Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 19
Offentligt
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Skattestyrelsen
Østbanegade 123
2100 København Ø
Att.: Kontorchef Anne Sophie Springborg Stricker
Den
8. oktober 2018
Telefonnr.: 4146 2010
www.kommissionenomskat.dk
Frist for udlevering af materiale
Baggrund
Undersøgelseskommissionen om SKAT blev nedsat ved Justitsministeriets kommissorium af 3.
juli 2017. I kommissoriets punkt 10 er fastsat, at kommissionen bør tilrettelægge sit arbejde så-
ledes, at den kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse hurtigst muligt. Ved tillægs-
kommissoriet af 9. april 2018 blev kommissionens opgaver udvidet. Kommissoriets punkt 10 er
ligeledes gældende for kommissionens opgaver efter tillægskommissoriet.
Kommissionens medlemmer blev udpeget den 13. september 2017. Kommissionen har herefter
ved brev af 11. oktober 2017 anmodet SKAT om snarest muligt at fremsende kopi af alt materi-
ale, der kan være relevant for kommissionens undersøgelse, som den er beskrevet i kommissoriet.
Ved brev af 20. april 2018 anmodede kommissionen SKAT om at fremsende materiale til brug
for kommissionens undersøgelse som beskrevet i tillægskommissoriet.
Af hensyn til fremdriften har kommissionen vurderet det nødvendigt løbende at afholde møder
med en række af de myndigheder, der af kommissionen er anmodet om at udlevere materiale.
Kommissionen har i den forbindelse afholdt i alt 35 møder.
Særligt i forhold til SKAT/Skattestyrelsen har kommissionen fundet det nødvendigt at afholde
13 møder med styrelsen (heraf to fællesmøder med Skatteministeriet).
Ved brev af 22. maj 2018 anmodede kommissionen af hensyn til fremdriften SKAT om at oplyse,
hvornår udleveringen af materialet om henholdsvis hovedkommissoriet og tillægskommissoriet
forventedes at være afsluttet.
Ved brev af 1. juni 2018 oplyste SKAT vedrørende levering af det resterende materiale til ho-
vedkommissoriet,
at der var SKAT’s vurdering
”…
at udleveringen af materialet, henset til ma-
terialets omfang og i lyset af undersøgelseskommissionens krav til materialets form (elektronisk
materiale i originalt filformat med metadata, tydelig struktur og navngivning, relevansvurdering
på aktniveau, print af materialet indsat i ringbind med skilleark/faneblade og aktliste), vil kunne
være afsluttet ultimo 2019. Denne vurdering er dog behæftet med stor usikkerhed og afhænger
bl.a. af, hvilken form materialet skal leveres i, jf. bilag 2.”
I et bilag til brevet var opstillet fem