Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 211
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast 3. maj 2019
J.nr. 2019 - 304
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven
(Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital
m.v.)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 66 af 22. januar 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 271 af 26. marts 2019, foretages følgende ændring:
1.
§ 6 B
ophæves.
§2
I kursgevinstloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1283 af 25. oktober 2016, som ændret ved § 3 i
lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 35 i lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov nr. 84 af 30.
januar 2019, foretages følgende ændring:
1.
§ 1, stk. 5
og
6,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, har virkning for indtægter og udgifter, der påløber fra og med den 1. juli 2019.
Stk. 3.
§ 2, nr. 1, har virkning for gevinst og tab ved afståelser og indfrielser, der sker fra og med
den 1. juli 2019. Fordringer og gæld, som den 30. juni 2019 er omfattet af kursgevinstlovens § 1,
stk. 5 eller 6, anses for afstået og generhvervet henholdsvis for frigjort og genpåtaget den 30. juni
2019 til værdien samme dag.
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget ophæver retten til det særlige fradrag for såkaldt hybrid kernekapital. Dermed kommer
Danmark på linje med lande som Holland og Sverige. Provenuet disponeres som led i
Aftale om ret
til seniorpension for nedslidte
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Det foreslås at ophæve regler, som giver finansielle udstedere fradragsret for renteudgifter på så-
kaldt hybrid kernekapital m.v., uanset at de almindelige skatteretlige kriterier for, at der er tale om
renter, ikke er opfyldt. Med den foreslåede ophævelse vil en eventuel fradragsret for renteudgifter
på hybrid kernekapital m.v. bero på de almindelige skatteretlige kriterier for rentefradrag, hvilket
allerede er tilfældet for ikke-finansielle udstedere.
Baggrunden for den foreslåede ophævelse er, at Europa-Kommissionen (Kommissionen) som led i
en undersøgelse af særregler i medlemsstaterne vedrørende hybrid kernekapital har fundet, at de
danske regler kan medføre en positiv forskelsbehandling af den finansielle sektor, som kan udgøre
statsstøtte, der ikke er forenelig med EU’s statsstøtteregler. Den foreslåede ophævelse skal bidrage
til at sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt reglerne vedrørende hybrid kernekapital er for-
enelige med EU-retten.
Den foreslåede ophævelse indebærer tillige, at investorers renteindtægter fra hybrid kernekapital
m.v. udstedt af finansielle virksomheder skal behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse foreslås det endvidere at ophæve regler om, at ge-
vinster og tab på hybrid kernekapital m.v. behandles efter kursgevinstloven. Herefter vil gevinster
og tab skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Efter gældende ret behandles finansielle udstederes renteudgifter og investorers renteindtægter på
hybrid kernekapital (en mellemting mellem gæld og egenkapital) m.v. skattemæssigt som andre ren-
ter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. ligningslovens § 6 B, selvom renterne ikke op-
fylder de almindelige skatteretlige kriterier.
Det følger således af ligningslovens § 6 B, at renter, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt,
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst behandles som andre renter, uanset at debitor i visse
tilfælde kan beslutte, at forrentningen bortfalder, såfremt to betingelser er opfyldt. For det første
skal gældsforholdet være fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument, og for det andet skal debitor
i henhold til gældsinstrumentet enten være en stat, et kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1,
nr. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 575/2013/EU af 26. juni 2013 om tilsynsmæs-
sige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab, investeringsforvalt-
ningsselskab eller forsikringsselskab som omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab hjemmehørende i et
land inden for EU/EØS (kapitalkravsforordningen).
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
Et gældsinstrument forstås som en finansiel forpligtelse, hvor udstederen af instrumentet har for-
pligtet sig til at betale til den eller dem, som ejer instrumentet. Regnskabsmæssigt kan hybrid ker-
nekapital behandles både som en finansiel forpligtigelse eller på samme måde som et egenkapitalin-
strument. Den regnskabsmæssige behandling vil afhænge af de konkrete aftalevilkår for den hy-
bride kernekapital. Dog vil hybrid kernekapital efter kapitalkravsforordningen typisk blive behand-
let på samme måde som et egenkapitalinstrument. Det skyldes bl.a., at hybrid kernekapital efter ka-
pitalkravsforordningen har en uendelig løbetid, og at ejeren eller ejerne af den hybride kernekapital
ikke har krav på at få udbytte i form af renter.
Reglerne om hybrid kernekapital m.v. blev indført i den finansielle lovgivning ved lov nr. 428 af 6.
juni 2002. Reglerne indebærer, at visse gældsinstrumenter kan medregnes i den ansvarlige kapital
såfremt en række betingelser er opfyldt. Bl.a. må gælden ikke forfalde på et forud aftalt tidspunkt,
og gælden må kun tilbagebetales på debitors initiativ. Disse betingelser har til formål at bidrage til
at sikre, at kapitalen er af varig karakter.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale et beløb, der er
modtaget fra kreditor
idet der ikke er aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer, hvor-
når tilbagebetaling skal ske (i modsætning til gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling på kredi-
tors anfordring)
foreligger der ikke gæld i skatteretlig forstand. Derfor vil løbende betalinger ikke
være renter, idet en betingelse for at anse en betaling for en rente er, at den underliggende aftale
skal indeholde en retlig forpligtelse til at betale en gæld.
For at skabe klarhed i forhold til den skattemæssige behandling af renteudgifterne på hybrid kerne-
kapital blev der i forlængelse af indførelsen af reglerne om hybrid kernekapital m.v. i den finan-
sielle lovgivning, ved lov nr. 457 af 9. juni 2004, indført udtrykkelig hjemmel i ligningslovens § 6
B til, at finansielle udstedere af hybrid kernekapital m.v. har fradragsret for renteudgifter på hybrid
kernekapital m.v.
Som konsekvens af, at løbende betalinger vedrørende hybrid kernekapital m.v. efter ligningslovens
§ 6 B behandles som øvrige renter, skal de pågældende instrumenter ifølge kursgevinstloven skatte-
mæssigt behandles på linje med andre pengefordringer og anden gæld, jf. kursgevinstlovens § 1,
stk. 5 og 6.
Det følger således af kursgevinstlovens § 1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke forfalder på et forud
aftalt tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når betingelserne i ligningslovens § 6 B er
opfyldt. Ligeledes følger det af kursgevinstlovens § 1, stk. 6, at gæld, der ikke forfalder på et forud
aftalt tidspunkt, behandles som anden gæld, når betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Virksomheder, der udsteder gældslignende instrumenter, dvs. instrumenter, som nævnt i ligningslo-
vens § 6 B, stk. 1, nr. 1, men som ikke derudover opfylder kravene i ligningslovens § 6 B, herunder
kravet om, at den udstedende virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke omfattet af lig-
ningslovens § 6 B, og den skattemæssige behandling af deres renteudgifter samt gevinst og tab be-
ror derfor på de almindelige skatteretlige regler, herunder den skatteretlige gælds- og rentedefini-
tion.
Der har i praksis været eksempler på sager (SKM2015.293.SR og SKM2016.97.SR), hvor virksom-
heder
efter de almindelige skatteregler
har opnået fradrag for renter på obligationer med en lø-
betid på 1.000 år. Skatterådet har i disse sager lagt afgørende vægt på, at lånene var forrentet på en
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
2054076_0004.png
sådan måde, at der var incitament til indfrielse på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for en
overskuelig årrække, idet forrentningen herefter steg kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulig-
hed for, at ikke-finansielle udstedere kan opnå fradrag for udgifter på instrumenter svarende til hy-
brid kernekapital m.v.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at ophæve ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, således at løbende betalin-
ger på hybrid kernekapital m.v., der hidtil efter ligningsloven skattemæssigt er behandlet som ren-
ter, alene kan fradrages i den skattepligtige indkomst, såfremt de almindelige skatteretlige regler gi-
ver hjemmel hertil. Den foreslåede ophævelse vil tilsvarende indebære, at investors løbende indtæg-
ter fra de pågældende instrumenter fremover behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Den skattemæssige behandling af finansielle udstedere af hybrid kernekapital m.v. vil således
som
tilfældet i dag er for virksomheder, der udsteder gældslignende instrumenter, der ikke opfylder kra-
vene i ligningslovens § 6 B, herunder kravet om, at den udstedende virksomhed skal være en finan-
siel virksomhed
bero på de almindelige skatteretlige regler, herunder praksis fra Skatterådet, jf.
afsnit 2.1.
En løbende betaling, der skattemæssigt ikke kan anses for en rente, kan ikke fradrages i den skatte-
pligtige indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e.
Som en konsekvens af den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B foreslås det desuden, at
reglerne i kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, ligeledes ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 1. Det vil
herefter bero på de almindelige skatteretlige regler, om hybrid kernekapital m.v. udstedt af finan-
sielle virksomheder skal behandles som et fordrings- og gældsforhold omfattet af kursgevinstloven.
Den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B og kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, indebærer
således, at reglerne ensrettes for forskellige udstedere af hybrid kernekapital m.v., hvilket skal sikre,
at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt fradragsreglerne vedrørende hybrid kernekapital er forene-
lige med EU-retten.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B vurderes at indebære, at finansielle udstedere
fremover ikke kan opnå fradrag for renteudgifter på hybrid kernekapital m.v. i den skattepligtige
indkomst, hvilket vil være i overensstemmelse med reglerne for ikke-finansielle udstedere af hybrid
kernekapital m.v., jf. afsnit 2.2. ovenfor.
Samlet set skønnes det at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 460 mio. kr. fra 2020, hvor
denne del af forslaget opnår virkning i et fuldt indkomstår. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mer-
provenuet at udgøre ca. 350 mio. kr. om året. Det lavere merprovenu i 2019 afspejler, at lovforsla-
get foreslås givet virkning fra og med 1. juli 2019.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved at ophæve fradragsregler for renteudgifter på
hybrid kernekapital
Fi-
Va-
Mio. kr. (2019-niveau)
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
nansår
rigt
2019
Umiddelbar virkning
230 460 460 460 460 460 460 460 230
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
2054076_0005.png
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Umiddelbar virkning for kommune-
skatten
200
175
40
390
350
70
390
350
70
390
350
70
390
350
70
390
350
70
390
350
70
390 -
350 -
70
-
Det er i beregningerne lagt til grund, at der ikke fremover kan opnås fradrag for renteudgifter på hy-
brid kernekapital m.v., der efter gældende ret er omfattet af ligningslovens § 6 B.
Ændringen har karakter af en ophævelse af en skatteudgift svarende til den umiddelbare provenu-
virkning.
Kommunerne får en andel af selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,24 pct. med afregning
3 år efter indkomståret. Den foreslåede ophævelse af rentefradraget på hybrid kernekapital skønnes
at medføre et merprovenu for kommunerne på ca. 40 mio. kr. i 2019 med afregning i 2022. Prove-
nuvirkningen for kommunerne i efterfølgende år skønnes at udgøre 70 mio. kr. og udbetales lø-
bende med tre års forsinkelse. Forslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vurderes ikke at medføre implementeringskonsekvenser af betydning for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget samlet set medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ved de enkelte dele af lovforslaget
er beskrevet nedenfor.
Lovforslaget har negative konsekvenser for erhvervslivet, som potentielt kan modsvare det umid-
delbare merprovenu for det offentlige. Det kan dog forventes, at virksomhederne helt eller delvist
vil overvælte forhøjede finansieringsomkostninger (efter skat) på kunderne og dermed begrænse de
egentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har til formål at sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, hvorvidt rentefradragsreglerne
vedrørende hybrid kernekapital er forenelige med EU-retten.
Det følger af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (EUF-Trak-
taten), at bortset fra de i traktaterne hjemlede undtagelser, er statsstøtte, eller støtte, som ydes ved
hjælp af statsmidler, og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at be-
gunstige visse virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med det indre marked, i det om-
fang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
Kommissionen har på baggrund af en generel undersøgelse af EU-medlemsstaternes regler om fra-
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
2054076_0006.png
drag for renteudgifter på hybrid kernekapital, vurderet, at fradragsretten for finansielle virksomhe-
der i ligningslovens § 6 B, kan udgøre statsstøtte, fordi reglen giver finansielle virksomheder en fra-
dragsret for renter på visse gældsinstrumenter, som ikke-finansielle virksomheder ikke umiddelbart
har adgang til i henhold til de generelle rentefradragsregler. Kommissionen vurderer endvidere, at
denne forskelsbehandling umiddelbart ikke kan begrundes eller retfærdiggøres i selskabsskattesy-
stemets almindelige natur og logik.
Den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B vil medføre, at retten til fradrag for renter på hy-
brid kernekapital m.v. for både finansielle og ikke-finansielle virksomheder vil bero på de alminde-
lige rentefradragsregler, herunder den skatteretlige gælds- og rentedefinition, jf. nærmere herom af-
snit 2.1.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. maj til den 11. maj 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Business Danmark, Børs-
mæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtig-
foreningen, DVCA, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FH, Finans Danmark, Finans-
forbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, Forsikring & Pension, For-
sikringsmæglerforeningen, FSR - danske revisorer, HK-Privat, HOFOR, IBIS, Ingeniørforeningen i
Danmark, Investering Danmark, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fag-
forening, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Lokale Pengein-
stitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget skønnes at med-
Ingen.
føre et umiddelbart offentligt
merprovenu på ca. 230 mio. kr.
i 2019 og 460 mio. kr. fra 2020
og frem. Efter tilbageløb og ad-
færd skønnes et offentligt mer-
provenu på ca. 175 mio. kr. i
2019 og 350 mio. kr. fra 2020
og frem.
For kommunernes skønnes
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
2054076_0007.png
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
denne del af forslaget at med-
føre et umiddelbart merprovenu
på ca. 40 mio. kr. i 2019 og 70
mio. kr. fra 2020 og frem.
Ingen.
Ingen nævneværdige.
Ingen.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget vil have nega-
tive konsekvenser for er-
hvervslivet i det omfang, det
fører til lavere overskud i de
berørte virksomheder.
Ingen.
Ingen.
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget har til formål at sikre, at der ikke kan rejses tvivl
om, hvorvidt rentefradragsreglerne vedrørende hybrid kerneka-
pital m.v. er forenelige med EU-retten.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af ligningslovens § 6 B, at renter, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, ved op-
gørelsen af den skattepligtige indkomst behandles som andre renter, uanset at debitor i visse tilfælde
kan beslutte, at forrentningen bortfalder, såfremt to betingelser er opfyldt. For det første skal gælds-
forholdet være fastlagt ved udstedelse af et gældsinstrument, og for det andet skal debitor i henhold
til gældsinstrumentet enten være en stat, et kreditinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 575/2013/EU af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige
krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, et fondsmæglerselskab, investeringsforvaltnings-
selskab eller forsikringsselskab som omhandlet i lov om finansiel virksomhed eller tilsvarende
fondsmæglerselskab, investeringsforvaltningsselskab eller forsikringsselskab hjemmehørende i et
land inden for EU/EØS.
Virksomheder, der udsteder gældslignende instrumenter, dvs. instrumenter, som nævnt i ligningslo-
vens § 6 B, stk. 1, nr. 1, men som ikke derudover opfylder kravene i ligningslovens § 6 B, herunder
kravet om, at den udstedende virksomhed skal være en finansiel virksomhed, er ikke omfattet af lig-
ningslovens § 6 B, og deres retsstilling beror derfor på de almindelige skatteretlige regler. Der har i
praksis været eksempler på sager (SKM2015.293.SR og SKM2016.97.SR), hvor virksomheder
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
efter de almindelige skatteregler
har opnået fradrag for renter på obligationer med en løbetid på
1000 år. Skatterådet har dog i disse sager lagt afgørende vægt på, at lånene var forrentet på en sådan
måde, at der var incitament til indfrielse på et forud fastsat tidligere tidspunkt inden for en oversku-
elig årrække, idet forrentningen herefter steg kraftigt. Gældende ret giver derfor ikke mulighed for,
at ikke-finansielle virksomheder kan opnå fradrag for renteudgifter på gæld svarende til hybrid ker-
nekapital m.v.
Det foreslås at ophæve ligningslovens
§ 6 B,
så den skatteretlige behandling af finansielle udstedere
af hybrid kernekapital m.v. og ikke-finansielle udstedere af lignende instrumenter vil være den
samme for så vidt angår fradrag for løbende betalinger.
Efter den foreslåede ophævelse vil udstedere af hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af
ligningslovens § 6 B, ikke længere have en lovhjemlet ret til fradrag for løbende betalinger, der hid-
til er behandlet som renter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, uanset at det underlig-
gende gældsforhold ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, og debitor i visse tilfælde kan be-
slutte, at forrentningen bortfalder.
Udgifterne vil herefter skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler, herunder på grund-
lag af den almindelige skatteretlige gældsdefinition, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger. Er
den skattemæssige gældsdefinition ikke opfyldt, vil der ikke være adgang til fradrag for løbende be-
talinger i den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra e.
Efter den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B vil investorernes løbende indtægter fra hy-
brid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af ligningslovens § 6 B, fremadrettet skulle behandles
efter de almindelige skatteretlige regler i statsskattelovens § 4.
For så vidt angår begrænset skattepligtige bemærkes det, at udenlandske personer ikke er skatteplig-
tige til Danmark af modtagne rentebetalinger. Som hovedregel gør det samme sig gældende for sel-
skaber. Selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, indeholder dog hjemmel til - under visse forudsæt-
ninger - at beskatte renter fra kilder her i landet til udenlandske selskaber, når der er tale om gæld
mellem koncernforbundne selskaber. Den foreslåede ophævelse af ligningslovens § 6 B vil inde-
bære, at selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, ikke længere finder anvendelse på udenlandske in-
vestorers renteindtægter, idet der ikke længere vil være tale om renter i skattemæssig forstand.
Til § 2
Det følger af kursgevinstlovens § 1, stk. 5, at pengefordringer, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som andre pengefordringer, når betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Ligeledes følger det af kursgevinstlovens § 1, stk. 6, at gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt
tidspunkt, behandles som anden gæld, når betingelserne i ligningslovens § 6 B er opfyldt.
Gældsinstrumenter udstedt af ikke-finansielle virksomheder er ikke omfattet af kursgevinstloven,
uanset om gældsinstrumenterne er identiske med gældsinstrumenter omfattet af ligningslovens § 6
B. Disse virksomheders kursgevinster og -tab på de omtalte gældsinstrumenter behandles derfor ef-
ter de almindelige skatteretlige regler, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve kursgevinstlovens
§ 1, stk. 5 og 6.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget til ophævelse af ligningslovens § 6 B, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
Efter den foreslåede ophævelse vil hybrid kernekapital m.v., der i dag er omfattet af kursgevinstlo-
ven, uanset at gælden ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, skulle behandles efter de alminde-
lige skatteretlige regler, herunder på grundlag af den almindelige skatteretlige gældsdefinition.
Hvis debitor ikke har en forpligtelse til på et forud aftalt tidspunkt at tilbagebetale det beløb, der er
modtaget fra kreditor
idet der ikke er aftalt et forfaldstidspunkt, og debitor selv bestemmer, hvor-
når tilbagebetaling skal ske (i modsætning til gæld, der ifølge aftalen forfalder til betaling på kredi-
tors anfordring)
foreligger der ikke gæld i skatteretlig forstand. Kursgevinstloven vil herefter ikke
finde anvendelse, og eventuelle gevinster vil skulle behandles efter de almindelige skatteretlige reg-
ler, herunder reglerne i statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, hvorefter der er skattepligt, hvis der fore-
ligger spekulation.
For så vidt angår begrænset skattepligtige bemærkes det, at der som hovedregel ikke er begrænset
skattepligt på investors gevinster og tab på fordringer. Dog er der for så vidt angår selskaber be-
grænset skattepligt af visse kursgevinster på fordringer, såfremt kreditor og debitor er koncernfor-
bundne selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra h. Den foreslåede ophævelse af kursge-
vinstlovens § 1, stk. 5 og 6, vil indebære, at selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra h, ikke længere
finder anvendelse på udenlandske investorers kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v., da
der ikke vil være tale om gæld og dermed ikke en kursgevinst.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning,
der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. juli eller den 1. januar.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 1, har virkning for indtægter og udgifter, der påløber den 1. juli 2019
eller senere. Der vil med forslaget således skulle foretages en periodisering af løbende betalinger på
hybrid kernekapital m.v., der umiddelbart inden ophævelsen var omfattet af ligningslovens § 6 B.
De løbende betalinger, der kan henføres til perioden til og med den 30. juni 2019 vil skulle behand-
les efter ligningslovens § 6 B, mens løbende betalinger, der kan henføres til perioden fra og med
den 1. juli 2019 vil skulle behandles efter de almindelige skatteretlige regler.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovforslagets § 2, nr. 1, har virkning for gevinst og tab ved afståelser og ind-
frielser, der sker fra og med den 1. juli 2019. Fordringer og gæld, som den 30. juni 2019 er omfattet
af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 og 6, skal anses for afstået og generhvervet henholdsvis for frigjort
og genpåtaget den 30. juni 2019 til værdien samme dag.
Lovforslagets § 2, nr. 1, skal således have virkning for fordringer og gæld, der ved afståelse og ind-
frielse umiddelbart inden ophævelsen af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 eller 6, vil være omfattet af
disse bestemmelser, fra og med den 1. juli 2019.
For så vidt angår opgørelsen af gevinster og tab, foreslås det, at der, ligesom for renter, jf. lovforsla-
gets § 3, stk. 2, foretages en sondring mellem gevinst og tab, der kan henføres til tiden inden hen-
holdsvis efter, loven træder i kraft.
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
Fordringer og gæld, der den 30. juni 2019 er omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 5 eller 6, skal
derfor anses for afstået og generhvervet og gæld for frigjort og genpåtaget den 30. juni 2019. Der
skal således foretages en opgørelse af gevinst og tab pr. den 30. juni 2019. Gevinster og tab vil
skulle opgøres efter principperne i § 26 i kursgevinstloven.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 66 af
22. januar 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 271 af 26. marts 2019, foretages føl-
gende ændring:
1.
§ 6 B
ophæves.
§ 6 B.
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst behandles renter, der ikke forfalder
på et forud aftalt tidspunkt, som andre renter,
uanset at debitor i visse tilfælde kan beslutte,
at forrentning bortfalder, og såfremt følgende
betingelser er opfyldt:
1) Gældsforholdet skal være fastlagt ved ud-
stedelse af et gældsinstrument. Gældsinstru-
menter, der udstedes i papirløs form (dema-
terialiseret), skal være registreret i en værdi-
papircentral.
2) Debitor i henhold til gældsinstrumentet
skal enten være en stat, et kreditinstitut som
omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige
krav til kreditinstitutter og investeringssel-
skaber, et fondsmæglerselskab, investerings-
forvaltningsselskab eller forsikringsselskab
som omhandlet i lov om finansiel virksom-
hed eller et tilsvarende fondsmæglerselskab,
investeringsforvaltningsselskab eller forsik-
ringsselskab hjemmehørende i et land inden
for EU/EØS.
11
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og kursgevinstloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.), fra skatteministeren
§4
I kursgevinstloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1283 af 25. oktober 2016, som ændret ved §
3 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 35 i
lov nr. 1429 af 5. december 2018 og § 5 i lov
nr. 84 af 30. januar 2019, foretages følgende
ændring:
§ 1.
Denne lov omfatter
Stk. 2-4. ---
Stk. 5. Pengefordringer, der ikke forfalder på
et forud aftalt tidspunkt, behandles som an-
dre pengefordringer, når betingelserne i lig-
ningslovens § 6 B, stk. 1, er opfyldt.
Stk. 6. Gæld, der ikke forfalder på et forud
aftalt tidspunkt, behandles som anden gæld,
når betingelserne i ligningslovens § 6 B, stk.
1, er opfyldt.
1.
§ 1, stk. 5
og
6,
ophæves.
12