Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1956423_0001.png
EU-note til Europaudvalget og Retsudvalget
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
EU-Kommissionen foreslår at skærpe regler for kontrol med beskyttelse
af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
Ref.
Klik her for at angive tekst.
Sammenfatning
EU-Kommissionen foreslår, at der tilføjes en kontrolprocedure til de gæl-
dende regler for europæiske politiske partier og fonde. Det bunder i et øn-
ske om at styrke indsatsen mod mistanker om overtrædelse af regler om
beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamen-
tet.
Forslaget lægger op til, at der indføres en kontrolprocedure, hvorefter den
eksisterende uafhængig myndighed skal kunne træffe beslutning om tiltag
og sanktioner ved misbrug af databeskyttelsesregler, der kan påvirke frie
og demokratiske valg.
Baggrund
Den 12. september 2018 fremsatte Kommissionen et forslag til ændring af for-
ordningen om europæiske politiske partier og fonde fokortet (EPPF). Forsla-
get introducerer en kontrolprocedure over for europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde, som overtræder regler for beskyttelse af person-
oplysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
Kommissionen begrunder forslaget med, at der i den forgange valgperiode fra
2014 til i dag, har været en række hændelser, herunder sagen om Cambridge
Analytica, et selskab der angiveligt har misbrugt personoplysninger trukket fra
Facebook til at føre kampagne med henblik på at påvirke en demokratisk
valghandling.
Kommissionen frygter, at lignende angreb kan finde sted i forbindelse med af-
viklingen af europaparlamentsvalget i 2019, og ønsker med dette forslag at in-
troducere en kontrolprocedure.
Den europæiske myndighed,
der overvåger
EPPF, skal kunne gennemføre en kontrol, når nationale datatilsynsmyndighe-
Kontakt
Christine Sidenius
EU-konsulent
Dir. tlf. +45 3337 3356
E-mail: [email protected]
Europæiske politiske partier
er traditionelt bakket op af
politiske fonde tilknyttet par-
tierne. Fondene står for ad-
ministration og fordeling
midler (herunder EU-midler
og donationer) til medlems-
partiernes aktiviteter. Her-
udover står fondene ofte for
partiernes aktiviteter udadtil.
Læs mere om EPPF
her
1/3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: EU-note om forslag om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956423_0002.png
der har mistanke om, at europæiske politiske partier eller fonde har brudt reg-
ler om beskyttelse af personoplysninger
1
for bevidst at påvirke eller forsøge at
påvirke resultatet af valg til Europa-Parlamentet.
Forslaget indebærer endvidere en udvidelse af mulighederne for at sanktio-
nere EPPF, der bryder reglerne for persondatabeskyttelse, så der kan gen-
nemføres økonomiske sanktioner, ud over de gældende sanktionsmuligheder.
Danmark har i forbindelse med gennemførelsen af data-beskyttelsesforord-
ningen udpeget Datatilsynet til at være den danske uafhængige tilsynsmyn-
dighed.
Hvad skal der ske nu?
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
EU-landenes nationale parlamenter har frem til den 13. november 2018 til at
vurdere, om forslaget er i overensstemmelse
med EU’s nærhedsprincip
2
.
Når Kommissionen fremlægger et lovforslag, skal den ifølge EU-traktatens ar-
tikel 5 begrunde, at EU’s nærhedsprincip er overholdt. Det indebærer, at
Kommissionen både skal forklare, hvorfor de påtænkte mål med lovgivnings-
forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang kan nås af EU-landene selv, og redegøre
for, at EU bedre kan nå disse mål gennem fælles regler.
Kommissionen har begrundet det aktuelle forslag med, at den myndighed,
som allerede eksisterer og som overvåger og kontrollerer europæiske politi-
ske partier og fonde, ikke har mulighed for effektivt at afskrække og anvende
sanktionere ved brud på databeskyttelsesregler, der kan påvirke den demo-
kratisk debat og frie valg. Den nuværende forordning omhandler et system på
europæisk plan, og derfor argumenterer Kommissionen, at mangler i dette sy-
stem kun kan udbedres med EU-lovgivning.
Den videre behandling i EU
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter
EU’s almindelige lovgivningsprocedure
3
.
Kommissionen peger i forslaget på, at det vil være hensigtsmæssigt at få ved-
taget rammerne for kontrolproceduren forud for afviklingen af europaparla-
mentsvalget i 2019. Rådet har lige påbegyndt sin behandling af forslaget,
Link
til EU’s databeskyttelsesforordning
EU-landenes nationale parlamenter har 8 uger til at vurdere, om forslaget overholder nærheds-
princippet. De 8 uger tælles fra det tidspunkt, hvor forslaget foreligger i alle sprogversioner, hvil-
ket det gjorde den 18. september. Parlamenterne skal derfor have afsluttet deres behandling og
fremsendt en eventuel begrundet udtalelse til Kommissionens senest den 13. november 2018.
3
Forslaget har retsgrundlag i TEUF art. 114 om indførelsen af det indre marked, hvilket betyder,
at forslaget skal vedtages i fællesskab af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige lov-
givningsprocedure.
1
2
2/3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 19: EU-note om forslag om skærpelse af regler for kontrol med beskyttelse af personlysninger i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet
1956423_0003.png
mens Europa-Parlamentet har henvist forslaget til behandling i Forfatningsud-
valget. Ordførere for forslaget er det tyske medlem Rainer Wieland fra PPE-
gruppen og Mercedes Bresso fra S&D-gruppen.
Den danske regerings holdning
I grund- og nærhedsnotatet til forslaget støtter regeringen forslaget og betrag-
ter mulige økonomiske sanktioner som rimelige i forhold til overtrædelse af de
gældende regler for EPPF.
Hvad angår forslaget om øgede ressourcer til tilsynsmyndigheden, der skal
overvåge EPPF, støtter regeringen forslaget, idet det forslås, at der sker en
omprioritering af de administrative midler, der allerede tilgår Europa-Parla-
mentet.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Fol-
ketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketin-
gets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
3/3