Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 32
Offentligt
1961964_0001.png
29. oktober 2018
Til.
Justitsminister Søren Pape Poulsen
[email protected]
Gruppeformand Peter Skaarup.
[email protected]
Retsudvalget.
Fra.
Fængselsbetjent
Claus Egebjerg Larsen
Helsingør Arrest
Prøvestensvej 3
3000 Helsingør.
Ar ejds iljø…….Hvad er det?
Jeg ved godt at i som politikere er sat i verden for at drive Danmarks store husholdningsbudget og jeg håber
da at i gør det efter bedste evne.
I følger situationer som har en uheldig udvikling i samfundet og reagere på dette ved nye lovforslag om
ændringer og eventuelle stramninger, men i min optik glemmer i nogle gange at se på konsekvenserne af
jeres tiltag og følge dem til dørs.
I får jeres embedsmænd til at udfærdige en skreven tekst som så udsendes til f.eks. Direktoratet for
Kriminalforsorgen, hvor den så bliver tolket.
I de fleste tilfælde, føles det for dem nede på gulvet som om at de tolkes så man kan opfylde sine måltal
bedst muligt, uden at skele til sikkerhed og arbejdsmiljø og altid til mindste fællesnævner, man får oftest
det indtryk at dem der sidder og tolker, ikke kender til arbejdsgangen ude i et arresthuse eller fængsel, eller
også har de ”gle t” det, for de i dsatte i dag er ere forrået e d de var tidligere,
og opgaverne til
fæ gselsbetje te er øget betragteligt i de se ere år so e ko sekve s af ”jeres” ye tiltag.
Jeg sender igen en skrivelse med lidt baggrund, har desuden vedhæftet min tidligere skrivelse som bilag, da
jeg stadigvæk ikke føler at man læser hvad der står, eller konsekvent vælger at ignorere eller bagatellisere
problemstillingerne.
Vi har i dag modtaget indstilling om ændret natbemanding samt ændring af vagttyper i Helsingør Arrest fra
områdekontoret i København, man indstiller til at ændre natbemandingen pr. 1. januar 2019 fra den
nuværende natbemanding på 2 oppegående nattevagter og 2 rådighedsvagter (sovende nattevagter) til i alt
3 oppegående nattevagter, dette til trods for at man i svar til min tidligere skrivelse (vedhæftet som bilag
2.) skriver at evalueringen fra medarbejderne i Helsingør Arrest vil indgå i overvejelserne, inden der træffes
afgørelse, hvilket man jo kun kan modtage som en frase som lyder godt på papiret.
Det er en gammel kendt sandhed, at vi vinder langt mere ved at vise, hvem vi er,
til forskel fra at præsentere et billede af den, vi
burde
være. -Jacob
Birkler
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 32: Henvendelse af 29/10-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om "Arbejdsmiljø og natbemanding i Helsingør Arrest"
1961964_0002.png
I evalueringen fra personalet opgav vi vores opmærksomhedspunkter ved 2 oppegående narrevagter og 2
rådighedsvagter, her får man en mere tidssvarende sikkerhed for personalet, der er tilpasset den tunge
gruppe af indsatte der ofte sidder i Helsingør Arrest
Fordele:
Der vil ved opkald kunne mønstres 3. mand ved celle og en mand der overvåger
teknikken (Vi har mange bandefolk, og dobbeltbelæg)
Personalet ved af erfaring at det er en større sikkerhed at være 3. mand tilstede hvis
situationen udvikler sig (magtanvendelse).
Timeforbruget holdes relativt lavt, da halvdelen af natpersonalet er på rådighedsvagt
(timer for Døgn 21,4
Besparelse pr. døgn 2 x 2,6 timer = 1.898 timer, mere end en
årsnorm), samtidig kan der ved force majeure mønstres 4. mand hvis situationen
udvikler sig.
Denne type vagter der følger med rådighed nat, er attraktive blandt personalet og vil
bidrage til at fastholde og rekruttere personale til Helsingør Arrest, som på grund af sin
beligge hed å betragtes so ”udka ts Da ark”.
Ulemper:
Der kan forekomme en anelse længere responstid på celleopkald, da rådighedsvagten
skal vækkes. (Dog ikke registreret i forsøgsperioden).
Timeforbruget er en anelse højere end ved 3 nattevagter. (ca. 1.250 timer), men 4. man
giver stadigvæk en mere tidssvarende sikkerhed for personalet, da indsatte i dag
generelt er mere forrået, end tidligere.
Samtlige tilbagemeldinger fra personalet har gået på at den bedste løsning for Helsingør
Arrest er 2. eller flere rådighedsvagter.
Som det er nævnt i min tidligere skrivelse (vedhæftet som bilag 1.), er der også i Helsingør Arrest store
udfordringer omkring personalesituationen, hvor det med sikkerhed vil have en positiv effekt på
fastholdelsen af nuværende personale og omkring rekrutteringen af nyt personale, at man bibeholder
mindst 2. rådighedsvagter og fastholder 4. mand på natten.
I indstillingen fra områdekontoret i København har man udfærdiget et fakta ark, heri står blandt andet
at Politigården i Helsingør er i sammenhæng med arresten. At der ikke er døgnbemanding på politigården
og at reaktionstiden er op til 15 min., går man ind på krak og lægger ruten får man det svar at ruten tager
22 min. at køre, det vil så sige at man i Hillerød har en patruljebil stående stand by, som så tager af sted
med blå blink når vi har brug for hjælp
,
det tror jeg ikke rigtigt på, for fakta er at de fleste gange at vi har
behov for hjælp fra politiet selv da de lå i Helsingør, var responstiden på 20+ min., hvis de overhovedet
kunne undvære deres patrulje til os.
Man skriver at der for de sidste år kun er registreret 1 episode med vold og trusler, her må jeg tvivle men
har ikke muligheden for at se fakta og må henholde mig til at kunne huske at der har været flere
magtanvendelser og brand i perioden.
Man skriver i indstillingen at sygefraværet i prøve perioden har været stigende, og at det derfor må
konkluderes at rådighedsvagter i sig selv ikke løser dette problem, men det må tages med i betragtningen
at usikkerheden om fortsat brug af rådighedsvagter har haft nogen betydning.
Det er en gammel kendt sandhed, at vi vinder langt mere ved at vise, hvem vi er,
til forskel fra at præsentere et billede af den, vi
burde
være. -Jacob
Birkler
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 32: Henvendelse af 29/10-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om "Arbejdsmiljø og natbemanding i Helsingør Arrest"
1961964_0003.png
Man skriver i indstillingen at Institution Nordsjælland har gennemgået personalets vurderinger og at
ledelsen ikke vurdere at der er særlige forhold, udover rekrutteringsmæssige udfordringer, som berettiger
at Helsingør Arrest skal være tættere bemandet end andre sammenlignelige kategori 2. arresthuse, man
glemmer det sikkerhedsmæssige, man har selv udmeldt at de indsatte er blevet mere forråede og der er
blevet tilført ekstra personale som bandebetjente.
En vigtig pointe
i deres indstilli
g er hvor de skriver at ”o rådet har ikke taget stilli g til, hvorvidt e
bemanding på 3. oppegående nattevagter er et passende sikkerhedsmæssigt niveau, men alene vurderet
hvorvidt der findes særlige forhold i Helsingør Arrest, som kan begrunde en anden normering i
sammenligning med andre kategori 2. arresthuse. Ledelsen har ikke konstateret forhold, som kan begrunde
en anden sikkerhedsmæssig vurdering.
Igen laveste fællesnævner.
Man giver i indstillingen også selv udtryk for at Helsingør Arrest har haft en stor udfordring med at
rekruttere personale grundet den geografiske beliggenhed, hvor indførsel af rådighedsvagter har haft en
positiv effekt på rekrutteringen. Disse udfordringer må forventes at opstå igen, ved fjernelse af
rådighedsvagten.
Her må man så igen stille spørgsmålstegn ved deres beslutning om i personalets øjne at forringe
arbejds iljøet, ved at æ dre på ti g der betragtes so e ”perso alegode”´, e af de få der
var
tilbage.
Man skriver i indstillingen at ved 3. vågne nattevagter, vil det altid være muligt at have 2. betjente til at
åbne ved opkald og 1. til at overvåge af teknikken samt kontakte politi, brandvæsen mv. i en
alarmsituation, man
nævner ingen steder
at der som tiderne har været længe planlægges med
dobbeltbelæg på cellerne, det vil så sige at man stilles i en situation hvor at man skal stå 1 mod 1, hvilket er
en meget dårlig situation.
Spørgsmål til justitsministeren og retsudvalget:
1. Er det en holdning i ministeriet og retsudvalget at de indsatte ikke er farlige om natten?
Dette spørgsmål fordi man af et godt hjerte har tilført Helsingør Arrest 2 årsværker som bandebetjent,
han er i huset til hverdag fra kl. 12.00 til kl. 20.00 og i weekenden fra kl. 08.00 til kl. 17.00.
Han bruges derudover til transportopgaver uden for huset i nævnte tidsrum.
2. Er det en saglig begrundelse at fordi man i andre kategori 2. huse har 3. oppegående nattevagter, så
er det sådan det skal være?
Dette spørgs ål fordi de i deres i dstilli g skriver at ”o rådet har ikke taget stilli g til, hvorvidt
en
bemanding på 3. oppegående nattevagter er et passende sikkerhedsmæssigt niveau, men alene
vurderet på hvorvidt der findes særlige forhold i Helsingør Arrest. Det kunne være de andre huse skulle
løftes.
3. Ved at bibeholde 2 rådighedsvagter får man 1.898
ti er ”forære de” o året, da døg vagter
afregnes med 21,4 timer, personalesituationen taget i betragtning og deres positive syn på
rådighedsvagte , var det så ikke e ide at i eholde disse for at i eholde e ”høj/ri elig”
bemanding.
Dette i betragtning af at det jo for ingen er ukendt at de indsatte i dag er mere forråede en for bare få
år siden.
Det er en gammel kendt sandhed, at vi vinder langt mere ved at vise, hvem vi er,
til forskel fra at præsentere et billede af den, vi
burde
være. -Jacob
Birkler
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 32: Henvendelse af 29/10-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om "Arbejdsmiljø og natbemanding i Helsingør Arrest"
4.
Er det at styrke sikkerhede
udgiften om natten?
år
a tilføre årsværker til styrkelse i dagti er e, for så at ”he te”
5. Hvordan forholder ministeriet og retsudvalget til dobbeltbelæg på cellerne, og hvilke
sikkerhedsmæssige konsekvenser skal det have hvis det ikke kan undgås?
Hvor mange indsatte skal man have i sit hus ud over normen, før der tilføres flere personaler på
nattevagten.
6. Hvordan forholder ministeriet og retsudvalget sig til den forventede responstid fra politiet, kan den
bruges som et sikkerheds parameter i områdets indstilling, da den i vores terminologi er ikke
eksisterende og dette af erfaring?
Man skriver i indstillingen at der kan forventes en responstid på op til 15 min., men ruten på kraks tager
22 min. fra man tager af sted til man ankommer under optimale forhold.
7. Hvordan forholder ministeriet og retsudvalget sig til at personalet igen skal stilles i en uvis situation
ved at ændre vagttyper som et pilotprojekt der skal evalueres i juli 2019?
Der skal ikke herske nogen tvivl om at den uvished vi som personale har haft i de senere år, har en del
af skylden i forhold til de mange sygedage.
8. Hvordan forholder ministeriet og
retsudvalget til at a so perso ale føler at der skal ”lig” på
bordet før at der bibeholdes en rimelig og sikker natbemanding?
9. Er det rimeligt at man i et hus som Helsingør Arrest skal have 30
60 ekstratjenester om måneden
fordi man ikke kan skaffe personale, og fordi personalet er slidte?
De fleste vagter er i dtil u taget ”frivilligt”
så man selv har indflydelse på hvor de ligger, men
personalet er slidt men vagterne skal dækkes, så hvis de ikke tages frivilligt beordres disse. Det er snart
så slemt at man ikke kan eksistere som familie.
10. Hvordan forholder ministeriet og retsudvalget sig til måltal, er disse vigtigere end personalets
sikkerhed?
Kunne man tænke sig at man kunne holde sine måltal og samtidig øge/bibeholde personaletætheden
hvis man tænkte i personalets baner med rådighedsvagter, som har samme responstid som vågne
nattevagter. Man kunne f. eks. Ændre Helsingør arrest til 3 rådighedsvagter og 1 vågen nattevagt eller 4
rådighedsvagter som man havde tidligere, før man installerede sikkerhedsudstyr for millioner af kroner.
11. Var det måske en ide at man som politiker tog en rundrejse til tjenestestederne og talte med
perso alet på gulvet, for at få ”sa dhede ” på ordet, det er so oftest ledelse der tales ed og de
har som regel en anden positiv holdning til tingene og høres personalet sidder de som regel til borde
ale e ”o ri get” af hefer e.?
Med venlig hilsen
Claus Egebjerg Larsen
Fængselsbetjent
Det er en gammel kendt sandhed, at vi vinder langt mere ved at vise, hvem vi er,
til forskel fra at præsentere et billede af den, vi
burde
være. -Jacob
Birkler
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 32: Henvendelse af 29/10-18 fra Claus Egebjerg Larsen, Albertslund om "Arbejdsmiljø og natbemanding i Helsingør Arrest"
1961964_0005.png
Bilag 1.:
Bilag 2.:
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/reu/bilag/387/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/reu/spm/1050/svar/1510758/1939234.pdf
Det er en gammel kendt sandhed, at vi vinder langt mere ved at vise, hvem vi er,
til forskel fra at præsentere et billede af den, vi
burde
være. -Jacob
Birkler