Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2047267_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. april 2019
Internationalt Politikon-
tor
Niklas Velling Johansen
2017-304-0029
1085377
Orientering om status på arbejdet med at sikre fortsat dansk tilknyt-
ning til Eurojust
1.
Den 13. maj 2016 gav Folketingets Europaudvalg mandat til, at regerin-
gen kunne anmode om tilknytning på mellemstatsligt grundlag til Eurojust-
forordningen, når denne blev vedtaget.
Det fremgår herudover af aftalen om Danmarks tilknytning til Europol efter
1. maj 2017, som regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konserva-
tive Folkeparti) indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 12. de-
cember 2016 bl.a., at aftaleparterne noterer sig, at regeringen vil arbejde ak-
tivt for at opnå en aftale, der sikrer Danmark den tættest mulige tilknytning
til Eurojust.
Den 6. november 2018 blev Eurojust-forordningen vedtaget. Forordningen
finder anvendelse fra den 12. december 2019.
Justitsministeren anmodede på den baggrund den 9. november 2018 på
vegne af regeringen formelt Kommissionen og Eurojust om en samarbejds-
aftale med Eurojust. Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev samme
dato orienteret herom.
2.
Eurojust er et EU-agentur for samarbejde mellem anklagemyndigheder
på tværs af landegrænser. Eurojust koordinerer bl.a. efterforskninger på
tværs af lande og assisterer i efterforskninger. Eurojust arbejder desuden tæt
sammen med bl.a. Europol.
EU’s medlemsstater har hver især udstationeret et højtstående nationalt
medlem hos Eurojust, som kan være en erfaren offentlig anklager, dommer
eller polititjenestemand. De nationale medlemmer har bl.a. til opgave at ko-
ordinere de nationale myndigheders arbejde i alle faser af efterforskningen
og retsforfølgningen i konkrete straffesager. Der afholdes således adskillige
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 275: Orientering om status på arbejdet med at sikre fortsat dansk tilknytning til Eurojust, fra justitsministeren
årlige koordineringsmøder i regi af Eurojust vedrørende konkrete straffesa-
ger med henblik på eksempelvis at planlægge samtidige anholdelser og
ransagninger i forskellige lande. Det er de nationale medlemmer, som f.eks.
indkalder og deltager i disse møder.
Eurojust har herudover en række centrale opgaver og beføjelser. Eurojust
besvarer således f.eks. anmodninger om bistand fra medlemsstaternes kom-
petente myndigheder. Eurojust hjælper også med at løse jurisdiktionskon-
flikter i sager, hvor mere end én national myndighed som udgangspunkt kan
indlede efterforskning eller retsforfølgning, og Eurojust yder bl.a. økono-
misk støtte til fælles efterforskningshold.
3.
Eurojust-samarbejdet reguleres i dag af en rådsafgørelse, og Danmark
deltager i samarbejdet på lige fod med de øvrige medlemsstater.
En ny forordning om Eurojust blev imidlertid vedtaget den 6. november
2018. Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvorfor Danmark som
udgangspunkt ikke længere vil være en del af Eurojust-samarbejdet fra den
12. december 2019, når den nye forordning finder anvendelse.
Regeringen er på den baggrund nået til enighed med Eurojust og Kommis-
sionen om en samarbejdsaftale, der skal sikre fortsat dansk tilknytning til
Eurojust. Udkastet til samarbejdsaftale på engelsk vedlægges som bilag.
Samarbejdsaftalen er kommet i stand efter, at man fra dansk side på højt ni-
veau i Eurojust, Kommissionen og Europa-Parlamentet har opnået forstå-
else for, at en aftale med Danmark bør indgås inden EP-valget og valg af ny
Kommission, dvs. med de nøgleaktører, der hidtil har fulgt opfølgningen på
folkeafstemningen om omdannelse af retsforbeholdet i 2015.
Det foreliggende udkast til samarbejdsaftale indebærer, at Danmark træder
ud af Eurojust, men i lighed med andre tredjelande får mulighed for fortsat
at deltage i det praktiske samarbejde, herunder:
Ret til udstationering af en dansk repræsentant inkl. stedfortræder og
assistent ved Eurojust
Ret til deltagelse i møder i Eurojust, herunder som observatør i Eu-
rojusts øverste organ (Kollegiet)
Ret til administrativ bistand til den danske repræsentant ved Euro-
just
Adgang til Eurojust-faciliteter
Adgang til Eurojusts elektroniske sagsbehandlingssystem
Det er Rigsadvokatens vurdering, at det foreliggende aftaleudkast skaber det
nødvendige grundlag for et fortsat effektivt samarbejde i Eurojust. Aftaleud-
kastet svarer således ikke til et fuldt medlemskab af Eurojust, men aftalen
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 275: Orientering om status på arbejdet med at sikre fortsat dansk tilknytning til Eurojust, fra justitsministeren
er operativt tilfredsstillende og sikrer Danmark en bedre stilling i Eurojust
end øvrige lande, som Eurojust har samarbejdsaftaler med.
Det bemærkes, at aftalen indeholder en bestemmelse om, at Danmark årligt
skal bidrage økonomisk til Eurojusts budget. Bestemmelsen er en gengi-
velse af den tilsvarende bestemmelse herom i Europol-aftalen, som blev ind-
gået den 29. april 2017. Størrelsen af Danmarks fremadrettede bidrag til Eu-
rojust vil overordnet set svare til Danmarks nuværende bidrag til Eurojust.
Det skal herudover bemærkes, at aftalen indeholder bestemmelse om, at Eu-
rojust skal sende sin årsberetning til Folketinget, som kan fremsætte be-
mærkninger og konklusioner hertil. Eurojust vil herudover sende resulta-
terne af sine undersøgelser og strategiske projekter, som Eurojust har fore-
stået, til Folketinget.
Det bemærkes endeligt, at aftalen i lighed med Europol-aftalen er gjort be-
tinget af fortsat dansk Schengen-medlemskab, ligesom EU-domstolen på
linje med Europol-aftalen tillægges jurisdiktion over aftalen.
4.
Eurojusts Kollegium har den 21. marts 2019 formelt godkendt aftaleud-
kastet, der herefter er oversendt til Rådets godkendelse efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet forventes at tage endeligt stilling til samarbejdsaftalen
på plenarsamlingen den 15.-18. april 2019. Aftalen vil herefter skulle ende-
ligt godkendes i Rådet, hvilket forventeligt vil ske medio maj 2019.
Det er vurderingen, at det ikke er nødvendigt at indhente Folketingets
samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til indgåelse af samarbejdsaftalen
med Eurojust.
Der vil dog i medfør af udkastet til samarbejdsaftale i 2019 skulle overføres
forventet i alt 0,3 mio. kr. til Eurojust til dækning af Danmarks bidrag i 2019
(12. december 2019 og året ud). Justitsministeriet har på den baggrund i dag
forelagt et aktstykke for Folketingets Finansudvalg med henblik på etable-
ring af hjemmel til overførslen.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Duus
3