Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2013029_0001.png
Notat
5. februar 2019
J.nr. 2018-8540
Kontor:
Moms, Afgifter og Told
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november
2006 (momssystemdirektivet) for så vidt angår bestemmelserne om fjernsalg af varer og
visse indenlandske leveringer af varer, (KOM(2018) 819).
Dette er et revideret notat. Notater oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Formålet med forslaget, om at ændre momssystemdirektivet, er at fastsætte yderligere regler, der er nødven-
dige for gennemførelse af de regler om moms på e-handel, der blev vedtaget med Rådets direktiv
2017/2455 af 5. december 2017, og som ikke kan fastsættes i gennemførelsesforordningen. Forslaget er
oversendt til Rådet den 11. december 2018 i dansk sprogversion. Forslaget indeholder ikke ændringer til
principperne vedtaget i december 2017. De nye regler om e-handel skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Forslaget indeholder bestemmelser i relation til markedspladser, platforme m.v. samt mindre justeringer i
de allerede vedtagne direktivbestemmelser om e-handel.
Nogle af de foreslåede bestemmelser er nødvendige for, at it-specifikationerne til One Stop Shop systemet
(OSS), herunder OSS systemet for import af varer med lav værdi, kan færdiggøres. På den baggrund har
det rumænske formandskab oplyst, at forslaget vil blive prioriteret højt med henblik på vedtagelse i foråret
2019.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have nævneværdige økonomiske konsekvenser. Den samlede pakke
om e-handel, der skal træde i kraft den 1. januar 2021, forventes at medføre et merprovenu for staten. Et
samlet skøn er ved at blive udarbejdet og vil fremgå af det lovforslag, der vil blive fremsat med henblik på
reglernes gennemførelse i dansk ret.
Regeringen er positiv over for forslaget, som er væsentligt for en harmoniseret og rettidig gennemførelse af de
vedtagne nye momsregler for e-handel. Det forventes, at alle EU-lande vil arbejde positivt for en hurtig
vedtagelse af forslaget.
2. Baggrund
Rådet vedtog den 5. december 2017, som ændring til momsdirektivet, direktiv ((EU)
2017/2455) om moms på e-handel, som bl.a.:
Initialer:
LLJ, MLJ
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om fjernsalg af varer og visse indenlandske leveringer af varer (momssystemdirektivet)
2013029_0002.png
Udvider omfanget af mini one stop-shop (MOSS)
1
til at omfatte alle typer ydelser
samt fjernsalg af varer inden for EU og fjernsalg af varer indført fra tredjelande.
MOSS bliver herefter til OSS.
Indfører særlige bestemmelser for afgiftspligtige personer, der formidler visse leverin-
ger foretaget af andre afgiftspligtige personer ved hjælp af en elektronisk grænseflade
såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler.
Formålet med forslaget er at fastsætte de yderligere regler, der er nødvendige for en har-
moniseret, korrekt og rettidig gennemførelse af de vedtagne regler om moms på e-handel,
og som kræver fastsættelse af regler i momsdirektivet og ikke i gennemførelsesforordnin-
gen vedrørende moms.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. december 2018 i dansk sprogversion. Forslaget er
fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Samtidig med dette forslag har EU-Kommissionen fremsat forslag til ændringer i moms-
gennemførelsesforordningen. Der henvises til revideret grund- og nærhedsnotat om
KOM(2018) 821.
3. Formål og indhold
Forslaget indeholder bestemmelser i relation til markedspladser, platforme mv. samt min-
dre justeringer i de allerede vedtagne direktivbestemmelser om e-handel.
Momssystemdirektivet, som ændret ved direktivet vedrørende moms på e-handel, indfø-
rer specifikke bestemmelser gældende fra 1. januar 2021 for elektroniske grænseflader,
såsom en markedsplads, platform eller portal, der formidler visse leveringer af varer eller
ydelser, der udføres af andre afgiftspligtige personer. Markedspladser mv., der formidler
salg eller levering af varer for virksomheder i tredjelande til en værdi under 150 EUR til
forbrugere (ikke-afgiftspligtige personer) i EU skal under visse omstændigheder anses for
selv at have modtaget og solgt eller leveret varerne. Dette medfører, at det bliver mar-
kedspladsen mv., der i momsmæssig sammenhæng anses for sælger og dermed har pligt til
at angive og betale moms af salget, fremfor at f.eks. forbrugeren skal angive og betale
momsen.
Disse regler betyder, at når en vare sælges af en virksomhed gennem f.eks. en markeds-
plads, opdeles salget reelt i to leveringer. Den første levering er fra virksomheden til mar-
kedspladsen, dvs. en levering mellem to virksomheder (B2B), og den anden levering er fra
markedspladsen til kunden (B2C). Da leveringsstedet
det sted, hvor momsen skal beta-
1
MOSS er et it-system, hvor virksomheder kan angive og afregne moms for grænseoverskridende salg af visse ydelser til
forbrugere i alle EU-lande. Dvs. at virksomhederne kan angive og afregne i ét EU-land fremfor i alle EU-lande, hvortil
den har salg.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om fjernsalg af varer og visse indenlandske leveringer af varer (momssystemdirektivet)
2013029_0003.png
les
afhænger af, hvor transporten til kunden slutter, er det nødvendigt at fastslå, hvilken
forsendelse eller transport af varerne leveringen skal henføres til.
Med forslaget præciseres
i overensstemmelse med erklæringen i Rådets protokol ved
vedtagelsen af direktivet om moms på e-handel
at forsendelsen eller transporten skal
henføres til leveringen fra markedspladsen til kunden (B2C leveringen), jf. forslagets arti-
kel 1, nr. 1.
Ovennævnte regler, hvorefter markedspladser mv. bliver anset for ansvarlige for moms-
angivelser og momsbetaling af salget, vil medføre administrative byrder for markedsplad-
serne mv. samt en risiko for tab, idet markedspladsen mv. kan være afhængig af oplysnin-
ger og betalinger fra den virksomhed, der sælger sine varer gennem dem. EU-
Kommissionen foreslår følgende for at afhjælpe disse problemer:
B2B-leveringen fra virksomheden til markedspladsen mv. er momsfri, og virk-
somheden er berettiget til at fradrage den moms, som er betalt ved køb eller im-
port af de leverede varer, jf. forslagets artikel 1, nr. 2 og 3.
De allerede gældende regler om OSS betyder, at OSS ikke bruges til at angive og
betale moms på en indenlandsk levering af varer. Imidlertid kan virksomheder,
der sælger varer ved hjælp af en markedsplads mv., have lagre af varer i forskelli-
ge EU-lande. Fra disse lagre foretages så både leveringer til kunder i andre EU-
lande, men også til kunder i det land, hvor lageret er beliggende. De sidste leve-
ringer er indenlandske leveringer. Markedspladser mv. kan iht. de gældende regler
ikke bruge OSS til angivelse og moms for disse indenlandske vareleveringer, men
bliver nødt til at lade sig momsregistrere i samtlige de relevante lande. For at
undgå dette, foreslår EU-Kommissionen, at markedspladser mv. også tillades at
bruge OSS til disse indenlandske leveringer, jf. forslagets artikel 1, nr. 5-11).
Endelig foreslås det, at hvis OSS ikke anvendes til at angive moms ved fjernsalg
af varer indført fra tredjelandsområder eller tredjelande, tilpasses fristen for beta-
ling af importmomsen til den frist, der er fastsat i EU-toldkodeksen, jf. forslagets
artikel 1, nr. 12.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
EU-Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på
nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. EU-Kommissionen begrunder dette med, at forslaget behandler visse
spørgsmål som følge af vedtagelsen af direktivet om moms på e-handel, som skal anven-
des af alle EU-lande på samme måde. Ændringerne skal navnlig sikre, at bestemmelserne
om elektroniske grænseflader, dvs., markedspladser mv., anvendes på en ensartet måde af
alle EU-lande for ikke at skabe smuthuller, som kan medføre et indtægtstab.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om fjernsalg af varer og visse indenlandske leveringer af varer (momssystemdirektivet)
2013029_0004.png
Regeringen er enig i EU-Kommissionens vurdering og mener derfor, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Momsdirektivets bestemmelser om særordningerne for elektroniske ydelser, teleydelser og
radio- og tv-spredningstjenester (MOSS) er gennemført i momslovens kapitel 16. Herud-
over indeholder momsbekendtgørelsens kapitel 16 en række nærmere bestemmelser. De
danske regler er i overensstemmelse med de bagvedliggende EU-regler, der gælder indtil
udgangen af 2020.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil, i den form som de vedtages, skul-
le gennemføres ved ændring af momsloven og eventuelt af momsbekendtgørelsen. Dette
forventes at ske samtidig med gennemførelse i dansk ret af de ændringer i momsdirekti-
vet, som blev vedtaget i december 2017, og som skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have nævneværdige økonomiske konsekvenser. Den
samlede pakke om e-handel, der skal træde i kraft den 1. januar 2021 forventes at medfø-
re et merprovenu for staten. Et samlet skøn er ved at blive udarbejdet, og vil fremgå af
det lovforslag, der vil blive fremsat med henblik på reglernes gennemførelse i dansk ret.
Umiddelbart vurderes forslaget i sig selv ikke at medføre nævneværdige konsekvenser i
Skatteforvaltningen. Den samlede pakke om e-handel, der skal træde i kraft den 1. januar
2021, forventes at medføre visse meromkostninger i Skatteforvaltningen, herunder it-
omkostninger. Et samlet skøn er ved at blive udarbejdet, og vil fremgå af det lovforslag,
der vil blive fremsat med henblik på reglernes gennemførelse i dansk ret.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, som
udgangspunkt inden for eksisterende bevillinger.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En harmonisering af reglerne om moms på e-handel og ensartet anvendelse af OSS øger
virksomhedernes retssikkerhed. Det forventes, at gennemførelse af den samlede pakke
om e-handel, der skal træde i kraft den 1. januar 2021, vil øge danske virksomheders kon-
kurrenceevne, idet momsbetalingen som hovedregel kommer til at afhænge af, hvor kun-
den er bosiddende og ikke som i dag af, hvor den sælgende virksomhed er etableret. I
forlængelse heraf vil de nye regler for e-handel betyde, at virksomheder i tredjelande
f.eks. Kina
vil miste en del af den nuværende konkurrencefordel, idet de fra 2021 ikke
længere vil kunne sende varer af en værdi på op til 80 kr. momsfrit til kunder i EU.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 139: Revideret grundnotat og nærhedsnotat om fjernsalg af varer og visse indenlandske leveringer af varer (momssystemdirektivet)
2013029_0005.png
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulerings (TER) bemærkninger om de administrati-
ve konsekvenser for erhvervslivet fremgår af det reviderede grund- og nærhedsnotat om
KOM(2018) 821.
8. Høring
Forslaget er fra den 13. december 2018 til den 16. januar 2019 sendt i høring hos Advo-
katsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Danske Advokater, Danmarks Statistik, Dansk Industri, Datatilsynet, DI Trans-
port, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet, FDIH, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen
Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, IBIS, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, Post Danmark, Skatteankestyrelsen,
SRF Skattefaglig Forening og TER - Erhvervsstyrelsen.
Høringssvarene fremgår af det reviderede grund- og nærhedsnotat til KOM(2018) 821.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positivt indstillet til forslaget, og der er et generelt ønske om
en hurtig vedtagelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget, som er væsentlig for en harmoniseret og rettidig
gennemførelse af de vedtagne nye momsregler for e-handel, herunder afskaffelsen af den
momsfri import af varer med en værdi under 80 kr.
Regeringen finder det vigtigt bl.a. af hensyn til danske virksomheders konkurrenceevne, at
forslaget vedtages så hurtigt som muligt således, at alle de nye regler for moms af e-
handel ved salg til forbrugere i EU kan træde i kraft den 1. januar 2021.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den 9. januar 2019 blev grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5