Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1956424_0001.png
Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0636
Offentligt
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2018
COM(2018) 636 final
2018/0336 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 for så vidt angår en
kontrolprocedure vedrørende overtrædelse af reglerne om beskyttelse af
personoplysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til ledernes møde i Salzburg den 19. - 20. september
2018
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Demokrati er en af de grundlæggende værdier, som Den Europæiske Union bygger på. For at sikre,
at et repræsentativt demokrati kan fungere på europæisk plan, fastsættes det i traktaterne, at
Unionens borgere repræsenteres direkte i Europa-Parlamentet.
Politiske partier spiller en afgørende rolle i et repræsentativt demokrati, idet de skaber en direkte
forbindelse mellem borgerne og det politiske system og styrker derved systemets legitimitet. I
artikel 10 i traktaten om Den Europæiske Union bestemmes det, at "politiske partier på europæisk
plan bidrager til at skabe en europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke unionsborgernes vilje".
I artikel 12, stk. 2, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fastlægges det
samme princip.
Kommissionen udsendte i februar 2018 en henstilling
1
om en mere synlig europæisk dimension og
en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019, som var rettet til
medlemsstaterne og til europæiske og nationale politiske partier. Den indeholdt opfordringer til de
europæiske politiske partier og de nationale partier til at øge gennemsigtigheden med hensyn til
deres respektive tilhørsforhold og tilknytning, og deri opfordredes disse politiske partier til at
bidrage til at skabe opmærksomhed om vigtige spørgsmål på EU-plan og om, hvordan de har til
hensigt at tackle dem i den kommende valgperiode.
I EU er databeskyttelse en grundlæggende rettighed, og i den generelle forordning om
databeskyttelse
2
fastsættes strenge bestemmelser til at beskytte denne grundlæggende rettighed.
Navnlig skal personoplysninger behandles på en lovlig og rimelig måde.
Onlinekommunikation har potentialet til at muliggøre tættere og direkte samspil mellem de politiske
aktører og de europæiske borgere. Samtidig medfører det øget risiko for ulovlig behandling af
personoplysninger i forbindelse med valg. Et antal begivenheder på det seneste har vist, at misbrug
af databeskyttelsesreglerne kan påvirke den demokratiske debat og frie valg, herunder valg til
Europa-Parlamentet.
Facebook/Cambridge Analytica-sagen fra 2018 om påstået ulovlig behandling af brugerdata
erhvervet fra Facebook af selskabet Cambridge Analytica gav anledning til alvorlig bekymring for
konsekvenserne af databeskyttelseskrænkelser i valgprocesserne. Der pågår undersøgelser i
forbindelse med dette særlige tilfælde, blandt andet af det britiske Information Commissioner's
Office, som er den tilsynsmyndighed for databeskyttelse, der leder den europæiske undersøgelse i
samarbejde med andre europæiske tilsynsmyndigheder for databeskyttelse. Kommissionen er i tæt
kontakt med databeskyttelsesmyndighederne og følger denne proces nøje. USA's Føderale
Handelskommission har indledt en undersøgelse af sagen. En række høringer fandt sted i Europa-
Parlamentet om sagen og dens indvirkning på enkeltpersoners personoplysninger i Unionen.
Europa Parlamentets og Rådets forordning nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
3
blev vedtaget med det
formål at øge de europæiske politiske partiers og deres tilknyttede politiske fondes synlighed,
status, effektivitet, gennemsigtighed og ansvarlighed. I lyset af denne forordning fik politiske
partier og fonde, som opfylder en række betingelser, mulighed for at få status som europæiske
1
2
3
Kommissionens henstilling (EU) 2018/234 af 14. februar 2018 om en mere synlig europæisk dimension og en
mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019 (EUT L 45 af 17.2.2018, s.40).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
EUT L 317 af 4.11.2014, s. 1.
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0003.png
retlige enheder, hvis de registrerede sig på europæisk plan, hvilket styrkede deres adgang til
europæisk finansiel støtte. Blandt disse betingelser er, at de både i deres programmer og aktiviteter,
udviser respekt for de værdier, som EU bygger på
som er anført i artikel 2 i traktaten om den
Europæiske Union: nemlig respekt for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling,
retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der tilhører
mindretal. Der blev etableret en uafhængig myndighed for europæiske politiske partier og fonde
("myndigheden") med det formål at registrere og overvåge europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde og om nødvendigt at pålægge disse sanktioner, herunder at behandle
tilfælde, hvor sådanne enheder angiveligt ikke respekterer disse grundlæggende europæiske
værdier.
De gældende bestemmelser giver imidlertid ikke mulighed for effektivt at afskrække og sanktionere
misbrug af databeskyttelsesregler, der kan påvirke den demokratiske debat og frie valg.
For at sikre, at valget til Europa-Parlamentet finder sted i henhold til strenge demokratiske regler og
med fuld respekt for de europæiske værdier som demokrati, retsstatsprincippet og respekten for de
grundlæggende rettigheder, foreslår Kommissionen en målrettet ændring af forordning nr.
1141/2014. Ændringen har til formål at tillade finansielle sanktioner til europæiske politiske partier
eller fonde, der anvender en overtrædelse af databeskyttelsesreglerne til bevidst at påvirke eller
forsøge at påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet.
Med forslaget vil også blive muligt for myndigheden at arbejde smidigt og effektivt, idet det sikres,
at myndigheden får tildelt eget personale, og at dens direktør får beføjelser som
ansættelsesmyndighed. Dette skulle også gøre det muligt for myndigheden at udføre sine opgaver,
herunder de nye opgaver i dette forslag, og det på en uafhængig måde. Parallelt hermed er
Kommissionen med henblik på at imødekomme myndighedens ønske om et øget antal
medarbejdere og i lyset af myndighedens nøglerolle i perioden op til valget i Europa-Parlamentet
klar til straks at udstationere de ønskede seks ekstra medarbejdere hos myndigheden, indtil det faste
personale er ansat.
Proceduren for valg til Europa-Parlamentet er underlagt den enkelte medlemsstats nationale
bestemmelser. Politiske partier spiller en afgørende rolle i et repræsentativt demokrati, idet de
skaber en direkte forbindelse mellem borgerne og det politiske system. De nationale og regionale
politiske partier opstiller deres kandidater og organiserer valgkampagnerne. De nationale
myndigheder har ansvaret for at overvåge valget på nationalt plan. De europæiske politiske partier
gennemfører supplerende kampagner på europæisk plan, herunder kampagner for spidskandidater
til rollen som formand for Europa-Kommissionen.
Den ændrede forordning udgør en del af en sikkerhedspakke sammen med Kommissionens
retningslinjer om anvendelsen af EU's databeskyttelseslovgivning i forbindelse med valg
4
,
Kommissionens henstilling om netværk for valgsamarbejde, gennemsigtighed på nettet, beskyttelse
mod cyberangreb og bekæmpelse af desinformationskampagner i forbindelse med valg til Europa-
Parlamentet
5
og en meddelelse fra Kommissionen om sikring af frie og retfærdige valg til Europa-
Parlamentet
6
, der vedtages samme dag. Det er et bidrag fra Europa-Kommissionen til ledernes
møde i Salzburg den 19.-20. september 2018.
I henstillingen tilskyndes datatilsynsmyndighederne i overensstemmelse med gældende EU-ret og
national lovgivning til straks og proaktivt at underrette myndigheden for europæiske politiske
partier og europæiske politiske fonde, når de træffer afgørelser, hvori de konstaterer, at et europæisk
politisk parti, en europæisk politisk fond eller en anden fysisk eller juridisk person har overtrådt
4
5
6
COM(2018) 638.
C(2018) 5949.
COM(2018) 637.
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0004.png
gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. Denne underretning skal gives, når det af
afgørelsen følger, eller når der er andre rimelige grunde til at formode, at overtrædelsen er knyttet til
et europæisk politisk partis eller en europæisk politisk fonds politiske aktiviteter i forbindelse med
valg til Europa-Parlamentet. I henstillingen tilskyndes medlemsstaterne til også at anvende passende
sanktioner over for politiske partier og fonde på nationalt og regionalt plan i tilfælde af, at
overtrædelser af reglerne om beskyttelse af personoplysninger anvendes med henblik på at påvirke
eller forsøge at påvirke valg til Europa-Parlamentet.
De målrettede ændringer af forordning nr. 1141/2014 bør være iværksat inden valget til Europa-
Parlamentet i 2019.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Den generelle forordning om databeskyttelse
7
har siden den 25. maj 2018 fundet anvendelse i alle
EU's medlemsstater. Heri er der fastsat høje databeskyttelsesstandarder, der er egnede til den
digitale økonomi, og som bidrager til, at organisationer, der behandler oplysninger, herunder
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde, i højere grad bliver ansvarlige og
ansvarsbevidste i deres behandling af personoplysninger.
Kommissionen opfordrer i sin henstilling af 14. februar 2018
8
om en mere synlig europæisk
dimension og en mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019 de
kompetente nationale myndigheder til at udpege bedste praksisser med henblik på identifikation,
afbødning og håndtering af risici i forbindelse med afviklingen af valget fra cyberangreb og
desinformation. Kommissionen afholdt i april 2018 et møde med medlemsstaternes
valgkommission for at drøfte, udveksle bedste praksis og oplyse de nationale myndigheder om
sikkerhed, desinformationskampagner og håndhævelse af valgregler på nettet.
Kommissionen offentliggjorde i april 2018 en meddelelse om "Bekæmpelse af desinformation på
internettet"
9
, hvori de relevante interessenters roller og ansvarsområder blev fastlagt, og der fremgik
en række foranstaltninger, herunder en styrkelse af Kommissionens strategiske
kommunikationsrespons på desinformation.
Dette forslag hænger sammen med Kommissionens forslag
10
til en forordning om respekt for
privatliv og beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med elektronisk kommunikation (e-
databeskyttelsesforordningen), hvori gældende e-databeskyttelsesdirektiv
11
revideres, hvilket vil
øge gennemsigtigheden og udvide anvendelsesområdet for beskyttelsen af andre end traditionelle
teleoperatører til at omfatte internetbaserede elektroniske kommunikationstjenester, og som bør
vedtages omgående af Europa-Parlamentet og Rådet.
2.
RETSGRUNDLAG, NÆRHEDSPRINCIPPET OG
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 224 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvoraf
det fremgår, at "Europa-Parlamentet
og Rådet fastsætter ved forordning efter den almindelige
7
8
9
10
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
Kommissionens henstilling (EU) 2018/234 af 14. februar 2018 om en mere synlig europæisk dimension og en
mere effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019 (EUT L 45 af 17.2.2018, s.40).
COM(2018) 236 final.
COM(2017) 10 final.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (direktivet om databeskyttelse inden
for elektronisk kommunikation) (EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37).
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0005.png
lovgivningsprocedure statutten for politiske partier på europæisk plan som nævnt i artikel 10, stk. 4,
i traktaten om Den Europæiske Union og navnlig reglerne for deres finansiering",
og på artikel
106a i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab
12
.
Nærhedsprincippet
Eftersom den nuværende forordning omhandler et system på EU-plan, herunder en specifik status
som europæisk juridisk person til partier og fonde og finansiering over EU-budgettet, kan mangler i
dette system kun afhjælpes gennem EU-lovgivning. Foranstaltninger, der træffes af medlemsstater
alene, er derfor ikke en relevant mulighed.
De foreslåede målrettede ændringer er derfor i fuld overensstemmelse med nærhedsprincippet. Kun
på EU-plan kan der fastsættes regler vedrørende statut for og finansiering af europæiske politiske
partier og europæiske politiske fonde. Ved fastsættelsen af de mulige reformforanstaltninger har
Kommissionen bestræbt sig på at afspejle de principper, der er fastlagt i protokol nr. 2 til
traktaterne.
Proportionalitetsprincippet
Som det fremgår af afsnit 5, går de foreslåede målrettede foranstaltninger ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå det langsigtede mål om at udvikle og styrke det europæiske demokrati og EU-
institutionernes legitimitet.
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. De foreslåede sanktioner bygger
på systemet i forordning (EF) nr. 1141/2014, hvori der er fastsat forholdsmæssige sanktioner. De
foreslåede foranstaltninger sikrer, at der ikke er dobbelt straf for samme adfærd: overtrædelser af
databeskyttelsesregler vil blive straffet af de kompetente tilsynsmyndigheder for databeskyttelse,
som fastsat i den generelle forordning om databeskyttelse. Ifølge dette forslag vil udnyttelse af
overtrædelser af databeskyttelsesreglerne til bevidst at påvirke eller forsøge at påvirke resultatet af
valg til Europa-Parlamentet blive sanktioneret. Myndigheden vil ikke som sådan pålægge
sanktioner for overtrædelse af databeskyttelsesreglerne.
Valg af retsakt
Kun en forordning kan ændre en eksisterende forordning.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Kommissionen har ved forberedelsen af dette forslag taget hensyn til de opfordringer, der blev givet
udtryk for under drøftelserne og høringerne i Europa-Parlamentet vedrørende Facebook/Cambridge
Analytica-sagen om påstandene om Cambridge Analyticas anvendelse af Facebookbrugeres data og
indvirkningen på beskyttelsen af enkeltpersoners data i Unionen (høringer den 4. juni 2018, den 25.
juni 2018 og den 2. juli 2018).
Disse drøftelser og høringer har vist, at anvendelsen af vildledende og manipulerende teknikker til
mikromålretning med det formål at skabe en urimelig påvirkning af resultatet af afstemninger er tæt
forbundet med spørgsmålet om ulovlig overførsel og behandling af personoplysninger. EU's regler
sikrer allerede effektiv beskyttelse af personoplysninger.
12
Konsekvensanalyse
https://europa.eu/european-
union/sites/europaeu/files/docs/body/consolidated_version_of_the_treaty_establishing_the_european_atomic_
energy_community_da.pdf.
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Forslaget ledsages ikke af en specifik konsekvensanalyse. Det forventes ikke at få større
økonomiske, sociale og miljømæssige virkninger. De foreslåede ændringer bygger på de
eksisterende kontrol- og sanktionsordninger, der er fastsat i forordning nr. 1141/2014.
Grundlæggende rettigheder
Det er fastlagt i artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU), at "Unionen
bygger på
værdierne respekt for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten og
respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der tilhører mindretal. Dette
er medlemsstaternes fælles værdigrundlag i et samfund præget af pluralisme, ikke-
forskelsbehandling, tolerance, retfærdighed, solidaritet og ligestilling mellem kvinder og mænd".
I artikel 10, stk. 1 og 2, i TEU bestemmes det, at "Unionens
funktionsmåde bygger på det
repræsentative demokrati",
og at "borgerne
repræsenteres direkte på EU-plan i Europa-
Parlamentet".
I artikel 10, stk. 4, fastsættes det, at: "politiske
partier på europæisk plan bidrager til
at skabe en europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke unionsborgernes vilje".
Ved artikel 11
og 12 i EU's charter om grundlæggende rettigheder sikres retten til ytringsfrihed og foreningsfrihed.
I artikel 7 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fastsættes det, at
"enhver
har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin kommunikation".
Ifølge
artikel 8 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fastsættes det,
at "1)
enhver har ret til beskyttelse af personoplysninger, der vedrører den pågældende". 2) Disse
oplysninger skal behandles rimeligt, til udtrykkeligt angivne formål og på grundlag af de berørte
personers samtykke eller på et andet berettiget ved lov fastsat grundlag. Enhver har ret til adgang
til indsamlede oplysninger, der vedrører den pågældende, og til berigtigelse heraf. 3)
Overholdelsen af disse regler er underlagt en uafhængig myndigheds kontrol."
De ændringer, der er omhandlet i dette forslag, forfølger disse bestemmelsers formål og er
forenelige med og gennemfører de grundlæggende rettigheder, der sikres ved chartrets artikel 7, 8
og 12.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Der er behov for, at myndigheden, der ifølge forslaget får flere opgaver, får tildelt fastansat
personale for at forslaget reelt kan få en effekt. De budgetmæssige konsekvenser er anført i
finansieringsoversigten vedlagt dette forslag. Der bør udarbejdes bestemmelser om personalet i
form af omfordeling af eksisterende midler, og det vil kræve en ændring af de bidragende
institutioners stillingsfortegnelser. Disse elementer bør derfor være indeholdt i den kommende
ændringsskrivelse til forslaget til budget 2019. En særskilt stillingsfortegnelse er grundet
myndighedens størrelse ikke nødvendig, men i en fodnote anføres bemandingens størrelse og type i
sektion I - Europa-Parlamentet.
5.
ANDRE FORHOLD
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Kommissionen foreslår med henblik på finansiel sanktionering af europæiske politiske partier eller
fonde, der anvender overtrædelser af databeskyttelsesreglerne til bevidst at påvirke eller forsøge at
påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet følgende målrettede ændringer af forordningen:
Det foreslås at indføre en kontrolprocedure vedrørende overtrædelse af reglerne om beskyttelse af
personoplysninger, der vil kræve, at myndigheden anmoder om en udtalelse fra udvalget af
uafhængige fremtrædende personer kort tid efter en afgørelse af en kompetent tilsynsmyndighed for
databeskyttelse. Udvalgets udtalelse, der skal afgives inden for en kort frist, som fastsættes af
myndigheden, er en vurdering af, om overtrædelsen blev brugt til bevidst at påvirke eller forsøge at
påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet. Igangsætningen af denne nye procedure er ikke til
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
hinder for iværksættelsen af kontrolproceduren om overholdelse af de registreringsbetingelser og -
krav, der er fastsat i forordningens artikel 10 om tilfælde af europæiske politiske partiers eller
fondes massive og alvorlige tilsidesættelse af de værdier, som Unionen bygger på. Den nye
procedure vil blive indført ved indsættelse af en ny artikel 10a.
Det foreslås med henblik på at sikre, at denne procedure kan igangsættes på ethvert tidspunkt,
herunder tæt på datoen for valg til Europa-Parlamentet, at præcisere, at tidsfristen for
kontrolproceduren vedrørende overholdelsen af registreringsbetingelserne og -kravene, der er
fastsat i artikel 10, ikke finder anvendelse herpå, ved at ændre artikel 10, stk. 3, tredje afsnit.
Artikel 11 om udvalget af uafhængige fremtrædende personer ændres med henblik på udtrykkeligt
at henvise til udtalelsen om påvirkning af resultatet af valg til Europa-Parlamentet.
Der vil blive tilføjet et nyt grundlag for finansielle sanktioner i artikel 27 for det tilfælde, at det
fremgår af udtalelsen fra udvalget af uafhængige fremtrædende personer, at et europæisk politisk
parti eller en fond bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet af valg til Europa-
Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende regler om beskyttelse af
personoplysninger .
Dette nye grundlag vil blive føjet til listen over overtrædelser, som forhindrer et europæisk politisk
parti eller en europæisk politisk fond i at ansøge om midler fra Den Europæiske Unions almindelige
budget i det år, hvor sanktionen er blevet pålagt. Dette vil ske ved en ændring af artikel 18.
Eftersom den nye kontrolprocedure igangsættes af en afgørelse fra en kompetent tilsynsmyndighed
for databeskyttelse, foreslås det at gøre det muligt at efterprøve sanktionen, hvis afgørelsen fra den
kompetente tilsynsmyndighed for databeskyttelse ophæves, eller hvis en foranstaltning over for en
sådan afgørelse er blevet taget til følge, ved at tilføje et nyt stykke i artikel 27.
Endelig foreslår Kommissionen, for at myndigheden kan agere på en uafhængig og smidig måde, at
myndigheden får tildelt fast personale, og at direktøren får beføjelser som ansættelsesmyndighed
ved ændring af artikel 6, stk. 5.
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0008.png
2018/0336 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 for så vidt angår en
kontrolprocedure vedrørende overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger i
forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Et bidrag fra Europa-Kommissionen til ledernes møde i Salzburg den 19. - 20. september 2018
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 224,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig artikel
106a,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
13
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
14
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014
15
indføres der en særlig europæisk retlig status
for europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde, og forordningen omhandler
deres finansiering via Den Europæiske Unions almindelige budget, hvori der også oprettes
en myndighed for europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
("myndigheden").
Det er nødvendigt, at myndigheden får tildelt fastansat personale, og at myndighedens
direktør får beføjelser som ansættelsesmyndighed, for at myndigheden kan udføre sine
opgaver, herunder de nye, der foreslås i denne forordning, og for
at den kan gøre dette
på en
uafhængig måde.
De seneste begivenheder har vist de potentielle risici for valgprocesser og demokrati, som
følge af ulovlig brug af personoplysninger. Det er derfor nødvendigt at beskytte den
demokratiske proces i Europa ved at indføre finansielle sanktioner i situationer, hvor
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde drager fordel af overtrædelser af
databeskyttelsesreglerne med henblik på at påvirke resultatet af valget til Europa-
Parlamentet.
Der bør med dette for øje fastlægges en kontrolprocedure, hvorefter myndigheden under
særlige omstændigheder skal anmode udvalget af uafhængige fremtrædende personer om at
EUT C , , s. .
EUT C , , s. .
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde (EUT L 317 af 4.11.2014, s. 1).
(2)
(3)
(4)
13
14
15
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0009.png
vurdere, hvorvidt et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond bevidst har
påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel
af en overtrædelse af de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. Hvis udvalget
finder, at dette er tilfældet, bør myndigheden pålægge sanktioner i overensstemmelse med
det effektive, forholdsmæssige og afskrækkende sanktionssystem, der er indført ved
forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014.
(5)
Den nye procedure bør gælde side om side med de nuværende procedurer, der anvendes til
kontrol af overholdelsen af registreringsbetingelserne og i tilfælde af massive og alvorlige
tilsidesættelse af de værdier, som Unionen bygger på. Tidsfristen for kontrol af
overholdelsen af registreringsbetingelserne og -kravene i artikel 10 i forordning (EU,
Euratom) nr. 1141/2014 bør dog ikke finde anvendelse på den nye procedure.
Eftersom den nye procedure igangsættes af en afgørelse fra en kompetent tilsynsmyndighed
for databeskyttelse, bør det være muligt for det pågældende europæiske politiske parti eller
den pågældende europæiske politiske fond at anmode om, at sanktionen efterprøves, hvis
afgørelsen fra den kompetente tilsynsmyndighed ophæves, eller hvis en foranstaltning over
for en sådan afgørelse er blevet taget til følge.
For at sikre, at valget til Europa-Parlamentet i 2019 finder sted i henhold til strenge
demokratiske regler og med fuld respekt for de europæiske værdier som demokrati,
retsstatsprincippet og respekten for de grundlæggende rettigheder, er det vigtigt, at den
foreslåede kontrolprocedure træder i kraft rettidigt og kan anvendes snarest. For at opnå
dette bør de foreslåede ændringer af forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014, der indføres
ved nærværende forordning, træde i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 bør derfor ændres
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 foretages følgende ændringer:
(1)
Artikel 6, stk. 5, affattes således:
"Myndighedens direktør bistås af personale, over for hvilket vedkommende udøver de
beføjelser, som personalevedtægten tillægger ansættelsesmyndigheden, og som
ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte tillægger den myndighed, der har beføjelser til at
indgå ansættelseskontrakter for øvrige ansatte (i det følgende benævnt "beføjelserne som
ansættelsesmyndighed")
16
. Myndigheden kan inden for alle felter af sit arbejde gøre brug
af andre udstationerede nationale eksperter eller andet personale, der ikke er ansat af
myndigheden.
Vedtægten for tjenestemænd og ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte og de regler,
som EU-institutionerne i fællesskab har vedtaget for anvendelsen af denne
personalevedtægt og disse ansættelsesvilkår, gælder for myndighedens personale."
(2)
(3)
16
I artikel 10, stk. 3, tilføjes i slutningen af tredje afsnit følgende punktum:
"Denne tidsfrist gælder ikke for proceduren i artikel 10a"
Følgende indsættes som artikel 10a:
Rådets forordning nr. 31. (EØF), 11 (Euratom), om vedtægten for tjenestemænd og om ansættelsesvilkårene
for de øvrige ansatte i Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Det Europæiske Atomenergifællesskab,
(EFT
45 14.6.1962, s. 1385).
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0010.png
"Artikel 10a
Kontrolprocedure vedrørende overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger
Hvis myndigheden bliver bekendt med en afgørelse truffet af en tilsynsmyndighed som omhandlet i
artikel 4, nr. 21, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679
17
, hvori det
konstateres, at en fysisk eller juridisk person har overtrådt gældende regler om beskyttelse af
personoplysninger, og hvis det af afgørelsen følger, eller hvis der er andre rimelige grunde til at
formode, at overtrædelsen er knyttet til et europæisk politisk partis eller en europæisk politisk fonds
politiske aktiviteter i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet, indbringer myndigheden sagen
for udvalget af uafhængige fremtrædende personer, der er oprettet ved artikel 11. Udvalget afgiver
udtalelse om, hvorvidt det pågældende europæiske politiske parti eller den pågældende europæiske
politiske fond bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet af valget til Europa-Parlamentet
ved at drage fordel af overtrædelsen. Myndigheden anmoder om udtalelsen uden unødig forsinkelse
og senest én måned efter tilsynsmyndighedens afgørelse. Udvalget afgiver udtalelsen inden for en
kort, rimelig frist, som fastsættes af myndigheden.
Den procedure, der er fastsat i denne artikel, berører ikke den procedure, der er fastsat i artikel 10."
(4)
Artikel 11, stk. 3, første afsnit, andet punktum, affattes således:
"På anmodning af myndigheden afgiver udvalget udtalelse om, hvorvidt et europæisk politisk parti
eller en europæisk politisk fond bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet af valg til
Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende regler om beskyttelse af
personoplysninger. I begge tilfælde kan udvalget anmode om eventuelle relevante dokumenter og
bevismaterialer fra myndigheden, Europa-Parlamentets tjenestegrene, det pågældende europæiske
politiske parti eller den pågældende europæiske politiske fond, andre politiske partier, politiske
fonde eller andre interessenter, og det kan anmode om at høre deres repræsentanter. I tilfælde af
udtalelser om, hvorvidt et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond bevidst har
påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en
overtrædelse af de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger, samarbejder de
tilsynsmyndigheder, der er omhandlet i artikel 10a, med udvalget i overensstemmelse med
gældende lovgivning."
(5)
(6)
(a)
I artikel 18, stk. 2, ændres ordene "og artikel 27, stk. 2, litra a), nr. v), og vi)," til "og i
artikel 27, stk. 2, litra a), nr. v), vi), og vii),"
Artikel 27 ændres således:
I stk. 2, litra a), tilføjes som nr. vii):
"vii) når udvalget i medfør at artikel 10a afgiver en udtalelse, hvori der konstateres, at et europæisk
politisk parti eller en europæisk politisk fond bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke resultatet
af valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende regler om
beskyttelse af personoplysninger."
(b)
Som stk. 7 tilføjes:
"7. Når en afgørelse truffet af den tilsynsmyndighed, der er omhandlet i artikel 10a, er blevet
ophævet, eller hvis en foranstaltning over for en sådan afgørelse er taget til følge, efterprøver
myndigheden enhver sanktion, der er pålagt i henhold til stk. 2, litra a), nr. vii), efter anmodning fra
det pågældende europæiske politiske parti eller den pågældende europæiske fond."
17
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0012.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
12
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0013.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ændring af
forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 for så vidt angår en kontrolprocedure vedrørende
overtrædelse af reglerne om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med valg til
Europa-Parlamentet
1.2.
1.3.
Berørt(e) politikområde(r)
Grundlæggende rettigheder
Forslaget vedrører
en ny foranstaltning
en ny foranstaltning som opfølgning på et pilotprojekt/en forberedende
foranstaltning
18
X
en forlængelse af en eksisterende foranstaltning
en sammenlægning af en eller flere foranstaltninger til en anden/ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Generelle mål
De seneste begivenheder har vist de potentielle risici for valgprocesser og demokrati som
følge af ulovlig brug af personoplysninger. Det er derfor nødvendigt at beskytte den
demokratiske proces i Europa ved at indføre finansielle sanktioner i situationer, hvor
europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde drager fordel af overtrædelser af
databeskyttelsesreglerne med henblik på at påvirke resultatet af valget til Europa-
Parlamentet.
1.4.2.
Specifikke mål
Der bør fastlægges en kontrolprocedure, hvorved den myndighed, der er oprettet ved
artikel 6 i forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 ("myndigheden"), i visse tilfælde skal
anmode udvalget af uafhængige fremtrædende personer om at vurdere, om et europæisk
politisk parti eller en europæisk politisk fond bevidst har påvirket eller forsøgt at påvirke
resultatet af valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de
gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. Hvis udvalget finder, at dette er
tilfældet, bør myndigheden pålægge sanktioner i overensstemmelse med det effektive,
forholdsmæssige og afskrækkende sanktionssystem, der er indført ved forordning (EU,
Euratom) nr. 1141/2014.
Myndigheden bør have tilstrækkelige ressourcer til at udføre sine opgaver, både dem, som
er fastlagt ved den gældende forordning, og dem, som er hensigten at tillægge
myndigheden med nærværende ændringsforslag. Dette kræver et stabilt personaleniveau og
styrkelse af de menneskelige ressourcer, som aktuelt er tildelt myndigheden.
1.4.3.
.Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
18
Jf. finansforordningens artikel 58, stk. 2, litra a) hhv. b).
DA
13
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0014.png
Forslaget har til formål at afskrække europæiske politiske partier og fonde fra at benytte
sig af overtrædelser af databeskyttelsesreglerne med henblik på at påvirke resultatet af
valget til Europa-Parlamentet ved at fastsætte finansielle sanktioner for ethvert tilfælde af
en sådan upassende adfærd.
1.4.4.
Resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til overvågning af fremskridt og resultater
Europæiske politiske partier eller fonde bør i god tid pålægges sanktioner, når det kan
påvises, at de drager fordel af overtrædelser af reglerne om databeskyttelse med henblik på
bevidst at påvirke udfaldet af valg til Europa-Parlamentet.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt, herunder en detaljeret tidsplan for
iværksættelsen af initiativet
Ovennævnte sanktioner bør indføres et godt stykke tid før valget til Europa-Parlamentet i
2019 med henblik på at afskrække fra den beskrevne upassende adfærd. For at sikre
gennemførligheden og sætte myndigheden i stand til at varetage alle sine opgaver bør der
tildeles yderligere menneskelige ressourcer snarest muligt, i første omgang gennem
omfordeling af de ressourcer, som udførte disse opgaver inden oprettelsen af
myndigheden.
For at forenkle og sørge for større operationel uafhængighed bør de beføjelser, som er
tillagt ansættelsesmyndigheden efter vedtægten for tjenestemænd og ansættelsesvilkårene
for de øvrige ansatte [Rådets forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 259/68 af 29. februar
1968 om vedtægten for tjenestemænd i De europæiske Fællesskaber og om
ansættelsesvilkårene for de øvrige ansatte i disse Fællesskaber samt om særlige
midlertidige foranstaltninger for tjenestemænd i Kommissionen (EFT L 56 af 4.3.1968, s.
1)], delegeres til myndighedens direktør.
1.5.2.
Merværdien ved et EU-tiltag (f.eks. koordineringsfordele, retssikkerhed, større
virkningsfuldhed eller komplementaritet). Ved "merværdien ved et EU-tiltag" forstås her
merværdien af EU's intervention i forhold til den værdi, som medlemsstaterne ville have
skabt enkeltvis.
Dette forslag vedrører systemet for europæiske politiske partier og de europæiske politiske
fonde etableret på EU-plan. I henhold til forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 er disse
organer europæiske juridiske personer. Myndigheden er også et organ med status som
juridisk person i henhold til EU-retten. Derfor er det kun via foranstaltninger på EU-plan,
at de ovenfor beskrevne mål kan forfølges.
Målene med dette forslag vil være nået, hvis enten a) det foreslåede sanktionssystem
afskrækker de europæiske politiske partier eller fonde fra upassende anvendelse af
resultater af overtrædelser af reglerne om beskyttelse af personoplysninger, eller b) enhver
sådan handling sanktioneres behørigt.
Myndigheden bør være i stand til fuldt ud at varetage alle sine pligter, navnlig lige før og
efter den europæiske valgperiode i 2019.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
I myndighedens første årsrapport (for 2017) kan man læse følgende: "Myndigheden består
for øjeblikket af to fuldtidsansatte og direktøren. I november 2016 udstationerede Europa-
Parlamentet en administrativ assistent til at støtte direktøren i etableringen af myndigheden
og registreringsprocessen for EU-partier og -fonde. I juni 2017 ansatte myndigheden en
juridisk rådgiver med henblik på rådgivning om proceduremæssige, materielle og
DA
14
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0015.png
finansielle spørgsmål. På nuværende tidspunkt stilles hele myndighedens personale til
rådighed for Europa-Parlamentet. Det nuværende personale er utilstrækkeligt til, at
myndigheden ordentligt kan varetage de opgaver, som den er tillagt ved forordning (EU,
Euratom) nr. 1141/2014. Derudover vil manglen på personale også kunne påvirke
myndighedens uafhængighed og forretningskontinuiteten."
1.5.4.
Forenelighed med den flerårige finansielle ramme og mulige synergivirkninger med andre
relevante instrumenter
Nærværende forslag vil ikke indebære ændringer af loftet for administrationsudgifter for
EU-institutionerne, som er fastlagt i den flerårige finansielle ramme.
1.5.5.
Vurdering af de forskellige finansieringsmuligheder, der er til rådighed, herunder
muligheden for omfordeling
Den foreslåede stigning i antallet af ansatte i myndigheden opnås først og fremmest
gennem omfordeling af eksisterende ressourcer.
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ
af
begrænset varighed
Forslag/initiativ gældende fra [DD/MM]ÅÅÅÅ til [DD/MM]ÅÅÅÅ
Finansielle virkninger fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
X ubegrænset varighed
Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
19
X Direkte forvaltning
ved Europa-Parlament gennem myndigheden
gennemførelsesorganer
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
de organer, der er omhandlet i artikel 70 og 71
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået overdraget
gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller tilstrækkelige finansielle
garantier
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den Europæiske Union,
og som er udpeget i den relevante basisretsakt.
Bemærkninger
19
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på webstedet
BudgWeb:
https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx.
DA
15
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0016.png
Myndigheden finansieres via et specifikt afsnit i budgettet (afsnit 5) for Europa-Parlamentet.
Antallet og sammensætningen af personalet angives i budgetanmærkningerne i det konkrete afsnit.
Opgaverne som anvisningsberettiget for Europa-Parlamentet delegeres til myndighedens direktør i
medfør af artikel 6, stk. 7, i forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014.
DA
16
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0017.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
Myndigheden vil fortsætte med at forelægge en rapport i henhold til artikel 6, stk. 10, i
forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014. Europa-Parlamentet vil rapportere om de
relevante finansielle transaktioner, som er en del af Unionens årlige regnskabscyklus.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem(er)
Begrundelse for den/de foreslåede forvaltningsmetode(r), finansieringsmekanisme(r),
betalingsvilkår og kontrolstrategi
Som følge af myndighedens konkrete opbygning (et uafhængigt organ, hvis budget
imidlertid er en del af Europa-Parlamentets budget) er de foreslåede skridt de eneste
logiske set i lyset af de ovenfor beskrevne behov.
2.2.2.
Oplysninger om de udpegede risici og det/de interne kontrolsystem(er), der etableres for at
afbøde dem
De finansielle risici er de samme som for alle andre former for administrative udgifter i
Unionens institutioner, og i dette tilfælde vil de være omfattet af Europa-Parlamentets
eksisterende interne kontrolsystem.
2.2.3.
Vurdering af og begrundelse for kontrolforanstaltningernes omkostningseffektivitet
(forholdet mellem kontrolomkostningerne og værdien af de forvaltede midler) samt
vurdering af den forventede risiko for fejl (ved betaling og ved afslutning)
Der stilles ikke forslag om et nyt internt kontrolsystem, og den ekstrabyrde, som pålægges
Europa-Parlamentets interne kontrolsystem med disse ændringer, er ikke væsentlig.
DA
17
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0018.png
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger, f.eks. fra strategien til
bekæmpelse af svig.
Europa-Parlamentets gældende bestemmelser vedrørende dets administrative udgifter vil
finde anvendelse på de heri fastlagte.
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle
ramme
Eksisterende udgiftsposter på budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
Udgiftens
art
20
Bidrag
fra
EFTA
-
lande
21
fra
kandidat
-
lande
22
fra tredje
-
lande
iht.
finansforordningens
artikel 21, stk. 2,
litra b)
OB/IOB
5
Sektion I - Europa-Parlamentet
OB/IOB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
20
21
22
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
18
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0019.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
"Administration"
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
År
n+1
År
n + +2
År
n + +3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Europa-Parlamentet
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
Europa-Parlamentet I ALT
Bevillinger
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
10,01
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
10,01
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i
betalinger i alt)
alt
=
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
10,01
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
23
År
n+1
1,43
1,43
År
n + +2
1,43
1,43
År
n + +3
1,43
1,43
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
10,01
10,01
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
23
Forpligtelser
Betalinger
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begyndes. I stedet for "n" indsættes det forventede første gennemførelsesår (f.eks. 2021). Dette gælder også for
de følgende år.
DA
19
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0020.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for [organets] bevillinger
X Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
Der angives
mål og
resultater
Type
24
År
n+1
År
n + +2
År
n + +3
RESULTATER
Der indsættes flere år, hvis virkningerne varer
længere (jf. punkt 1.6)
I ALT
Result
aterne
s
gnsntl
. om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninge
r
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Antal
resul
-
tater i
alt
Omkost
-
ninger i
alt
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
SPECIFIKT MÅL NR. 1
25
...
- Resultat
- Resultat
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 2
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 2
OMKOSTNINGER I ALT
24
25
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i punkt 1.4.2. "Specifikke mål ...".
DA
Antal
20
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0021.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for [organets] menneskelige ressourcer
De nedenfor angivne ressourcer er de samme som dem, der er angivet i afsnit 3.2.1
ovenfor. De angives igen her for at gøre det klart, at alle de pågældende ressourcer
tilkommer myndigheden.
3.2.3.1. Resumé
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som anført
herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
26
År
n+1
År
n + +2
År
n + +3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf. punkt
1.6)
I ALT
Tjenestemænd/kontrakt
ansatte (AD)
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
0,715
Tjenestemænd/kontr
aktansatte (AST)
Kontraktansatte,
Udstationerede
nationale eksperter
I ALT
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
1,43
10,01
Personalebehov (FTÆ):
År
n
27
Tjenestemænd/kontrakt
ansatte (AD)
År
n+1
5
5
5
5
År
n + +2
5
5
År
n + +3
5
5
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf. punkt
1.6)
5
5
5
5
5
5
I ALT
5
5
Tjenestemænd/kontr
aktansatte (AST)
Kontraktansatte,
Udstationerede
nationale eksperter
26
27
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begyndes.
I stedet for "n" indsættes det forventede første
gennemførelsesår (f.eks. 2021). Dette gælder også for de følgende år.
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begyndes.
I stedet for "n" indsættes det forventede første
gennemførelsesår (f.eks. 2021). Dette gælder også for de følgende år.
DA
21
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0022.png
I ALT
10
10
10
10
10
10
10
70
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som institutionen allerede har
afsat til aktionens forvaltning, og/eller ved interne rokader i institutionen, eventuelt suppleret
med yderligere bevillinger, som tildeles den ansvarlige institution i forbindelse med den årlige
budgetprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
X Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den flerårige
finansielle ramme
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse
[…]
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
28
.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes størrelse
[…]
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med tredjemand.
28
Se artikel 11 og 17 i Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1311/2013 om fastlæggelse af den flerårige
finansielle ramme for årene 2014-2020.
DA
22
DA
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 20: Forslag fra Europa-Kommissionen om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956424_0023.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne.
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for andre indtægter
Angiv, om indtægterne er formålsbestemte
i mio. EUR (tre decimaler)
Indtægtspost
budgettet
Artikel ………….
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
29
År
n
År
n+1
År
n + +2
År
n + +3
Der indsættes flere år, hvis virkningerne
varer længere (jf. punkt 1.6)
For diverse indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der påvirkes.
[…]
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningerne for indtægterne.
[…]
29
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told og sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 20 %.
DA
23
DA