Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1967881_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2018
Forebyggelseskontoret
Christel Wulf Hejmdal
2018-5002-0012
898948
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer
(Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste og afgiftsfritagelse
af salutkanoner)
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. ok-
tober 2012, som ændret bl.a. ved lov nr. 736 af 25. juni 2014, lov nr. 376 af
27. april 2016 og senest ved lov nr. 712 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1.
I Lovens
titel
indsættes efter »eksplosivstoffer«: »m.v.«.
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod uden forud-
gående anmeldelse at bære sikkerhedsveste i det offentlige rum.«
3.
I
§ 6 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 8 som nyt nummer:
»9) tilladelser til salutkanoner,«
Nr. 9-10 bliver herefter nr. 10-11.
§2
Loven træder i kraft den 1. marts 2019.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Registrering af sikkerhedsveste
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Afgiftsfritagelse for salutkanoner
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
1. Indledning
Regeringen præsenterede den 11. august 2017 tolv nye initiativer for at
styrke indsatsen mod bande- og rockerrelateret kriminalitet. Dette lovfor-
slag har til formål at gennemføre initiativet om, at folk, der ønsker at bære
sikkerhedsveste i det offentlige rum, skal registrere sig hos politiet.
Lovforslaget indeholder på den baggrund et forslag om, at der i våbenloven
indføres hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte regler om forbud mod
at bære sikkerhedsveste i det offentlige rum uden forudgående anmeldelse
til politiet.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at ansøgninger om våben-
tilladelse til salutkanoner fritages for afgift.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Registrering af sikkerhedsveste
2.1.1. Gældende ret
Adgangen til at bære sikkerhedsveste er i dag ikke lovreguleret. Våben-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, indeholder såle-
des ikke bestemmelser, der regulerer anvendelsen af sikkerhedsveste, her-
under skud- og stiksikre veste.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
For at styrke indsatsen mod rocker- og banderelateret kriminalitet foreslås
det, at der stilles krav om, at personer, der ønsker at bære sikkerhedsveste
på offentligt tilgængelige steder, har pligt til at indgive anmeldelse om at
være i besiddelse af en sådan vest til politiet.
Politiet oplever en øget brug af sikkerhedsveste i rocker- og bandegruppe-
ringer i perioder, hvor grupperne er involveret i konflikter. En stigning i bru-
gen af sikkerhedsveste kan derfor anses for at være en tidlig indikator for,
at en mulig konflikt er under opsejling. Derudover er det vurderingen, at
brugen af sikkerhedsveste gør det lettere for bl.a. rockere og bandemedlem-
mer at engagere sig i potentielt farlige konfliktsituationer.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Politiet har ikke i dag mulighed for at kontrollere, hvem der gør brug af sik-
kerhedsveste. Justitsministeriet vil give politiet bedre muligheder for at kon-
trollere, hvem der bærer sikkerhedsveste i det offentlige rum, og hvornår der
sker en stigning i brugen heraf. Formålet med forslaget er således at give
politiet et bedre efterretningsbillede.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Våbenloven indeholder en række bestemmelser, der bemyndiger justitsmi-
nisteren til administrativt at fastsætte regler om f.eks. forbud mod laservå-
ben og slag- eller stødvåben, jf. våbenlovens § 4. Det foreslås, at justitsmi-
nisteren også bemyndiges til at fastsætte regler om pligt til anmeldelse af
sikkerhedsveste.
Hvis lovforslaget vedtages, forventer Justitsministeriet med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse at fastsætte bestemmelser om, at per-
soner, der ønsker at bære sikkerhedsveste på offentligt tilgængelige steder,
skal anmelde at være i besiddelse af en sådan vest til politiet. Kravet om for-
udgående anmeldelse vil ikke gælde for personer, der anvender sikkerheds-
veste i forbindelse med deres erhverv, herunder myndighedspersoner, auto-
riserede dørmænd, vagter eller forhandlere af sikkerhedsveste.
Det forventes endvidere, at Justitsministeriet i medfør af bemyndigelsen i
våbenlovens § 2 g fastsætter nærmere regler om proceduren for registrerin-
gen, herunder om digital anmeldelse af besiddelsen af en sikkerhedsvest.
Med hjemmel i våbenlovens § 10, stk. 3, forudsættes der endvidere at blive
fastsat straf for overtrædelse af anmeldelsespligten. Overtrædelse af anmel-
delsespligten forudsættes i førstegangstilfælde at medføre en bødestraf,
mens det i gentagelsestilfælde forudsættes at kunne medføre fængselsstraf.
I den forbindelse forventes det fastsat, at personer, der tidligere er idømt
ubetinget fængsel for personfarlig kriminalitet som f.eks. vold eller røveri,
vil blive idømt en højere straf for overtrædelse af anmeldelsespligten. Det
forudsættes, at straffen i disse tilfælde vil blive fastsat til 7 dages fængsel.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger.
2.2. Afgiftsfritagelse for salutkanoner
2.2.1. Gældende ret
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Det er ifølge våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, forbudt uden tilladelse fra justits-
ministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, her-
under samle skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben
og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges
hertil. Det samme forbud gælder i medfør af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8,
for signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.
I medfør af våbenlovens § 2 er det endvidere forbudt uden tilladelse fra ju-
stitsministeren eller den han bemyndiger dertil at erhverve, besidde, bære
eller anvende genstande eller stoffer omfattet af våbenlovens § 1.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter våbenloven betales som ud-
gangspunkt 840 kr., jf. våbenlovens § 6 b, stk. 1. Afgiften nedsættes dog til
det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der
er betalt fuld afgift.
En lang række tilladelser efter våbenloven er dog fritaget for afgift i medfør
af våbenlovens § 6 b, stk. 1, nr. 1-10. Det drejer sig bl.a. om signalvåben
samt kombinerede gas- og signalvåben.
Signalvåben samt gas- og signalvåben blev underlagt våbenlovens alminde-
lige kontrolordning ved lov nr. 363 af 2. juni 1999 om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer. Det blev ved samme lov fastsat, at ansøgninger
om tilladelse til de pågældende våben er fritaget for afgift.
De almindelige bemærkninger til lovforslaget (lovforslag nr. 130 af 3. de-
cember 1998) indeholder ikke en egentlig definition af, hvad der forstås ved
signalvåben og gas- og signalvåben. Det fremgår dog, at de pågældende vå-
ben findes i en række forskellige udformninger, der oftest har en betydelig
lighed med egentlige skydevåben, og at våbnene bl.a. anvendes ved sports-
arrangementer, hundetræning og som nødudstyr i skibe og både.
Det har givet anledning til tvivl, om henholdsvis bagladede og forladede sa-
lutkanoner skal anses som skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 1, eller om de pågældende kanoner i stedet skal anses som signalvåben
omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8.
Østre Landsret fandt i afgørelsen gengivet i Ugeskrift for fra 1989 side 773,
at en bagladet salutkanon ikke var et signalvåben, idet kanonen kunne af-
give skud med skarp ammunition.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Som følge af afgørelsen fra Østre Landsret blev våbenlovens bestemmelser
i en årrække fortolket således, at salutkanoner, der kunne skyde med skarp
ammunition, skulle betragtes som et skydevåben, mens salutkanoner, der
alene kunne skyde med løskrudt, skulle betragtet som signalvåben. Det be-
tød, at forladede salutkanoner blev opfattet som signalvåben, idet de pågæl-
dende kanoner ikke kunne affyre enhedspatroner.
Ud fra en våbenteknisk vurdering antages det imidlertid i dag, at også de
forladede salutkanoner – uanset om de pågældende kanoner kan skyde med
enhedspatroner eller ej – er at betragte som skydevåben, idet det er muligt
at affyre et projektil eller en kugle med kanonen. I nyere praksis lægges det
således til grund, at forladede salutkanoner er omfattet af våbenlovens § 1,
stk. 1, nr. 1. Det betyder, at der i medfør af våbenlovens § 6b, stk. 1, betales
afgift for ansøgning om våbentilladelse til salutkanonerne.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i, at bagladede salutkanoner skal betragtes som
skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det er Justitsministe-
riets opfattelse, at også forladede salutkanoner våbenteknisk skal betragtes
som skydevåben, idet det er muligt at affyre en kugle eller et projektil med
de pågældende kanoner, og at forladede salutkanoner herefter – i lighed med
industrikanoner og appelsinkanoner – er omfattet af bestemmelsen i våben-
lovens § 1, stk. 1, nr. 1. Det kan efter Justitsministeriets opfattelse ikke føre
til en anden vurdering, at formålet med salutkanoner alene er at salutere.
Justitsministeriet er dog samtidig opmærksom på, at både bagladede og for-
ladede salutkanoner i såvel karakter som anvendelse adskiller sig væsentligt
fra andre skydevåben, og at salutkanonerne udgør en begrænset sikkerheds-
mæssig risiko.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at der er grundlag for
at fritage ansøgninger om tilladelse til at erhverve og besidde salutkanoner
for afgift.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i våbenlovens § 6 b, stk. 1, med
henblik på, at tilladelser til salutkanoner omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 1, fritages for afgift.
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Afgiftsfritagelsen omfatter kanoner, hvis formål det er at salutere. Omfattet
af den foreslåede afgiftsfritagelse er således både forladede og bagladede
salutkanoner. Kanoner, der ikke har til formål at salutere, er derimod ikke
omfattet. Det gælder bl.a. industrikanoner og appelsinkanoner.
Den foreslåede afgiftsfritagelse omfatter heller ikke andre forladede skyde-
våben, som f.eks. forladede håndskydevåben, der anvendes til salutering.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Den administrative opgave med at sagsbehandle anmeldelser af besiddelsen
af sikkerhedsveste skønnes at ville medføre et begrænset forøget ressource-
træk ved politiet, der kan afholdes inden for politiets eksisterende ramme.
Herudover skønnes forslaget om at indføre straf for overtrædelse af registre-
ringspligten, herunder fængselsstraf for personer, der bærer sikkerhedsvest
uden forudgående anmeldelse, og som tidligere er idømt ubetinget fængsel
for personfarlig kriminalitet at ville medføre merudgifter for i alt 1,2 mio.
kr. årligt for anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorgen fordelt med
0,4 mio. kr. årligt for hver myndighed. Merudgifterne vil kunne afholdes in-
den for institutionernes eksisterende rammer.
Endvidere forventes det, at etableringen af en digital selvbetjeningsløsning
til brug for registreringen af sikkerhedsveste vil medføre en engangsudgift
for politiet på ca. 2 mio. kr.
Forslaget om afgiftsfritagelse af salutkanoner medfører en meget begrænset
reduktion i statens indtægter fra udstedelse af våbentilladelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets udmøntning vil medføre, at borgere, der ønsker at bære sik-
kerhedsveste på offentligt tilgængelige steder, skal anmelde at være i besid-
delse af en sådan vest til politiet.
Det vurderes, at det vil være en forholdsvis lille gruppe borgere, der bliver
omfattet af anmeldelsespligten.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] 2017 til den […] 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aalborg Kanonlaug, Advokatrådet, Amnesty International, Danmarks Jæ-
gerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Erhverv, Dansk Fir-
maidrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Mili-
taria Forening, Dansk Skytte Union, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Faaborg Kanoner-
laug, Fonden for Nyborg Fæstning, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Fængselsforbundet, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneske-
rettigheder, Jagttegnslærerforeningen i Danmark, Justitia, KL, Kriminal-
forsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforenin-
gen KRIM, Nordisk Våbenforum, Offerrådgivningen Danmark, Politifor-
bundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for soci-
alt udsatte, Samtlige byretter, SAVN, Sikkerhedsbranchen, Sø- og Handels-
retten, Vagt- og Sikkerhedsindustrien, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk
Selskab, Østre Landsret
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
1967881_0010.png
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Implementerings-
Ingen
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for bogene
Miljømæssige kon- Ingen
sekvenser
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
I mindre omfang
I mindre omfang
Ingen
Ingen
I mindre omfang
Ingen
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
ten
Overimplementering
Ja
af EU-retlige mini-
Nej
mumsforpligtigelser
X
(sæt X)
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Våbenlovens titel foreslås ændret, således at det tydeliggøres, at loven ikke
kun omfatter våben og eksplosivstoffer. Loven regulerer allerede i dag bl.a.
våbendele og ammunition, og såfremt lovforslaget vedtages, vil den også re-
gulere sikkerhedsveste.
Til nr. 2
Våbenloven indeholder ikke i dag bestemmelser om sikkerhedsveste.
Ved sikkerhedsveste forstås veste, der beskytter bæreren mod angreb, så-
som skud- og stiksikre veste.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i våbenlovens § 1a, hvorefter ju-
stitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om forbud mod at bære sik-
kerhedsveste i det offentlige rum, hvis det ikke det er anmeldt til politiet.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen forventer Justitsministeriet ad-
ministrativt at fastsætte bestemmelser om, at sikkerhedsveste ikke må bæ-
res på offentligt tilgængelige steder, medmindre bæreren forinden til poli-
tiet har anmeldt at være i besiddelse af sikkerhedsvest. Det forventes ikke,
at kravet vil skulle gælde for myndighedspersoner, autoriserede dørmænd,
vagter eller forhandlere af sikkerhedsveste.
Med hjemmel i våbenlovens § 2 g forventes Justitsministeriet endvidere at
fastsætte, at anmeldelsen skal indgives digitalt, sådan som det er tilfældet
med de fleste ansøgninger og anmeldelser til politiet på våbenområdet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, at der er forbudt uden tilladelse
af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller frem-
stille, herunder samle skydevåben samt genstande, der fremtræder som sky-
devåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
ombygges hertil. Det samme forbud gælder i medfør af våbenlovens § 1,
stk. 1, nr. 8, for signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.
I medfør af våbenlovens § 2 er det endvidere forbudt uden tilladelse fra ju-
stitsministeren eller den han bemyndiger dertil at erhverve, besidde, bære
eller anvende genstande eller stoffer omfattet af våbenlovens § 1.
For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter våbenloven betales som ud-
gangspunkt 840 kr., jf. våbenlovens § 6 b, stk. 1. Afgiften nedsættes dog til
det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der
er betalt fuld afgift.
En lang række tilladelser efter våbenloven er dog fritaget for afgift i medfør
af våbenlovens § 6 b, stk. 1, nr. 1-10. Det drejer sig bl.a. om signalvåben
samt kombinerede gas- og signalvåben.
Det er justitsministeriets opfattelse, at såvel forladede som bagladede salut-
kanoner skal betragtes som skydevåben, såfremt de kan affyre enhedspatro-
ner, kugler eller projektiler. Dette medfører, at der skal betales afgift for an-
søgning om tilladelse til at erhverve og besidde salutkanoner.
Det er dog justitsministeriets vurdering, at både bagladede og forladede sa-
lutkanoner i såvel karakter som anvendelse adskiller sig væsentligt fra an-
dre skydevåben, og at salutkanonerne udgør en begrænset sikkerhedsmæs-
sig risiko.
Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at der indsættes et nyt nummer
i våbenlovens § 6 b, stk. 1, hvoraf det fremgår, at der ikke betales afgift for
tilladelser til salutkanoner.
Den foreslåede afgiftsfritagelse omfatter alene kanoner, hvis formål det er
at salutere. Omfattet er således ikke f.eks. industrikanoner eller appelsinka-
noner.
Andre forladede skydevåben, som f.eks. forladede håndskydevåben, der an-
vendes til salutering, er heller ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2019.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Det bemærkes i den
forbindelse, at Færøerne og Grønland har egne våbenlove.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af
22. oktober 2012, som ændret bl.a.
ved lov nr. 736 af 25. juni 2014, lov
nr. 376 af 27. april 2016 og senest
ved lov nr. 712 af 8. juni 2018, fo-
retages følgende ændring:
Lov om våben og eksplosivstoffer 1.
I Lovens
titel
indsættes efter
»eksplosivstoffer«: »m.v.«.
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Justitsministeren kan
fastsætte regler om forbud mod
uden forudgående anmeldelse at
bære sikkerhedsveste i det offent-
lige rum.«
§ 6 b
For indgivelse af ansøgning
om tilladelse efter denne lov beta-
les 840 kr., jf. dog stk. 7. For føl-
gende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, af-
tagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og op-
tisk elektroniske sigtemidler med
lysstråle eller med elektronisk lys-
forstærknings- eller infrarødt ud-
styr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
3.
I
§ 6 b, stk. 1,
indsættes efter nr.
8 som nyt nummer:
»9) tilladelser til salutkanoner,«
Nr. 9-10 bliver herefter nr. 10-11.
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Lovudkast: udkast til lovforslag om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer (Indførelse af registreringsordning for sikkerhedsveste samt afgiftsfritagelse for salutkanoner), fra justitsministeren
6) tilladelser vedrørende de eksplo-
sivstoffer, der er omfattet af forbud-
det i § 1,
7) tilladelser til handlende.
8) tilladelser til signalvåben og
kombinerede gas- og signalvåben,
9) tilladelser til tilskudsberettigede
museer i henhold til museumsloven
og
10) tilladelser til udenlandske em-
bedsmænd, der udfører opgaver i
Danmark efter artikel 17 og 18 i Rå-
dets afgørelse 2008/616/RIA af 23.
juni 2008 om gennemførelse af af-
gørelse 2008/615/RIA om intensi-
vering af det grænseoverskridende
samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseover-
skridende kriminalitet.
15