Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1986919_0001.png
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
1986919_0002.png
Forord
Seksuelle overgreb mod børn er en af de mest grusomme og modbydelige forbrydelser. En for-
brydelse, som kan påvirke offeret resten af livet. Når det forfærdelige sker, at et barn bliver ud-
sat for seksuelle overgreb, skal samfundet stå klar til at hjælpe barnet og samtidigt sikre, at ger-
ningspersonen bliver straffet og ikke forgriber sig på børn igen.
En række konkrete sager med pædofilidømte, der efter udstået straf har begået nye overgreb,
har dog illustreret, at der er behov for at styrke indsatsen på området. Der har været tale om sa-
ger, hvor pædofile, der har et forbud mod at opholde sig sammen med børn, igen har begået
forfærdelige seksuelle overgreb, uden at det blev forhindret i tide. Vi skal gøre alt for at sikre, at
det ikke finder sted.
Vi skylder vores børn og unge at tage alle midler i brug for at forhindre fremtidige overgreb. Der-
for fremlægger jeg nu en ny pakke, der styrker indsatsen mod pædofili markant.
For det første vil vi nu foretage mærkbare ændringer og udvidelser i reglerne om forbud, som
pædofilidømte kan blive meddelt. For det andet styrker vi nu myndighedernes samarbejde i sa-
ger om løsladelse af pædofilidømte og håndtering af pædofile med et forbud, så vi sikrer, at der
fra myndighedernes side er bedre styr på dem. For det tredje skal politiet fremover foretage
uanmeldte tilsyn hos tidligere dømte pædofile, der har et forbud.
Ét overgreb mod et barn er ét for meget
derfor ændrer vi nu reglerne, så vi bedre kan gribe
ind i tide.
Justitsminister Søren Pape Poulsen
1/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
Initiativerne
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Flere forbud til pædofilidømte mod at være sammen med børn
Forbud uden tidsbegrænsning til pædofilidømte
Rækkevidden og omfanget for forbud udvides
Hårdere straf, hvis et forbud overtrædes
Øget behandling af pædofile i fængslerne
Styrket myndighedsindsats i forbindelse med løsladelse
Styrket tilsyn med pædofilidømte med forbud og nye redskaber til politiet
2/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
1986919_0004.png
1.
Flere forbud til pædofilidømte mod at
være sammen med børn
I dag kan der meddeles et forbud til pædofile, hvis det må antages, at der er nærliggende fare
for, at den pædofilidømte vil begå en ny lignende forbrydelse, og at forbuddet vil være egnet til
at forebygge denne fare.
Fremadrettet skal forbuddet kunne meddeles af retten, allerede hvis retten vurderer, at der er
fare for, at den dømte vil begå nye lignende lovovertrædelse i fremtiden, og ikke kun når der er
nærliggende fare for dette. Det vil betyde, at flere, der dømmes for seksualforbrydelser, frem-
over vil blive meddelt et forbud mod f.eks. at opholde sig sammen med børn eller få besøg af
børn.
Forbuddet skal også kunne gives i førstegangstilfælde, når forbrydelsen er af grovere karakter.
Det vil f.eks. være tilfældet, når forbrydelsen er begået af flere i forening (f.eks. gruppevold-
tægt), er begået over for flere ofre (f.eks. samtidig blufærdighedskrænkelse af flere ofre), eller
når der er tale om gentagne eller længerevarende seksuelle overgreb mod ét offer. Derudover
vil retten kunne lægge vægt på, at forbrydelsen er begået over for små børn.
Det vil fortsat være en betingelse for at meddele et forbud, at forbuddet er egnet til at forebygge,
at den dømte begår ny lovovertrædelse af lignende beskaffenhed.
Forbud efter straffeloven
-
Ifølge straffeloven kan retten i forbindelse med en dom for visse seksualforbrydelser
også meddele den dømte et særligt forbud. Det drejer sig om:
1) opholdsforbud, dvs. et forbud mod at opholde sig eller færdes i et nærmere afgræn-
set område i nærheden af gerningsstedet,
2) boligforbud, dvs. et forbud mod uden politiets tilladelse at lade børn under 18 år
tage ophold i hjemmet,
3) besøgsforbud, dvs. et forbud mod at modtage besøg af et barn, der ikke er ledsaget
af en voksen, eller
4) kontaktforbud, dvs. et forbud mod gennem internettet at søge kontakt med børn un-
der 18 år, som ikke kender den dømte i forvejen.
-
Efter de nugældende regler bør forbud i almindelighed kun anvendes, hvis den dømte
tidligere er dømt for tilsvarende forhold eller nu findes skyldig i ligeartede forhold be-
gået ved forskellige lejligheder over for forskellige ofre. Et forbud meddeles for en peri-
ode fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom eller indtil videre. Udgangspunktet er, at forbud
gives tidsbegrænset, og at tidsubegrænsede forbud kun anvendes i særligt grove til-
fælde.
-
Domstolene meddeler i dag forbud i ca. 10-15 sager om året. Heraf er de fleste bolig-,
besøgs- eller kontaktforbud. De forskellige typer af forbud gives i nogle tilfælde i kom-
bination.
3/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
1986919_0005.png
2.
Forbud uden tidsbegrænsning til pædo-
filidømte
For at sikre, at pædofilidømte afholdes fra at forsøge at komme i kontakt med børn igen, skal
pædofile modtage et forbud, som fremadrettet er uden tidsbegrænsning,
Derfor foreslås det, at et forbud om at være sammen med børn som udgangspunkt skal gives
med prædikatet ”indtil videre”, hvilket betyder
uden tidsbegrænsning.
Retten skal dog efter en konkret vurdering have mulighed for at beslutte at tidsbegrænse for-
buddet i 1-5 år. Dette vil dog navnlig være relevant i førstegangstilfælde.
Den dømte pædofile vil fortsat have adgang til at få prøvet forbuddet ved domstolene efter 5 år.
Reglerne i dag
I dag gives forbud for en periode fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom eller uden tidsbegræns-
ning. Udgangspunktet er, at forbud gives tidsbegrænset, og at tidsubegrænset forbud kun an-
vendes i særligt grove tilfælde, hvor der er grundlag for at antage, at der stadig efter mere end 5
år efter endelig dom vil være nærliggende fare for ny lignende kriminalitet
4/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
3.
Rækkevidden og omfanget for forbud
udvides
I dag kan den dømte kun få forbud mod at opholde sig eller færdes i et nærmere afgrænset
område i nærheden af gerningsstedet.
Et seksuelt overgreb eller en blufærdighedskrænkelse kan dog også ske et andet sted.
Derfor foreslås det, at opholdsforbuddet udvides, så det ikke længere begrænses til områder i
nærheden af gerningsstedet. Fremover skal det også kunne omfatte andre områder, hvor der er
fare for, at den dømte begår nye lignende lovovertrædelser.
Ændringen vil betyde, at retten f.eks. vil kunne pålægge en person, der dømmes for blufærdig-
hedskrænkelse i en svømmehal, et forbud mod at opholde sig i samtlige svømmehaller i samme
eller andre kommuner eller på andre nærmere angivne steder, herunder idrætshaller, offentlige
parker eller anlæg, skoler, legepladser, daginstitutioner, skove eller strandområder.
Den nærmere afgrænsning af de områder, som forbuddet skal omfatte, vil bero på rettens skøn
og skal opfylde kravet om proportionalitet.
5/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
4.
Hårdere straf, hvis forbud overtrædes
Når en pædofilidømt bliver meddelt et opholds-, bolig-, besøgs- eller kontaktforbud, så ligger der
som regel en alvorlig seksualforbrydelse eller -krænkelse mod et barn bag. Et forbud kan derfor
medvirke til, at den pædofile ikke begår en seksualforbrydelse igen.
Hvis en pædofilidømt vælger at overtræde forbuddet, skal vi som samfund slå hårdt og konse-
kvent ned.
Derfor foreslås det, at strafferammen for overtrædelse af et forbud hæves til fængsel indtil 2 år.
Der er tale om en betydelig strafskærpelse i forhold til den nuværende strafferamme, som lyder
på fængsel indtil 4 måneder.
Dette forventes samtidigt at have en indflydelse på det generelle strafniveau i sager om over-
trædelse af forbuddet. Konkret forudsættes det, at strafniveauet i den forbindelse vil blive for-
doblet i forhold til det nuværende strafniveau.
6/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
1986919_0008.png
5.
Øget behandling af pædofile i fængs-
lerne
Fængslerne tilbyder i dag pædofile en mulighed for at få behandling, mens de afsoner deres
straf.
Desværre viser erfaringen, at der er pædofile, som nægter at modtage behandlingen i fængs-
lerne. Det er i dag forbundet med betydelige vanskeligheder at få indsatte pædofilidømte, der
nægter at have begået overgreb, til at deltage i et behandlingsforløb.
Derfor foreslås det, at indsatsen over for denne gruppe af indsatte øges med henblik på, at flere
deltager i et behandlingsforløb.
Konkret vil der fremover blive gennemført en intensivering af motivationsarbejdet over for pæ-
dofilidømte nægtere. Behandlerne i kriminalforsorgen vil i den forbindelse modtage et kompe-
tenceløft, der skal give dem grundlag for en styrket og målrettet håndtering af pædofilidømte,
som i dag nægter at modtage behandling.
Behandling af pædofilidømte
-
Hvis en person er dømt for pædofili, tilbydes den pågældende under afsoning at del-
tage i et behandlingsforløb. Behandlingen består bl.a. i psykiatriske, psykologiske, ad-
færdsmæssige, psykoterapeutiske og sexologiske forløb, der er individuelt tilpasset til
den enkelte.
-
Behandlingen
hvis formål er at hindre, at den dømte begår nye overgreb
forudsæt-
ter, at den pågældende aktivt medvirker, samarbejder og udviser interesse for behand-
lingen. Hvis den pågældende ikke er motiveret, forsøger kriminalforsorgen løbende at
motivere den pågældende, herunder ved at italesætte muligheden for prøveløsladelse
og uledsaget udgang, der i alle tilfælde forudsætter, at den pågældende har været i
behandling.
-
En lille gruppe af pædofile, der har begået alvorlig sædelighedskriminalitet, og hvor et
ordinært behandlingsforløb ikke vurderes at kunne imødegå risikoen for nye overgreb,
bliver tilbudt medicinsk kønsdriftdæmpende behandling.
-
En sådan behandling forudsætter i alle tilfælde samtykke fra den pågældende. Det
fremgår af aftale om kriminalforsorgens økonomi 2018-2021, at kriminalforsorgen skal
følge op på et tidligere igangsat forskningsprojekt om behandling af seksualforbrydere,
herunder medicinsk kønsdriftdæmpende behandling.
7/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
1986919_0009.png
6.
Styrket myndighedsindsats i forbindelse
med løsladelse
I dag orienterer kriminalforsorgen politiet, når pædofilidømte prøveløslades. Der er dog ikke
fastsat tilsvarende regler om, at kriminalforsorgen skal orientere politiet, når en pædofildømt
løslades efter afsoning af den fulde straf. For at et forbud skal være effektivt, er det vigtigt, at
myndighederne har et klart kendskab til, hvor pædofildømte med forbud befinder sig, og hvornår
de løslades.
Derfor foreslås det, at reglerne ændres, så kriminalforsorgen
i alle tilfælde
skal orientere po-
litiet om løsladelse af pædofilidømte, uanset om det er tale om prøveløsladelse eller løsladelse
efter afsoning af hele den idømte straf.
Kriminalforsorgen vil derudover
i alle tilfælde
skulle orientere politiet om, hvorvidt den pædo-
filidømte er idømt et forbud efter straffeloven. Kriminalforsorgen skal også orientere om, hvor
den pædofilidømte bosætter sig. Hvis kriminalforsorgen ikke er i besiddelse af oplysninger om
den pågældendes fremtidige adresse, vil kriminalforsorgen skulle orientere politiet herom.
Derudover skal Rigspolitiet sikre, at politikredsene altid underretter hinanden, når en tidligere
dømt pædofil med forbud flytter til fra en politikreds til en anden. Underretningen skal ske med
henblik på at sikre et øget overblik i politiet over tidligere dømte pædofile. I den forbindelse vil
der også ske en ændring af kriminalregistret, så det fremadrettet ved opslag i registret tydeligt
fremgår, om en person er meddelt et forbud efter straffelovens § 236.
Reglerne for prøveløsladelse af pædofilidømte
-
Når to tredjedele af straffetiden, dog mindst 2 måneder, er udstået, kan den dømte i
visse tilfælde prøveløslades. Dette gælder også pædofilidømte. Som reglerne er i dag,
forudsætter prøveløsladelse af pædofilidømte som det helt klare udgangspunkt, at den
pågældende på tilfredsstillende vis har deltaget i et behandlingsforløb.
-
Derudover forudsætter prøveløsladelse, at den pædofilidømte
som tilfældet også er
for alle andre dømte
er sikret passende ophold og arbejde mv., og at der vurderes
ikke at være væsentlig risiko for, at vedkommende begår nye overgreb efter prøveløs-
ladelsen.
-
Endelig forudsætter prøveløsladelse, at den pædofilidømte accepterer at overholde en
række vilkår om fortsat psykologisk og sexologisk behandling i prøvetiden, der som ud-
gangspunkt er 2 år. Hvis den pædofilidømte ikke overholder de fastsatte vilkår, vil der
kunne ske genindsættelse til afsoning af den del af straffen, der endnu ikke er afsonet.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
7.
Styrket tilsyn med pædofilidømte med
forbud og nye redskaber til politiet
Vi har desværre set, at tidligere dømte pædofile har overtrådt det forbud, de er meddelt af ret-
ten. Det kan i værste fald skabe nye ofre for forfærdelige seksuelle forbrydelser. Derfor foreslås
det, at der indsættes en særskilt bestemmelse i straffeloven om, at politiet skal føre uanmeldt
tilsyn med dømtes overholdelse af forbud. Tilsynet skal omfatte hele forbudsperioden, dvs. fra
forbuddet meddeles, og frem til det ophæves. Tilsynet vil dermed både omfatte en eventuel prø-
veløsladelse og perioden efter endelig løsladelse.
Politiet får i den forbindelse en række nye redskaber, når politiet udfører tilsynet. De nye red-
skaber betyder, at politiet uanmeldt kan opsøge den dømte i dennes bolig. Formålet med tilsy-
net er at kontrollere, at den dømte overholder det meddelte forbud, og derfor vil tilsynets nær-
mere indhold afhænge af karakteren af forbuddet, dvs. om der er tale om et opholds-, et bolig-,
et besøgs- eller et kontaktforbud.
Tilsyn med opholdsforbud
I tilfælde, hvor den dømte er meddelt et forbud mod at opholde sig i et eller flere geografiske
områder, vil politiets tilsyn skulle udføres stikprøvevis i forbindelse med politiets almindelige pa-
truljeringsopgaver.
Politiet skal derudover have adgang til at videregive oplysninger om, hvilke personer der er
meddelt opholdsforbud, til relevante personer, f.eks. til indehaveren eller bestyreren af den eller
de svømmehaller eller idrætshaller, som forbuddet vedrører. Dermed vil de pågældende kunne
underrette politiet, hvis personer, der er meddelt opholdsforbud, overtræder forbuddet.
Tilsyn med bolig- og besøgsforbud
I tilfælde, hvor der er givet et bolig- eller et besøgsforbud, skal politiet have adgang til uanmeldt
at opsøge den dømte i dennes bolig med henblik på at kontrollere, om der bor eller opholder sig
børn under 18 år i strid med det meddelte forbud. Hvis den dømte ikke frivilligt vil lukke politiet
ind, skal politiet kunne skaffe sig adgang ved tvang.
Tilsyn med kontaktforbud
I tilfælde, hvor den dømte er meddelt et forbud mod at kontakte børn under 18 år via internettet,
skal politiet have uanmeldt adgang til den dømtes computer og telefon mv. med henblik på at
gennemgå den dømtes internetadfærd, søgehistorik mv.
Tilsynets hyppighed
Politiet skal som udgangspunkt gennemføre tilsyn med opholds-, bolig- og besøgsforbud én
gang om måneden i de tilfælde, hvor den dømte har accepteret at lade sig behandle, og mindst
3 gange om året for så vidt angår kontaktforbud.
Tilsynet med alle typer af forbud vil kunne aftrappes over tid, forudsat at den dømte er i sexolo-
gisk behandling og i øvrigt overholder det meddelte forbud. Tilsynet vil dog først ophøre helt,
når det meddelte forbud ophører.
9/10
Styrket indsats mod pædofilidømte
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 94: Orientering om udspil om Styrket indsats mod pædofilidømte, fra justitsministeren
Dato
12.12.2018
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon
72 26 84 00
Email
[email protected]
Foto
Colourbox
10/10
Styrket indsats mod pædofilidømte