Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Skatteministeriet
Karsten Lauritzen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
København 2. november 2018
Steen Jensen
Partner, LLM, næstformand
T +45 72 27 33 46
Sagsnr. CAP sj/
Dok.nr. 696289.1
Skatteudbyttesagen
Kære Karsten Lauritzen
Tak for dit brev af 29. oktober 2018, som jeg som lovet hermed vender tilbage til.
Bech-Bruun og jeg deler fuldstændig dit syn på sagen om formodet svindel med udbytteskat. Den er ikke
blot ulykkelig, men også stærkt forargelig.
I brevet beder du om, at Bech-Bruun nærmere redegør for, hvordan vi mener at have levet op til de ekspli-
citte habilitetskrav, som Skatteministeriet stillede i forbindelse med udbuddet i december 2016 af advokat-
undersøgelsen om forholdene vedrørende SKATs udbetaling af refusion af udbytteskat. I den forbindelse
henviser du specifikt til to forhold – dels at Bech-Bruun har ydet skriftlig rådgivning til ”Navn 1” i form af to
opinions af 4. august 2014 og 24. juli 2015, dels at Bech-Bruun i 2018 har repræsenteret to canadiske pen-
sionskasser, Navn 3 og Navn 4, over for hvem Skattestyrelsen har tilkendegivet at ville tilbagekalde sine
tidligere afgørelser om refusion af udbytteskat.
De eksplicitte habilitetskrav gik ifølge udbudsmaterialet ud på, at advokaten ikke måtte have eller have haft
klientmæssige og/eller andre relationer til de personer, selskaber mv., som kan være involveret i den formo-
dede svindel med tilbagesøgning af indeholdt udbytteskat – det, der var begrundelsen for igangsættelsen af
advokatundersøgelsen.
Jeg vil gerne indledningsvis slå fast, at det er min klare opfattelse, at vores uforbeholdne erklæring om, at
Bech-Bruun var habil/fri for interessekonflikter i relation til at gennemføre undersøgelsen, blev afgivet med
rette.
I forbindelse med de overvejelser, som vi i slutningen af december 2016 og januar 2017 gjorde os om, hvor-
vidt vi skulle afgive bud på undersøgelsen, var vi selvsagt meget opmærksomme på eventuelle interesse-
konflikter/forhold, der kunne medføre, at Bech-Bruun måtte anses som inhabil til at foretage den udbudte
undersøgelse. Vi foretog derfor gennemgribende konflikttjek i forhold til de personer og selskaber, hvis
navne på det tidspunkt var ude i offentligheden. Disse undersøgelser viste ikke tegn på inhabilitet/interesse-
konflikt. Udbudsmaterialet, herunder folketingsbeslutningen og det fastsatte kommissorium for undersøgel-
sen, indeholdt ikke navne, så det var ikke muligt at foretage yderligere specifikke undersøgelser. De typer
af forhold, som undersøgelsen skulle vedrøre, var som anført i udbuddet beskrevet som ”den formodede
svindel med tilbagesøgning af indeholdt udbytteskat”. Denne beskrivelse var ikke – og kunne på davæ-
rende tidspunkt heller ikke være – særlig præcis med hensyn til de typer af transaktioner, som det drejede
sig om. Anvendelsen af ordet ”svindel” indebar dog, at det måtte dreje sig om formodet strafbare forhold. Vi
København
Danmark ∙
Aarhus
Danmark ∙
Shanghai
Kina ∙
New York
USA
T +45 72 27 00 00 ∙ E [email protected] ∙ Advokatpartnerselskab ∙ CVR-nr. 38538071 ∙ www.bechbruun.com