Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 30
Offentligt
30. oktober 2018
Kære justitsminister Søren Pape Poulsen,
Børn og unge er særlig sårbare, når det gælder straf. Hvis børn og unge sættes i isolation, er der endnu
større risiko for, at de tager varig skade, fordi de stadig er under udvikling.
Det er almindeligt kendt, at isolation kan medføre angst, depressioner, selvskade og selvmordstanker.
Skadevirkninger kan opstå efter blot et par dage, og risikoen for betydelige skadevirkninger stiger for hver
dag i isolation. Der er derfor tale om både alvorlige og meget negative sundhedsmæssige konsekvenser ved
isolation.
Derfor opfordrer vi justitsministeren til helt at afskaffe isolation som straf (strafcelle) for mindreårige (15-17
år) i danske fængsler og skrive denne mulighed helt ud af lovgivningen. Som det nye lovforslag lægger op til,
vil det stadig være tilladt for personalet at straffe mindreårige i fængslet med isolation (strafcelle) i helt op til 4
uger, hvis sagen angår vold mod personalet. Men det er vores erfaring, at i de sager, hvor unge indsatte slår
personalet eller bruger anden form for vold, skyldes det ofte, at noget er gået galt i kommunikationen eller
relationen mellem den unge og personalet.
I stedet vil vi gerne opfordre justitsministeren til at tænke i helt nye baner, når det drejer sig om at regulere
de unge indsattes adfærd. Udadreagerende adfærd blandt mindreårige i kriminalforsorgens institutioner bør
følges op med konfliktforebyggende indsatser, og man kan flytte den unge til en anden afdeling i fængslet
eller til en mindre enhed med et andet fællesskab. Det er metoder, der anvendes i andre lande.
Lad os slå fast, at isolation og brug af isolation som straf er umenneskelig behandling, og FN's Børnekomité
og FN's Torturkomité anbefaler, at isolationsfængsling af mindreårige forbydes.
Udover at isolation i fængslet kan have psykiske og sundhedsmæssige skadevirkninger, viser forskningen
også, at indsatte efter isolation kan have meget svært ved at vende tilbage til en normal hverdag, genoptage
deres arbejde og familieliv og i det hele taget få en almindelige hverdag til at fungere. Det gælder for voksne,
men i endnu højere grad for børn og unge. Derfor er der mange gode grunde til at afsøge alternativer til brug
af isolation som straf og regulering af unge indsattes adfærd.
Vi står til rådighed for yderligere uddybning af ovenstående og bidrager meget gerne i en arbejdsgruppe eller
på et møde, hvor vi kan dele erfaringer om forskellige alternative metoder til at regulere unge indsattes
adfærd i fængslerne.
Med venlig hilsen
Karin Verland
Direktør, DIGNITY
–
Dansk Institut Mod Tortur
Medunderskrivere:
Børns Vilkår
Red Barnet
Psykiatrifonden
Institut for Menneskerettigheder
Per Larsen
Formand for Børnerådet
1