Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1979933_0001.png
Bilag - Den fremtidige håndtering af restancer til offentlige for-
syninger
Status og misbrug på bekostning af de betalende forbrugere
Fraværet af det frie valg og ligestilling er til fordel for de forbrugere, der ikke betaler for
eget forbrug. Den manglende betaling og efterfølgende manglende opkrævning og inddri-
velse sker på bekostning af de betalende forbrugere.
Med udgangen af 2017 var de samlede restancer, som de kommunale forsyningers havde
oversendt til inddrivelse hos Skattestyrelsen på 226 mio. kr. Staten er for nylig gået i gang
med at afkøbe gamle, usikre restancer hos forsyningerne, men dette vil ikke hindre, at der
også fremover, dels vil være forbrugere som misbruger reglerne, dels være et fravær af en
effektiv statslig inddrivelse.
Misbruget sker eksempelvis på spildevandsområdet, fordi servicen fortsætter, selv om der
ikke bliver betalt. Hos multiforsyninger findes der forbrugere, der vælger alene at betale
den del af regningen, der angår forsyningsarter, hvor der kan lukkes for forsyningen.
Fraværet af en effektiv inddrivelse betyder, at forsyningerne ufrivilligt benyttes som bank
med gratis kassekredit.
Det er umuligt at forklare de betalende forbrugere, at de skal tåle misbruget, fraværet af
effektiv inddrivelse og risikoen for, at EFI´s afløser skal have år til at komme til at fungere.
De dårlige erfaringer og status quo-situationen udfordrer retsbevidstheden og retfærdig-
hedsprincippet.
Det er også vanskeligt at få forståelse for, at blot fordi en forbruger forsynes fra en offent-
lig ejet forsyning, så kan der ikke frit vælges en effektiv inddrivelse ligesom hos de forsy-
ninger, der anses som private i lovens forstand. På el-forsyningsområdet er det således, at
selv om forsyningerne er underlagt samme økonomiske regulering, så er et mindretal
tvangsunderlagt et system, der ikke fungerer og uden mulighed for at opkræve restancer
på samme måde, som flertallet af forsyningerne kan. Dette er helt uacceptabelt.
Erfaringerne fra inkassobranchen er, at en hurtig, ”håndholdt” proces såvel i opkrævnings-
som inddrivelsesfasen giver en høj succesrate, ikke mindst på mindre krav. I den forbin-
delse kan det oplyses, at det offentlige i dag selv skal afholde alle omkostninger til op-
krævning, mens den private sektor kan pålægge skyldneren en del af omkostningerne med
afsæt i regler fastsat af Justitsministeren. Det er med andre ord dyrt for offentligt ejede
forsyninger, hvor de fleste ikke har nogen særlige kompetence på opkrævningsområdet el-
ler tid til at være aktive de første 3-6 måneder efter forfald, hvor succesraten er størst.
Skræmmescenarie for fremtiden
EFI´s afløser, når det en gang kommer til at fungere, vil alene virke over for ca. 1/3 af
skyldnerne, da det ifølge Skatteministeriets egne oplysninger alene er denne mindre
gruppe, der vil have et tilstrækkeligt indtægtsgrundlag til, at der kan gøres brug af Gælds-
styrelsens inddrivelsesredskaber. Lavindkomstværnet, som styrelsen skal administrere ef-
ter, tager ikke hensyn til, om forbrugeren har en formue.
Den offentlige forsyning skal i dag afholde alle omkostninger til opkrævningen, hvor pri-
vate forsyninger kan pålægge skyldneren en del af omkostningerne. Det er ikke rimeligt, at
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 30/11-18 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening vedrørende den fremtidige håndtering af restancer til offentlige myndigheder
1979933_0002.png
det også i fremtiden skal være den betalende pensionist, som skal betale for de udspekule-
rende typer eller folk med behov for en kassekredit.
Høj retssikkerhed
Mantraet om, at al offentlig gæld skal samles hos én myndighed, er efter vores opfattelse
ikke udtryk for en reel hensyntagen til skyldneren. Skyldnerne har i forvejen i opkræv-
ningsfasen modtaget opkrævninger fra flere forskellige fordringshavere, og erfaringsmæs-
sigt bliver skyldnere ofte forvirrede over modtage henvendelse fra SKAT om et skyldfor-
hold, der ikke vedrører SKAT, men en anden offentlig kreditor.
Retssikkerheden er høj, uanset om det er staten eller fogedretten, som forestår inddrivel-
sen. I opkrævningsfasen, som forsyningen kan forestå, eller en privat inkassator kan va-
retage, er der klare regler fastsat af justitsministeren for de maksimale omkostninger, der
kan pålægges skyldneren. Overblikket over dækningsrækkefølgen vil være intakt, da der
med dette forslag ikke lægges op til en ændring af gældsinddrivelseslovens regler om
dækningsrækkefølge, ligesom det ikke er hensigten, at en privat inkassator skal kunne fo-
retage inkassoskridt, der indebærer myndighedsudøvelse, herunder at foretage lønindehol-
delse.
Hertil kommer, at spørgsmålet om fordringshaveres indbyrdes stilling ved foretagelse af
udlæg vil være underlagt princippet ”først i tid – bedst i ret” som følger af bestemmelsen i
Retsplejelovens § 526. Dette vil således også gælde for offentlige fordringshavere, der
vælger at gøre brug af en privat inkassator. Gældsstyrelsen vil blive aflastet, idet mæng-
den af nye fordringer, der overgives til inddrivelse må forventes at falde betydeligt. Hertil
kommer, at arbejdet med validering af data for de fordringer, der har været overgivet til
en privat aktør, vil være gjort, når eller hvis fordringen senere overgives til Gældsstyrel-
sen, og Gældsstyrelsen vil derfor få frigjort ressourcer til at varetage kerneopgaven, ind-
drivelse.
Side 2 af 2