Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2029697_0001.png
Notat
14. marts 2019
J.nr. 2019 - 1974
Kontor:
Miljø, energi og motor [MEM]
Initialer:
DS
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om æn-
dring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Forlængelse af overgangsperiode for fastsættelse af
bilers brændstofforbrug)
Lovforslaget indeholder forslag om en forlængelse af overgangsperioden for opgørelse af
bilers brændstofforbrug, som danner grundlag for fastsættelse af brændstofforbrugsafgif-
ten og registreringsafgiften.
Efter de gældende regler opgøres brændstofforbruget efter den såkaldte NEDC2-metode
tillagt 10 pct. til og med den 31. marts 2019 (overgangsordningen). Fra den 1. april 2019
fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-metoden tillagt 21 pct.
Det har imidlertid vist sig, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målin-
ger af de biler, der er blevet typegodkendt efter WLTP-metoden, og senest har Europa-
Kommissionen valgt at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger.
For at sikre ro om bilafgifterne ved overgangen til opgørelse af bilers brændstofforbrug
efter den nye WLTP-metode, foreslås det, at den gældende overgangsordning, hvor
brændstofforbruget opgøres efter NEDC2-metoden tillagt 10 pct., forlænges indtil ud-
gangen af 2020. Forslaget betyder, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde,
brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.
Forslaget om at forlænge overgangsperioden for opgørelse af bilers brændstofforbrug
skønnes umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd at være en provenuneutral tilpasning af
overgangen til WLTP-metoden. Der er dog stor usikkerhed forbundet med at skønne
over de provenumæssige konsekvenser.
Da WLTP-metoden er baseret på en individualiseret måling, der bl.a. afhænger af ekstra-
udstyr i den konkrete bil, vil der kunne findes konkrete biler, for hvilke der er en forskel i
brændstofforbruget efter NEDC2-metoden tillagt 10 pct. og forbruget efter WLTP-me-
toden tillagt 21 pct. for den samme bil. På den baggrund vil der kunne findes tilfælde,
hvor der vil ske diskretionære afgiftsændringer, selvom den gældende overgangsordning
forlænges.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2019.