Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2018-6375
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. og momsloven
(Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.)
§1
I lov om afgift af lønsum m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 239 af 7. marts 2017, som ændret ved § 28
i lov nr. 745 af 8. juni 2018 og § 7 i lov nr. 1130 af 11. september 2018, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»
merværdiafgiftslovens« til:
»
momslovens«, og
»
merværdiafgiftslo-
ven« ændres til:
»
momsloven«.
2.
I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter
»
aviser«:
»
omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 18«.
3.
I
§ 4, stk. 5,
indsættes efter
»
importerer aviser,«:
»
herunder aviser leveret elektronisk,«.
§2
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016, som ændret senest ved § 5 i lov nr.
1726 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnote 1
til lovens titel ændres »L 177, side 9, og« til: »L 177, side 9,« og efter »L 348, side 7«
indsættes: », og Rådets direktiv 2018/1713/EU af 6. november 2018 om ændring af direktiv
2006/112/EF for så vidt angår momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter, EU-Tidende 2018, L
286, side 20«
2.
I
§ 34, stk. 1, nr. 18,
indsættes efter
»
aviser,«:
»
herunder aviser leveret elektronisk,«.
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
1
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den del af
Medieaftale for 2019-2023
indgået mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti den 29. juni 2018, der vedrø-
rer udvidelsen af den eksisterende nulmoms på trykte aviser til også at omfatte elektronisk leverede
aviser.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Regeringen ønsker at sikre en bedre balance i det danske mediebillede bl.a. mellem gamle og nye
medier. Som et element heri omlægges støtten til trykte og internetbaserede nyhedsmedier, så den
bliver mere tidssvarende.
Aviser læses i dag lige så godt digitalt, som i trykt form. Tiden er derfor løbet fra, at trykte og elek-
tronisk leverede aviser afgiftsmæssigt behandles på forskellig vis. For at sikre platformsneutralitet
foreslår regeringen derfor, at elektronisk leverede aviser omfattes af den nugældende nulmoms for
trykte aviser og samtidig pålægges lønsumsafgift.
Det har hidtil ikke været muligt at udvide nulmomsen til elektronisk leverede aviser, idet momsdi-
rektivet (direktiv 2006/112/EU) specifikt fastslår, at elektroniske ydelser ikke må pålægges nedsatte
momssatser.
Ved direktiv 2018/1713/EU, som ændrer momsdirektivet, er det blevet muligt for EU-lande, der an-
vender nedsatte satser eller nulsatser på levering af bøger, aviser og tidsskrifter, at indføre den
samme momsmæssige behandling på elektroniske versioner af disse publikationer.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Levering af varer og ydelser pålægges som udgangspunkt 25 pct. moms. En undtagelse hertil er le-
vering af trykte aviser, der normalt udkommer med mindst ét nummer månedligt, idet disse er om-
fattet af såkaldt nulmoms, jf. momsloven § 34, stk. 1, nr. 18, og § 37, stk. 1. Det betyder, at der ikke
lægges moms på levering af aviser, mens leverandøren fortsat har fradrag for moms af sine indkøb
til brug for levering af avisen. Nulmomsen bryder således med den systematik, der er i momssyste-
met, hvorefter alene momspligtige virksomheder kan fradrage den moms, der er betalt for indkøb til
brug for den momspligtige virksomhed.
Virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, skal til gengæld betale lønsumsafgift, jf. § 1, stk.
1, i lov om afgift af lønsum m.v. Lønsumsafgiften er 3,54 pct. af værdien af virksomhedens salg af
aviser, jf. § 5, stk. 4, og § 4, stk. 5, i lov om afgift af lønsum m.v.
Kriterierne for, hvorvidt der foreligger en avis, er fastsat i administrativ praksis. For at en publika-
tion momsmæssigt anses som en avis, skal en publikation primært læses på grund af sit indhold af
aktuelt nyhedsstof, publikationen skal henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere, og publi-
kationen skal behandle et bredt emneområde. Der foretages en helhedsvurdering, som bl.a. også
inddrager, hvordan publikationen fremtræder i teknisk og typografisk henseende (papirkvalitet,
tryk, layout m.v.), hvordan publikationen sælges, oplagets størrelse, og om redaktionen er godkendt
2
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
2026643_0003.png
til at uddanne journalister.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at den eksisterende nulmoms på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk
leverede aviser. Idet trykte aviser er pålagt lønsumsafgift, foreslås det samtidig, at elektronisk leve-
rede aviser ligeledes pålægges lønsumsafgift. Herved vil trykte og elektroniske leverede aviser af-
giftsmæssigt blive ligestillet.
De overordnede kriterier for, hvorvidt der momsmæssigt foreligger en avis ændres ikke. For at en
publikation kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen henvende sig til en videre
(almen) kreds af læsere, publikationens indhold skal være aktuelt nyhedsstof, og indholdet skal
dække et bredt emneområde. Ved vurderingen af, om en publikation er en avis, skal der foretages
en helhedsvurdering, hvor der også kan lægges vægt på, om udgivelsen sker gennem en redaktion,
der er godkendt til at uddanne journalister. Det er ikke et krav, at den elektronisk leverede avis
modsvares af en trykt avis. Aviser, der alene udkommer i elektronisk form, er således også omfattet
af forslaget om en udvidelse af ordningen for nulmoms.
Publikationer, der udelukkende eller hovedsageligt er reklame, vil ikke være omfattet af nulmom-
sen, ligesom materiale, der udelukkende eller hovedsageligt består af videoindhold eller hørbar mu-
sik heller ikke vil være omfattet af nulmomsen, jf. momsdirektivet, bilag III, nr. 6.
Publikationer, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller artikler fra andre opfylder heller
ikke kravene for at kunne anses som en avis.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes i 2019 at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 25 mio. kr. (2019-niveau) og
20 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Mindreprovenuet forventes at stige frem mod 2025 som følge
af en forventning om større udbredelse af elektroniske aviser. Det varige mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd skønnes at udgøre 55 mio. kr. Der er i mindreprovenuet fra udvidelsen af nulmoms
til elektroniske aviser taget højde for indførelse af lønsumsafgift på elektroniske aviser.
Som følge af periodeforskydning ved indbetaling af moms skønnes finansårsvirkningen i 2019 at
udgøre et umiddelbart mindreprovenu på 20 mio. kr.
Forslaget medfører en skatteudgift svarende til den umiddelbare provenuvirkning.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af udvidelse af nulmoms og indførelse af lønsumsafgift på elektroniske
aviser
Finansårs-
Varig
virkning
Mio. kr. (2019-niveau)
virkning 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
2019
Umiddelbar provenuvirkning
-70
-25
-55
-60
-60
-65
-70
-75
-20
Provenuvirkning efter tilbage-
-55
-20
-40
-45
-50
-50
-55
-55
løb
Provenuvirkning efter tilbage-
løb og adfærd
-55
-20
-40
-45
-45
-50
-50
-55
Anm.: Det er på baggrund af oplysninger fra Kulturministeriet lagt til grund, at grundlaget for moms på elektroniske aviser stiger med knap 40 pct. fra 2019-2022. Det forudsættes, at den årlige vækst-
rate i 2023-2025 vil ligge på samme niveau som vækstraten i 2022. Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data vedrørende afgiftsgrundlaget fra Kulturministeriet.
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative omkostninger for Skatteforvaltningen.
3
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
De syv principper om digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for forslaget,
idet forslaget ikke ændrer på den offentlige opgaveløsning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Udgivere af elektroniske aviser opnår umiddelbart en afgiftslempelse svarende til den umiddelbare
provenuvirkning af lovforslaget. Det forventes, at den samlede afgiftslempelse overvæltes i lavere
priser for forbrugerne af elektroniske aviser.
Virksomheder, der leverer aviser elektronisk, vil få en øget administrativ byrde, idet deres regn-
skabssystemer skal tilrettes, således at der ikke opkræves moms af salget af elektroniske aviser.
Samtidig skal disse virksomheder registreres for lønsumsafgift og opkræve lønsumsafgift af salget
af elektronisk leverede aviser. Virksomheder, som både sælger trykte aviser og elektronisk leverede
aviser, vil få en administrativ lettelse, idet de ikke længere skal skelne imellem salget af trykte avi-
ser og elektronisk leverede aviser, da disse afgiftsmæssigt vil blive behandlet ens.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med principperne om agil erhvervsrettet lovgivning.
Forslaget er f.eks. teknologineutralt, og det understøtter, at virksomheder kan anvende nye forret-
ningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har hjemmel i momssystemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) artikel 98 og 99, som er
ændret ved direktiv 2018/1713/EU. I henhold til den ændrede artikel 98 kan der som udgangspunkt
ikke anvendes nedsatte satser på elektronisk leverede ydelser, dog med undtagelse af elektroniske
ydelser, der er omfattet af bilag III, nr. 6. I det ændrede bilag III, nr. 6, nævnes bl.a. levering af avi-
ser, enten på fysiske medier eller leveret elektronisk eller begge dele. I henhold til den ændrede arti-
kel 99 kan medlemslande, der pr. 1. januar 2017 i overensstemmelse med EU-retten anvendte f.eks.
nulsatser på leverancer omfattet af bilag III, nr. 6, også anvende samme momsbehandling, når den
pågældende levering foregår elektronisk. I Danmark har levering af trykte aviser været pålagt
nulmoms siden 1967, hvilket er i overensstemmelse med EU-retten, jf. momssystemdirektivets arti-
kel 110.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts til den 21. marts 2019 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, CEPOS, Cevea, Bladpuljens Fordelingsudvalg, Danmarks Statistik, Dansk Annoncørfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Journalistforbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske Medi-
ers Forum, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring, Finans Danmark, Forbrugerbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, For-
eningen af Danske Lokale Ugeaviser, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Gra-
fisk Arbejdsgiverforening, Grakom, Justitia, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Lands-
skatteretten, Medienævnet, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
4
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
2026643_0005.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/mer-
udgifter
Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart varigt mindre-
provenu for staten på 70 mio.
kr. (2019-niveau) svarende til
et varigt mindreprovenu på
55 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd.
Forslaget vurderes ikke at
have nævneværdige admini-
strative omkostninger for
Skatteforvaltningen.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget skønnes at medføre
en umiddelbar afgiftslettelse
for erhvervslivet på 70 mio. kr.
varigt, som dog forventes over-
væltet i lavere priser for forbru-
gerne.
Virksomheder, som både sæl-
ger trykte aviser og elektronisk
leverede aviser, skal ikke læn-
gere skelne imellem salget af
trykte aviser og elektronisk le-
verede aviser.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Virksomheder, der leverer
aviser elektronisk, skal til-
rette deres regnskabssyste-
mer, så der ikke opkræves
moms af salget af elektroni-
ske aviser. Samtidig skal
disse virksomheder registre-
res for lønsumsafgift og op-
kræve lønsumsafgift af salget
af elektronisk leverede aviser.
Ingen
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget har hjemmel i momssystemdirektivet (direktiv
2006/112/EF) artikel 98 og 99, som er ændret ved direktiv
2018/1713/EU.
JA
NEJ
X
5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslås, at henvisningen sker til lovens forkortede titel,
dvs. momsloven, da det er den korrekte måde at henvise på.
Til nr. 2 og 3
Virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, skal betale lønsumsafgift, jf. § 1, stk. 1, i lov om
afgift af lønsum m.v. (herefter lønsumsafgiftsloven). Virksomheder, der kun sælger aviser, der er
indkøbt i Danmark, f.eks. i kiosker og andre detailhandelsbutikker, skal ikke betale lønsumsafgift.
Det skyldes, at disse virksomheder hverken udgiver eller importerer aviser.
Som avis i lønsumsafgiftslovens forstand anses kun aviser, der er omfattet af momslovens § 34, stk.
1, nr. 18.
Virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, skal betale lønsumsafgift efter den såkaldte me-
tode 3, hvor afgiftsgrundlaget er værdien af virksomhedens salg af aviser, jf. lønsumsafgiftslovens §
4, stk. 5.
Lønsumsafgiftssatsen for metode 3 er 3,54 pct., jf. lønsumsafgiftslovens § 5, stk. 4.
Det foreslås, at lønsumsafgiften for trykte aviser fremover også omfatter elektronisk leverede avi-
ser, som skal omfattes af nulmomsen i den foreslåede § 34, stk. 1, nr. 18, i momsloven.
Herefter skal der opkræves 3,54 pct. i lønsumsafgift af salgsprisen af den elektronisk leverede avis.
Formålet hermed er at ligestille trykte og elektronisk leverede aviser afgiftsmæssigt.
Til § 2
Til nr. 1
Fodnote 1 til momsloven indeholder henvisninger til de EU-retsakter, som er gennemført i dansk ret
ved momsloven.
Det foreslås, at noten ændres, således at den også henviser til Rådets direktiv 2018/1713/EU af 6.
november 2018 om ændring af momsdirektivet (Rådets direktiv 2006/112/EF), for så vidt angår
momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter. Den foreslåede henvisning er nødvendig, idet det er
dette direktiv, som foreslås gennemført ved lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 2
Trykte aviser er pålagt nulmoms, jf. momslovens § 34, stk. 1, nr. 18, og § 37, stk. 1. Det betyder, at
producenter af aviser har fradrag for momsen af deres omkostninger til at producere avisen på trods
af, at salg af avisen ikke er pålagt moms.
Kriterierne for, hvorvidt der foreligger en avis, er fastsat i den administrative praksis. For at en pub-
likation momsmæssigt anses som en avis, skal en publikation primært læses på grund af sit indhold
6
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
af aktuelt nyhedsstof, publikationen skal henvende sig en videre (almen) kreds af læsere, og publi-
kationen skal behandle et bredt emneområde. Der foretages en helhedsvurdering af publikationen,
som også kan tage hensyn til, om publikationen fremtræder som en avis i teknisk og typografisk
henseende (papirkvalitet, tryk, layout m.v.), om publikationen sælges i løssalg eller kun til abonnen-
ter, oplagets størrelse og om redaktionen er godkendt til at uddanne journalister.
Det foreslås, at nulmomsen på trykte aviser udvides til også at omfatte elektronisk leverede aviser.
Hensigten med lovforslaget er ikke at udvide den momsmæssige definition af en avis, men blot at
elektroniske versioner af aviser ligeledes skal være omfattet af nulmomsen og lønsumsafgiften.
For at en publikation momsmæssigt kan anses som en elektronisk leveret avis, skal publikationen
stadig opfylde de overordnede kriterier: Publikationen skal primært læses på grund af sit indhold af
aktuelt nyhedsstof, publikationen skal henvende sig en videre (almen) kreds af læsere, og publikati-
onen skal behandle et bredt emneområde.
Med aktuelt nyhedsstof menes nyheder, der har været aktuelle siden sidste udgivelse, således at
publikationens læsere har mulighed for at blive opdateret på aktuelle nyheder inden for publikatio-
nens emneområde. For publikationer, som på grund af udgivelseshyppigheden ikke kan bringe
dagsaktuelt nyhedsstof, er det en betingelse, at indholdet kommenterer eller uddyber emner, der har
været aktuelle siden seneste udgivelse.
For at en publikation kan anses for at henvende sig til en videre (almen) kreds af læsere, må publi-
kationen ikke primært henvende sig til personer med særlige interesser inden for bestemte områder.
Et eksempel herpå er specifikke faggrupper.
Kriteriet om, at publikationen skal behandle et bredt emneområde, hænger tæt sammen med krite-
riet om, at publikationen skal henvende sig til videre (almen) kreds af læsere. Hvis publikationen
kun behandler enkelte eller få emneområder, anses den således ikke for at behandle et bredt emne-
område.
I vurderingen af, om en elektronisk leveret avis er omfattet af nulmomsen, skal der på linje med
vurderingen af de trykte aviser foretages en helhedsvurdering af publikationen, hvor der også kan
lægges vægt på, om redaktionen er godkendt til at uddanne journalister.
Det er således ikke hensigten, at kriterierne for, hvorvidt der momsmæssigt foreligger en avis, æn-
dres. Det er ikke et krav, at den elektronisk leverede avis modsvares af en trykt avis. Aviser, der
alene udkommer i elektronisk form, bliver således også omfattet af nulmomsen.
Elektronisk leverede ydelser er defineret i Rådets Gennemførelsesforordning (EU) Nr. 282/2011 af
15. marts 2011, artikel 7, og omfatter ydelser, der leveres via internettet eller et elektronisk net, og
hvis egenart gør leveringen deraf hovedsagelig automatiseret, og som kun involverer minimal men-
neskelig indgriben og ikke har nogen levedygtighed uden informationsteknologi.
Nulmomsen er en undtagelse til det almindelige udgangspunkt om, at alle leveringer af varer og
ydelser pålægges moms. Ovenstående kriterier for, hvorvidt der foreligger en avis, skal derfor for-
tolkes snævert, jf. det almindelige momsretlige princip om, at undtagelser skal fortolkes indskræn-
kende.
7
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
Publikationer, der udelukkende eller hovedsagelig er reklame, er ikke omfattet af nulmomsen lige-
som materiale, der udelukkende eller hovedsageligt består af videoindhold eller hørbar musik, heller
ikke er omfattet af nulmomsen, jf. momsdirektivet, bilag III, nr. 6.
Aviser, herunder elektronisk leverede aviser, der udelukkende eller hovedsagelig sammenstiller ar-
tikler fra andre, opfylder ikke kravene for momsmæssigt at kunne anses som en avis.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
8
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om afgift af lønsum m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 239 af 7. marts 2017, som ændret ved
lov nr. 745 af 8. juni 2018 og lov nr. 1130 af 11.
september 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »merværdiafgifts-
lovens
«
til: »momslovens
«,
og »merværdiafgifts-
loven
«
ændres til: »momsloven
«
.
2.
I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »aviser
«
:
»omfattet af momslovens § 34, stk. 1, nr. 18
«
.
§ 1.
Der betales en afgift til statskassen af virk-
somheder, der mod vederlag leverer varer og
ydelser, der er fritaget for afgift efter merværdi-
afgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 1, nr. 3, nr. 5 og 6,
nr. 10-12, nr. 15 og 16 og nr. 19, jf. dog nedenfor
stk. 2 og 3, og af virksomheder med anden øko-
nomisk virksomhed, der mod vederlag leverer
ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter mervær-
diafgiftsloven. Der betales tillige afgift af virk-
somheder, der udgiver eller importerer aviser.
Stk. 2.-3. ---
§ 4. ---
Stk. 2.-4. ---
Stk. 5.
For virksomheder, der udgiver eller im-
porterer aviser, er afgiftsgrundlaget værdien af
virksomhedens salg af aviser.
3.
I
§ 4, stk. 5,
indsættes efter »importerer avi-
ser,
«
: »herunder aviser leveret elektronisk,
«
.
§2
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 21.
juni 2016, som ændret senest ved § 5 i lov nr.
1726 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1) Loven indeholder bestemmelser, der gennem-
fører Rådets trettende direktiv 86/560/EØF af 17.
november 1986 om harmonisering af medlems-
staternes lovgivning om omsætningsafgifter -
Foranstaltninger til tilbagebetaling af merværdi-
afgift til afgiftspligtige personer, der ikke er etab-
leret på Fællesskabets område, EF-Tidende 1986,
9
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
nr. L 326, side 40, Rådets direktiv 2006/112/EF
af 28. november 2006 om det fælles merværdiaf-
giftssystem, EU-Tidende 2006, nr. L 347, side 1,
Rådets direktiv 2006/138/EF af 19. december
2006 om ændring af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem hvad angår an-
vendelsesperioden for merværdiafgiftssystemet
for radio- og tv-spredningstjenester og visse
elektronisk leverede tjenesteydelser, EU-Tidende
2006, nr. L 384, side 92, Rådets direktiv
2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af di-
rektiv 2006/112/EF med hensyn til leveringsste-
det for tjenesteydelser, EU-Tidende 2008, nr. L
44, side 11, Rådets direktiv 2008/9/EF af 12. fe-
bruar 2008 om detaljerede regler for tilbagebeta-
ling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF
til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i
tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i en anden
medlemsstat, EU-Tidende 2008, nr. L 44, side
23, Rådets direktiv 2008/117/EF af 16. december
2008 om ændring af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem med henblik på
forebyggelse af momsunddragelse i forbindelse
med transaktioner inden for Fællesskabet, EU-
Tidende 2009, nr. L 14, side 7, Rådets direktiv
2009/69/EF af 25. juni 2009 om ændring af di-
rektiv 2006/112/EF om det fælles merværdiaf-
giftssystem for så vidt angår afgiftssvig i forbin-
delse med indførsel, EU-Tidende 2009, nr. L
175, side 12, Rådets direktiv 2009/132/EF af 19.
oktober 2009 om fastlæggelse af anvendelsesom-
rådet for artikel 143, litra b) og c), i direktiv
2006/112/EF for så vidt angår fritagelse for mer-
værdiafgift ved visse former for endelig indførsel
af goder, EU-Tidende 2009, nr. L 292, side 5,
Rådets direktiv 2009/162/EU af 22. december
2009 om ændring af visse bestemmelser i direk-
tiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgifts-
system, EU-Tidende 2010, nr. L 10, side 14, Rå-
dets direktiv 2010/23/EU af 16. marts 2010 om
ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår en fakul-
tativ og midlertidig anvendelse af ordningen for
omvendt betalingspligt ved levering af bestemte
tjenesteydelser, som kan være udsat for svig, EU-
Tidende 2010, nr. L 72, side 1, Rådets direktiv
2010/45/EU af 13. juli 2010 om ændring af di-
rektiv 2006/112/EF om det fælles merværdiaf-
giftssystem for så vidt angår faktureringsreg-
lerne, EU-Tidende 2010, nr. L 189, side 1, Rå-
dets direktiv 2013/43/EU af 22. juli 2013 om æn-
dring af momssystemdirektivet for så vidt angår
10
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 158: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af lov om lønsumsafgift m.v. og momsloven (Indførelse af nulmoms på elektronisk leverede aviser m.v.) og resumé, fra skatteministeren
en fakultativ og midlertidig anvendelse af ord-
ningen for omvendt betalingspligt ved levering af
bestemte varer og tjenesteydelser, som kan være
udsat for svig, EU-Tidende 2013, nr. L 201, side
4-6, Rådets direktiv 2013/61/EU af 17. december
2013 om ændring af direktiv 2006/112/EF og
2008/118/EF hvad angår de franske regioner i
den yderste periferi og særlig Mayotte, EU-Ti-
dende 2013, nr. L 353, side 5-6, Rådets direktiv
2016/1065/EU af 27. juni 2016 om ændring af
direktiv 2006/112/EF for så vidt angår behand-
lingen af vouchere, EU-Tidende 2016, L 177,
side 9, og dele af Rådets direktiv 2017/2455/EU
af 5. december 2017 om ændring af direktiv
2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår
visse momsforpligtelser i forbindelse med leve-
ring af ydelser og fjernsalg af varer, EU-Tidende
2017, L 348, side 7
1.
I
fodnote 1
til lovens titel ændres »L 177, side
9, og« til: »L 177, side 9,« og efter »L 348, side
7« indsættes: », og Rådets direktiv
2018/1713/EU af 6. november 2018 om ændring
af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår moms-
satser for bøger, aviser og tidsskrifter, EU-Ti-
dende 2018, L 286, side 20«
§ 34.
Følgende leverancer af varer og ydelser er
fritaget for afgift:
1)-17). ---
18) Levering af aviser, som normalt udkommer
med mindst ét nummer månedligt.
19)-21). ---
Stk. 2.-8. ---
2.
I
§ 34, stk. 1, nr. 18,
indsættes efter »aviser,
«
»herunder aviser leveret elektronisk,«.
11