Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 284
Offentligt
2050038_0001.png
NOTAT
Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold (social dumping) 2012-2018
J.nr. 20185100003
SBT/DOH
Baggrund
Der har siden 2012 været afsat midler til at styrke den fælles indsats over for social
dumping. Med finanslovaftalen for 2018 blev den fælles myndighedsindsats for-
længet til og med 2019 med 72 mio. kr. i 2019.
Tabel 1 Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndighedsindsats fra 2016-2019 i
mio. kr.
2019
2016
2017
2018
72,0
I alt
72,0
81,3
72,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen om politiets og
anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Tallene i tabel 1 er pl-reguleret til 2018.
Tallene for perioden 2012-2019 findes i bilag 3, tabel 1.a
Sammenfatning
Siden den fælles myndighedsindsats mod social dumping startede, er kontrol og
tilsyn med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndig-
hederne gennemfører fælles kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
Der er fortsat fokus på at effektivisere kontrollerne, så ressourcerne bruges der,
hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere arbejder myndighe-
derne også løbende med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen
forbliver aktuel.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen
*
og politiet stadig bliver
bedre til at understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol.
Myndighederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får
mistanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myn-
dighederne blevet bedre til at besøge virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Indhold
Som led i regeringens plan ”Fra én til syv styrelser – skatteforvaltningen 2021” er SKAT
fra den 1. juli 2018 blevet erstattet af syv nye styrelser. Den fælles myndighedsindsats mod
social dumping er organisatorisk placeret i den nye Skattestyrelse, som derfor i denne og
fremadrettet vil fremgå af afrapporteringen.
*
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og po-
liti
2. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
3. Skattestyrelsens indsats mod social dumping
4. Politiets indsats mod social dumping
5. Politiets indsats over for ulovlig udenlandsk transport (cabotagekørsel)
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedrørende Arbejdstilsynets resultater
Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
Bilag 3 Årsopdelte opgørelser fra 2012
Bilag 4 Politiets indsats over for ulovlig udenlandsk transport (cabotagekørsel)
Bilag 5 Afrapportering af indsatsen mod virksomheder i CVR med udenlandsk
baggrund og/eller høj andel af udenlandske ansatte (CVR-projektet)
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået en samarbejdsafta-
le mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet i starten af 2012. Aftalen
fastlægger rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at
myndighederne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret,
hurtigt og konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne.
Aftalen er blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2019.
Myndighedsindsatsen er primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og an-
lægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen,
rengøring, autobranchen og avisdistribution, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. an-
vendes illegal arbejdskraft.
I 2018 har Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet gennemført 8 landsdækkende
aktioner og 36 regionale aktioner. Der er ved udgangen af 2018 gennemført hen-
holdsvis 54 landsdækkende aktioner og 203 regionale aktioner i alt siden 1. marts
2012.
Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen gennemfører imellem aktionerne hver især akti-
viteter over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke
om, at forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol
med udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem
anmeldelser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via
Arbejdstilsynets hjemmeside samt ved opsøgende kørsel. Skattestyrelsen har lige-
ledes løbende gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere
på baggrund af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politi-
et, som skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også,
såfremt der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for
de andre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myn-
dighed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til Skattestyrelsen og politiet, hver gang en
virksomhed ikke er anmeldt i RUT. Dette sker via informationsmodulet i Registret
for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, Skatte-
styrelsen og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøg-
ning af virksomheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af
aktionernes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan ud-
søgning og aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Rigspolitiet dialogmøder med ar-
bejdsmarkedets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomhe-
der, der udfører arbejde i
Danmark (den styrkede indsats over for social dumping).
Det seneste dialogmøde blev afholdt i oktober 2018.
2. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse i
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt i RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
Arbejdstilsynet har en risikobaseret tilgang til tilsynet med udenlandske virk-
somheder, der er anmeldt i RUT. Virksomheder i brancher, hvor der vurderes at
være risiko for arbejdsmiljøproblemer og/eller RUT-overtrædelser, og som Ar-
bejdstilsynet ikke kender i forvejen, vil få et tilsynsbesøg. Arbejdstilsynet øger
tilsynet med de virksomheder, hvor der er konstateret problemer på tilsynsbesø-
gene, og genbesøger virksomhederne, indtil de konstaterede problemer er løst.
Der føres tilsyn med virksomhederne i de resterende brancher på stikprøvebasis
i forbindelse med RUT-anmeldelsen. Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at reg-
lerne overholdes, bliver der ikke ført tilsyn med virksomheden i et år.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, der er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0004.png
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne er se-
nest med finanslovsaftalen for 2018 blevet forlænget til og med 2019. Bilag 5
indeholder en afrapportering af denne indsats.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater af de landsdækkende fællesaktioner
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 2.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2014-2018. Der er gennemført 6 landsdækkende
aktioner i 2012, og 8 i hvert af årene 2013-2018. Der har været ændret i udvælgel-
sen af aktionssteder, og der er undertiden gennemført aktioner med anvendelse af
færre aktionshold. Der har i planlægningen af udvalgte aktioner bl.a. været fokus
på at besøge større arbejdssteder og virksomheder, hvor det er erfaringen, at der er
flere tilfælde af manglende regelefterlevelse end på helt små byggepladser. Dette
har medvirket til et lavere antal besøg, da besøg på store arbejdssteder og virksom-
heder kræver flere ressourcer.
Tabel 2.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. januar 2014 - 31. december 2018
Fælles kontrolaktion
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Besøg
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
611
776
267
182
61
48
52
512
264
26
398
90
452
556
143
145
79
20
65
390
166
26
230
62
455
504
246
75
29
44
61
311
193
47
221
40
418
464
224
88
20
30
56
307
157
21
190
59
2.701
3.242
1.338
687
236
158
282
2.167
1.075
174
1.524
419
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
2
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Resultaterne fra 2012-2018 kan findes i bilag 3 tabel 2.1a.
*
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
2
Landbrug, skovbrug mv.
Arbejdstilsynet har på de 54 gennemførte fælles landsdækkende aktioner, der er
gennemført i perioden 2012-2018, besøgt i alt 5.092 virksomheder, som i alt har
fået 2.884 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til, at godt hver an-
den virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktionerne.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0005.png
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennem-
snit fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske
virksomheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet ar-
bejdskraft, fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruk-
tionen til den enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle
arbejdsmiljøreaktioner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget
og en
eventuel RUT-tiltaleindstilling
registreres på den udenlandske virksomhed. Det
er ikke alle udenlandske enkeltmandsvirksomheder, der i praksis arbejder som
indlejet arbejdskraft.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 2012-2018 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 44.696 arbejdssteder for at
kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet ført tilsyn med
18.199 udenlandske virksomheder på 30.025 arbejdssteder i perioden. Besøgene er
gennemført som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel,
samt de afholdte fællesaktioner.
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske
virksomheder.
Tabel 2.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder 1. januar 2012 - 31. december
2018
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger I alt
+ andet
Ulykkesrisici
399
3.551
11
75
4.036
Krav til egenindsats fx lovpligtig
1
629
1.595
60
2.285
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
20
853
15
33
921
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
9
292
10
56
367
Støj
0
189
4
3
196
Bygherre, udbyder mv.
0
18
1
1
20
Hudbelastninger
0
4
0
2
6
Psykisk arbejdsmiljø
0
8
5
2
15
Områder uden for arbejdsmiljølo-
0
131
33
0
164
ven (dvs. rygelov)
Andet
0
285
6
21
312
I alt
429
5960
1.680
253
8.322
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 2012-2018 givet 8.322 reaktioner til udenlandske virk-
somheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at cirka hver anden virksomhed har fået
en reaktion fra Arbejdstilsynet. Tallene er ikke sammenlignelige med antal reaktio-
ner givet til danske virksomheder. Fx er mange tilsyn med udenlandske virksom-
heder på ganske små byggepladser, hvor der kun udføres ganske få arbejdsopgaver,
mens mange tilsyn med danske virksomheder er på større virksomheder, hvor der
foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel på, hvad
Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 2.3 viser, at 3/4 af reaktionerne drejer sig om
alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen (forbud og strakspåbud).
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0006.png
Tabel 2.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder 1. januar 2014 - 31. december
2018.
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
61
1.058
316
1.435
45
856
245
1.146
70
874
206
1.150
67
772
104
943
64
784
105
953
307
4.344
976
5.627
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tallene fra perioden 1. januar 2012 - 31. december 2018 kan findes i bilag 3, tabel 2.3.a
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op
til arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder
RUT-anmeldepligten. En ikke uvæsentlig del af de registrerede virksomheder fun-
gerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor sjældent få en afgørelse, da det vil
gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgiver (se tabel 2.1).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter bran-
cher.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2,
tabel 2.3.1. Det fremgår, at antallet af Arbejdstilsynets reaktioner til udenlandske
virksomheder i 2018 ligger lidt over niveauet i 2017, men over årene har reakti-
onsmønsteret ændret sig noget.
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 2.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 2014 til 2018. Her ses
det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører til polske og tyske
virksomheder.
Tabel 2.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet 1. januar 2014 - 31.
december 2018
2014
2015
2016
2017
2018
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Sverige
Storbritannien
Slovakiet
Tjekkiet
Holland
Letland
Rumænien
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,5 %
2,8 %
2,0 %
1,9 %
2,1 %
1,1 %
0,4 %
18,0 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,0 %
1,5 %
2,8 %
1,4 %
2,3 %
0,8 %
1,2 %
18,0 %
37,1 %
17,1 %
5,8 %
4,4 %
3,1 %
3,0 %
2,6 %
2,2 %
2,0 %
1,7 %
1,1 %
19,9 %
38,0 %
20,2 %
5,3 %
2,9 %
3,1 %
2,7 %
4,7 %
2,0 %
1,9 %
1,3 %
1,2 %
16,7 %
38,6 %
18,3 %
5,4 %
3,2 %
2,7 %
5,0 %
3,7 %
2,4 %
1,7 %
1,9 %
1,7 %
15,4 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tallene fra perioden 1. januar 2012
31. december 2018 kan findes i bilag 3, tabel 2.4.a
RUT
Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse i RUT,
udarbejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0007.png
Arbejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres Skatte-
styrelsen og politiet om forholdet via informationsmodulet i RUT.
I perioden 2012-2018 har Arbejdstilsynet sendt 1.577 tiltaleindstillinger for mang-
lende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmodning om retslig
tiltale. I tabel 2.5 fremgår data for perioden 2014-2018. Langt størsteparten af ind-
stillingerne drejer sig om manglende anmeldelse i RUT, mens de øvrige vedrører
urigtige eller mangelfulde anmeldelser. Desuden er der udstedt 1.438 administrati-
ve bødeforelæg om manglende eller mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni
2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at udstede administrative bødeforelæg
på udstationeringsområdet.
Tabel 2.5 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for manglende eller mangelfuld an-
meldelse i RUT 1. januar 2014 - 31. december 2018
2014 2015 2016 2017 2018
I alt
Antal tiltaleindstillinger
231
143
138
173
171
856
Antal administrative bødeforlæg
313
265
255
277
214
1324
I alt
544
408
393
450
385 2.180
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tallene fra perioden 1. januar 2012
31. december 2018 kan findes i bilag 3, tabel 2.5.a
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for
manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 2.5.2.
Antallet af straffesager for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT ligger
lavere i 2018 end i 2017, men på niveau med 2016, jf. tabel 2.5. Arbejdstilsynet
vurderer, at faldet fra 2017 til 2018 primært kan forklares med de almindelige ud-
sving, der vil kunne forekomme mellem de enkelte år.
I nedenstående tabel (tabel 2.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg
for RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejds-
tilsynet udstedte bødeforelægget.
Tabel 2.6 Fordeling af administrative bødeforlæg for manglende og mangelfuld anmeldelse i RUT
1. januar 2014 - 31. december 2018
2014 2015 2016 2017 2018
I alt
Antal RUT administrative bødeforelæg i
313
268
255
277
214
1.327
alt
Antal vedtagne og betalte administrative
109
103
99
144
94
549
bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administra-
25
35
18
12
12
102
tive bødeforelæg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
1
1
4
7
15
28
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. mang-
lende vedtagelse eller indsigelse til admini-
strative bødeforelæg
9
169
10
119
8
126
12
102
7
86
46
602
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tallene for 1. juli 2013
31. december 2018 kan findes i bilag 3, tabel 2.6.a. Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre
RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg
fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til
fremsender Arbejdstilsynet
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0008.png
en tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågæl-
dende udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel
2.5.
D. 1. juli 2018 fik Arbejdstilsynet mulighed for at give virksomhederne et straks-
påbud om at anmelde sig til RUT og pålægge den udenlandske virksomhed daglige
tvangsbøder, hvis påbuddet ikke efterkommes. Virksomheden vil dagligt kunne få
en bøde på mindst 1.500 kr., indtil anmeldelsen sker. I 3.
4. kvartal 2018 er der
sendt 121 strakspåbud og oprettet 32 sager, hvor der foretages en juridisk vurdering
af, om der er grundlag for at pålægge virksomheden tvangsbøder. I tre af sagerne
har Arbejdstilsynet udstedt daglige tvangsbøder. Det er på nuværende tidspunkt for
tidligt at vurdere resultaterne af tvangsbødeinitiativet.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som nævnt ovenfor etableret en hotline om udenlandske virk-
somheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage
elektroniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 5.470 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012. I tabel 2.7
fremgår data for perioden 2014-2018.
Opkaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således for perioden 2012-
2018:
Fra faglige organisationer: 2.958
Fra private hvervgivere: 49
Fra professionelle hvervgivere: 56
Fra andre (fx fra borgere): 2.541
Tabel 2.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder 1. januar
2014 - 31. december 2018
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal opkald og anmeldelser
833
763
768
664
332
3.360
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tallene fra perioden 1. januar 2012
31. december 2018 kan findes i bilag 3, tabel 2.7.a
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 2.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Ar-
bejdstilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Ar-
bejdstilsynet at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenland-
ske virksomheder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Erfaringer fra den fælles myndighedsindsats, som bygger på elektroniske og manu-
elle opgørelser:
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i
RUT, får markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspå-
bud) end de virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0009.png
Andelen af anmeldte udenlandske virksomheder i RUT, der får en alvorlig ar-
bejdsmiljøreaktion, er faldet fra 3 procent i 2013 til 1,4 procent i 2018.
Som en del af den daglige drift indenfor social dumping, har Arbejdstilsynets
Tilsynscenter Øst siden august 2017 i fastlagte perioder kørt opsøgende kørsel i
geografisk afgrænsede villavejsområder. Formålet med den opsøgende kørsel
har været at afdække, om der er udenlandske virksomheder, som ikke er eller er
mangelfuldt anmeldt i RUT, samt for at føre tilsyn med arbejdsmiljøet på selv
samme virksomheder. Under den opsøgende kørsel, blev der også truffet uden-
landske ansatte, som var ansat i danske virksomheder. Ved disse besøg blev der
kun fokuseret på arbejdsmiljøet. I alt er der gennemført 162 besøg, der samlet
set har resulteret i 67 RUT-overtrædelser og 214 arbejdsmiljøafgørelser.
Arbejdstilsynets Tilsynscenter Øst har fra maj 2017 til udgangen af 2018 kon-
taktet politiet 70 gange pga. mistanke om illegalt arbejde og i denne forbindelse
lavet 28 indberetninger om illegalt arbejde. Arbejdstilsynet har viden om, at 94
personer er blevet anholdt på baggrund af Arbejdstilsynets kontakt til politiet i
de konkrete sager. I resten af landet har Arbejdstilsynet kontaktet politiet 3 gan-
ge i løbet af 4. kvartal 2018, og Arbejdstilsynet har viden om, at 5 personer er
blevet anholdt på den baggrund.
Fra medio marts 2017 til udgangen af 2018 har Arbejdstilsynet i Tilsynscenter
Øst besøgt 81 arbejdssteder, hvor folk er forsvundet fra arbejdsstedet. I den for-
bindelse har Arbejdstilsynet konstateret, at i alt 173 personer er stukket af. Ar-
bejdstilsynet noterer de arbejdssteder, hvor det gør sig gældende, og lader det
indgå i planlægningen af fremtidige aktioner. Det drejer sig primært om ar-
bejdssteder i byggeriet. I resten af landet er 9 personer forsvundet fra 5 arbejds-
steder i løbet af 3.-4. kvartal 2018.
Endvidere har Arbejdstilsynet erfaringer fra den fælles myndighedsindsats, som
bygger på tilsynsførendes daglige oplevelser, når de fører tilsyn med udenlandske
virksomheder.
*
Arbejdstilsynet ser fortsat eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender
forældede arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde og bruger et lavere niveau af
teknologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Desuden ser Arbejdstilsynet stadig eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilby-
des kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toilet
og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår. Ar-
bejdstilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i direkte
tilknytning til en byggeplads. I tilfælde af at Arbejdstilsynet i forbindelse med til-
syn på et arbejdssted ser, at der foregår overnatning under uacceptable forhold,
kontakter Arbejdstilsynet kommunen.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen, autobranchen samt hotel- og
restaurationsbrancherne viser fortsat, at udenlandsk arbejdskraft her typisk er direk-
te ansat i danske virksomheder. Desuden er nogle af virksomhederne registreret i
CVR som enkeltmandvirksomheder, men har reelt ansatte.
*
Erfaringerne opdateres årligt. De er sidst opdateret i 2. kvartal 2018.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer i
hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nordsjælland.
Arbejdstilsynet har siden indsatsen begyndte oplevet, at kommunikationen på byg-
gepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer, er mangelfuld eller dårligt
fungerende. Det er dog langt fra på alle byggepladser med udenlandske virksomhe-
der, at kommunikationen ikke fungerer.
Endvidere oplever Arbejdstilsynet fortsat, at både udenlandske ansatte og arbejds-
givere kun i begrænset omfang ønsker at udtale sig. Udenlandske personer opleves
som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det kan skyldes flere væsentli-
ge faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og
myndigheders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Arbejdstilsynet
arbejder løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under tilsynene.
3. Skattestyrelsens indsats mod social dumping
Skattestyrelsens indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at
sikre regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sker gennem kontrolind-
satser rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at
være størst. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virk-
somhedsudvælgelse med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og
virksomheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har Skattestyrelsen gennemført følgende aktiviteter:
Skattestyrelsens særlige indsatsprojekt mod social dumping
Skattestyrelsen har et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave
vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sags-
behandling mv. på landsplan. I dette projekt har Skattestyrelsen gennemført det
konkrete indsatssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber
opmærksomhed, har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning.
Herved øges den oplevede opdagelsesrisiko.
Fremadrettet effekt og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i virksomhe-
ders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at øge regelefterlevelse
fremadrettet. Skattestyrelsen har gennem vejledning hjulpet virksomhederne i
en række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er end-
videre blevet vejledt i registrering for moms, specielt når der er blevet arbejdet
for en ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vejled-
ning om registrering af ansatte for kildeskat (A-skat mv.), om reglerne for ar-
bejdsudleje, om anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på
byggepladser samt om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0011.png
Ressourcer mv.
Skattestyrelsen anvendte ca. 60 årsværk i 2018 til indsatsen mod social dumping,
og indsatsen i 2019 forventes at være på samme niveau
. Dette er til dels finansie-
ret af politisk afsatte bevillinger og til dels prioriteret inden for Skattestyrelsens
egen ramme. Det indebærer ofte et tids- og ressourcekrævende opklarings- og un-
dersøgelsesarbejde, når Skattestyrelsen undersøger, om der skal ske en ændring af
pligtige skatter og/eller afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om
en udenlandsk virksomhed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil
kunne indebære sagsbehandlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne
i virksomhedens hjemland, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespon-
dance med virksomheden i hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet
heraf viser sig derfor ofte først på længere sigt.
Kontroller og beregnet nettoprovenu
Skattestyrelsen definerer en kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos
én person/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet
systemunderstøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra
tidligere år end 2015.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skatte-
pligtige indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig
skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte prove-
nu af reguleringerne. I opgørelsen er reguleringer, der medfører forhøjelser af fx
den skattepligtige indkomst, fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige ind-
komst. Opgørelsen tager ikke hensyn til, om en forhøjelse, der medfører en skyldig
skattebetaling, faktisk bliver betalt, og om en eventuel restance er inddrivelig. Op-
gørelsen medtager endvidere ikke kontrolindsatsens påvirkning af den fremadrette-
de adfærd og regelefterlevelse.
Det samlede antal gennemførte kontroller for perioden 2015 til og med 2018 op-
gjort efter denne metode samt det beregnede nettoprovenu fremgår af tabel 3.1.
Tabel 3.1 Antal kontroller og beregnet nettoprovenu
1
2012-14
2
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal kontroller
Antal kontroller med
Regulering
Beregnet nettoprovenu
(mio. kr.)
3.708
1.184
123
3.428
1.210
290
2.831
1.240
134
3.225
1.499
191
13.192
5.133
738
Kilde: Skattestyrelsen
1
Antal kontroller er opgjort efter de principper, som Skattestyrelsen har besluttet, skal anvendes for at sikre et ensartet
grundlag for at sammenligne antal kontroller på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. For at bevare kontinuiteten i
forhold til tidligere afrapporteringer indeholder denne afrapportering ligeledes den hidtil anvendte opgørelsesmetode i
tabel 3.2.
Skattestyrelsen opgør antal årsværk ud fra timeforbrug eller pris. Årsværk er her opgjort
ud fra årsværksforbruget, som er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som Skatte-
styrelsens medarbejdere har registreret på opgaveløsningen. I fx SAU alm. del
spm. 131
(2017-18), hvor der spørges til afsatte bevillinger, er årsværk opgjort på baggrund af en
beregnet årsværkspris inkl. fællesomkostninger. Antallet af årsværk kan derfor ikke altid
sidestilles.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0012.png
2
Antal kontroller og beregnet nettoprovenu er ikke opgjort for perioden 2012-2014, da ændringen i opgørelsesmetoden
først blev indført i 2015.
Det bemærkes, at antallet af kontroller er steget i 2018 i forhold til 2017. Det op-
gjorte antal kontroller er påvirket af antal skatte- og afgiftsarter samt af antal virk-
somheder/personer i de enkelte sagskomplekser. Fx kan få store sagskomplekser
med statuering af skattepligt medføre et stort antal afsluttede kontroller bl.a. i rela-
tion til lønmodtagere, der var tilknyttet virksomhederne. .
Det bemærkes ligeledes, at antal kontroller med reguleringer er steget procentvis i
forhold til tidligere år. Stigningen i antal kontroller med reguleringer indikerer, at
Skattestyrelsen hele tiden bliver bedre til at udsøge de sager, hvor der skal ske re-
guleringer. Omvendt betyder stigningen også, at sagsbehandlingen dermed bliver
mere ressourcekrævende, og at sagsbehandlingstiden bliver længere.
Antal kontrollerede personer/virksomheder og reguleringer
fordelt på bran-
cher (manuel opgørelse).
Selvom Skattestyrelsen først har opgjort det beregnede nettoprovenu fra og med
2015, så har projektet i hele perioden siden 2012 foretaget manuelle registreringer
af antal kontrollerede og reguleringer. Opgørelsen omfatter hvor mange virksom-
heder eller personer, der er foretaget kontrol af samt størrelsen af ændringer af
indkomst, moms og skat. Der er således tale om en anden opgørelsesmetode til at
opgøre kontrolindsatsens resultater.
Skattestyrelsen har holdt fast i denne opgørelsesmetode for at bevare kontinuiteten
i afrapporteringen, og fordi det bl.a. gør det muligt at opgøre resultaterne fordelt på
brancher. I perioden fra 2012 til 2018 er det samlede antal af kontrollerede 11.859
og det samlede reguleringsbeløb er på 1.238 mio. kr.,
jf. bilag 3, tabel 3.2.a.
I tabel 3.2 fremgår en fordeling af antal kontrollerede og reguleringer på hoved-
brancher for de seneste fem år.
Tabel 3.2 Antal kontrollerede og reguleringer fordelt på hovedbrancher 2014
2018
1
2014
2015
2016
2017
2018
Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr.
Bygge og
1.312
52 1.150
89
810
225
777
108
835
161
anlæg
Service
247
17
407
28
576
33
412
61
384
44
Det grønne
177
16
229
12
169
12
85
8
92
7
område
Øvrige
203
14
549
108
282
64
258
51
278
34
I alt
1.939
99 2.335
237 1.837
334 1.532
228 1.589
246
Kilde: Skattestyrelsen
1
For en fordeling af antal kontrollerede og reguleringer på brancher for perioden 2012 - 30. september 2018 henvises
der til bilag 3, tabel 3.2.a
Udsvinget i reguleringer i 2016 i forhold til øvrige år skyldes bl.a. to større sags-
komplekser med store reguleringer.
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige
merprovenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0013.png
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 3.2 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejdsud-
lejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en lønmodta-
gers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad- eller nedadgående retning, og
der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om forhøjelser.
Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af moms, ar-
bejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af skattebelø-
bet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en del
af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt er
tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer, som
ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretagne
reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: Skattestyrelsen
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og
ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold. De typi-
ske sager handler her om:
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt
privatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der
medfører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudleje-
skat, der følger af kontrolindsatsen, medfører, at der er en fremadrettet virkning for
de berørte personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne
over størrelsen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til og med 2018 er i alt 917 udenlandske
virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudle-
jeskat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til
at være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv.,
jf. bilag 3, tabel
3.3.a.
De typiske sager handler her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrere-
de enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem,
hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0014.png
Det vurderes, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelses-
forhold, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde A-skat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansat-
te i den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skat-
temæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en
entreprise. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet
skal ændres fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver
skal indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdsta-
gere. I disse sager er der i perioden 2012 til og med 2018 foretaget bagudrettede
reguleringer på i alt ca. 483 mio. kr. (beløbet indgår i det samlede reguleringsbeløb
på 1.238 mio. kr.,
jf. bilag 3, tabel 3.2.a).
Ca. 40 pct. af det samlede reguleringsbe-
løb på 1.238 mio. kr. i perioden fra 2012 til 2018 kan derfor henføres til denne type
sager, der også kan indeholde reguleringer for fx moms. De typiske sager handler
her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med
henblik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler Skattestyrelsen oplysninger med udenlandske skattemyndig-
heder.
I tabel 3.3. fremgår de ovenfor beskrevne resultater af Skattestyrelsens indsats for
de seneste fem år.
Tabel 3.3 Yderligere specificering af Skattestyrelsens indsats mod social dumping 2014
2018
1
2014
2015
2016
2017
2018
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
195
198
155
89
97
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje,
150
115
163
103
158
antal sager
Ansvarssager, antal sager
76
95
105
132
106
Skattepligtsager, antal sager
74
457
153
131
203
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
32
118
181
57
59
Kilde: Skattestyrelsen
1
For en opgørelse over perioden 2012 - 2018 henvises der til bilag 3, tabel 3.3.a
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har Skattestyrelsen ofte konstateret, at de udenlandske virk-
somheder er underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om
udenlandske arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter
derfor ofte også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske
ansatte eller underentreprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de
kontrollerede virksomheders og personers oprindelsesland,
jf. tabel 3.4
(opgørel-
serne efter nationalitet er opgjort på afsluttede sager i året). I 2018 er der afsluttet
sager på 51 forskellige nationaliteter. I 2017 blev der afsluttet sager på 44 forskel-
lige nationaliteter.
Tabel 3.4 Besøgte virksomheder efter nationalitet 2014
2018 (antal
og pct
1
)
2
2014
2015
2016
2017
2018
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0015.png
Antal
Danmark
Polen
Irland
Rumænien
Litauen
Tyskland
Tjekkiet
Pakistan
Sverige
Italien
Slovakiet
Storbritannien
Bulgarien
Letland
Tyrkiet
Øvrige
I alt
983
529
0
44
120
82
10
0
17
7
13
38
6
16
8
66
1.939
Pct.
51
28
0
2
6
4
1
0
1
0
1
2
0
1
0
3
100
Antal
1124
354
12
128
76
96
28
15
28
133
21
108
17
13
1
181
2.335
Pct.
48
15
0
5
3
4
1
1
1
6
1
5
1
1
0
8
100
Antal
1.040
259
0
52
104
96
3
21
19
32
2
40
5
37
8
119
1.837
Pct.
57
14
0
3
6
5
0
1
1
2
0
2
0
2
1
6
100
Antal
809
270
25
91
53
41
6
5
16
12
16
23
12
10
7
136
1.532
Pct.
53
18
2
6
3
3
0
0
1
1
1
1
1
1
0
9
100
Antal
Pct.
842 53
261 16
78
5
71
4
47
3
37
2
29
2
27
2
20
1
18
1
13
1
12
1
11
1
11
1
11
1
101
6
1.589 100
Kilde: Skattestyrelsen
1
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller
for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
2
For en opgørelse over perioden 2012
2018 henvises der til bilag 3, tabel 3.4.a
Skattestyrelsens erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgifts-
området hos såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.) samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne
område fremstår som risikobetonede, hvilket betyder at der konstateres fejl og
mangler. Her kan bl.a. nævnes transportbranchen, autobranchen, industri, skrot og
detail-/engros handel m.m.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomhe-
der og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold
til sprog mv.
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et
område, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterføl-
gende sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
Skattestyrelsen er samtidig særligt opmærksom på virksomheder og arbejdstagere,
der kommer fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatnings-
overenskomster, da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktivite-
ter i Danmark.
Der er også i 2018gennemført særlige vejledningsinitiativer målrettet samme kreds
af virksomheder og arbejdstagere, som supplement til kontrolindsatsen. Der er
blandt andet etableret en særlig web-portal på
www.skat.dk
hvor både virksomhe-
der og personer, der vil have aktiviteter i Danmark, kan søge informationer om,
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0016.png
hvad man skal foretage sig for at leve op til det gældende regelgrundlag. Derudover
er der udarbejdet og distribueret vejledningsmateriale på relevante fremmedsprog
og afholdt informationsmøder flere steder i landet for virksomheder, arbejdstagere
og deres interesseorganisationer. Yderligere vejledningstiltag er under udvikling.
Det bemærkes, at erfaringer fra de ovenfor omtalte kontrolindsatser i vidt omfang
har indgået i udviklingen af vejledningstiltagene.
Endelig er Skattestyrelsen i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internati-
onalt plan omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og af-
giftsområdet for udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere. Dette sker
gennem initiativer, der forsøges udviklet bilateralt med relevante lande, samt ved
initiativer, der er forankret hos EU-kommissionen. Der er tale om forsøg på at ud-
vikle fælles vejlednings- og informationsinitiativer med Rumænien, herunder fx
placering af link til den danske skatteforvaltning på Rumænske myndigheders
hjemmesider. Samtidig deltager Skattestyrelsen i udvikling af fælles målrettede
tiltag til bekæmpelse af sort/udeklareret arbejde på EU-plan.
4. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til Skattestyrelsens og Arbejdstilsynets
administrative kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og ar-
bejdsgrundlag samt efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats ud-
møntes ved deltagelse i de fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager
om overtrædelse af anmeldepligten til RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operations-
plan til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i ind-
satsperioden 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en
redegørelse for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt
retningslinjer for en opfølgning på indsatsen.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2014
31.
december 2018 registreret følgende:
Tabel 4.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
2014 2015 2016 2017
2018
I alt
Tjenesteyder
Hvervgiver
217
112
145
89
122
80
130
103
135
66
749
450
Kilde: Politiet
Tallene fra perioden 2012 - 2018 kan findes i bilag 3, tabel 4.1.a
Tabel 4.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
2014 2015 2016 2017
2018
I alt
Tjenesteyder
Hvervgiver
213
114
126
79
93
64
95
63
117
89
644
409
Kilde: Politiet
Tallene fra perioden 2012
2018 kan findes i bilag 3, tabel 4.2.a
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 4.1.1 og 4.2.1.
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0017.png
Tallene for 2014-2018 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. de-
cember i de pågældende år.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS) som grundlag for udarbejdelse af statistikker m.v. Tallene kan være
behæftet med usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem
og ikke et egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdate-
ringer.
Tabel 4.3: Øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner i perioden 2014 -
2018
Øvrige sager
Frihedsberøvelse
Ulovligt arbejde/arbejdstager
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
Ulovligt ophold
Andet*
2014
35
33
16
17
20
2015
54
55
24
12
34
2016
30
29
19
9
10
2017
58
67
26
10
18
2018
48
48
17
16
13
Kilde: Politiet
*Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
Tallene fra perioden 2012 -2018 kan findes i bilag 3, tabel 4.3.a
Tallene vedr. ulovligt arbejde/arbejdstager og ulovligt arbejde/arbejdsgiver for
2018 ligger under niveauet for 2017, hvorimod tallet for ulovligt ophold ligger over
niveauet for 2017.
5. Politiets indsats overfor ulovlig udenlandsk transport (cabotagekørsel)
EU’s transportregler giver vognmænd hjemmehørende i EU mulighed for midlerti-
digt at køre vognmandskørsel (cabotage) i andre EU-lande inden for nærmere defi-
nerede regler. Bestemmelserne giver som hovedregel transportvirksomheder ad-
gang til at udføre tre cabotagekørsler inden for syv dage med samme køretøj efter
afslutningen af en international transport fra et andet land til værtsmedlemsstaten.
Siden 1. januar 2014 har de tre etablerede, regionale og specialiserede tungvogns-
centre varetaget kontrolindsatsen med overholdelse af reglerne for cabotagekørsel i
Danmark.
Kontrollen med ulovlig cabotagekørsel er en integreret del af politiets samlede
tungvognskontrol, hvilket betyder, at et udenlandsk køretøj, som standses i forbin-
delse med indsatsen, ikke kun kontrolleres for overtrædelse af reglerne om cabota-
gekørsel. Kontrollen omfatter fx også kontrol med overholdelse af køre- og hvile-
tidsreglerne mv.
Der er ikke fastsat egentlige målkrav for politiets indsats på cabotageområdet, men
det er forudsat i aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2016-2019,
at politiets indsats mod cabotagekørsel videreføres. Tungvognscentrene forventes i
denne forbindelse at opretholde en passende operativ indsats i videst mulige om-
fang på et niveau svarende til 2015, hvor der blev kontrolleret 5.000 køretøjer.
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0018.png
Politiet har i 2018 standset 5.606 køretøjer i forbindelse med indsatsen overfor
cabotagekørsel.
Derudover fremgår følgende af Rigsadvokatens registreringer for 2018:
Anmeldelser
Sigtelser
Fældende afgørelser
Ikke-fældende afgørelser
61
87
75
70
Et samlet overblik over antallet af standsede køretøjer for perioden 2014-2018 og
Rigsadvokatens registreringer af henholdsvis antal anmeldelser, sigtelser, fældende
afgørelser og ikke-fældende afgørelser for overtrædelse af reglerne om cabotage
for perioden 2015-2018 fremgår af bilag 4.
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har i perioden 2012-
2018 deltaget i 106 aktioner i forbindelse med udvalgte landsdækkende og regiona-
le fællesaktioner. I 2018 har SIRI deltaget i 32 aktioner. SIRI bistår politiet med
kontrol af tredjelandsstatsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark samt vejle-
der arbejdsgivere om reglerne herom.
På flere af de aktioner, som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske ar-
bejdstagere uden fornøden opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til, at politiet
har foretaget anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrelsen med henblik på
udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere som arbejdstagere.
SIRI's deltagelse er generelt målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt er be-
skæftiget flest tredjelandsstatsborgere.
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0019.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 2012 -
2018
2.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven,
fx rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
+ andet
345
3122
11
69
1
478
1305
38
11
8
0
0
0
0
0
0
365
645
252
138
17
3
7
120
252
5034
9
5
1
1
0
4
33
4
1373
24
42
3
1
2
2
0
17
198
I alt
3547
1822
689
307
142
19
5
13
153
273
6970
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven,
fx rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
+ andet
3
29
0
0
0
7
50
0
0
1
0
0
0
0
0
4
3
6
8
0
0
1
9
63
0
1
0
0
0
0
0
51
4
0
0
0
0
0
2
6
I alt
32
57
7
8
8
0
0
1
11
124
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven,
fx rygelov
Andet
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
+ andet
0
0
0
0
0
1
4
2
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
I alt
0
7
2
1
0
0
0
0
0
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0020.png
I alt
0
3
4
3
10
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven,
fx rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
+ andet
0
7
0
0
0
0
10
2
0
0
0
0
0
0
0
0
6
0
1
0
0
0
0
14
0
0
0
0
0
0
0
10
0
1
0
0
0
0
1
4
I alt
7
12
6
1
1
0
0
0
1
28
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2.5.1. Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller man-
gelfuld anmeldelse i RUT, 2013 - 2018
Byggeri Det grønne
Hotel og
område
restauration
Antal tiltaleindstillinger
Antal administrative
bødeforlæg
I alt
1034
1267
2301
10
21
31
1
3
4
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
0
2
2
Andet/
ukendt
95
146
241
I alt
1140
1439
2579
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret ultimo
2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0021.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
Arbejdstilsynets kvartalsopgørelser
Tabel 2.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Forbud
12
22
8
16
9
12
26
19
20
15
Strakspåbud
Påbud
I alt
97
17
126
3. kv.
2015
14
166
47
227
I alt
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
429
5.960
1.680
8.069
148
47
217
4. kv.
2015
11
218
49
278
141
56
205
1. kv.
2016
12
211
43
266
283
146
445
2. kv.
2016
19
258
63
340
214
132
355
3. kv.
2016
20
213
59
292
202
128
342
4. kv
2016
19
192
41
252
253
81
360
1. kv.
2017
13
238
32
283
278
95
392
2. kv.
2017
15
188
26
229
263
87
370
3. kv.
2017
23
157
23
203
264
80
359
4. kv.
2017
16
189
23
228
3. kv.
2014
17
308
77
402
1. kv.
2018
11
199
27
237
4. kv.
2014
17
223
74
304
2. kv.
2018
17
212
31
260
1. kv.
2015
7
233
62
302
3. kv.
2018
20
181
23
224
2. kv.
2015
13
239
87
339
4. kv.
2018
16
192
24
232
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller
mangelfuld anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
strative bøde-
forlæg
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv 3. kv. 4. kv. 1. kv.
2015 2015 2016
2016 2016 2016 2017
2017 2017 2017 2018
Antal tiltale-
39
46
26
28
56
26
45
52
31
43
37
indstillinger
Antal admini-
63
83
60
83
50
62
57
53
70
97
40
strative bøde-
forlæg
I alt
102
129
86
111
106
88
102
105
101
140
77
I alt
Antal tiltale-
1.574
indstillinger
Antal admini-
1.438
strative bøde-
forlæg
I alt
3.012
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
4. kv. 1. kv. 2. kv.
2014 2015 2015
72
36
22
107
53
66
179
89
88
2. kv. 3. kv. 4. kv.
2018 2018 2018
41
45
48
67
61
46
108
106
94
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0022.png
Tabel 2.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksom-
heder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
og anmeldel-
ser
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
2015 2015 2016
2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017 2018
Antal opkald
211
172
170
223
198
177
168
192
181
123
93
og anmeldel-
ser
I alt
Antal opkald
5.604
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
4. kv. 1. kv. 2. kv.
2014 2015 2015
230
167
213
2. kv. 3. kv. 4. kv.
2018 2018 2018
105
63
71
Politiets kvartalsopgørelser
Tabel 4.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1.kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017
Tjenesteyder
52
28
21
28
55
18
45
36
29
20
Hvervgiver
23
25
28
21
14
17
27
16
22
38
I alt
Tjenesteyder
1.379
Hvervgiver
708
Kilde: Politiet
3. kv.
2014
66
35
1. kv.
2018
18
14
4. kv.
2014
42
22
2. kv.
2018
28
15
1. kv.
2015
37
13
3. kv.
2018
30
21
2. kv.
2015
28
28
4. kv.
2018
59
16
Tabel 4.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
1. kv. 2. kv.
3. kv. 4. kv.
2015 2015 2016 2016 2016 2016
2017 2017
2017 2017
Tjenesteyder
28
8
23
24
22
24
30
15
24
26
Hvervgiver
20
17
19
21
17
7
17
14
6
26
I alt
Tjenesteyder
1.144
Hvervgiver
614
Kilde: Politiet
3. kv.
2014
52
24
1. kv.
2018
38
38
4. kv.
2014
45
22
2. kv.
2018
19
14
1. kv.
2015
60
28
3. kv.
2018
29
20
2. kv.
2015
30
14
4. kv.
2018
31
17
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0023.png
Bilag 3
Årsopdelte opgørelser fra 2012
Arbejdstilsynets opgørelser
Tabel 1.a Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndighedsindsats fra 2012 - 2019 i
mio. kr.
2019
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
72,0
I alt
59,5
59,5
76,0
92,1
72,0
81,3
72,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet i perioden 2016-2019, da de finansieres inden for rammerne af
aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Tallene i tabel 1.a er pl-reguleret til 2018.
Tabel 2.1a Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. januar 2014 - 31. december 2018
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Besøg
Antal besøgte arbejds-
steder
Antal besøgte virksom-
heder
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
2
Industri
Øvrige
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift.
RUT
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksom-
heder
590
845
687
1005
766
942
611
776
452
556
455
504
418
464
3.978
5.092
Besøg fordelt på branche
416
107
44
8
14
539
306
73
539
11
94
18
25
574
431
59
458
197
47
16
48
647
295
54
267
182
61
48
52
512
264
26
143
145
79
20
65
390
166
26
246
75
29
44
61
311
193
47
224
88
20
30
56
307
157
21
2.293
805
374
184
321
3.280
1.812
306
Virksomhedernes nationalitet
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
192
87
362
209
485
168
398
90
230
62
221
40
190
59
2.078
715
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2.3.a Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. december
2018
2012 2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Forbud
58
64
61
45
70
67
64
427
Strakspåbud
669
947
1.058
856
872
774
784
5.960
Påbud
260
440
316
246
210
104
105
1678
I alt
987
1.451 1.435
1.147
1.152
945
1050
8.162
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2.4.a Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet 1. januar 2012 - 31.
december 2018.
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Sverige
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
2,7 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,9 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,5 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,0 %
37,1 %
17,1 %
5,8 %
4,4 %
3,1 %
38,0 %
20,2 %
5,3 %
2,9 %
3,1 %
38,6 %
18,3 %
5,4 %
3,2 %
2,7 %
23
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0024.png
Storbritannien
2,0 %
Slovakiet
5,7 %
Tjekkiet
1,9 %
Holland
1,6 %
Letland
2,3 %
Rumænien
0,9 %
Øvrige (fx sydeuropæiske lande) 12,1 %
I alt
100,0 %
2,0 %
3,2 %
1,1 %
1,4 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
2,8 %
2,0 %
1,9 %
2,1 %
1,1 %
0,4 %
18,0 %
1,5 %
2,8 %
1,4 %
2,3 %
0,8 %
1,2 %
18,0 %
3,0 %
2,6 %
2,2 %
2,0 %
1,7 %
1,1 %
19,9 %
2,7 %
4,7 %
2,0 %
1,9 %
1,3 %
1,2 %
16,7 %
5,0 %
3,7 %
2,4 %
1,7 %
1,9 %
1,7 %
15,4 %
100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2.5.a Tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for manglende eller mangelfuld
anmeldelse i RUT 1. januar 2012 - 31. december 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal tiltaleindstillinger
439
283
231
143
137
173
171
1.577
Antal administrative
-
114
313
265
255
277
214
1.438
Bødeforlæg
I alt
439
397
544
408
392
450
385
3.016
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2.6.a Fordeling af administrative bødeforlæg for manglende og mangelfuld anmeldelse i
RUT 1. juli 2013 - 31. december 2018*
2013 2014 2015 2016 2017 2018
I alt
Antal RUT administrative bødefore-
114
313
268
255
277
214
1.441
læg i alt
Antal vedtagne og betalte administrative
34
109
103
99
144
94
583
bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte,
15
25
35
18
12
12
117
administrative bødeforelæg
Frist for vedtagelse/betaling ikke
0
1
1
4
7
15
28
Overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
3
9
10
8
12
7
49
Antal sager overgivet til politiet pga.
manglende vedtagelse eller indsigelse
til administrative bødeforelæg
62
169
119
126
102
86
664
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
Tabel 2.7.a Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder 1. januar
2012 - 31. december 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal opkald og anmeldelser 1.147 1.097
833
763
768
664
332
5.604
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Skattestyrelsens opgørelser
Tabel 3.2.a Antal kontrollerede og reguleringer fordelt på hovedbrancher 2012 - 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio. Antal Mio.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
Bygge
568
10 1.069
31 1.312
52 1.150
89
810
225
777
108
835
161
og
anlæg
Service
186
16
118
8
247
17
407
28
576
33
412
61
384
44
Det
139
6
208
6
177
16
229
12
169
12
85
8
92
7
grønne
område
I alt
Antal
Mio.
kr.
6.521
675
2.330
1.099
207
66
24
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0025.png
Øvrige
I alt
157
1.050
6
182
38 1.577
11
203
56 1.939
14
549
99 2.335
108
282
237 1.837
64
258
334 1.532
51
278
228 1.589
34 1.909
290
246 11.859 1.238
Kilde: Skattestyrelsen
Anm.: Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger.
Tabel 3.3.a Yderligere specificering af SKATs indsats mod social dumping 2012 - 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Oplysninger sendt til udlandet,
45
68
195
198
155
89
antal sager
Entreprise ændret til
63
165
150
115
163
103
løn/arbejdsudleje, antal sager
Ansvarssager, antal sager
7
37
76
95
105
132
Skattepligtsager, antal sager
13
48
74
457
153
131
Regulering, ændret skattepligt
19
18
32
118
181
57
(mio. kr.)
Kilde: Skattestyrelsen
Anm.: Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger.
2018
97
158
106
203
59
I alt
847
917
558
1.079
483
3.4.a Besøgte virksomheder efter nationalitet 2012
–2018
(antal og pct
1
)
2012-2015
2016
2017
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Danmark
Polen
Irland
Rumænien
Litauen
Tyskland
3.787
1.401
16
203
317
303
55
20
0
3
5
4
1.040
259
0
52
104
96
57
14
0
3
6
5
809
270
25
91
53
41
53
18
2
6
3
3
Tjekkiet
Pakistan
Sverige
Italien
Slovakiet
Storbritannien
Bulgarien
Letland
38
15
51
140
36
153
37
69
1
0
1
2
0
2
1
1
3
21
19
32
2
40
5
37
0
0
1
2
0
2
0
2
6
5
16
12
16
23
12
10
0
0
1
1
1
1
1
1
Tyrkiet
Øvrige
I alt
12
323
6.901
0
5
100
8
119
1.837
0
6
100
7
136
1.532
0
5
100
2018
Antal
Pct.
842
53
261
16
78
5
71
4
47
3
37
2
29
2
27
2
20
1
18
1
13
1
12
1
11
1
11
1
11
1
101
6
1.589
100
Kilde: Skattestyrelsen
1
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller
for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
Politiets opgørelser
Tabel 4.1.a Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017
2018
I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
122
130
135
1379
Hvervgiver
98
160
112
89
80
103
66
708
Kilde: Politiet.
Tallene for 2012-2018 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. december i de pågældende år.
Tabel 4.2.a Sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 I alt
Tjenesteyder
212
288
213
126
93
95
117 1144
Hvervgiver
72
133
114
79
64
63
89
614
Kilde: Politiet.
Tallene for 2012-2018 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. december i de pågældende år.
25
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0026.png
Tabel 4.3.a Øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner i 2012 - 2018
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
2016
2017
2018
Frihedsberøvelse
40
35
54
30
58
48
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
29
67
48
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
19
26
17
Ulovligt ophold
9
17
12
9
10
16
Andet*
40
20
34
10
18
13
Kilde: Politiet
*Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
Tallene for 2012-2018 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. december i de pågældende år.
26
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0027.png
Bilag 4
Politiets indsats overfor ulovlig udenlandsk transport (cabotagekørsel)
Rigspolitiets og Rigsadvokatens registreringer af henholdsvis antal standsede køre-
tøjer samt antal anmeldelser, sigtelser, fældende afgørelser og ikke-fældende afgø-
relser for overtrædelse af reglerne om cabotage i 2014-2018 viser følgende:
2014
Antal standsede køretøjer (*):
1. kvt.
1.110
2. kvt.
1.077
3. kvt.
1.735
4. kvt.
996
I alt
4.918
2015
Antal standsede køretøjer (*):
1. kvt.
1.348
2. kvt.
1.395
3. kvt.
1.020
4. kvt.
1.177
I alt
4.940
2016
Antal standsede køretøjer (*):
1. kvt.
1.156
2. kvt.
929
3. kvt.
972
4. kvt.
962
I alt
4.019
2017
Antal standsede køretøjer (*):
1. kvt.
1.302
2. kvt.
1.079
3. kvt.
850
4. kvt.
819
I alt
4.050
2018
Antal standsede køretøjer (*):
1. kvt.
1.153
2. kvt.
1.711
3. kvt.
1.392
4. kvt.
1.350
I alt
5.606
*
Det bemærkes, at udtrækket er excl. fokusområdet traktor/motorredskab. Færdselsdatabasen beror på manuelle
indberetninger fra politikredsene og tungvognscentrene. Der er ikke tale om låste tal, hvorfor det registrerede antal
standsede køretøjer i et år kan ændre sig i forbindelse med efterfølgende indberetninger, opdateringer eller korrektio-
ner. Derudover bemærkes det, at seneste tal fra 2018 er opdateret med et udtræk fra Rigspolitiets færdselsdatabase
pr. 24. januar 2019.
De registrerede anmeldelser, sigtelser og afgørelser for ulovlig cabotagekørsel i
2015, 2016, 2017 og 2018 fordeler sig således:
1. kvartal
2015
Anmeldelser
Sigtelser
Fældende
afgørelser
Ikke-fældende
afgørelser
50
52
34
4
2. kvartal
2015
50
49
22
1
3. kvartal
2015
57
57
28
6
4. kvartal
2015
18
16
18
7
1. kvartal
2016
99
100
31
2
2. kvartal
2016
31
29
36
7
3. kvartal
2016
27
27
4
4
4. kvartal
2016
13
13
23
49
1. kvartal
2017
Anmeldelser
Sigtelser
79
67
2. kvartal
2017
60
72
3. kvartal
2017
10
9
4. kvartal
2017
64
37
1. kvartal
2018
9
8
2. kvartal
2018
22
48
3. kvartal
2018
15
15
4. kvartal
2018
15
16
27
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0028.png
Fældende
afgørelser
Ikke-fældende
afgørelser
48
21
56
19
27
0
17
2
13
36
21
32
8
2
33
0
Bemærkninger: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområdet i POL-
SAS, hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålidelige 2 måneder efter årets
udgang. Data er analyseret på baggrund af POLSAS, bearbejdet i Qlikview efter anklage-
myndighedens ledelsessystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske,
idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser
mv. Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort efter, hvor mange personer pr. journalnum-
mer, der er blevet sigtet, tiltalt og afgjort. Der tages forbehold for, at der er en periodevis
forskydning af data, idet antallet af afgørelser kan vedrøre sigtelser, der er rejst i tidligere
perioder. Det bemærkes endvidere, at bødeforelæg registreres som fældende afgørelser i
POLSAS i det øjeblik, de sendes fra politiet. I de tilfælde, hvor bøden ikke vedtages, vil der
ske en periodemæssig forskydning af afgørelsesdatoen, når sagen afgøres i retten, ligesom
afgørelsen vil kunne ændres fra fældende til frifindende. Data er opdateret den 26. januar
2019.
Fældende afgørelser dækker over indenretlige afgørelser, bødeforelæg og tiltalefra-
fald. Ikke-fældende afgørelser omfatter frifindende domme og påtaleopgivelser, jf.
retsplejelovens § 721.
28
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0029.png
Bilag 5
Afrapportering af indsatsen mod virksomheder i CVR med udenlandsk bag-
grund og/eller høj andel af udenlandske ansatte (CVR-projektet)
Arbejdstilsynet har siden 2014 gennemført en indsats over for virksomheder, som
registrerer sig i CVR, med udenlandsk baggrund og/eller høj andel af udenlandske
ansatte, der ikke er bosiddende i Danmark. Indsatsen - CVR-projektet - har som
formål at udsøge og kontrollere CVR-virksomheder, der ligner de virksomheder,
som Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) er tiltænkt.
Arbejdstilsynet anvender i denne indsats registeroplysninger til at fremsøge virk-
somheder, der ligner de virksomheder, som Arbejdstilsynet finder i den øvrige
indsats for ordnede forhold, men som vælger at registrere sig i CVR. Indsatsen gør
det muligt at besøge virksomheder, som ellers sandsynligvis ikke ville være blevet
besøgt i den almindelige indsats, og det er med indsatsen muligt at identificere
relevante virksomheder i brancher, hvor det ellers har været vanskeligt at fremsøge
relevante virksomheder, fx restaurationsbranchen. Endvidere finder Arbejdstilsynet
hos nogle af virksomhederne forhold, som potentielt kan være af interesse for Skat-
testyrelsen og politiet, og derfor bliver nogle af virksomhederne også vurderet til at
være relevante objekter for de fælles myndighedsaktioner.
Baggrund
Der blev med finansloven for 2014 bevilget midler til indsatsen til og med 2017, og
bevillingen er med efterfølgende finanslovsaftaler blevet forlænget - senest til og
med 2019.
Arbejdstilsynet har efterfølgende arbejdet med at udsøge virksomheder og genere-
ret lister, som tilsynssystemet har kunnet gennemføre tilsyn ud fra. Med henblik på
en optimering af udsøgningen fik Arbejdstilsynet i forbindelse med en ændring af
arbejdsmiljøloven i begyndelsen af 2015 hjemmel til at indhente og sammenkøre
oplysninger om bl.a. statsborgerskab og visse oplysninger fra e-indkomstregistret,
samt mulighed for modsat tidligere at benytte oplysningerne på virksomhedsni-
veau.
Med baggrund i den nye hjemmel påbegyndte Arbejdstilsynet i 2015 samkøring af
registre med udgangspunkt i nogle overordnede variable, fx virksomhedens andel
af nyligt indvandrede ansatte med andet statsborgerskab end dansk, med henblik på
at fremsøge relevante virksomheder. Siden begyndelsen af 2016 har Arbejdstilsy-
net gennemført tilsyn på baggrund af virksomhedsoplysninger, som er trukket ved
hjælp af samkøringen af registre med udgangspunkt i nyetablerede virksomheder.
Resultater
Tabel 6.1 Antal besøg fordelt på brancher 2014 - 2018
Fælles kontrolaktion
2014
2015
2016
Bygge/anlæg
35
85
36
Service, hotel, restauration
52
36
117
og rengøring
Det grønne område
2
25
10
14
Industri
30
44
12
Øvrige
56
26
49
2017
42
159
25
36
143
2018
28
119
13
24
67
I alt
226
483
87
146
341
29
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 284: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats, fra beskæftigelsesministeren
2050038_0030.png
Fælles kontrolaktion
Besøg i alt
2014
198
2015
201
2016
228
2017
405
2018
251
I alt
1283
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Det fremgår af tabel 6.1, at der har været et fald fra 2017, hvor der var særlig høj
aktivitet, til 2018. Aktiviteten i 2018 var dog på et højere niveau end i årene før
2017. Det fremgår også, at der særligt er fundet mange relevante virksomheder
inden for service, hotel, restauration og rengøring. Det er ellers brancher, hvor det
kan være vanskeligt at udsøge relevante virksomheder.
Tabel 6.2 Fordeling af afgørelser 2014 - 2018.
2014
2015
2016
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
1
50
98
149
13
109
72
194
1
50
71
122
2017
9
86
164
259
2018
3
40
131
174
I alt
27
335
536
898
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Det ses af tabel 6.2, at antallet af afgørelser nogenlunde følger udviklingen i antal-
let af besøg (jf. tabel 6.1), men der har dog været et relativt højere antal afgørelser i
2014 og 2015 sammenlignet med de efterfølgende år. En forklaring kan være, at
der særligt i 2015 er besøgt relativt mange virksomheder inden for bygge- og an-
lægsbranchen, hvor der i gennemsnit gives flere afgørelser end i andre brancher.
Arbejdstilsynet har i forbindelse med samkøringen af registeroplysninger med bag-
grund i den nye hjemmel haft fokus på at finde relevante virksomheder inden for
brancher, hvor det ellers kan være vanskeligt at udsøge relevante virksomheder,
som fx service, hotel, restauration og rengøring.
Tabel 6.3 Fordeling af reaktioner i 2018
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud Påbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven (dvs. rygelov)
Andet
I alt
3
0
23
1
4
107
Vejledninger
+ andet
2
7
I alt
32
115
0
0
0
0
0
3
10
1
0
3
2
40
11
3
0
1
5
131
2
3
0
0
4
18
23
7
0
4
11
192
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Det fremgår af tabel 6.3, at reaktionerne i 2018 fordelte sig på især ulykkesrisici,
krav til egenindsats og kemi. Der ses i CVR-indsatsen et andet reaktionsmønster
end for indsatsen for ordnede forhold som helhed (jf. tabel 2.2). Dette skyldes for-
skellen i branchefordelingerne, da der besøges væsentlig flere bygge- og anlægs-
virksomheder i indsatsen for ordnede forhold som helhed, og disse som tidligere
nævnt får flere afgørelser.
30