Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1960284_0001.png
Opfølgning på SAU-foretræde
Sagen kort
Danske virksomheder og personer skylder mere end 100 milliarder kroner til fællesskabet,
og gælden stiger fortsat med over 30 millioner kroner hver eneste dag.
Private leverandører har kompetencerne til effektivt at aflaste SKAT og sætte en prop i den
stigende gæld til det offentlige. Den danske inkassobranche kan minimere den samlede
belastning på Restanceinddrivelsesmyndigheden med op mod 60 procent.
Det kræver dog, at offentlige kreditorer får de samme muligheder for at bruge private
leverandører, som private kreditorer har haft siden 1997.
Dansk InkassoBrancheforening
ønsker
som branche at hjælpe med at sætte en prop i gælden til det
offentlige. Det kan gøres ved at give offentlige kreditorer samme muligheder som private
virksomheder i opkrævningsfasen.
Det er væsentligt at pointere, at vores løsning kun omfatter opkrævningen
og ikke inddrivelsen.
Målet med opkrævningen
Opkrævningen er det arbejde, som den offentlige kreditor selv forestår. Målet med opkrævningen er
altid at finde en frivillig løsning på en sag, så den ikke skal sendes til inddrivelse hos
Restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM). Det er her, Dansk Inkassobrancheforening
ønsker
at
bidrage med sin erfaring og ekspertise.
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Henvendelse af 30/10-18 fra Dansk InkassoBrancheforening vedrørende opfølgning på foretræde om muligheder for anvendelse af private leverandører til opkrævning af gæld på vegne af offentlige kreditorer
1960284_0002.png
For at sikre en succesfuld og effektiv opkrævning er der således behov for en række strukturerede
tiltag. Foruden udsendelse af rykkerskrivelser, er der ofte behov for telefonisk dialog med
skyldneren, håndtering af afdragsordninger under hensyntagen til skyldners
økonomi.
Succesraten i opkrævningen er størst i de første 3-6 måneder efter forfald, hvorefter gælden hurtigt
mister værdi.
En effektiv offentlig opkrævning vil sikre flere penge i de offentlige kasser, og presset på RIM vil blive
mindsket markant. Vi vurderer, at en effektiv opkrævning vil kunne minimere belastningen på RIM
med op mod 60 procent.
Utidssvarende regler for opkrævning
En offentlig kreditor, hvad enten det er DR, et offentligt forsyningsselskab, staten, en kommune eller
en region, kan i dag enten vælge at varetage opkrævningsarbejdet selv eller samarbejde med en
privat aktør.
Desværre er reglerne sådan udformet, at det offentlige i dag selv skal afholde alle omkostninger til
opkrævningen, hvor man i forbindelse med opkrævning på vegne af private kreditorer kan pålægge
skyldneren en del af omkostningerne.
Det er med andre ord meget dyrt for offentlige kreditorer at forsøge at opkræve det, som man
retteligt har til gode. Af samme årsag er offentlige opkrævning meget begrænset sammenlignet med
privat opkrævning. Resultat af dette er en stigende gæld, et større kurstab på gælden og unødigt
mange sager, der overgives til RIM.
Hvad indebærer vores forslag?
Vi foreslår en simpel regelforenkling, så de samme regler, der gælder for den private opkrævning,
også gælder for den offentlige opkrævning. Dermed vil de samme regler gælde, uanset om
eksempelvis en parkeringsafgift eller en elregning er udstedt af det offentlige eller det private. I dag
håndteres de vidt forskelligt.
Opkrævningen på det private område er i forvejen et gennemreguleret område, og Justitsministeriet
har fastsat regler for størrelsen på rente, rykkergebyrer og inkassoomkostninger. Hvis man
ønsker
selv at forestå opkrævningen, så er det også reguleret ved lov. Tanken bag lovgivningen er, at man
som kreditor er berettiget til at få en del af sine opkrævningsomkostninger dækket.
Målet er at sikre, at så mange sager løses som muligt, så man ikke unødigt belaster Fogedretten, som
forestår den private inddrivelse.
Den samlede gevinst er stor
Med en ligestilling af reglerne for offentlige og private kreditorers brug af private leverandører, vil
man kunne nedbringe den sagsmængde, der overdrages til RIM, med forventeligt op mod 60 % -
svarende til ca. 200.000-300.00 sager
årligt.
Dette vil både frigøre ressourcer hos RIM og sikre flere
penge i de offentlige kasser.
Vores løsning bygger på gennemprøvet lovgivning, der i dag gælder for de mere end 1 mio.
gældsposter, som branchen
årligt
håndterer.
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 26: Henvendelse af 30/10-18 fra Dansk InkassoBrancheforening vedrørende opfølgning på foretræde om muligheder for anvendelse af private leverandører til opkrævning af gæld på vegne af offentlige kreditorer
1960284_0003.png
Sikkerhed for et omkostningsloft
Havner en sag alligevel ved RIM, og det ikke er lykkedes inkassovirksomheden at opkræve gælden på
vegne af den offentlige kreditor, så er det vores anbefaling, at inkassovirksomhedens omkostninger
forbundet med den forsøgte opkrævning
ikke
videresendes til inddrivelse hos RIM. Dermed undgår
man en situation, hvor RIM skal opkræve privat gæld.
Vil det koste mere for skyldneren med vores forslag?
Med de regelændringer Dansk Inkassobrancheforening foreslår, vil det i nogle tilfælde blive dyrere
for den enkelte skyldner. Dog er det vigtigt at bemærke, at de personer som ikke frivilligt kan eller
ønsker
at betale deres gæld fortsat vil blive sendt videre til RIM.
Omvendt vil der dog også være sager, hvor det bliver billigere for de skyldnere, som vil ende med at
betale sin gæld i opkrævningsfasen, og dermed ikke skal betale omkostninger, når sagen ender i
retten eller hos RIM. Begge instanser pålægger i dag også omkostninger på skyldneren.
3