Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 211
Offentligt
2054077_0001.png
3. maj 2019
J.nr. 2018 - 6654
Resumé af forslag til lov om ændring af ligningsloven
og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om be-
skatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid
kernekapital m.v.)
Forslaget ophæver retten til det særlige fradrag for såkaldt hybrid kernekapital. Dermed
kommer Danmark på linje med lande som Holland og Sverige. Provenuet disponeres som
led i
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radi-
kale Venstre.
Europa-Kommissionen har som led i en undersøgelse af særregler i medlemsstaterne ved-
rørende hybrid kernekapital fundet, at de danske regler kan medføre en positiv forskels-
behandling af den finansielle sektor, som kan udgøre uforenelig statsstøtte.
Det foreslås på denne baggrund at ophæve regler, som i dag giver finansielle udstedere
fradragsret for renteudgifter på såkaldt hybrid kernekapital m.v., uanset at de almindelige
skatteretlige kriterier for, at der er tale om renter, ikke er opfyldt.
Med den foreslåede ophævelse vil en eventuel fradragsret for renteudgifter på hybrid ker-
nekapital m.v. bero på de almindelige skatteretlige kriterier for rentefradrag, hvilket alle-
rede er tilfældet for ikke-finansielle udstedere. Den foreslåede ophævelse skal sikre, at der
ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt reglerne vedrørende hybrid kernekapital er forenelige
med EU-retten.
Den foreslåede ophævelse indebærer tillige, at investorers renteindtægter fra hybrid kerne-
kapital m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal behandles efter de almindelige skatte-
retlige regler. Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse foreslås det endvidere at
ophæve regler om, at gevinster og tab på hybrid kernekapital m.v. behandles efter kursge-
vinstloven. Gevinster og tab vil skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Lovforslaget skønnes at medføre et umiddelbart offentligt merprovenu på ca. 230 mio.
kr. i 2019 og 460 mio. kr. fra 2020 og frem. Efter tilbageløb og adfærd skønnes et offent-
ligt merprovenu på ca. 175 mio. kr. i 2019 og 350 mio. kr. fra 2020 og frem. For kommu-
nerne skønnes forslaget at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 40 mio. kr. i 2019
og 70 mio. kr. fra 2020 og frem.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019. Lovforslaget er dermed omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer.