Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1971523_0001.png
FORSLAG OM LEMPELSE AF FORBUDDET MOD INVESTERING I AKTIER MV VIA
VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN
BAGGRUND OG KOMMISSORIET TIL IVÆRKSÆTTERPANELET
Regeringen har udtrykt en ambition om, at sikre danske virksomheder gode investeringsvilkår, idet dette
vurderes at være en grundlæggende forudsætning for, at virksomhederne vokser sig større, bliver mere
produktive og investerer i ny teknologi.
Regeringsgrundlaget er blevet fulgt op med kommissoriet af 7. april 2017 for regeringens iværksætterpanel
(herefter "Kommissoriet"), der specifikt fokuserer på vækstvirksomheder og iværksættere. Det anføres i
Kommissoriet, at Iværksætterpanelet skal se på mulighederne for at styrke adgangen til risikovillig kapital for
virksomheder i opstarts- og vækstfasen, idet det fremhæves, at adgangen til risikovillig kapital er afgørende
for en iværksætters mulighed for at skalere virksomheden og komme ud på de globale markeder.
Det følgende indeholder et konkret forslag til en lempelse af de nugældende restriktioner i Bekendtgørelse
af lov om indkomstbeskatning af selvstændige erhvervsdrivende (i det følgende "Virksomhedsskatteloven"),
der afskærer muligheden for at investere i bl.a. aktier omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Forslaget vurderes at kunne bidrage til i væsentligt omfang at forbedre adgangen til risikovillig kapital for
opstarts- og vækstvirksomheder, idet det giver adgang til en betydelig formue, som i dag ikke kan anvendes
til at foretage egenkapitalinvesteringer i sådanne virksomheder. Endvidere vurderes forslaget at være
provenuneutralt, og vil derfor ikke være betinget af, at der findes finansiering hertil på finansloven.
Forslaget vurderes derudover at give opstarts- og vækstvirksomheder adgang til en ny kreds af investorer,
der udover at indskyde nødvendig kapital også vil kunne bidrage med værdifuld erfaring, kompetencer samt
adgang til netværksforbindelser.
MOTIVERING FOR OG OVERORDNET PRÆSENTATION AF FORSLAGET
Virksomhedsskatteloven sætter begrænsninger for, hvilke værdipapirer de selvstændigt erhvervsdrivende,
der gør brug af virksomhedsordningen, kan investere i. Det er i dag ikke muligt at investere i aktier omfattet
af aktieavancebeskatningsloven, uforrentede obligationer eller præmieobligationer med midler, som er
opsparet i en virksomhedsordning. Investeres i sådanne værdipapirer anses det for at udgøre en hævning fra
virksomhedsskatteordningen, hvorved det investerede beløb kommer til beskatning.
Det er blevet skønnet, at der samlet set er akkumuleret opsparede overskud i virksomhedsordninger i
størrelsesordenen 100 mia. kr.
1
Virksomhedsskattelovens nuværende regler afskærer muligheden for at
1
http://timetax.dk/skatteartikler/100-milliarder-til-erhvervslivet
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 56: Henvendelse af 17/11-18 fra DVCA - brancheforeningen for venture- og kapitalfonde samt business angels vedrørende forslag til revision af virksomhedsskatteordningen
1971523_0002.png
anvende disse opsparede overskud til at foretage investeringer i aktier generelt, og dermed også
investeringer i de virksomheder i opstarts- og vækstfasen, som er genstand for Kommissoriet til
Iværksætterpanelet (herefter "Iværksætterselskaber").
Det vurderes at være et væsentligt og helt nødvendigt skridt på vejen mod opfyldelse af ambitionerne i
Helhedsplanen og Kommissoriet, at give Iværksætterselskaber mulighed for at få andel i det akkumulerede
overskud på ca. 100 mia. kr., der skønnes at være opsparet i virksomhedsordningerne. Foruden kapitalen vil
Iværksætterselskaberne få gavn af adgangen til en ny kreds af investorer, der vil kunne bidrage med værdifuld
erfaring, kompetencer samt adgang til netværk.
På denne baggrund foreslås det at ændre den nugældende § 1, stk. 2 i Virksomhedsskatteloven, så
anvendelsen af virksomhedsordningen udvides til at omfatte investering i aktier i Iværksætterselskaber
(herefter "Iværksætteraktier").
Henset til risikoprofilen ved investering i Iværksætteraktier foreslås det at indføre regler for, inden for hvilke
økonomiske rammer sådanne investeringer kan ske, herunder i form af beløbsgrænser for den samlede
investering i Iværksætteraktier (afhængig af størrelsen på de opsparede overskud) samt spredningskrav
inden for den samlede økonomiske ramme. Reglerne bør tage udgangspunkt i de allerede eksisterende regler
i Puljebekendtgørelsen, hvorved der sikres tilsvarende rammer for investering af hhv. pensionsmidler og
opsparede overskud i virksomhedsskatteloven.
Forslaget er baseret på en grundlæggende forudsætning om, at en Investering i Iværksætteraktier
skattemæssigt (bortset fra tidsmæssige aspekter) skal behandles på samme måde som ved en investering i
Iværksætteraktier i enten personligt regi eller via et selskab. Beskatningen foreslås med henvisning hertil at
basere sig på følgende principper:
1. Iværksætteraktier realisationsbeskattes.
2. Der oprettes en særskilt konto for opsparet overskud vedrørende Iværksætteraktier (herefter "Konto
for opsparet IVS overskud"),
som holdes adskilt fra den konto for opsparet overskud, der omfatter
afkast fra øvrige aktiviteter i virksomhedsskatteordningen (herefter "Konto
for opsparet overskud").
3. Hævninger, der vedrører gevinster på Iværksætteraktier, beskattes som aktieindkomst.
4. Gevinster skal, i det omfang de ikke hæves, beskattes som virksomhedsindkomst med den
almindelige beskatningssats (pt. 22%) og posteres på Konto for opsparet IVS overskud.
5. Hævninger fra Konto for opsparet IVS overskud beskattes som aktieindkomst, idet den foreløbige
virksomhedsskat modregnes i slutskatten.
6. Tab på Iværksætteraktier modregnes i tidligere opsparet overskud på Iværksætteraktier, og den
hertil svarende virksomhedsskat fradrages i den skattepligtiges slutskat, udbetales eller fremføres i
overensstemmelse med principperne i virksomhedsskattelovens §§ 10 og 13 med de tilretninger der
måtte være nødvendige. Et overskydende tab, der ikke kan modregnes i Konto for opsparet IVS
overskud, posteres som negativ aktieindkomst hos den skattepligtige og behandles efter de
almindelige principper i personskatteloven.
7. Kapitalafkast beregnes af samtlige aktiver i virksomhedsskatteloven, dvs. også den del der er
investeret i Iværksætteraktier samt afkast fra Iværksætteraktier, der forbliver i
virksomhedsskatteordningen.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 56: Henvendelse af 17/11-18 fra DVCA - brancheforeningen for venture- og kapitalfonde samt business angels vedrørende forslag til revision af virksomhedsskatteordningen
1971523_0003.png
8. Ved anvendelse af reglerne om hæverækkefølge ved overførsler til den skattepligtige, sidestilles
Konto for opsparet IVS overskud og Konto for opsparet overskud. Hvor den skattepligtige ikke fuldt
ud hæver et beløb inden for en klasse i hæverækkefølgen, da kan den skattepligtige selv beslutte
hvilken del der skal henføres til Konto for opsparet IVS overskud hhv. Konto for opsparet overskud
(og dermed fordelingen mellem aktieindkomst og personlig indkomst).
Ovenstående principper indebærer, at gevinster/tab på Iværksætteraktier beskattes som aktieindkomst
(med mulighed for at betale foreløbig virksomhedsskat på 22% indtil hævning heraf). Endvidere sikres det,
at gevinster/tab fra Iværksætteraktier ikke påvirker den skattemæssige behandling af gevinster/tab fra
samtlige øvrige aktiver i virksomhedsskatteordningen.
De enkelte elementer i forslaget er indsat nedenfor i skematisk form.
Beskrivelse
Aktietyper
Unoterede aktier, der på investeringstidspunktet kvalificeres
som Iværksætteraktier. Definitionen på Iværksætteraktier
skal - med enkelte modifikationer - følge definitionen på
iværksætteraktier i lovforslag nr. L 194 fremsat den 27. april
2011. Bilag 1 indeholder et konkret forslag til afgrænsningen
af begrebet Iværksætteraktier.
Aktiens status på investeringstidspunktet er afgørende for,
om aktien kan kategoriseres som en Iværksætteraktie.
Investeringsgrænser
Beløbsgrænserne tager udgangspunkt i de gældende regler i
Bekendtgørelse
om
visse
skattebegunstigende
opsparingsformer i pengeinstitutter med enkelte
modifikationer ("puljebekendtgørelsen"). Bilag 2 indeholder
et konkret forslag til fastsættelse af beløbsgrænser, krav til
investeringens
beløbsmæssige
størrelse
samt
spredningskrav.
Der oprettes en særskilt konto for opsparet overskud
vedrørende Iværksætteraktier (herefter "Konto for opsparet
IVS overskud"), som holdes adskilt fra den konto for opsparet
overskud, der omfatter afkast fra øvrige aktiviteter i
virksomhedsskatteordningen (herefter "Konto for opsparet
overskud").
Realisationsbeskatning.
Etablering af Konto for
opsparet IVS overskud
Beskatningstidspunkt
Beskatning af gevinster
Gevinster skal, i det omfang de ikke hæves, beskattes som
virksomhedsindkomst med den almindelige beskatningssats
(pt. 22%) og posteres på Konto for opsparet IVS overskud.
Hævninger, der vedrører gevinster på Iværksætteraktier,
beskattes som aktieindkomst.
Hævninger fra Konto for opsparet IVS overskud beskattes
som aktieindkomst, idet den foreløbige virksomhedsskat
modregnes i slutskatten.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 56: Henvendelse af 17/11-18 fra DVCA - brancheforeningen for venture- og kapitalfonde samt business angels vedrørende forslag til revision af virksomhedsskatteordningen
1971523_0004.png
Skattemæssig
behandling af tab
Tab på Iværksætteraktier modregnes i Konto for opsparet IVS
overskud, og den hertil svarende virksomhedsskat fradrages i
den skattepligtiges slutskat, udbetales eller fremhæves i
overensstemmelse
med
principperne
i
virksomhedsskattelovens §§ 10 og 13 med de nødvendige
modifikationer.
Tab der ikke kan modregnes i Konto for opsparet IVS
overskud, posteres som negativ aktieindkomst hos
deltageren personligt og behandles efter de almindelige
principper i personskatteloven.
Fastsættelse
af
kapitalafkastgrundlaget
Kapitalafkast
beregnes
af
samtlige
aktiver
i
virksomhedsskatteloven, dvs. også den andel der er
investeret
i
Iværksætteraktier
samt
afkast
fra
Iværksætteraktier
der
forbliver
i
virksomhedsskatteordningen.
Ved overførsel til den skattepligtige sidestilles Konto for
opsparet IVS overskud og Konto for opsparet overskud.
Hvor den skattepligtige ikke fuldt ud hæver et beløb inden for
en klasse i hæverækkefølgen, kan den skattepligtige selv
beslutte hvilken del der skal henføres til Konto for opsparet
IVS overskud hhv. Konto for opsparet overskud (og dermed
fordelingen mellem aktieindkomst og personlig indkomst).
Hæverækkefølgen