Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2030284_0001.png
Evaluering af leasingstramningerne
En evaluering af stramningerne på leasingområdet som led i
Aftale om
omlægning af bilafgifterne
af 21. september 2017
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0002.png
Evaluering af leasingstramningerne
2
Evaluering af stramningerne på leasingområdet
Som følge af aftale om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. september 2017 blev der gennemført en
række stramninger på leasingområdet. Det indgår i aftalen, at der skal gennemføres en evaluering
af stramningerne i 4. kvartal 2018. Formålet med evalueringen er at vurdere, om de vedtagne
stramninger på leasingområdet er tilstrækkelige, herunder om der er behov for yderligere tiltag på
området.
Leasingstramningerne blev gennemført, idet de gældende leasingregler i en række tilfælde kunne
føre til uforholdsmæssigt gunstige afgiftsmæssige resultater for bilimportører, herunder bilfor-
handlere, leasingselskaber, udlejningsselskaber, flådeejere mv. som følge af mulighederne for at
opnå betydelige rabatter på indkøb af biler. Det viste sig bl.a., at gældende leasingregler gjorde det
muligt at køre i Danmark uden at betale registreringsafgift.
Formålet med stramningerne er således at etablere et loft over den afgiftsfordel, som leasingsel-
skaber mv. kan få ved at lægge fx lave rabatterede priser til grund for afgiftsberegningen ved regi-
strering af nye køretøjer og derigennem slippe billigere i registreringsafgift end almindelige forbru-
gere, der ikke kan opnå tilsvarende
”flåderabatter”
ved bilkøb. Dermed sikres mere fair afgiftsfor-
hold, hvor private og flådeejere i højere grad vil skulle betale den samme afgift for den samme bil.
Indeværende evaluering indeholder først en afdækning af baggrunden for at gennemføre stram-
ningerne af reglerne på leasingområdet. Herefter beskrives en række centrale effekter og resulta-
ter af de vedtagne stramninger. Endelig behandles en række øvrige elementer i tilknytning til
stramningerne. Evalueringen er udarbejdet af Skatteministeriet i tæt samarbejde med den nye
Motorstyrelse, som administrerer leasingområdet, og som blev oprettet den 1. juli 2018 med hen-
blik på at styrke det faglige og ledelsesmæssige fokus på motorområdet generelt.
Evalueringen er foretaget på et foreløbigt grundlag, idet stramningerne på leasingområdet kun har
haft virkning i godt et år, mens en gennemsnitlig leasingkontrakt varer i 26 måneder. Derfor er det
endnu for tidligt at drage nogle endelige konklusioner angående effekterne af stramningerne på
leasingområdet. For at opnå et mere konsolideret billede af effekterne af leasingstramningerne vil
der være behov for fortsat at følge udviklingen på leasingområdet nøje.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0003.png
Evaluering af leasingstramningerne
3
Baggrund for stramningerne på leasingområdet
Som et af flere elementer i
Aftale om omlægning af bilafgifterne
blev det besluttet at gennemføre
en række stramninger af reglerne på leasingområdet.
Det følger af registreringsafgiftsloven, at nye bilers afgiftspligtige værdi fastsættes til bilernes al-
mindelige pris. Værdien fastsættes som udgangspunkt på baggrund af den faktiske købspris un-
der hensyntagen til opnåede rabatter. Reglerne om fastsættelse af den afgiftspligtige værdi for
nye biler er ens for biler på ordningen med forholdsmæssig afgift og biler, for hvilke der betales
fuld afgift.
Leasingselskaber mv. kan typisk
opnå ”flåderabatter”
og dermed lave indkøbspriser på biler, idet
de køber mange biler på én gang. Da registreringsafgiften beregnes på baggrund af den lavere ra-
batterede pris, betales der for biler indregistreret til leasing mv. også lavere registreringsafgift end
for biler, der sælges i normal handel, hvor registreringsafgiften beregnes på baggrund af den ty-
pisk højere normale markedspris.
Stramningerne af leasingreglerne skal bl.a. ses i lyset af, at (kunstigt) lave indkøbspriser kunne re-
sultere i afgiftsmæssige fordele for leasingselskaber mv. via de såkaldte værditabsberegninger og
”bilvask”. Ved ”bilvask” kunne leasingselskaber mv. gennem
meget lave indkøbspriser og dermed
lav registreringsafgift opnå stor fortjeneste efter endt leasingkontrakt ved at videresælge biler til
en langt højere normal markedspris, svarende til prisen på biler solgt til almindelige forbrugere.
Værditabsberegningerne giver leasingselskaber mv. mulighed for
efter leasingkontraktens ud-
løb
at ansøge om at få vurderet køretøjets værdi med henblik på at få reguleret den betalte regi-
streringsafgift. Når værditabet opgøres, sker det ved at sammenligne den oprindelige værdi med
markedsværdien på opgørelsestidspunktet. På grund af de lave indkøbspriser for leasingvirksom-
hederne og sammenligningen med en ofte højere markedsværdi efterfølgende, kan værditabsbe-
regningen medføre, at der er et meget lavt eller endog slet intet værditab i leasingperioden. Dette
medfører, at den forholdsmæssige registreringsafgift tilbagebetales helt eller delvist.
Muligheden for værditabsberegning skal ses i lyset af EU-retten. Danmark er i medfør af EU-retten
forpligtet til at sikre, at den registreringsafgift, der opkræves, er proportional i forhold til den peri-
ode, hvor køretøjet benyttes her i landet. Leasingvirksomheder kan derfor vælge at betale registre-
ringsafgiften forholdsmæssigt, så der kun betales afgift for den periode, hvor bilen bruges i Dan-
mark. Endvidere skal den forholdsmæssige afgift i hvert enkelt tilfælde fastsættes sådan, at bilen
ikke bliver pålagt en højere afgift end andre biler, og derfor kan en leasingvirksomhed ved leasing-
periodens udløb eller afbrydelse af leasingkontrakten anmode om en værditabsberegning med
henblik på at få reguleret den forholdsmæssige registreringsafgift.
Stramningerne af leasingreglerne, herunder indførelsen af genberegningskravet på fire måneder,
har grundlæggende til formål at imødekomme udfordringerne med hhv. værditabsberegninger og
”bilvask” og sætte et loft over den afgiftsfordel, som leasingselskaber mv. kan opnå som følge af
flåderabatter mv., som indregnes i den afgiftspligtige værdi. De centrale elementer i stramnin-
gerne af vilkårene for virksomhedernes afregning af registreringsafgiften fremgår af boks 1.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0004.png
Evaluering af leasingstramningerne
4
Boks 1. Centrale elementer i de vedtagne stramninger af leasingreglerne
Krav om genberegning og eventuel efteropkrævning af registreringsafgift for alle der driver virk-
somhed ved at stille biler til rådighed mod betaling eller andet vederlag, dvs. leasingvirksomheder,
udlejningsvirksomheder, demobiler, værkstedsbiler, mv.
o
Genberegning for disse virksomheders køretøjer skal ske ved første salg eller senest
efter fire måneder.
Krav om at den afgiftspligtige værdi i forbindelse med genberegningen altid skal fastsættes efter
handelsværdien af den brugte bil ved salg til bruger her i landet, uanset bilens værdi som ny.
o
For leasingbiler på forholdsmæssig registreringsafgift med en leasingkontrakt på over
fire måneder fastsættes den forholdsmæssige afgift fremadrettet på ny for resten af
leasingkontrakten.
For leasingbiler m.v., hvor der er betalt fuld registreringsafgift, efteropkræves afgift, hvis
den afgiftspligtige værdi ved genberegningen er højere end den oprindeligt fastsatte
afgiftspligtige værdi.
o
Bortfald af muligheden for, at bilers restafgift kan betales ved leasingkontraktens udløb med den
virkning, at den lave registreringsafgift kan gøres permanent. Samtidig ophæves reglen om, at den
afgiftspligtige værdi for brugte biler ikke kan overstige bilens oprindelige pris som ny.
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0005.png
Evaluering af leasingstramningerne
5
Processen for leasingselskabers afregning af registreringsafgift
De indførte leasingstramninger har betydet en ændret proces for leasingselskabers afregning af
registreringsafgift. Modsat tidligere er der indført et krav om genberegning af leasingselskabernes
registreringsafgift, som består dels af en bagudrettet værditabsberegning, dels af en fremadrettet
efterregulering.
Processen
hhv. før og efter de indførte leasingstramninger
for leasingselskabernes afregning
af registreringsafgiften er illustreret i figur 1.
Figur 1. Beskrivelse af proces for afregning af registreringsafgift for en bil med en leasing-
kontrakt
Proces før leasingstramninger
Proces efter leasingstramninger
Anm: Ved udløb eller afbrydelse af en leasingkontrakt er det også muligt at få foretaget en værditabsberegning bagudrettet
for leasingperioden og efterfølgende eksportere bilen. Dette gælder både før og efter stramningerne.
Kilde: Skatteministeriet.
For leasede køretøjer med en leasingkontrakt på mere end fire måneder er der efter indførelsen af
kravet om genberegning i alt fem forskellige trin, som køretøjet skal igennem,
jf. figur 1.
Først skal køretøjet
indregistreres
, og der skal betales en forholdsmæssig registreringsafgift, som
beregnes på baggrund af indkøbsprisen og leasingkontraktens længde. Senest fire måneder efter
første registrering skal der foretages en
genberegning
af køretøjets afgiftspligtige værdi og der-
med registreringsafgift. Genberegningen består af en
værditabsberegning,
som foretages bagud-
rettet, dvs. for de første fire måneder af leasingkontrakten samt en
efterregulering
, som foretages
fremadrettet, dvs. for de resterende måneder af leasingkontrakten. Når leasingkontrakten udlø-
ber, kan leasingselskabet vælge enten at eksportere bilen til udlandet eller
videresælge den i Dan-
mark
.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0006.png
Evaluering af leasingstramningerne
6
Eksporteres bilen, kan der igen vælges at få foretaget en værditabsberegning med henblik på at
regulere registreringsafgiften for den del af leasingkontrakten, der ligger udover de første fire må-
neder. Idet der er foretaget en værditabsberegning ved genberegningen efter senest fire måne-
der, vil en værditabsberegning ved udløb af leasingkontrakten ofte ikke medføre en ændring i den
forholdsmæssige registreringsafgift.
Videresælges bilen i Danmark, skal der
betales restafgift
for køretøjet. Før leasingstramningerne
blev restafgiften opgjort på baggrund af indkøbsprisen ved første registrering. I dag opgøres rest-
afgiften på baggrund af markedsværdien for sammenlignelige køretøjer.
Reglerne om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift fremgår af boks 2.
Boks 2. Regler om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift
Ifølge reglerne om forholdsmæssig betaling af registreringsafgiften udgør den forholdsmæssige
afgift 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. måned de første 3 måneder af leasingkontrak-
ten, 1 pct. pr. pr. måned i de efterfølgende 33 måneder og 0,5 pct. pr. måned udover 36 måneder.
Således er forbruget af registreringsafgift størst i starten af en leasingbils levetid, og efter ca. 13 år
er der ikke mere registreringsafgift tilbage i bilen.
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0
2
4
6
8
10
12
14
16
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Indhold af registreringsafgift
For en leasingkontrakt på 26 måneder udgør den forholdsmæssige registreringsafgift 29 pct. af
den fulde registreringsafgift. Heraf vedrører 7 pct. de første fire måneder af leasingkontrakten,
mens 22 pct. vedrører de resterende 22 måneder af leasingkontrakten. De resterende 71 pct. af
den fulde registreringsafgift udgør restafgiften.
Ved genberegningen efter fire måneder foretages en værditabsberegning for de første fire måne-
der af kontrakten svarende til 7 pct. af den fulde afgift. På grund af leasingvirksomhedernes lave
indkøbspriser og sammenligningen med en ofte højere markedsværdi kan det medføre, at der er
sket et meget lavt eller endog slet intet værditab i de første fire måneder af leasingkontrakten. I
sådanne tilfælde tilbagebetales den del afgiften, der vedrører de første fire måneder helt eller del-
vist. Det følger imidlertid af den højere markedsværdien for leasingbilen, at der ve d den første ind-
registrering er betalt for lidt i registreringsafgift for de sidste 22 måneder af leasingkontrakten. Der-
for foretages der samtidig en efterregulering for de sidste 22 måneder, svarende til 22 pct. af den
fulde afgift.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0007.png
Evaluering af leasingstramningerne
7
Effekter af stramninger på leasingområdet
Stramningerne af leasingreglerne fik virkning umiddelbart efter indgåelsen af
Aftale om omlæg-
ning af bilafgifterne
. Stramningerne har således på nuværende tidspunkt været gældende i godt
et år, men forventes som følge af reglerne om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift først
at få fuld effekt i 2020. Derfor er der på nuværende tidspunkt usikkerhed forbundet med opgørel-
sen af effekterne af stramningerne og udviklingen og implementeringen af stramningerne vil blive
fulgt tæt de kommende år.
Siden vedtagelsen er der foretaget en række forskellige udsøgninger og dataudtræk i Motorregi-
steret (DMR), som udgør datagrundlaget for at vurdere effekten af de aftalte leasingstramninger.
De væsentligste effekter og resultater af evalueringen er:
Virkning af kravet om genberegning: Der er indikationer på, at der et etableret et ge-
nerelt loft over den afgiftsmæssige fordel, der opnås som følge af flåderabatter mv.
Det ses ved, at der er foretaget et stort antal efterreguleringer af registreringsafgiften
i forbindelse med genberegningen efter fire måneder. De afgiftspligtige værdier
og
dermed registreringsafgiften
er dog fortsat som forventet ved første registrering
lavere for leasingbiler end for tilsvarende biler solgt i normal handel.
Provenumæssige og administrative konsekvenser: På baggrund af de foreløbige re-
sultater af genberegningerne skønnes stramningerne med en vis usikkerhed at med-
føre et merprovenu på ca. ¾ mia. kr., når de får fuld effekt. Dette er på niveau med
det forudsatte i
Aftale om omlægning af bilafgifterne.
Samtidig vurderes de admini-
strative byrder for leasingselskaberne at være balanceret med hensynet til at be-
grænse leasingselskabernes afgiftsmæssige fordel.
Udviklingen i andelen af korte leasingkontrakter: Der er ikke umiddelbart sket en stig-
ning i andelen af leasingkontrakter på mindre end fire måneder. Det er dog for tidligt
at konkludere herpå, hvorfor markedet fortsat skal følges tæt.
Udviklingen i tilbagebetalt registreringsafgift og reguleringer som følge af genberegning
En udsøgning fra DMR, der omfatter de faktiske resultater af genberegningerne for godt 51.000
leasingbiler, viser, at der som følge af indførslen af leasingstramningerne sker en betydelig efterre-
gulering af registreringsafgift.
Stramningerne på leasingområdet skønnes samlet set at indebære et merprovenu på ca. ¾ mia.
kr.,
jf. tabel 1.
Merprovenuet skyldes efterreguleringen for den del af leasingkontrakten, der ligger
efter de første fire måneder og den forventede efterregulering af restafgift ved videresalg i Dan-
mark.
I det samlede merprovenu indgår desuden et merprovenu på knap 0,1 mia. kr. fra genberegningen
af udlejningsbiler, demobiler mv. For disse biler er der ikke mulighed for at betale forholdsmæssig
registreringsafgift. Dermed kan genberegningen for disse biler kun medføre en efterregulering el-
ler ingen regulering.
Merprovenuet er omtrent på niveau med det forudsatte i aftale om
Omlægning af bilafgifterne,
hvilket derved tyder på, at stramningerne har haft den forventede effekt.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0008.png
Evaluering af leasingstramningerne
8
Tabel 1. Reguleringer af registreringsafgift efter aftale om Omlægning af bilafgifterne
Reguleringstype
Merprovenu ved leasingstramninger i alt
Heraf:
Samlet provenu vedr. leasingbiler
Efterregulering vedr. udlejningsbiler,
demobiler mv.
51.000
8.000
Antal biler, stk.
Provenuvirkning,
mia. kr.
*
¾
¾
0,1
Anm: Antallet af værditabsberegninger og genberegninger omfatter kun de tilfælde, hvor værditabsberegningen eller gen-
beregningen har medført en regulering af registreringsafgiften. Antallet er afrundet til nærmeste 100 stk. Udsøgningen om-
fatter perioden 1. marts til 30. november 2018. *Der er i beregning af provenuvirkningen forudsat en gennemsnitlig leasing-
kontrakt på 26 måneder. Provenuvirkning er opregnet til en helårseffekt.
Kilde: Motorstyrelsen, DMR og egne beregninger.
Merprovenuet som følge af leasingstramningerne skønnes kun i nogen grad at være påvirket af,
om en bilen videresælges her i landet, eller om bilen eksporteres,
jf. boks 3.
Boks 3. Skønnet merprovenu fra leasingstramningerne ved eksport efter endt leasingperiode
Ved eksport ville bilen før leasingstramningerne kunne få foretaget en værditabsberegning og der-
med få refunderet en del af den forholdsmæssige registreringsafgift, der er betalt for den periode,
bilen har kørt i Danmark
i gennemsnit ca. 26 måneder.
Som følge af leasingstramningerne fortages en efterregulering af den forholdsmæssige registre-
ringsafgift efter fire måneder. Dermed indebærer leasingstramningerne, at perioden, hvor rabatten
kan udnyttes, er reduceret med 22 måneder.
Således vil der være et samlet merprovenu på ca. �½ mia. kr., hvis bilen er i Danmark i den fulde
leasingperiode på 26 måneder og efterfølgende eksporteres. Når der endvidere tages højde for, at
den gennemsnitlige levetid for en gennemsnitsbil i Danmark er 15 år, og ved eksport erstattes bi-
len af en ny leasingbil, vil der være et betydeligt merprovenu som følge at større udskiftning af bil-
parken.
Det bemærkes, jf. tabel 2, at der ikke er sket en stigning i antallet af korte leasingkontrakter. Der er
således ikke noget, der tyder på, at der ikke er opstået et stort marked for korttidsleasing for deref-
ter at eksportere bilen.
Administrative konsekvenser som følge af leasingstramningerne
De indførte stramninger har som forventet medført øgede administrative omkostninger for lea-
singselskaberne. Blandt andet i form af engangsinvesteringer til it-udvikling samt øgede driftsom-
kostninger i form af flere medarbejderressourcer til genberegningsopgaven.
Det vurderes generelt vanskeligt at fremskaffe den nødvendige dokumentation og tilstrækkelige
sammenligningsgrundlag til brug for værdifastsættelsen af brugte køretøjer, hvor udbuddet i mar-
kedet af en række forskellige bilmærker og -modeller på det danske brugtbilsmarked ofte er rela-
tivt lavt. Det gør det vanskeligt for Motorstyrelsen at dokumentere den korrekte værdi, ligesom det
udgør en administrativ byrde for leasingbranchen. En evt. fremrykning af tidspunktet for genbe-
regning til fx tre måneder vil gøre det mere vanskeligt at fremskaffe dokumentation for genbereg-
ningen, idet sammenligningsgrundlaget herved begrænses yderligere.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0009.png
Evaluering af leasingstramningerne
9
Samlet set vurderes det, at de administrative omkostninger svarer til det forventede niveau ved
indgåelsen af aftalen. Samtidig forventes de administrative byrder på sigt at blive reduceret i takt
med udviklingen og implementeringen af bedre it-understøttelse i form af en semi-automatisk
værdifastsættelse i Motorregistret, som der blev afsat midler til i bilaftalen.
Udviklingen i andelen af korte leasingkontrakter
På det foreløbige grundlag er der samlet set efter indførelse af genberegningskravet ikke kommet
flere korte leasingkontrakter. Der synes således umiddelbart ikke at være opstået et marked for
leasingkontrakter, hvor muligheden for at køre afgiftsfrit i op til fire måneder, udnyttes. Det er dog
endnu for tidligt at drage nogle endelige konklusioner, og udviklingen skal fortsat følges.
De foreløbige resultater viser, at i 2016 og i 2017 blev der afbrudt ca. 6.000 leasingkontrakter inden
for fire måneder. Til sammenligning blev der i samme periode i 2018 alene afbrudt ca. 600 leasing-
kontrakter inden for de første fire måneder,
jf. tabel 2.
Den forholdsvis høje andel af kontrakter, der i 2016 og 2017 blev afbrudt inden for fire måneder,
kan muligvis afspejle, at der tidligere
har foregået ”bilvask”.
Før leasingstramningerne var det ved
afbrydelse af leasingkontrakt efter en kort periode muligt at betale restafgift på baggrund af en lav
indkøbspris og efterfølgende sælge bilen videre på det danske marked til en højere markedspris
uden at betale registreringsafgift af den højere pris. Efter stramningerne opgøres restafgiften ved
afbrydelse af en leasingkontrakt og efterfølgende videresalg her i landet i stedet på baggrund af
en højere markedsværdi. Stramningerne på leasing området har derved reduceret tilskyndelsen til
at afbryde en leasingkontrakt inden for fire måneder væsentligt.
For så vidt angår andelen af oprettede leasingkontrakter på op til fire måneder, udgør de en relativ
begrænset del af alle leasingkontrakter, og antallet og andelen har været nogenlunde konstant.
Det vurderes, at biler, hvor der er tilknyttet en leasingkontrakt på op til fire måneder, udgøres af
sæsonbiler såsom cabrioleter og andre biler, der hovedsageligt anvendes om sommeren.
Tabel 2. Udvikling i oprettede og afbrudte leasingkontrakter
Antal leasingkontrakter
Leasingkontrakter oprettet op til 4 måneder
Leasingkontrakter afbrudt indenfor 4 måneder
Oprettede leasingkontrakter i alt
2016
2.000
6.200
63.700
2017
2.800
6.300
64.000
2018
3.000
600
55.100
Anm.: Antallet af leasingkontrakter er opgjort i perioden 1.marts til 30. november for alle årene på baggrund af dataudtræk
fra DMR. Ved at begrænse dataudtrækkene til den samme periode tages der højde for sæsonudsving i bilsalget. Antallet er
afrundet til nærmeste 100 stk.
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0010.png
Evaluering af leasingstramningerne
10
Øvrige elementer
I forbindelse med udmøntningen af
Aftale om omlægning af bilafgifterne
er der desuden inklude-
ret to andre elementer i evalueringen af leasingstramningerne. Det drejer sig om følgende:
Genberegning for varebiler
Krav om brug af standardformularer
Genberegning for varebiler
De aftalte stramninger af leasingreglerne, herunder kravet om genberegning, omfatter også vare-
biler, idet disse ofte sælges til brug for leasing. Leasingselskabernes afgiftsfordel via fx flåderabat-
ter ved køb af varebiler er dog begrænset, da registreringsafgiften i forvejen er lavere end for per-
sonbiler. Samtidig er leasingkontrakterne for varebiler typisk længere og løber ofte over en peri-
ode på 3 eller 4 år.
Der er samlet set foretaget knap 19.000 genberegninger for varebiler i perioden, hvoraf omkring
halvdelen har medført en opregulering af registreringsafgiften. Genberegningerne har samlet
medført en efterregulering af registreringsafgift på knap 15 mio. kr., svarende til en gennemsnitlig
reguleringsbeløb på ca. 1.600 kr. pr. varebil,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Resultat af genberegninger i 2018 for varebiler
Registrerings-
Antal genbe-
afgift ved før-
regninger
ste indregi-
strering
I alt kr.
9.500
Regulering
(mio.)
15
Gennemsnitlig Gennemsnitlig
reguleringsbe- registrerings-
løb
afgift
1.600
38.000
Regulering i
pct.
4
Anm.: Genberegningsresultatet for varebiler er opgjort i perioden 1. januar til 30. november 2018.
Kilde: Skatteministeriet.
Som det fremgår af tabel 3, udgør den gennemsnitlige registreringsafgift for nyregistrerede vare-
biler ca. 38.000 kr. pr. bil. I forhold til den samlede afgiftsbetaling pr. varebil udgør reguleringsbelø-
bet som følge af genberegningen således et relativt lavt beløb, svarende til 4 pct. Der er derfor ikke
tegn på, at varebiler til leasing indregistreres med en lav afgiftspligtig værdi i forhold til varebiler
solgt i normal handel. Omvendt er der en samlet efteropkrævning på knap 15 mio. kr. Det er derfor
for tidligt at konkludere herpå, og det vurderes derfor hensigtsmæssigt at fastholde kravet om
genberegning for varebiler.
Krav om brug af standardformularer ifm. leasing
Det blev i aftale om
Omlægning af bilafgifterne
som en del af leasingstramningerne aftalt, at der
skulle udarbejdes obligatoriske standardformularer til anvendelse i forskellige typer af leasingfor-
hold.
Ved gennemførelsen af lov nr. 1195 af 14-11-2017 (L 4), hvor kravet om anvendelse af standard-
formularer blev indført, indgik ved fremsættelsen af lovforslaget også forbud mod visse klausuler i
leasingaftaler ved anvendelse af forholdsmæssig afgift. Der var reelt tale om forbud mod to typer
af klausuler. En leasingaftale måtte ikke indeholde vilkår om overskudsdeling mellem leasinggiver
og leasingtager, og en leasingaftale måtte ikke indeholde vilkår om, at leasingtager hæftede for
hele eller dele af leasinggivers økonomiske risiko ved leasingforholdet. Formålet med forslaget var
at sikre, at der ved afregning af forholdsmæssig registreringsafgift er tale om reelle leasingforhold,
hvor leasinggiver har det fulde ejerskab til det leasede køretøj.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 170: Orientering om evaluering af stramningerne på leasingområdet
2030284_0011.png
Evaluering af leasingstramningerne
11
Med forbuddet mod de to typer af klausuler ville leasingkontrakterne for køretøjer på forholds-
mæssig afgift være forenklet betydeligt. Forbuddet mod de to typer af kontraktklausuler var såle-
des en del af grundlaget for forslaget om indførelse af standardformularer.
Et forbud mod klausulerne i leasingaftaler ved anvendelse af forholdsmæssig afgift blev dog ikke
gennemført, idet det viste sig, at det ville medføre, at der i afgiftsmæssig sammenhæng blev ind-
ført en anden vurdering af, hvem der ejer køretøjet end den, der følger af det almindelige civilret-
lige ejerbegreb, som også lægges til grund inden for EU-retten. Det vurderedes, at forslaget derfor
ikke ville kunne gennemføres i relation til leasingkontrakter indgået af leasinggivere, hvis virksom-
hed drives fra et andet EU-land. Skulle forbuddet mod klausulerne alene gælde for danske lea-
singgivere, vurderedes det at ville svække danske leasinggiveres konkurrenceevne væsentligt og
dermed medføre risiko for, at danske leasingvirksomheder blot ville flytte virksomheden til et an-
det EU-land.
Da leasingkontrakter derfor fortsat kan indeholde meget komplekse regler om fx fordeling af
eventuelt overskud eller de økonomiske risici ved kontraktudløb, er det ikke muligt at opbygge
standardformularerne, så leasingaftaler
baseret på standardformularer kan anses som ”forhånds-
godkendt”.
Udformes standardformularerne i stedet som en simpel skabelon, hvor leasingvirksomhederne i
højere grad individualiserer aftalerne, vurderes de ikke at ville udgøre et tilstrækkeligt grundlag for,
at det uden videre kan lægges til grund, at leasingaftaler indgået ved anvendelse af standardfor-
mularerne lever op til lovens krav og derved kan anses for forhåndsgodkendt.
Det foreslås derfor, at kravet om standardformularer ophæves.