Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 173
Offentligt
www.doga.dk
Fremsendelsesbrev til Skatteudvalget
Kære medlemmer af skatteudvalget
Efter længere tids drøftelser har en samlet dansk spilbranche i dag fremlagt et adfærdskodeks for
branchens markedsføring af spil. Adfærdskodekset var en opfordring til branchen i den politiske spilaftale
fra juni måned 2018, som bl.a. har til hensigt at begrænse spilafhængighed og sikre ansvarlighed i
markedsføringen, bl.a. i forhold til markedsføring overfor børn.
I Branchen har vi taget udfordringen positivt op og har benyttet anledningen til i adfærdskodekset at
fastsætte rammer og værktøjer, der går udover de krav, der allerede er pålagt af lovgivere og myndigheder
for derigennem at øge forbrugerbeskyttelsen og medvirke til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til
spilafhængighed.
Det er værd at notere sig, at vi i spilbranchen allerede har valgt at gå længere, end det var krævet i det
politiske forlig. Udover at udarbejde klare rammer for spilreklamernes indhold, skal aftalen også sikre, at
mængden af reklamer nedsættes, og at der sættes restriktioner på, hvilke sammenhænge, de optræder i.
Spilbranchen vil derfor arbejde for indgå en aftale med tv-stationerne, der skal sikre, at antallet af
spilreklamer mindskes, og at spilreklamer ikke lægges lige op ad tv-reklamer, der animerer til hurtig
låneoptagelse eller lignende.
Adfærdskodeksets formål og rolle
Formålet med adfærdskodekset er bl.a. at styrke den sociale ansvarlighed af spilbranchens markedsføring
ved at fastsætte rammer og værktøjer, der går udover de krav, der allerede er pålagt af lovgivere og
myndigheder for der igennem at øge forbrugerbeskyttelsen og medvirke til, at spil ikke udvikler sig fra
underholdning til spilafhængighed. Kodekset skal betragtes som et pejlemærke og et sæt minimumskrav til
industrien. Den enkelte spiludbyder kan gå længere end kodekset foreskriver. Kodekset har til formål at
være et supplement til den eksisterende lovgivning og regulering.
Spilbranchen har yderligere til hensigt at etablere et branchenævn, som skal behandle klager over
spiludbyderes overtrædelser af adfærdskodeksets bestemmelser.
Aftaleparterne bag adfærdskodekset er CEGO A/S, Danish Online Gambling Association (DOGA), Dansk
Automat Brancheforening, Dansk Kasinoforening, Danske Lotteri Spil A/S, Klasselotteriet A/S,
Landbrugslotteriet, Royal Casino og Varelotteriet. Aftaleparterne vil dog arbejde intensivt på at sikre
tilslutning fra alle spiludbydere på det danske marked
Hvis I har spørgsmål til adfærdskodeksets indhold, så står jeg naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Morten Rønde
DOGA
DOGA: Flæsketorvet 68, 1711 København V, t: 20887210, e:[email protected], w: doga.dk