Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 27
Offentligt
Foreningen
Biogasbranchen
Til
Skatteudvalget
Axeltorv 3, 1.
1609 København V
Tlf. 3339 4267
E-mail:
www.biogasbranchen.dk
xx. oktober
30. oktober 2018
Provenu neutral grøn omstilling i transportsektoren
Regeringen har med Klima- og luftudspillet
Sammen om en grønnere fremtid
taget initiativ til at
bryde transportsektorens stigende påvirkning af det globale klima. Regeringen anfører to prin-
cipper for målopfyldelsen:
skabe de rigtige rammer for en markedsdrevet og teknologineutral omstilling, der giver aktø-
rerne incitament til at vælge de mest omkostningseffektive klimatiltag
sikre, at klimaindsatsen er omkostningseffektiv, så vi får mest muligt for pengene.
Målet om en million grønne køretøjer i 2030 er ambitiøst, og en omstilling baseret på el-
køretøjer alene realiseres ikke uden markante provenutab for staten.
Målet om en markant omstilling til CO
2
neutral transport kan imidlertid også opnås ved at lige-
stille afgifterne på transport baseret på biogas med de tilsvarende baseret på diesel og benzin. De
nuværende afgifter er prohibitive for en sådan grøn omstilling, da det samme køretøj afgiftsbela-
stes langt højere i biogasversion end fossil version.
Den nødvendige biogasmængde er allerede tilstede i gasnettet, og der vil derfor alene være tale
om at flytte anvendelsen over på det mest optimale sted, nemlig i transportsektoren og dermed
udenfor kvotesektoren.
Nuværende afgifter højere på biogas end på diesel og benzin
SKAT opkræver i modsætning til fx importeret palmeolie
CO
2
afgift
på biogas, når det leveres
gennem det danske naturgasnet til gasfyldestationerne i Danmark. Det sker på trods af, at Ener-
ginets certifikatsystem entydigt dokumenterer, at det er biogas der tankes.
Denne dokumentation anerkender Energistyrelsen og EU i forbindelse med opfyldelse af iblan-
dingskravene for biobrændstoffer. Det er således klimamæssigt yderst uhensigtsmæssigt at Skat-
teministeriet ikke på samme måde anerkender systemet.
Energiafgiften,
der udgør den væsentligste afgift på brændstof, er alene fastlagt ud fra brænds-
lernes energiindhold. Det tager ikke hensyn til brændstoffernes klimapåvirkning.
Da gaskøretøjer som f.eks. gasbusser kører ca. 15
–
20 pct. kortere pr. energienhed end de tilsva-
rende i dieselbusser, afgiftsbelastes de CO
2
neutrale køretøjer tilsvarende højere for samme
transportarbejde (pr. km.). Denne økonomiske skævvridning kunne undgås på en provenuneutral
måde ved at lægge et loft over den samlede energiafgiftsbetaling på niveau med dieselkøretøjet.
En sådan ligestilling med diesel vil fjerne en væsentlig barriere for flådeejere af varebiler samt
reducere meromkostningen ved en grøn omstilling af kommunale køretøjer (og dermed statens
DUT omkostninger).
1