Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 122
Offentligt
2002028_0001.png
17. januar 2019
J.nr. 2018 - 1822
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Til Folketinget
Skatteudvalget
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 (L 71
2015-16) blev fondes konsolideringsfradrag nedsat
fra 25 pct. til 4 pct. af de almennyttige uddelinger. Loven udmøntede en del af aftalen om
finansloven for 2016 mellem den daværende regering (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti og havde til formål at skaffe et finansieringsbidrag
på 200 mio. kr. til en gradvis nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af er-
hvervsvirksomhed.
Under folketingsbehandlingen af L 71 blev der rettet en betydelig kritik af provenuskøn-
net ved ophævelse af konsolideringsfradraget, og det blev derfor bebudet, at der i lyset af
usikkerheden vil blive gennemført en evaluering af, om nedsættelsen af konsolideringsfra-
draget har medført et merprovenu, der overstiger det aftalte merprovenu på 200 mio.kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd.
Jeg kan i den anledning oplyse, at Skatteministeriet har foretaget den lovede evaluering.
Skatteministeriets tal viser, at fondenes skattebetaling er steget fra 160 mio. kr. i 2015 til
180 mio. kr. i 2016 og 350 mio. kr. i 2017. Stigningen skal ses i lyset af den ophævelse af
fondenes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger, som blev vedtaget med L 27 i samlin-
gen 2016-17
1
. Ifm. det lovforberedende arbejde blev det skønnet, at ophævelsen af fra-
dragsretten for ikke-almennyttige uddelinger ville medføre et umiddelbart merprovenu på
50 mio. kr. i 2016 og 200 mio. kr. 2017 og frem.
Tabel 1. Fondenes skattebetalinger
(mio. kr.)
Fondenes faktiske skattebetalinger
Forudsat merprovenu fra ophævelse af fradrag
for ikke-almennyttige uddelinger (L 27)
Beregnet merprovenu fra nedsættelse
af konsolideringsfradraget
Kilde: Skatteministeriet
Mail [email protected]
www.skm.dk
2015
160
2016
180
2017
350
-
50
200
-
50
50
1
Ophævelsen af fondenes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger var en tilpasning af danske regler til EU-retten. Merpro-
venuet tilbageføres automatisk til modtagerne, der kun skal medregne 80 pct. af uddelingerne i deres skattepligtige ind-
komst mod tidligere 100 pct.
SAU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Orientering om beregning vedrørende konsolideringsfradrag, fra skatteministeren
2002028_0002.png
Med udgangspunkt i de enkelte fondes faktiske skattebetalinger, uddelinger, anvendelse af
underskud fra tidligere år mv. i både 2016 og 2017 er det Skatteministeriets vurdering, at
nedsættelsen af konsolideringsfradraget isoleret set har medført et umiddelbart merpro-
venu på ca. 50 mio. kr. og ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb i både 2016 og 2017. Stigningen
i fondenes skattebetalinger i 2017 skyldes således primært ophævelsen af fondenes fradrag
for ikke-almennyttige uddelinger.
På kort sigt har nedsættelsen af konsolideringsfradraget således ikke medført den forven-
tede stigning i fondenes skattebetalinger på 250 mio. kr. i umiddelbar provenuvirkning
(200 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd), der blev skønnet i forbindelse med det lovforbe-
redende arbejde.
Med hensyn til fondenes almennyttige uddelinger er disse steget markant de seneste år fra
ca. 7 mia. kr. i 2010 til knap 12 mia. kr. i 2015. Denne tendens er fortsat også efter ned-
sættelsen af konsolideringsfradraget, og fondenes uddelinger udgjorde ca. 14 mia. kr. i
2016 og ca. 17 mia. kr. i 2017. Nedsættelsen af konsolideringsfradraget synes således ikke
at have haft nogen negativ effekt på fondenes uddelinger på kort sigt.
Afslutningsvis vil jeg godt understrege, at der kan være mange årsager til, at fondenes
skattebetalinger og uddelinger varierer fra et år til et andet. En evaluering af de struktu-
relle (varige) provenuvirkninger vil kræve data for en længere årrække og ikke blot et par
år. Jeg har på den baggrund besluttet, at der skal foretages en evaluering igen i 2021. Det
vil give et mere solidt fagligt beslutningsgrundlag i forhold til en evt. justering af fondenes
konsolideringsfradrag.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 2 af 2