Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1995329_0001.png
Skrivelse
Skærpede regler om tilskud til tegnsprogs-
tolkning
20. december 2018
J.nr 2018-4974
Overordnet om reglerne om tegnsprogstolkning
Regler om tegnsprogstolkning til personer med hørehandicap er en del af reglerne
om personlig assistance i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
Målgruppen er personer, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand for at kunne varetage
et job på ordinære løn- og ansættelsesvilkår, job med løntilskud, seniorjob, fleks-
job, virksomhedspraktik eller i forbindelse med efter- og videreuddannelse.
Jobcentret bevilger tolkning efter ansøgning fra borgeren ved at yde tilskud til per-
sonlig assistance. Assistance kan gives ved, at tolken rekvireres direkte fra et tolke-
firma, hvor jobcenteret udbetaler tilskuddet direkte til tolkefirmaet. Tolken kan
også ansættes i den virksomhed, som borgeren er ansat i. I denne situation udbeta-
les tilskuddet til virksomheden, hvor borgeren og tolken er ansat. Personen med
handicap skal forud for ansættelse eller rekvirering af en assistent godkende tolken.
Behov for skærpede regler om tegnsprogstolkning
Beskæftigelsesministeren er i sommeren 2018 blevet bekendt med, at der i nogle
tilfælde sker uhensigtsmæssig udnyttelse af tilskud til tegnsprogstolkning i situati-
oner, hvor der er sammenfaldende økonomiske interesser mellem den døve, ar-
bejdsgiveren og/eller leverandøren af tolkeydelser. Det kan fx gælde i situationer,
hvor døve eller deres arbejdsgivere opretter et tolkefirma alene med henblik på, at
kunne hjemtage det høje tilskud fra kommunen. Det kan fx være et ægtepar, hvor
manden, som er døv, anvender et firma, der er ejet af hans kone til at tolke for sig.
Herved kan konen hjemtage det høje tilskud fra kommunen, også selvom hun udli-
citerer den faktiske tolkning til et tredje firma, som udfører opgaven til en timepris,
der udgør fx halvdelen af tilskuddet fra kommunen. Differencen bliver dermed til
et overskud i konens firma, som hun lovligt har kunnet beholde.
Formålet med ændringen af ordningen
Beskæftigelsesministeren har foretaget vedlagte ændring af bekendtgørelse om
kompensation til handicappede i erhverv m.v. for at begrænse muligheden for
uhensigtsmæssig udnyttelse af tilskud til tegnsprogstolkningen.
De nye regler medfører, at det er en betingelse for, at jobcenteret kan udbetale til-
skud, at tolkebrugeren og tolkebrugerens arbejdsgiver ikke har økonomisk interesse
i den virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
Det er endvidere en betingelse, at hverken tolkebrugerens nærmeste pårørende eller
tolkebrugerens arbejdsgivers nærmeste pårørende har økonomisk interesse i den
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Orientering om skærpede regler om tegnsprogstolkning
virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
Jobcenteret kan i særlige tilfælde efter en konkret vurdering fravige disse betingel-
ser. Se nærmere nedenfor. Før jobcenteret kan udbetale tilskud, skal tolkebrugeren,
dennes arbejdsgiver og tolken erklære på tro og love, at betingelserne er opfyldt.
Økonomisk interesse
Det er ikke nærmere defineret, hvornår der foreligger økonomisk interesse, hvorfor
det afhænger af en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde er tale om øko-
nomisk interesse.
Det skal indgå i vurderingen, at der ikke må være mulighed for - fx gennem etable-
ring af et tolkefirma med samme ejer, som det firma, hvor den døve er ansat - at
hjemtage et tilskud, der er langt højere end den faktiske udgift til tolkeydelsen - og
dermed generere et lovligt overskud.
I jobcenterets afvejning af, om der foreligger økonomisk interesse, er det relevant
at holde ovennævnte formål med ændringen for øje.
Nærmeste pårørende/nærtstående
Det er endvidere en betingelse, at hverken tolkebrugerens nærmeste pårørende eller
tolkebrugerens arbejdsgivers nærmeste pårørende har økonomisk interesse i den
virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres. Nærmeste pårørende er ikke nærmere
defineret, og det afhænger derfor af en konkret vurdering.
Som hovedregel vil en ægtefælle være at anse som nærmeste pårørende. Endvidere
kan andre nærmeste pårørende med et tilknytningsforhold, der ikke beror på et
ægteskab, men på et fast samlivsforhold, også omfattes. I de fleste tilfælde vil fa-
miliemedlemmer i den direkte op- eller nedadstigende linje kunne betragtes som
nærmeste pårørende. Herudover kan søskende også omfattes. Derudover kan fætre,
kusiner eller anden familie betragtes som nærmeste pårørende. Endvidere kan ven-
skaber efter omstændighederne også omfattes, hvis der er tale om et nært venskab.
Det vil i de enkelte tilfælde afhænge af en konkret vurdering, hvor jobcenteret bør
anvende kendskab om personens forhold og relationer.
Tro og love erklæring
Såvel den døve som dennes arbejdsgiver og tolken skal underskrive en tro-og love-
erklæring om, at betingelserne er overholdt. Herved sikres, at der kan placeres et
entydigt ansvar for overholdelsen.
Bestemmelsen indebærer, at det på tro og love erklæres, at udbetalingen af tilskud-
det udbetales i overensstemmelse med betingelserne om, at:
1. tolkebrugeren og tolkebrugerens arbejdsgiver ikke har økonomisk interesse i
den virksomhed, hvorfra tolkeydelsen rekvireres.
2. tolkebrugerens nærmeste pårørende eller tolkebrugerens arbejdsgivers nærme-
ste pårørende ikke har økonomisk interesse i den virksomhed, hvorfra tolke-
ydelsen rekvireres.
2
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Orientering om skærpede regler om tegnsprogstolkning
Det bemærkes, at afgivelse af en sådan erklæring mod bedre vidende er strafbart.
Jobcenteret vil således kunne kræve, at tolkebrugeren, dennes arbejdsgiver og tol-
ken afgiver oplysningerne på tro og love, og vil i så fald kunne lægge denne oplys-
ning uprøvet til grund forud for udbetalingen af tilskud. Jobcenteret er dog forplig-
tet til ved mistanke om overtrædelse af reglerne at se nærmere på sagen, selv om
der er underskrevet en tro og love erklæring.
Det samme gør sig allerede gældende, når der udbetales tilskud til personlig assi-
stance til en virksomhed under sygefravær hos personen handicap. I disse tilfælde
fremgår det af gældende ret, at før tilskud kan udbetales, skal arbejdsgiveren erklæ-
re på tro og love, at arbejdsgiveren er forpligtet til at udbetale løn til assistenten i
den periode, hvor personen med handicap er fraværende.
Fravigelse af betingelserne
På baggrund af en konkret vurdering kan jobcentret dog fravige ovennævnte betin-
gelser. Det kan fx være:
under hensyntagen til særlige geografiske forhold fx en døv med virksom-
hed/ansættelsessted beliggende fjernt fra en tolkeleverandør, og som har en æg-
tefælle, der er tolk, og hvor den døve har behov for fx 1-2 times ugentlig tolk-
ning.
ved tolkning, hvor der er behov for speciel faglig viden om det område, der
tolkes indenfor (fx specialiseret ingeniør eller lignende).
hvor der er tale om få og ikke gentagne tolkninger, idet den økonomiske vin-
ding vil være meget begrænset. En fravigelse skal altid ske i overensstemmelse
med intentionen med ordningen.
Jobcentrene har derfor mulighed for at fravige bestemmelserne, så længe jobcente-
ret vurderer, at der ikke er kritiske forhold omkring nærtstående og sammenfalden-
de økonomiske interesser. Det vil sige, at det vil afhænge af en konkret vurdering
af de samlede forhold, når jobcenteret tager stilling til, om de kan dispensere, såle-
des der kan bevilges tilskud til en nærtstående tolk med økonomisk interesse.
Ikrafttrædelsestidspunkt og overgangsordning for bevillinger fra før 1. februar
2019
Bekendtgørelsen vil finde anvendelse på alle bevillinger, der gives efter den 1.
februar 2019.
Det vil sige, at for alle bevillinger af tolkeydelse, der er givet efter den 1. februar
2019, er det en forudsætning for udbetaling af tilskud, at bevillingen lever op til de
nye og skærpede regler. Det gør sig gældende for bevilling til nye ansøgninger og
genbevillinger til borgere, der allerede har tolkebevillinger.
Bevillinger af tolkeydelser, der er givet inden den 1. februar 2019, kan fortsætte
efter de hidtil gældende regler frem til 1. april 2019.
Hvis jobcenteret forud for den 1. februar 2019, har bevilget tolkeydelse, vil denne
bevilling først være omfattet af de nye skærpede regler den 1. april 2019.
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 102: Orientering om skærpede regler om tegnsprogstolkning
Det vil sige, at jobcenteret i perioden fra den 1. februar 2019 til den 1. april 2019
skal gennemgå alle allerede bevilligede bevillinger, således at det sikres, at alle
bevillinger pr. 1. april 2019 lever op til de nye skærpede regler.
Opfølgning
For at understøtte implementeringen af de nye skærpede regler på området vil der
blive gennemført en tilsynsindsats ca. seks måneder efter bekendtgørelsens ikraft-
træden. Det vil sige omkring 1. oktober 2019.
Tilsynsindsatsen vil undersøge, om kommunerne anvender reglen korrekt, og om
der er behov for yderligere justeringer for at undgå uhensigtsmæssig brug af ord-
ningen.
4