Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 287
Offentligt
2051115_0001.png
Ombudsmanden for
Inatsisartuts beretning
for 2018
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0002.png
Ombudsmanden for
Inatsisartuts beretning
for 2018
Ombudsmanden for Inatsisartut
Noorlernut 53
Postboks 1606
3900 Nuuk
Tlf. +299 32 78 10
Fax +299 32 16 87
[email protected]
www.ombudsmand.gl
Beretningen kan hentes på ombudsmandens hjemmeside: www.ombudsmand.gl
Oplag: 300 stk.
Grafisk design: iCICERO, grafisk produktion Nuuk
Tryk: Johnsen Graphic Solutions A/S
Fotos: Henrik Bach (forsiden) og Franz Amdi Hansen (alle øvrige)
ISSN: 2245-1382
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0003.png
3
TIL INATSISARTUT
Idet jeg henviser til § 10, stk. 1, i inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Ombudsmanden
for Inatsisartut afgiver jeg hermed min beretning for 2018.
Nuuk, april 2019
Vera Leth
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0004.png
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0005.png
5
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
2
ÅRET DER GIK
.............................................................................................................................. 7
ARTIKLER
.................................................................................................................................... 11
2.1 Informationskampagner i 2018.......................................................................................11
2.2 Metodiske udfordringer ved embedet ..........................................................................11
2.3 Anbringelse af børn uden for hjemmet .........................................................................13
2.4 Myndighedsstrukturen i centraladministrationen ..................................................16
2.5 Tilfælde hvor ombudsmanden ikke behandler en klage..........................................18
3
OFFENTLIGGJORTE SAGER
................................................................................................ 23
3.1 Ikke kritik i sag om vandkraft (2018-1) ........................................................................23
3.2 Kommune begik væsentlige sagsbehandlingsfejl i sag om
advarsel til kommunal medarbejder (2018-2) ...........................................................24
3.3 Uacceptabel og særdeles kritisabel sagsbehandlingstid i sag om hjælp
til barn med handicap (2018-3) .......................................................................................25
3.4 Kritisabel sagsbehandlingstid i sag om tilbagekaldelse af samtykke til
anbringelse uden for hjemmet (2018-4) ......................................................................26
4
ANDRE SAGER
.......................................................................................................................... 29
4.1 Surrogatanbringelse af unge efter retsplejeloven ..................................................29
4.2 Når forvaltningen behandler sagen igen .....................................................................30
4.3 Når parterne er uenige om sagens faktum .................................................................31
4.4 Ikke krav på tjenestemandspension ved ansættelse på tjenestemands-
lignende vilkår .......................................................................................................................32
5
6
7
8
9
MEDDELELSER EFTER OMBUDSMANDSLOVENS § 11
.......................................... 35
INSPEKTIONER
......................................................................................................................... 39
BESØG OG REJSER
................................................................................................................. 43
PERSONALE
............................................................................................................................... 47
STATISTIK
................................................................................................................................... 49
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0006.png
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0007.png
1
7
ÅRET DER GIK
Af ombudsmand Vera Leth
Ved ombudsmanden har vi i 2018 bestræbt os på at blive mere synlige og bedre til at
fortælle om vores arbejde.
Vi fik produceret en enkel og pædagogisk video, som på grønlandsk og på dansk vejle-
der borgerne om, hvornår og hvordan de har mulighed for at klage til mig. I december
2018 blev videoen lagt på embedets hjemmeside og samtidig bragt i tv som nyheds-
spot. Dette resulterede umiddelbart i en ganske betydelig stigning i antallet af henven-
delser til embedet.
Derudover rejste medarbejdere fra embedet til Tasiilaq og Qaanaaq i april og maj 2018
for at gennemføre informationskampagner. Disse er omtalt nærmere nedenfor under
pkt. 2.1.
I 2018 begyndte jeg i højere grad at offentliggøre klagesager, som ikke endte med kri-
tik af myndigheden, men som jeg vurderede kunne have offentlighedens interesse. Det
har særligt drejet sig om sager, som tidligere havde været omtalt i medierne, eller som
jeg i øvrigt fandt principielle. De sager, som jeg offentliggjorde på hjemmesiden i løbet
af året, er omtalt nedenfor under pkt. 3.
Rapporterne fra vores inspektioner af døgninstitution og alderdomshjem m.v. blev tid-
ligere kun offentliggjort i årsberetningen. I januar 2018 offentliggjorde jeg på embe-
dets hjemmeside rapporterne fra inspektionerne i 2017, og siden da har jeg løbende
offentliggjort nye rapporter, efterhånden som de er blevet færdige. Embedets inspek-
tioner er nærmere omtalt nedenfor under pkt. 6.
Og så har årsberetningen – som den opmærksomme læser allerede vil have bemærket –
fået helt nyt udseende og opbygning. Særligt afsnittet med statistik, som ses nedenfor
under pkt. 9, ser markant anderledes ud end tidligere.
Ændringerne i statiske opgørelser skal tjene til at give et mere retvisende billede af,
hvad jeg og mine medarbejdere samlet set bruger ressourcer på. Det nye statistiksy-
stem synliggør bedre, hvad vi rent faktisk foretager i en række af de klagesager, som
embedet modtager.
Tidligere har fokus i statistikopgørelse været på embedets udtalelsessager, altså de
sager, hvor jeg har udtalt kritik af en myndighed. Selvom disse sager er en vigtig del af
embedets arbejde, så resulterer langt de fleste klagesager, som embedet behandler, ik-
ke med en udtalelse med kritik af myndigheden, men med at jeg af den ene eller anden
årsag afviser sagen.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0008.png
8
Hovedhensynet med ændringen af statistikopgørelsen er at vise, hvordan jeg og mine
medarbejdere hjælper borgeren videre, uanset at sagerne ikke nødvendigvis resulterer
i en større kritik af en myndighed.
Det nye statistiksystem tager udgangspunkt i fire hovedkategorier:
1) Undersøgelsessager, hvilket vil sige sager, hvor der indhentes akter eller bemærk-
ninger fra myndigheden – både kritiksager og ikke-kritik sager.
2) Sager, hvor borgeren hjælpes videre, eksempelvis med oversendelse til rette myn-
dighed.
3) Sager, hvor der ikke iværksættes en nærmere undersøgelse, og hvor borgeren ikke
hjælpes videre af den ene eller anden grund. Det kan eksempelvis være ved spørgs-
mål om bevisvurdering, eller hvor jeg indledningsvis vurderer, at jeg næppe ville kun-
ne kritisere den myndighed, der klages over.
4) Sager, der afvises af formelle årsager (§ 12, stk. 3, og § 13 i inatsisartutlov nr. 7 af
1. juni 2017 om Ombudsmanden for Inatsisartut), f.eks. sager, der indgives for sent,
eller sager, hvor den øverste administrative myndighed endnu ikke har haft mulighed
for at tage stilling til sagen.
Alle klagesager inddeles i én af disse fire hovedkategorier. Herefter angives det, hvil-
ken myndighed der er klaget over, og hvad klagen handlede om.
Den nye opgørelse opererer med 5 forskellige klagetemaer:
• Konkrete afgørelser
• Adfærd, faktisk forvaltningsvirksomhed
• Sagsbehandlingstid
• Sagsbehandling
• Andet
Det vil i de fremtidige årsberetninger fremgå, hvor mange klager der har været i hver ho-
vedkategori, hvilke myndigheder der blev klaget over, og hvad der blev klaget over. Tid-
ligere var disse oplysninger kun registreret for de sager, der resulterede i en udtalelse.
2018 var også året, hvor delingen af Qaasuitsup Kommunia blev en realitet, og to nye
kommuner så dagens lys: Avannaata Kommunia og Kommune Qeqertalik. Dette var an-
ledningen til, at jeg sammen med min retschef i maj måned besøgte borgmestre og le-
dende embedsmænd i begge kommuner for at informere om mit embede og de udfor-
dringer, som jeg og mine medarbejdere oplever i det daglige samarbejder med de grøn-
landske kommuner. Besøgene var en god oplevelse, og jeg fik med borgmestrene i beg-
ge kommuner aftalt en model for det fremtidige samarbejde mellem mit embede og de
kommunale forvaltninger. Denne model er også senere blevet implementeret i samar-
bejdet med de øvrige kommuner i Grønland.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0009.png
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0010.png
10
Medarbejdere fra ombudsmanden besøgte i foråret Qaanaaq,
Siorapaluk og Qeqertat. Besøgene blev bl.a. annonceret på de
lokale opslagstavler.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0011.png
2
11
ARTIKLER
2.1 Informationskampagner i 2018
Af fuldmægtig Henrik Bach
Medarbejdere fra ombudsmanden gennemførte i 2018 to informationskampagner – én
i Østgrønland og én i Nordgrønland.
Medarbejdere fra ombudsmanden besøgte i perioden 6. april til 17. april 2018 Tasiilaq,
Kuummiit og Kulusuk. Her var der mulighed for at tale personligt med ombudsmandens
medarbejdere. På grund af dårligt vejr var det ikke muligt at gennemføre planlagte vej-
ledningsture til Tiilerilaaq og Sermiligaaq.
Tilsvarende besøgte medarbejdere fra ombudsmanden Qaanaaq, Siorapaluk og Qeqer-
tat i perioden 27. april til 1. maj 2018.
Formålet med turene var at udbrede kendskabet til ombudsmanden og ombudsman-
dens virke. Medarbejdere fra ombudsmanden gennemførte i 2015, 2016 og 2017 lig-
nende informationskampagner.
Hvert sted blev der uddelt pjecer om ombudsmandens arbejde, ligesom ombudsman-
dens medarbejdere tog imod flere klager og vejledte de fremmødte borgere om, hvor-
dan de kunne komme videre med deres sager.
Forud for og under turene blev der på internettet og i radioen informeret om, hvor og
hvornår ombudsmandens medarbejdere kunne træffes.
I alt 19 borgere talte med ombudsmandens medarbejdere om en konkret sag og 4 bor-
gere indgav en klage.
2.2 Metodiske udfordringer ved embedet
Af fuldmægtig Maliina L. Lyberth
Ombudsmandens sagsbehandling i klagesager foregår som altovervejende hovedregel
på skriftligt grundlag. Denne hovedregel skal ses i sammenhæng med, at ombudsman-
den normalt ikke har mulighed for at afhøre vidner, som det f.eks. sker ved domstolene.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0012.png
12
Det skriftlige grundlag for sagsbehandlingen ved ombudsmanden giver derfor til tider
nogle metodiske udfordringer, som nogle gange kan have stor betydning for udfaldet
af en klagesag.
Den væsentligste grund til udfordringerne er en myndigheds manglende iagttagelse af
reglerne om notatpligt og journalisering.
Reglerne om notatpligt går i grove træk ud på, at en myndighed har pligt til at skrive vis-
se oplysninger ned. I afgørelsessager drejer det sig om oplysninger om sagens faktiske
omstændigheder, som har betydning for sagen, og som myndigheden modtager mundt-
ligt eller på anden måde er bekendt med. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne alle-
rede fremgår af sagens dokumenter. Dette følger af § 6 i offentlighedsloven (jf. land-
stingslov nr. 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringer).
Derudover skal der i afgørelsessager og visse andre sager tages notat af alle væsentli-
ge ekspeditionsskridt. Dette følger af en ulovbestemt retsgrundsætning.
Endvidere følger det af god forvaltningsskik, at forvaltningen bør sørge for at skabe et
tillidsforhold mellem borgeren og forvaltningen, bl.a. ved at sikre sig bevis med henblik
på at undgå tvivl om, hvad der er foregået og sagt i en sag.
I forlængelse heraf følger det ligeledes af god forvaltningsskik, at en myndighed bør
journalisere ind- og udgående post. Fordelen ved korrekt journalisering er blandt an-
det, at det giver både en myndighed og borgerne overblik over sagens dokumenter, gi-
ver kvalitet, effektivitet og letter sagsbehandlingen.
En myndigheds iagttagelse af reglerne om notatpligt og journalisering har ved skiften-
de medarbejdere også den fordel, at en ny sagsbehandler ud fra ”det skriftlige spor”
hurtigt kan danne sig et overblik over, hvad der er sket i en given sag, hvad myndigheden
og eventuelle andre myndigheder har besluttet og baggrunden herfor.
Endelig gør en myndigheds iagttagelse af reglerne om notatpligt og journalisering en
efterfølgende sagskontrol, anke- eller ombudsmandsbehandling lettere, og sikrer så-
ledes også kvalitet og hurtighed i dette afledede arbejde.
Omvendt gør en myndigheds manglende iagttagelse af reglerne om notatpligt og jour-
nalisering, at der skal bruges meget tid – både hos myndigheden og hos ankeinstansen
eller ombudsmanden - på efterfølgende at søge at få dannet et overblik over, hvad og
hvornår noget konkret er foregået i en given sag. Dette er ofte en vanskelig og til tider
en direkte umulig opgave.
Det ses således ikke sjældent, at en myndighed med beklagelse må konstatere, at en
sags faktiske forløb ikke lader sig rekonstruere. Faktum kan ikke dokumenteres, og ik-
ke sjældent kan en myndighed heller ikke redegøre for, hvorfor der tilsyneladende ikke
har været en bevægelse i en konkret sag gennem en til tider flerårig periode.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0013.png
13
I sådanne tilfælde kan det ske, at en medarbejder hos myndigheden mener at kunne
huske, at der på et tidspunkt f.eks. blev truffet en bestemt afgørelse i sagen. En sådan
oplysning om en medarbejders ”hukommelse” bringer imidlertid ikke ombudsmandens
undersøgelse meget videre.
Manglende iagttagelse af reglerne om notatpligt og journalisering hæmmer derfor en
myndigheds hurtige, smidige og effektive sagsbehandling, og gør en efterfølgende
kontrol og klagesagsbehandling unødig langvarig og kompliceret. Og en ankeinstans el-
ler ombudsmandsafgørelse kan blive fejlagtig.
En manglende iagttagelse af reglerne om notatpligt og journalisering kan i sidste ende
også medføre en forringelse af borgernes retssikkerhed og svækkelse af borgernes til-
lid til myndighederne.
2.3 Anbringelse af børn uden for hjemmet
Af fuldmægtig Kamilla K. Jensen
Det er en meget indgribende foranstaltning at fjerne et barn fra hjemmet. En beslutning
om at anbringe et barn uden for hjemmet skal derfor bygge på en grundig vurdering af,
at anbringelsen vil være det bedste for barnet.
Beslutningen om at anbringe et barn uden for hjemmet træffes af kommunalbestyrel-
sen. Det kan enten ske som en anbringelse med samtykke, en såkaldt frivillig anbringel-
se, eller som en anbringelse uden samtykke, en såkaldt tvangsanbringelse.
Reglerne om hjælp til børn og unge – herunder om anbringelse uden for hjemmet – er re-
guleret i Inatsisartutlov nr. 20 af 26. juni 2017 om støtte til børn (herefter børnestøt-
teloven).
Anbringelse med samtykke/Frivillig anbringelse
Efter børnestøttelovens § 27 kan kommunalbestyrelsen beslutte at anbringe et barn
eller en ung uden for hjemmet, f.eks. i en plejefamilie eller på en døgninstitution. Det af-
gørende er, om det er af væsentlig betydning for at imødekomme barnets særlige be-
hov for støtte, og at der er begrundet mistanke om, at det ikke er muligt at imødekom-
me barnets behov eller løse problemerne med støtte i hjemmet.
Socialfaglig undersøgelse, samtale med barnet og handleplan
Før en kommune beslutter at anbringe et barn uden for hjemmet, skal kommunen som
udgangspunkt holde en samtale med barnet og udarbejde en socialfaglig undersøgel-
se, der afdækker barnets forhold, f.eks. familie- og sundhedsforhold. Kommunen skal
på baggrund af den socialfaglige undersøgelse vurdere, hvilken støtteforanstaltning
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0014.png
14
der skal iværksættes overfor barnet. Dette kan være en anbringelse uden for hjemmet.
Kommunen skal ligeledes forud for en beslutning om at anbringe et barn uden for hjem-
met og med udgangspunkt i resultaterne af den socialfaglige undersøgelse, udarbejde
en handleplan, der bl.a. angiver formålet med anbringelsen.
Kommunalbestyrelsen skal forud for en beslutning om anbringelse uden for hjemmet
også indhente et skriftligt samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og fra bar-
net, hvis barnet er fyldt 15 år. Kommunen har i den forbindelse pligt til at vejlede for-
ældremyndighedsindehaveren og barnet grundigt om konsekvenserne, før samtykket
afgives.
Anbringelse uden samtykke/tvangsanbringelse
Hvis forældremyndighedsindehaveren - eller barnet over 15 år - ikke er enig med kom-
munen i, at det vil være bedst for barnet at blive anbragt uden for hjemmet, og de ikke
vil give samtykke til anbringelsen, kan kommunalbestyrelsen efter børnestøttelovens
§ 28 træffe afgørelse om, at barnet skal anbringes uden for hjemmet uden samtykke,
en såkaldt tvangsanbringelse.
Det er en betingelse for, at kommunen kan tvangsanbringe et barn, at der er en åben-
bar risiko for, at barnets trivsel, sundhed eller udvikling lider alvorlig skade ved at for-
blive i hjemmet. Dette kan eksempelvis skyldes forældrenes manglende omsorg, vold,
vanrøgt eller svigt. Det kan ligeledes skyldes misbrugsproblemer, kriminel adfærd el-
ler andre svære sociale vanskeligheder og adfærds- og tilpasningsproblemer hos bar-
net eller i barnets nærmiljø. Det er derudover en betingelse, at der er en begrundet for-
modning om, at problemerne ikke kan løses under barnets fortsatte ophold i hjemmet.
Socialfaglig undersøgelse, samtale med barnet og handleplan
Før kommunen kan træffe afgørelse om tvangsanbringelse, skal kommunen ligesom
ved en frivillig anbringelse, have afholdt en samtale med barnet, udarbejdet en social-
faglig undersøgelse og udfærdiget en handleplan.
Når et tidligere meddelt samtykke trækkes tilbage
Hvis et barn er frivilligt anbragt uden for hjemmet, kan forældremyndighedsindehave-
ren til enhver tid og uden begrundelse trække samtykket tilbage.
Har et barn over 15 år samtykket til sin anbringelse uden for hjemmet, vil barnet selv-
stændigt kunne trække sit samtykke tilbage.
Trækkes samtykket tilbage, er anbringelsen ikke længere frivillig. Kommunen skal der-
for træffe en ny afgørelse om anbringelsen. Det kan være en beslutning om hjemgivel-
se, eventuelt i kombination med en beslutning om iværksættelse af en mindre indgri-
bende støtteforanstaltning i hjemmet. Det kan også være en afgørelse om, at anbrin-
gelsen skal fortsætte uden samtykke som en tvangsanbringelse, hvis betingelserne
herfor er til stede.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0015.png
15
Det afgørende er, at kommunen træffer en ny afgørelse om, hvad der skal ske med bar-
net.
Hvor hurtigt skal kommunen træffe afgørelse?
Børnestøtteloven fastsætter ingen tidsfrister for, hvor hurtigt en kommune skal træf-
fe afgørelse, hverken om tvangsanbringelse eller hvis et tidligere meddelt samtykke
trækkes tilbage.
Der er heller ikke fastsat generelle regler for myndighedernes sagsbehandlingstid i
sagsbehandlingsloven eller anden lovgivning.
Det følger dog af god forvaltningsskik, at sager i den offentlige forvaltning skal be-
handles så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt.
Hvad der kan anses for en rimelig sagsbehandlingstid, kan ikke besvares generelt. Det
beror på en konkret vurdering i hver enkelt sag.
Ved vurderingen af, om en myndighed har behandlet en sag med den fornødne hurtig-
hed, må der udover den samlede sagsbehandlingstid også tages andre forhold i be-
tragtning. Det kan eksempelvis være sagens karakter, kompleksitet, omfanget af de
undersøgelser, som myndigheden skal foretage, og myndighedens sagsbehandlingstid
i tilsvarende sager. Det kan også være hensynet til partens behov for og interesse i, at
der træffes en hurtig afgørelse.
I en udtalelse fra 2018 lagde ombudsmanden ved sin kritik af den kommunale sagsbe-
handlingstid i forbindelse med et tilbagetrukket samtykke udtrykkelig vægt på, at en
anbringelse uden for hjemmet er en meget indgribende foranstaltning. Ombudsmanden
fremhævde i sin kritik af kommunerne også det retssikkerhedsmæssige aspekt, der
ligger i, at forældremyndighedsindehaveren – og eventuelt et barn over 15 år – bør ha-
ve mulighed for at kunne påklage en kommunal afgørelse om tvangsanbringelse til Det
Sociale Ankenævn.
En anonymiseret udgave af nævnte udtalelse fra 2018 kan læses på ombudsmandens
hjemmeside (www.ombudsmand.gl), ligesom der findes et kortere resume af udtalelsen
under denne beretnings afsnit 3.4.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0016.png
16
2.4 Myndighedsstrukturen i centraladministrationen
Af retschef Kim Blokbo
Ombudsmanden har haft en årelang uenighed med Naalakkersuisut om myndigheds-
strukturen i centraladministrationen.
Uanset, at den grønlandske centraladministration er opdelt i departementer og sty-
relser m.v., har Naalakkersuisut givet udtryk for, at centraladministration er én fælles
myndighed, mens ombudsmanden har givet udtryk for, at departementerne er sideord-
nede myndigheder, og at det enkelte departement er overordnet departementets even-
tuelle styrelser.
Forståelsen af myndighedsstrukturen er afgørende for, hvornår ombudsmanden kan
behandle en klage fra en borger, idet det følger af § 13 i inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni
2017 om Ombudsmanden for Inatsisartut, at ombudsmanden ikke kan behandle en kla-
ge over et forhold, som kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed, før den øver-
ste administrative myndighed har truffet afgørelse om forholdet.
I april 2014 begyndte ombudsmanden at behandle klager over afgørelser truffet af en
styrelse, uanset at klagerne ikke forinden havde været behandlet af det ansvarlige de-
partement. Dette gjorde ombudsmanden for at give Naalakkersuisut tid til at gennem-
føre nogle bebudede overvejelser om myndighedsstrukturen.
Den 1. januar 2016 indstillede ombudsmanden denne praksis og begyndte at oversende
klager over afgørelser truffet af selvstyrets styrelser til behandling ved det ansvarlige
departement i overensstemmelse med ombudsmandens forståelse af centraladmini-
strationens myndighedsstruktur. Samtidig oplyste ombudsmanden i sin beretning for
2016, at ombudsmanden ved beretningsårets udløb endnu ikke havde hørt fra Forman-
dens Departement (herefter departementet) i denne anledning.
I forbindelse med Inatsisartuts behandling af ombudsmandens beretning for 2016 op-
lyste Formanden for Naalakkersuisut i et svarnotat med henvisning til ombudsman-
dens kritik af centraladministrationens myndighedsstruktur, at Naalakkersuisut havde
valgt at tydeliggøre myndighedsstrukturen ved udstedelse af en bekendtgørelse om
forretningsorden for Naalakkersuisut.
Henvisningen i Formanden for Naalakkersuisuts svarnotat vedrørte selvstyrets be-
kendtgørelse nr. 18 af 9. november 2017 om forretningsorden for Naalakkersuisut, der
trådte i kraft 10. november 2017. Af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, 1. punktum, fremgår
det, at ”Naalakkersuisut bistås af en administration, der organiseres som en enheds-
forvaltning, hvor hver medarbejder er ansat i selvstyret som helhed.”
Forståelsen af denne bestemmelse stod ikke ombudsmanden klart, og ombudsmanden
bad på den baggrund departementet om at oplyse, om departementet finder, at det er
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0017.png
17
i overensstemmelse med legalitetsprincippet, at Naalakkersuisuts myndigheder orga-
niseres som beskrevet.
Departementet svarede blandt andet, at når det blev fundet nødvendigt at bestemme
i bekendtgørelsen, at administrationen organiseres som en enhedsforvaltningen, skyl-
des det et ønske om at sikre størst mulig effektivitet og fleksibilitet f.eks. i forbindel-
se med de krav, der må forventes som følge af den øgede beskyttelse af persondata og
den stedse større digitalisering. Her er det helt centralt, at der kan træffes beslutnin-
ger, der gælder for hele administrationen, da det ikke er ethvert departement, der selv
skal løse udfordringerne.
Departementet gav videre udtryk for, at fordi Formanden for Naalakkersuisut hele ti-
den har haft den fornødne myndighed til at ændre organisationen, er bekendtgørelsens
§ 3, stk. 1, ikke i strid med legalitetsprincippet. Det er i realiteten en videreudvikling af
organisationen.
Endelig skrev departementet at bekendtgørelsens § 3, stk. 1, ikke kan stå alene, men
må suppleres af mere detaljerede beslutninger om ressortomlægningen, herunder og-
så om oprettelse eller nedlæggelse af administrative enheder m.v. For så vidt angår
administrationens nærmere organisering må dette bero på beslutninger, der træffes
[fremadrettet]. Derfor kunne departementet ikke give et endeligt svar på ombudsman-
dens spørgsmål om myndighedsstrukturen, og et svar vil under alle omstændigheder
kun kunne være udtryk for et øjebliksbillede.
Ombudsmanden takkede på den baggrund departementet for svarerne og oplyste, at
ombudsmanden ikke foretager sig yderligere på det foreliggende grundlag. Ombuds-
manden bemærkede samtidig, at dette ikke nødvendigvis betyder, at ombudsmanden
kan tilslutte sig samtlige vurderinger, som departementet har givet udtryk for i sine ud-
talelser. Ombudsmanden fandt imidlertid, at visse spørgsmål i sagen egnede sig bedre
til afklaring inden for rammerne af en konkret klagesag.
Ombudsmanden bemærkede i tilslutning hertil, at bestemmelsen i bekendtgørelsens §
3, stk. 1, om at administrationens organiseres som en enhedsforvaltning, som udgangs-
punkt må antages at medføre, at der ikke længere er adgang til rekurs mellem admini-
strative enheder, som tidligere var selvstændige myndigheder, der indgik i et over-/un-
derordnelsesforhold.
Det indebærer, at ombudsmanden vil kunne behandle klager over afgørelser truffet af
en styrelse, uden først at forelægge sagen for det ansvarlige departement, idet der ik-
ke længere er en overordnet myndighed at klage til.
Efterfølgende blev der på selvstyrets hjemmeside offentliggjort et myndighedsstruk-
turdiagram over centraladministrationen. Diagrammet angiver bl.a., at alle styrelser
under Naalakkersuisut er ”selvstændige enheder under departementet eller Naalak-
kersuisut”.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0018.png
18
Ombudsmanden indledte på den baggrund en uformel dialog med departementet om,
hvordan diagrammet harmonerer med bekendtgørelsens § 3, stk. 1, om, at administra-
tionen organiseres som en enhedsforvaltning. Denne dialog var ved beretningsårets
udgang endnu ikke afsluttet.
2.5 Tilfælde hvor ombudsmanden ikke behandler en klage
Af fuldmægtig Henrik Bach
Ombudsmandens virke er fastlagt i inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Ombuds-
manden for Inatsisartut (herefter ombudsmandsloven). Ombudsmandens opgaver, ret-
ningslinjer for sagsbehandling mv. fremgår af loven.
Af ombudsmandsloven fremgår endvidere, hvilke myndigheder der er underlagt om-
budsmandens virksomhed. Udgangspunktet er, at ombudsmandens virksomhed gæl-
der offentlige myndigheder under Grønlands selvstyre og kommunerne.
Endvidere fremgår det af ombudsmandsloven, at ombudsmanden i visse tilfælde kan
bestemme, at selskaber mv., som ved lov eller administrativ beslutning inddrages un-
der de regler eller principper, der gælder for den offentlige forvaltning, skal være om-
fattet af ombudsmandens virksomhed.
Når ombudsmanden modtager en klage, bliver klagen nøje gennemgået.
Langt størstedelen af de indkomne henvendelser er klager over myndigheder, som fal-
der under ombudsmandens kompetence. Ombudsmanden modtager imidlertid også
klager over myndigheder og private, hvor ombudsmanden af forskellige årsager ikke
kan behandle klagen.
Når ombudsmanden modtager en klage undersøges det derfor først, om den myndig-
hed eller virksomhed, der klages over, falder ind under ombudsmandens kompetence.
Hvis myndigheden eller virksomheden, der klages over, falder uden for ombudsman-
dens virksomhed, er der ikke grundlag for at iværksætte en nærmere undersøgelse af
klagens indhold.
Når ombudsmanden modtager en klage, som ombudsmanden ikke kan behandle, skriver
ombudsmanden til klageren og oplyser om, hvorfor ombudsmanden ikke kan behandle
klagen.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0019.png
19
Nedenfor følger en gennemgang af klager over myndigheder og private mv., som om-
budsmanden af forskellige årsager ikke kan behandle.
Klager over statens forvaltning i Grønland
Det fremgår af ombudsmandslovens § 7, stk. 1, 1. pkt., at ombudsmandens virksomhed
omfatter alle dele af den offentlige forvaltning under Grønlands selvstyre og kom-
munerne.
Det fremgår i overensstemmelse hermed af bemærkningerne til ombudsmandslovens
§ 7, at statens forvaltning i Grønland ikke er undergivet Ombudsmanden for Inatsisar-
tuts kompetence, men er omfattet af Folketingets Ombudsmands kompetence. Om-
budsmanden kan derfor ikke behandle klager over myndigheder, som ikke hører under
Grønlands selvstyre og kommunerne.
Klager over Inatsisartut
Det følger ligeledes af ombudsmandslovens § 7, at ombudsmanden ikke har kompeten-
ce i forhold til Inatsisartut og dets udvalg.
Ombudsmanden kan som følge af sin uafhængighed af Inatsisartut ikke tage stilling til
den virksomhed, som Inatsisartut udfører, hvorfor de stående udvalg under Inatsisar-
tut eller adhoc udvalg nedsat af Inatsisartut falder uden for ombudsmandens virksom-
hed. Administrationen i Inatsisartut falder tilsvarende uden for ombudsmandens virk-
somhed.
Klager over private erhvervsdrivende
Private erhvervsdrivende vil som udgangspunkt ikke være omfattet af ombudsman-
dens kompetence, da disse ikke er en del af den offentlige forvaltning under Grønlands
selvstyre og kommunerne.
Ombudsmanden vil derfor almindeligvis være afskåret fra at behandle en klage over
private erhvervsdrivende. Ombudsmanden forsøger i stedet at hjælpe borgeren videre
ved at henvise til en klageinstans eller eventuel tilsynsmyndighed, som kan behandle en
klage over en privat erhvervsdrivende.
Ombudsmanden kan i medfør af § 7, stk. 3, i ombudsmandsloven bestemme, at selska-
ber mv., som ved lov eller administrativ beslutning inddrages under de regler eller prin-
cipper, der gælder for den offentlige forvaltning, skal være omfattet af ombudsman-
dens virksomhed.
Som et nyere eksempel kan det nævnes, at ombudsmanden den 17. februar 2017 har
besluttet, at Greenland Business A/S skal være omfattet af ombudsmandens virksom-
hed på områder, hvor selskabet varetager opgaver efter erhvervsfremmeloven. Bag-
grunden herfor er nærmere beskrevet i ombudsmandens beretning for 2017, afsnit 1.3.
I visse tilfælde kan ombudsmanden behandle klager over selvstyre- og kommunalt eje-
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0020.png
20
de virksomheder. En nærmere gennemgang af ombudsmandens kompetence over for
selvstyre- og kommunalt ejede virksomheder fremgår af ombudsmandens beretning
for 2016, afsnit 3.2.
Endvidere har ombudsmanden mulighed for at gennemføre inspektioner på visse pri-
vate institutioner. Med ændringen af ombudsmandsloven i 2017 fik ombudsmanden
udvidet sin virksomhed til også at omfatte børns forhold på private institutioner, som
varetager opgaver i forhold til børn. Inspektioner gennemføres normalt som led i om-
budsmandens generelle virksomhed og ikke på baggrund af en konkret klage.
Klager over fagforeninger
Ombudsmanden modtager også henvendelser fra borgere, der er utilfredse med deres
faglige organisation. Det kan være klager over manglende besvarelse af medlemmer-
nes henvendelser eller konkrete tilkendegivelser fra den faglige organisation mv.
Ombudsmanden kan ikke behandle en klage over en faglig organisation, da en faglig or-
ganisation ikke er en del af den offentlige forvaltning.
Ønsker om erstatning
Ombudsmanden modtager endvidere henvendelser fra borgere, der giver udtryk for, at
de ønsker at få en erstatning fra en offentlig myndighed.
Ombudsmanden tager efter fast praksis ikke stilling til, om en myndighed er erstat-
ningspligtig over for en borger. Sådanne henvendelser henviser ombudsmanden til af-
klaring ved domstolene.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0021.png
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0022.png
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0023.png
3
23
OFFENTLIGGJORTE SAGER
3.1 Ikke kritik i sag om vandkraft (2018-1)
Et privat selskab klagede den 12. marts 2018 til ombudsmanden over det daværende
Departement for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Energis (herefter departementet)
behandling af selskabets ansøgning om tilladelse til gennemførelse af forundersøgelse
af vandkraftpotentiale ved Nanortalik.
Det private selskab modtog den 21. december 2017 afslag på selskabets ansøgning
med den begrundelse, at det ansøgte område allerede var reserveret til Nukissiorfiit.
Selskabet gjorde gældende, at sagen ikke var blevet behandlet i overensstemmelse
med ligebehandlingsprincipperne, og at departementet efter indgivelsen af selskabets
ansøgning skulle have taget særlige hensyn til Nukissiorfiit. Selskabet var derudover
af den opfattelse, at selskabet havde søgt om tilladelse til det pågældende område før
Nukissiorfiit, og at Nukissiorfiit på et tidligere tidspunkt havde oplyst, at Nukissiorfiit
ikke havde interesse i det pågældende område.
Ombudsmanden fandt, at departementet ikke havde handlet i strid med gældende
retsregler eller retsgrundsætninger.
Ombudsmanden lagde vægt på, at Grønlands selvstyre har eneret til forundersøgel-
se af vandkraftpotentiale til produktion af energi, og at Grønlands selvstyre udnytter
denne eneret gennem bl.a. det selvstyreejede selskab Nukissiorfiit. Ombudsmanden
fandt på denne baggrund, at selskabet og Nukissiorfiit ikke var ”lige” efter loven.
Ombudsmanden fandt derudover, at spørgsmålet om, hvem der først søgte om tilladel-
se til gennemførelse af forundersøgelse ikke var afgørende i denne sag. Ombudsman-
den lagde vægt på, at Naalakkersuisut har en skønsmæssig hjemmel til at meddele eller
helt at undlade at meddele tilladelse til gennemførelse af forundersøgelse. Ombuds-
manden fandt således ikke, at uenighederne mellem selskabet og departementet om
sagens faktiske omstændigheder, var afgørende i sagen.
Samlet set fandt ombudsmanden ikke, at der var udsigt til, at ombudsmanden ved at
fortsætte undersøgelsen, i væsentligere omfang ville kunne kritisere departementet.
(Svar til klager af 12. oktober 2018, j.nr. 2018-802-0010)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0024.png
24
3.2 Kommune begik væsentlige sagsbehandlingsfejl i sag
om advarsel til kommunal medarbejder (2018-2)
En kommune modtog en række klager over forholdene på en skole. Derfor afholdt kom-
munen i efteråret 2015 samtaler med skolens medarbejdere. Medarbejderne fortalte
bl.a., at der var samarbejdsproblemer mellem skolens inspektør og viceinspektør. Kom-
munen afholdt derfor en tjenstlig samtale med viceskoleinspektøren i december 2015.
Kommunen sendte herefter viceskoleinspektøren et partshøringsbrev. Brevet inde-
holdt ikke en beskrivelse af konkrete episoder, men var vedlagt et bilag, der gengav
skolens medarbejderes udtalelser på både dansk og grønlandsk. Viceskoleinspektø-
rens advokat gjorde kommunen opmærksom på, at udtalelserne efter advokatens op-
fattelse var uklare. Kommunen udarbejdede herefter en supplerende høringsskrivelse,
der uddybede kommunens forståelse af sagen, men som ikke indeholdt oplysninger om
sagens faktiske omstændigheder.
I april 2016 meddelte kommunen viceskoleinspektøren en advarsel. Viceskoleinspek-
tørens advokat klagede herefter til ombudsmanden.
Ombudsmanden udtalte, at kommunen havde begået væsentlige sagsbehandlingsfejl
ved behandlingen af sagen. Det fandt ombudsmanden kritisabelt.
Ombudsmanden fandt for det første, at partshøringen i sagen ikke var tilstrækkelig.
Ombudsmanden lagde vægt på, at bilaget til det første partshøringsbrev var uklart ud-
formet, bl.a. fordi bilaget i et væsentligt omfang indeholdt sætninger, der efter om-
budsmandens opfattelse var decideret uforståelige. Dette betød, at viceskoleinspek-
tøren ikke havde haft en rimelig mulighed for at forholde sig til sagens faktiske om-
stændigheder.
For det andet fandt ombudsmanden, at advarslen ikke var ledsaget af en korrekt be-
grundelse. Ombudsmanden lagde bl.a. vægt på, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad
havde forholdt sig til de svar på partshøringsbrevene, som kommunen havde modtaget.
Under sagens behandling skiftede viceskoleinspektøren stilling fra viceskoleinspektør
til lærer på samme skole. Kommunen gjorde på denne baggrund gældende overfor om-
budsmanden, at kommunen var afskåret fra at genoptage sagen.
Ombudsmanden var ikke enig med kommunen og henviste til, at det er almindeligt an-
taget i den juridiske litteratur, at en forvaltningsretlig sag som udgangspunkt kan gen-
optages, hvis der er grund til at formode, at en afgørelse kan omgøres. Ombudsmanden
anførte endvidere, at der gælder en uskreven retsgrundsætning om, at en myndighed
som udgangspunkt har pligt til at omgøre en ugyldig forvaltningsafgørelse.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0025.png
25
Endeligt henviste ombudsmanden til, at det er almindeligt antaget, at tilsidesættelse
af reglerne om partshøring eller begrundelse kan medføre ugyldighed.
Ombudsmanden henstillede derfor, at sagen blev genoptaget.
(Udtalelse af 24. september 2018, j.nr. 2016-321-0010)
3.3 Uacceptabel og særdeles kritisabel sagsbehandlings-
tid i sag om hjælp til barn med handicap (2018-3)
En kvinde ansøgte i september 2013 Qaasuitsup Kommunia om en støtteperson til sin
datter. Hun oplyste i den forbindelse bl.a., at hendes datter var født for tidligt og havde
haft en hjerneblødning.
I februar 2017 klagede kvinden til ombudsmanden over Qaasuitsup Kommunias sags-
behandlingstid.
K Kommune – der overtog sagen efter delingen af Qaasuitsup Kommunia den 1. januar
2018 – oplyste i forbindelse med ombudsmandens undersøgelse, at sagsbehandlings-
tiden efter kommunens opfattelse havde været meget lang og ikke i overensstemmel-
se med god forvaltningsskik. Dette skyldtes ifølge kommunen manglende medarbejde-
re på handicapområdet.
Ombudsmanden var enig med K Kommune i, at sagsbehandlingstiden i denne sag ikke
var tilfredsstillende. Efter ombudsmandens opfattelse var der tale om en uacceptabel
og særdeles kritisabel sagsbehandlingstid – uanset om der havde manglet medarbej-
dere på området.
Ombudsmanden lagde bl.a. vægt på, at der gik mere end 3 år fra ansøgningstidspunktet
til Qaasuitsup Kommunia havde taget stilling til ansøgningen og hjælpen blev iværksat
– og omkring 4 år før kommunen traf afgørelse om, at hjælpen kunne ydes efter regler-
ne om hjælp til personer med handicap.
Ombudsmanden bad K Kommune overveje, hvordan en så lang sagsbehandlingstid kun-
ne undgås fremadrettet.
Ombudsmanden fandt det endvidere meget beklageligt, at K Kommune undlod at frem-
sende en række af sagens akter – som Qaasuitsup Kommunia tidligere havde sendt til
Det Sociale Ankenævn – til ombudsmandsembedet, da ombudsmanden anmodede her-
om i forbindelse med behandlingen af sagen.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0026.png
26
Da der efter ombudsmandens opfattelse var begået fejl og forsømmelser af større be-
tydning i sagen, underrettede ombudsmanden Lovudvalget i Inatsisartut og kommunal-
bestyrelsen i K Kommune i henhold til § 23 i inatsisartutlov nr. 8 af 3. december 2009 om
Ombudsmanden for Inatsisartut. Klagen blev indgivet, inden den nye ombudsmandslov
(inatsisartutlov nr. 7. af 1. juni 2017 om Ombudsmanden for Inatsisartut) trådte i kraft
den 1. juli 2017, og blev derfor behandlet efter den gamle ombudsmandslov fra 2009.
(Udtalelse af 10. december 2018, j.nr. 2017-104-0047)
3.4 Kritisabel sagsbehandlingstid i sag om tilbagekaldelse
af samtykke til anbringelse uden for hjemmet (2018-4)
I slutningen af 2011 anbragte K1 Kommune et barn på 13 år uden for hjemmet med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren. Forældremyndighedsindehaveren
trak efterfølgende i maj og juni 2012 sit samtykke til anbringelsen tilbage, og anmode-
de om, at barnet blev hjemgivet.
I marts 2013 flyttede forældremyndighedsindehaveren, og sagen blev sendt til K2
Kommune, der overtog sagsbehandlingen. K2 Kommune nåede dog ikke at træffe af-
gørelse, før forældremyndighedsindehaveren i oktober 2014 flyttede til K3 Kommune.
Forældremyndighedsindehaveren klagede i marts 2015 til ombudsmanden over, at an-
bringelsen havde været ulovlig, siden hun i 2012 trak sit samtykke tilbage, idet der ikke
siden da var truffet afgørelse om anbringelse uden samtykke.
I juli 2016 – 2 måneder før barnet fyldte 18 år - traf K3 Kommune afgørelse om, at bar-
net ikke kunne hjemgives, men at hun skulle være anbragt uden for hjemmet uden sam-
tykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Ombudsmanden fandt det kritisabelt, at K1 Kommune ikke var i besiddelse af fyldest-
gørende skriftlig dokumentation for sagens forløb. Ombudsmanden fandt det dog po-
sitivt, at K1 Kommune oplyste ombudsmanden om, at forvaltningen var i gang med at
forbedre og optimere kommunens sagsgange ved udarbejdelse af retningslinjer og pro-
cedurer for sagsbehandlingen for at forebygge lignende mangler i sagsbehandlingen
fremadrettet.
Ombudsmanden konstaterede, at det som følge af den mangelfulde sagsdokumenta-
tion bl.a. var uklart, hvad der var foregået i sommeren 2012 efter at forældremyndig-
hedsindehaveren trak sit samtykke tilbage. K1 Kommune oplyste, at barnet var blevet
hjemgivet, mens forældremyndighedsindehaveren oplyste, at der ikke var tale om en
hjemgivelse, men om et længerevarende sommerferieophold i hjemmet.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0027.png
27
Ombudsmanden kunne dog ikke lægge til grund, at K1 Kommune i løbet af sommeren
2012 traf en afgørelse, hvori kommunen tog stilling til, at forældremyndighedsindeha-
veren havde trukket sit samtykke til anbringelsen tilbage.
Det var ombudsmandens vurdering, at K1 Kommunes mangelfulde sagsdokumentation
måtte antages at have haft betydning for de to efterfølgende kommuners mulighed for
at danne sig et overblik over sagen og dermed også for disse kommuners sagsbehand-
lingstid.
I forbindelse med sagens behandling ved ombudsmanden oplyste K3 Kommune, at det
var ”dybt beklageligt”, at kommunen ikke havde behandlet forældremyndighedsindeha-
verens tilbagetrækning af samtykke til anbringelse uden for hjemmet. Ombudsmanden
var enig med K3 Kommune i, at sagsbehandlingstiden ikke var tilfredsstillende.
Der gik således samlet set mere end 4 år fra forældremyndighedsindehaveren trak sit
samtykke tilbage, til K3 Kommune traf afgørelse i sagen.
Ombudsmanden konkluderede, at både K1 Kommunes, K2 Kommunes og K3 Kommu-
nes sagsbehandlingstid var kritisabel. Ved vurderingen af sagsbehandlingstiden lag-
de ombudsmanden bl.a. vægt på den tid, som kommunerne hver især havde sagen un-
der behandling. Ombudsmanden lagde også vægt på, at en anbringelse uden for hjem-
met, uden forældremyndighedsindehaverens samtykke, er en meget indgribende for-
anstaltning.
Ombudsmanden bemærkede herudover bl.a., at K2 Kommune indkaldte forældremyn-
dighedsindehaveren til flere møder for at få den pågældende til at samarbejde, men
at det var uklart, hvorvidt K2 Kommune havde foretaget nogen væsentlige sagsskridt
som følge af, at forældremyndighedsindehaveren havde trukket sit samtykke tilbage.
Ombudsmanden udtrykte dog forståelse for, at kommunerne ud fra deres kontakt med
forældremyndighedsindehaveren under sagens behandling, kunne have været i tvivl
om, hvad forældremyndighedsindehaveren ønskede, at kommunerne skulle gøre.
Ombudsmanden påpegede endelig, at den lange sagsbehandlingstid bl.a. betød, at for-
ældremyndighedsindehaveren havde været afskåret fra at klage over anbringelsen
til Det Sociale Ankenævn, hvilket efter ombudsmandens opfattelse var en afgørende
svækkelse af forældremyndighedsindehaverens retssikkerhed.
(Udtalelse af 21. december 2018, j.nr. 2015-907-0014)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0028.png
28
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0029.png
4
29
ANDRE SAGER
4.1 Surrogatanbringelse af unge efter retsplejeloven
Den 30. april 2015 afgav ombudsmanden en udtalelse på baggrund af en undersøgel-
se af en kommunes håndtering af en sag om tilbageholdelse af en mindreårig i surrogat
efter retsplejeloven.
Kommunen fremfandt ikke en surrogatplads til den mindreårige, som derfor var tilba-
geholdt i anstalt i over 20 dage, hvor den pågældende tog sit eget liv.
På grund af en helt utilstrækkelig sagsbehandling ved kommunen fandt ombudsman-
den med henvisning til blandt andet Børnekonventionen kommunens håndtering af sa-
gen yderst kritisabel.
I fortsættelse heraf deltog ombudsmanden den 18. juni 2015 i et fællesmøde med det
daværende Departement for Familie, Ligestilling og Sociale Anliggender (herefter de-
partementet), Kriminalforsorgen i Grønland og Politimesteren i Grønland.
Der blev på mødet skabt en fælles forståelse for problemstillingen og behovet for bed-
re og mere præcis vejledning, og det blev aftalt, at departementet ville påbegynde ar-
bejdet med udarbejdelse af en vejledning til brug i kommunerne ved surrogatanbringel-
sessager.
På den baggrund blev sagen omtalt i ombudsmandens beretning for 2015, 2016 og
2017.
Den 30. oktober 2018 modtog ombudsmanden departementets vejledning om surroga-
tanbringelse af mindreårige efter retsplejeloven.
Ombudsmanden takkede den 8. november 2018 for den fremsendte vejledning, som
ombudsmanden tog til efterretning.
Ombudsmanden anså herefter sagen for afsluttet.
(J.nr. 2015-905-0025)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0030.png
30
4.2 Når forvaltningen behandler sagen igen
En borger havde af flere omgange søgt om aktindsigt i sit barns socialsag hos selvsty-
rets Centrale Rådgivningsenhed og en kommune. Borgeren kunne dog ikke få aktind-
sigt i alt det materiale, som den pågældende ønskede, og borgeren klagede derfor til
ombudsmanden.
Ombudsmanden kontaktede Den Centrale Rådgivningsenhed, der oplyste, at klager
over rådgivningsenheden kunne indgives til det daværende Departement for Sociale
Anliggender, Familie, Ligestilling og Justitsvæsen (herefter departementet).
Ombudsmanden oversendte derfor klagen til departementet med henvisning til, at det
fremgår af inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Ombudsmanden for Inatsisartut, at
ombudsmanden ikke kan behandle klager over forhold, som kan påklages til en anden
forvaltningsmyndighed, før den øverste administrative myndighed har truffet afgørel-
se.
Departementet meddelte efterfølgende borgeren, at borgeren efter departementets
opfattelse ikke havde ret til aktindsigt efter reglerne i sagsbehandlingsloven – men at
borgeren kunne få aktindsigt efter reglerne i offentlighedsloven.
Ombudsmanden stillede endvidere en række spørgsmål til kommunen om håndteringen
af borgerens anmodninger om aktindsigt.
Kommunen svarede ombudsmanden, at sagen tidligere var blevet fejlagtigt behandlet
af kommunen – og at det nu var kommunens opfattelse, at borgeren rettelig skulle have
aktindsigt i det ønskede materiale.
Som udgangspunkt vil ombudsmanden stoppe behandlingen af en klage, hvis en myn-
dighed giver borgeren medhold, efter at der er klaget til ombudsmanden. Ombudsman-
den foretog sig derfor heller ikke yderligere i forhold til kommunens behandling af akt-
indsigtssagen.
(J.nr. 2017-102-0011 og 2017-102-0012)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0031.png
31
4.3 Når parterne er uenige om sagens faktum
Ombudsmanden behandler klager over alle dele af den offentlige forvaltning under
Grønlands selvstyre og kommunerne. Som led i sin behandling kan ombudsmanden un-
dersøge enhver institution eller virksomhed samt ethvert andet tjenestested, der hø-
rer under ombudsmandens virksomhed.
Ombudsmanden undersøger, om myndigheder eller personer, der er omfattet af om-
budsmandens virksomhed, handler i strid med gældende ret eller på anden måde gør
sig skyldige i fejl eller forsømmelse ved udførelsen af deres opgaver. Ombudsmanden
kan blandt andet undersøge, om myndighederne har handlet i overensstemmelse med
god forvaltningsskik.
I 2016 igangsatte ombudsmanden på den baggrund en undersøgelse efter at have mod-
taget en klage fra et forældrepar. Parret oplyste, at de havde følt sig presset af kom-
munens medarbejdere til at give samtykke til anbringelse af deres barn uden for hjem-
met. Parret oplyste, at kommunens medarbejdere havde sagt, at forældrene ikke ville
kunne se deres barn under anbringelsen, hvis forældrene ikke gav deres samtykke til
anbringelsen.
Efter adskillige henvendelser oplyste kommunen til ombudsmanden, at kommunens
medarbejdere ikke havde udtrykt sig som oplyst af forældreparret. Kommunen bekla-
gede samtidig, hvis forældreparret fejlagtigt havde fået dette indtryk.
Ombudsmanden afsluttede herefter undersøgelsen med henvisning til, at ombudsman-
den ikke havde tilstrækkeligt grundlag for at kunne vurdere sagens faktiske omstæn-
digheder på grund af divergerende opfattelser hos sagens parter af faktum i sagen.
Sagsbehandlingen hos ombudsmanden foregår som altovervejende hovedregel på
skriftligt grundlag. Ombudsmanden har normalt ikke mulighed for at afhøre vidner, og
en endelig afklaring af en sådan sag vil således ikke kunne ske inden for rammerne af
en ombudsmandsundersøgelse.
(J.nr. 2016-907-0018)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0032.png
32
4.4 Ikke krav på tjenestemandspension ved ansættelse på
tjenestemandslignende vilkår
En borger klagede i 2017 til ombudsmanden over en afgørelse, som vedkommende
havde fået fra det daværende Departement for Uddannelse, Kultur, Forskning og Kirke
(herefter departementet) om afslag på tjenestemandspension. Borgeren havde i en pe-
riode på 12 år i perioden 1992-2004 været ansat på tjenestemandslignende vilkår og
mente at have ret til tjenestemandspension. Borgeren understøttede bl.a. dette med,
at pågældende havde modtaget flere breve fra ansatte i departementet, der bekræfte-
de pågældendes ret til tjenestemandspension.
På baggrund af klagen anmodede ombudsmanden departementet om sagens akter. Ef-
ter adskillige rykkere modtog ombudsmanden akterne i februar 2018.
Efter at have gennemgået sagens akter fandt ombudsmanden ikke, at der var udsigt til,
at ombudsmanden ved en nærmere undersøgelse af sagen i afgørende grad ville kun-
ne kritisere departementets afgørelse om, at borgeren ikke var berettiget til tjeneste-
mandspension i den angivne periode på 12 år eller til anden arbejdsgiver betalt pensi-
onsopsparing grundet ansættelse på tjenestemandslignende vilkår.
Ombudsmanden lagde vægt på, at ansættelse på tjenestemandslignende vilkår på da-
værende tidspunkt ikke berettigede til oppebæring af arbejdsgiverbetalt pension.
Ombudsmanden fandt ikke, at departementets breve gennem årene ændrede afgøren-
de på dette forhold, dels fordi brevene ikke skaber en direkte adkomst til pension, dels
fordi der i brevene var uklarheder om en eventuel pensionsdækning.
Ombudsmanden tog ikke stilling til spørgsmålet om, hvorvidt borgeren ved de mange
breve fra departementet var blevet bibragt en anden opfattelse af pågældendes pen-
sionsdækning på en sådan måde, at departementet eller borgerens tidligere arbejdsgi-
ver kunne ifalde erstatningspligt herfor.
Ombudsmanden henviste i stedet borgeren til at få dette spørgsmål prøvet ved dom-
stolene.
(J.nr. 2017-311-0042)
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0033.png
33
I september rejste et inspektionshold fra ombudsmanden til
Qaqortoq for at besøge døgninstitutionen Ivaaraq.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0034.png
34
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0035.png
5
35
MEDDELELSER EFTER
OMBUDSMANDSLOVENS § 11
Efter § 11 i inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Ombudsmanden for Inatsisartut
skal jeg give Inatsisartut og Naalakkersuisut meddelelse, hvis jeg bliver opmærksom
på mangler ved gældende love vedtaget af Inatsisartut, gældende landstingslove, land-
stingsforordninger eller administrative bestemmelser. Tilsvarende skal jeg give kom-
munalbestyrelsen meddelelse med hensyn til mangler ved kommunale bestemmelser.
Efter denne bestemmelse gav jeg følgende meddelelser til Lovudvalget i Inatsisartut
og Naalakkersuisut:
Forretningsorden for Naalakkersuisut
Den 23. oktober 2018 gav jeg meddelelse til Lovudvalget i Inatsisartut og Naalakker-
suisut om, at § 1, stk. 1, i selvstyrets bekendtgørelse nr. 18 af 9. november 2017 om
forretningsorden for Naalakkersuisut ikke er forståelig på grønlandsk.
Den grønlandske version af § 1, stk. 1, lyder således:
”Pisinnaatitaaffiit, Naalakkersuisut Inatsisartut inatsisaat malillugu suliassa-
qartitaapput, imaluunniit naalakkersuisunut ilaasortaq aalajangersimasoq inat-
sisartut inatsisaatigut, landstingip inatsisaatigut imaluunniit inatsisartut peq-
qussutaatigut suliassaqartitaavoq, Naalakkersuisut Namminersorlutik Oqartus-
sat inatsisinik atuutsitsineranni oqartussaaffimmik suliassaqartitaasutut isigi-
neqarput.”
Den danske version af § 1, stk. 1, lyder således:
”Beføjelser, som efter en Inatsisartutlov er tillagt Naalakkersuisut, eller som ved
en Inatsisartutlov, landstingslov eller en landstingsforordning er tillagt et be-
stemt medlem af landsstyret, anses som tillagt Naalakkersuisut som Selvstyrets
udøvende myndighed.”
Jeg tilkendegav i min meddelelse, at den grønlandske version af bestemmelsen med
den nuværende formulering ikke giver mening.
Jeg oplyste samtidig, at jeg med meddelelsen ikke havde taget stilling til oversættel-
sen af den resterende del af bekendtgørelsesteksten.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0036.png
36
Magtanvendelsesloven
Den 21. december 2018 gav jeg meddelelse til Lovudvalget i Inatsisartut og Naalakker-
suisut om en uoverensstemmelse mellem den grønlandske og danske version af § 20,
stk. 1, og § 31, stk. 4, i inatsisartutlov nr. 1 af 21. november 2013 om magtanvendelse
inden for det sociale område med senere ændringer (herefter magtanvendelsesloven).
1. Den grønlandske version af magtanvendelseslovens § 20, stk. 1, lyder således:
”Ulloq unnuarlu paaqqinniffinni, aamma ulloq unnuarlu paaqqinniffinni isuman-
naallisakkani § 5 naapertorlugu timikkut pissaanermik atuinermi, ulloq unnuar-
lu paaqqinniffiup pisortaata taassumaluunniit tullersortaata paasissutissat tul-
liuttut nalunaaruteqarnermut immersugassamut siunertamut tamatumunnga
suliarineqartumut nalunaaquttap akunneri 24-t qaangiutsinnagit nalunaarsus-
savai: […]”
Den danske version af magtanvendelseslovens § 20, stk. 1, lyder således:
”Ved fysisk magtanvendelse efter § 5, herunder nødværge og nødret efter kri-
minallovens kapitel 2, på døgninstitutioner herunder sikrede døgninstitutioner,
skal døgninstitutionens leder eller dennes stedfortræder inden for 24 timer re-
gistrere følgende oplysninger på et indberetningsskema udarbejdet til dette
formål: […]” [min understregning]
I den grønlandske version af bestemmelsen er formuleringen ”herunder nødværge og
nødret efter kriminallovens kapitel 2” således udeladt.
2. Den grønlandske version af magtanvendelseslovens § 31, stk. 4, lyder således:
”Najugaqarfittut ulluuneraniluunniit neqeroorummi pisortap, imaluunniit suli-
sup, pisortamit taamatut iliornissamut piginnaatinneqartup matunik ammaas-
sutit immikkut ittut inummut ataatsimut arlaqartunulluunniit atorsinnaagai
kommunalbestyrelsi aalajangiisinnaavoq, imaappat […]”
Den danske version af magtanvendelseslovens § 31, stk. 4, lyder således:
”Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at lederen af et bo- eller dag-
tilbud eller den ansatte, deraf lederen bemyndiges dertil kan anvende særlige
døråbnere ved yderdøre for en eller flere personer i en afgrænset periode, når
[…]” [min understregning]
I den grønlandske version af bestemmelsen er formuleringerne ”ved yderdøre” og ”i en
afgrænset periode” dermed udeladt.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0037.png
37
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0038.png
38
Alderdomshjemmet i Qaanaaq fik i april besøg af et inspektions-
hold fra ombudsmanden.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0039.png
6
39
INSPEKTIONER
Generelt om inspektioner
Formålet med ombudsmandens inspektioner er at undersøge, om de enkelte institutio-
ner tager sig godt af beboerne og overholder de regler, der gælder for den enkelte insti-
tution. Under inspektionerne kigges der også på lokalerne, og inspektionsholdet taler
med både ledelse, medarbejdere, beboere og disses pårørende.
Institutionerne bliver normalt varslet skriftligt i god tid forud for en inspektion, men
ombudsmanden kan også gennemføre uanmeldte inspektioner.
Efter inspektionen udarbejdes der en rapport. Heri beskrives hvilke problemstillinger
inspektionsholdet blev opmærksom på under besøgene. Endvidere fremgår anbefalin-
ger til den enkelte institution af inspektionsrapporten.
Derudover kan en inspektion give anledning til, at ombudsmanden henvender sig til
selvstyrets myndigheder eller til en kommunalbestyrelse.
Oversigt over inspektioner i 2018
Nedenfor følger en oversigt over årets inspektioner, efterfulgt af en kort omtale af
hver inspektion. Inspektionsrapporterne kan læses i deres helhed på embedets hjem-
meside www.ombudsmand.gl.
Dato
Institution
Institu-
tionstype
Børneret-
tighedsin-
stitutionen
MIO deltog
Antal sam-
taler med
beboere
Antal sam-
taler med
medarbej-
dere
Antal sam-
taler med
pårørende
6. marts
2018
PITU –
Afdeling i
Nuuk
PITU -
Afdeling i
Tasiilaq
Alderdoms-
hjemmet i
Qaanaaq
Meeqqat
Angerlar-
simaffiat
Ivaaraq
Selvejende
døgninstitu-
tion for børn
og unge
Selvejende
døgninstitu-
tion for børn
og unge
Alderdoms-
hjem
Ja
3
7
0
5. april
2018
Ja
3
3
0
26. april
2018
25.-27. sep-
tember
2018
Nej
5
5
0
Handicap-
institution
Nej
0
17
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0040.png
40
Den selvejende døgninstitution PITU
Den 6. marts og 5. april 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en in-
spektion af den selvejende institution PITU’s afdelinger i henholdsvis Nuuk og Tasiilaq.
Inspektionen var embedets første inspektion af en privat døgninstitution.
1
Inspektionsholdet fik overordnet et positivt indtryk af PITU som en institution, hvor
der er fokus på at skabe trygge og hjemlige rammer for beboerne. Enkelte forhold gav
imidlertid anledning til bemærkninger.
Fælles for de to afdelinger i Nuuk og Tasiilaq fandt inspektionsholdet, at det ikke var i
overensstemmelse med døgninstitutionsbekendtgørelsen, at institutionerne ikke var
indrettet således, at hvert barn havde eget værelse.
Endvidere kunne det konstateres, at PITU ikke havde modtaget reviderede handlepla-
ner for seks af beboerne på afdelingen i Nuuk og for alle 4 beboere i Tasiilaq. De ansvar-
lige kommuner blev gjort opmærksomme herpå.
Særligt for PITU’s afdeling i Nuuk
Det blev bl.a. konstateret, at der var medicin, der ikke blev opbevaret i et aflåst medi-
cinskab, at medarbejderne ikke havde fået udleveret en kopi af magtanvendelsesloven,
og at beboere og pårørende ikke blev orienteret om magtanvendelsesloven.
Det blev derudover anbefalet i inspektionsrapporten, at PITU løbende sørger for at væ-
re i besiddelse af opdaterede kontaktoplysninger på beboernes forældre.
Kort efter inspektionen i Nuuk skrev PITU, at institutionen havde taget de anførte for-
hold til sig. PITU skrev bl.a., at institutionen fremover opbevarer medicinen i et aflåst
skab, at magtanvendelsesloven var blevet udleveret til medarbejderne, ligesom institu-
tionen var gået i gang med at orientere beboere og forældre om reglerne i magtanven-
delsesloven. Institutionen oplyste derudover, at PITU var gået i gang med at indhente
kontaktoplysninger på samtlige beboeres forældre.
Ombudsmanden anså herefter sagen om inspektionen af PITU’s afdeling i Nuuk for af-
sluttet.
Særligt for PITU’s afdeling i Tasiilaq
Det blev i inspektionsrapporten kritiseret, at der i to tilfælde ikke var sket indberet-
ning af magtanvendelse. Det blev henstillet, at PITU sikrer, at magtanvendelse frem-
over i alle tilfælde bliver indberettet i overensstemmelse med magtanvendelsesloven.
Efter inspektionen skrev PITU, at ledelsen havde gennemgået magtanvendelsesloven
med institutionens medarbejdere.
1
Ved ændring af ombudsmandsloven, som trådte i kraft den 1. juli 2017, fik ombudsmanden mulighed
for at undersøge børns forhold på private institutioner mv., som varetager opgaver umiddelbart i for-
hold til børn.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0041.png
41
Ombudsmanden anså herefter sagen om inspektionen af PITU’s afdeling i Tasiilaq for
afsluttet.
Alderdomshjemmet i Qaanaaq
Den 26. april 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en inspektion
af Alderdomshjemmet i Qaanaaq. Den 18. september 2018 blev et udkast til en rapport
om inspektionen sendt til Alderdomshjemmet og Avannaata Kommunia.
Ombudsmanden modtog kommunens bemærkninger til rapportudkastet den 28. de-
cember 2018. Den endelige udgave af rapporten vil derfor først foreligge i 2019.
Meeqqat Angerlarsimaffiat Ivaaraq
Den 1. og 2. maj 2017 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en inspekti-
on af Meeqqat Angerlarsimaffiat Ivaaraq, der er en døgninstitution i Qaqortoq for børn,
unge og voksne med handicap.
Under inspektionen oplyste flere medarbejdere og pårørende, at personalemangel til
tider var et væsentligt problem på institutionen – særligt i weekender og i dagene om-
kring lønudbetaling, hvor der kunne være medarbejdere, der ikke mødte på arbejde.
Som følge heraf manglede medarbejderne nogle gange tid til at hjælpe institutionens
beboere med toiletbesøg, bad og aktiviteter.
Ombudsmanden beskrev disse oplysninger som særdeles bekymrende i min rapport
om inspektionen.
I september 2018 foretog et inspektionshold fra ombudsmanden et opfølgende besøg
på Ivaaraq.
I rapporten fra denne inspektion skrev ombudsmanden, at det nu var mit indtryk, at bå-
de problemerne med udeblivelser blandt medarbejderne – og de deraf følgende konse-
kvenser for beboerne – var klart mindre end under inspektionen i maj 2017. Ombuds-
manden betegnede denne forbedring som meget positiv.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0042.png
42
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0043.png
7
43
BESØG OG REJSER
Inspektion af PITU Nuuk
Den 6. marts 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en varslet in-
spektion af døgninstitutionen PITU’s afdeling i Nuuk.
Inspektion af PITU Tasiilaq
Den 5. april 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en varslet in-
spektion af døgninstitutionen PITU’s afdeling i Tasiilaq.
Informationskampagne i Tasiilaq
Medarbejdere fra ombudsmanden besøgte Tasiilaq den 6. april 2018, Kuummiit den 10.
april 2018 og Kulusuk den 17. april 2018. Alle steder var der mulighed for at tale med
ombudsmandens medarbejdere.
Inspektion af alderdomshjemmet i Qaanaaq
Den 26. april 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden en varslet in-
spektion af Alderdomshjemmet i Qaanaaq.
Informationskampagne i Qaanaaq
Medarbejdere fra ombudsmanden besøgte Siorapaluk den 27. april 2018, Qeqertat
den 29. april 2018 og Qaanaaq den 1. maj 2018. Alle steder var der mulighed for at tale
med ombudsmandens medarbejdere.
Undervisning i Qaanaaq
Den 2. maj 2018 underviste en medarbejder fra ombudsmanden medarbejdere ved
Avannaata Kommunias forvaltning i Qaanaaq i forvaltningsret.
Undervisning af studerende på Ilisimartusarfik om embedet
Den 3. maj 2018 underviste min retschef studerende på socialrådgiveruddannelsen på
Ilisimatusarfik (Grønlands Universitet). Emnet var ombudsmandens opgaver og virke i
bred forstand.
Lagtingets Lovudvalg
Den 11. maj 2018 besøgte 6 medlemmer af Færøernes Lagtings Lovudvalg mig. Udval-
get havde i forbindelse med en tjenesterejse til Grønland ønsket at høre om mit embe-
de.
Besøg af Inatsisartut
Den 22. maj 2018 besøgte et antal medlemmer af Inatsisartut mig. Det var Hans Enok-
sen, der som nyvalgt Formand for Inatsisartut havde taget initiativ til besøget.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0044.png
44
Møde med to nye borgmestre
Den 23. – 25. maj 2018 mødtes jeg med borgmester Ane Hansen, Kommune Qeqertalik,
og borgmester Palle Jeremiassen, Avannaata Kommunia.
Møderne kom i stand på mit initiativ, idet jeg ønskede at skabe de bedste mulige vilkår
for et fremtidigt samarbejde mellem de nye kommuner og mit embede. Jeg præsente-
rede embedet og beskrev de typiske sager og almindeligt forekommende udfordringer,
som jeg om mine medarbejdere kan have i forhold til kommunerne. På den baggrund
drøftede borgmestrene og jeg centralt forankret samarbejde mellem den enkelte kom-
mune og mit embede, og begge kommuner udpegede en person på direktionsniveau
som ombudsmandsembedets faste kontaktperson.
Retten i Grønland
Den 31. maj 2018 mødtes mine medarbejdere med souschefen fra Retten i Grønland
samt et antal af rettens sagsbehandlere og kontorpersonale, der som led i en ekskursi-
on havde ønsket at høre lidt om ombudsmandens arbejde og se embedets kontorloka-
ler i det gamle Herrnhuthus.
Møde med Hans Enoksen
Den 1. juni 2018 aflagde jeg efter invitation fra Hans Enoksen, Formand for Inatsisar-
tut, et besøg på dennes kontor. På mødet gav jeg en generel orientering om embedets
virke og foreliggende opgaver.
Tildeling af Nersornaat
Den 22. juni 2018 tildelte Det Grønlandske Selvstyre mig Nersornaat i guld ved en ce-
remoni i Hans Egedes Hus. Formand for Inatsisartut, Hans Enoksen, forestod medalje-
overrækkelsen.
Nordisk ombudsmandsmøde
Den 22. – 24. august 2018 deltog jeg og min retschef i Nordisk Ombudsmandsmøde i
Helsinki. De nordiske ombudsmandsmøder afvikles hvert andet år i de nordiske lande
på skift med deltagelse af ombudsmænd samt enkelte centrale chefer og sagsbehand-
lere fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Færøerne og Grønland. På møderne gives en
status fra de enkelte ombudsmandsembeder, og efter grundige oplæg fra skiftende
ombudsmænd diskuteres emner af mere generel, fremadrettet og principiel karakter.
Undervisning i Kommune Qeqertalik og Avannaata Kommunia
Den 18.-20. september 2018 forestod jeg og en af mine fuldmægtige undervisning i
forvaltningsret for medarbejdere og ledere ved forvaltningerne i henholdsvis Kommu-
ne Qeqertalik og Avannaata Kommunia. Undervisningen kom i stand som følge af mit
møde med borgmestrene i de respektive kommuner i maj måned.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0045.png
45
Inspektion af Meeqqat Angerlarsimaffiat Ivaaraq
Den 25. – 27. september 2018 gennemførte et inspektionshold fra ombudsmanden
med dags varsel en inspektion af døgninstitutionen Meeqqat Angerlarsimaffiat Ivaa-
raq i Qaqortoq. Inspektionen var en opfølgning på mit embedes inspektion af instituti-
onen i maj 2017.
Undervisning af studerende på Jura, offentlig ret
Den 16. november 2018 underviste min retschef og en af mine fuldmægtige de stude-
rende på den nye uddannelse Jura, offentlig ret på Ilisimatusarfik. Undervisningen tog
udgangspunkt i ombudsmandens opgaver og beføjelser, ligesom enkelte nyere sager
blev gennemgået.
Undervisning af studerende på Ilisimartusarfik
Den 4. december 2018 underviste en af mine fuldmægtige et hold studerende på sam-
fundsvidenskabelig linje på Ilisimatusarfik om ombudsmandens funktioner og opgaver.
Den 6. december 2018 modtog et hold studerende på socialrådgiveruddannelsen til-
svarende undervisning om ombudsmanden.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0046.png
46
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0047.png
8
47
PERSONALE
Jeg ansatte den 1. januar 2018 Kamilla Krogh Jensen i den stilling, som blev ledig i slut-
ningen af oktober 2017. Kamilla Krogh Jensen er juridisk kandidat fra Syddansk Uni-
versitet.
Bula Larsen opsagde sin stilling som tolk med udgangen af august måned 2018. Jeg an-
satte i stedet tolk Ole Heinrich i stillingen den 1. december 2018.
Embedet havde ved årets udgang følgende medarbejdere:
Retschef
Kim Blokbo
Cheftolk
Jørgen Hansen
Chefkonsulent
Lasse E. Risager
Specialkonsulent
Franz Amdi Hansen
Fuldmægtig
Henrik Bach
Fuldmægtig
Maliina L. Lyberth
Fuldmægtig
Kamilla Krogh Jensen
Tolk
Ole Heinrich
Sekretær
Alice Møller
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0048.png
48
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0049.png
9
200
100
49
STATISTIK
Dette kapitel indeholder hovedtallene for ombudsmandens sagsbehandling i 2018. Til
sammenligning fremgår endvidere de sammenlignelige tal fra de fire forudgående be-
retningsår.
NYE SAGER I 2018
Oprettede klagesager
Oprettede egen drift-sager
Total
Gennemførte inspektioner
Vejledninger
126
1
127
4
176
Oprettede klagesager
126
99
83
108
114
0
2014
2015
2016
2017
2018
20
Oprettede egen drift-sager
14
10
11
4
0
2014
2015
2016
5
1
2017
2018
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0050.png
50
10
Gennemførte inspektioner
5
6
5
6
4
3
0
2014
2015
2016
2017
2018
Vejledninger
200
176
141
127
100
120
99
0
2014
2015
2016
2017
2018
Afsluttede sager i 2018
De følgende opgørelser er baseret på de sager, som blev afsluttet i 2018. Opgørelser-
ne vedrører således afsluttede sager, som kan være modtaget i både 2018 og i de for-
udgående beretningsår.
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0051.png
51
Sådan endte sagerne
Ombudsmanden iværksatte en undersøgelse
Kritik, henstillinger mv.
Ikke kritik, henstillinger mv., herunder pga. myndighedens genoptagelse
Ombudsmanden hjalp borgeren videre
Ombudsmanden gennemgik klagen, men iværksatte ikke en nærmere undersø-
gelse og kunne ikke hjælpe borgeren videre
Afvist af formelle årsager
Klagen var indgivet for sent
Andre klagemuligheder var ikke udnyttet, og ombudsmanden kunne ikke hjælpe
borgeren videre
Klagen angik Inatsisartut, domstolene, rigsmyndigheder eller andre, som ikke er
omfattet af ombudsmandens kompetence
Klagen blev tilbagekaldt eller klager reagerede ikke på ombudsmandens henven-
delser
Ombudsmanden erklærede sig inhabil
Anonyme klager
Afsluttede sager i alt
Heraf egen drifts-sager
4
3
8
7
5
1
130
8
3
18
67
14
Afvist af formelle
årsager
16,2 %
Ombudsmanden
iværksatte
en undersøgelse
21,5 %
Ombudsmanden gennemgik
klagen, men iværksatte ikke
en nærmere undersøgelse
og kunne ikke hjælpe
borgeren videre
10,8 %
51,5 %
Ombudsmanden hjalp
borgeren videre
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0052.png
52
200
Afsluttede klagesager
100
119
91
117
74
122
0
2014
2015
2016
2017
2018
20
Afsluttede egen drift-sager
10
10
8
4
3
0
2014
2015
3
2016
2017
2018
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0053.png
53
Hvad dækker betegnelserne over?
Ombudsmanden iværksatte en undersøgelse
Denne kategori omfatter sager, hvor ombudsmanden har foretaget undersøgelser og
f.eks. indhentet akter og/eller en udtalelse fra den involverede myndighed.
Ombudsmanden hjalp borgeren videre
Denne kategori omfatter sager, som ombudsmanden har behandlet på en anden måde
end ved at iværksætte en undersøgelse. Det er f.eks. sager, som ombudsmanden finder
rigtigst i første omgang at oversende til den relevante myndighed til videre behandling.
Dette omfatter f.eks. sager der ikke er færdigbehandlet af myndigheden og sager, hvor
myndigheden ikke har haft lejlighed til at forholde sig til (alle) klagerens argumenter.
Kategorien omfatter også sager med rekursadgang, som stadig kan udnyttes, og hvor
ombudsmanden derfor oversender sagen til rekursmyndigheden.
Ombudsmanden gennemgik klagen, men iværksatte ikke en nærmere undersø-
gelse og kunne ikke hjælpe borgeren videre
Denne kategori omfatter sager, som ikke giver anledning til at iværksætte en undersø-
gelse eller behandle på anden måde. Det er f.eks. sager, hvori det er klart, at der indgår
en bevisvurdering, forvaltningens rent privatretlige virksomhed, bagatelsager, sager
med et politisk formål, eller sager, hvor det allerede ud fra klagen kan konstateres, at
der ikke er udsigt til kritik.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0054.png
54
Nedenstående opgørelse viser, hvem der blev klaget over, og hvordan sagerne endte
hos ombudsmanden.
Hvem blev der klaget over
1
Undersøgelser
Kritik mv.
Ikke kri-
tik mv.
Ombudsman-
den hjalp bor-
geren videre
Ombudsman-
den gennemgik
klagen, men
iværksatte ik-
ke en nærmere
undersøgelse
og kunne ikke
hjælpe borge-
ren videre
Afvist af for-
melle årsager
En eller flere kommuner
2
Departementet for
Boliger og Infrastruktur
Departementet for
Erhverv og Energi
Departementet for Finanser
og Nordisk Samarbejde
Departementet for
Fiskeri, Fangst og Landbrug
Departementet for
Sociale Anliggender og
Justitsområdet
Departementet for Sundhed
Departementet for
Uddannelse, Kultur og Kirke
Departementet for
Udenrigsanliggender
Andre myndigheder mv., der er
omfattet af ombudsmandens
kompetence
Boligklagenævnet
Det Grønlandske Pressenævn
Det Sociale Ankenævn
Greenland Business A/S
3
9
39
9
8
2
1
3
1
2
1
2
3
2
1
2
1
1
1
1
2
1
1
2
1
1
2
1
Tabellerne med hvem der blev klaget over er inddelt efter de departementer, der eksisterede ved
årets udgang, Afsluttede sager vedrørende myndigheder, der er flyttet til et andet ressortområde el-
ler nedlagt er placeret under det departement, hvor kompetencen lå ved årets udgang. Det bemærkes
at Qaasuitsup Kommunia er medtaget, selvom kommunen pr. 1. januar 2018 blev delt i henholdsvis
Avannaata Kommunia og Kommune Qeqertalik.
Der foretages en samlet optælling af alle sager vedrørende de forskellige kommuner. Dette skyldes
hensynet til klagers mulighed for at forblive anonym.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0055.png
55
Ilisimatusarfik
INI A/S
Kollegieadministrationens
Fælleskontor
Peqqissaanermik Ilinniarfik
Skattestyrelsen
Socialstyrelsen
Styrelsen for Sundhed og
Forebyggelse
Økonomi og
Personalestyrelsen
Myndigheder mv., der ikke er
omfattet af ombudsmandens
kompetence
1
1
3
2
1
1
2
1
1
2
1
2
2
8
HVAD HANDLEDE SAGERNE OM?
Nedenstående opgørelse viser sagernes fordeling på, hvem der blev klaget over, og
hvad sagerne handlede om.
Hvem blev der klaget over
Konkrete
afgørelser
Adfærd, fak-
tisk forvalt-
ningsvirk-
somhed
1
2
1
Sagsbehand- Sagsbehand-
lingstid
ling
Andet
Avannaata Kommunia
Kommune Kujalleq
Kommuneqarfik
Sermersooq
Kommune Qeqertalik
Qaasuitsup Kommunia
Qeqqata Kommunia
Departementet for
Boliger og Infrastruktur
Departementet for
Erhverv og Energi
Departementet for Finan-
ser og Nordisk Samarbejde
Departementet for Fiskeri,
Fangst og Landbrug
Departementet for
Sociale Anliggender og
Justitsområdet
1
5
11
4
2
2
3
5
11
5
3
1
1
1
3
2
1
1
4
1
2
4
1
1
2
1
1
1
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0056.png
56
Departementet for
Sundhed
Departementet for Uddan-
nelse, Kultur og Kirke
Departementet for
Udenrigsanliggender
Andre myndigheder mv., der
er omfattet af ombudsman-
dens kompetence
Boligklagenævnet
Det Grønlandske
Pressenævn
Det Sociale Ankenævn
Greenland Business A/S
Ilisimatusarfik
INI A/S
Kollegieadministrationens
Fælleskontor
Peqqissaanermik Ilinniarfik
Sagen omhandlede flere
kommuner
Skattestyrelsen
Socialstyrelsen
Styrelsen for Sundhed og
Forebyggelse
Økonomi og
Personalestyrelsen
Myndigheder mv., der ikke
er omfattet af ombudsman-
dens kompetence
1
1
3
2
1
3
1
1
2
1
1
1
3
1
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
4
2
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0057.png
57
Konkrete afgørelser
Adfærd, faktisk forvaltningsvirksomhed
Sagsbehandlingstid
Sagsbehandling
Andet
61
10
38
4
17
Andet
Sagsbehandling
3,1 %
13,1 %
46,9 %
Konkrete
afgørelser
Sagsbehandlingstid
29,2 %
7,7 %
Adfærd, faktisk
forvaltningsvirksomhed
Fejl eller forsømmelser af større betydning
Hvis ombudsmandens undersøgelse af en sag viser, at der i den offentlige forvaltning
må antages at være begået fejl eller forsømmelser af større betydning, skal ombuds-
manden give meddelelse om sagen til Lovudvalget i Inatsisartut og samtidig enten til
Naalakkersuisut eller kommunalbestyrelsen.
Det fremgår af § 23 i inatsisartutlov nr. 7 af 1. juni 2017 om Ombudsmanden for Inat-
sisartut.
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 287: Ombudsmanden for Inatsisartuts beretning for 2018
2051115_0058.png
58
I 2018 afgav ombudsmanden 2 meddelelser efter § 23 i ombudsmandsloven vedrøren-
de:
• Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug
• En kommune
Sætteombudsmandssager
I 2018 erklærede ombudsmanden sig inhabil i 5 sager, som derfor blev oversendt til be-
handling hos sætteombudsmanden, som er Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen
Sørensen.
Sætteombudsmanden afsluttede i 2018 i alt 4 sager.
Opsummering
Embedet har i 2018 oplevet en markant stigning i antallet af vejledninger. Embedet
foretog i 2018 176 vejledninger, hvilket er 56 flere end i 2017, hvor der blev foretaget
120 vejledninger. Der er således tale om en stigning på 46,6 %.
Embedet oplevede ligeledes en stigning i indkomne klager, der således steg med 16,6
% fra 108 indkomne klager i 2017 til 126 indkomne klager i 2018.
Antallet af henvendelser til embedet kan bl.a. have sammenhæng med de informations-
kampagner og inspektioner, som embedet har foretaget.
I 2018 lancerede embedet desuden en ny video med information om klagemuligheder
til embedet. Videoen er tilgængelig på embedets hjemmeside, og blev derudover vist
på KNR i løbet af december måned.
Faldet i antallet af oprettede egen driftsager skal ses på baggrund af en ændring af
ressourceanvendelsen som følge af det stigende antal af indkomne vejledninger og kla-
ger.