Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Møde med Skatteminister Karsten Lauritzen d. 5. november 2015 kl. 16.30.
Før strukturreformen i 2004/05:
1. Landets kommuner havde stået for inddrivelsen siden 1493.
2. Effektiv inddrivelse, hvor der var fokus på at inddrive restancerne, og hvor der
var stor respekt omkring medarbejdernes faglighed.
3. Alle pantefogeder havde en flerårig teoretisk og praktisk uddannelse, og flere
pantefogeder fortsatte uddannelsen på Forvaltningshøjskolen, hvor de
gennemførte en diplomuddannelse.
4. Langt de fleste pantefogeder fik løbende opdatering af deres uddannelse på
Den Kommunale Højskole, hvor Pantefogedforeningen stod for uddannelsen,
og de fleste pantefogeder deltog ligeledes i Pantefogedforeningens netværk,
hvor de kunne drøfte forskellige problemstillinger.
5. Kommunerne ansatte løbende nye medarbejdere, der alle skulle uddanne sig til
pantefoged.
6. En inddrivelseskultur, hvor faglighed og resultater var i højsæde.
Medarbejderne var stolte af deres arbejde.
7. Et effektivt IT-system, der kunne håndtere alle personnummerrelaterede
restancer i en behandling.
8. Pantefogedforeningen var initiativtager til de fleste lovændringer på
inddrivelsesområdet.
9. Pantefogedforeningen var en vigtig spiller i strukturændringerne, men
desværre lyttede man ikke til de faglige advarsler om at flytte inddrivelsen fra
kommunerne til Staten.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Talepapir fra Erik Lund fra møde med skatteministeren den 5. november 2015
Efter strukturreformen i 2004/05:
1. Mange kommuner beholdt en del af de tidligere pantefogeder, fordi de ikke
havde tiltro til at Staten kunne løfte inddrivelsesopgaven
2. Al uddannelse af pantefogeder blev standset i SKAT.
3. Pantefogedforeningen, der var mere en 75 år, blev nedlagt af SKAT, da man
ikke ønskede faglige input fra medarbejderne.
4. Der var nu ikke mere fokus på at inddrive restancer, men mere fokus på at nå
nogle nøgletal omkring restancestørrelserne.
Her gjaldt det om, at flytte så mange restancer væk fra restancekontiene til
andre konti, der ikke talte med i restanceopgørelsen (RUF-register og andre
bortforklaringer på restancernes himmelflugt.
5. Da medarbejderne ikke mere måtte udføre effektiv inddrivelse, flygtede mange
veluddannede tilbage til kommunerne eller andre steder. De kunne simpelthen
ikke leve med den statslige kultur, hvor det ikke var velset, at man kom med
faglige input til forbedringer.
6. Da SKAT havde opfordret medarbejderne til at udtrykke deres bekymringer og
faglige input på et internt lukket system, blev nogle hurtig kaldt til samtale med
Told- og skattedirektøren og medarbejdernes stedlige direktør, hvor de blev
truet til tavshed. Det betød selvfølgelig, at endnu flere flygtede fra
inddrivelsen.
7. Efter statens overtagelse af inddrivelsen er restancerne steget himmelråbende,
og rigtig mange restancer er forældet eller tilbagesendt til kommunerne med
besked om at de ikke kan inddrives.
8. Rigtig mange ejendomsskatterestancer har mistet fortrinsretten, da SKAT ikke
har begæret tvangsauktion indenfor den fastsatte frist (2 år og 3 måneder).
Alene i Allerød drejer det sig om 13 sager i år. Da Allerød udgør en 200 del af
landet, er der formentlig tale om 2.600 sager, hvor fortrinsretten er mistet.
9. I de senere år har SKAT afskediget mange veluddannede tidligere kommunale
tjenestemænd med tre år fuld løn, fordi de fortsat påpegede, at de ikke mere
måtte foretage den effektive inddrivelse som de vidste der var behov for.
10.Pantefogedforeningens
og alle andre eksperters forudsigelser om EFI’s fiasko,
har desværre vist sig at holde stik.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 83: Talepapir fra Erik Lund fra møde med skatteministeren den 5. november 2015
Forslag til en effektiv inddrivelse:
På den korte bane:
1. Kommunerne får mulighed for selv at fremsende egne krav til lønindeholdelse.
2. Kommunerne får mulighed for selv at begære en ejendom på tvangsauktion for
ejendomsskatterestancer, enten uden forudgående udlæg eller efter et udlæg,
der foretages af en kommunal pantefoged.
3. Kommunerne får mulighed for selv at anmode Udbetaling Danmark om
modregning i børnefamilieydelser til dækning af daginstitutionsrestancer.
På den lange bane:
1. Alle personrelaterede restancer inddrives af kommunerne (evt. i et antal §60-
selskaber fordelt over hele landet).
Alle CVRNR.relaterede restancer inddrives af Staten.
2. Løbende rekruttering og uddannelse af pantefogeder genindføres.
Da mange kommuner har beholdt eller hentet de tidligere pantefogeder tilbage
til kommunerne, kan vi stadig nå at genetablere det tidligere høje faglige
inddrivelsesmiljø, hvor faglig stolthed og medarbejdertilfredshed var i højsæde,
og hvor resultaterne talte for sig selv.
Det kræver blot politisk mod og handling, hvor man ikke er bange for at lave
om på den fejlslagne struktur som ALLE folketingets partier har et dybt ansvar
for.
Erik Lund
Fhv. borgmester i Allerød kommune
Tidl. Fagchef for inddrivelsen i SKAT København
Tidl. Inkassochef i Københavns kommune og Helsingør kommune
Tidl. Formand for Foreningen af Pantefogeder i Danmark
Afleveret til Skatteministeren d. 5. november 2015