Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2028083_0001.png
Marts 2019
Større præcision i indsatsen
mod social dumping
Kontrol:
Skattestyrelsen er blevet bedre til at
ramme plet, når der kontrolleres for, om virk-
somheder med udenlandsk arbejdskraft begår
social dumping ved at bryde skattereglerne.
Skattestyrelsen kontrollerer, at udenlandske virksomheder i Danmark og danske
virksomheder, der benytter sig af udenlandsk arbejdskraft i Danmark, overholder
skattereglerne. Kontrollerne indgår som en del af den fælles myndighedsindsats
mod social dumping (indsatsen for ordnede forhold).
I 2018 gennemførte Skattestyrelsen 3.225 kontroller som en del af indsatsen. I
1.499 af tilfældene, altså næsten halvdelen, medførte kontrollen en regulering.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds eller persons angivelser af
indkomst, moms, arbejdsudlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte.
Resultaterne i perioden fra 2015 til 2018 indikerer samtidig, at Skattestyrelsen
løbende er blevet bedre til at finde de sager, hvor der sker brud på reglerne,
jf.
figur 1.
Figur 1. Antal kontroller med/uden regulering og hitrate i pct.
Antal kontroller
3000
44 %
2500
35 %
2000
32 %
46 %
Hitrate i pct.
50 %
45 %
40 %
35 %
30 %
1500
25 %
20 %
1000
15 %
10 %
5%
3.225
Kontrol
I 2018 gennemførte Skattestyrelsen
3.225 kontroller som en del af den
fælles myndighedsindsats mod
social dumping.
500
0
2015
2016
2017
2018
0%
Kontroller uden regulering
Kontroller med regulering
Hitrate
Kilde: Skattestyrelsen, februar 2019
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Tal og tendenser om social dumping - marts 2019
2028083_0002.png
Marts 2019
Side 2 / 2
Indsatsen mod social dumping er ofte et tids- og ressourcekrævende arbejde, der
fx indebærer kontakt til skattemyndighederne i virksomhedernes eller personer-
nes hjemlande eller indhentning af kontoudtog fra pengeinstitutter. Skattestyrel-
sen arbejder derfor på at sikre, at ressourcerne bruges der, hvor effekten er størst.
Dette indebærer blandt andet, at indsatsen rettes mod særligt risikofyldte
brancher.
Ud fra de gennemførte reguleringer beregner Skattestyrelsen et nettoprovenu.
I 2018 resulterede de 1.499 kontroller i reguleringer svarende til et nettoprovenu
på ca. 191 mio. kr. Dette svarer til en stigning på næsten 40 pct. sammenlignet
med det beregnede nettoprovenu i 2017, som var på 134 mio. kr.
Opgørelsesmetoden med beregning af nettoprovenu blev indført i 2015. Siden da
er det beregnede nettoprovenu opgjort til at have en værdi på ca. 738 mio. kr.
Provenu, der ikke indbetales, bliver oversendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Figur 2. Beregnet nettoprovenu fra Skattestyrelsen kontroller mod social dumping (mio. kr.)
Mio. kr.
800
700
600
500
400
300
290
200
100
123
0
2015
2016
2017
2018
191
134
547
738
Mio. kr.
800
700
600
500
400
300
200
100
0
413
Beregnet nettoprovenu
Samlet beregnet nettoprovenu
Kilde: Skattestyrelsen, februar 2019
Anm.: Det beregnede nettoprovenu er fremkommet ved at omregne de gennemførte
reguleringer, jf. figur 1, til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent.
I opgørelsen er reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst,
fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst.
Boks 1. Den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping)
Den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) blev etableret i 2012
og udgør et samarbejde mellem Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og Politiet. Skattestyrelsen
bidrager til myndighedssamarbejdet med et særligt indsatsprojekt, hvor der over hele landet
gennemføres fællesaktioner og kontroller. For at understøtte kontrolindsatsen har Skatte-
styrelsen til opgave at vejlede virksomhederne, så indberetningen af blandt andet skat og
moms gøres korrekt.
ww.sktst.dk
Skattestyrelsen
er en del af Skatteforvaltningen