Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1979635_0001.png
30. november 2018
J.nr. 2017 - 1675
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 A - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love. (Beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning
af reglerne vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og
bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af
værnsregler, der sikrer beskatning af udbytter m.v.). Vedtaget som lov nr. 1130 af 11. sep-
tember 2018.
Den 31. august 2018 oplyste jeg udvalget om, at Skatterådet var anmodet om et bindende
svar om, hvorvidt både kørselskontorer og taxivognmænd efter den ny taxilovs regler
(gældende fra den 1. januar 2018) leverer momsfri personbefordring, og ikke administrati-
onsydelser som hidtil vurderet, jf. L 237 A
bilag 29.
Jeg orienterede om, at såfremt Skatterådets svar blev, at kørselskontorerne kan anses for
at levere momsfri personbefordring efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 15, ville det betyde,
at det siden ikrafttrædelsen af den ny taxilov reelt ikke har været nødvendigt at anvende
momsfritagelsen for selvstændige grupper for at opnå momsfritagelse.
Jeg kan nu oplyse, at Skatterådet i to bindende svar af henholdsvis den 25. september
2018 og den 20. november 2018 har afgjort, at både de kørselskontorer, der er oprettet
siden den 1. januar 2018 efter reglerne i den nye taxilov, taxivognmændene og de hidti-
dige bestillingskontorer, der stadig fungerer i en overgangsperiode, kan levere ydelser
momsfrit til deres kunder (taxivognmændene) efter bestemmelsen om momsfritagelse for
personbefordring. Dermed er der ikke behov for at anvende momsfritagelsen for selv-
stændige grupper. Desuden sikrer de bindende svar, at kontorerne behandles ens.
Karsten Lauritzen
/Jeanette Rose Hansen