Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1979932_0001.png
Til medlemmerne af Skatteudvalget
Den fremtidige håndtering af restancer til offentlige forsyninger
Budskaber
Kommunalt ejede forsyningerne skal på lige fod med andre forsyninger have frit valg i for-
hold til opkrævning og inddrivelse af restancer.
Fraværet af det frie valg er alene til fordel for de forbrugere, der undlader at betale forsy-
ningernes regning. Dette sker i dag på bekostning af de betalende forbrugere, hvilket er
svært at forsvare, da det udfordrer retsbevidstheden og retfærdighedsprincippet.
Forsyningerne bevilliger på denne måde ufrivilligt en gratis kassekredit. Det, mener forsy-
ningerne, er uacceptabelt.
Løsningen er, at også de kommunalt ejede forsyninger skal kunne vælge den til hver en tid
mest effektive inddrivelsesform. Der indføres på denne måde ligestilling mellem de offent-
lige og private forsyninger i forhold til omkostninger i opkrævningsfasen.
EFI´s afløser udgør
pga. de dårlige erfaringer
et skræmmescenarie, og der opstilles
ubegrundede
bekymringer
om forbrugerens retssikkerhed,
se bilag.
Den konkrete løsning
Det er vores opfattelse, at løsningen skal angå dels opkrævningsfasen dels inddrivelsesfa-
sen.
For så vidt angår opkrævningsfasen, bør der ske en omkostningsmæssig ligestilling mellem
private og offentlige kreditorer, således at Rentelovens § 9 a og § 9 b samt den i medfør
heraf udstedte bekendtgørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger tilsvarende finder
anvendelse for offentlige fordringer.
For så vidt angår inddrivelsesfasen, bør der gives offentlige kreditorer, eller udvalgte of-
fentlige kreditorer, mulighed for – som et alternativ til inddrivelse via Gældsstyrelsen – at
iværksætte retslig inkasso via overgivelse til fogedretten efter de herfor gældende regler i
retsplejeloven.
Ovenstående løsning kræver reelt kun få ændringer i lovgivningen, idet der dels skal ske
en ændring af Rentelovens § 1, stk. 2 vedrørende anvendelsesområdet for Rentelovens § 9
a og § 9 b, dels en ændring af Gældsinddrivelseslovens § 1, således, at der etableres en
hjemmel til, at offentlige fordringshavere kan vælge retslig inkasso via overgivelse til fo-
gedretten efter de herfor gældende regler i Retsplejeloven.
Status
De kommunalt ejede forsyninger er i dag underlagt begrænsninger i forhold til mulighe-
derne for at opkræve restancer hos forbrugerne. Disse forsyninger kan ikke opkræve gebyr
for egen inkasso, som de private forsyningsselskaber kan, og de kan ikke bruge fogedret-
ten til inddrivelse som de private selskaber kan. Dette hænger sammen med, at de nævnte
forsyninger i dag er forpligtede til at benytte sig af inddrivelse gennem Gældsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Henvendelse af 30/11-18 fra DANVA, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforening vedrørende den fremtidige håndtering af restancer til offentlige myndigheder
1979932_0002.png
Forpligtelsen til at bruge Gældsstyrelsen som inddrivelsesmyndighed har medført store tab
for de offentlige forsyninger, tab der er på mere end 220 millioner. Et tab, der ofte vil det
være udtryk for misbrug af reglerne, som de forbrugere, der overholder deres betalingsfor-
pligtelser, kommer til at betale.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Lars Aagaard
Dansk Energi
Kim Mortensen
Dansk Fjernvarme
Charlotte Fischer
Dansk Affaldsforening