Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1984524_0001.png
Notat
7. december 2018
Sagsnr. 18-1428432
Offentlige restancer
status pr. juni 2018
Redegørelsen for 2. kvartal 2018 indeholder som de foregående redegørelser en orientering om
status vedrørende aktiviteter på gældsinddrivelsesområdet, herunder genopretningen af områ-
det og udvalgte driftsresultater. Der redegøres også for udviklingen i de samlede offentlige re-
stancer, som de fremgik af restancestatistikkerne pr. 30. juni 2018.
Grundet omstruktureringen af skatteforvaltningen er redegørelsen den sidste, som dækker om-
rådet, da det var underlagt det tidligere SKAT.
Det bemærkes, at der er foretaget ændringer i nogle af de opgørelser, der indgår i restancerede-
gørelsen. De hidtidige detaljerede beholdningsopgørelser fordelt på fordringshavere og for-
dringstyper er erstattet med oplysninger om de bagvedliggende bevægelser i restancemassen i
form af tilgang og afgang samt årsagerne hertil.
Udviklingen i de samlede restancer opdelt på hovedkategorier og med angivelse af nominel
værdi og kursværdi indgår fortsat i redegørelsen. Opgørelserne i inddrivelige og ikke-inddrive-
lige restancer er udfaset i opgørelserne for 2018 til fordel for kursværdiopgørelsen. Det skyldes,
at kursværdimodellen giver et mere retvisende billede af gældens reelle værdi end opgørelsen i
inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer. Opgørelsen af inddrivelige og ikke-inddrivelige re-
stancer tenderer til at overvurdere den reelle værdi af den samlede gæld, fordi restancer, der ka-
tegoriseres som inddrivelige, medregnes med den fulde nominelle værdi. Det er imidlertid ikke
retvisende, og det er baggrunden for, at denne opgørelse er erstattet af kursværdiopgørelsen.
Ny organisering af skatteforvaltningen
SKAT er den 1. juli 2018 erstattet af syv nye styrelser. Gældsstyrelsen har fremadrettet ansvaret
for at inddrive borgeres og virksomheders gæld til det offentlige, herunder at etablere en ny or-
ganisation til gældsinddrivelse og at rydde op efter nedlukningen af den automatiserede inddri-
velse i det tidligere inddrivelsessystem, EFI.
Derudover er ImplementeringsCenter for Inddrivelse (ICI), som bl.a. forestår udviklingen af et
nyt inddrivelsessystem og store dele af den datamæssige oprydning efter EFI/DMI, blevet en
del af den nyoprettede Udviklings- og Forenklingsstyrelse.
Side 1 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0002.png
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Status på det nye inddrivelsessystem
Som led i genopretningen af inddrivelsesindsatsen er et nyt it-system til inddrivelse af offentlige
restancer under udvikling. For at understøtte muligheden for hurtig ibrugtagning af funktiona-
liteter udvikles it-systemet som en række selvstændige dele (releases), der løbende tages i brug.
Release 3 af det nye inddrivelsessystem blev færdiggjort i august 2018 og indeholder blandt an-
det fuldt automatiseret lønindeholdelse og funktionalitet til håndtering af selskaber og PEF-
skyldnere (personligt ejede virksomheder). Release 3 indeholder derudover første version af
den nye Modregningskomponent. Den første modregning i overskydende skatter via den nye
Modregningskomponent blev gennemført i september.
Udviklingen af fjerde og sidste release blev planmæssigt påbegyndt i august. Dermed forløber
udviklingen af de resterende grundfunktionaliteter i inddrivelsessystemet indtil videre som
planlagt og forventes afsluttet omkring årsskiftet 2018/2019. Dette forudsætter, at der beslut-
tes yderligere lovforenklinger på forældelsesområdet, jf. afsnit om lovforenklinger neden for.
Onboarding og dataoprydning
Tilslutningen af fordringshaverne forventes afsluttet medio 2019 med enkelte undtagelser,
blandt andet på grund af langvarige systemudviklingsaktiviteter hos fordringshaverne. Således
forventes langt de fleste fordringshavere fra udgangen af 2019 at kunne sende alle nye fordrin-
ger til inddrivelse i det nye inddrivelsessystem og derved give mulighed for, at nye fordringer
kan inddrives gennem fx lønindeholdelse, der har været suspenderet siden 2015.
Det er forventningen, at oprydningen af størstedelen af gældsposterne i EFI/DMI, målt på
kursværdi, vil pågå i 2018 og 2019, og at der løbende vil blive ryddet op og konverteret fordrin-
ger til det nye inddrivelsessystem frem til 2021 i takt med, at den manuelle retskraftvalidering af
gældsposter i EFI/DMI gennemføres. Retskraftvurderingen i første halvdel af 2018 er sket på
baggrund af henvendelser, som led i modregning eller som følge af screening af selskaber. Op-
rydningen er en opgave, der er forbundet med stor kompleksitet, og der pågår fortsat et udred-
ningsarbejde, førend der kan tages stilling til håndteringen af den resterende del af oprydnings-
opgaven.
I juni blev den første konverteringsbølge på ca. 352.000 fordringer til en nominel værdi af ca.
174 mio. kr. (inkl. inddrivelsesrenter) gennemført. Det forventes, at den næste konvertering
sker inden årets udgang. Gældsstyrelsen fortsætter den manuelle oprydning med retskraftvur-
dering af ca. 2 mio. gældsposter.
Endelig har Gældsstyrelsen igangsat arbejdet med de genoptagelsesager, hvor der formodes at
være sket ulovlig inddrivelse i EFI/DMIs driftsperiode. Genoptagelsesarbejdet er tilrettelagt i
overensstemmelse med
Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse,
hvor aftalepartierne er
enige om en række lovgivningstiltag, der dels reducerer skattemyndighedernes pligt til af egen
drift at foretage genoptagelse af sager og dels begrænser sagsbehandlingstiden i forbindelse
med en genoptagelsessag. Forenklingerne af genoptagelsesarbejdet er gennemført ved lov nr.
258 af 10. april 2018.
Det var med udgangspunkt i de oprindelige forudsætninger og estimater skønnet, at Gældssty-
relsen ville kunne afslutte genoptagelsesopgaven medio 2019, hvor de sidste afgørelser kunne
Side 2 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0003.png
træffes og sendes. Efter at have påbegyndt sagsbehandlingen har det vist sig, at forudsætnin-
gerne for gennemførelse af genoptagelsesarbejdet ikke er fuldt ud opfyldt, ligesom sagernes
kompleksitet har været undervurderet. Gældsstyrelsen er i gang med at kvalificere en revideret
tidsplan for arbejdet.
Lovforenklinger på inddrivelsesområdet
Med henblik på at forenkle inddrivelseslovgivningen vedtog Folketinget enstemmigt anden
runde af de planlagte lovforenklinger på inddrivelsesområdet. Loven trådte i kraft den 1. juni
2018. Det tredje lovforslag til forenkling er under forberedelse med henblik på fremsættelse i
foråret 2019. Lovforslaget forventes blandt andet at indeholde forslag til yderligere forenkling
af forældelsesreglerne, som sikrer systemunderstøttet og automatiseret forældelseshåndtering,
herunder ved at reducere antallet af forældelsesdatoer.
Etableringsplan for Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsen har udarbejdet en omfattende etableringsplan for Gældsstyrelsen, som forhol-
der sig til opgaveudviklingen (herunder på genoptagelsessagsområdet samt den manuelle op-
rydningsopgave med retskraftvurdering), rekrutteringen og den overordnede flytteplan. Planen
indeholder blandt andet detaljerede drejebøger for etableringen af styrelsens driftscentre, der
skal være en støtte for de enkelte driftscentre i etableringen.
Den 1. juli 2018, hvor Gældsstyrelsen blev etableret, trådte driftscenterorganiseringen i kraft.
Det vil sige, at alle medarbejdere fra den 1. juli har referencelinjer, der afspejler den fremtidige
organisering
uanset om det enkelte driftscenter er fuldt etableret.
Gældsstyrelsen arbejder fortsat efter den rekrutteringsplan, der skal sikre, at det aftalte målbil-
lede om 1.500 medarbejdere i 2020 bliver opfyldt. For at indfri den ambitiøse rekrutteringsplan
arbejder Gældsstyrelsen tæt sammen med de kommuner, hvor de kommende driftscentre er
placeret. Der er blandt andet skabt kontakt til jobcentre, a-kasser og uddannelsesinstitutioner
for at sikre det bedst mulige rekrutteringsgrundlag.
Driftscentrene er på nuværende tidspunkt etableret med nye driftsenheder, specialistenheder
og stabsenheder.
Indsats rettet mod kapitalselskaber og PEF-skyldnere
I 2018 har Gældsstyrelsen fortsat den screeningsindsats mod kapitalselskaber, der er beskrevet
i restanceredegørelsen for 4. kvartal 2017. Indsatsen retter sig pt. mod selskaber med en re-
stance på mindst 150.000 kr. Der er desuden igangsat en yderligere indsats rettet mod PEF-
skyldnere (personligt ejede virksomheder). Indsatsen er i første omgang målrettet de skyldnere,
der har en restance på mindst 500.000 kr.
Screeningsindsatsen mod de to virksomhedstyper er fortsat et prioriteret område, idet det er
Gældsstyrelsens opfattelse, at det er en effektiv inddrivelsesproces, der samtidig begrænser re-
stancetilvæksten.
Den 30. juni 2018 var der i alt behandlet 4.313 sager, der samlet set har resulteret i et provenu
på 1.255 mio. kr.,
jf. tabel 1 og 2.
Der er endvidere 1.767 sager, hvor inddrivelsesmyndigheden er
Side 3 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0004.png
afskåret fra at foretage konkursbegæring og udlæg, fx fordi skyldneren har opnået henstand
med betalingen, eller sagen allerede er i proces.
1
Tabel 1. Behandling af kapitalselskaber pr. 30. juni 2018.
Antal
Kapitalselskaber sendt til behandling med henblik på konkurs
Kapitalselskaber sendt til behandling med henblik på udlæg
I alt
693
2.966
3.659
Provenu pr. 30. juni
2018 (mio. kr.)
500
597
1.097
Anm.: Konkurssager dækker både over sager, der er sendt direkte til konkursbehandling, og sager sendt til konkursbehandling efter forgæves
forsøg på at gøre udlæg.
Der er pr. 30. juni 2018 indbetalt ca. 500 mio. kr. på de kapitalselskabssager, der er behandlet
med henblik på konkurs,
jf. tabel 1.
Provenuet på de 2.966 udlægssager er pr. 30. juni 2018 op-
gjort til godt 597 mio. kr.
Tabel 2. Behandling af PEF-skyldnere pr. 30. juni 2018.
Antal
PEF sendt til behandling med henblik på konkurs
PEF sendt til behandling med henblik på udlæg
I alt
267
397
664
Provenu pr. 30. juni
2018 (mio. kr.)
27
131
158
Anm.: Konkurssager dækker både over sager, der er sendt direkte til konkursbehandling, og sager sendt til konkursbehandling efter forgæves
forsøg på at gøre udlæg.
Der er pr. 30. juni 2018 indbetalt ca. 27 mio. kr. på de PEF-sager, der er behandlet med hen-
blik på konkurs,
jf. tabel 2.
Provenuet på de 397 udlægssager er pr. 30. juni opgjort til ca. 131
mio. kr.
2. Samlede offentlige restancer
Inddrivelsesprovenu
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at situationen på inddrivelsesområdet indebærer et
reduceret inddrivelsesprovenu i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr. månedligt,
som blev inddrevet, før ophøret med automatisk inddrivelse via EFI/DMI. Det gennemsnit-
lige månedlige inddrivelsesprovenu var ca. 635 mio. kr. fra juli 2017 til juni 2018, hvilket er
over niveauet fra før suspenderingen af EFI/DMI. Provenuet kan primært henføres til den
fulde genetablering af den automatiserede modregning i alle myndighedsudbetalingstyper, samt
at Gældsstyrelsen har gjort det lettere at foretage frivillige indbetalinger på restancerne, eksem-
pelvis gennem frivillige rater, hvilket mange skyldnere benytter sig af.
Fastsættelse af kursværdi
Fra 1. kvartal 2018 opgøres den skønnede reelle værdi af de offentlige restancer efter den nye
kursværdimodel, som erstatter den tidligere grovmaskede opdeling i inddrivelige og ikke-ind-
drivelige restancer.
1
Disse sager indgik som en del af beskrivelsen af indsatsen i restanceredegørelsen for 4. kvartal 2017 som øvrige sager. Sagerne
fremgår ikke af denne redegørelse, da de ikke har indvirkning på provenuet.
Side 4 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0005.png
Kursværdien er et øjebliksbillede og kan variere mellem opgørelsestidspunkter som følge af ud-
sving i den enkelte skyldners betalingsevne samt modellens grundopbygning, blandt andet fordi
der tages højde for den enkelte fordrings dækningsrækkefølge. Kursværdien er baseret på en
20-årig inddrivelsesperiode med et aldersloft svarende til pensionsalderen, en diskonterings-
rente på 4,5 pct. og en inddrivelsesrente på 8 pct. Kursværdimodellen antager, at alle fordringer
er retskraftige. Skatteministeriet benytter en særskilt model til håndtering af retskraftighed i for-
bindelse med Skatteforvaltningens regnskabsaflæggelse.
Kursværdimodellen vil i 2018 og 2019 løbende blive justeret og datagrundlaget yderligere kon-
solideret med henblik på at sikre, at modellen beregner den reelle værdi af de offentlige restan-
cer så retvisende som muligt. Kursværdien pr. 2. kvartal 2018 er baseret på de gamle regler for
beregning af betalingsevne. Den nye betalingsevneberegning, som trådte i kraft 1. november
2017, implementeres i kursværdimodellen i løbet af 2018 og forventes isoleret set at medføre et
fald i kursværdi. Det skyldes to forhold. For det første udvides forsørgerbegrebet, således at en
større andel af skyldnerne vil blive tildelt en lavere betalingsevne. For det andet giver den nye
betalingsevneberegning mulighed for at nuancere beregningsgrundlaget for betalingsevnen.
Dermed bliver det muligt at skelne mellem skyldnere, der kan indgå i en lønindeholdelse, og
skyldnere, der kun kan indgå i en afdragsordning. Pt. antager modellen, at alle med betalings-
evne kan sættes i en lønindeholdelse uanset beregningsgrundlaget.
Det bemærkes, at restanceopgørelserne tager forbehold for usikkerhed relateret til fordringer-
nes retskraft, ekstraordinære afskrivninger af et stort antal inddrivelsesfordringer, samt yderli-
gere udfordringer med fejlbehæftede fordringer under inddrivelse.
Udviklingen i de offentlige restancer
Ved udgangen af december 2017 blev restancemassen opgjort til ca. 108,6 mia. kr. inkl. inddri-
velsesrenter. Pr. 30. juni 2018 udgjorde restancemassen ca. 116,1 mia. kr., hvilket er en stigning
på ca. 7,5 mia. kr. i 1. halvår 2018,
jf. tabel 3 og 4.
Den samlede kursværdi udgør ca. 27,3 mia. kr.
svarende til en kurs på 23,5 pct.
Forskellen mellem gældens nominelle værdi og kursværdien er et udtryk for, at størstedelen af
gælden til det offentlige generelt ikke vil kunne inddrives, primært fordi mange skyldnere er
uden betalingsevne. Kursværdien giver som nævnt et øjebliksbillede af gældens reelle værdi, og
den er derfor ikke udtryk for, at Gældsstyrelsen afskriver og opgiver at inddrive gælden, men at
denne søges inddrevet, når og såfremt der hos skyldneren på ny opstår betalingsevne. Kursvær-
diansættelsen af gæld under inddrivelse (restancer) er derfor ikke et udtryk for hverken et reali-
seret eller fremtidigt tab eller afskrivning.
I 1. halvår 2018 er den samlede
tilgang
i gælden til det offentlige ca. 19,2 mia. kr.
Afgangen
i re-
stancer for 1. halvår 2018 er på ca. 11,6 mia. kr.
Tilgangen kan primært henføres til nye restancer, der er oversendt til inddrivelse svarende til ca.
15,3 mia. kr. Tilskrivning af renter udgør ca. 3 mia. kr., og korrektioner fra fordringshaverne
udgør ca. 0,9 mia. kr. Korrektioner kan fx være ændringer i fordringernes størrelse fra fordrings-
havernes side.
Side 5 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0006.png
Tabel 3. Samlede til- og afgange for de offentlige restancer (mio. kr.)
Kursværdi inkl.
Dec. 17
Beholdning
Netto tilgang
Tilgang
heraf Nye fordringer
heraf Renter
heraf Korrektioner
Afgang
heraf Provenu
heraf Korrektioner
heraf Afskrivninger
108.606
Mar. 18
111.352
2.782*
7.744
5.784
1.489
471
4.962
1.576
2.399
986
Juni 18
116.122
7.554*
19.179
15.271
3.033
875
11.625
4.323
5.694
1.607
inddrivelsesrenter juni 18
27.287
Anm.:Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer.
*Tal opgjort før 2018 bygger på data fra det tidligere SKAT, mens tal for 2018 opgøres på baggrund af nye data sammenstillet som led i genop-
rettelsen af inddrivelsesområdet. Tallene er derfor ikke direkte sammenlignelige. Der kan være mindre differencer mellem tal fra de to datasæt
som følge af de metoder, som ligger til grund for opbygningen af datasættene. Der er foretaget afstemningsrapporter, som kortlægger de
metodiske forskelle og implikationer. Opgørelsen indeholder ikke restancer fra det nye inddrivelsessystem. Pr. 30. juni 2018 udgjorde restancer
i det nye inddrivelsessystem ca. 370 mio. kr. i nominel værdi fordelt på ca. 1,6 mio. fordringer.
Afgangen fordeler sig på tre hovedgrupper, henholdsvis provenu, korrektioner fra fordringsha-
verne og afskrivninger:
Provenuet i 1. halvår 2018 på ca. 4,3 mia. kr. kan primært henføres til indbetalinger fra
skyldnere, hvor den pågældende har indgået en afdragsordning med Gældsstyrelsen eller
vælger at indbetale et frivilligt beløb til inddrivelsesmyndigheden. Dette gør sig eksempel-
vis gældende i forbindelse med den screeningsindsats overfor kapitalselskaber og PEF
skyldnere, der er nævnt ovenfor, som beløber sig til ca. 1,3 mia. kr. i 1. halvår 2018. Derud-
over kan ca. 1,9 mia. kr. tilskrives den modregning i overskydende skatter, der fandt sted i
forbindelse med årsopgørelsen for 2017.
Korrektioner er nedskrivninger af fordringers værdi fra fordringshavernes side og afgangen
herfra i 1. halvår 2018 beløb sig til ca. 5,7 mia. kr. Det udgør dermed en væsentlig andel af
den samlede afgang. Heraf kan korrektioner for ca. 3,4 mia. kr. henføres til, at skyldneren
har indbetalt sin restance direkte til fordringshaveren frem for til inddrivelsesmyndigheden.
Der er således tale om gæld, der er afviklet. Derudover er der korrektioner for 1,3 mia. kr.
som følge af, at fordringshaverne har korrigeret den tidligere indberettede restance til det
korrekte beløb samt givet henstand med betalingen. De resterende korrektioner skyldes di-
verse øvrige korrektioner hos fordringshaver.
Der er samlet set afskrevet i alt 1,6 mia. kr. af den samlede gæld i 1. halvår 2018. Løbende
afskrivning af fordringer er en integreret og lovbestemt del af det almindelige inddrivelses-
arbejde. Der gennemføres således ordinære afskrivninger som led i den løbende drift på
bobehandlingsområdet i forbindelse med konkurser, tvangsopløsninger, rekonstruktioner
og behandling af dødsboer. Det gælder også i forbindelse med behandling af gældssanerings-
sager og ansøgninger om eftergivelse. Afskrivning af de 1,4 mia. kr. er sket på baggrund af
skyldners konkurs. I forbindelse med, at fordringer gennemgås manuelt som led i den al-
Side 6 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0007.png
mindelige drift, og det ved gennemgangen konstateres, at fordringen ikke er retskraftig, ek-
sempelvis forældet, afskrives den i henhold til gældende regler. Der er i 1. halvår 2018 af-
skrevet 0,2 mia. kr. grundet forældelse.
Tabel 4 viser udviklingen i de offentlige restancer fordelt på de fire hovedgrupper for 1. halvår
2018 inklusiv inddrivelsesrenter, der samlet set udgør 2,3 mia. kr.
Tabel 4. Samlede offentlige restancer, inklusive inddrivelsesrenter
(m
io. kr.)
Dec. 17
Juni 18
Ændring fra dec.
2017 til juni 2018
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer*
Anm.: Jf. anmærkninger til
Tabel 3.
Kursværdi
juni 2018
15.097
1.589
8.975
1.626
27.287
72.281
4.198
29.138
2.988
108.606
77.835
4.357
31.168
2.762
116.122
5.554
159
2.030
-226
7.516
Skatte- og afgiftsrestancer har den største nominelle og procentvise stigning blandt de fire
hovedgrupper med en samlet stigning på 5,6 mia. kr. Stigningen kan særligt henføres til ind-
drivelsesrenter på 1,5 mia. kr., selskabs- og fondsskat på 1,2 mia. kr., momsrestancer på 0,9
mia. kr. og vægtafgift på 0,6 mia. kr. Stigningen på selskabs- og fondsskatte restancerne kan
tilskrives en helt ekstraordinær tilgang på op imod en milliard fra en enkelt skyldner. Det
bemærkes, at stigningen i restancer vedrørende vægtafgift er på 84 pct., således at disse udgør
ca. 1,3 mia. kr. ved udgangen af 1. halvår 2018. Det skyldes en ekstraordinær oprydning og
efterfølgende oversendelse af ophobede fordringer fra fordringshaver til Gældsstyrelsen.
Oprydningen forventes at være tilendebragt med udgangen af 2018, hvorefter stigningen
forventes at aftage og situationen normaliseret.
De kommunale restancer er samlet set steget med 0,2 mia. kr. i 1. halvår 2018, hvoraf 0,1
mia. kr. kan tilskrives inddrivelsesrenter. Samtidig er gælden vedrørende ejendomsskat og
daginstitutioner blevet nedbragt i perioden.
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag er steget med 2,0 mia. kr. i 1. halvår 2018. Dette
kan særligt tilskrives en stigning i inddrivelsesrenterne på 0,6 mia. kr., studielån på 0,6 mia.
kr. og politibøder på 0,2 mia. kr.
Øvrige offentlige restancer er samlet set faldet med ca. 0,2 mia. kr. Det kan særligt fremhæ-
ves, at DR licens er faldet med 0,2 mia. kr., hvilket primært kan tilskrives Gældsstyrelsens
brug af blandt andet modregning i overskydende skatter samt den konvertering af fordringer
til det nye inddrivelsessystem, som er nævnt ovenfor. Det betyder konkret, at restancerne er
flyttet fra DMI til det nye inddrivelsessystem, der ikke indgår i restancestatistikken,
jf. note til
tabel 3.
Det samlede fald er dermed ikke udtryk for en afvikling af restancerne, ligesom der
ikke tilgår nye fordringer til DMI.
Side 7 / 8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Oversendelse af redegørelse for offentlige restancer for 2. kvartal 2018, fra skatteministeren
1984524_0008.png
3. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven. Måltal-
let for 2018 udgør 110 pct. for øvrige restancer beregnet som et simpelt gennemsnit for årets
måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre fordringshavere end det tidligere
SKAT.
Inddrivelsesprocenten for januar til juni er beregnet til 38,98 pct. Måltallet for 2018 er derfor
som forventet,
jf. anmærkning på finansloven for 2018,
ikke realiseret. Målet er ikke videreført på
finanslovforslaget for 2019, men som led i genopbygningen af inddrivelsesområdet udarbejdes
nye mål for Gældsstyrelsen.
Side 8 / 8