Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1983962_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. november 2018
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2018-731-0039
920871
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan tillæg-
ges formildende betydning ved straffens fastsættelse)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 80
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Ved vurderingen efter stk. 2 kan det ikke indgå som formildende
omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold eller lig-
nende.«
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen vil ikke acceptere, at det i straffesager i forbindelse med straf-
fastsættelsen betragtes som en undskyldende omstændighed, at gernings-
mandens adfærd kan tilskrives dennes tro, kulturelle baggrund eller lig-
nende. Det gælder såvel ved udmåling af en straf for f.eks. overtrædelse af
straffelovens regler om vold som ved valget mellem betinget eller ubetinget
fængsel.
Det er der desværre set et eksempel på i praksis.
Kulturelle forhold kan efter regeringens opfattelse aldrig være en undskyld-
ning for lovovertrædelser. Det gælder navnlig i sager om vold, herunder
vold mod f.eks. børn, men også voldtægt og lignende alvorlige overtrædel-
ser af straffeloven.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at præcisere, at det ved straf-
fens fastsættelse og ved valget mellem sanktionsformer ikke kan indgå som
formildende omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle for-
hold eller lignende.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffelovens kapitel 10 om straffens fastsættelse
Reglerne om, hvad der i almindelighed skal tillægges vægt i forbindelse med
den konkrete strafudmåling, herunder skærpende og formildende omstæn-
digheder, findes i straffelovens kapitel 10 om straffens fastsættelse. Reg-
lerne om valget mellem sanktionsformerne betinget og ubetinget fængsel
fremgår af straffelovens kapitel 7 om betinget fængsel.
Straffelovens kapitel 10 (§§ 80-89 a) handler således om straffens fastsæt-
telse.
Det fremgår af straffelovens § 80, stk. 1, at der ved straffens fastsættelse
under hensyntagen til ensartethed i retsanvendelsen skal lægges vægt på lov-
overtrædelsens grovhed og på oplysninger om gerningsmanden.
Straffelovens § 80, stk. 1, er uddybet i § 80, stk. 2, hvoraf det fremgår, at
der ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed skal tages hensyn til den
med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse samt til, hvad
gerningsmanden indså eller burde have indset herom. Ved vurderingen af
oplysninger om gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes alminde-
lige personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter gerningen
samt dennes bevæggrund til gerningen.
Straffelovens § 80 regulerer strafudmålingen inden for strafferammen. Be-
stemmelsen gælder i medfør af straffelovens § 2 som udgangspunkt både
straffelovs- og særlovsovertrædelser. Bestemmelsen finder endvidere an-
vendelse i forhold til såvel bødestraf som fængselsstraf, herunder også
idømmelse af betingede domme med eller uden vilkår om samfundstjeneste.
Straffelovens § 80 er i sit indhold mere eller mindre uændret siden bestem-
melsen i 1866 blev indført i § 57 i den dagældende straffelov.
Straffelovens §§ 80-82 blev indført i deres nuværende form med lov nr. 218
af 31. marts 2004 om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Ændring af
strafferammer og bestemmelser om straffastsættelse m.v.), hvor reglerne om
straffens fastsættelse blev affattet på ny og præciseret. Loven bygger på
Straffelovrådets betænkning nr. 1424/2002 om straffastsættelse og straffe-
rammer. Af lovforslaget, hvor nyaffatningen af straffelovens §§ 80-82 fore-
slås, fremgår bl.a. følgende (jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side
3293):
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
»Justitsministeriet kan tiltræde Straffelovrådets forslag til nyaf-
fattelse af §§ 80-82, hvorved det nærmere angives i loven,
hvilke omstændigheder der skal tillægges vægt i forbindelse
med straffens fastsættelse, herunder i formildende og skærpende
retning.
Justitsministeriet lægger herved navnlig vægt på, at der herved
kan sikres en højere grad af forudsigelighed og ensartethed i
retsanvendelsen, idet det i videre omfang end hidtil vil komme
til at fremgå af straffedommes præmisser, hvilke momenter der
har haft betydning ved strafudmålingen.
I lovforslagets § 80 angives de hovedhensyn som skal indgå ved
straffastsættelsen. Lovforslagets §§ 81 og 82 føjer hertil en ikke
udtømmende opregning af omstændigheder, som i almindelig-
hed skal tillægges henholdsvis skærpende og formildende be-
tydning.«
Der henvises til betænkningens side 251-291 for en nærmere beskrivelse af
Straffelovrådets overvejelser om straffelovens regler om straffastsættelse.
Som det fremgår, indeholder straffelovens §§ 81 og 82 en række hensyn,
der i almindelighed skal indgå i strafudmålingen som henholdsvis skær-
pende og formildende omstændigheder.
Som det ligeledes fremgår af forarbejderne til §§ 81 og 82, er opregningen
af skærpende og formildende omstændigheder ikke udtømmende, jf. Folke-
tingstidende 2003-04, tillæg A, side 3320 ff. Der vil derfor kunne fore-
komme andre hensyn, som kan tillægges vægt i skærpende eller formildende
retning.
Straffelovens §§ 80-82 indebærer således, at der i forbindelse med strafud-
målingen skal foretages en samlet vurdering af sagens samtlige omstændig-
heder, hvor de momenter, der fremgår af loven, kan tillægges forskellig
vægt af retten afhængig af, hvordan de indgår i den konkrete straffesag.
Der blev i forbindelse med nyaffattelsen af straffelovens §§ 80-82 ikke fast-
sat bestemmelser om hensyn, som ikke kan tillægges vægt i forbindelse med
straffens fastsættelse.
2.1.2. Forholdet mellem straffelovens § 56, stk. 1, om betinget fængsel og §
80 om straffens fastsættelse
Det følger af straffelovens § 56, stk. 1, at hvis retten finder det upåkrævet,
at fængselsstraf kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen, at fuld-
byrdelsen udsættes og bortfalder ved udløbet af prøvetiden.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
Bestemmelsen giver retten en bred skønsmæssig beføjelse til at idømme be-
tinget fængsel i stedet for ubetinget fængsel, hvis retten ud fra sagens om-
stændigheder finder, at anvendelse af ubetinget fængsel er unødvendig.
Straffelovens § 56 indeholder ikke nærmere retningslinjer for valget mellem
betinget og ubetinget fængsel. Afgørelsen beror på rettens afvejning af de
mangeartede og ofte krydsende hensyn, der i almindelighed er bestemmelse
for sanktionsvalget, jf. Kommenteret straffelov, Almindelig del, 10. udgave,
s. 364. Den almindelige strafudmålingsregel i straffelovens § 80 giver i den
forbindelse vejledning i meget generelle vendinger.
Som nævnt finder straffelovens § 80 anvendelse i forhold til såvel bødestraf
som fængselsstraf, herunder også idømmelse af betingede domme med eller
uden vilkår om samfundstjeneste.
Straffelovrådet har i forbindelse med betænkning nr. 1545/2014 om sam-
fundstjeneste mv. bl.a. beskæftiget sig med valget mellem betinget og ube-
tinget fængsel og forholdet til hensynsafvejningen i straffelovens § 80.
Straffelovrådet har i den forbindelse udtalt følgende herom:
”[…]
Hverken straffelovens § 56 eller bestemmelsens forarbejder in-
deholder nærmere anvisninger til domstolene om valget mellem
betinget fængsel og ubetinget fængsel. Valget mellem betinget
fængsel og ubetinget fængsel er derfor navnlig styret af rets-
praksis
og i visse tilfælde af forarbejder til bestemte strafbe-
stemmelser
men i mange sager har retten et reelt valg, som
foretages ud fra en helt konkret vurdering af den enkelte sag.
Ligesom det gælder for straffastsættelsen i øvrigt
valget mel-
lem bøde eller fængsel og udmålingen af bødens størrelse hen-
holdsvis fængselsstraffens længde
afhænger valget mellem
betinget fængsel og ubetinget fængsel overordnet set af dels lov-
overtrædelsens grovhed, dels gerningsmanden, jf. straffelovens
§ 80.
[…]”.
Højesteret har bl.a. ved dom af 30. maj 2016 (gengivet i UfR 2016.3032 H)
om bl.a. brandstiftelse efter straffelovens § 181, stk. 1, under henvisning til
forarbejderne til straffelovens regler om betinget dom med vilkår om sam-
fundstjeneste udtalt sig om valget mellem de tre sanktionsformer. Højesteret
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
udtalte i den forbindelse generelt, at det må afhænge af de konkrete omstæn-
digheder, herunder brandstiftelsens grovhed og tiltaltes personlige forhold,
om straffen skal være ubetinget, helt eller delvis betinget med vilkår om
samfundstjeneste, eller om straffen i særlige tilfælde skal være betinget
uden vilkår om samfundstjeneste.
Ved Højesterets dom af 7. september 2016 (gengivet i UfR 2017.29 H), der
vedrørte en overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 1 og 2, om besiddelse
og udbredelse af børnepornografisk materiale, udtalte Højesteret under hen-
visning til ovennævnte dom af 30. maj 2016 sig endvidere om valget mellem
ubetinget dom, betinget dom med vilkår om samfundstjeneste eller betinget
dom uden vilkår om samfundstjeneste. Højesteret udtalte i den forbindelse
bl.a., at der måtte tages hensyn til de konkrete omstændigheder, herunder
grovheden af materialet og tiltaltes personlige forhold.
Ved Højesterets dom af 4. oktober 2017 (gengivet i UfR 2018.442 H) om
valget mellem ubetinget eller betinget fængsel med vilkår om samfundstje-
neste udtalte Højesteret under henvisning til de to ovennævnte højesterets-
domme af 30. maj 2016 og 7. september 2016 i en sag om overtrædelse af
udlændingeloven bl.a., at det må afhænge af de konkrete omstændigheder,
herunder overtrædelsens grovhed og tiltaltes personlige forhold, om en
idømt fængselsstraf skal være ubetinget eller betinget med eller uden vilkår
om samfundstjeneste.
Valget mellem de tre sanktionsformer (ubetinget fængsel og betinget fæng-
sel med eller uden vilkår om samfundstjeneste) afhænger således også i rets-
praksis af hensynet til lovovertrædelsens grovhed og til gerningsmandens
personlige forhold, jf. straffelovens § 80.
2.1.3. Kulturelle forhold eller lignende som formildende omstændighed ved
straffens fastsættelse
2.1.3.1. Den 1. august 2014 trådte Europarådets konvention til forebyggelse
og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet i kraft i Danmark.
Justitsministeriet vurderede i forbindelse med implementering af konventi-
onen, at dansk lovgivning i vidt omfang opfylder de forpligtelser, der er in-
deholdt i konventionen. Der henvises i den forbindelse til ministeriets notat
om lovgivningsmæssige konsekvenser af Europarådets konvention til fore-
byggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, der blev
oversendt til Retsudvalget den 24. juni 2013 (2012-13, REU Alm. del, bilag
340) og til Ligestillingsudvalget den 26. juni 2013 (2012-13, LIU, Alm. del,
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
bilag 77). Ved vedtagelse af lov nr. 168 af 26. februar 2014 om ændring af
straffeloven (Gennemførelse af Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet) blev de lovændringer,
som vurderedes at være nødvendige for, at Danmark kunne ratificere kon-
ventionen, gennemført.
Artikel 42 i Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af
vold mod kvinder og vold i hjemmet vedrører uacceptabel retfærdiggørelse
af kriminalitet, herunder kriminalitet, der begås under henvisning til såkaldt
”ære”. Efter artikel 42, stk. 1, skal de kontraherende parter sikre, at det i
straffesager indledt efter udøvelsen af en voldshandling omfattet af konven-
tionen ikke accepteres, at en sådan handling retfærdiggøres med henvisning
til kultur, sædvane, religion, tradition eller såkaldt ”ære”. Dette gælder især
påstande om, at offeret har overtrådt kulturelle, religiøse, sociale eller tradi-
tionsbundne normer eller sædvaner for passende adfærd.
Følgende er anført om artikel 42, stk. 1, under pkt. 3.6 i ovennævnte notat
om lovgivningsmæssige konsekvenser af Europarådets konvention til fore-
byggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet:
”Der er ikke i dansk ret
bestemmelser, hvorefter det under en
straffesag betragtes som en undskyldende omstændighed, at ger-
ningsmandens adfærd kan tilskrives hans eller hendes kultur,
sædvane, religion, traditioner eller såkaldt ”ære” eller offerets
overtrædelse af kulturelle, religiøse, sociale eller traditions-
bundne normer eller sædvaner for passende adfærd. Et sådant
motiv udgør i almindelighed heller ikke efter straffelovens § 82
eller retspraksis en formildende omstændighed ved straffens
fastsættelse. Tværtimod kan et sådant motiv efter retspraksis ef-
ter omstændighederne anses som en skærpende omstændighed
ved straffens udmåling.
[…]
Konventionens artikel 42 vurderes på denne baggrund ikke at
have lovgivningsmæssige konsekvenser.”
Ovenstående er endvidere bl.a. gentaget i Danmarks rapport vedrørende Eu-
roparådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet af 19. januar 2016 under rapportens pkt. V, J.
2.1.3.2. I en dom fra Retten i Næstved, der er afsagt den 10. oktober 2017,
blev et forældrepar fundet skyldige i vold mod deres børn. Straffen blev
fastsat til fængsel i henholdsvis 3 måneder og fængsel i 60 dage. I begge
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
tilfælde blev straffen gjort betinget. Retten lagde i den forbindelse vægt på,
at der var tale om simpel vold og enkelte tilfælde af trusler, at forholdene lå
tilbage i tid, at forholdene måtte anses for at være kulturelt betingede, og at
volden ophørte, efter at de tiltalte af kommunen havde fået anvisninger på,
hvordan børneopdragelse håndteres i Danmark.
Det bemærkes, at Rigsadvokaten har oplyst, at den konkrete strafudmåling
i ovennævnte sag på henholdsvis 3 måneders betinget fængsel og 60 dages
betinget fængsel ikke ses at være i strid med retspraksis i sager om vold mod
børn begået af deres forældre.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.1, indebærer straffelovens §§ 80-
82, at der ved straffens fastsættelse skal foretages en samlet vurdering af
sagens samtlige omstændigheder, hvor de momenter, der fremgår af loven,
kan tillægges forskellig vægt af retten afhængig af, hvordan de indgår i den
konkrete straffesag.
Der er således ikke fastsat nogen regler, der vedrører omstændigheder, som
domstolene
ikke
kan tillægge vægt i forbindelse med straffens fastsættelse.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.1.3 vurderede Justitsministeriet, at der ikke
var behov for lovændringer i forbindelse med gennemførelsen af artikel 42,
stk. 1, i Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold
mod kvinder og vold i hjemmet, idet der ikke i dansk ret er bestemmelser,
hvorefter det under en straffesag betragtes som en undskyldende omstæn-
dighed, at gerningsmandens adfærd kan tilskrives hans eller hendes kultur,
sædvane, religion,
traditioner eller såkaldt ”ære” eller offerets overtrædelse
af kulturelle, religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller sædvaner
for passende adfærd. Samtidig pegede Justitsministeriet på, at et sådant mo-
tiv i almindelighed heller ikke efter straffelovens § 82 eller retspraksis udgør
en formildende omstændighed ved straffens fastsættelse.
Som nævnt ovenfor under pkt. 2.1.3.2 afsagde Retten i Næstved en dom den
10. oktober 2017, hvor retten i forbindelse med straffens fastsættelse bl.a.
lagde vægt på, at voldsforholdene var kulturelt betingede.
På den baggrund har Justitsministeriet fundet anledning til på ny at overveje,
om der bør indføres regler om, at det ved straffens fastsættelse ikke kan
indgå som en formildende omstændighed, at gerningen har baggrund i bl.a.
kulturelle forhold, herunder for at sikre, at Danmark også i praksis lever op
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
til Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod
kvinder og vold i hjemmet.
Kulturelle forhold kan efter regeringens opfattelse aldrig være en undskyld-
ning for at begå lovovertrædelser. At det i nogle lande er accepteret, at for-
ældre i opdragelsesøjemed begår vold mod deres børn, må aldrig kunne be-
tragtes som en undskyldende omstændighed i forbindelse med straffastsæt-
telsen i en sag om vold mod børn her i landet.
Regeringen vil således ikke acceptere, hvis man i Danmark tillægger kultu-
relle forhold betydning som formildende omstændighed ved strafudmålin-
gen i konkrete straffesager.
På den baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse behov for at præ-
cisere, at der ved straffens fastsættelse ikke kan lægges vægt på tro, kultu-
relle forhold eller lignende som formildende omstændighed eller som be-
grundelse for at gøre en fængselsstraf betinget.
Præciseringen vil endvidere være med til at sikre, at Danmark også i praksis
lever fuldt ud op til artikel 42 i Europarådets konvention til forebyggelse af
vold mod kvinder og vold i hjemmet.
2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at indsætte et nyt stykke i straffelovens § 80,
som angiver, at det ved straffens fastsættelse ikke kan indgå som formil-
dende omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold el-
ler lignende.
Med den foreslåede ordning omfattes situationer, hvor gerningen har bag-
grund i f.eks. gerningsmandens egen kulturelle baggrund. Herudover omfat-
tes også situationer, hvor gerningen har baggrund i forurettedes overtræ-
delse af kulturelle, religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller
sædvaner for passende adfærd.
Det betyder, at påstande om, at forurettede har opført sig i strid med normer
for god opførsel efter en bestemt kultur ikke vil kunne tillægges vægt som
formildende omstændighed i overensstemmelse med det anførte herom i ar-
tikel 42, stk. 1, 2. pkt., i Europarådets konvention til forebyggelse og be-
kæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
Der tilsigtes ingen ændring i de forhold, der i almindelighed skal anses som
skærpende eller formildende omstændigheder ved straffens fastsættelse i
henhold til straffelovens §§ 81 og 82.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.2, følger det af retspraksis, at valget
mellem de tre sanktionsformer (ubetinget fængsel og betinget fængsel med
eller uden vilkår om samfundstjeneste) overordnet set afhænger af dels lov-
overtrædelsens grovhed, dels af gerningsmandens personlige forhold, jf.
straffelovens § 80.
Med den foreslåede ordning forudsættes det på den baggrund, at der heller
ikke i forbindelse med valget mellem sanktionsformer vil kunne lægges
vægt på, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold eller lignende.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Ligestillingsvurdering af lovforslaget
Med lovforslaget præciseres det, at tro, kulturelle forhold eller lignende ikke
kan tillægges formildende betydning ved straffens fastsættelse.
Med lovforslaget sikres det bl.a., at Danmark også i praksis lever fuldt ud
op til artikel 42 i Europarådets konvention til forebyggelse af vold mod
kvinder og vold i hjemmet, der navnlig har fokus på vold mod kvinder. Lov-
forslaget vurderes på den baggrund at indeholde ligestillingsmæssige aspek-
ter.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. december 2018 til den 4.
januar 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty Inter-
national, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Selskab, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for
Voldtægtsofre, Rigshospitalet, Center for Voldtægtsofre, Århus, Center
mod Menneskehandel, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk Flygtninge-
hjælp, Dansk Psykolog Forening, Dansk Stalking Center, Danske Advoka-
ter, Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommer-
forening, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Exitcirklen, Forenin-
gen Far, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændinge-
retsadvokater, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, Indvandrerrådgivningen, In-
stitut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Justitia, KFUKs sociale ar-
bejde, Kompetencecenter Prostitution, KL, Kvinderådet, Landsforeningen
af Socialpædagoger, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforenin-
gen for Voldsramte Kvinder, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre
(LOKK), Landsforeningen KRIM, Landsorganisationen mod seksuelle
overgreb, Lev Uden Vold, LOS
De private sociale tilbud, Mødrehjælpen,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Pro Vest, Red Barnet, Re-
den International, Reden København, Reden Odense, Reden Aarhus, Rets-
politisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors i Danmark, Råd-
givningsDanmark, Rådet for Etniske Minoriteter, Seksualpolitisk Forum,
Sexarbejdernes Interesseorganisation, Socialpædagogernes Landsforbund,
SSP-Samrådet, SOS mod Racisme og Tænketanken VM Viden om Mænd.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
1983962_0012.png
10. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/mindreud-
gifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I straffelovens § 80 angives de hovedhensyn, som skal indgå ved straffast-
sættelsen. Straffelovens §§ 81-82 føjer hertil en ikke udtømmende opreg-
ning af omstændigheder, som i almindelighed skal tillægges henholdsvis
skærpende og formildende betydning.
I straffelovens § 80, stk. 2, præciseres de hensyn, der skal indgå ved vurde-
ringen af dels lovovertrædelsens grovhed (1. pkt.), dels af oplysninger om
gerningsmanden (2. pkt.). Ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed
skal der tages hensyn til den skade, fare og krænkelse, som er forbundet med
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
lovovertrædelsen. Ved vurderingen af oplysninger om gerningsmanden skal
der tages hensyn til dennes almindelige personlige og sociale forhold, den-
nes forhold før og efter gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 80, hvor-
efter det ved vurderingen efter § 80, stk. 2, om henholdsvis lovovertrædel-
sernes grovhed og oplysninger om gerningsmanden, ikke kan indgå som
formildende omstændighed, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle for-
hold eller lignende.
Med den foreslåede ordning præciseres det således, at tro, kulturelle forhold
eller lignende ikke kan tillægges formildende betydning ved straffens fast-
sættelse.
Præciseringen vil endvidere være med til at sikre, at Danmark også i praksis
lever fuldt ud op til kravene i artikel 42 i Europarådets konvention til fore-
byggelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Med »tro« forstås bevæggrunde, der har baggrund i den pågældendes tros-
retning, herunder bevæggrunde, der er betinget af en fælles trosretning,
f.eks. kristendom, jødedom eller islam.
Med »kulturelle forhold« forstås, at gerningen har baggrund i f.eks. normer
for opførsel hos en bestemt befolkningsgruppe. Det kan bl.a. være handlin-
ger eller udtalelser, som af én befolkningsgruppe tilhørende én kultur accep-
teres som værende i overensstemmelse med faste normer, men som af en
anden befolkningsgruppe tilhørende en anden kultur anses for at være for-
kerte eller strafbare. Baggrunden for, at der begås vold kan således efter
omstændighederne have baggrund i en særlig kulturel eller religiøs praksis,
hvor vold mod f.eks. børn er en del af opdragelsen.
Det bemærkes, at vold mod børn i opdragelsesøjemed i en række lande ikke
anses for at være strafbart. Revselsesretten blev derimod afskaffet i Dan-
mark med vedtagelsen af lov nr. 416 af 10. juni 1997 om ændring af lov om
forældremyndighed (Afskaffelse af revselsesretten).
At gerningen har baggrund i tro eller kulturelle forhold omfatter også kultu-
relle eller religiøse sædvaner, traditioner eller såkaldt »ære« samt andre kul-
turelle eller religiøse normer.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
Med den foreslåede ordning omfattes situationer, hvor gerningen har bag-
grund i f.eks. gerningsmandens egen kulturelle baggrund. Herudover omfat-
tes også situationer, hvor gerningen har baggrund i forurettedes overtræ-
delse af kulturelle, religiøse, sociale eller traditionsbundne normer eller
sædvaner for passende adfærd.
Det betyder, at påstande om, at forurettede har opført sig i strid med normer
for god opførsel efter en bestemt kultur ikke vil kunne tillægges betydning
som formildende omstændighed i overensstemmelse med det anførte herom
i artikel 42, stk. 1, 2. pkt., i Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Med den foreslåede ordning forudsættes det, at der heller ikke i forbindelse
med valget mellem sanktionsformer vil kunne lægges vægt på i formildende
retning, at gerningen har baggrund i tro, kulturelle forhold eller lignende.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler
om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2019.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grøn-
land.
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Præcisering af, at tro, kulturelle forhold og lignende ikke kan til-lægges formildende betydning ved straffens fastsættelse), fra justitsministeren
1983962_0015.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1156 af 20. september
2018, foretages følgende ændring:
§ 80.
---
Stk. 2.
Ved vurderingen af lov-
overtrædelsens grovhed skal der
tages hensyn til den med lovover-
trædelsen forbundne skade, fare og
krænkelse samt til, hvad gernings-
manden indså eller burde have ind-
set herom. Ved vurderingen af op-
lysninger om gerningsmanden skal
der tages hensyn til dennes almin-
delige personlige og sociale for-
hold, dennes forhold før og efter
gerningen samt dennes bevæg-
grunde til gerningen.
1.
I
§ 80
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Ved vurderingen efter
stk. 2 kan det ikke indgå som for-
mildende omstændighed, at ger-
ningen har baggrund i tro, kultu-
relle forhold eller lignende.«
15