Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2039446_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Strafferetskontoret
Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
2018-26-0003
1036707
Redegørelse
om
opkrævning af bidrag til Offerfonden
Justitsministeriet orienterede den 3. december 2018 Folketingets Retsudvalg
om, at ministeriet var blevet opmærksom på, at Rigspolitiet i en periode
uretmæssigt havde opkrævet bidrag til Offerfonden i sager om klip i køre-
kortet for THC-kørsel (kørsel i hash-påvirket tilstand) og om frakendelse af
førerretten til tungvogne for bl.a. overtrædelser af køre- og hviletidsreg-
lerne.
Justitsministeriet beklager, at der i en periode uretmæssigt har været opkræ-
vet bidrag til Offerfonden.
Justitsministeriet har anmodet Rigspolitiet om af egen drift at tilbagebetale
de uretmæssigt opkrævede bidrag.
Baggrunden for den uretmæssige opkrævning
I offerfondslovens § 4 opregnes de lovovertrædelser, for hvilke der skal be-
tales et bidrag til Offerfonden.
Offerfondsbidrag betales til politiet, jf. offerfondslovens § 5. I praksis sker
opkrævningen af offerfondsbidrag ved, at offerfondsbidraget opkræves
sammen med den bøde, som den sigtede eller dømte er blevet pålagt i an-
ledning af lovovertrædelsen.
Ved to ændringer af færdselsloven i 2017 (lov nr. 695 af 8. juni 2017 og lov
nr. 697 af 8. juni 2017) blev reglerne om klip i kørekortet for THC-kørsel
og om frakendelse af førerretten til tungvogne udskilt til særskilte bestem-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Redegørelse om opkrævning af bidrag til Offerfonden, fra justitsministeren
2039446_0002.png
melser i færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 6, og §§ 129 a og b. Offerfondslo-
vens § 4 blev ikke ændret i den forbindelse.
Det betyder, at der siden ikrafttrædelsen af lovændringerne henholdsvis den
15. december 2017 og den 1. juni 2018 ikke har været hjemmel til at
opkræve bidrag til Offerfonden i sager om klip i kørekortet for THC-kørsel
og om frakendelse af førerret til tungvogne.
Rigspolitiet har imidlertid oplyst, at opkrævningen af bidrag til Offerfonden
i sager om klip i kørekortet for THC-kørsel fortsatte indtil den 27. septem-
ber 2018, og at opkrævningen i sager om frakendelse af førerretten til tung-
vogne fortsatte indtil den 17. oktober 2018, hvor opkrævningen i disse ty-
per af sager blev indstillet.
Sager omfattet af den uretmæssige opkrævning
Justitsministeriet har bedt Rigspolitiet om at undersøge, i hvor mange sager
der uretmæssigt er blevet opkrævet bidrag til Offerfonden.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst følgende:
”THC-sager
(færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 6)
Et udtræk fra politiets bødesystem viser, at politiet i perioden fra
den 15. december 2017 til 27. september 2018 har udsendt 937
bødeforelæg omfattet af færdselslovens § 125, stk. 2 nr. 6, hvor
bødeforlægget indeholder en opkrævning af offerfondsbidrag på
500 kr., som der ikke var lovhjemmel til.
Politiet har foretaget en manuel gennemgang af de enkelte sa-
ger, for at kortlægge, hvilken status sagerne har.
Resultatet af gennemgangen fremgår af nedenstående tabel:
Status for opkrævning af offerfonds-
bidrag i sager om færdselslovens §
125, stk. 2 nr. 6 (THC-kørsel)
Bidraget er betalt af den dømte
1.
I alt
218
2.
Bidraget er ikke betalt, og sagen er
sendt til Gældsstyrelsen med henblik på
inddrivelse af bidraget
309
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Redegørelse om opkrævning af bidrag til Offerfonden, fra justitsministeren
2039446_0003.png
3.
Bidraget er ikke betalt, og sagen er
ikke sendt til Gældsstyrelsen,
heraf:
-
-
Henstand/afdragsordning:
Den dømte har ikke betalt
bidrag:
Antal sager i alt
74
410
336
937
Ad punkt nr. 1:
Gennemgangen viser, at der er indbetalt offerfondsbidrag i 218
sager om klip i kørekortet for THC-kørsel. Der er indbetalt 218
offerfondsbidrag á 500 kr. pr. sag svarende til i alt 109.000 kr.
Ad punkt 2:
Politiet har oversendt 309 sager til Gældsstyrelsen med henblik
på inddrivelse af offerfondsbidrag. Gældsstyrelsen har oplyst, at
der ikke er nogen af sagerne, hvor der er sket inddrivelse endnu.
Sagerne vil blive annulleret i Gældsstyrelsens inddrivelsessy-
stem, hvorefter politiet vil fremsende en ny anmodning om ind-
drivelse af bøderne uden offerfondsbidrag.
Ad punkt. 3:
Der er 410 sager, hvor der endnu ikke er indbetalt offerfondsbi-
drag, og hvor sagen ikke er sendt til inddrivelse hos Gældssty-
relsen. Dette omfatter sager, hvor der endnu ikke er sket indbe-
taling af bøden, herunder offerfondsbidraget, eller hvor den
dømte har indgået en aftale om henstand eller en afdragsordning
med politiet.
I de sager, hvor der endnu ikke er sket indbetaling af offerfonds-
bidrag, er opkrævningen blevet tilbagekaldt, og der er udsendt
en ny opkrævning uden opkrævning af offerfondsbidrag. I de sa-
ger, hvor der er indgået aftale om henstand eller afdragsordning,
er den oprindelige opkrævning tilbageført, og der er udsendt en
ny opkrævning uden offerfondsbidrag.
Frakendelse af førerret til tungvogne (færdselslovens §§ 129
a og b)
Siden ikrafttrædelsen af lovændringen den 1. juni 2018 er der
beregnet offerfondsbidrag i 9 sager om frakendelse af førerret
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Redegørelse om opkrævning af bidrag til Offerfonden, fra justitsministeren
til tungvogne. Heraf er der i 4 sager blevet udsendt bødeforelæg
med opkrævning af offerfondsbidrag. I alle 4 sager er offer-
fondsbidraget blevet indbetalt. I de 5 sager, hvor der ikke er ud-
sendt bødeforelæg, er beregningen blevet rettet, så der ikke
opkræves offerfondsbidrag. De nye regler er præciseret over for
politikredsene.”
Tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede beløb
Der findes ikke generelle lovregler for offentlige myndigheders tilbagebe-
taling af ulovligt opkrævede skatter, afgifter eller gebyrer.
Det følger imidlertid af nyere Højesteretspraksis, at i tilfælde, hvor det of-
fentlige har opkrævet afgifter uden hjemmel, er det klare udgangspunkt, at
afgifterne kan kræves tilbagebetalt. Tilbagebetaling kan således kun nægtes
undtagelsesvist. Justitsministeriet finder herefter, at de uretmæssigt opkræ-
vede offerfondsbidrag skal tilbagebetales.
Det følger ikke af den nævnte retspraksis, at myndighederne af egen drift
har pligt til at foranledige tilbagebetaling af afgiftsbeløb, som den enkelte
borger har indbetalt uden, at der var hjemmel til at opkræve dem. Om det er
tilfældet, må antages at følge de samme principper som ved vurderingen af,
om en myndighed af egen drift skal genoptage en sag.
Det kan indgå i vurderingen af, om en myndighed har pligt til på eget initi-
ativ at genoptage tidligere afgjorte sager, der f.eks. som følge af en under-
kendelse af myndighedens praksis er ugyldige, om det volder myndigheden
større vanskeligheder at genoptage sagerne af egen drift, f.eks. fordi det er
forholdsvis kompliceret at finde frem til de relevante sager, eller der er tale
om et meget stort antal sager. Dette følger af såvel den juridiske teori som
ombudsmandspraksis. Om Rigspolitiet skal tilbagebetale de uretmæssigt
opkrævede bidrag til Offerfonden af egen drift vil således afhænge af, om
de nævnte omstændigheder foreligger.
Vedrørende offerfondsbidrag, der er indbetalt:
Det fremgår af de oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra Rigs-
politiet, jf. punkt 1 i tabellen ovenfor, at der er indbetalt 218 offerfondsbi-
drag, der er opkrævet uden hjemmel vedrørende færdselslovens § 125, stk.
2, nr. 6. Der er endvidere opkrævet sådanne bidrag i 4 sager vedrørende
færdselslovens § 129 a og b. Det er Justitsministeriets vurdering, at der dels
er tale om en relativt beskeden mængde sager, dels at det ikke må antages
at være forbundet med større vanskeligheder for Rigspolitiet at identificere
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Redegørelse om opkrævning af bidrag til Offerfonden, fra justitsministeren
de sager, hvor der skal ske tilbagebetaling af offerfondsbidrag, der er opkræ-
vet uden hjemmel og herefter iværksætte tilbagebetaling. Rigspolitiet vil på
den baggrund iværksætte tilbagebetaling af de nævnte bidrag af egen drift.
Forrentning
Renteloven finder – med undtagelse af lovens §§ 8 og 8 a – ikke anvendelse
på krav af offentligretlig karakter.
Krav om tilbagebetaling fra det offentlige forrentes som udgangspunkt, hvis
det offentlige har handlet ansvarspådragende, eller hvis det konkret skønnes
rimeligt.
Skatte- og afgiftsmyndighederne er f.eks. ved en række domme blevet på-
lagt at forrente beløb, der skulle tilbagebetales, fordi beløbene havde været
opkrævet uden udtrykkelig lovhjemmel. Begrundelsen var, at det fandtes ri-
meligt og i overensstemmelse med almindelige retsgrundsætninger, at Skat-
teministeriet bar risikoen for det rentetab, som den skatte- og afgiftspligtige
led ved ikke at kunne råde over det pågældende beløb.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at tilbagebetalingskrav
i anledning af Rigspolitiets uberettigede opkrævning af offerfondsbidrag
også bør forrentes.
Tilbagebetalingskrav skal som udgangspunkt forrentes fra den dag, borge-
ren begynder retsforfølgning til betaling af kravet, jf. rentelovens § 8, stk. 1.
Domstolene kan imidlertid, hvis særlige forhold begrunder det, bestemme,
at rente skal betales fra et tidligere tidspunkt, jf. lovens § 8, stk. 2, jf. § 3,
stk. 5, som det var tilfældet i Højesterets afgørelse i U 1984.1061 H.
Det fremgår af SKATs Juridiske Vejledning (2012.A.A.12.3), der handler
om forrentning af tilbagebetalingskrav på
Skatteministeriets
område, at så-
danne krav skal forrentes fra indbetalingsdagen til udbetalingsdagen.
Eftersom der er tale om beløb, der er indbetalt efter fejl begået af myndig-
hederne, er det Justitsministeriets vurdering, at krav på tilbagebetaling af of-
ferfondsbidrag også bør forrentes fra indbetalingsdagen.
Efter rentelovens § 8, stk. 1, der finder anvendelse på krav af offentligretlig
karakter, er rentesatsen den sats, der for den pågældende periode gælder ef-
ter rentelovens § 5. Det indebærer, at renten er en årlig rente svarende til
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Redegørelse om opkrævning af bidrag til Offerfonden, fra justitsministeren
Nationalbankens officielle udlånsrente pr. den 1. januar og den 1. juli det
pågældende år med et tillæg på 8 pct. Der beregnes ikke rentes rente.
6