Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1994995_0001.png
Årsrapport
2017
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0002.png
Indhold
2017 set i bakspejlet
– stabil kurs
og god fart fremad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
v. tilsynschef Peter Bjerregaard Andersen
4
Tilbuds og plejefamiliers arbejde med
kvaliteten
giver resultater. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Konturerne af
det risikobaserede tilsyn
tegner sig . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Uanmeldte tilsyn
giver bredere og dybere indsigt . . . . . . . . .
22
Nattilsyn på tilbud
– garanti for kvaliteten 24/7 . . . . . . . . . . . . . . 26
Plejefamilier roser konsulenter på
uanmeldte tilsynsbesøg
. . . 30
Lindevej 5A · 5750 Ringe · 72 53 19 00
[email protected]
www.socialtilsynsyd.dk
April 2018
Oplag: 3.000 stk.
Socialtilsyn på
alkoholtilbud
giver mening . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Små startvanskeligheder – men fine takter i processen
. . . . . . . 37
Vurdering af tilbuddenes
økonomi
– hvordan? . . . . . . . . . . . . . . 38
Socialtilsyn Syd 2017 – fortalt med
tal
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
STS+
– vi kan mere, end vi skal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
50
2
3
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0003.png
2017 set i bakspejlet
– stabil kurs og god fart
fremad
I 2017 konsoliderede Socialtilsyn Syd driften. Samtidig
modnedes det risikobaserede tilsyn og ‘spørg-først-skyd-senere’
tilgangen til tilsynsopgaven. I 2017 blev afgrænsningen af
myndighedsfeltet helt tydeligt – og et bestemt skib kom til at
billedgøre Socialtilsyn Syds ambitioner.
Af tilsynschef i Socialtilsyn Syd,
Peter Bjerregaard Andersen
Når jeg ser tilbage på de første fire år af
Socialtilsyn Syds levetid, blev 2017 det år,
hvor driften konsoliderede sig. De to første år
stod i regodkendelsernes tegn, og ikke mange
arbejdsdage lignede hinanden. I 2016 var bøl-
geskvulpene blevet mindre, men først i 2017
er der for alvor kommet systematik og ro ind i
løsningen af vores kerneopgave. Man kan sige,
at 2017 blev året, hvor vores tilsynsfaglighed
blev stabiliseret. Selvfølgelig er der fortsat
masser af udviklingspotentiale. Men i dag står
Socialtilsyn Syd godt og stabilt i sin faglighed,
både når det gælder at afvikle tilsynsbesøg
og afrapportere fra dem, og når et tilbud fx
ønsker at ændre elementer i sin godkendelse.
tilgang afspejler en bevidst prioritering fra
Socialtilsyn Syds side og viser noget om den
måde, vi fortolker begrebet ‘en risikobaseret
tilgang’.
Socialtilsyn Syd skal selvfølgelig også i fremti-
den lave mange anmeldte besøg på almindeli-
ge hverdage. Men når vi ser ud over paletten af
sociale tilbud og plejefamilier, er det tilsyns-
fagligt meningsfuldt at stræbe både efter en
aktiv brug af anmeldte og uanmeldte besøg og
efter en mere systematisk brug af uanmeldte
besøg på alle tidspunkter af døgnet, ugen eller
året. Døgntilbud lever som bekendt døgnet
rundt året rundt – og det skal tilsynet natur-
ligvis også gøre. Dette flugter – som vi læser
det – også bedst med de oprindelige politiske
hensigter med tilsynsreformen.
Socialtilsyn Syd arbejdede i 2017 ikke med
konkrete måltal for det risikobaserede tilsyn,
men vi er i fuld gang med at kridte banen op.
Det kan man læse om i kapitlet om dette, her-
under om de nattilsyn, vi har gennemført på
en række botilbud i løbet af det forgangne år.
Socialt tilsyn mellem kontrol og
udvikling
I Socialtilsyn Syd har omfanget af tilsynsbesøg
pr. tilbud været stigende i 2017. Det er godt,
og vi sigter fortsat mod en lidt højere gen-
nemsnitlig besøgsfrekvens i de kommende
år. Men det er ikke nok i sig selv. Det er vigtigt
at understrege, at de hyppige tilsynsbesøg i
Socialtilsyn Syds område går hånd i hånd med
en stærk tiltro til en dialogbaseret tilgang.
Uagtet at der naturligvis kan forekomme
situationer, hvor vi som tilsyn skal handle
både hurtigt og meget håndfast, har vi, som
en konsekvens af de første års erfaring med
tilbuddenes generelt gode kvalitet og store
samvittighedsfuldhed over for deres opgave,
internt formuleret vores tilgang som ‘spørg-
først-skyd-senere’. Tilsynslovens dobbelte
forpligtelse til både at foretage kontrol og
understøtte udvikling har omsat sig til den
selvforståelse som tilsynsmyndighed, at man
får et lige så godt – måske bedre – resultat
ved at vise åbenhed, respekt og nysgerrighed
og ved at komme til tilsynsbesøget med en
oprigtig vilje til at få belyst og vurderet både
de stæke og de svage sider hos tilbuddet eller
plejefamilien. Denne tilgang, håber jeg, afspej-
ler sig i hvert enkelt tilsynsbesøg.
Bevidste om socialtilsynets
afgrænsning
Når man er en ny myndighed, vil man natur-
ligvis gerne vise, at man er sin opgave voksen.
I en sådan situation kan der være en risiko
for, at man i sin iver for hurtigt at fylde myn-
dighedsrollen helt ud kommer lidt ud over
grænsen af sit eget myndighedsområde – og
måske ligefrem ind på andre tilsynsmyndighe-
ders domæne. Det er formentlig også sket for
Socialtilsyn Syd de første år, men det er noget,
vi har arbejdet meget bevidst med at undgå.
Tilsynskonsulenterne skal helt hen til kanten
af socialtilsynets myndighedsområde – men
så heller ikke længere. I 2017 blev vi, synes jeg,
ret gode til at stå tydeligt i vores eget myndig-
hedsområde og være klare på, at vores særlige
opgave er at foretage en samlet vurdering af,
Uanmeldte besøg og risikobaseret
tilgang
Roen omkring driften har givet os overskud
til at indvinde nyt land tilsynsfagligt. I 2017 er
det lykkedes Socialtilsyn Syds konsulenter at
foretage markant flere tilsynsbesøg end i 2016.
Det er lykkedes at hæve andelen af uanmeldte
tilsynsbesøg – og det er lykkedes at lave flere
tilsynsbesøg på skæve tidspunkter. Denne
4
5
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0004.png
Idag står Socialtilsyn Syd godt og stabilt i sin faglighed,
både når det gælder at afvikle tilsynsbesøg og
afrapportere fra dem, og når et tilbud fx ønsker at
ændre elementer i sin godkendelse”
Peter Bjerregaard Andersen
om tilbuddet har den fornødne kvalitet med
udgangspunkt i tilsynsloven og kvalitetsmo-
dellens temaer.
som tilsynsmyndighed – både når vi kontrolle-
rer, og når vi understøtter kvalitetsudviklingen.
De indre linjer
Førende i at kvalitetssikre socialt
arbejde
Socialtilsyn Syd har etableret en stærk tilsyns-
faglighed, og selvom vi ved, at vi fortsat er i
udvikling, så stiler vi højt. Socialtilsyn Syds
vision er, at vi vil være blandt den håndfuld
aktører – private som offentlige – der er bedst
til at kvalitetssikre socialt arbejde i Danmark.
For os hører der tre ting til at være blandt de
førende på området:
Den første handler om ansvar.
Socialtilsyn Syd
skal være meget, meget dygtig til at sikre, at
alle tilbud inden for vores område har den
fornødne kvalitet for de borgere, der benytter
tilbuddene. Vi er så at sige garant for, at der er
den fornødne kvalitet på hvert eneste tilbud.
Den anden handler om relevans.
Ifølge lov om
socialtilsyn skal vi – ud over at kontrollere –
bidrage til læring og udvikling. For Socialtilsyn
Syd kan dette udtrykkes meget ambitiøst. Vi
vil nå dertil, at tilbud og plejefamilier om ikke
ligefrem længes efter vores besøg, så i hvert
fald er bevidste om, at de også får noget fagligt
ud af et besøg af en tilsynskonsulent.
Den tredje handler om interesse.
Vi skal være
interessante for socialfaglige og socialpolitiske
beslutningstagere. Det kan vi blive ved at være
dygtige til at beskrive, hvad vi ser og opfanger
Det tager længere tid, end man tror, at opbyg-
ge en organisation og en faglighed. Men nu
har vi en systematik og en grundfaglighed,
der kommer både os og vores tilbud til gode.
Samtidig er der på de indre linjer blevet skabt
en organisation, hvor medarbejderne oplever
god trivsel og et godt arbejdsmiljø. Det er vi
stolte af.
Ledere benytter mange forskellige metaforer
for at forsøge at beskrive og billedgøre udvik-
lingen på den arbejdsplads, de står i spidsen
for. Min foretrukne metafor er et skib, og mit
yndlingsbillede i 2017 blev et sejlskib under
Volvo Ocean Race, verdens længste havkap-
sejlads. Store ambitioner og et dedikerede
mandskab, der yder sit bedste – også når
kombinationen af kaptajnens kurs og havets
beskaffenhed udfordrer både material og
mandskab. Det billede sammenfatter, at 2017
blev et godt år for Socialtilsyn Syd.
Forhåbentlig er denne årsrapport interessant
læsning og dermed en markering af, at Social-
tilsyn Syd er på rette kurs.
Socialtilsyn Syd
April 2018
Peter Bjerregaard Andersen
Tilsynschef
6
7
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0005.png
Kvaliteten
For Socialtilsyn Syd handler kvalitet i høj
grad også om den måde, hvorpå tilbud og
plejefamilier arbejder med at fastholde
kvaliteten. God kvalitet fremkommer dermed
gennem viljen til og bestræbelsen på at
fastholde og udvikle kvaliteten.
8
9
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0006.png
Tilbuds og plejefamiliers
arbejde med
kvaliteten
giver resultater
At fastholde og udvikle kvalitet er et stadigt udviklingsarbejde for
tilbud og plejefamilier. Deres evne til at rumme nye udfordringer
og de stadige bestræbelser på kompetenceudvikling og
selvrefleksion er et aspekt af kvalitetsvurderingen, som altid har
Socialtilsyn Syds opmærksomhed.
Om der er kvalitet på sociale tilbud og i pleje-
familier – og om kvaliteten stiger eller falder –
kan udtrykkes på flere måder. En af dem er de
scorer, der ligger i kvalitetsmodellen, og som
udtrykkes i de tilsynsrapporter, som social-
tilsynet udarbejder for de enkelte tilbud og
plejefamilier. Den samlede score sammenfat-
tes i et såkaldt ‘spindelvæv’, der har til formål
at være et ‘overblikværktøj’ for dialog mellem
tilsynskonsulenten og tilbud eller plejefamilie.
Scorerne opfattes let som karakterer, hvilket
de ikke er. Det at sammenfatte en kvalitativ
vurdering i få temascorer ved at lave nogle
simple gennemsnit af nogle indikatorer– og
kriteriescorer bør altid tages med metodiske
forbehold.
De forbehold, der er for at bruge gennemsnits-
scorer som et direkte kvalitetsmål, bliver kun
større, hvis de benyttes til at beskrive kvali-
tetsniveau og kvalitetsudvikling for grupper af
tilbud. Derfor har Socialtilsyn Syd valgt ikke
at vurdere kvaliteten for grupper af tilbud på
grundlag af scorerne i kvalitetsmodellen.
Det er de skriftlige tilbagemeldinger, som mere
nuanceret kan udtrykke Socialtilsyn Syds
kvalitetsvurdering af de enkelte tilbud. Social-
tilsyn Syds generelle vurdering er, at kvaliteten
hos tilbud og hos plejefamilier set med disse
øjne er god.
For Socialtilsyn Syd handler kvalitet i høj grad
også om den måde, hvorpå tilbud og plejefa-
milier arbejder med at fastholde kvaliteten.
God kvalitet fremkommer dermed gennem
viljen til og bestræbelsen på at fastholde og
udvikle kvaliteten. Det er dette kvalitetsbe-
greb, der behandles i dette afsnit.
I 2017 var de indledende og lidt formalistiske
aspekter ved at det at være underlagt det
nye socialtilsyn i store træk faldt på plads.
Arbejdet med regodkendelser blev afsluttet i
2015 – men nogle ‘dønninger’ fortsatte ind i
2016. I 2017 er Socialtilsyn Syd blevet bedre
til i forbindelse med tilsyn at efterspørge det
materiale, som er relevant for den aktuelle
kvalitetsvurdring – og kun dette materiale.
Tilbud og plejefamilier er tilsvarende blevet
mere professionelle i deres dokumentation
til tilsynet og til at beskrive deres metoder og
tilgange – selvom der fortsat er plads til udvik-
ling. De er samtidig blevet mere afklarede
med, hvordan de skal modtage tilsynet.
Det betyder, at hvor det formelle i kvalitets-
arbejdet tidligere fyldte meget i tilsynet, har
både Socialtilsyn Syd og tilbud/plejefamilier
i 2017 kunnet fokusere mere direkte på andre
aspekter af kvaliteten: Hvordan plejefamili-
erne agerer, når de får plejebørn med svære
udfordringer. Hvordan et tilbud reagerer, når
der er lederskifte eller mandefald på grund
af sygdom. Hvordan man både som tilbud
og plejefamilie handler, når der sker noget
uventet, og hvordan man reflekterer over det
skete, så man systematisk kan indoptage de
nye erfaringer i sit fremtidige virke. Også i for-
hold til sådanne mere afgrænsede og konkrete
forhold oplever Socialtilsyn Syd generelt god
kvalitet på tilbud og hos plejefamilier.
10
11
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0007.png
Opmærksomheds- og
udviklingspunkter
For plejefamiliernes vedkommende handler
det om, at rigtigt mange familier er både åbne
og opsøgende i forhold til videnssøgning,
kompetenceudvikling og selvrefleksion. De er
proaktive, og de søger dialog og støtte, når de
står i udfordringer i hverdagen. Det er Social-
tilsyn Syd erfaring, at de – relativt få – pleje-
familier, der har brug for et kvalitetsløft, som
hovedregel formår at gennemgå den nødven-
dige udvikling i samspil med de kommuner,
som har anbragt børn hos dem.
På tilbudsområdet har Socialtilsyn Syd
oplevet, at tilbuddene tager kvalitetsarbejdet
og arbejdet med kvalitetsmodellen meget
alvorligt. En indikation på god kvalitet er for
konsulenterne, at et tilbud har fokus på, hvor-
dan det sikrer en fortsat god kvalitet og har øje
for de bevægelser, der kan være i kvaliteten
– hen over døgnet eller året eller ved begiven-
heder, der kommer udefra. Det har været et
fokusområde for Socialtilsyn Syd at tale med
tilbuddene om, at kvalitetsmodellens scorer er
et udtryk for kvalitet, men at dette udtryk ikke
kan stå alene. De udviklings- og opmærksom-
hedspunkter, som ofte indgår i konsulenter-
nes tilbagemeldinger til tilbuddene, kan i høj
grad også bruges som grundlag for yderligere
udvikling af kvaliteten. Socialtilsyn Syd er i
stigende grad blevet opmærksom på at anven-
de disse som udgangspunkt for dialog med
tilbuddene om kvalitet. Som myndighed har vi
også en opgave i at forklare og afdramatisere
vores brug af opmærksomheds- og udvik-
lingspunkter til forskel fra sanktioner i form af
påbud eller skærpet tilsyn.
overensstemmelse i de led, der udgør funda-
mentet for løsningen af de konkrete opgaver
– godkendelse, visitation/match, handleplan
(indsatsmål), fysiske rammer, overvejelser
omkring metode og daglig praksis. Socialtilsyn
Syd får mere og mere præcis dokumentation
fra tilbuddene, bl.a. fordi arbejdet med doku-
mentation ude på tilbuddene er understøttet
af it-værktøjer. Dette systematiske arbejde
betyder, at tilsynskonsulenterne og tilbud/ple-
jefamilier i større og større grad kan koncen-
trere sig om drøftelser af, hvordan kvaliteten
sikres og udvikles.
Socialtilsyn Syd har i 2017 ud fra en faglig risi-
kovurdering arbejdet med en vekselvirkning
mellem anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.
Det er tilsynets helt generelle erfaring, at også
de uanmeldte tilsynsbesøg viser, at der i langt
den overvejende del af både tilbud og plejefa-
milier er god kvalitet og god overensstemmel-
se mellem teori, selvforståelse og praksis. Og
at der, hvor noget halter, er vilje til udvikling.
Se også kapitlet om uanmeldte tilsyn, herun-
der nattilsyn på voksentilbud.
Flere kommuner siger, at de til tider har van-
skeligt ved at finde den helt rigtige plejefami-
lie til nogle af de mere komplicerede opgaver.
Samtidig er der et betydeligt antal plejefa-
milier, som har en eller flere ledige pladser i
længere tid – og som derfor kan have vanske-
ligt ved at fastholde motivationen til at stå
til rådighed. De fem socialtilsyn er opmærk-
somme på disse umiddelbart modsatrettede
tendenser på plejefamilieområdet og har
derfor besluttet at belyse dette i årsrapporter-
ne for 2018.
Anmeldte/uanmeldte besøg
Både plejefamilier og tilbud arbejder syste-
matisk og professionelt med at sikre, at der er
12
13
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0008.png
Det risikobaserede
tilsyn
Der er fokus på at fremme, at alle konsulenter
til stadighed skal bruge hele deres faglighed,
erfaring og begrebsverden til at stille skarpt på
det, der til hver en tid vil kunne udgøre en risiko
for kvalitetssvigt på det enkelte tilbud.
14
15
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0009.png
Konturerne af
det risikobaserede tilsyn
tegner sig
Flere uanmeldte besøg, besøg på skæve tidspunkter,
regelmæssige – men ikke for hyppige – konsulentskift og særlige
opmærksomhedspunkter udgør ingredienserne i en risikotilgang,
hvor ambitionerne er høje.
Folketinget har lagt en ramme for antallet af
tilsynsbesøg – nemlig minimum ét om året
på hver selvstændig afdeling, som et tilbud
består af. Børne- og Socialministeriet har
yderligere fyldt rammen ud ved at fastlægge,
at “Tilsynsintensiteten skal tilrettelægges efter
forholdene og fastsættes af socialtilsynet efter
en risikovurdering.” Endelig er den økonomisk
ramme for socialtilsynenes aktivitet umiddel-
bart fastlagt ud fra en norm på 1-3 besøg om
året i gennemsnit.
Med andre ord: Socialtilsyn Syd (og de øvrige
socialtilsyn) kan ikke vælge at sige, at nogle
tilbud fungerer så upåklageligt, at de et år slet
ikke behøver et tilsyn. Alle skal have mindst et
besøg om året. Samtidig skal tilsynet fordele
de ‘ekstra’ tilsynsbesøg ud fra en vurdering af,
hvor der er størst risiko for, at tilbuddene ikke
lever op til kvalitetskravene. Endelig betyder
økonomien, at tilsynene ikke bare kan strø
tilsynsbesøg om sig med løs hånd.
I 2017 fik Socialtilsyn Syd kondenseret og
analyseret erfaringerne fra sine første leveår
så meget, at vi har fået hold på, hvilke ingre-
dienser der skal til, for at tilsynet systematisk
kan arbejde med – og levere – et risikobaseret
tilsyn. De kommende år vil gøre Socialtilsyn
Syd endnu skarpere på det ønskede blan-
dingsforhold mellem de enkelte ingredienser
– vel vidende, at et risikobaseret tilsyn ikke er
en statisk størrelse.
Nogle af ingredienserne har ledelsen i Social-
tilsyn Syd leveret, andre må nødvendigvis
komme fra de erfarne tilsynskonsulenter, der
har deres daglige gang på tilbud og i plejefa-
milier. Der er i 2017 blevet arbejdet med en
række forskellige perspektiver på det risikoba-
serede tilsyn.
uanmeldte – ikke set fra det enkelte tilbud,
men som en helhedsbetragtning.
Tæt forbundet med de uanmeldte besøg er
placeringen af besøg på døgnet, ugen og
året. Altså et fokus på tilsynsbesøg på skæve
tidspunkter. Måske opleves det meget forstyr-
rende for et tilbud eller en plejefamilie at få
tilsynsbesøg lige ved aftensmadstid, en søn-
dag formiddag, dag tre inde i sommerferien
eller – for voksentilbuds vedkommende – om
natten. Men for at kunne føre et risikobaseret
tilsyn er vi nødt til at komme, når der er mest
brug for det. Når der er mest ‘kul på’, når der
er flest følelser i spil, eller når bemandingen
erfaringsmæssigt er tynd.
Vi satte gang i bevægelsen i 2017. I 2018 og
fremover vil vi blive endnu skarpere på forde-
lingen.
Skift i tilsynskonsulent – hvor
hyppigt?
Det korte svar på et spørgsmål, der har fyldt
rigtigt meget i 2017 vil være: Ikke for tit – men
heller ikke for sjældent! Bag denne korte
formulering ligger mange faglige overvejelser,
Hvor mange, hvor tit og
hvornår?
Det første princip handler om antallet af
tilsynsbesøg, balancen mellem anmeldte og
uanmeldte besøg og den tidsmæssige forde-
ling af besøgene på døgnet, ugen og året.
I 2017 har plejefamilier og voksentilbud i gen-
nemsnit haft 1,5 tilsynsbesøg, og børnetilbud
har i gennemsnit haft 2,5 besøg. Socialtilsyn
Syd har den helt overordnede holdning, at vi
skal være så ofte til stede ude på tilbud og i
plejefamilier som muligt, ud fra hvad der giver
mening i tilsynssammenhæng. Derfor var
antallet af besøg ud fra en risikobetragtning i
sig selv et indsatsområde i 2017, og den opnå-
ede frekvens var tilfredsstillende.
Balancen mellem anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg er et andet vigtigt element. Års-
rapporten for 2017 beskæftiger sig indgående
med de uanmeldte tilsynsbesøg i et andet
kapitel. Men overordnet er det erfaringen,
at de anmeldte tilsyn ikke kan stå alene. Og
måske kan man endda tilføje et ‘længere’. For
i takt med, at formalia omkring tilbud og pleje-
familier er kommet i orden, er det blevet klart,
at på et uanmeldte besøg – som et tilbud eller
en plejefamilie i sagens natur ikke har kunnet
forberede – får tilsynet et anderledes blik ind
i, hvordan teori og praksis hænger sammen,
end på et anmeldt besøg. Omkring halvdelen
af Socialtilsyn Syds tilsynsbesøg skal være
16
17
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0010.png
På tilbudsområdet gør man sig tilsvarende
erfaringer og vurderinger. Et foreløbig pejle-
mærke er dog, at tilbuddene i gennemsnit
bør opleve konsulentskift cirka hvert tredje
år. Men på begge områder er det også sådan,
at andre forhold – fx personaleomsætning og
effektiv afvikling af tilsynsbesøg i fht. geografi
– til stadighed kan udfordre, hvad vi opfatter
som den optimale konsulentstabilitet.
legruppen eller blandt børnene potentielt
kan have stor betydning for driften, fik også
mindst 2 besøg. Det samme fik voksentilbud,
hvor beboerne vurderes at have særlig svært
ved selv at benytte sig af whistleblowerord-
ningen.
Hvad skal konsulenterne lægge
særligt mærke til?
I Socialtilsyn Syd har vi i 2017 arbejdet med,
om der skulle udarbejdes en liste over, hvad
konsulenterne skal være særligt opmærksom-
me på under et tilsynsbesøg, for at man for
alvor kan kalde besøget for ‘risikobaseret’.
Indtil videre er vi nået frem til to ting. Den
ene er, at vi ikke har lavet det, vi har kaldt en
‘bruttoliste’. Altså en liste over alt det, der erfa-
ringsmæssigt skulle få de røde lamper til at
lyse. Begrundelsen er, at en sådan bruttoliste
– hvor ofte vi end måtte slå fast, at den ikke er
endelig – alligevel kan gå hen og blive en slags
facitliste. I stedet er der fokus på at fremme, at
alle konsulenter til stadighed skal bruge hele
deres faglighed, erfaring og begrebsverden
til at stille skarpt på det, der til hver en tid vil
kunne udgøre en risiko for kvalitetssvigt på det
enkelte tilbud.
Til gengæld arbejdede tilsynskonsulenterne
i 2017 med en ‘nettoliste’ over de tilbud og
plejefamilier, der ud fra en generel risikovurde-
ring skulle udløse opmærksomhed i form af 2
tilsynsbesøg det pågældende år. På plejefami-
lieområdet udløste en ny godkendelse 2 besøg
inden for 12 måneder i driftsåret. Plejefamilier,
der er godkendt til en særlig stor opgave, fik
også mindst 2 tilsynsbesøg – uagtet at loven
kun foreskriver mindst 1. De meget små bør-
netilbud, hvor enkeltstående skift i persona-
Kan driften hænge sammen,
når ambitionerne samtidig
stiger?
Flere og flere tilsynsbesøg, også fremadrettet.
Flere af dem på skæve tidspunkter. Et mål om
færre konsulentskift. Mindt 2 tilsynsbesøg til
en vifte af tilbud og plejefamilier. Alt sammen
uden flere ressourcer. Hvordan kan det hænge
sammen – når Socialtilsyn Syd samtidig gerne
vil give medarbejderne rimelige arbejdsvilkår?
Svaret er, at den risikobaserede tilgang, der
her er tegnet omridset af, kræver en effektiv
drift og et meget tæt samspil mellem drifts-
ledelsen og tilsynskonsulenterne. En effektiv
drift forstået som en stadig bestræbelse på
tværgående aktivitetsplanlægning, priori-
tering af særlige forhold samt fokusering på
kortere og klarere tilsynsrapporter.
Sidst – men aller vigtigst – fordrer de mange
ambitioner en effektiv kompetence- og meto-
deudvikling. Denne udvikling vil understøtte,
at tilsynskonsulenterne kan være garanter
for, at også de ikke-åbenlyse kvalitetsmangler
opdages – og opdages sideløbende med den
fortsatte effektivisering af Socialtilsyn Syds
drift.
Den fortsatte kompetence- og metodeudvik-
ling vil samtidig betyde, at tilsynsarbejdet ved-
bliver med at opleves som relevant i forhold til
at understøtte kvalitetsudviklingen på tilbud
og i plejefamilier, så Socialtilsyn Syd også indi-
rekte bidrager til at forebygge kvalitetssvigt i
fremtiden.
som hverken kan eller skal udmøntes i en alt
for rigid facitliste, men som alligevel i 2017
nåede nogle foreløbige konklusioner.
Både plejefamilier og tilbud oplevede de
første år i Socialtilsyn Syd at have besøg af en
række forskellige tilsynskonsulenter. I gen-
nemsnit har de godkendte plejefamilier fx set
3-4 konsulenter i de sidste fire år – hvilket ikke
altid har været begrundet fagligt men også i
driften. Dette skal holdes op imod, at der for år
tilbage på familieplejeområdet mange steder
formentlig har været en meget stor stabilitet
blandt de tilsynsførende familieplejekonsu-
lenter.
I Socialtilsyn Syd er vi i 2017 blevet skarpe-
re på, at der skal være en balance mellem
uvildighed og kendskab til en plejefamilie
eller et tilbud. Dette muliggør, at konsulen-
ten på den ene side stadig ser familien eller
tilbuddet så meget udefra, at han eller hun
stiller de rigtige, kritisk-nysgerrige spørgsmål,
men på den anden side har så stort et kend-
skab til plejefamilien eller tilbuddet, at der
ikke startes helt fra bunden hver gang. Mange
tilbud er højt specialiserede, og her giver det
ekstra mening, at tilsynskonsulenten et langt
stykke hen ad vejen kender tilbuddet og dets
faglighed. Det giver et stærkere grundlag for
at forberede et særligt fokus på elementer i
en højt specialiseret praksis, fx i forhold til et
tidligere besøg, hvor konsulenten fik et godt
indblik i tilbuddets forståelse af sammenhæn-
gen mellem målgrupper og valgt metode. Det
samme hørte Socialtilsyn Syd i det forgangne
år fra tilsynskonsulenterne selv, fra tilbuddene
selv og fra andre interessenter.
Hvad betyder det for, hvor tit der skal skiftes
konsulent? På familieplejeområdet vil Social-
tilsyn Syd bruge det eller de næste år til at
vurdere på, hvor tit der generelt bør skiftes
konsulent – og hvilke særlige forhold som gør
enten skift eller fastholdelse særligt påkrævet.
18
19
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0011.png
Uanmeldte
tilsyn
Den korte konklusion er,
at de uanmeldte tilsyn
er blevet et naturligt
arbejdsredskab for
Socialtilsyn Syd på linje
med anmeldte besøg.
20
21
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0012.png
Uanmeldte tilsyn
giver bredere og
dybere indsigt
I 2017 voksede antallet af uanmeldte tilsyn i Socialtilsyn Syd
markant. De er – for både tilsynskonsulenter, tilbud og plejefamilier –
blevet et vigtigt og meningsfuldt supplement til de anmeldte besøg.
Et beroligende faktatjek. Et supplement til
anmeldte besøg. Et vigtigt redskab. En svær
disciplin. En måde at få medarbejdere og bor-
gere i tale, som man som konsulent ellers ikke
ville møde. Der er mange måder at karakteri-
sere de uanmeldte tilsynsbesøg på, hvis antal
i Socialtilsyn Syd voksede, så de nu udgør
mellem godt 30 og 50 % af alle tilsynsbesøg på
forskellige typer af tilbud.
Men to ting står klart efter et år med markant
flere uanmeldte tilsynsbesøg. Den ene er, at
tilsynskonsulenterne – efter en indledende
og meget naturlig skepsis og nervøsitet både
i plejefamilier og på tilbud – er blevet taget
utroligt godt imod, når de har ringet på døren
uden en forudgående aftale. Den anden er,
at tilsynskonsulenterne i det store og hele
melder, at de får det samme overordnede
billede af et tilbud eller en plejefamilie på et
uanmeldt besøg som på et anmeldt. Og at de
steder, hvor et uanmeldt tilsyn afdækker, at
noget umiddelbart halter, og et efterfølgende
anmeldt besøg bekræfter dette, så er der stor
vilje hos tilbud/plejefamilier til at få rettet
dette op – i dialog med os.
Den korte konklusion er derfor, at de uanmeld-
te tilsyn er blevet et naturligt arbejdsredskab
for Socialtilsyn Syd på linje med anmeldte
besøg. Erfaringen viser også, at der godt nok
på enkelte uanmeldte besøg bliver afdæk-
ket forhold, som ikke er kommet frem på de
anmeldte besøg. Men at tilsynskonsulenter-
ne langt oftere end måske forventet bliver
mødt af den ‘gode historie’, og at et uanmeldt
tilsynsbesøg, der er gået godt, får den profes-
sionelle stolthed til at vokse – hvad enten det
er på et tilbud eller i en plejefamilie.
Før 2014 var uanmeldte tilsyn på det sociale
område meget lidt brugt. Fra 2014, da social-
tilsynene startede deres virke, til 2016 var der
meget få uanmeldte tilsyn i Socialtilsyn Syd.
For Socialtilsyn Syd var uanmeldte tilsyn ikke
hensigtsmæssige i de første to år, idet alle
tilbud og plejefamilier skulle regodkendes.
Det er vigtigt, at de faglige metoder kan omsættes til
konkrete Så er jeg kommet, og familien har enten lige
sovet eftermiddagslur, eller de er lige gået i gang med
familiefrokost med tarteletter. Men jeg har kun oplevet
at blive taget godt imod. Det handler meget om, hvordan
man træder ind i familiens hjem.”
Tilsynskonsulent på familieplejeområdet
22
23
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0013.png
Den tidligere konsulent på et tilbud med voksne med svær
autisme, sagde til mig, at tilbuddet var meget positiv over
for uanmeldte besøg. Men at det var en god ide lige at
ringe fra parkeringspladsen, så medarbejderne kunne nå
at forberede borgerne.”
Tilsynskonsulent på voksentilbudsområdet
Uanmeldte tilsyn var i de første af Socialtilsyn
Syds leveår derfor begrænset til anvendelse
ved en risikovurdering med alvorlig bekym-
ring eller et whistleblow. Da regodkendelses-
processen var tilendebragt, og alle tilbud og
plejefamilier var godkendte og bæredygtige,
kom de uanmeldte tilsyn gradvist mere i fokus.
Nu blev det et mål at se, om billedet fra de
anmeldte besøg holdt, når Socialtilsyn Syds
tilsynskonsulenter kom på uanmeldt besøg.
For Socialtilsyn Syd har det været vigtigt i 2017
at få indarbejdet en kultur hos såvel tilsyns-
konsulenter som tilbud og plejefamilier, hvor
uanmeldte tilsynsbesøg er en del af ‘det nor-
male tilsyn’. Et uanmeldt tilsynsbesøg udføres
langt fra kun, når der har været et whistleblow
eller der har været grund til bekymring. Det
har tilsynskonsulenterne understreget, når
de har banket på døren på et uanmeldt tilsyn
– måske ovenikøbet på et skævt tidspunkt på
dagen eller ugen. Målet på familieplejeom-
rådet i 2017 har været, at en tredjedel af alle
plejefamilier skulle have 1 uanmeldt tilsyn og
der har været fokus på, at uanmeldte tilsyn
også kan ligge om aftenen og i weekender,
hvor familiedynamikken kan være en anden.
På voksentilbudsområdet var ønsket, at
halvdelen af tilsynene skulle være uanmeldte,
mens det på børneområdet med en årsnorm
på 2,5 tilsynsbesøg var ønsket, at hvert børne-
tilbud i gennemsnit fik 1 uanmeldt tilsynsbe-
søg. Disse mål er nået. Voksentilbudsområdet
har samtidig taget seriøst hul på disciplinen
‘nattilsyn’ på tilbud med vågen nattevagt – til
stor faglig tilfredshed for både tilsynskonsu-
lenter og de natmedarbejdere, som tilsyns-
konsulenterne mødte.
Socialtilsyn Syds tilsynskonsulenter er typisk
erfarne socialrådgivere, pædagoger eller andre
relevante faggrupper med mange års erfaring
inden for det sociale område. Alligevel er det
at udføre et uanmeldt tilsyn en svær disciplin,
som til stadighed kræver kollegial sparring,
erfaringsudveksling og vidensdeling. Tilsyns-
konsulenten skal både forberede sig grundigt,
ift. hvilke temaer der ville være relevante at
fokusere på, og være klar til under besøget at
bruge sin situationsfornemmelse til at genover-
veje disse temaer og måske vælge nogle andre.
Er der de medarbejdere på vagt, som ledelsen
har sagt – og er ratioen mellem faguddannede
og ikke-uddannede den rigtige? Skal fokus
være på at forsøge at afdække, om årsagen til et
barns tristhed ligger i anbringelsen eller andet-
steds? Konsulenten skal lynhurtigt være parat
til at skifte fra en plan A til en plan B – og være
i stand til at lave en rammesætning af besøget
både tids- og indholdsmæssigt sammen med
de ansatte/plejefamilien.
At gennemføre et uanmeldt besøg hand-
ler også om både respekt og situations- og
målgruppeforståelse. Særligt plejefamilier
– og i sjældne tilfælde også døgntilbud – kan,
når man uanmeldt ringer på døren, stå i en
situation, hvor tilsynskonsulenten efter en
kort dialog om forholdene vælger at fravige sit
ønske om at gennemføre et uanmeldt besøg.
Omvendt kan en situation også kalde på, at
tilsynskonsulenten så vidt muligt fastholder sit
ønske om at gennemføre det uanmeldte tilsyn.
I sidste instans er det dog altid tilbuddet eller
plejefamilien, som afgør, om og på hvilken
måde den enkelte konsulent blive lukket inden
for døren.
For nogle tilbud har det givet god mening på
et anmeldt besøg at tale med ledelsen om,
hvordan målgruppen – fx børn eller voksne
med autisme eller multiple funktionsnedsæt-
telser – ville blive mindst muligt forstyrret af
et uanmeldt besøg. Fællesnævneren for de
uanmeldte tilsyn er, at de er uforudsigelige,
og at de – det kan tilsynet ikke undgå – skaber
en forstyrrelse på tilbuddet eller i plejefami-
lien. Men forstyrrelsen må ikke blive så stor,
at besøget ikke giver den ønskede mening.
Socialtilsyn Syd har fået stor anerkendelse for
den måde, tilsynstilsynskonsulenterne har for-
valtet deres myndighedsopgave på under de
uanmeldte tilsyn, hvilket fx fremgår af spørge-
skemaundersøgelsen blandt plejefamilier (se
side 30) og evalueringen af Projekt Nattilsyn
(se side 26).
At blande anmeldte og uanmeldte tilsynsbe-
søg har skabt nogle nye og hensigtsmæssige
processer i tilsynsarbejdet. Et anmeldt besøg
får måske en lille klokke til at ringe hos kon-
sulenten, der nogle uger senere gennemfører
et uanmeldt besøg og der enten får be- eller
afkræftet sin foreløbige bekymring for kvalite-
ten. Et uanmeldt besøg og et møde med nogle
frustrerede medarbejdere giver anledning til
et hurtigt anmeldt besøg med ledelsen, hvor
man kan italesætte medarbejdernes bekym-
ring og sammen reflektere over, om der er
basis for justeringer i driften. For Socialtilsyn
Syd supplerer anmeldte og uanmeldte tilsyn
på den måde hinanden og giver en både bre-
dere og dybere indsigt i tilbud og plejefamilier.
Det er ikke tilsynets opfattelse, at de uan-
meldte besøg i sig selv giver anledning til
bekymring, og der ses ikke en tendens til, at
uanmeldte tilsynsbesøg giver flere sanktio-
ner. Tværtimod er det Socialtilsyn Syds klare
opfattelse, at det interessefællesskab, der er
mellem tilsynet og tilbud/plejeforældre om at
skabe den bedst mulige kvalitet, også udfolder
sig ved de uanmeldte tilsynsbesøg.
Vores fornemste opgave på et uanmeldt besøg er at huske
på, at når vi træder ind ad døren, så ryster det et tilbud.
Derfor skal vi være hurtige til at rammesætte og fortælle, at
vi godt er klar over, at det kun er et øjebliksbillede, vi får.”
Tilsynskonsulent på børnetilbudsområdet
24
25
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0014.png
Nattilsyn på tilbud
– garanti for kvaliteten 24/7
Nattilsyn er både mulige at gennemføre, fagligt relevante
og meningsfulde for natpersonalet. Det konkluderer
tilsynskonsulenterne bag Socialtilsyn Syds Projekt
Nattilsyn fra juni 2017, hvor tilsynskonsulenterne på to
døgn udførte nattilsyn på 15 tilbud.
“Nattilsyn på tilbuddene er sindssygt relevant. Natten udgør en tredjedel af
borgernes tid, og særligt på tilbud med døgndækning er borgerne ofte vågne
og udfordret af angst, behov for lejring eller ensomhed.”
Sådan siger en af de fire tilsynskonsulenter, der i sommeren 2017 på eget ini-
tiativ og med ledelsens fulde opbakning gennemførte Projekt Nattilsyn på en
række voksentilbud i tre kommuner (Sønderborg, Tønder og Vejle). Inden da
havde nattilsyn ikke stor bevågenhed som en del af Socialtilsyn Syds norma-
le tilsynsprofil. Men medieomtale af et plejecenter, hvor en nattevagt havde
sovet på arbejde, gav anledning til faglig refleksion i det miniteam, de fire
tilsynskonsulenter tilhører – og Projekt Nattilsyn var snart en realitet.
Tilsynskonsulenterne udvalgte 15 tilbud med vågen nattevagt. Der var tale om
tilbud med borgere med multiple handicaps, borgere med behov for megen
omsorg, mange plejeopgaver, medicin og lejring samt borgere med psykiatri-
ske problemstillinger.
Optimal trivsel om natten
Tilsynskonsulenterne har udarbejdet en evaluering af deres projekt, og
konklusionerne i evalueringen er klare. Den vigtigste handler om kvaliteten
af tilbuddene, set med ‘natbriller’. Tilsynskonsulenterne var – bortset fra små
uhensigtsmæssigheder, som der efterfølgende har været dialog om – meget
tilfredse med det, de så. Som her udtrykt i evalueringen fra et af besøgene: Vi
møder nogle dygtige medarbejdere og tilbud, der søger at skabe en rød tråd i
borgernes liv henover et døgn og sikre, at de, så vidt det er muligt, trives ved at
skabe en stabil døgnrytme for borgeren’.
Tilsynskonsulenterne konkluderer, at det var både praktisk gennemførligt og
relevant at føre tilsyn om natten. De fleste steder var det muligt at observere
og interviewe medarbejdere, få svar på den medbragte spørgeguide og se
medarbejdere give borgerstøtte. “Vi er blevet mødt af velforberedte, energiske
og ansvarsbevidste medarbejdere, der søger at give borgerne den optimale
trivsel om natten,” skriver de.
26
27
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0015.png
Tøj med Socialtilsyn Syds logo, tak!
De fire tilsynstilsynskonsulenter bag Pro-
jekt Nattilsyn fik inden gennemførelsen
af besøgene et kollegialt råd, som skulle
vise sig at være et columbusæg. Kollega-
en havde kendskab til, at et af tilbuddene
for at beskytte borgerne ringede til politi-
et, hvis der stod uidentificerbare perso-
ner på parkeringspladsen om natten. Der
var ikke langt fra den oplysning til ønsket
om en slags uniformering, der ville give
øjeblikkelig genkendelighed og signalere,
at tilsynskonsulenterne repræsenterede
en myndighed. Som sagt så gjort – ideen
blev godkendt i ledelsen, og der blev
indkøbt skjorter og fleecejakker med
Socialtilsyn Syds logo synligt placeret.
Tøjet blev en succes. Tilsynskonsulenter-
ne oplevede det som en meget virknings-
fuld del af rammesætningen. De skulle
ikke bruge ‘alenlange’ forklaringer på,
hvem de var, og hvorfor de var der. Til-
buddene oplevede det på samme måde.
Som et af tilbuddene skriver i evalue-
ringen: “ (…) det var godt, at de kunne
identificere sig – da det ellers ville blive
oplevet som utrygt, når der pludselig står
nogen og ringer på.”
Fint med socialtilsyn om
natten
Også tilbuddene var helt overordnet tilfred-
se, viser en evaluering, som Socialtilsyn Syd
senere bad de 15 tilbud om. De fleste tilbud
oplevede formålet med tilsynet som tydeligt,
de fleste oplevede nattilsynene som relevante,
og natpersonalet havde oplevet tilsynskon-
sulenterne som kompetente, tillidsvækkende
og strukturerede. Det eneste perspektiv, som
– forståeligt nok – var tyndt repræsenteret, var
borgerperspektivet. Tilbuddene havde oplevet
sammenhæng mellem nattilsynene og den
tilsynsrapport, der senere blev udarbejdet,
hvor nattilsynets bemærkninger var særskilt
markeret. “Fint med et socialtilsyn om natten,”
som et af tilbuddene skrev.
En del af formålet med projektet var at
understøtte tilsynskonsulenternes egen læring
og udvikling. Også her gav projektet et godt
resultat. “Der er opnået en erfaring og viden,
som betyder, at miniteamet er kvalificeret til at
føre tilsyn på alle døgnets timer,” konkluderer
de fire medvirkende tilsynstilsynskonsulenter,
der i de sidste måneder af 2017 gennemførte
yderligere tre nattilsyn.
28
29
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0016.png
Plejefamilier roser
konsulenter på
uanmeldte tilsynsbesøg
Langt de fleste plejefamilier siger, at uanmeldte besøg
giver god mening og er relevante for deres godkendelse
som plejefamilie.
Vi synes, det er helt på sin plads med uanmeldt besøg (..) Det gør,
at man ikke kan planlægge noget og giver et godt billede af en helt
almindelig hverdag i vores lille familie.”
(…) Disse tilsyn er gode og nødvendige, og i sidste ende en sikkerhed
for de anbragte børn/unge. Så bliv endelig ved med dette (…).”
Det var helt fint. Ulempen ved uanmeldte besøg er, at min mand ikke
var hjemme. Det var også heldigt, at jeg lige var kommet hjem 15
min før. Når de kommer i vores ‘fritid’ er det, hvad de risikerer.”
Sådan siger tre af de plejefamilier, der har del-
taget i Socialtilsyn Syds spørgeskemaunder-
søgelse om plejefamiliernes oplevelse af det
uanmeldte tilsyn. Spørgeskemaet blev sendt
ud til de 100 familier, der har fået uanmeldt
tilsynsbesøg fra 1. juli 2017 til 1. nov. 2017. 60
ud af 100 plejefamilier har svaret på undersø-
gelsen, og langt de fleste plejefamilier siger,
at uanmeldte besøg giver god mening og er
relevante i forhold til deres godkendelse som
plejefamilie.
Plejefamilierne bliver spurgt, om det uan-
meldte tilsyn generelt var en god oplevelse.
49 ud af 60 plejefamilier svarer, at det var det i
meget høj eller i høj grad. 7 plejefamilier svare-
de middel, og 4, at det i ‘meget lav’ grad var en
god oplevelse.
Familierne blev også spurgt, om de følte
sig hørt/respekteret i forhold til den givne
tidsmæssige ramme for tilsynets afholdelse.
52 ud af 60 plejefamilier svarede, at det gjorde
de i meget høj eller høj grad. 3 plejefamilier
svarede middel, og 5 svarede, at det gjorde de
i meget lav grad.
Kun de færreste plejefamilier havde konkrete
forslag til ting, de gerne så anderledes ved
uanmeldte tilsynsbesøg. Enkelte var kriti-
ske over for, at de ikke havde indflydelse på
tidspunktet på dagen for et uanmeldt besøg
– og et par stykker ville gerne være sikre på, at
konsulenterne på et uanmeldt besøg kunne
se, at rod ikke var det samme som manglende
omsorg…
30
31
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0017.png
Alkoholtilbud
Helt generelt har Socialtilsyn
Syd på sine besøg oplevet
alkoholtilbud med en stor og
velfunderet faglighed
32
33
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0018.png
Socialtilsyn med
alkoholtilbuddene
giver mening
At komme med sociale briller på et sundhedslovsområde – og så
have en frist på to år til at få alle tilbud (re-)godkendt – er en stor
mundfuld. Men 31. december 2017 kunne Socialtilsyn Syd sige “Tjek.”
Det har været ressourcekrævende, både for
alkoholtilbuddene og for Socialtilsyn Syd,
og det har været en kompleks proces. For
hvordan får man kvalitetsmodellen med dens
perspektiver fra den sociale verden til at passe
med en række tilbud, der altid har været
præget af den medicinske, evidensbaserede
tankegang og har haft kliniske retningslinjer,
der er nationale?
Men det er lykkedes. Ved årsskiftet 2017/2018
kunne Socialtilsyn Syd sætte punktum og se
tilbage på en proces, der startede ud med
nogen skepsis fra en del af tilbuddene, men
som i løbet af især 2017 blev til et meget fint
samarbejde mellem tilsynet og tilbuddene.
Dette samarbejde har resulteret i, at ikke bare
tilsynet selv, men også tilbuddene giver udtryk
for, at det sociale tilsyn har en berettigelse på
alkoholområdet.
2016. Socialtilsyn Syd brugte det første kvartal
af 2016 på to ting: Dels på at danne sig et
overblik over antallet af tilbud og vurdere,
hvilke tilbud der skulle regodkendes, og hvilke
der skulle nygodkendes – herunder også om
et tilbud efter loven skulle betragtes som en
eller to enheder. Dels at deltage i konferencer
og andre møder i tilbuddenes netværk for at
forklare, hvordan socialtilsynet kunne give
mening på alkoholområdet.
Socialtilsyn Syd etablerede et lille team, der
blev klædt godt på fagligt, til at føre tilsyn på
alkoholområdet. Der har i 2016 og 2017 været
to konsulenter på hvert tilsynsbesøg.
Nogle af tilbuddene har oplevet det som
ressourcekrævende, at Socialtilsyn Syd har
været nødt til at føre et særskilt tilsyn med
alkoholdelen i de tilbud, hvor der både er stof-
og alkoholbehandling. Særligt i en regodken-
delsesfase har det været nødvendigt at skille
besøgene ad, så konsulenterne kunne komme
helt til bunds på alkoholdelen. Fremadrettet
vil dette kunne administreres mere smidigt,
Grundig opstartsproces
Socialtilsynene overtog opgaven med at føre
tilsyn med alkoholtilbuddene den 1. januar
Fakta om alkoholtilbud
Der har i perioden 2016-2017 været i alt 29 alkohol-
tilbud på Socialtilsyn Syds område.
12 tilbud var private, og 17 var offentlige.
9 tilbud var døgntilbud, og 20 var dagtilbud.
De 29 tilbud fik i alt 69 tilsynsbesøg i 2016 og 2017.
Der blev i perioden ingen påbud udstedt.
34
35
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0019.png
Små startvanskeligheder
– men fine takter i
processen
Tre alkoholtilbud giver i et gruppeinterview deres syn på mødet
med den nye tilsynsmyndighed.
Ordentlig og saglig (re-)godkendelsesproces.
Borgerperspektivet giver udfordringer på
alkoholområdet. For tilsynskonsulenterne har
det nye opgaveområde og de nye snitflader
mellem stof- og alkoholbehandling og mellem
somatiske og sociale udfordringer skullet ind-
optages i konsulenternes faglige praksis.
Sådan er nogle af de mange udsagn, der kom
ud af et gruppeinterview med et privat døgnbe-
handlingstilbud (alkohol), et privat ambulant
tilbud (alkohol og stof) og et kommunalt dagtil-
bud (alkohol og stof). De tre tilbud blev spurgt
om deres oplevelser af (re)godkendelsespro-
cessen og samarbejdet med Socialtilsyn Syd.
men der vil stadig være tale om to områder, to
budgetter og to indholdsmæssigt forskellige
rapporter.
perspektivet? Hvad kan man udlede af, at en
tilsynskonsulent på en given dag taler med
to-tre borgere? Det har givet anledning til
konstruktive diskussioner, og Socialtilsyn
Syd anerkender, at der er basis for refleksion,
også hos tilsynet selv af, hvordan man bedst
arbejder med borgerperspektivet på alkohol-
området.
vil altid kun være et øjebliksbillede og måske
mest gå på maden, om der er rart at være på
tilbuddet, mv. “Hvordan sikres et validt, brug-
bart billede af borgerperspektivet?”, spørger
en deltager i interviewet.
Kvalitetsmodellen og
rapporten
Kvalitetsmodellen giver lidt…. knas. Burde
modellen tilpasses området, i stedet for at
området skal tilpasses modellen, spørger én.
Selve tilsynsrapporterne kunne godt stram-
mes lidt op, mener en anden. Der er meget
arbejde i sådan en model. Men igen er der ros
til tilsynskonsulenterne, der er gode til at foku-
sere på det relevante. De er dialogorienterede
og kan bruges til at sparre med og til at give
råd og vejledning. Konsulenterne er også gode
til at skille deres tilsynsopgave fra de øvrige
tilsyn, der kommer på tilbuddene.
Til sidst et lille hjertesuk: Borgere på alkohol-
tilbud har meget svært ved at finde vej til
tilsynet, hvis de vil klage. Det er ikke nok, at
tilsynet har fokus på, at tilbuddet selv rådgiver
og vejleder borgeren – for får borgeren udnyt-
tet sin klageret, hvis han eller hun er afhængi-
ge af ydelsen på tilbuddet? Det er en opgave
for tilsynet, var budskabet.
Godkendelsesprocessen
Et tilbud taler om en ‘tung’ godkendelsespro-
ces, der bærer præg af, at kvalitetsmodellen
er overført fra et socialt område til alkohol-
området. For de tilbud, der både har stof- og
alkoholbehandling, har opdelingen i startfa-
sen været kunstig. Ordet ‘startvanskeligheder’
bliver også nævnt – bl.a. ift. tilsynets evne til
at skelne mellem de forskellige love på områ-
det. Men generelt er der ros til processen. “Det
har været en fin proces og en positiv oplevelse
fra start til slut,” siger en af de interviewede.
Velfunderede men nyt med
borgerperspektiv
Helt generelt har Socialtilsyn Syd på sine
besøg oplevet alkoholtilbud med en stor og
velfunderet faglighed. Tilbuddene har arbej-
det med anerkendte metoder, og overordnet
har området en god kvalitet.
Det nye – som Socialtilsyn Syd har bragt med
sig på sine tilsynsbesøg – har været kvalitets-
modellen og med den nogle sociale vinkler,
som alkoholtilbuddene ikke har været præget
af tidligere, fx borgerinddragelse, selvstændig-
hed, relationer og trivsel. Det har været nyt og
til dels fremmed for en række af tilbuddene
at skulle reflektere over kvalitetsmodellens
temaer med konsulenter, der kom fra et for
dem nyt tilsyn.
Særligt borgerperspektivet har været i kritisk
fokus. Hvad betyder det, når Socialtilsyn Syd
siger, at et tilbud skal arbejde med borger-
Fin modtagelse og dialog
Socialtilsyn Syds konsulenter var spændte,
da de tog ud på de første tilsynsbesøg. Med
i værktøjskassen var det, der er Socialtilsyn
Syds varemærke – den meget dialogbaserede
tilgang. Konsulenterne kom tilbage og rap-
porterede, at de var blevet taget godt imod.
De fortalte også, at det gav god mening at tale
med ledelse, medarbejdere og borgere om
den sociale del af tilbuddenes virke.
Ved udgangen af 2017 er alle tilbud på alkohol-
området (re-)godkendt. Dokumentationen er
på plads, og fremadrettet kan Socialtilsyn Syd
og tilbuddene koncentrere sig om at fastholde
og udvikle kvaliteten af tilbuddene, som det er
udtrykt i kvalitetsmodellens temaer.
Borgerperspektivet
Generelt roser tilbuddene tilsynskonsulenter-
nes evne til at møde borgerne. De har også
været klædt på fagligt til opgaven – selvom
de ikke nødvendigvis har haft det samme blik
for de somatiske udfordringer hos borgerne
som for de sociale udfordringer. Men det reelle
dilemma for de interviewede er principielt
og handler om, hvor meget vægt tilsynet skal
lægge på de konkrete tilbagemeldinger, de får
i mødet med borgerne. Disse tilbagemeldinger
36
37
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0020.png
Økonomi
De sociale tilsyn har til opgave at
vurdere de sociale tilbuds økonomiske
sundhed via tre parametre, nemlig
økonomisk bæredygtighed,
sammenhæng mellem pris og kvalitet
og gennemsigtighed.
38
39
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0021.png
Vurdering af tilbuddenes
økonomi
– hvordan?
Socialtilsyn Syd er i 2017 begyndt at bruge benchmarking i det
økonomiske tilsyns lovbestemte fokus på bæredygtighed, sammenhæng
mellem pris og kvalitet og gennemsigtighed.
Den 1. januar 2017 blev det økonomiske tilsyn
med tilbud skrevet ud af kvalitetsmodellen og
direkte ind i lovteksten. Tilbuddene får ikke
længere scorer på deres økonomi – men en
skriftlig vurdering i tilsynsrapporten typisk i
forbindelse med anmeldte tilsyn.
I forbindelse med lovændringen blev der
indført en frist for, hvornår Socialtilsynet skal
have behandlet budgetter. Frist for behand-
ling af budgetter for private tilbud er den 31.
december 2017, mens fristen for behandling af
offentlige tilbuds budgetter er 1. april 2018.
Parametre og frister
Det økonomiske tilsyn foretages som en sam-
let vurdering af tre parametre:
Økonomisk bæredygtighed
Sammenhæng mellem pris og kvalitet
Gennemsigtighed
Lovgivningen fastsætter, hvad tilbuddene har
pligt til at aflevere til Socialtilsynet og hvornår.
Hvordan gik det i 2017?
Mange – men langt fra alle – tilbud indsendte
budgetter rettidigt. Det gjaldt for knapt halv-
delen af alle tilbud, både private og offent-
lige, at de overholdt fristerne. Ved årsskiftet
2017/2018 havde Socialtilsyn Syd modtaget
83 % af alle private tilbuds budgetter og 66 %
af de offentlige.
For private tilbud havde Socialtilsyn Syd 31.
december behandlet alle budgetter, som var
kommet rettidigt. I alt 73 % af de private tilbud
havde fået behandlet deres budget, mens 10 %
var under behandling – og 17 % endnu ikke
havde afleveret budget.
For offentlige tilbud havde 47 % fået godkendt
et budget for 2018, mens 20 % var under
behandling. De resterende 33% af de offent-
lige tilbud havde ved årsskiftet endnu ikke
indsendt budget for 2018.
Private tilbud skal aflevere:
Revideret årsregnskab (plus revisionsproto-
kollat), revideret efter bekendtgørelse om
revision af private tilbud omfattet af lov om
socialtilsyn. Og det skal afleveres til Social-
tilsyn Syd, så snart regnskabet er revideret.
Årsrapport som nøgletal til Tilbudsportalen.
Frist for indlevering er 1. maj i året efter
regnskabsårets afslutning.
Budget for det kommende år, uploadet til
Tilbudsportalen i Socialstyrelsens Excel-ske-
ma. Fristen for indlevering (upload) er 1.
oktober, i året før budgetåret begynder.
at vide, præcist hvordan normeringen ser ud i
det kommende år.
som på et forhold, der tages med tilbage til
drøftelse med økonomikonsulenten.
Den økonomiske vurdering for et tilbud til
brug for tilsynsrapporten udarbejdes af Social-
tilsyn Syd omkring to uger før det anmeldte
tilsynsbesøg på tilbuddet. Tilsynskonsulenten
tager økonomivurderingen med i sit tilsyn.
Står der noget i vurderingen, der ikke svarer til
den virkelighed, der møder tilsynskonsulen-
ten, rapporteres dette tilbage til økonomikon-
sulenten.
Som det gælder for Socialtilsyn Syds øvrige
virke, har det økonomiske tilsyn en dialogba-
seret tilgang. Det betyder, at tilsynet inviterer
til en dialog med et tilbud, hvis der er en indi-
kation på, at noget ‘ikke stemmer.’ Erfaringen
er da også, at Socialtilsyn Syd kun sjældent
er nødsaget til at benytte sig af sanktioner i
forhold til det økonomiske tilsyn.
Ejendomsomkostninger
Socialtilsynet skal som en del af godkendelsen
af budgettet påse, at leje af lokaler foregår på
markedsvilkår. M2 og M2-priser er derfor en
vigtig del af budgetgodkendelsesgrundlaget
og skal altid udfyldes, når der er tale om lejede
lokaler.
Udfordringer
Enkelte områder i budgetskemaet synes at
være særligt udfordrende for tilbuddene.
Offentlige tilbud skal aflevere:
Årsrapport som indberetning af nøgletal til
Tilbudsportalen. Frist for indlevering er
1. maj i året efter regnskabsårets afslutning.
Budget for det kommende år, uploadet til
Tilbudsportalen i Socialstyrelsens Excel-ske-
ma. Frist for indlevering (upload) er 15.
november, i året før budgetåret begynder.
Økonomi og tilsynsbesøg
Socialtilsyn Syds økonomitilsyn arbejder tæt
sammen med tilsynskonsulenterne. Økono-
mitilsynet kan i forbindelse med godkendelse
af budget eller gennemgang af regnskab for
et tilbud støde på ting, der giver anledning
til drøftelser med tilsynskonsulenten for det
pågældende tilbud. På samme måde kan
konsulenten på et tilsynsbesøg blive opmærk-
Personaleomkostninger
Oplysningerne bruges til at kunne vurdere nor-
meringen i forhold til sammenlignelige tilbud.
Derfor er det vigtigt, at tilbuddene udfylder
oplysninger om det samlede antal budgette-
rede årsværk inden for de enkelte personale-
kategorier – også selvom det kan være svært
40
41
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0022.png
Benchmarking
De sociale tilsyn har til opgave at vurdere de
sociale tilbuds økonomiske sundhed via tre
parametre, nemlig økonomisk bæredygtig-
hed, sammenhæng mellem pris og kvalitet og
gennemsigtighed. Der er med andre ord nogle
meget høje forventninger til, hvad de sociale
tilsyn kan nå frem til – forventninger, der er ret
unikke for denne sektor.
Socialtilsyn Syd har i 2017 i forbindelse med
godkendelse af 2018-budgetter i sine bestræ-
belser på at løfte denne opgave gjort brug af
benchmarking.
I løbet af de fire år, Socialtilsyn Syd har eksi-
steret, er der opsamlet en række data, som gør
det muligt at vurdere, om et tilbuds budget-
poster på en række punkter er på niveau med
tilsvarende budgetposter på andre lignende
tilbud. Dette sammenholdes med tilsynskon-
sulenterne kendskab til de enkelte tilbud.
Derudover sammenholdes budgetposter med
realiserede tal jf. seneste årsrapport.
Ved budgetgodkendelsen for 2018 har der bl.a.
andet været fokus på kompetenceudvikling
og borgerrelaterede aktivitetsomkostninger.
Disse nøgletal anvendes ved vurderingen af,
om pris og kvalitet hænger sammen.
Hvis det viser sig, at afsatte beløb til fx kompe-
tenceudvikling afviger fra både realiserede tal
og tal for sammenlignelige tilbud, så foretages
der en vurdering i samarbejde med tilsynskon-
sulenten, og ud fra dette konkluderes der på
nøgletallet.
Mulige benchmarking-budgetposter
Overskud i forhold til omsætning i %
Lønomkostninger i forhold til omsætning i %
Lønudgifters andel af omsætning (ledelse) i %
Lønudgifters andel af omsætning (personale ekskl. ledelse) i %
Kompetenceudviklings andel af omsætning i %
Ejendomsudgifter i forhold til omsætning i %
Kompetenceudvikling pr. årsværk pr. år i kr.
Lønudgifter pr. borger
Årlig kvadratmeterpris
Gns. omsætning pr. borger 
Belægningsprocent
Det skal bemærkes, at disse budgetposter er et foreløbigt arbejdsredskab.
Disse kan ændre sig i takt med, at Socialtilsyn Syd får udvidet sit erfarings-
grundlag for benchmarkingen.
42
43
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0023.png
Socialtilsyn Syd 2017 –
fortalt med
tal
Antal nye godkendelser fordelt på
tilbudstype i 2017
Tilbudstype
Plejefamilier
Voksentilbud
Børn- og ungetilbud
Total
Antal nye
godkendelser
95
7
8
110
Antal iværksatte skærpede tilsyn fordelt på tilbudstype og
baggrund for skærpede tilsyn i relation til kvalitetsmodellens
syv temaer
Tilbudstype
Plejefamilie
Antal skærpet tilsyn
Baggrund i tema
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Sundhed og trivsel
Organisation og ledelse/
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Fysiske rammer
Total
Socialtilsyn Syd har i 2017 iværksat fem skærpede tilsyn fordelt på plejefamilier og til-
bud. De fem skærpede tilsyn har baggrund i fem af temaerne i kvalitetsmodellen.
I tabellen kan man se, at der indgår 13 temamarkeringer i de fem skærpede tilsyn. At
antallet af temaer er højere end antallet af skærpede tilsyn, skyldes, at en afgørelse om
skærpet tilsyn kan have baggrund i flere temaer i kvalitetsmodellen.
2
2
2
2
1
1
1
2
2
2
5
3
1
13
2
Voksen-
tilbud
1
Børn- og
ungetilbud
2
Antal
5
Tabellen viser antallet af plejefamilier og tilbud, der blev godkendt af Socialtilsyn Syd i
2017.
Ca. to ud af tre ansøgninger om at blive plejefamilie ender med en godkendelse, mens
næsten alle ansøgninger om oprettelse af tilbud ender med en godkendelse. Den primæ-
re årsag til denne forskel er, at en stor del af de ansøgere, der ønsker at blive plejefami-
lie, trækker deres ansøgning tilbage undervejs i ansøgningsprocessen. Derimod er det
meget sjældent, at en ansøgning om godkendelse som tilbud trækkes tilbage.
Antal gennemførte anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2017
Tilbudstype
Plejefamilier
Voksentilbud
Børn- og ungetilbud
Total
Antal tilbud
1469
315
161
1945
Antal anmeldte
tilsynsbesøg
1546
329
315
2190
Antal uanmeldte
tilsynsbesøg
575
251
179
1005
Antal iværksatte påbud fordelt på tilbudstype og baggrund for
påbud i relation til kvalitetsmodellens syv temaer
Tilbudstype
Plejefamilie
Antal iværksatte påbud
Baggrund i tema
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Sundhed og trivsel
Organisation og ledelse/
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Fysiske rammer
Total
35
13
5
1
1
10
2
24
8
1
2
3
19
Voksen-
tilbud
2
Børn- og
ungetilbud
14
Antal
35
Tabellen viser Socialtilsyn Syds tilsynsaktivitet i 2017 fordelt på tilbudstyper samt forhol-
det mellem anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.
Som det fremgår af tabellen, er antallet af plejefamilier ca. tre gange så højt som antallet
af tilbud, og derfor er det også plejefamilierne, der får flest tilsynsbesøg.
Ser man på forholdet mellem voksentilbud og børn- og ungetilbud, så modtager børn-
og ungetilbud næsten ligeså mange tilsyn som voksentilbuddene, selv om der kun er
halvt så mange børn- og ungetilbud som voksentilbud. Det skyldes, at Socialtilsyn Syd
ud fra en overordnet risikovurdering generelt aflægger flere besøg på de tilbud, hvor der
er anbragt børn.
69 % af alle tilsynsbesøg i 2017 var anmeldte, mens 31 % var uanmeldte – mod henholds-
vis 86 % anmeldte og 14 % uanmeldte i 2016. Forskellen mellem de to år dokumenterer,
at Socialtilsyn Syd har formået at opfylde sin målsætning om, at omfanget af uanmeldte
tilsynsbesøg skulle stige i 2017.
44
45
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0024.png
Socialtilsyn Syd har i 2017 udstedt 35 påbud fordelt på plejefamilier og tilbud. En pleje-
familie eller et tilbud kan modtage flere påbud. Antallet af udstedte påbud er det samme
som antallet af temaer, som påbuddene har baggrund i. Det skyldes, at et påbud oftest
tager udgangspunkt i et enkelt tema i kvalitetsmodellen.
Et påbud kan optræde som selvstændig sanktion eller som element i et skærpet tilsyn.
Længste sagsbehandlingstid i forhold til den procentvise andel af
ansøgninger for plejefamilier
14
12
10
Antal uger
8
6
4
2
2
0
7
9
8
9
11
10
13
12
Antal tilbagekaldte godkendelser fordelt på tilbudstype og
baggrund for tilbagekaldelser i relation til kvalitetsmodellens
syv temaer
Tilbudstype
Plejefamilie
Antal tilbagekaldte godkendelser
Baggrund i tema
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Sundhed og trivsel
Organisation og ledelse/
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Fysiske rammer
Total
5
1
2
1
2
1
1
1
1
2
Voksen-
tilbud
0
Børn- og
ungetilbud
0
Antal
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
60 %
70 %
80 %
Samlet andel af ansøgninger i procent
Tabellen viser, at Socialtilsyn Syd i 2017 ikke har tilbagekaldt godkendelsen for tilbud,
mens to plejefamilier har fået tilbagekaldt deres godkendelse. De to tilbagekaldelser er
sket på baggrund af manglende kvalitet inden for flere temaer i kvalitetsmodellen. Lige-
som ved iværksættelse af skærpet tilsyn kan en tilbagekaldelse være begrundet i flere
temaer i kvalitetsmodellen.
I tabellen ses den længste sagsbehandlingstid opgjort i intervaller af ansøgninger. 10 %
af alle ansøgninger er færdigbehandlet efter 7 uger, 50 % af alle ansøgninger er færdig-
behandlet inden for 10 uger, og 80 % af ansøgningerne er færdigbehandlet inden for 13
uger.
Socialtilsyn Syd har nedbragt den længste sagsbehandlingstid for 80 % af ansøgninger-
ne fra 18 uger i 2016 til 13 uger i 2017.
Socialtilsyn Syd har som målsætning for 2018, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for plejefamilieansøgninger – lige som den længste sagsbehandlingstid for 80 % af
ansøgningerne – nedbringes til 10 uger.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for tilbud
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for en tilbudsansøgning i Socialtilsyn Syd var i
2017 på 17 uger.
Den gennemsnitslige sagsbehandlingstid for tilbud bliver opgjort på samme måde som
for plejefamilier. Her skal det i øvrigt bemærkes, at det at ansøge om godkendelse som
tilbud kan være en længere proces, der kan indeholde justeringer af målgrupper, tilsyns-
mæssig organisering mm.
Hvis ansøgningen er fuldt oplyst, og tilbuddet på forhånd har udarbejdet den fornødne
dokumentation, har Socialtilsyn Syd imidlertid mulighed for at behandle ansøgningen
hurtigt. I flere tilfælde har Socialtilsyn Syd kunnet behandle en ansøgning på 4 uger.
Tilbagetrukne ansøgninger inkluderes ikke i opgørelsen over sagsbehandlingstiden for
godkendelse af nye tilbud.
Socialtilsynets sagsbehandlingstider i forbindelse med
behandlingen af ansøgninger om godkendelse
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for plejefamilier
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for en plejefamilieansøgning i Socialtilsyn Syd
var i 2017 11 uger mod 14 uger i 2016.
Den gennemsnitslige sagsbehandlingstid tælles fra dagen, hvor Socialtilsyn Syd modta-
ger en ansøgning, indtil ansøger(e) modtager en afgørelse vedrørende ansøgningen.
En ansøgning afsluttes altid med en afgørelse fra socialtilsynet, medmindre ansøgningen
trækkes tilbage undervejs i ansøgningsprocessen. Af samme årsag inkluderer opgørelsen
af sagsbehandlingstider kun færdigbehandlede ansøgninger.
46
47
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0025.png
Længste sagsbehandlingstid i forhold til den procentvise andel af
ansøgninger for tilbud
25
22
20
16
13
10
10
10
14
Indtægter i 2017
Socialtilsynet skal i hver årsrapport give en kort beskrivelse af indtægterne i det forgang-
ne år. I nedenstående tabel fremgår indtægter i 2017 for Socialtilsyn Syd.
Indtægter 2017
Indtægter fra familieplejeområdet
Indtægter fra tilbudsområdet
Indtægter jf. § 3 i Lov om socialtilsyn (andre ydelser)
Indtægter i alt
26.733.000 kr.
24.381.000 kr.
576.000 kr.
51.690.000 kr.
20
Antal uger
15
Takster 2017
5
4
0
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
60 %
70 %
80 %
Samlet andel af ansøgninger i procent
Grundtakst pr. år
0 – 7 pladser
8 – 24 pladser
25 – 49 pladser
≥ 50 pladser
Ny-godkendelser
0 – 7 pladser
I tabellen ses den længste sagsbehandlingstid opgjort i intervaller af ansøgninger. Det
fremgår, at 10 % af ansøgningerne behandles inden for 4 uger, 50 % af ansøgningerne
bliver færdigbehandlet inden for 14 uger, og 80 % af ansøgningerne færdigbehandles
inden for 22 uger.
Som det ses, er der en større spredning i sagsbehandlingstiden ved godkendelse af
tilbud end ved godkendelse af plejefamilier. Det skyldes som anført ovenfor, at der er en
mere ‘håndholdt’ mellemliggende proces fra ansøgning til godkendelse.
Tabellen viser også, at et tilbud kan få behandlet sin ansøgning meget hurtigt, hvis
ansøgningen er fuldt oplyst, og tilbuddet i dialogen med Socialtilsyn Syd kan redegøre
klart for faglige målsætninger mv.
8 – 24 pladser
25 – 49 pladser
≥ 50 pladser
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0 – 7 pladser
8 – 24 pladser
25 – 49 pladser
≥ 50 pladser
Skærpet tilsyn pr. kvartal
0 – 7 pladser
8 – 24 pladser
25 – 49 pladser
≥ 50 pladser
7.894 kr.
9.473 kr.
15.788 kr.
23.682 kr.
6.547 kr.
7.856 kr.
13.093 kr.
19.640 kr.
19.717 kr.
23.660 kr.
39.433 kr.
59.150 kr.
31.576 kr.
37.891 kr.
63.152 kr.
94.728 kr.
48
49
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0026.png
STS+
– vi kan mere,
end vi skal
I lov om socialtilsyn har Folketinget – usædvanligt tydeligt i forhold til andre love om den
offentlige velfærd – tilkendegivet, at socialtilsynene sideløbende med at være tilsynsmyndig-
hed kan sælge deres viden. Når et sådan ‘kan’ formuleres i §3 i loven, læser Socialtilsyn Syd
det nærmest som et ‘bør’. Derfor arbejder vi målrettet på at opsamle og omsætte viden og
kompetencer fra vores tilsynsarbejde, så det bliver så interessant, at nogen vil betale for det.
For tydeligt at skelne konsulentbistand og undervisning fra myndighedsudøvelse og vejled-
ning, betegner vi det ‘STS+’, når vi agerer som konsulenter med udgangspunkt i lovens §3.
STS+ tilbyder en bred palette af ydelser:
Seminarer, dialogmøder og gå hjem-møder
Kvalitetssikring af dagplejeydelser
Kvalitetsvurdering af plejehjem
Tilsyn med danskuddannelse til voksne udlændinge
Kurser
Kvalitetssikring af Servicelovens §§ 103 og 104
Ad hoc-opgaver
Se STS+ hjemmeside for yderligere oplysninger
socialtilsynsydplus.dk
50
SOU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2017
1994995_0027.png
Socialtilsyn Syd 2017 –
mellem kontrol og udvikling
Godt 3000 gange ringede en af Social-
tilsyn Syds tilsynskonsulenter sidste år
på døren til enten en plejefamilie, et
voksentilbud eller et børn- og ungetil-
bud – det højeste antal tilsynsbesøg i
tilsynets fireårige levetid.
I årsrapporten for 2017 beskriver
Socialtilsyn Syd sin rolle som garant
for kvaliteten og som sparringspartner
for udvikling og læring i både tilbud og
plejefamilier. Årsrapporten giver samti-
dig et indblik i de bærende principper i
socialtilsynets faglighed, herunder til-
synsfaglige vinkler på begrebet kvalitet,
arbejdet med det risikobaserede tilsyn
og udviklingen af en hensigtsmæssig
balance mellem anmeldte og uanmeld-
te tilsyn.
Årsrapporten er – blandt andet – ret-
tet mod tilbud og plejefamilier, der i
den daglige praksis arbejder med at
fastholde og udvikle kvaliteten. Med
årsrapporten får de mulighed for at
få en dybere forståelse af Socialtilsyn
Syds rolle og arbejde med dette.
Men forhåbentlig kan årsrapporten
også bidrage til, at socialfaglige og
socialpolitiske beslutningstagere får
vigtig viden om, hvad Socialtilsyn
Syd gør og opfanger som tilsynsmyn-
dighed – og dermed kan årsrapporten
være et lille, men interessant bidrag til
udviklingen af socialområdet i sam-
spillet mellem staten, kommunerne og
private aktører.
Lindevej 5A · 5750 Ringe · 72 53 19 00 · [email protected] · www.socialtilsynsyd.dk