Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Møde med Skatteminister Karsten Lauritzen d. 5. november 2015 kl. 16.30.
Før strukturreformen i 2004/05:
1. Landets kommuner havde stået for inddrivelsen siden 1493.
2. Effektiv inddrivelse, hvor der var fokus på at inddrive restancerne, og hvor der
var stor respekt omkring medarbejdernes faglighed.
3. Alle pantefogeder havde en flerårig teoretisk og praktisk uddannelse, og flere
pantefogeder fortsatte uddannelsen på Forvaltningshøjskolen, hvor de
gennemførte en diplomuddannelse.
4. Langt de fleste pantefogeder fik løbende opdatering af deres uddannelse på
Den Kommunale Højskole, hvor Pantefogedforeningen stod for uddannelsen,
og de fleste pantefogeder deltog ligeledes i Pantefogedforeningens netværk,
hvor de kunne drøfte forskellige problemstillinger.
5. Kommunerne ansatte løbende nye medarbejdere, der alle skulle uddanne sig til
pantefoged.
6. En inddrivelseskultur, hvor faglighed og resultater var i højsæde.
Medarbejderne var stolte af deres arbejde.
7. Et effektivt IT-system, der kunne håndtere alle personnummerrelaterede
restancer i en behandling.
8. Pantefogedforeningen var initiativtager til de fleste lovændringer på
inddrivelsesområdet.
9. Pantefogedforeningen var en vigtig spiller i strukturændringerne, men
desværre lyttede man ikke til de faglige advarsler om at flytte inddrivelsen fra
kommunerne til Staten.