Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 19
Offentligt
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Skattestyrelsen
Østbanegade 123
2100 København Ø
Att.: Kontorchef Anne Sophie Springborg Stricker
Pr. e-mail: [email protected]
Den
8. oktober 2018
Telefonnr.: 4146 2010
E-mail: [email protected]
www.kommissionenomskat.dk
Frist for udlevering af materiale
Baggrund
Undersøgelseskommissionen om SKAT blev nedsat ved Justitsministeriets kommissorium af 3.
juli 2017. I kommissoriets punkt 10 er fastsat, at kommissionen bør tilrettelægge sit arbejde så-
ledes, at den kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse hurtigst muligt. Ved tillægs-
kommissoriet af 9. april 2018 blev kommissionens opgaver udvidet. Kommissoriets punkt 10 er
ligeledes gældende for kommissionens opgaver efter tillægskommissoriet.
Kommissionens medlemmer blev udpeget den 13. september 2017. Kommissionen har herefter
ved brev af 11. oktober 2017 anmodet SKAT om snarest muligt at fremsende kopi af alt materi-
ale, der kan være relevant for kommissionens undersøgelse, som den er beskrevet i kommissoriet.
Ved brev af 20. april 2018 anmodede kommissionen SKAT om at fremsende materiale til brug
for kommissionens undersøgelse som beskrevet i tillægskommissoriet.
Af hensyn til fremdriften har kommissionen vurderet det nødvendigt løbende at afholde møder
med en række af de myndigheder, der af kommissionen er anmodet om at udlevere materiale.
Kommissionen har i den forbindelse afholdt i alt 35 møder.
Særligt i forhold til SKAT/Skattestyrelsen har kommissionen fundet det nødvendigt at afholde
13 møder med styrelsen (heraf to fællesmøder med Skatteministeriet).
Ved brev af 22. maj 2018 anmodede kommissionen af hensyn til fremdriften SKAT om at oplyse,
hvornår udleveringen af materialet om henholdsvis hovedkommissoriet og tillægskommissoriet
forventedes at være afsluttet.
Ved brev af 1. juni 2018 oplyste SKAT vedrørende levering af det resterende materiale til ho-
vedkommissoriet,
at der var SKAT’s vurdering
”…
at udleveringen af materialet, henset til ma-
terialets omfang og i lyset af undersøgelseskommissionens krav til materialets form (elektronisk
materiale i originalt filformat med metadata, tydelig struktur og navngivning, relevansvurdering
på aktniveau, print af materialet indsat i ringbind med skilleark/faneblade og aktliste), vil kunne
være afsluttet ultimo 2019. Denne vurdering er dog behæftet med stor usikkerhed og afhænger
bl.a. af, hvilken form materialet skal leveres i, jf. bilag 2.”
I et bilag til brevet var opstillet fem
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Kopi af materiale sendt til UFO om Undersøgelseskommissionen om SKATs redegørelse om udlevering af materiale og rykkerproceduren, fra justitsministeren
scenarier (A-E) med forskellige leveringstidspunkter for henholdsvis hoved- og tillægskommis-
soriet, afhængigt af kvaliteten af det udleverede materiale.
Kommissionen holdt den 14. juni 2018, den 21. juni 2018 og den 4.-5. juli 2018 møder med
SKAT/Skattestyrelsen. På disse møder accepterede kommissionen på baggrund af de af myndig-
heden opstillede scenarier (A-E) samt oplysningerne om ressourcer hos SKAT/Skattestyrelsen,
at styrelsens arbejde med udlevering af materiale foreløbigt kunne koncentreres om materialet til
brug for tillægskommissoriet. Baggrunden var, at Skattestyrelsen stillede kommissionen i udsigt,
at kommissionen inden for kortere tid ville kunne modtage det fulde materiale på tillægskom-
missoriet, i modsætning til hvad der efter det oplyste var muligt for SKAT/Skattestyrelsen i re-
lation til hovedkommissoriet. Af hensyn til fremdriften i udleveringen af materiale til brug for
tillægskommissoriet indledte kommissionen på møderne den 4.-5. juli 2018 en tæt dialog med
Skattestyrelsens medarbejdere omkring optimering af søgninger efter relevante sager samt rele-
vansvurdering af disse.
Ved e-mail af 22. august 2018 anmodede kommissionen Skattestyrelsen om at oplyse, om mø-
derne afholdt i juni og juli 2018 gav anledning til at revidere de tidligere fremsendte tidsestimater
for scenarierne (A-E).
Ved brev af 28. august 2018 oplyste Skattestyrelsen, at styrelsen nu forventede at afslutte udle-
veringen af materialet vedrørende tillægskommissoriet omkring den 1. oktober 2018, svarende
til omkring et halvt år før end tidligere udmeldt i scenarierne (D-E). Skattestyrelsen oplyste end-
videre, at det endnu ikke var muligt på ny at estimere, hvornår udleveringen af materialet til
hovedkommissoriet kunne forventes afsluttet.
Skatteministeren har under et samråd i Folketingets skatteudvalg den 27. september 2018 udtalt,
at:
”For så vidt angår hovedkommissoriet …
har jeg fået oplyst, at materialeudlevering for-
mentligt kan afsluttes i løbet af efteråret
’19.
Det er et groft skøn, som endnu ikke er blevet
kvalificeret
…”.
Det fremgår ikke klart, om dette udsagn alene gælder for materiale fra Skatteministeriet eller
tillige for materiale fra Skattestyrelsen.
Den 28. september 2018 modtog kommissionen det sidste materiale vedrørende tillægskommis-
soriet fra Skattestyrelsen. Kommissionen vil snarest muligt efter en gennemgang af materialet
vedrørende tillægskommissoriet vende tilbage med eventuelle anmodninger om yderligere ma-
teriale. Af hensyn til fremdriften henstiller kommissionen, at Skattestyrelsen vil kunne besvare
en sådan henvendelse inden for kort tid, og at styrelsen bevarer de hidtidige personalemæssige
kompetencer til brug for en sådan besvarelse.
Frist for Skattestyrelsens udlevering af materiale
Kommissionen kan ikke planlægge og påbegynde afhøringer, før materialet til brug for undersø-
gelsen og afhøringerne er udleveret og gennemgået af kommissionen. Henset til at Skattestyrel-
sen oplyste, at materialeudleveringen til tillægskommissoriet kunne forventes afsluttet omkring
den 1. oktober 2018, hvorimod udleveringen af materiale til hovedkommissoriet efter det oplyste
først kan forventes afsluttet langt senere, har kommissionen besluttet at påbegynde afhøringer på
tillægskommissoriet i marts 2019.
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: Kopi af materiale sendt til UFO om Undersøgelseskommissionen om SKATs redegørelse om udlevering af materiale og rykkerproceduren, fra justitsministeren
Afhøringerne på hovedkommissoriet vil blive påbegyndt i forlængelse af afhøringerne om til-
lægskommissoriet. Kommissionen kan ikke forberede og planlægge afhøringerne vedrørende ho-
vedkommissoriet, før materialet herom er udleveret til kommissionen, og derfor er det nødven-
digt, at materialet bliver udleveret i god tid forud for afhøringerne.
Kommissionen har derfor på sit interne møde den 2. oktober 2018 besluttet at fastsætte følgende
frister:
Kommissionen anmoder Skattestyrelsen om at færdiggøre udleveringen af det resterende mate-
riale vedrørende hovedkommissoriet snarest muligt og
senest den 1. juni 2019.
Kommissionen anmoder Skattestyrelsen om snarest muligt og
senest den 2. november 2018
at
udlevere en elektronisk kopi af eventuelle relevante ikke-journaliserede dokumenter på styrelsens
drev til brug for tillægskommissoriet.
Ressourcer til brug for udleveringen af materiale. Bistand fra kommissionen. Mailbokse
Kommissionen henstiller til Skattestyrelsen, at yderligere ressourcer tilføres, hvis styrelsen finder
det nødvendigt for at overholde de fastsatte frister. Hvis det mod forventning ikke er muligt for
Skattestyrelsen at overholde fristerne, anmodes styrelsen om straks at underrette kommissionen
herom samt begrunde, hvorfor det ikke er muligt.
Kommissionen stiller sig af hensyn til fremdriften fortsat til rådighed for det videre forløb. Kom-
missionens sekretariat deltager således gerne, som det har været tilfældet i hele forløbet, i drøf-
telser i Skattestyrelsen om udleveringen af materialet, også med hensyn til relevansvurderingen.
Kommissionen skal endelig på given foranledning bekræfte, at Skattestyrelsen ikke skal udlevere
medarbejderes mailbokse, før ministeriet modtager en specifik anmodning herom fra kommissi-
onen.
Med venlig hilsen
Michael Ellehauge
Formand
3