Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1976059_0001.png
Nu må det være nok.
CLAUS EGEBJERG LARSEN | HELSINGØR ARREST | 20. NOVEMBER 2018
»MANGE MENNESKER BEHØVER MAN IKKE AT PARODIERE. DET ER NOK AT CITERE DEM.«
ROBERT NEUMANN
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Henvendelse af 20/11-2018 fra Claus Egebjerg Larsen om bemandingen i fængslerne
1976059_0002.png
Til.
Justitsminister Søren Pape Poulsen
[email protected]
Gruppeformand Peter Skaarup
[email protected]
Retsudvalget.
Fra.
Fængselsbetjent
Claus Egebjerg Larsen
Helsingør Arrest
Prøvestensvej 3
3000 Helsingør
I Fyens Stiftstidende 28. november 2017, citeres justitsminister Søren Pape Poulsen for at sige følgende:
”Det
har været afgørende for os at sikre fængselsbetjentene sikkerhed ved at tilføre flere betjente, så
Kriminalforsorgen er rustet til fremtiden”.
I fængselsfunktionæren i september 2017, citeres retsordfører fra Dansk Folkeparti, Peter Kofod for at sige
følgende:
”Jeg
har svært ved at se det rimelige i, at der er så dårlig bemanding. Både i forhold til sikkerheden og den faglige
sparring”.
I BT den 28. nov. 2017, citeres socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen for at sige følgende:
Det har været afgørende for os, at vi får flere fængselsbetjente. Der har været for mange betjente, som har
frygtet for deres sikkerhed”.
Det skorter ikke på løfter og gode intentioner fra politisk side, men når det så kommer til at gennemføre de
lovede forbedringer, går man mere op at drive en ”strømlinet virksomhed” med fokus på måltal.
Der er
gennem de seneste år trukket det ene nye initiativ ned over hovedet på os efter det andet, vi har taget det på
os og løst opgaverne fordi vi er gode, ansvarlige og pligtopfyldende tjenestemænd, vi har lange vagter og vi
ved ikke altid om vi kan gå hjem, når vi rent faktisk har fri, vi arbejder 24-7-365.
Man kunne ønske at der fra politisk hold blev kigget lidt mere til fængselsbetjentenes ønsker, specielt når det
kan være omkostningsneutralt, faktisk en besparelse som ikke er efterspurgt, og fængselsbetjentenes
situation taget i betragtning, med daglig beordrede ekstravagter, der efterhånden gør det umuligt at
opretholde et normalt familieliv.
Man ansætter flere direktører, konsulenter og chefer, samtidig med at der er sket et markant fald i antallet af
fængselsbetjente og værkmestre.
I Helsingør Arrest har
vi været stillet så ”godt” at vi havde en natbemanding på 4 mand, 2 vågne nattevagter
og 2 døgnvagter, det ville altså være muligt at mønstre 4 fængselsbetjente i en konfliktsituation, vi er det
eneste hus hvor samtlige pladser, 69 stk. skal kunne rumme kategori 2 indsatte.
SIDE 1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Henvendelse af 20/11-2018 fra Claus Egebjerg Larsen om bemandingen i fængslerne
I.
II.
III.
Aarhus arrest har 66 pladser,
heraf 9 kategori 2.
Randers arrest har 43 pladser,
heraf 10 kategori 2.
Køge arrest har 48 pladser,
heraf 48 kategori 2. Når de åbner efter renovering.
-
Kategori 2: Her skal institutionen have særlig fokus på klientens adfærd, færden og omgang
med andre. Iværksættelse af særlige tiltag bør overvejes.
Man har så pr. 02.01.2019 valgt at nedpostere natbemandingen til 3 mand, i et svar fra koncernsekretariatet
hedder det bl.a.:
A. At fjerne døgnvagterne, er at sikre en bedre og mere forsvarlig natbemanding, som er nødvendig i en tid,
hvor kriminalforsorgen er udfordret på mandskabsmangel, og der frigøres 1,1 årsværk til at udfylde andre
poster i vagtplanen.
Vi har dog fået tilført en bandebetjent som er på arbejde i hverdagen fra kl. 12.00 til 20.30 og i weekenden fra
kl. 08.00 til 17.00.
trods alt en ”forstærkning”
problemet er bare at han er taget ud af den normale bemanding
da der ikke kan skaffes fængselsbetjente og derfor presses husets eget personale yderligere, men han bruges
også til transporter ud af huset og så forsvinder
”forstærkningen”
jo.
B.
Så konklusionen må være at ”banderne” er farlige på fastlagte tidspunkter, og bliver så testosteron
forladte og imødekommende indsatte i tidsrummet hvor der ikke er en bandebetjent.
Ændringen af vagtformerne gør at man i Helsingør Arrest går fra dagligt at skulle postbesætte 12 vagter, øger
dette til 13 daglige vagter trods det at der mangler personale, i svaret fra koncernsekretariatet hedder det sig
at:
C.
Intentionen fra ledelsen, bakket op af direktoratet, har været at sikre en ensartet og styrket
natbemanding i sikkerhedsklasse 2, og samtidig imødekomme behovet for at frigive personaleressourcer.
På spørgsmål til koncernsekretariatet om en tilbagerulning til en natbemanding på 4 mand, 2 vågne
nattevagter og 2 døgnvagter skriver man:
D. Tilbagerulning af nedlæggelsen af døgnvagterne rejser en række sikkerhedsmæssige problemstillinger og
da der samtidig på koncernperspektiv er et ønske om at ensrette bemandingen i kriminalforsorgens
institutioner i de forskellige sikkerhedsklasser, fastholdes beslutningen om kun 3 vågne nattevagter.
Det nye der også bliver indført er senere vækning af de indsatte om morgenen, og tidligere ind lukning af de
indsatte om aftenen, dette generere ca. 3 årsværker, en besparelse der ikke er efterspurgt nogen steder, det
ville betyde at hvis man tilbagerullede til den føromtalte 4 mands natbemanding (2 vågne nattevagter og 2
døgnvagter), ville man stadigvæk spare ca. 2 årsværker, og derved lette presset på det personale som
stadigvæk holder ud.
E. Direktøren skriver i sit svar sammen med koncernsekretariatet at selvom det ikke personalets foretrukne
løsning, så håber han at man kan stå sammen herom lokalt og blandt andet ved hjælp af de foreslåede 12
timers vagter få personalets ønsker til vagtplanen og de faglige sikkerhedsmæssige hensyn til at mødes.
SIDE 2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Henvendelse af 20/11-2018 fra Claus Egebjerg Larsen om bemandingen i fængslerne
1976059_0004.png
Spørgsmål til ovenstående:
A. Sikre man en bedre og mere forsvarlig natbemanding ved at gå fra 4 mand til 3 mand, hvordan forholder
justitsministeren og retsudvalget sig til sikkerheds forringelser på en arbejdsplads der arbejder med
indsatte der er mere forråede end tidligere?
B. Mener justitsministeren og retsudvalget at en indsat kan
være ”farlig” i et fastlagt tidspunkt,
eller burde
der opretholdes en rimelig sikkerhedsnormering om natten?
C. Mener justitsministeren og retsudvalget at man opretholder en ensartet og styrket natbemanding og får
frigivet ressourcer, når man skærer på natten og øger antallet af daglige vagter?
D. Man ønsker en ensretning af bemandingen i kriminalforsorgens institutioner i de forskellige
sikkerhedsklasser, ingen har ligeså mange kategori 2 indsatte som Helsingør arrest. Mener
justitsministeren og retsudvalget at man kan tale om ensretning, når der ikke er et sammenlignings
grundlag. Her burde da vægtes med en højere faktor, når vi skal kunne magte op til 69 kategori 2
indsatte?
E. At man kan stå sammen er der ikke tvivl om, det gør vi allerede i tykt og tyndt, men burde man så ikke
stå sammen om at bibeholde en natbemanding på 4 mand, når der stadigvæk vil være en besparelse ved
den tidligere ud- og ind lukning, hvad mener justitsministeren og retsudvalget om det?
F. Kunne justitsministeren og retsudvalget som en hjælp til personalet i Helsingør Arrest, fremkomme med
et ønske/en ordre om at man til personalesituationen er normaliseret, bibeholder 5 dobbeltvagter, 2
døgnvagter og 2 nattevagter, den senere ud lukning og senere ind lukning gøre stadigvæk at der spares ca.
2 årsværker?
G. Kunne justitsministeren og retsudvalget når de indføre nye tiltag, sørge for at det ikke altid er
fængselsbetjenten der skal betale prisen og spares væk?
Med venlig hilsen
Claus Egebjerg Larsen
Et kompromis er kunsten at dele en kage, så alle tror, at de har fået det største stykke.
Winston Churchill
SIDE 3