Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1982294_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2017-730-0058
928624
Notits om kriminalisering af børnesexdukker i Norge
1.
Justitsministeriet har i forlængelse af 1. behandlingen den 24. november
2017 af beslutningsforslag nr. B 20 om kriminalisering af børnesexdukker
indhentet oplysninger fra de norske myndigheder om reguleringen af børne-
sexdukker i Norge.
Justitsministeriet har været i kontakt med det norske Justits- og Beredskabs-
departement, den norske anklagemyndighed og Kripos.
2.
De norske myndigheder har indledningsvis oplyst, at der ikke gælder et
egentligt forbud mod besiddelse af børnesexdukker i Norge. Den norske
straffelov indeholder imidlertid en bestemmelse (§ 311), som bl.a. omfatter
fremstillinger, som seksualiserer børn:
Ӥ
311.
Fremstilling av seksuelle overgrep mot barn eller frem-
stilling som seksualiserer barn
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som
a) produserer fremstilling av seksuelle overgrep mot barn el-
ler fremstilling som seksualiserer barn,
b) utgir, tilbyr, selger, overlater til en annen, gjør tilgjengelig
eller på annen måte søker å utbre fremstillinger som nevnt
i bokstav a,
c) anskaffer, innfører eller besitter fremstillinger som nevnt i
bokstav a, eller forsettlig skaffer seg tilgang til slikt mate-
riale,
d) holder offentlig foredrag eller istandbringer offentlig fore-
stilling eller utstilling av fremstillinger som nevnt i bok-
stav a, eller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om en notits om kriminaliseringen af børnesexdukker i Norge, fra justitsministeren
e) forleder noen under 18 år til å la seg avbilde som ledd i
kommersiell fremstilling av rørlige eller urørlige bilder
med seksuelt innhold.
Med barn menes i denne paragrafen personer som er eller fremstår
som under 18 år.
Den som uaktsomt foretar handling som nevnt i første ledd, straffes
med bot eller fengsel inntil 6 måneder. På samme måte straffes den
innehaver eller overordnede som forsettlig eller uaktsomt unnlater å
hindre at det i en virksomhet blir foretatt handling som nevnt i første
ledd.
Straffen kan falle bort for den som tar og besitter et bilde av en person
mellom 16 og 18 år, dersom denne har gitt sitt samtykke og de to er
omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Bestemmelsen rammer ikke fremstillinger som må anses forsvarlige
ut fra et kunstnerisk, vitenskapelig, informativt eller lignende formål.
Bestemmelsen gjelder heller ikke for film eller videogram som Me-
dietilsynet ved forhåndskontroll har godkjent til ervervsmessig frem-
visning eller omsetning.”
Bestemmelsen vedrører først og fremmest rørlige og urørlige billeder. Det
fremgår dog af forarbejderne til bestemmelsen, at tegninger og datagrafik
efter omstændighederne også vil kunne omfattes. Børnesexdukker er ikke
nævnt særskilt, og det var således tidligere tvivlsomt, om køb, besiddelse el-
ler lignende af en børnesexdukke ville være strafbart efter norsk ret.
Den 3. november 2017 afsagde Frederikstad Tingrett i Norge imidlertid
dom, hvor en person bl.a. blev dømt for overtrædelse af den norske straffe-
lovs § 311 ved at have bestilt en silikonedukke med et seksuelt udtryk, og
som i størrelse og udseende fremstod som et barn.
Der er ifølge Kripos efterfølgende afsagt to yderligere domme i Norge, som
bl.a. omhandler børnesexdukker. Justitsministeriet er ikke i besiddelse af
nærmere oplysninger om disse to domme.
3.
De norske myndigheder har endvidere oplyst, at de konkrete sager i Norge
primært er startet ved, at toldvæsenet er blevet opmærksom på børnesex-
dukkerne (f.eks. i forbindelse med rutinekontrol), når de er sendt til Norge
fra udlandet. Toldvæsenet anmelder herefter sagen til politiet, og dukken be-
slaglægges.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Orientering om en notits om kriminaliseringen af børnesexdukker i Norge, fra justitsministeren
Norsk politiet efterforsker sagerne som almindelige straffesagerne. Kripos
har ikke en oversigt over, hvor mange sager om børnesexdukker der i øje-
blikket er under efterforskning. Sager, som har været under efterforskning,
men som ikke fører til strafferetlige reaktioner, vil være registreret i poli-
tiets registre på sædvanlig vis.
De norske myndigheder har oplyst, at der både er beslaglagt børnesexduk-
ker i sager, hvor gerningspersonen tidligere er straffet og i sager, hvor ger-
ningspersonen ikke i forvejen var i politiets søgelys.
De norske myndigheder har derudover henvist til, at det i TV-dokumenta-
ren ”Innafor” blev fremhævet, at behandlingstilbuddet i Norge for personer
med pædofile tendenser er svagt udbygget og har meget lang ventetid.
4.
For så vidt angår det faglige grundlag for en kriminalisering, har de nor-
ske myndigheder oplyst, at det også kortvarigt i Norge har været debatteret,
om besiddelse af børnesexdukker kan lede personer til at begå seksuelle
overgreb på børn, eller om en sådan besiddelse i stedet afholder personer
med seksuelle tanker om børn fra at begå overgreb på børn og dermed har
en forebyggende effekt. Det videnskabelige grundlag er umiddelbart også
sparsomt i Norge.
Der findes desuden – så vidt de hørte myndigheder er bekendt med – ingen
statistik, som viser enten en stigning eller et fald i antallet af personer, som
er sigtet for seksuelle overgreb mod børn i Norge, efter at politiet er begyndt
at sigte personer, der har købt børnesexdukker over nettet. Kripos henviser
i den forbindelse til, at det er tale om et relativt nyt fænomen rent straffeligt,
da den første dom på området blev afsagt den 3. november 2017, jf. punkt 2
ovenfor.
3