejderne, og der kan måske findes
opgaver til brugere af socialt frikort. Måske bruger murersvendene fra det lokale byggefirma en del af deres
arbejdstid på at rydde op i biler og rengøre værktøj. De opgaver var der måske andre, som kunne tage.
Download værktøjet
https://www.cabiweb.dk/metoder-og-vaerktoejer/find-opgaverne-i-virksomheden/
17
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0018.png
Modeller for virksomheders samarbejde med socialt udsatte
I kataloget her har vi set på, hvad der skal til, for at kommunerne kan få socialt frikort ud til de socialt udsatte, som
kan bruge det, og hvordan virksomhederne kan inspireres til at være med.
Her er en række eksempler på, hvordan samarbejdet med virksomhederne og jobformidling kan organiseres.
Virksomhedsdrevet opgavecentral
En samling af lokale virksomheder går sammen om at identificere egnede småopgaver, som meldes ind til en fælles
afdeling i en af de deltagende virksomheder. Herfra fordeles opgaverne til de arbejdstagere, der melder sig til, og
som har et socialt frikort.
Dag-til-dag jobformidling
Kommunen etablerer en jobformidling for småjobs til socialt udsatte, hvor arbejdsgiverne udbyder afgrænsede
opgaver. Potentielle arbejdstagere møder frem på et fast aftalt mødested og tidspunkt. Opgaverne fordeles efter
først-til-mølle princippet kombineret med viden om arbejdstagernes kompetencer. Når opgaven er udført, bliver
lønnen udbetalt.
Erfaringer peger på, at modellen fremmes af:
• Mulighed for at møde op, hvis dagsformen er til det
• Mulighed for samvær med andre
• Enkel brugerregistrering
• Fleksibel lønudbetalingsordning
• Madordning
• Udlevering af arbejdstøj
• Dækning af transportomkostninger
• Gå- og cykelafstand til arbejdsstedet
• En bred vifte af jobtyper
• Et virksomhedssamarbejde, som er præget af social ansvarlighed.
Adoptér en udsat
For de fleste socialt udsatte betyder det meget at have et sted at høre til og lave noget værdifuldt. Derfor kan en
brugbar model være, at en virksomhed, der har forefaldende opgaver, ’adopterer’ en eller flere med socialt frikort.
Virksomhederne henvender sig til dem, når der er opgaver.
Telefonliste fra værested
Værestedet, varmestuen eller herberget kan indsamle telefonnumre på brugere, som er visiterede til et socialt fri-
kort, og som er interesserede i småjobs. Herfra kan virksomheden rekruttere.
Ambassadører – lokale og centrale
Erfaringer fra Udsatteidræt peger på, at det kan være en god ide at etablere ambassadørkorps, som bakker op om
forsøget. Det kunne fx være et centralt ambassadørkorps af kendte erhvervsfolk, men også lokalt af respekterede
erhvervsfolk.
18
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0019.png
Eksempler på jobs til udsatte
Gadens Stemmer
En socialøkonomisk virksomhed der har to ansatte på kontoret og ca. 13 guider. Gadens Stemmer tilbyder guidede
byvandringer, hvor socialt udsatte viser rundt i København og fortæller deres historie og historier fra gaden.
Guiderne får en rådighedstimeløn på 25 kr. i timen, hvilket de må tjene ved siden af deres kontanthjælp, og som
både dækker de guidede ture og andre virksomhedsaktiviteter som fx personalemøder, opkvalificering, MUS-samta-
ler etc.
Virksomheden sørger for at indberette løn til ydelseskontor, trække skat etc., så medarbejderen ikke kommer i
klemme.
Fællesskabet og stoltheden over at være ansat i en virksomhed er væsentligt. Og så er det vigtigt med fleksibilitet,
når guiderne skal kunne klare et job.
Erfaringen fra Gadens Stemmer er, at det er vigtigt, at de sælger et produkt, som tager udgangspunkt i medarbej-
derens erfaringer og kompetencer.
”Jeg kan ikke fortælle historierne, som de kan. De er eksperter”,
fortæller direktør
Nicolaj Vraa Villumsen.
Aktivitetscentret Sundholm
Aktivitetscentret Sundholm er et beskæftigelsestilbud til socialt udsatte borgere, som lever i hjemløshed, i afhæn-
gighed og/eller har psykiske problemer og en heraf nedsat livskvalitet - materielt, socialt og eksistentielt. Aktivitets-
centret er en offentlig institution under Socialforvaltningen i Københavns Kommune.
Der er fire forskellige værksteder, bl.a. et multiværksted, hvor brugerne producerer kunst og brugskunst, samt et
træværksted, hvor man udfører snedkeropgaver.
Timeantal for brugerne aftales individuelt, og en time aflønnes med 14 kr. før skat. Fra personalet fra Aktivitetscen-
tret Sundholm er der fuld forståelse for, at brugerne kan have både gode og dårlige dage, så rammerne er meget
fleksible.
Sydhavnspedellerne
I forbindelse med et værested, som ligger på Sydhavnen i Aarhus, har man iværksat et pedelprojekt, hvor nogle af
brugerne hjælper med at holde området pænt og rent.
De modtager diæter for deres indsats, og formålet med projektet er at inspirere de lokale virksomheder til at
ansætte nogle af dem til småopgaver som fx at renholde udeområderne.
19
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 110: Henvendelse af 11/1-19 fra Rådet for Socialt Udsatte om socialt frikort
1999808_0020.png
Socialt frikort er de socialt udsattes mulighed for at tjene en ekstra skilling
At få en identitet og være en del af et fællesskab. At få et sted at høre til. Det er dét, som er de
vigtigste faktorer, når nogle af vores socialt udsatte medborgere skal sætte ord på, hvad der kan
motivere dem til at få et job.
Det tæller selvfølgelig også, at man kan tjene nogle penge, men det er ikke det vigtigste. I 2019
og 2020 kører forsøgsordningen med socialt frikort, hvor socialt udsatte kan få lov til at tjene
en lille sum penge uden at blive trukket i sociale ydelser.
Ordningen er socialt udsattes mulighed for lidt bedre livskvalitet og for at bidrage med noget,
som andre kan bruge. For nogle kan det også være den første trædesten til en bedre tilværelse.
Dette katalog er først og fremmest henvendt til ledere i landets kommuner, men også frivillige
og sociale organisationer samt andre interesserede. Her kan de hente inspiration til, hvordan
socialt frikort kan blive implementeret.
På en god dag, hvor jeg er frisk, kan jeg godt komme
og læsse en lastbil i fire timer, men ikke på en dårlig
dag.”
Potentiel bruger
Daglejerjobs vil nok være bedst. Så binder man sig ikke til noget, man ikke kan
holde fast i.”
Potentiel bruger
Det ville jo give mening at komme ud til fru Jensen,
og du kan se bagefter, at nu har hun fået klippet sin
hæk og ordnet sine bede.”
Potentiel bruger
Dette katalog er udgivet i samarbejde med
Cabi
Åboulevarden 70, 3
8000 Aarhus C
Telefon: 8612 8855
www.cabiweb.dk