Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1969290_0001.png
Beretning om
behandlingen af
henvendelser i 2017
Juni 2018
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning ................................................................................................................................. 3
Udvalgte emner fra årets henvendelser ..................................................................................... 4
Digital kommunikation ................................................................................................................ 4
Sagsbehandlingstid og kvittering ................................................................................................. 9
Betaling og inddrivelse .............................................................................................................. 13
Kommunikation ......................................................................................................................... 17
Fremme eller berostillelse af klagesag i forhold til straffesag ................................................... 19
3.
Henvendelser i tal.................................................................................................................... 21
3.1
3.2
3.3
3.4
1.
Nye henvendelser............................................................................................................. 21
Afsluttede henvendelser................................................................................................... 24
Sagsbehandlingstid .......................................................................................................... 25
Kritik og henstillinger ...................................................................................................... 25
Bilag: Uddybende statistik for henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i 2017 ................. 27
Indsigelser over sagsbehandlingen.......................................................................................... 27
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
3.
4.
Nye indsigelser ................................................................................................................ 27
Afsluttede indsigelser ...................................................................................................... 29
Sagsbehandlingstid .......................................................................................................... 30
Kritik og henstillinger ...................................................................................................... 31
Øvrige henvendelser til visiteringsfunktionen ........................................................................ 32
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen ...................................................... 34
Afsluttede sager hos Folketingets Ombudsmand for Skatteministeriet .................................. 35
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1. Indledning
I overensstemmelse med retningslinjerne for behandling af indsigelser over SKATs behandling af
spørgsmål, som ikke er afgørelser (SKM2014.571.SKAT), afgives hermed Borger- og retssikker-
hedschefens beretning for 2017.
I juni 2017 fremlagde regeringen sin plan for omorganiseringen af SKAT. Der etableres en samlet
skatteforvaltning bestående af syv styrelser pr. 1. juli 2018. Borger- og retssikkerhedschefen er or-
ganisatorisk indplaceret i den kommende Skattestyrelse, men vil fortsat være Borger- og retssikker-
hedschef for alle de nye styrelser i den samlede skatteforvaltning. Ligeledes vil Borger- og retssik-
kerhedschefen fortsat fungere selvstændigt og uafhængigt af hele Skatteministeriets koncern.
Som konsekvens af den nye organisering af skatteforvaltningen vil retningslinjerne for behandling
af indsigelser over sagsbehandlingen blive ændret pr. 1. juli 2018. Ændringerne fremgår af
SKM2018.349.SKTST. Ifølge denne er de enkelte styrelser i skatteforvaltningen ansvarlig for 1. be-
handlingen af indsigelser. Borger- og retssikkerhedschefen vil fortsat være ansvarlig for 2. behand-
lingen af indsigelser. Desuden vil Borger- og retssikkerhedschefen også fremover afgive en årlig
beretning om behandlingen af henvendelser. Den nye organisering af skatteforvaltningen vil således
først slå igennem i beretningen for 2018, mens denne beretning vil tage udgangspunkt i SKATs or-
ganisering, stillingsbetegnelser mv. i 2017.
De henvendelser, som Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget i årets løb, omhandler en lang
række forskellige emner og problemstillinger, der afspejler bredden i SKATs myndighedsopgaver.
Et tema, der har fyldt meget i årets løb, er anvendelsen af digital kommunikation. Det er et område,
som har undergået en stor udvikling igennem de seneste år både lovgivningsmæssigt og teknisk.
Det kræver derfor fokus fra SKATs side at vejlede borgere og virksomheder om, hvad de kan for-
vente, ligesom det er væsentligt, at medarbejderne bliver informeret om og instrueret i brugen af de
digitale kommunikationsformer. Emnet er beskrevet mere uddybende i afsnit 2, hvor der også er
medtaget eksempler på brugen af digital kommunikation.
I 2017 modtog SKAT 132 nye indsigelser, hvilket er en stigning på tre indsigelser i forhold til 2016,
mens Borger- og retssikkerhedschefen modtog 27 nye indsigelser i 2017, hvilket er en stigning på
seks indsigelser i forhold til 2016. Der er fortsat et lavt antal indsigelser på inddrivelsesområdet,
hvilket - ligesom i 2016 - formentlig hænger sammen med nedlukningen af EFI og den deraf føl-
gende lavere aktivitet på inddrivelsesområdet.
Udover indsigelserne modtog SKATs visiteringsfunktion 922 andre henvendelser i 2017, hvilket er
et fald på 41 henvendelser i forhold til 2016. Antallet af henvendelser til Borger- og retssikkerheds-
chefen var 452 i 2017, hvilket er et fald på ni henvendelser i forhold til 2016.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Samlet set må antallet af indsigelser over SKATs sagsbehandling fortsat siges at være meget lavt,
når det sættes i relation til, hvor ofte borgere og virksomheder er i kontakt med SKAT. Alene forret-
ningsområdet Kundeservice har i 2017 besvaret knap 2,2 millioner telefonopkald, besvaret over
488.000 henvendelser via e-mail, modtaget mere end 38.000 henvendelser på sociale medier samt
afholdt godt 3.200 individuelle møder, mens forretningsområdet Indsats har gennemført knap
763.000 kontroller (inkl. toldområdet).
Folketingets Ombudsmand har afsluttet 188 sager på Skatteministeriets område i 2017, heraf er to
sager afsluttet med kritik. I ingen af disse sager har der været kritik af SKAT. Det er femte år i træk,
hvor Ombudsmanden ikke har udtalt kritik af SKAT.
2. Udvalgte emner fra årets henvendelser
I det følgende omtales et lille udsnit af de henvendelser, som er modtaget i årets løb. Der er både
tale om indsigelser over sagsbehandlingen samt andre henvendelser, der er modtaget hos Borger- og
retssikkerhedschefen.
Ifølge retningslinjerne for behandlingen af indsigelser over SKATs sagsbehandling skal indsigelser
i første omgang behandles af direktøren for det forretningsområde, som indsigelsen vedrører. Hvis
borgeren eller virksomheden ikke er tilfreds med direktørens svar, er det muligt at få en anden, en-
delig administrativ behandling af indsigelserne hos Borger- og retssikkerhedschefen.
Når Borger- og retssikkerhedschefen modtager en ekstern henvendelse, dvs. henvendelser fra bor-
gere, virksomheder, interesseorganisationer eller rådgivere, vurderes det indledningsvist, om hen-
vendelsen kan besvares af Borger- og retssikkerhedschefen, eller om den skal videresendes til be-
handling i SKAT. I de tilfælde, hvor henvendelsen bliver videresendt til et forretningsområde, an-
moder Borger- og retssikkerhedschefen ofte om at blive orienteret om SKATs behandling af hen-
vendelsen, herunder om at modtage en kopi af SKATs svar til borgeren, virksomheden, interesseor-
ganisationen eller rådgiveren.
Digital kommunikation
Når en borger eller virksomhed har behov for at kontakte en offentlig myndighed, kan vedkom-
mende selv bestemme, på hvilken måde de henvender sig, med mindre der i lovgivningen er fastsat
særlige formkrav. Det vil sige, at det kræver lovhjemmel, hvis borgere og virksomheder skal pålæg-
ges at kommunikere på en bestemt måde med offentlige myndigheder.
Det er obligatorisk for både borgere og virksomheder at være tilsluttet Digital Post, som offentlige
myndigheder kan sende breve til. Dette blev slået fast i Lov om Offentlig Digital Post, som Folke-
tinget vedtog i juni 2012. Juridiske enheder med et cvr-nummer har været forpligtet til at have en
digital postkasse siden 1. november 2013, mens fysiske personer har været forpligtet til at have en
digital postkasse siden 1. november 2014. Loven giver offentlige myndigheder ret til at sende med-
delelser til fysiske personer og juridiske enheders digitale postkasse.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Det er dog muligt for både borgere og virksomheder at blive fritaget for tilslutning til obligatorisk
Digital Post.
En borger kan blive fritaget for at modtage post digitalt, hvis personen opfylder mindst et af de fri-
tagelseskriterier, som er nævnt i Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til
Offentlig Digital Post m.v.:
Har en kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse, hvor funktionsnedsættelsen hindrer perso-
nen i at anvende Digital Post-løsningen.
Ikke har adgang til en computer i eget hjem eller opholdssted med tilstrækkelig internetfor-
bindelse.
Er registreret i Det Centrale Personregister som udrejst af Danmark.
Ikke længere er registreret med fast bopæl eller opholdssted i Det Centrale Personregister.
Har sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, der gør det svært for
personen at anvende Digital Post-løsningen.
Har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID, fx på grund af udlandsophold med lang
afstand til en dansk repræsentation, hvor NemID kan udleveres.
En virksomhed kan blive fritaget for tilslutning til Digital Post, hvis:
Virksomheden ikke kan få en tilstrækkelig hurtig internetforbindelse på sin hjemsteds-
adresse. Hvis én teleudbyder i virksomhedens område kan levere internetforbindelsen, kan
virksomheden ikke blive fritaget.
Virksomhedens ejer eller ledelsesmedlem er indsat i et fængsel uden adgang til computer
med internetforbindelse, eller hvis virksomhedens ejer eller ledelsesmedlem på grund af
handicap ikke kan anvende en computer. I begge tilfælde gælder fritagelsen kun, hvis ingen
andre kan modtage posten digitalt for virksomheden.
Løsningen for Digital Post leveres af e-Boks. Borgere, der modtager Digital Post fra offentlige
myndigheder, kan læse deres digitale post på borger.dk eller på e-Boks.dk, mens virksomheder kan
læse deres digitale post på virk.dk eller på e-Boks.dk.
Myndighederne kan på en tilmeldingsliste over digitale postmodtagere se, om en borger eller virk-
somhed er fritaget for tilslutning til Digital Post. Hvis en borger eller virksomhed er fritaget for til-
slutning til Digital Post, skal myndigheden sende posten som papirpost eller på anden vis.
På Skatteministeriets område er der herudover fastsat særlige regler om digital kommunikation.
Skatteministeren har bemyndigelse i skatteforvaltningslovens § 35 til bl.a. at fastsætte regler om, at
henvendelser til og fra SKAT skal være i elektronisk form.
Bemyndigelsen er løbende udnyttet, idet det bl.a. er fastsat, at:
SKAT kan sende meddelelser, afgørelser mv., som indeholder fortrolige oplysninger, ved at
lægge meddelelsen i borgerens eller virksomhedens skattemappe i TastSelv.
Fysiske og juridiske personer har pligt til at selvangive digitalt, med mindre de er fritaget for
tilslutning til Digital Post.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Fysiske personer skal digitalt anmode om genoptagelse efter skatteforvaltningsloven, med
mindre de er fritaget for tilslutning til Digital Post.
Anmodning om tilbagebetaling af udbytteskat skal ske via de digitale kanaler, som SKAT
anviser, undtaget anmodninger efter kildeskattelovens § 55 og selskabsskattelovens § 29 D.
Som nævnt tidligere kan en borger eller virksomhed være fritaget for tilslutning til Digital Post.
SKATs sagsbehandlingssystemer tjekker automatisk tilmeldingslisten over digitale postmodtagere.
Viser det sig, at en borger eller virksomhed ikke kan modtage digital post, bliver brevet automatisk
sendt som papirpost, hvis vedkommende har adresse i Danmark. Ved adresser i udlandet skal adres-
sen indtastes manuelt i sagsbehandlingssystemet, før brevet kan sendes som papirpost.
Selv om det er obligatorisk for borgere og virksomheder at være tilsluttet Digital Post, er det endnu
ikke muligt for alle SKATs sagsbehandlingssystemer at sende breve til de digitale postkasser. I
disse tilfælde sender SKAT brevet som papirpost eller på anden vis, fx til skattemappen eller som
krypteret mail.
Ifølge SKATs interne retningslinjer må en sagsbehandler kun sende post til en borgers skattemappe.
Der må ikke sendes breve med fortrolige oplysninger til virksomheders skattemappe, da der ikke er
den nødvendige brugerstyring i TastSelv Erhverv. Det vil sige, at SKAT ikke kan styre hvilken
medarbejder i virksomheden, der åbner brevet. Når SKAT sender et brev til en borgers skatte-
mappe, skal det ske efter en konkret aftale med borgeren. Det skyldes, at en borger ikke er forpligtet
til at tilmelde sig og vedligeholde sin e-mailadresse i TastSelv Borger. Derfor skal der være en af-
tale med borgeren, så SKAT sikrer sig, at borgeren er vidende om, at der er sendt post til skattemap-
pen.
Med hensyn til at sende post som krypteret mail har sagsbehandlerne i SKAT to muligheder, som
de kan tilbyde borgere og virksomheder, idet SKAT ikke kan kræve, at borgere og virksomheder
skal modtage post som krypteret mail.
Den ene er ved at bruge hjælpeprogrammet ”Send Digitalt”.
Dette kræver, at modtageren selv benytter hjælpeprogrammet ”Send Digitalt”. Mailsystemet kon-
trollerer automatisk, om forudsætningerne for sikker mailudveksling er opfyldt, så mailen kun sen-
des, hvis forudsætningerne er opfyldt.
Den anden mulighed for at sende krypteret mail er ved at benytte systemet ”Bluewhale”. Bluewhale
er en mailløsning, som installeres som en ekstra funktion i SKATs mailsystem. Løsningen fungerer
ved, at sagsbehandleren sender en mail med de fortrolige oplysninger til modtagerens mailadresse.
Samtidig sendes en sms til modtagerens mobiltelefon, som indeholder en pinkode, som modtageren
skal bruge til at åbne indholdet i mailen. Sagsbehandleren skal altså have modtagerens mailadresse
og mobiltelefonnummer for at sende meddelelser via Bluewhale.
I de situationer, hvor borgere og virksomheder er tilsluttet Digital Post, og i det omfang SKAT kan
sende post til de digitale postkasser, giver den digitale kommunikation sjældent anledning til pro-
blemer. Dette gælder også i de tilfælde, hvor borgere og virksomheder er fritaget for tilslutning til
Digital Post, men har adresse i Danmark, idet posten automatisk sendes som papirpost.
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
I andre situationer kan anvendelsen af digitale kommunikationsformer imidlertid give anledning til
problemer, eksempelvis hvor en borger er fritaget for tilslutning til Digital Post, og borgeren
Opholder sig i udlandet.
Er hjemløs.
Hertil kommer de tilfælde, hvor SKATs systemer ikke er i stand til at sende post til borgerens eller
virksomhedens digitale postkasse, hvorfor posten skal sendes på anden vis.
I disse situationer kræves det, at sagsbehandlerne har overblik over muligheder og begrænsninger i
anvendelsen af de forskellige kommunikationsformer for derved at kunne tage stilling til, hvilke
løsninger der kan anvendes i den konkrete situation.
Det kan have store konsekvenser for en borger eller virksomhed, hvis et brev ikke kommer frem el-
ler kommer frem med forsinkelse, fx overskridelse af klagefrister, manglende mulighed for at ind-
sende materiale, eller manglende mulighed for at udtale sig over et forslag til afgørelse. For SKATs
vedkommende kan det fx medføre øget tidsforbrug til besvarelse af henvendelser og genfremsen-
delse af breve, forlængelse af svarfrister samt behandling af indsigelser over sagsbehandlingen.
Det er samtidig et område, som har været under kraftig udvikling især siden vedtagelsen af Lov om
Obligatorisk Digital Post for både borgere og virksomheder. Der sker således løbende en udvidelse
af, hvilke brevtyper SKAT kan sende til de digitale postkasser, ligesom de øvrige løsninger til digi-
tal kommunikation er kommet til hen ad vejen. Eksempelvis blev det muligt at sende meddelelser til
borgernes skattemappe i 2014, mens Bluewhale-løsningen blev introduceret i 2016.
Derfor bør SKAT have vedvarende fokus på udviklingen i mulighederne for at anvende digital
kommunikation. I den forbindelse er det væsentligt, at medarbejderne på en nem og overskuelig
måde kan få overblik over de digitale kommunikationsformer og deres anvendelsesmuligheder, li-
gesom det er væsentligt, at medarbejderne modtager tilstrækkelig information om og instruktion i
anvendelsen af de forskellige digitale kommunikationsformer. Endelig er det af stor betydning, at
SKAT løbende informerer borgere og virksomheder om de digitale kommunikationsformer, så det
på en nem og overskuelig måde er muligt at få viden om SKATs anvendelse af digital kommunika-
tion.
Eksempel 1:
En borger med bopæl i udlandet anmoder om en vurdering af sine fordringers retskraft. I den for-
bindelse oplyser borgeren, at han hverken har TastSelv eller NemID, dvs. han har ikke adgang til
skattemappe eller digital post.
Efter modtagelsen af henvendelsen forsøger SKAT at sende en kvittering med digital post. Dette
kan imidlertid ikke lade sig gøre, da borgeren ikke kan modtage digital post. Når der er tale om bor-
gere med adresse i Danmark, bliver breve i sådanne tilfælde automatisk sendt med papirpost. Når
der, som i dette tilfælde, er tale om en borger med adresse i udlandet, kræver det, at sagsbehandle-
ren manuelt indtaster borgerens adresse, før brevet kan sendes. Dette sker imidlertid ikke, hvorfor
kvitteringen ikke bliver sendt til borgeren. Dette bliver først opklaret, da borgeren et par måneder
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
senere rykker for svar på sin henvendelse. Herefter sender SKAT en kopi af kvitteringen med papir-
post.
Da SKAT ikke kan overholde den udmeldte sagsbehandlingsfrist, sender SKAT en ny kvittering til
borgeren med oplysning om den forlængede sagsbehandlingstid. Denne kvittering bliver imidlertid
heller ikke sendt til borgeren af samme årsag som den første kvittering. Kort tid herefter bliver sags-
behandleren selv opmærksom på, at kvitteringen ikke er blevet sendt, hvorefter en kopi af kvitterin-
gen bliver sendt til borgeren med papirpost.
Herefter bliver både forslag til afgørelse samt afgørelse sendt med papirpost til borgeren.
I forbindelse med behandlingen af borgerens indsigelse over SKATs sagsbehandling sender SKAT
en kvittering med papirpost. Da SKAT ikke kan overholde den udmeldte sagsbehandlingsfrist, sen-
der SKAT en ny kvittering til borgeren med oplysning om den forlængede sagsbehandlingstid.
Denne kvittering bliver sendt til borgerens skattemappe, men det sker uden aftale med borgeren og
uden at orientere borgeren herom. Da borgeren et par dage senere rykker for svar på indsigelsen,
bliver en kopi af kvitteringen sendt til borgerens mailadresse.
På baggrund af henvendelsen henstiller Borger- og retssikkerhedschefen til, at SKATs retningslinjer
for afsendelse af post bliver gennemgået med henblik på at sikre, at post til ikke-digitale borgere
samt borgere bosat i udlandet fremadrettet bliver korrekt afsendt. Dette arbejde er igangsat.
Eksempel 2:
En skatteyder anmoder SKAT om at sende breve til hans skattemappe, da han arbejder i udlandet.
På trods af anmodningen sender SKAT i to tilfælde breve til skatteyderen med papirpost. I det ene
brev anmoder SKAT om oplysninger, og i det andet brev rykker SKAT for indsendelse af oplysnin-
gerne. Der er i øvrigt sket et skift af sagsbehandler imellem udsendelsen af det første og det andet
brev.
Indsatsdirektøren beklager, at brevene blev sendt med papirpost.
Eksempel 3:
En skatteyder oplyser SKAT om, at han bor på må og få hos venner, at han ikke kan modtage papir-
post på den adresse, han er registreret med, og at SKAT tidligere har modtaget breve sendt til hans
folkeregisteradresse retur og genfremsendt brevene til ham via mail.
Alligevel sender SKAT et forslag til afgørelse med papirpost til skatteyderens folkeregisteradresse.
Det er indsatsdirektørens vurdering, at SKAT burde have sikret sig, at skatteyderen ville modtage
SKATs forslag til afgørelse, når det blev sendt med papirpost til skatteyderens folkeregisteradresse.
Alternativt, at SKAT burde have overvejet, om forslaget til afgørelse skulle sendes via krypteret
mail eller til skatteyderens skattemappe.
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Eksempel 4:
En skatteyder anmoder om fritagelse for betaling af et skattetillæg. På et tidspunkt rykker skatteyde-
ren for svar på anmodningen, hvorefter SKAT oplyser, at afgørelsen er blevet sendt med papirpost
for mere end to uger siden. Da skatteyderen ikke har modtaget afgørelsen, spørger skatteyderen, om
afgørelsen kan sendes med Digital Post eller alternativt kan sendes pr. mail. SKAT vælger i stedet
at sende en kopi af afgørelsen med papirpost. Tre uger senere spørger SKATs sagsbehandler, om
skatteyderen har modtaget afgørelsen, hvilket skatteyderen svarer nej til. Herefter bliver afgørelsen
sendt som sikker mail ved hjælp af Bluewhale-løsningen.
Kundeservicedirektøren beklager, at der ikke allerede i forbindelse med skatteyderens første hen-
vendelse blev taget skridt til at sende afgørelsen som sikker mail.
Eksempel 5:
I en momssag indkalder SKAT regnskabsmateriale fra en virksomhed. Regnskabsmaterialet bliver
indleveret i februar 2015. I perioden fra februar 2015 til oktober 2016 forsøger SKATs sagsbehand-
ler forgæves at kontakte skatteyderen telefonisk med spørgsmål til regnskabsmaterialet. Virksomhe-
dens kontaktdata er ikke blevet opdateret i forbindelse med virksomhedens afmelding, hvorfor
SKAT ikke har de korrekte kontaktdata. SKAT sender et brev til skatteyderen i oktober 2016, og
der træffes afgørelse i sagen i november 2017.
Indsatsdirektøren beklager, at SKATs sagsbehandler ikke var opmærksom på muligheden for at
sende en meddelelse til skatteyderens digitale postkasse. Dette skyldes, at det sagsbehandlingssy-
stem, som SKAT anvender til momssagen, ikke kan sende digital post. Samtidig beklages den lange
sagsbehandlingstid på i alt 2 år og 4 måneder.
Sagsbehandlingstid og kvittering
Der er ikke fastsat lovbestemte krav til sagsbehandlingstiden på SKATs område. Det følger imidler-
tid af princippet om god forvaltningsskik, at sager skal behandles inden for rimelig tid, og at sager
ikke må trække unødigt ud. Hvis en sag trækker ud, skal borgeren eller virksomheden underrettes
herom. Af underretningen skal det fremgå, hvorfor sagsbehandlingen trækker ud, og hvornår borge-
ren eller virksomheden kan forvente at modtage et svar.
Det er vigtigt, at SKAT har fokus på sagsbehandlingstiderne, idet det kan have store økonomiske og
personlige konsekvenser for en borger eller virksomhed, hvis behandlingen af en sag trækker ud.
Desuden kan lange sagsbehandlingstider og manglende underretning af en borger eller virksomhed
om sagens forløb føre til mindre tilfredshed med og tillid til SKAT.
Borger- og retssikkerhedschefen omtalte i Beretningen for 2016 flere henvendelser, hvor sagsbe-
handlingstiden har været for lang, og hvor skatteyderen ikke er blevet underrettet, hvis en sag træk-
ker ud. Også i 2017 har Borger- og retssikkerhedschefen modtaget henvendelser, hvor sagsbehand-
lingstiden har været for lang, og hvor skatteyderen ikke er blevet holdt orienteret om den forlæn-
gede sagsbehandlingstid.
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Eksempelvis i forbindelse med ansøgninger om henstand har der været eksempler på lange sagsbe-
handlingstider og manglende underretning af borgeren eller virksomheden. Henstand med betalin-
gen afskærer ikke SKAT fra at kunne foretage modregning i udbetalinger fra det offentlige. En
klage til en administrativ klageinstans (Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten eller et ankenævn)
eller et sagsanlæg ved domstolene har ikke opsættende virkning, så derfor kan det være af stor be-
tydning for borgeren eller virksomheden, at SKAT hurtigt træffer afgørelse om henstand.
Ansøgning om henstand er reguleret i skatteforvaltningslovens § 51, hvorefter SKAT kan give hen-
stand med betalingen af skat i forbindelse med klage over en afgørelse til en administrativ klagein-
stans og ved en eventuel efterfølgende domstolsprøvelse af den administrative klageinstans’ afgø-
relse. Hvis en afgørelse indbringes for domstolene, eller hvis en dom ankes, skal der indgives en ny
ansøgning om henstand.
Eksempel 6:
En skatteyder ansøger om og får bevilget henstand i 2014 i forbindelse med indgivelsen af en klage
over SKATs afgørelse til Skatteankestyrelsen. I juni 2016 indbringer skatteyderen afgørelsen i kla-
gesagen for domstolene. Skatteyderen er i denne forbindelse ikke opmærksom på, at der skal ansø-
ges om henstand på ny. I oktober 2016 sender SKAT et servicebrev til skatteyderen med oplysning
om, at SKAT har til hensigt at ophæve den tidligere bevilgede henstand. Samtidig orienterer SKAT
om muligheden for fornyet ansøgning om henstand. Herefter ansøger skatteyderen om yderligere
henstand. SKAT får ikke behandlet ansøgningen, inden den tidligere bevilgede henstand bringes til
ophør, ligesom SKAT ikke er opmærksom på, at den nye ansøgning om henstand vedrører en for-
længelse af den tidligere bevilgede henstand. Som følge heraf udskriver SKAT nye årsopgørelser til
skatteyderen. Desuden har SKAT i både 2014 og 2015 foretaget modregning i overskydende skatter
og moms. SKAT træffer afgørelse om henstand den 10. april 2017. Samme dag afviser byretten
retssagen, hvorefter henstanden ophører.
Direktøren for HR og Stab beklager, at servicebrevet fra SKAT blev sendt senere end normalt og
efter ankefristens udløb. Brevet kan opfattes som upræcist og medvirke til at skabe tvivl hos skatte-
yderen i en situation, hvor skatteyderen allerede har indbragt sagen for retten. Desuden burde SKAT
have foretaget en hurtigere vurdering af, om den tidligere bevilgede henstand kunne fortsætte. En-
delig mener direktøren for HR og Stab, at sagsbehandlingstiden har været usædvanlig lang.
På baggrund af sagsforløbet har SKAT gennemgået processerne på området for at undgå lignende
fejl. Bl.a. vil SKAT fremover være opmærksom på vigtigheden af, at servicebrevet udsendes hur-
tigst muligt efter modtagelsen af afgørelsen/dommen i klagesagen. Desuden skal SKATs sagsbe-
handlere være opmærksomme på, at de skal have overblik over korrespondancen mellem skatteyde-
ren og SKAT, så der i den enkelte sag er et grundlag for at tage de rigtige initiativer på det rigtige
tidspunkt.
Eksempel 7:
En virksomhed ansøger om henstand i henholdsvis februar 2015 og december 2015. Virksomheden
får oplyst en sagsbehandlingstid på 3 måneder. SKAT sender et forslag til afgørelse i juli 2016,
mens afgørelsen sendes i september 2016. Undervejs bliver virksomheden taget under konkursbe-
handling.
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Sagsbehandlingstiden i henstandssagen har været ekstraordinær langvarig på grund af sagens om-
fang og kompleksitet samt samspillet med konkursbehandlingen. Derudover har der været en stor
sagsmængde, som har betydet længere sagsbehandlingstider end normalt.
Direktøren for HR og Stab beklager, at sagsbehandlingstiden har været for lang, ligesom SKAT
burde have orienteret virksomheden om, at sagsbehandlingstiden på 3 måneder ikke kunne overhol-
des med en oplysning om, hvornår virksomheden så kunne forvente at få en afgørelse.
Borger- og retssikkerhedschefen er enig i direktørens beklagelser.
HR og Stab vil fremadrettet ændre sine kvitteringsprocedurer på området, så der bliver givet orien-
tering, hvis en oplyst sagsbehandlingstid ikke kan overholdes.
Der har også været problemer med lang sagsbehandlingstid og manglende orientering på andre
sagsområder end henstand, hvilket illustreres i de følgende eksempler.
Eksempel 8:
Skatteankestyrelsen træffer afgørelse i december 2015, hvorefter skatteyderen skal have nye årsop-
gørelser og penge tilbage for to indkomstår. Efter flere rykkere fra skatteyderens advokat, meddeler
SKAT i august 2016, at skatteansættelserne for begge indkomstår er ændret, og at skatteyderen vil
modtage nye årsopgørelser i løbet af 14 dage. De overskydende beløb bliver imidlertid ikke udbe-
talt. Efter flere rykkere fra skatteyderens advokat, oplyser SKAT i januar 2017, at tilgodehavendet
for det ene indkomstår vil blive udbetalt inden for 7 dage, mens tilgodehavendet for det andet ind-
komstår vil blive tilbageholdt med henblik på modregning for en restance. I marts 2017 rykker skat-
teyderens advokat igen for tilbagebetaling. Da der fortsat ikke sker udbetaling, klager advokaten i
maj 2017 over SKATs sagsbehandling.
Kundeservicedirektøren finder den lange sagsbehandlingstid meget beklagelig. Desuden fremgår
det, at det overskydende beløb for det andet indkomstår nu også er blevet udbetalt. Endelig har kun-
deservicedirektøren bedt om, at der også beregnes renter for perioden fra udskrivning af de nye års-
opgørelser og indtil udbetaling har fundet sted.
Eksempel 9:
På baggrund af en tilsigelse til udlægsforretning samt et efterfølgende varsel om tvangssalg af en
ejendom skriver en skatteyder flere gang i november og december 2016 til SKAT. Skatteyderen får
oplyst en sagsbehandlingstid på 70 dage i SKATs kvitteringsmails. Den 7. februar 2017 får skatte-
yderen svar på sine henvendelser.
Inddrivelsesdirektøren finder det beklageligt, at skatteyderen ikke straks har fået svar på sine
spørgsmål, når der er tale om så indgribende inddrivelsesskridt som udlæg og tvangssalg. Af samme
årsag er der i tilsigelsen til udlægsforretning angivet et telefonnummer til SKAT Inddrivelse, så
skatteyderen hurtigt kan få svar på eventuelle spørgsmål vedrørende udlægsforretningen. Inddrivel-
sesdirektøren oplyser, at SKAT Inddrivelse vil undersøge muligheden for at oprette en kontaktfor-
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
mular, så det i fremtiden bliver muligt at skrive til SKAT, når der er spørgsmål til en udlægsforret-
ning. Hensigten er, at skatteyderen bliver kontaktet samme dag eller dagen efter af en pantefoged på
lige fod med en telefonisk kontakt.
SKAT har oplyst til Borger- og retssikkerhedschefen, at denne særlige kontaktformular til brug for
henvendelser vedrørende udlægsforretninger alligevel ikke er blevet oprettet. I stedet bliver nye
henvendelser dagligt visiteret til rette sluse eller journalpostkasse bl.a. for at sikre, at henvendelser,
der kræver særlig opmærksomhed, bliver behandlet hurtigt. Dette gælder fx henvendelser om akt-
indsigt, klager og udlægsforretninger.
Eksempel 10:
En skatteyder anmoder om refusion af indeholdt udbytteskat i juli 2015. I juni 2017 klager skatte-
yderen over, at anmodningen endnu ikke er blevet behandlet.
Indsatsdirektøren oplyser i sit svar, at SKAT i august 2015 standsede alle udbetalinger af indeholdt
udbytteskat på grund af en formodning om svindel med refusionsanmodninger. Sagsbehandlingen
af refusionsanmodninger er kun genoptaget i begrænset omfang, men i løbet af et par måneder for-
venter direktøren at kunne åbne op for sagsbehandlingen i et langt større omfang. Det er dog ikke
muligt at give skatteyderen et konkret svar på, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehand-
let, hvilket beklages.
SKAT har oplyst til Borger- og retssikkerhedschefen, at refusionsanmodningen i juni 2018 endnu
ikke er blevet behandlet.
Eksempel 11:
En virksomhed anmoder på vegne af en kunde om refusion af indeholdt udbytteskat i august 2016. I
november 2017 klager virksomheden på kundens vegne over den lange sagsbehandlingstid, idet an-
modningen endnu ikke er blevet behandlet.
Indsatsdirektøren oplyser i sit svar, at SKAT i august 2015 standsede alle udbetalinger af indeholdt
udbytteskat på grund af en formodning om svindel med refusionsanmodninger. Desuden oplyser
direktøren, at SKAT nu er færdig med at kontrollere refusionsanmodninger, som er modtaget i
2015, mens anmodninger modtaget i 2016 og 2017 tidligst forventes at være behandlet i løbet af
foråret 2018. Vedrørende den konkrete anmodning forventer indsatsdirektøren, at den vil blive be-
handlet i første halvår af 2018, men det er beklageligvis ikke muligt at oplyse et mere konkret tids-
punkt for, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet.
SKAT har oplyst til Borger- og retssikkerhedschefen, at refusionsanmodningen i juni 2018 endnu
ikke er blevet behandlet.
12
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Eksempel 12:
En skatteyder kontakter Borger- og retssikkerhedschefen med oplysning om, at han er flyttet tilbage
til Danmark. Han medbringer en bil, som er blevet synet og anmeldt til værdiansættelse hos SKAT.
SKAT har meddelt, at der er en sagsbehandlingstid på 5-8 uger vedrørende værdiansættelsen. I
denne periode må skatteyderen ikke køre i bilen, hvilket han er frustreret over, da han har brug for
at kunne anvende bilen, bl.a. for at komme til en undersøgelse på hospitalet.
Ved Borger- og retssikkerhedschefens kontakt til SKAT oplyses det, at den oplyste gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er korrekt. SKAT mener dog, at der meget hurtigt kan træffes afgørelse om vær-
diansættelse i den konkrete sag. Samme dag tager SKAT kontakt til skatteyderen for at få de nød-
vendige oplysninger til at kunne beregne og afslutte sagen. Dagen efter er afgørelsen tilgængelig i
skatteyderens skattemappe.
Betaling og inddrivelse
SKAT modtager betaling af en række beløb fra både borgere og virksomheder. Borgere betaler fx
restskat, vægtafgift, grøn ejerafgift og gaveafgift. Betaling kan bl.a. ske med Dankort, via netbank
eller i et pengeinstitut. Virksomheder betaler bl.a. moms, punktafgifter, lønsumsafgift, A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag, selskabsskat og udbytteskat. Betaling sker til virksomhedens skattekonto via
fx netbank, Nets leverandørservice, Dankort eller Mobilepay.
Hvis borgeren eller virksomheden ikke betaler til tiden, sender SKAT en rykker. Modtager SKAT
fortsat ikke borgerens eller virksomhedens betaling, bliver gælden sendt til inddrivelse.
Ved inddrivelse giver lovgivningen muligheder for tvangsinddrivelse i form af fx lønindeholdelse,
modregning, udlægsforretning, indgivelse af konkursbegæring, deltagelse i akkordordninger mv.
Herudover kan der også bruges ikke-tvangsmæssige tiltag, som fx afdragsordninger. Endelig er der
mulighed for at give henstand med betalingen samt eftergive en fordring helt eller delvist i overens-
stemmelse med gældende regler og praksis.
I efteråret 2015 standsede SKAT den automatiserede inddrivelse via inddrivelsessystemet EFI (Ét
Fælles Inddrivelsessystem). Det betyder, at al inddrivelse sker manuelt. Som følge heraf, har inddri-
velsen været reduceret, ligesom inddrivelsesarbejdet har været meget forsinket.
Det er af væsentlig betydning for borgere og virksomheder, at de kan indberette og indbetale på en
nem og hurtig måde. Ligeledes er det af stor betydning for borgeres og virksomheders tillid til
SKAT, at opkrævningen og inddrivelsen foregår på en korrekt og forståelig måde. Dette bør SKAT
være opmærksom på, når de udvikler systemer og processer på området.
Eksempel 13:
En virksomhed indberetter og betaler A-skat og AM-bidrag gennem LetLøn. LetLøn er et gratis til-
valg til eIndkomst, som virksomheder kan bruge til at indberette løn for deres medarbejdere, hvis de
ikke selv har et lønsystem. Betalingen af AM-bidrag, A-skat og ATP sker til LetLøn og ikke til
virksomhedens skattekonto.
13
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
I det konkrete tilfælde modtager virksomheden efterfølgende en rykker fra SKAT for betaling af A-
skat og AM-bidrag. Virksomheden undrer sig over SKATs rykker, ligesom virksomheden undrer
sig over, at det ikke fremgår af teksten på kontoudtoget, hvad hævningen vedrører, når det er
SKAT, der hæver et beløb på virksomhedens bankkonto.
Kundeservicedirektøren forklarer det fejlagtige rykkerbrev med, at LetLøn afleverede virksomhe-
dens indbetaling til skattekontoen før indberetningen. Derved blev indbetalingen knyttet til først-
kommende fremtidige krav, som ikke var indberetningen vedrørende A-skat og AM-bidrag, som
LetLøn først afleverede til virksomhedens skattekonto senere.
LetLøn har tidligere været gjort opmærksom på dette problem, og har derfor sat foranstaltninger i
værk for at imødegå lignende situationer. Kundeservicedirektøren har fået tilsagn fra LetLøn om, at
de vil undersøge, hvorfor fejlen opstod igen og søge at finde en løsning.
Vedrørende teksten på kontoudtoget forklarer kundeservicedirektøren, at betalingsaftalen gennem
LetLøn går igennem Nets.dk. SKAT har tidligere forhørt sig om muligheden for, at der kan skabes
meningsfyldte tekster på virksomhedernes kontoudtog, når SKAT hæver betalinger på virksomhe-
dernes konti, men det er desværre ikke muligt.
SKAT har oplyst til Borger- og retssikkerhedschefen, at LetLøn ikke har iværksat yderligere foran-
staltninger for at undgå problemet. For at imødegå uhensigtsmæssigheden har SKAT tidligere sik-
ret, at der er udligningsstop i 3 dage, når der angives og betales A-skat. SKAT har nu bestilt en
yderligere ændring således, at udligningsstoppet på denne type indbetalinger ændres til 4 dage.
Eksempel 14:
Politiet beslaglægger i oktober 2016 en bil med svenske nummerplader til sikkerhed for betaling af
registreringsafgift. I november 2016 finder Byretten, at der ikke er grundlag for beslaglæggelsen.
Byrettens kendelse bliver stadfæstet af Landsretten i december 2016.
Undervejs opkræver SKAT omkostninger vedrørende beslaglæggelse af bilen hos skatteyderen.
Skatteyderen kontakter SKAT både telefonisk og skriftligt for at få stillet opkrævningen af omkost-
ningerne i bero, men skatteyderen får ikke svar på sine henvendelser. Efter Landsrettens dom skri-
ver SKAT til skatteyderen, at han kan se bort fra opkrævningen.
Indsatsdirektøren beklager, at skatteyderen ikke modtog hurtigere svar på henvendelserne vedrø-
rende opkrævningen af omkostninger for beslaglæggelse af bilen. Som følge af henvendelsen vil
SKAT desuden se på deres procedurer vedrørende opkrævning af omkostninger i forbindelse med
beslaglæggelse.
Eksempel 15:
En borger henvender sig til SKAT for at få en opgørelse over skyldig grøn ejerafgift for hans virk-
somhed. Den opgørelse, som borgeren får tilsendt, vedrører imidlertid ikke hans virksomhed, men
derimod en anden borger. Borgeren henvender sig igen til SKAT, hvorefter han får tilsendt den kor-
rekte opgørelse.
14
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Kundeservicedirektøren beklager, at der blev sendt en forkert opgørelse til borgeren. Herudover vil
SKAT gennemgå sagsforløbet og sikre en opdatering af forretningsgangene, så der ikke fremover
sker lignende fejl.
SKAT har oplyst til Borger- og retssikkerhedschefen, at der i den konkrete sag var tale om en men-
neskelig fejl, idet der blev vedhæftet en forkert fil i en mail. For at mindske sandsynligheden for fejl
skal medarbejderne i den pågældende enhed fremadrettet åbne den fil, som vedhæftes i en mail, for
at tjekke at dokumentet sendes til rette modtager. Desuden skal medarbejderne løbende rydde op i
den mappe, som anvendes til at gemme filer, der skal vedhæftes, da det vil mindske risikoen for at
vælge en forkert fil.
Eksempel 16:
I 2015 bliver en virksomhed screenet til konkursbehandling. Sagsbehandlingen falder sammen med
beslutningen om at suspendere den automatiserede inddrivelse i september 2015. En konsekvens af
suspenderingen var, at de igangværende sager blev sat i bero. Siden suspenderingen i 2015 har
SKAT inddrevet gæld manuelt, hvilket medfører lange sagsbehandlingstider. Virksomhedens sag
bliver taget op igen i juli 2017, hvor SKAT efter en konkret vurdering beslutter, at der skal indgives
konkursbegæring af virksomheden til skifteretten.
Borger- og retssikkerhedschefen finder det beklageligt, at SKAT ikke tidligere orienterede virksom-
heden mere tydeligt om, hvorfor inddrivelsessagen blev berostillet i ca. 2 år. Desuden ville det efter
Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse have været mere hensigtsmæssigt, hvis SKAT generelt
havde sikret en bedre kommunikation af, hvilken betydning EFI-systemets nedlukning havde for
SKATs inddrivelsesaktiviteter.
Eksempel 17:
En borger har to fordringer, der er sendt til inddrivelse hos SKAT i 2013. Borgeren afdrager lø-
bende på kravene. Herudover foretager SKAT modregning i overskydende skat.
I forbindelse med behandlingen af en indsigelse over SKATs sagsbehandling i 2017 konstaterer
SKAT, at begge krav er forældede i 2014. SKAT kan derfor ikke anvende borgerens indbetalinger
efter indtrådt forældelse, idet kravene er bortfaldet. Modregningen er derimod foretaget, inden for-
ældelsen er indtrådt, hvorfor den fastholdes. SKAT afskriver de resterende krav inklusiv gebyrer og
inddrivelsesrenter, mens der sker tilbagebetaling af det beløb, som er indbetalt efter indtrådt foræl-
delse.
Inddrivelsesdirektøren beklager, at SKAT ikke tidligere har været opmærksom på, at der i borge-
rens sag er sket inddrivelse af forældede krav.
Eksempel 18:
En borger ansøger om eftergivelse af gæld. I kvitteringen skriver SKAT, at der ikke kan oplyses en
svarfrist. Dette klager borgeren over.
15
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Inddrivelsesdirektøren oplyser til borgeren, at SKAT igennem de seneste år har været ramt af it-pro-
blemer, og som konsekvens heraf bliver samtlige fordringer gennemgået for at sikre, at SKAT kun
behandler fordringer, som er lovlige og retskraftige.
For borgeren betyder det, at samtlige fordringer, der er sendt til inddrivelse i SKAT, skal undersø-
ges, før SKAT kan gå i gang med at behandle ansøgningen om gældseftergivelse. Dette medfører
desværre en noget længere sagsbehandlingstid.
Selv om ansøgningerne behandles i den rækkefølge, de modtages, er det ikke muligt for SKAT at
oplyse yderligere om en tidsfrist. Det skyldes, at undersøgelsen af, om fordringerne er retskraftige,
er individuel fra person til person.
Eksempel 19:
En borger modtager en tilsigelse til udlægsforretning vedrørende to opkrævningsgebyrer samt gebyr
for tilsigelsen og retsafgift. Borgeren mener, at opkrævningsgebyrerne allerede er betalt, ligesom
borgeren undrer sig over, at SKAT tilsiger ham til en udlægsforretning uden først at have rykket for
den manglende betaling af gebyrerne.
Inddrivelsesdirektøren forklarer, at en fordringshaver har sendt et krav til inddrivelse hos SKAT.
Dette sker, når fordringshaveren forgæves har forsøgt at opkræve gælden ved f.eks. at udsende op-
krævninger og eventuelt rykkere. Fordringshaveren skal også orientere skyldneren om, at kravet
sendes til inddrivelse hos SKAT. Det konkrete krav består af et hovedkrav, to gebyrer samt opkræv-
ningsrenter. SKAT træffer afgørelse om modregning i skyldnerens overskydende skat til dækning af
hovedkravet og opkrævningsrenterne. Det var ikke muligt at foretage modregning til dækning af ge-
byrerne, da det først skulle undersøges, om de var retskraftige.
På grund af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse behandles alle inddrivelsessager ma-
nuelt. Det medfører længere sagsbehandlingstid, som kan betyde, at SKAT bliver nødt til at fore-
tage udlæg uden først at rykke for ikke at miste muligheden for at inddrive gælden på grund af for-
ældelse. Inddrivelsesdirektøren kan sagtens forstå, at det kan virke meget voldsomt at modtage en
tilsigelse fra SKAT som det første skridt i inddrivelsessagen, men der er ikke noget lovkrav om, at
der skal være rykket for kravet inden tilsigelse til udlægsforretning.
Eksempel 20:
En borger har gæld, der er sendt til inddrivelse hos SKAT. For indkomstårene 2014 og 2015 skal
borgeren have udbetalt penge fra SKAT. Da SKAT ikke foretager modregning i udbetalingerne, får
det borgeren til at tro, at fordringerne er forældede.
Kundeservicedirektøren oplyser, at en skatteyder skal være rykket for betaling af en gæld, før gæl-
den kan afvikles ved modregning. Dette har ikke været muligt i det konkrete tilfælde på grund af
tekniske problemer med SKATs systemer. Der har både været problemer med SKATs inddrivelses-
system (EFI) og SKATs opkrævningssystem, hvilket forårsagede, at skatteyderens gæld ikke kunne
opgøres med tilstrækkelig sikkerhed. Der blev derfor ikke sendt rykkere til skatteyderen, før proble-
merne blev rettet, og dette skete først i november 2016. Derudover har der været en fejl i det system
i SKAT, som automatisk sender breve til skatteydere. Denne fejl bevirkede, at der ikke blev sendt
16
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
breve til lukkede virksomheder. Denne fejl blev løst i december 2016, hvorefter skatteyderen blev
rykket for betaling af gælden i januar 2017. Da gælden ikke blev betalt, blev den overført til SKATs
modregningsregister.
Eksempel 21:
En borger får i juni 2017 tilkendt en erstatning fra Statsadvokaten for uberettiget frihedsberøvelse.
SKAT får erstatningsbeløbet indbetalt fra Politiet med henblik på at foretage modregning for gæld,
som er sendt til inddrivelse hos SKAT. Borgeren rykker for en afgørelse om modregning i juli og
august 2017. I oktober 2017 træffer SKAT afgørelse om modregning til delvis indfrielse af borge-
rens gæld til det offentlige. Det resterende beløb bliver udbetalt til borgeren, idet det ikke har været
muligt for SKAT at placere dette beløb på borgerens restgæld, da denne fortsat er under vurdering
for retskraft. Da retskraftvurderingen ikke kan afsluttes inden for rimelig tid, får borgeren restbelø-
bet udbetalt.
Kommunikation
SKAT er en myndighed, der træffer bebyrdende afgørelser over for borgere og virksomheder. Dette
bør SKAT være bevidst om både i den skriftlige og mundtlige kommunikation, idet kommunikatio-
nen har stor betydning for borgere og virksomheders tillid til SKAT. Derfor har SKAT løbende fo-
kus både på den interne og eksterne kommunikation.
Om sprogbrug skriver SKAT i sit adfærdskodeks fra marts 2016:
”Ansatte i SKAT skal både på skrift og i tale udvise respekt for borgere, samarbejdspartnere og
kolleger. Du optræder troværdigt og professionelt blandt andet ved at bevare roen, uanset hvordan
du bliver mødt. Pas også på med at virke belærende og moraliserende, da det kan blive opfattet som
uprofessionelt og unødigt krænkende. Din kommunikation skal passe med, at du som ansat i SKAT
er objektiv og ordentlig.
Vær dedikeret i udførelsen af dine arbejdsopgaver, men sørg for, at dit personlige engagement ud-
adtil altid er tilpas afbalanceret, så der ikke kan sås tvivl om din objektivitet. Du bør ikke over for
borgere bruge værdiladede ord, som udtrykker private holdninger og standpunkter.
Vær tydelig i din kommunikation med omverdenen. Vær opmærksom på, at også internt sprogbrug
herunder i e-mails mv. skal være i overensstemmelse med SKATs sprogpolitik. Vis omtanke og re-
spekt for dine kolleger og alle omkring dig, og vær varsom med brug af ironi og slang. Det er for-
skelligt, hvordan folk opfatter, hvorledes du kommunikerer.”
Sprogpolitikken, som der henvises til i adfærdskodekset, indeholder de overordnede mål for, hvor-
dan medarbejderne i SKAT skriver:
Vi skriver med modtageren i centrum.
Vi skriver korrekt og forståeligt.
Vi skriver imødekommende.
17
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Eksempel 22:
En skatteyder modtager en afgørelse fra SKAT. I afgørelsen skriver SKAT, at gennemgangen har
”afsløret fejl”, idet samme udgift var fratrukket to gange.
Skatteyderen er ikke enig i SKATs be-
grundelse for afgørelsen.
Indsatsdirektøren vurderer, at formuleringen ”afsløret fejl” kan efterlade tvivl om SKATs objektivi-
tet og saglighed. Det beklages derfor, at SKAT har anvendt denne formulering.
Eksempel 23:
I et forslag til afgørelse anvender SKAT begrebet ”returkommission”
til at beskrive de foreliggende
forhold. Virksomhedens advokat gør opmærksom på, at begrebet er en strafferetlig betegnelse for
bestikkelse i den private sektor, mens den korrekte betegnelse
i den konkrete sag er ”modydelse”.
SKATs sagsbehandler beklager den fejlagtige brug af begrebet ”returkommission”. I den efterføl-
gende afgørelse fremgår begrebet ”returkommission” fortsat af afgørelsens sagsfremstilling, som er
enslydende med forslaget, mens sprogbrugen er korrigeret i afgørelsens endelige begrundelse.
Indsatsdirektøren er enig med virksomhedens advokat i, at SKAT med fordel kunne have erstattet
ordet i afgørelsens sagsfremstilling. Desuden beklager indsatsdirektøren, at SKAT i forslaget til af-
gørelse utilsigtet får anvendt en forkert betegnelse, hvilket er uhensigtsmæssigt, da der er tale om et
strafferetligt begreb.
Eksempel 24:
SKAT modtager oplysninger om, at en skatteyder har overført penge til udlandet. SKAT indleder en
sag for at få belyst, om de overførte pengebeløb stammer fra skattepligtig indkomst, der ikke er
selvangivet. Undervejs afholder SKATs sagsbehandler et møde med skatteyderen. På mødet udtaler
sagsbehandleren, at de overførte penge f.eks. kunne stamme fra salg af hash, prostitution mv.
Skatteyderen finder udtalelsen krænkende og unødvendig for SKATs sagsbehandling.
I forbindelse med behandlingen af indsigelsen udtaler sagsbehandleren, at hun ikke havde eller har
nogen mistanke om, at skatteyderen har haft indtægter ved prostitution og hashhandel. Forholdene
blev nævnt som eksempler på uregistrerede indtægter for at forklare dette begreb. Medarbejderen
valgte de pågældende eksempler på baggrund af erfaring fra andre sager.
Indsatsdirektøren finder det afgørende, at borgere og virksomheder har tillid til, at SKATs sagsbe-
handling sker med respekt for den enkeltes retssikkerhed. Det indebærer bl.a., at der ikke må være
tvivl om, at SKATs sagsbehandling er objektiv og saglig. Indsatsdirektøren har forståelse for, at
skatteyderen oplevede eksemplerne som krænkende, og han beklager stærkt, at SKAT anvendte de
pågældende eksempler.
18
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Eksempel 25:
I en fremsendelsesmail til Skatteankestyrelsen i forbindelse med, at SKAT har afgivet høringssvar i
en klagesag, har en medarbejder i SKAT skrevet således:
”Først og fremmest må jeg undskylde den sene besvarelse. Det beklager jeg virkelig….Men så har
du til gengæld en
forsinket besvarelse til gode en anden gang.”
Inddrivelsesdirektøren beklager udtalelsen, som hun finder er uheldig og burde have været udeladt.
Eksempel 26:
En skatteyder får aktindsigt i sin skattesag. Blandt akterne er en mailkorrespondance mellem to
medarbejdere i SKAT, hvor skatteyderen er omtalt på en nedladende måde.
Indsatsdirektøren finder det meget væsentligt, at den enkelte skatteyder har tillid til, at SKATs sags-
behandling er saglig og ordentlig, samt at sagsbehandlingen sker med respekt for den enkelte skatte-
yders retssikkerhed. SKAT har derfor et særligt fokus på retssikkerhed og adfærd, herunder at tonen
i SKATs kommunikation er korrekt og neutral.
Det er indsatsdirektørens vurdering, at de pågældende udsagn klart er i strid med SKATs retnings-
linjer for sprogbrug, at det er kritisabelt, at skatteyderen er omtalt på den pågældende måde, og at
udsagnene kan efterlade tvivl om SKATs saglighed, objektivitet og ordentlighed. Indsatsdirektøren
beklager stærkt, at skatteyderen blev omtalt på den pågældende måde.
Fremme eller berostillelse af klagesag i forhold til straffesag
Hvis en medarbejder i SKAT har grundlag for at formode, at en skatteyder kan have overtrådt told-,
skatte- eller afgiftslovgivningen, skal medarbejderen sende sagen til ansvarsvurdering hos SKATs
straffesagsenheder. Oversendelse sker, når medarbejderen har truffet afgørelse om afgifts- eller
skatteansættelsen. SKATs straffesagsenheder foretager herefter den strafferetlige vurdering af sa-
gen.
I den forbindelse opstår spørgsmålet, om en straffesag kan gennemføres, før der foreligger en ende-
lig skatteansættelse.
Ifølge Den juridiske vejledning skal en klage over skatteansættelsen som udgangspunkt behandles i
det administrative klagesystem, før straffesagen gennemføres. Dette gælder især:
Klagesager, hvor den foreliggende uenighed overvejende vedrører spørgsmålet om forstå-
else af materielle regler.
Klagesager, hvor opgørelse af kravets størrelse i væsentlig grad bygger på et skøn.
I tilfælde, hvor klagen over skatteansættelsen kun vedrører forhold, der ikke er inddraget under
straffesagen, fortsætter klagebehandlingen og behandlingen af straffesagen uafhængigt af hinanden.
19
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
I nogle tilfælde skal straffesagen dog søges fremmet før klagesagen. Dette gælder, hvis klagesagen
overvejende vedrører:
Bevisspørgsmål af betydning for afgørelsen om kravets størrelse.
Anvendelse af retsregler, som ikke frembyder fortolkningsmæssig tvivl.
I tilfælde, hvor behandlingen af klagesagen trækker ud, og hvor straffesagen er tæt på strafferetlig
forældelse, kan SKAT anmode politiet om at sigte den pågældende. Hvis straffesagen kan afgøres
administrativt, forestås sigtelsen af SKATs straffesagsenheder.
Ovenstående principper for fremme eller berostillelse har været gældende stort set uændret siden
1994.
I 2016 besluttede SKAT at samle vurderingen af fremme eller berostillelse af straffesager i én af
straffesagsenhederne med det formål at sikre, at der i endnu højere grad bliver foretaget ensartede
vurderinger på området. For at støtte dette arbejde yderligere er interne retningslinjer og hjælpered-
skaber under udarbejdelse.
Eksempel 27:
SKAT træffer afgørelse om ændring af en skatteyders skatteansættelser. Samtidig meddeler SKAT,
at sagen vil blive sendt til ansvarsvurdering i SKATs straffesagsenheder. Afgørelsen om de ændrede
skatteansættelser bliver påklaget til Skatteankestyrelsen. Før klagesagen er afsluttet, vurderer
SKAT, at straffesagen kan behandles med henvisning til principperne herfor i Den juridiske vejled-
ning. Skatteyderens advokat undrer sig over, at straffesagen fremmes, før skattesagen er afsluttet.
Eksempel 28:
I 2010 træffer SKAT afgørelse om tilbagebetaling af for meget udbetalt afgift. Sagen bliver herefter
sendt til SKATs straffesagsenheder til ansvarsvurdering. Afgørelsen medfører to klageforløb, hvor
det ene afsluttes i juni 2014, og det andet afsluttes i august 2016. På baggrund af en henvendelse fra
virksomheden svarer SKAT i oktober 2013, at de forventer, at der i november 2013 vil blive taget
stilling til, om der skal indledes en straffesag. Virksomheden retter henvendelse til SKAT to gange i
2015. Begge gange stiller SKAT i udsigt, at der meget snart vil blive truffet beslutning i sagen, og
først i den seneste besvarelse fra december 2015 bliver det oplyst, at vurderingen af strafansvaret
har afventet klageforløbet. I juni 2016 rykker virksomhedens advokat for en afgørelse i straffesa-
gen, hvorefter SKAT meddeler, at der formentlig kan træffes afgørelse i løbet af sommeren.
I december 2016 klager virksomhedens advokat over, at SKAT endnu ikke har taget stilling til, om
der skal indledes en straffesag.
Direktøren for HR og Stab oplyser, at straffesagsenheden stillede vurderingen af strafspørgsmålet i
bero i forbindelse med klagen over SKATs afgørelse. Da udfaldet af de verserende sager har haft
betydning for, dels om SKAT kunne rette et krav mod virksomheden og dels om størrelsen af kra-
vet, finder direktøren, at det er i overensstemmelse med retningslinjerne i Den juridiske vejledning,
at spørgsmålet om vurderingen af et strafansvar har været udskudt. Direktøren udtrykker dog også
forståelse for, at det er meget lang tid at skulle gå i uvished om, hvorvidt der bliver rejst en straffe-
sag.
20
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
Borger- og retssikkerhedschefen finder ligeledes, at det er inden for retningslinjerne i Den juridiske
vejledning, at SKAT har afventet udfaldet af klagesagerne.
Herudover finder direktøren, at det i SKATs brev fra december 2015 burde have været meddelt, at
straffesagsenheden også afventede den anden klagesag, som blev afsluttet i august 2016. Ligeledes
burde straffesagsenheden allerede ved afslutningen af den anden klagesag i august 2016 have gen-
optaget sagsbehandlingen og færdiggjort vurderingen af strafansvaret.
Henset til det meget lange sagsbehandlingsforløb og den forventning, som sagsbehandleren flere
gange har bibragt virksomheden om snarlig færdiggørelse af vurderingen af strafansvaret, finder di-
rektøren for HR og Stab det kritisabelt, at virksomheden ikke har modtaget præcis orientering om
status i sagsforløbet. Overordnet kan direktøren konkludere, at SKAT burde have været meget mere
omhyggelige i sagen, have fulgt løbende op, og ikke mindst have været meget mere præcise om
baggrunden for, hvorfor vurderingen af strafansvaret trak ud.
Endelig oplyser direktøren for HR og Stab, at straffesagsenheden nu har vurderet, at der er grundlag
for en anmeldelse til politiet, og at der snarest vil blive sendt en tiltalebegæring til politiet.
Borger- og retssikkerhedschefen finder det ligeledes kritisabelt, at SKAT ikke løbende har oplyst
overfor virksomheden, hvorfor vurderingen af strafansvar ikke blev foretaget, og at vurderingen var
sat i bero.
3. Henvendelser i tal
I de følgende afsnit præsenteres en række hovedtal for Borger- og retssikkerhedschefens behandling
af de henvendelser, som blev modtaget i 2017.
Mere uddybende statistik kan findes på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside og er ved-
hæftet her som bilag.
3.1 Nye henvendelser
I 2017 modtog SKAT 132 nye indsigelser til første behandling. Der er tale om en stigning på tre
indsigelser i forhold til 2016, hvor SKAT modtog 129 nye indsigelser. Der er dog fortsat tale om et
lavt antal indsigelser, hvor især forretningsområdet Inddrivelse har oplevet et stort fald i antallet af
indsigelser, hvilket formentlig fortsat hænger sammen med nedlukningen af Ét Fælles Inddrivelses-
system (EFI) i 2015 og den deraf følgende lavere aktivitet på inddrivelsesområdet.
Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget 27 nye indsigelser til anden behandling i 2017, hvil-
ket svarer til knap 21 procent af de indsigelser, som SKAT afsluttede behandlingen af i 2017.
21
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0022.png
Indsigelser modtaget i 2017
Indsigelser, 1. behandling
Indsigelser, 2. behandling
Indsigelser i alt
132
27
159
Indsigelser modtaget i perioden 2015-2017 fordelt på forretningsområder
2017
2016
2015
1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl.
Kundeservice
49
9
51
1
53
3
Indsats
33
6
37
8
57
9
Inddrivelse
39
10
37
10
116
12
HR og Stab
11
2
4
2
7
1
IT
0
0
0
0
0
0
Økonomi
0
0
0
0
0
0
I alt
132
27
129
21
233
25
Udover indsigelser over sagsbehandlingen modtager Borger- og retssikkerhedschefen en række hen-
vendelser af vidt forskellig karakter fra borgere, virksomheder, rådgivere, interesseorganisationer
og medarbejdere i SKAT. Desuden modtager Borger- og retssikkerhedschefen en række forslag til
love, bekendtgørelser og styresignaler i høring.
Det ses af nedenstående tabel, at Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget i alt 452 henvendel-
ser i 2017, hvilket er stort set uændret i forhold til 2016, hvor Borger- og retssikkerhedschefen mod-
tog 461 henvendelser. Dog har Borger- og retssikkerhedschefen modtaget lidt færre eksterne hen-
vendelser og lidt flere interne henvendelser i 2017 sammenholdt med 2016.
22
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0023.png
Øvrige henvendelser modtaget hos Borger- og retssikkerhedschefen i 2017
Eksterne henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
166
Interne henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
96
Love, bekendtgørelser mv. til udtalelse hos Borger- og retssikker-
140
hedschefen
Styresignaler til udtalelse hos Borger- og retssikkerhedschefen
46
Diverse henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
4
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i alt
452
Udover indsigelser over sagsbehandlingen modtager SKATs visiteringsfunktion en række henven-
delser af vidt forskellig karakter. Disse henvendelser bliver vurderet af visiteringsfunktionen og vi-
deresendt til rette forretningsområde i SKAT eller anden relevant myndighed.
Visiteringsfunktionen modtog 922 henvendelser i 2017, hvilket er stort set uændret i forhold til de
tidligere år, hvor antallet af henvendelser er blevet gjort op.
23
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0024.png
3.2 Afsluttede henvendelser
I 2017 afsluttede SKAT behandlingen af 130 indsigelser, heraf blev 124 indsigelser afsluttet med et
svar til den, der har klaget, mens seks indsigelser blev afsluttet ved, at indsigelsen blev tilbagekaldt.
Borger- og retssikkerhedschefen afsluttede behandlingen af 25 indsigelser i 2017, heraf blev 24 ind-
sigelser afsluttet med et svar til den, der har klaget, mens én indsigelse blev afsluttet ved, at indsi-
gelsen blev tilbagekaldt.
Indsigelser afsluttet i perioden 2015-2017 fordelt på forretningsområder
2017
2016
2015
1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl.
Kundeservice
47
8
52
2
56
2
Indsats
34
5
44
9
69
11
Inddrivelse
38
10
45
12
122
13
HR og Stab
11
2
3
2
9
1
IT
0
0
0
0
0
0
Økonomi
0
0
0
0
1
0
I alt
130
25
144
25
257
27
Heraf tilba-
6
1
10
0
10
0
gekaldt/ hen-
lagt
1)
1) I 2017 er tre indsigelser i Kundeservice tilbagekaldt, i Inddrivelse er én indsigelse tilbagekaldt, og i HR og Stab er to
indsigelser tilbagekaldt. Desuden blev én indsigelse hos Borger- og retssikkerhedschefen tilbagekaldt. I 2016 er seks
indsigelser i Kundeservice tilbagekaldt, og i Inddrivelse er fire indsigelser tilbagekaldt. I 2015 er fem indsigelser i Kun-
deservice tilbagekaldt, i Indsats er én indsigelse tilbagekaldt og én indsigelse er henlagt, i Inddrivelse og HR og Stab er
én indsigelse tilbagekaldt, og i Økonomi er én indsigelse henlagt.
24
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0025.png
3.3 Sagsbehandlingstid
Målet er, at en indsigelse over SKATs sagsbehandling bliver afsluttet senest seks uger efter modta-
gelsen af indsigelsen fra SKATs visiteringsfunktion. Undtagelsesvis kan der fastsættes en sagsbe-
handlingstid på otte uger, eksempelvis i forbindelse med sommerferie og juleferie. Hvis sagsbe-
handlingstiden ikke kan overholdes, skal klageren have besked herom sammen med information
om, hvornår behandlingen af indsigelsen forventes at blive afsluttet.
Den udmeldte sagsbehandlingstid blev nået i 69 sager hos SKAT, svarende til knap 56 procent af de
afsluttede indsigelser i 2017, når de tilbagekaldte indsigelser ikke regnes med.
Hos Borger- og retssikkerhedschefen blev den udmeldte sagsbehandlingstid nået i 20 indsigelser,
svarende til godt 83 procent af de afsluttede indsigelser i 2017, når den tilbagekaldte indsigelse ikke
regnes med.
Overholdt sagsbehandlingstid for indsigelser i perioden 2015-2017 fordelt på forret-
ningsområder
2017
2016
2015
1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl.
Kundeservice
21
6
29
1
37
2
Indsats
26
4
31
6
31
9
Inddrivelse
18
9
27
9
64
6
HR og Stab
4
1
2
1
3
1
IT
0
0
0
0
0
0
Økonomi
0
0
0
0
0
0
I alt
69
20
89
17
135
18
3.4 Kritik og henstillinger
En indsigelse over SKATs sagsbehandling kan føre til, at der udtrykkes beklagelse eller kritik af en
mangelfuld eller fejlagtig sagsbehandling hos SKAT. Desuden kan det henstilles, at der fremadrettet
sker ændringer af SKATs arbejdsprocesser, systemer mv.
Ved en gennemgang af indsigelserne ses det, at 51 af de afsluttede indsigelser hos SKAT gav anled-
ning til beklagelser og/eller henstillinger fra direktøren i forhold til forretningsområdets egen sags-
behandling. Dette svarer til beklagelser og/eller henstillinger i godt 41 procent af de afsluttede ind-
sigelser i 2017, når de tilbagekaldte indsigelser ikke regnes med.
Hos Borger- og retssikkerhedschefen gav 11 af de afsluttede indsigelser i 2017 anledning til kritik
og/eller henstillinger i forhold til SKATs sagsbehandling. Dette svarer til kritik og/eller henstillin-
ger i knap 46 procent af de afsluttede indsigelser, når den tilbagekaldte indsigelse ikke regnes med.
25
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0026.png
Indsigelser med beklagelser og/eller henstillinger i perioden 2015-2017 fordelt på forret-
ningsområder
2017
2016
2015
1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl. 1. behandl. 2. behandl.
Kundeservice
19
3
25
0
27
1
Indsats
18
2
26
6
30
5
Inddrivelse
9
5
23
5
49
5
HR og Stab
5
1
1
1
4
0
IT
0
0
0
0
0
0
Økonomi
0
0
0
0
0
0
I alt
51
11
75
12
110
11
26
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0027.png
Bilag: Uddybende statistik for henvendelser til Borger- og retssik-
kerhedschefen i 2017
1. Indsigelser over sagsbehandlingen
1.1 Nye indsigelser
I 2017 modtog SKAT 132 nye indsigelser til første behandling, jf. tabel 1. Dette er stort set uændret
i forhold til 2016, hvor SKAT modtog 129 nye indsigelser.
Som det også fremgår af tabel 1, har Borger- og retssikkerhedschefen modtaget 27 nye indsigelser
til anden behandling i 2017, hvilket svarer til knap 21 procent af de indsigelser, som SKAT afslut-
tede behandlingen af i 2017.
Tabel 1: Nye indsigelser modtaget i perioden 2011-2017
2017 2016 2015 2014 2013 2012
1. behandling 132
129
233
322
414
438
2. behandling 27
21
25
44
68
57
I a l alt
159
150
258
366
482
495
2011
499
53
552
Tabel 2 og 3 viser, at indsigelserne modtaget i SKAT primært vedrører forretningsområderne Kun-
deservice, Indsats og Inddrivelse, hvilket hænger sammen med, at disse forretningsområder har den
direkte kontakt til borgere og virksomheder. Fordelingen af indsigelser på disse tre forretningsområ-
der er stort set uændret i forhold til 2016. Der ses således igen et lavt antal indsigelser på inddrivel-
sesområdet, hvilket formentlig fortsat hænger sammen med nedlukningen af EFI og den deraf føl-
gende lavere aktivitet på inddrivelsesområdet. I takt med indfasningen af det nye inddrivelsessy-
stem i 2018 og 2019 må det forventes, at antallet af indsigelser vil stige.
Tabel 2: Nye indsigelser modtaget i SKAT i 2015-2017 fordelt på
forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
49
37,12 %
51
39,53 %
53
22,75 %
Indsats
33
25,00 %
37
28,68 %
57
24,46 %
Inddrivelse
39
29,55 %
37
28,68 %
116
49,79 %
HR og Stab
11
8,33 %
4
3,10 %
7
3,00 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
132 100,00 %
129 100,00 %
233 100,00 %
27
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0028.png
Tabel 3: Nye indsigelser modtaget i SKAT i 2015-2017 fordelt på afdelinger
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice:
Forretningsprocesser
2
4,08 %
1
1,96 %
0
0,00 %
Vejledning
-
-
-
-
2
3,77 %
Ejendom
2
4,08 %
4
7,84 %
6
11,32 %
Erhverv
11
22,45 %
10
19,61 %
5
9,43 %
Kundecenter
9
18,37 %
11
21,57 %
21
39,62 %
Motor
8
16,33 %
3
5,88 %
8
15,09 %
Person
16
32,65 %
13
25,49 %
7
13,21 %
Told
-
-
-
-
2
3,77 %
Udland
1
2,04 %
9
17,65 %
2
3,77 %
Strukturelle løsninger
0
0,00 %
0
0,00 %
-
-
I alt
49 100,00 %
51 100,00 %
53 100,00 %
Indsats:
Borgere
-
-
-
-
7
12,28 %
Person og datakontrol
7
21,21 %
14
37,84 %
-
-
Indsatsplanlægning og
1
3,03 %
0
0,00 %
2
3,51 %
–analyse
Mellemstore virksom-
3
9,09 %
3
8,11 %
9
15,79 %
heder
Mindre virksomheder
-
-
-
-
14
24,56 %
Virksomheds- og af-
9
27,27 %
10
27,03 %
-
-
giftskontrol
Visitering og kontrol
-
-
1
2,70 %
10
17,54 %
Store selskaber
2
6,06 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Told
9
27,27 %
4
10,81 %
10
17,54 %
Særlig kontrol
2
6,06 %
5
13,51 %
5
8,77 %
I alt
33 100,00 %
37 100,00 %
57 100,00 %
Inddrivelse:
Inddrivelse, styring og
0
0,00 %
0
0,00 %
-
-
udvikling
Betaling og inddrivelse
-
-
-
-
2
1,72 %
Betaling og regnskab
-
-
-
-
32
27,59 %
Erhvervsrestancer
10
25,64 %
7
18,92 %
13
11,21 %
Fogeder
4
10,26 %
9
24,32 %
27
23,28 %
Personrestancer
25
64,10 %
21
56,76 %
42
36,21 %
I alt
39 100,00 %
37 100,00 %
116 100,00 %
HR og Stab:
HR
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Juridisk administration
9
81,82 %
3
75,00 %
6
85,71 %
Jura
2
18,18 %
1
25,00 %
1
14,29 %
I alt
11 100,00 %
4 100,00 %
7 100,00 %
28
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0029.png
IT:
Teknologi, Data og Sik-
kerhed
Digital udvikling
Digital forretning og
strategi
Forretnings-IT og leve-
randører
Drifts- og udviklings-
center
I alt
Økonomi:
Controlling og Service
Økonomifunktioner og
service
Regnskab § 38
Styring og Analyse
I alt
0
0
0
0
0
0
-
0
0
0
0
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0,00 %
-
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0
0
-
0
0
0
0
-
0
0
0
0,00 %
0,00 %
-
0,00 %
0,00 %
0,00 %
0,00 %
-
0,00 %
0,00 %
0,00 %
-
-
-
-
0
0
0
-
0
0
0
-
-
-
-
0,00 %
0,00 %
0,00 %
-
0,00 %
0,00 %
0,00 %
Borger- og retssikkerhedschefen har ligeledes modtaget flest indsigelser vedrørende forretningsom-
råderne Kundeservice, Indsats og Inddrivelse, jf. tabel 4. Især for forretningsområdet Kundeservice
er der sket en stor stigning i antallet af indsigelser, der indbringes for Borger- og retssikkerhedsche-
fen. Forretningsområdet Inddrivelse har oplevet, at den største andel af afsluttede indsigelser er ble-
vet indbragt til 2. behandling hos Borger- og retssikkerhedschefen. Således ses det, at 10 ud af 37
afsluttede indsigelser i Inddrivelse er blevet indbragt for Borger- og retssikkerhedschefen, svarende
til godt 27 procent af de afsluttede indsigelser eksklusiv tilbagekaldte indsigelser.
Tabel 4: Nye indsigelser modtaget hos Borger- og retssikkerhedschefen i 2015-2017
fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
9
33,33 %
1
4,76 %
3
12,00 %
Indsats
6
22,22 %
8
38,10 %
9
36,00 %
Inddrivelse
10
37,04 %
10
47,62 %
12
48,00 %
HR og Stab
2
7,41 %
2
9,52 %
1
4,00 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
27 100,00 %
21 100,00 %
25 100,00 %
1.2 Afsluttede indsigelser
I 2017 afsluttede SKAT behandlingen af 130 indsigelser, heraf blev 124 indsigelser afsluttet med et
svar til den, der har klaget, mens seks indsigelser blev afsluttet ved, at indsigelsen blev tilbagekaldt,
jf. tabel 5.
29
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0030.png
Tabel 5: Afsluttede indsigelser i SKAT i 2015-2017 fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
1)
47
36,15 %
52
36,11 %
56
21,79 %
Indsats
2)
34
26,15 %
44
30,56 %
69
26,85 %
Inddrivelse
3)
38
29,23 %
45
31,25 %
122
47,47 %
HR og Stab
4)
11
8,46 %
3
2,08 %
9
3,50 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
5)
0
0,00 %
0
0,00 %
1
0,39 %
I alt
130 100,00 %
144 100,00 %
257 100,00 %
Heraf tilbagekaldt/
6
-
10
-
10
-
henlagt
1) Tre indsigelser i Kundeservice blev tilbagekaldt i 2017, mens seks indsigelser blev tilbagekaldt i 2016, og fem indsi-
gelser blev tilbagekaldt i 2015.
2) I Indsats blev én indsigelse tilbagekaldt og én indsigelse blev henlagt i 2015.
3) Én indsigelse i Inddrivelse blev tilbagekaldt i 2017, mens fire indsigelser blev tilbagekaldt i 2016, og én indsigelse
blev tilbagekaldt i 2015.
4) I HR og Stab blev to indsigelser tilbagekaldt i 2017, mens én indsigelse blev tilbagekaldt i 2015.
5) I Økonomi blev én indsigelse henlagt i 2015.
Borger- og retssikkerhedschefen afsluttede behandlingen af 25 indsigelser i 2017, heraf blev én ind-
sigelse afsluttet ved, at indsigelsen blev tilbagekaldt, jf. tabel 6.
Tabel 6: Afsluttede indsigelser hos Borger- og retssikkerhedschefen i 2015-2017 for-
delt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
8
32,00 %
2
8,00 %
2
7,41 %
Indsats
5
20,00 %
9
36,00 %
11
40,74 %
Inddrivelse
10
40,00 %
12
48,00 %
13
48,15 %
HR og Stab
2
8,00 %
2
8,00 %
1
3,70 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
25 100,00 %
25 100,00 %
27 100,00 %
Heraf tilbagekaldt
1
-
0
-
0
-
1.3 Sagsbehandlingstid
Målet er, at en indsigelse over SKATs sagsbehandling bliver afsluttet senest seks uger efter modta-
gelsen af indsigelsen fra SKATs visiteringsenhed. Undtagelsesvis kan der fastsættes en sagsbehand-
lingstid på otte uger, eksempelvis i forbindelse med sommerferie og juleferie. Hvis sagsbehand-
lingstiden ikke kan overholdes, skal klageren have besked herom sammen med information om,
hvornår behandlingen af indsigelsen forventes at blive afsluttet.
Den udmeldte sagsbehandlingstid blev nået i 69 indsigelser hos SKAT, svarende til knap 56 procent
af de afsluttede indsigelser i 2017, når de tilbagekaldte indsigelser ikke regnes med, jf. tabel 7.
30
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0031.png
Tabel 7: Overholdt sagsbehandlingstid i SKAT i 2015-2017 fordelt på
forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
21
47,73 %
29
63,04 %
37
72,55 %
Indsats
26
76,47 %
31
70,45 %
31
46,27 %
Inddrivelse
18
48,65 %
27
65,85 %
64
52,89 %
HR og Stab
4
44,44 %
2
66,67 %
3
37,50 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
69 55,65 %
89 66,42 %
135
54,66 %
Hos Borger- og retssikkerhedschefen blev den udmeldte sagsbehandlingstid nået i 20 indsigelser,
svarende til godt 83 procent af de afsluttede indsigelser i 2017, når den tilbagekaldte indsigelse ikke
regnes med, jf. tabel 8.
Tabel 8: Overholdt sagsbehandlingstid hos Borger- og retssikkerhedschefen i
2015-2017 fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
6
75,00 %
1
50,00 %
2 100,00 %
Indsats
4 100,00 %
6
66,67 %
9
81,82 %
Inddrivelse
9
90,00 %
9
75,00 %
6
46,15 %
HR og Stab
1
50,00 %
1
50,00 %
1 100,00 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
20 83,33 %
17 68,00 %
18
66,67 %
1.4 Kritik og henstillinger
En indsigelse over SKATs sagsbehandling kan føre til, at der udtrykkes beklagelse eller kritik af en
mangelfuld eller fejlagtig sagsbehandling hos SKAT. Desuden kan det henstilles, at der fremadrettet
sker ændringer af SKATs arbejdsprocesser, systemer mv.
Ved en gennemgang af indsigelserne ses det, at 51 af de afsluttede indsigelser hos SKAT gav anled-
ning til beklagelser og/eller henstillinger fra direktøren i forhold til forretningsområdets egen sags-
behandling. Dette svarer til beklagelser og/eller henstillinger i godt 41 procent af de afsluttede ind-
sigelser i 2017, når de tilbagekaldte og henlagte indsigelser ikke regnes med, jf. tabel 9. Der er tale
om et fald i andelen af indsigelser, der gav anledning til kritik, på knap 15 procentpoint i forhold til
2016, hvor knap 56 procent af de afsluttede indsigelser gav anledning til kritik.
31
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0032.png
Tabel 9: Indsigelser med beklagelser og/eller henstillinger i SKAT i 2015-2017
fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
19
43,18 %
25
54,35 %
27
52,94 %
Indsats
18
52,94 %
26
59,09 %
30
44,78 %
Inddrivelse
9
24,32 %
23
56,10 %
49
40,50 %
HR og Stab
5
55,56 %
1
33,33 %
4
50,00 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
51
41,13 %
75 55,97 %
110 44,53 %
Hos Borger- og retssikkerhedschefen gav 11 af de afsluttede indsigelser i 2017 anledning til kritik
og/eller henstillinger i forhold til SKATs sagsbehandling. Dette svarer til kritik og/eller henstillin-
ger i knap 46 procent af de afsluttede indsigelser, når den tilbagekaldte indsigelse ikke regnes med,
jf. tabel 10.
Tabel 10: Indsigelser med beklagelser og/eller henstillinger hos Borger- og
retssikkerhedschefen i 2015-2017 fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
2017
2016
2015
Antal
%
Antal
%
Antal
%
Kundeservice
3
37,50 %
0
0,00 %
1
50,00 %
Indsats
2
50,00 %
6 50,00 %
5
45,45 %
Inddrivelse
5
50,00 %
5 41,67 %
5
38,46 %
HR og Stab
1
50,00 %
1
8,33 %
0
0,00 %
IT
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
Økonomi
0
0,00 %
0
0,00 %
0
0,00 %
I alt
11
45,83 %
12 48,00 %
11 40,74 %
2. Øvrige henvendelser til visiteringsfunktionen
SKATs visiteringsfunktion modtager alle indsigelser over SKATs sagsbehandling. Visiteringsfunk-
tionen har til opgave at registrere indsigelserne samt videresende disse til det relevante forretnings-
område eller Borger- og retssikkerhedschefen. Desuden skal visiteringsfunktionen sende en kvitte-
ring til klageren med oplysning om forventet sagsbehandlingstid mv.
Herudover modtager visiteringsfunktionen en række henvendelser af vidt forskellig karakter, som
altså ikke skal behandles som en indsigelse over SKATs sagsbehandling. Disse henvendelser bliver
vurderet af visiteringsfunktionen og videresendt til rette forretningsområde i SKAT eller anden rele-
vant myndighed.
32
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0033.png
Disse henvendelser kan eksempelvis vedrøre:
Bemærkninger til forslag til afgørelser fra SKAT.
Spørgsmål inden for SKATs sagsområde.
Forslag til ændringer eller forbedringer i SKATs systemer, arbejdsprocesser mv.
Manglende respons fra SKAT, fx lang ventetid på telefonen eller lang svartid på skriftlig
henvendelse.
Antallet af øvrige henvendelser til visiteringsfunktionen i perioden 2015-2017 fremgår af tabel 11.
Efter en periode med et stigende antal henvendelser ses det, at antallet i de seneste år er stabiliseret
på godt 900 om året.
Tabel 11: Antallet af øvrige henvendelser til visiteringsfunktionen i
2015-2017
Måned
2017
2016
2015
Januar
47
43
Februar
81
56
Marts
152
63
April
80
179
Maj
105
106
Juni
106
79
Juli
49
44
August
50
82
September
62
79
Oktober
81
94
November
71
82
December
38
56
I alt
922
963
63
93
101
90
72
67
51
57
96
71
76
66
903
Vedrørende øvrige henvendelser i 2017 ses det af tabel 12, at forretningsområderne Kundeservice
og Inddrivelse modtog den største andel af disse henvendelser med henholdsvis 413 og 250, sva-
rende til knap 72 procent af samtlige øvrige henvendelser.
Tabel 12: Antallet af øvrige henvendelser til visiteringsfunktionen i
2017 fordelt på forretningsområder
Forretningsområde
Antal
%
Kundeservice
413
44,79 %
Indsats
165
17,90 %
Inddrivelse
250
27,11 %
HR og Stab
22
2,39 %
Øvrige
72
7,81 %
I alt
922
100,00 %
33
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0034.png
3. Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
Borger- og retssikkerhedschefen modtager en række henvendelser af vidt forskellig karakter fra bor-
gere, virksomheder, rådgivere, interesseorganisationer og medarbejdere i SKAT. Behandlingen af
disse henvendelser afhænger af det konkrete indhold.
Eksterne henvendelser kan eksempelvis omfatte spørgsmål inden for SKATs sagsområde, klage
over SKATs sagsbehandling, klage over manglende svar fra SKAT eller lang sagsbehandlingstid,
klage over en afgørelse fra SKAT eller bemærkninger til SKATs systemer og arbejdsprocesser.
Interne henvendelser vedrører for det meste SKATs ønske om juridisk sparring om faglige problem-
stillinger samt udformningen af systemer og arbejdsprocesser.
Endelig modtager Borger- og retssikkerhedschefen en række forslag til love, bekendtgørelser og
styresignaler i høring.
Antallet af henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i perioden 2015-2017 fremgår af tabel
13. Det ses, at især antallet af interne henvendelser er steget i perioden.
Tabel 13: Antallet af henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i
2015-2017
Henvendelsestype
2017
2016
2015
Eksterne henvendelser
166
182
148
Interne henvendelser
96
80
59
Love, bekendtgørelser mv.
140
139
159
Styresignaler
46
49
50
Diverse
4
11
4
I alt
452
461
420
Når Borger- og retssikkerhedschefen modtager en ekstern henvendelse, som hun ikke selv har mu-
lighed for at besvare, bliver henvendelsen videresendt til behandling i SKAT eller anden relevant
myndighed. I disse situationer anmoder Borger- og retssikkerhedschefen ofte om at modtage en
kopi af SKATs svar til skatteyderen. Af tabel 14 fremgår det, hvilket forretningsområde eller myn-
dighed, som Borger- og retssikkerhedschefen har videresendt henvendelserne til. Som det ses, mod-
tog Kundeservice og Inddrivelse det største antal henvendelser til behandling fra Borger- og retssik-
kerhedschefen i 2017.
34
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0035.png
Tabel 14: Behandling af eksterne henvendelser til Borger- og
retssikkerhedschefen i 2015-2017
Forretningsområde/myndighed
2017
2016
Kundeservice
47
25
Indsats
7
5
Inddrivelse
12
34
HR og stab
8
8
Økonomi
0
2
IT og Data
3
0
Visiteringsfunktionen
10
13
Direktionssekretariatet
3
0
Departementet
1
2
Skatteankestyrelsen
1
1
Anden myndighed
0
1
Borger- og retssikkerhedschefen
81
104
I alt
173
1)
195
2)
2015
34
5
30
5
0
0
19
0
1
3
0
60
157
3)
1) Syv henvendelser er behandlet i to forretningsområder/enheder, hvorfor det samlede tal er større end antallet af eks-
terne henvendelser.
2) 13 henvendelser er behandlet i to forretningsområder/enheder, hvorfor det samlede tal er større end antallet af eks-
terne henvendelser.
3) Ni henvendelser er behandlet i to forretningsområder/enheder, hvorfor det samlede tal er større end antallet af eks-
terne henvendelser.
4. Afsluttede sager hos Folketingets Ombudsmand for Skatteministeriet
Det fremgår af Folketingets Ombudsmands beretning for 2017, at ombudsmanden har afsluttet 188
sager på Skatteministeriets område, jf. tabel 15.
Af de afsluttede sager er 32 sager blevet undersøgt, hvoraf to sager er afsluttet med kritik, henstil-
ling eller anbefaling. Disse to sager vedrører henholdsvis Landsskatteretten og Skatteankestyrelsen.
I 127 sager har Ombudsmanden givet anden form for behandling og hjælp til borgerne, fx videre-
sendelse af henvendelser til SKAT samt besvarelse af forespørgsler, vejledning mv, mens 29 sager
er blevet afvist af formelle grunde, fx klagerne var indgivet for sent eller sagerne vedrørte forhold
uden for Ombudsmandens kompetence.
35
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2017
1969290_0036.png
Tabel 15: Udfaldet af afsluttede ombudsmandssager i 2017 for
Skatteministeriet
1)
Undersøgelser
Anden
Afvisnin-
form for
ger af
Med kritik, Uden kri-
formelle
henstilling, tik, henstil- behand-
ling og
grunde
anbefalin-
ling, anbe-
hjælp til
ger mv.
falinger
borgerne
mv.
Departementet
0
3
7
2
Borger- og rets-
0
2
1
0
sikkerhedschefen
Landsskatteretten
1
13
8
10
SKAT
0
4
90
14
Skatteankenævn
0
1
0
2
Skatteankestyrel-
1
6
21
1
sen
Vurderingsanke-
0
1
0
0
nævn
I alt
2
30
127
29
1) Kilde: Folketingets Ombudsmands beretning for 2017, side 100.
Sager
i alt
12
3
32
108
3
29
1
188
36