Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 173
Offentligt
Adfærdskodeks for spilbranchen
(Socialt ansvarlig markedsføring m.v.)
Aftaleparter:
CEGO A/S
Danish Online Gambling Association (DOGA)
Dansk Automat Brancheforening
Dansk Kasinoforening
Danske Lotteri Spil A/S
Klasselotteriet A/S
Landbrugslotteriet
Royal Casino
Varelotteriet
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
Marts 2019
Indhold
Introduktion
Adfærdskodeksets formål og rolle
Hvem er omfattet af adfærdskodekset
Rammerne for adfærdskodekset
Begrænsning af spilreklamer på tv
Begrænsning i udformning af spilreklamer
Ansvarligt spil budskab
Aldersgrænse budskab
Sponsorering af sportsbegivenheder
Internet og sociale medier
Pop-up vinduer med oplysning om tids- og pengeforbrug (”reality-check”)
Branchenævn
Opfølgning og revision
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
Introduktion
Adfærdskodekset for spilbranchen er udarbejdet på baggrund af
Aftale om nye tiltag mod
spilafhængighed og justering af spil-aftale
fra den 29. juni 2018. Aftalen opfordrede
branchen til at udarbejde et fælles adfærdskodeks, og det er en opfordring, Aftaleparterne i
høj grad byder velkommen.
Siden den delvise liberalisering af spilmarkedet i 2012 har udviklingen på spilmarkedet været
positiv. Markedet for spil er velfungerende, der er bedre kontrol med spilafhængighed og
spilindustrien bidrager med skatteindtægter til den danske stat. Ifølge en undersøgelse lavet
af VIVE (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) i 2016 er udbredelsen af spilproblemer
mindre i Danmark end i f.eks. Norge, England og Finland.
I tæt samarbejde med de danske myndigheder ønsker Aftaleparterne at sikre en effektiv og
ensartet regulering af markedet, der både fremmer fair konkurrence mellem udbydere af
spil og imødegår potentielle risici forbundet med spil om penge. Spil er for langt de fleste
forbrugere en underholdende fritidsaktivitet. Der er dog enkelte spillere, der udvikler
spilproblemer. Der påhviler derfor spilbranchen et særligt ansvar for at tage alle rimelige
skridt til at minimere den potentielle skadevirkning af spil, herunder sikre at børn under 18
ikke får adgang til spil om penge. Det er hensigten med dette kodeks at styrke
forbrugerbeskyttelsen og medvirke til at sikre, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til
afhængighed.
Adfærdskodeksets formål og rolle
Formålet med adfærdskodekset er bl.a. at styrke den sociale ansvarlighed af spilbranchens
markedsføring ved at fastsætte rammer og værktøjer, der går udover de krav, der allerede er
pålagt af lovgivere og myndigheder for der igennem at øge forbrugerbeskyttelsen og
medvirke til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed.
Kodekset skal betragtes som et pejlemærke og et sæt minimumskrav til industrien. Den
enkelte spiludbyder kan gå længere end kodekset foreskriver.
Kodekset har til formål at være et supplement til den eksisterende lovgivning og regulering.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
Hvem er omfattet af adfærdskodekset
Det er Aftaleparternes intention at opnå tilslutning til efterlevelse af adfærdskodekset fra
hele spilbranchen. Aftaleparterne vil arbejde intensivt på at sikre tilslutning fra alle
spiludbydere på det danske marked og vil løbende offentliggøre en liste over de
spiludbydere, der har tilsluttet sig kodekset. Alle spiludbydere og brancheorganisationer er
velkomne – og opfordres – til at tilslutte sig adfærdskodekset. Udover omkostninger
forbundet med at efterleve kravene i kodekset, kræver det ingen betaling at tilslutte sig
kodekset, men der kan senere være omkostninger i forbindelse med etablering og drift af et
branchenævn. Spiludbyderne, der tilslutter sig og efterlever kodekset, vil få mulighed for at
henvise til kodekset på deres hjemmeside.
Rammerne for adfærdskodekset
Kodekset vil i de kommende afsnit adressere en række konkrete områder, hvor supplerende
rammer og retningslinjer udstikkes. I gældende lovgivning er der dog allerede en række
regler, som spiludbydere skal følge. Disse er bl.a.:
1. Al markedsføring af spil skal være lovlig, herunder ikke være vildledende
2. Markedsføring af spil skal være socialt ansvarlig og have særlig fokus på at beskytte børn,
unge og sårbare målgrupper mod skade eller udnyttelse
3. Markedsføring af spil må hverken i kommunikationsudformning eller medievalg
målrettes mod børn og unge under 18 år
4. Markedsføring af spil må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden
antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes
5. Markedsføring af spil må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil
fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept
6. Markedsføring af spil skal fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde
således, at der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten
er
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
2030997_0005.png
Begrænsning af spilreklamer på tv
De politiske partier bag den seneste spilaftale har udtrykt bekymring for, at spilreklamer
fylder meget i alle danske medier, og at spilreklamer vises på tv på alle tidspunkter af
døgnet. Aftaleparterne anerkender den bekymring og vil med de følgende tiltag begrænse
hvornår spilreklamer vises på tv, særligt med fokus på at undgå markedsføring i tiden
omkring børne- og ungdomsudsendelser.
7. Aftaleparterne anerkender, at antallet af spilreklamer på tv har nået et højt niveau.
Derfor indledes snarest muligt en forpligtende dialog med de kommercielle tv-stationer
med det formål at opnå en markant reduktion af antallet af spilreklamer i sendefladen.
Udover en reduktion i antallet af reklamer, ønsker Aftaleparterne en aftale om, hvornår
spilreklamer må vises, således at spilreklamer ikke placeres i reklameblokke lige før eller
efter børne- og ungdomsudsendelser og ikke placeres i samme reklameblokke som
kviklånsreklamer m.v.
Begrænsning i udformning af spilreklamer
Der har været udtrykt bekymring over, at nogle spilreklamer giver indtryk af social accept
igennem spil, hvilket kan være i strid med spillovens regler. For at styrke den sociale
ansvarlighed i udformning af spilreklamer, fastsætter adfærdskodekset følgende krav, der
supplerer den gældende lovgivning.
Henset til, at børn og unge under 18 år primært modtager markedsføring via web og sociale
medier og ikke via flow tv, skal spiludbyderne ved reklamering på web og på sociale media
markedsføring benytte sig af relevante dataværktøjer og den data, de har til rådighed om
kunder, til at undgå at markedsføringen rettes mod til denne gruppe af personer.
8. Markedsføringsmaterialer må ikke:
8.1.
Være rettet mod unge under 18 år via valg af medie eller den kontekst
markedsføringen fremgår i
Vise eller opmuntre til socialt uansvarlig spilleadfærd, der kan lede til finansiel,
social eller emotionel skade
På utilbørlig vis udnytte svagheder, godtroenhed, uerfarenhed eller manglende
viden hos sårbare personer
8.2.
8.3.
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
8.4.
Indikere, at spil kan være en flugt fra personlige, professionelle eller
uddannelsesmæssige problemer såsom ensomhed eller depression
Indikere, at spil kan være en løsning på økonomiske problemer
Vise spil som uundværligt eller noget der tager forrang i livet, f.eks. over familie,
venner eller professionelle eller uddannelsesmæssige forpligtelser
Forbinde spil med forførelse, seksuel succes eller forbedret attraktivitet
Indikere at spil på egen hånd er at foretrække frem for sociale spil
Udnytte kulturelle overbevisninger for spil eller held
8.5.
8.6.
8.7.
8.8.
8.9.
Ansvarligt spil budskab
9. Adfærdsparterne finder, at det er god skik at inkludere et spil ansvarligt budskab i al
markedsføring, hvor det er praktisk muligt, og det er et krav, at et sådant budskab indgår
i alle tv-reklamer for spil
10. Et spil ansvarligt budskab har til formål at tilskynde den enkelte bruger til mådehold og
bevidsthed om eget forbrug. Budskabet kan formuleres på mange måder og nogle
formuleringer kan være underlagt copyright. Eksempler på formuleringer kan være: ”Spil
med omtanke”, ”Spil for sjov, ikke for at vinde”, ”Lad ikke spillet spille dig”, ”Vindere ved
hvornår de skal stoppe”.
11. Da der findes mange former for markedsføring og markedsføringskanaler, er det
vanskeligt at opsætte præcise krav til hvordan spil ansvarligt budskab skal præsenteres.
Det bør dog sikres, at budskabet vises på en sådan måde, at modtageren bliver
opmærksom på budskabet.
Aldersgrænse budskab
12.
Markedsføring af spil på tv, sociale medier eller i trykte medier skal inkludere et ”18+”
eller ”Aldersgrænse 18 år” eller tilsvarende budskab. Der kan dog være et ”16+” eller
”Aldersgrænse 16 år” ved reklamer for lotterispil, dog et ”16+” eller ”Aldersgrænse 16
år” eller tilsvarende budskab for så vidt angår landbaseret lotteri og klasselotteri.
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
Sponsorering af sportsbegivenheder
13. Logoer eller markedsføringsbudskaber fra spiludbydere må ikke vises på merchandise,
der er målrettet eller designet kun til børn.
Internet og sociale medier
14. Alle spiludbydere skal på deres officielle hjemmesider have oplysninger om ansvarligt spil
samt henvisninger til kilder med mere detaljeret information
15. Spiludbyderes profiler og sider på sociale medier (fx Facebook, Youtube, Twitter,
Instagram mv.) skal tydeligt oplyse om aldersgrænsen for spil (et ”18+ budskab”), samt
henvise til spilafhængigheds-hotlinen (”Stopspillet”).
16. Ved markedsføring på sociale medier, der tilbyder mulighed for at screene for brugerens
alder (fx Twitter) eller aldersbegrænse indhold (fx Youtube), skal spiludbydere benytte en
sådan mulighed for på den vis at sikre, at markedsføringsmateriale ikke vises til børn eller
unge under 18 år.
Pop-up vinduer med oplysning om tids- og pengeforbrug (”reality-check”)
17. For at øge spillernes opmærksomhed om tids- og pengeforbrug, skal spiludbydere med
regelmæssige mellemrum give spilleren klare meddelelser om gevinster og tab samt
oplysninger om, hvor længe spilleren har været logget ind, jf. dog punkt 19 og 20.
18.
Meddelelser om tids- og pengeforbrug skal vises tilstrækkelig lang tid til, at spilleren kan
orientere sig om oplysningerne. Meddelelserne skal efterfølgende accepteres af
spilleren, og spilleren skal sammen med bekræftelsen gives mulighed for enten at
standse eller fortsætte med at spille.
19. Spiludbydere med tilladelse til udbud af gevinstgivende spilleautomater eller landbaseret
kasino kan på anden vis gøre spilleren opmærksom på tidsforbrug, eksempelvis ved at
have et ur hængende på stedet, hvor spillet udbydes.
20. Punkterne 17-19 gælder ikke for klasselotterier og indtægtsbegrænsede udbydere af
onlinekasino og væddemål.
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 15/3-19 fra Danish Online Gambling Association (DOGA) om spilbranchens adfærdskodeks
Branchenævn
21.
Aftaleparterne har til hensigt snarest muligt at etablere et branchenævn, som skal
behandle klager over Aftaleparters overtrædelser af adfærdskodeksets bestemmelser.
Opfølgning og revision
Adfærdskodekset er formuleret med fokus på de mest almindelige former for
markedsføring, herunder trykte medier og tv-reklamer. Den teknologiske udvikling muliggør
hele tiden nye markedsføringskanaler. Hvor det er muligt, bør adfærdskodeksets hensigter
og principper tolkes som gældende også for nye medier og kanaler til forbrugeren.
22. Kodekset vil blive evalueret og revideret løbende og minimum én gang årligt. Evaluering
og revision foretages af Aftaleparterne i dialog med lovgiver og de danske myndigheder
på området. Det står dog hver af Aftaleparterne frit at sætte yderligere eller alternative
krav for deres spiludbud og orientere de andre Aftaleparter og Spillemyndigheden
herom.
Nærværende udgave træder i kraft den 1. juli 2019.
8